🔴اخلاق نگارش، از نگاه ابنحزم اندلسي
🖊احمدحسين شريفي
🔸روز 14 تير در تقويم رسمي جمهوري اسلامي ايران به نام روز قلم نامگذاري شده است؛ به همين مناسبت مطلبي را درباره اخلاق نگارش تقديم ميکنم. و از خداي متعال ميخواهم به همه ما توفيق تدوين آثار مفيد، ماندگار و مؤثر عطا فرمايد:
🔸ابنحزم اندلسي (م456ق) معتقد بود نگارش و تدوين يک کتاب در صورتي توجيه اخلاقي دارد که به يکي از هفت دليل زير نوشته شده باشد:
1.ارائة مطلبي جديد و نوآورانه؛ استخراج و اکتشاف امري جديد که پيش از او سابقه نداشته است؛
2.تکميل کارهاي ناتمام و ناقص پيشنيان؛
3.تصحيح خطاها و غلط زدايي از نوشتههاي پيشينيان؛
4.تسهيل و آسانسازي پيچيدگيها و شرح و تبيين دشواريهاي نوشتههاي ديگران؛
5.تلخيص آثار طويل و کوتاهسازي نوشتههاي بلند ديگران؛ بدون آنکه اخلالي در رساندن مقصود ايجاد شود؛
6.تجميع و سازماندهي مباحث متفرقه و جداافتاده؛
7.ترتيب و نظمبخشي به مباحث پراکنده و به ظاهر ناهمگون.
✅گفتني است همين هفت فضيلت اخلاقي در عرصه نگارش و تدوين را ابن خلدون (م808ق) در «مقدمه» ذکر ميکند، بدون آنکه متذکر شود که اينها سخنان ابنحزم است! و ديگراني هم که فرصت کافي براي ريشهيابي سخنان نداشتهاند، گمان کردهاند اين سخنان از ابداعات و ابتکارات ابن خلدون است!
🔸از نگاه ابنحزم، رذايل اخلاقي در عرصه نگارش و تدوين، که افراد نادان و غافل و يا افراد وقيح و سبکسر دچار آن ميشوند، عبارتند از:
1.بازنويسي يا پس و پيش کردن فصول و بندهاي نوشتههاي ديگران؛ بدون آنکه موجب عرضة بهتر يا فهم آسانتر آن شود؛
2.جابجايي و تغيير واژگان يک نوشتار، بدون آنکه از واژههاي سادهتر يا روشنتري بهره گرفته شده باشد؛
3.حذف امور (کلمات، يا جملات يا فصول) لازم؛ به گونهاي که موجب اخلال در فهم مراد نويسنده شده باشد؛
4.افزودن امور زايد و غيرضرور؛
5.نقض سخن درستي با يک سخن نادرست؛
6.تدوين امور بيفايده و غيرسودمند؛
#اخلاق_نگارش #ابنحزم #ابنخلدون #روز_قلم
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔹ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
🔴«بهشت نقد عارفان» و «وعدة فرداي زاهدان»
🖊احمدحسين شريفي
🔸برخي ميپندارند که برخورداري از لذتهاي الهي و معنوی اصيلي که خداي متعال در وصف الحال بهشتيان بيان ميکند، مخصوص عالم پس از مرگ و زيست بهشتي بهشتيان است. و در عالم دنيا چشيدني نيستند! در حالي که چنين نيست. ابن سينا دربارة لذت معنوي و عقلاني عارفان ميگويد، چنين نيست که اين لذت فقط بعد از مفارقت از بدن و مرگ طبيعي چشيده شود؛ بلکه کساني که از شواغل بدني رويگردان و در تأملات جبروتي فرورفته باشند، همين الان نيز آن را ميچشند و بهرهاي وافر از آن دارند. اين لذت آنقدر خوشايند است که آنان را از هر لذت ديگري غافل ميکند. (اشارات و تنبيهات، نمط هشتم، تنبيه پانزدهم):
«و ليس هذا الالتذاذ مفقود من كل وجه و النفس في البدن؛ بل المغمسون في تأمّل الجبروت، المعرضون عن الشواغل، يصيبون و هم في الأبدان من هذه اللذة حظا وافرا؛ قد يتمكن منهم فيشغلهم عن كل شيء»
اين همان حقيقتي است که حافظ شيرازي در اين بيت به زيبايي آن را بيان ميکند:
من که امروزم بهشت وصل حاصل ميشود
وعدة فرداي زاهد را چرا باور کنم
و چقدر نادانند کساني که اين شعر حافظ را به معناي «لااباليگري» و «اباحهمسلکي» و «انکار معاد» تفسير ميکنند!
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔹ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
قسمت 14.mp3
12.29M
🎤فایل صوتی
🔴موضوع: #جنگ_نرم
🔶 #قسمت_چهاردهم :
🔷چگونگی جنگ نرم
🔸راهبرد های دشمن در جنگ نرم :
برنامه های کلان و مدیریت شده علیه جوانان و نوجوانان
جنگ نرم و مساله #اوقات_فراغت
مجموعه سخنرانیهای استاد شریفی درباره "جنگ نرم" که در سال ۱۳۹۱ ایراد گردیده است و در همان سال از رادیو معارف در برنامه "نیمه پنهان" پخش شد.
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔹ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
بخش پنجم.mp3
21.28M
🎤فایل صوتی
🔴موضوع: "اخلاق و معنویت در گام دوم انقلاب اسلامی": بخش پنجم
✅ نشست علمی «اخلاق و معنويت در گام دوم انقلاب اسلامی» در مجمع عالی حکمت اسلامی؛ در تاريخ ۵ دی ماه ۱۳۹۸ با حضور دکتر ابوالفضل ساجدی و استاد احمدحسین شریفی و با اجرای جناب دکتر حسن محیطی برگزار شد.
#اخلاق
#معنویت
#گام_دوم_انقلاب
🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🔴گماشتن «کارداران خُرد» بر «کارهاي بزرگ» عاملي براي انحطاط حکومتها
🖊احمدحسين شريفي
در ادامه مباحث «اخلاق سياست و مديريت»در اين قسمت نکته کوچک اما بسيار با اهميت ديگري را تذکر ميدهم:
(براي مطالعه بخشهاي قبلي اينجا را کليک کنيد:👇
https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi/199
https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi/205
https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi/207
🔸خواجه نظام الملک طوسي در کتاب ارزشمند سياستنامه (سير الملوک)، که به همه عزيزان توصيه ميکنم آن را در مطالعه گيرند، مينويسد:
به بزرگمهر يا بوذرجمهر وزير خردمند و افسانهاي ساسانيان گفتند: چطور شد که با وجود خردمند بينظير و بيهمتايي همچون تو، ساسانيان از ميان رفتند و حکومت آنان پس از 430 سال اقتدار و پيشرفت، زايل شد؟
وي در پاسخ گفت:
«سببِ دو چيز: يکي آنکه آل ساسان بر کارهاي بزرگ، کارداران خُرد و نادان گماشتند؛ و ديگر آنکه دانش را و اهل دانش را دشمن داشتندي.»
🔸امام علي عليه السلام هم در يک قاعدة کلي علل انحطاط حکومتها را در چهار چيز منحصر ميکند:
«يُسْتَدَلُّ عَلَى إِدْبَارِ الدُّوَلِ بِأَرْبَعٍ تَضْيِيعُ الْأُصُولِ وَ التَّمَسُّكُ بِالْغُرُورِ وَ تَقْدِيمُ الْأَرَاذِلِ وَ تَأْخِيرُ الْأَفَاضِل»
با چهار چيز به فروپاشي دولتها استدلال ميشود:
1.تباه ساختن اصول و مسائل اصلي؛
2.آويختن به فريبها و مسائل جزئي و حاشيهاي و غير مهم؛
3.مقدم داشتن فرومايگان و افراد غيرکاردان؛
4.عقب راندن اهل فضيلت و آگاهان و پرمايگان.
🔸به همين دليل است که پيامبر بزرگوار اسلام(ص) فرمودند اگر حاکم و مسؤولي، کسي را بر کاري بگمارد در حالي که ميداند بهتر و داناتر از او نسبت به کتاب خدا و سنت پيامبر(ص) هم هستند، «به خدا و پيامبرش خيانت کرده است» همچنين فرمودند: «اگر کسي خودش پيشقدم براي پذيرش مسؤوليتي شود، در حالي که ميداند افرادي بهتر از او براي چنان مسؤوليتي هستند، «به خدا و پيامبر و مسلمانان خيانت کرده است»
🔸البته متأسفانه بسياري از افراد به دليل خودناشناسي و جامعهناشناسي و محصور بودن در حلقههاي تنگ علمي و اجتماعي، بعضاً خود را عقل کل و داناي جهان و يگانه مدير تحولي و جهادي و ارزشي و توانمند و .... ميپندارند!
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔹ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
تشريح مؤلفههاي طرحنامه رساله دکتري.pdf
434.4K
🔸به دنبال درخواستهاي مکرر تعدادي از اعضاي محترم کانال مبني بر ارائة راهنماييهايي از سوي استاد شريفي در خصوص تدوين پاياننامه يا رساله، اين فايل پاورپوينت در موضوع "تشريح مؤلفههاي طرحنامه رساله دکتري" تقديم ميگردد. اميدواريم در آيندهاي نزديک فايل صوتي يکي از کارگاههاي استاد شريفي در موضوع روش تدوين پاياننامه و رساله را بارگذاري کنيم.
🔸يادآور ميشويم که پيشتر هم فايلي در موضوع روش تدوين مقالات علمي پژوهشي در همين کانال بارگذاري شده بود که علاقمندان ميتوانند به آن مراجعه کنند.
🔸در روزهاي آينده نيز فايلهاي ديگري در اين خصوص اطلاعرساني خواهد شد.
#رساله_دکتری
#روش_تحقيق
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔹ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
احمدحسین شریفی
🔴به دنبال تقاضاي برخي از اعضاي فرهيخته کانال، مبني بر ارائه مباحث استاد شريفي درباره روش تحقيق و روش
فایلی که در پست قبل اشاره شد👆👆👆
🔴بستن سرچشمههاي ناراستي
🖊احمدحسين شريفي
سرِ چشمه شايد گرفتن به بيل
چو پر شد نشايد گذشتن به پيل
انسان عاقل هرگز دست روي دست نميگذارد تا خطرات او را احاطه کنند و سپس به فکر چارهانديشي بيفتد. بلکه پيشاپيش، خطرات و انحرافات را پيشبيني ميکند و زمينههاي آن را ميخشکاند.
در مسائل فردي و خانوادگي و اجتماعي نيز بايد زمينهها و بسترهاي آسيب و فساد را از ميان برداشت. نبايد به خود اجازه دهيم در مسيري حرکت کنيم که پايان آن شومي و تباهي است.
به حکم عقل و وحي، حتيالامکان بايد پيش از وقوع، زمينههاي لغزش و انحراف را از ميان برداشت: پيشگيري همواره سادهتر و کمهزينهتر از درمان بوده و هست.
قرآن کريم، کراراً تذکر ميدهند که: «وَ لا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّيْطانِ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبين؛ از گامهاي شيطان پيروي نکنيد؛ زيرا دشمن آشکار شماست»
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔹ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
قسمت 15.mp3
13.11M
🎤فایل صوتی
🔴موضوع: #جنگ_نرم
🔶 #قسمت_پانزدهم :
🔷چگونگی جنگ نرم
🔸راهبرد های دشمن در جنگ نرم :
تبدیل نقاط قوت به نقطه ضعف:
گزارشی از مرکز مطالعات شیعه شناسی در CIA
مجموعه سخنرانیهای استاد شریفی درباره "جنگ نرم" که در سال ۱۳۹۱ ایراد گردیده است و در همان سال از رادیو معارف در برنامه "نیمه پنهان" پخش شد.
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔹ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
🔴فلسفه و واقعيتها؛ تفسير يا تغيير؟
🖊احمدحسين شريفي
🔸واقعيتها يا امور ثابت و تکويني، از جهت تغييرپذيري و تغييرناپذيري از فعل و انفعالات ما، يا از جهت نسبتي که با فعل و انفعالات ما دارند، دو دستهاند:
1️⃣ واقعيتهاي تغييرناپذير؛ يعني اموري که بود و نبود آنها و چگونگي بود و نبود آنها در اختيار ما نيست؛ وظيفه ما در قبال چنين واقعيتهايي اين است که آنها را همانطور که هست بفهميم يعني علم خود را مطابق با آنها کنيم و باورها و اعتقادات خود را بر وفق آنها سامان دهيم. تنها کاري که دربارة آنها ميتوانيم بکنيم «فهم» و نهايتاً «تفسير» آنها است؛ «تغيير» آنها از عهده ما خارج است و اقدام به تغيير آنها همچون مشت بر سندان کوبيدن است.
2️⃣واقعيتهاي تغييرپذير؛ يعني اموري که فعل و انفعالات ما در آنها نقشآفرين است. چگونگي بود و نبود آنها وابسته به ما است. البته منظور اين نيست که تابع قرارداد و سليقه و ميل و خواست ما هستند؛ بلکه منظور آن است که ما انسانها ميتوانيم با اتکا به ساير واقعيتها آنها را تغيير دهيم.
🔸يکي از فاحشترين اشتباهات عالمان و فيلسوفان جديد در غرب، اين بود که گمان ميکردند کار فلسفه، فقط و فقط «تغيير جهان» است و نه «تفسير آن». همين اشتباه مهلک بود که آرامآرام آنها به سمت و سوي انکار «واقعيتهاي تغييرناپذير» کشاند. و فکر و ذهن آنها را بر واقعيتهاي تغييرپذير متمرکز کرد.
🔸فلسفه و فيلسوف در کنار نقد مسائل عصر خود و در کنار داوري و ارزيابي دربارة درستي و نادرستي مسائل پيرواني خود، بايد نقش سخنگويي از واقعيات را نيز ايفا کند؛ اساساً در صورتي ميتواند ناقد و داوري بصير و واقعبين و راهگشا باشد، که توانايي تفسير و گزارشگري دقيق و بيطرفانة واقعيتهاي عالم را داشته باشد.
#فلسفه
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔹ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
بخش ششم پرسش و پاسخ.mp3
28.57M
🎤فایل صوتی
🔴موضوع: "اخلاق و معنویت در گام دوم انقلاب اسلامی": بخش ششم و پايانی
🔸 بخش پرسش و پاسخ (کيفيت ضبط متوسط)
✅ نشست علمی «اخلاق و معنويت در گام دوم انقلاب اسلامی» در مجمع عالی حکمت اسلامی؛ در تاريخ ۵ دی ماه ۱۳۹۸ با حضور دکتر ابوالفضل ساجدی و استاد احمدحسین شریفی و با اجرای جناب دکتر حسن محیطی برگزار شد.
#اخلاق
#معنویت
#گام_دوم_انقلاب
🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🔴حافظ؛ از نگاه علامه حسنزاده آملي
🖊احمدحسين شريفي
🔸يکي از پيچيدهترين شخصيتهاي تاريخ ايران، حافظ شيرازي است؛ به دليل تاريخ نسبتاً مبهمي که از او در اختيار داريم و همچنين اشعار چند پهلوي فراواني که در ديوان شعر او مشاهده ميشود، در دهههاي جديد تفسيرهاي ضد و نقيض فراواني از شخصيت و انديشههاي او ارائه شده است. البته حافظ براي گذشتگان که با ادبيات و زبان عرفان آشناتر بودند، هيچ ابهامي نداشت؛ همگان او را يک عارف دلباخته ميدانستند و بعضاً اشعار او را در قنوتها و سجدهها و تعقيبات نمازهاي مستحبي خود ميخواندند. اما نخستين بار برخي از مارکسيستها و مادهگرايان، سعي کردند حافظ را يک دينستيز و خداناشناس معرفي کنند! البته چنين تفاسير نامأنوس و بيسابقهاي از حافظ، ناخواسته موجب بحثهاي علمي پربرکتي درباره حافظ و شيوع حافظشناسي در دهههاي اخير شد.
🔸يکي از کساني که به حق از شايستهترين افراد براي قضاوت دربارة شخصيت حافظ شيرازي است، #علامه_حسنزاده آملي است. ايشان دربارة حافظ ميگويد:
✅«متأسفانه بعضيها به شخصيت علمي و معنوي حافظ پي نبردهاند و عکسهاي عجيب و غريب و خيالي از او ميکشند و چاپ ميکنند که جام مي در دست دارد يا چهرهاي از او ارائه ميدهند که به آخوندها و ملاها نميخورد در حالي که او يک ملّا و آخوند بود. نميدانم چرا عدهاي پافشاري دارند که اين ملّا را در لباسش ترسيم نکنند. حافظ ملّا بود و طبع و ذوق خوبي هم داشت ... اساتيد و مدارس و درس و بحثش معلوم است؛ حالا يک عده ميآيند چه جور عکسش را ميکشند و ميخواهند او را از حريم آخوندي به در کنند. اين کارها ظلم به يک شخصيت علمي و ظلم به طايفهاي است که بزرگواراني از ميان آنها برخاستند. او يک ملّاي اهل ولايت و يک ملّاي اثني عشري و اهل دل و استاد ديده بود و از محضر استاد، معارف و حقايق را کسب کرده و چون طبع خوبي داشت اينها را به نظم درآورده است. ... کساني که چنين برخوردي با افکار و آثار حافظ داشتهاند، داراي دلهاي مريض و قلمهاي آلوده بودهاند و الا او يک ملّا به تمام معنا بوده است» (دروس شرح اشارات و تنبيهات، نمط هشتم، ص143-144)
#حافظ
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔹ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
قسمت 16.mp3
13.2M
🎤فایل صوتی
🔴موضوع: #جنگ_نرم
🔶 #قسمت_شانزدهم :
🔷چگونگی جنگ نرم
🔸راهبرد های دشمن در جنگ نرم :
تقابل با نظام روحانیت شیعی
مجموعه سخنرانیهای استاد شریفی درباره "جنگ نرم" که در سال ۱۳۹۱ ایراد گردیده است و در همان سال از رادیو معارف در برنامه "نیمه پنهان" پخش شد.
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔹ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
ساختاري پيشنهادي براي پاياننامهها و رسالههاي علوم انساني و اسلامي.pdf
389.6K
✍️فايل پاورپوينت
🔸موضوع: ساختاري پيشنهادي براي فصلبندي پاياننامههاي ارشد و رسالههاي دکتري
🔸در ادامه دو فايلي که قبلا با عنوان «روش تدوين مقالات علمي» و «روش تدوين طرحنامه پاياننامه و رساله» در همين کانال تقديم عزيزان شد؛ در اينجا فايلي ديگر از کارگاههاي رسالهنويسي استاد شريفي با عنوان «ساختاري پيشنهادي براي فصلبندي پاياننامهها و رسالهها در خصوص موضوعات و مسائل علوم انساني و اسلامي» تقديم ميگردد.
#رساله_دکتری
#روش_تحقيق
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔹ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
🔴رابطه «حجاب» و «عفاف»
🖊احمدحسين شريفي
🔸برخي از مخالفان حجاب میگویند آنچه که مهم است «عفت» است؛ و «حجاب» غیر از عفت است. این حرف که عفت و حجاب دو مفهوم متفاوتند، سخني درست است؛ ولی این بدان معنا نیست که کسی که بیحجاب است، داراي عفت است؛ بلکه پوشش خاص و حجاب داشتن حالت ظاهری است که مرتبۀ بالاتر آن و صعودیافتۀ آن، «عفت درونی» است و صعودیافتۀ عفت، «حیای حضور» در محضر حق است.
🔸به تعبيري عامتر سبک زندگی (از جملة مقولة پوشش) عبارت است از «رفتارهای نهادینه شده و سازمانیافته»اي که متأثر از اخلاقیات و ملکات نفسانی و صفات درونی و بلکه تحقق يافته و حالت نمادين و بيروني آنهایند. بنابراين، نميتوان اين ادعا را پذيرفت که فلان فرد، هر چند در ظاهر رفتارهاي ناهنجار و ساختارشکنانهاي دارد، اما داراي باطني عفيف است! مگر نه آنکه «از کوزه همان برون تراود که در اوست»؟
#حجاب
#عفت
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔹ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
قسمت 17.mp3
14.87M
🎤فایل صوتی
🔴موضوع: #جنگ_نرم
🔶 #قسمت_هفدهم :
🔷چگونگی جنگ نرم
🔸راهبرد های دشمن در جنگ نرم :
شناسایی نقاط قوت به منظور تضعیف آنها
(مسئله عاشورا و قیام حسینی )
مجموعه سخنرانیهای استاد شریفی درباره "جنگ نرم" که در سال ۱۳۹۱ ایراد گردیده است و در همان سال از رادیو معارف در برنامه "نیمه پنهان" پخش شد.
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔹ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
بخش_اول_وبینار.mp3
14.91M
🎤فایل صوتی
🔴موضوع: وبینار حکومت اسلامی و اسلامی سازی علوم انسانی : بخش اول
✅ اين وبينار توسط مرکز تحقيقات علمی حکومت اسلامی در تاريخ ٢ تيرماه ١٣٩٩ برگزار گرديد.
#حکومت_اسلامی
#علوم_انسانی
🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🔴پوشش، آراستگي و عفت اجتماعي
🖊احمدحسين شريفي
🔸کیفیت پوشش در هر زمان و مکانی ممکن است متفاوت باشد. رنگ خاصی ممکن است در زمان يا مکاني، محبوب و نشانة زیبایی و آراستگی باشد و در زمان يا مکاني دیگر چنان نباشد.
در زمان يا مکاني ممکن است موي بلند، نشانة آراستگی و ادب اجتماعی باشد و در زمان يا مکاني دیگر، تراشیدن مو نشانة آراستگی و ادب اجتماعی باشد.
🔸دستورات اسلامی در این زمینه همگی زمانمند و مکانمند هستند.
🔸آنچه از نظر اسلام مهم است:
1️⃣اصل آراستگی و تنظیف؛ که از نگاه اسلام، فرازماني و فرامکاني است؛
2️⃣رعايت ادب و اخلاق اسلامی در عرصة زيست اجتماعي و اخلاق شهروندي؛
3️⃣رعایت خطوط قرمز اسلام در اين عرصه؛
4️⃣پرهيز از پوشيدن لباسهاي بدننما؛
5️⃣پرهيز از پوشيدن لباسهايي که موجب انگشتنما شدن ميشود؛ زيرا انگشتنمايي منجر به بيحيايي شده، و بيحيايي نيز سرچشمة بسياري از رذايل اخلاقي است.
#حجاب
#عفت
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔹ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
قسمت 18.mp3
14.15M
🎤فایل صوتی
🔴موضوع: #جنگ_نرم
🔶 #قسمت_هجدهم :
🔷چگونگی جنگ نرم
🔸راهبرد های دشمن در جنگ نرم :
تقویت و ترویج قومیت گرایی و ایجاد اختلافات مذهبی
مجموعه سخنرانیهای استاد شریفی درباره "جنگ نرم" که در سال ۱۳۹۱ ایراد گردیده است و در همان سال از رادیو معارف در برنامه "نیمه پنهان" پخش شد.
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔹ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
🔴«مولوي» و «بينيازي پاکان از عمل»!
🖊احمدحسين شريفي
🔸برای اصلاح و تربیت باطن هرگز نمیتوان از اصلاح رفتار ظاهری غفلت کرد؛ همانطور که براي تربيت و اصلاح فعل، هرگز نبايد از تربيت و اصلاح باطن غفلت نمود. بی تفاوتي نسبت به ظاهر (رفتار و گفتار) و دل خوش کردن به اینکه بگوییم باطن (بينش و گرايش) پاک باشد و ظاهر مهم نیست و اگر به حقیقت رسیدی، دیگر اعمال و رفتارهاي ظاهري اهميتي ندارد، يک خودفريبي تمامعيار است.
🔸مولوي ميگفت:
چون شدي بر بامهاي آسمان
سرد باشد جستجوي نردبان
اگر منظور وي از اين سخن آن باشد که بعد از وصول به حقيقت، نيازي به عمل نيست، يکي از بيمنطقترين سخنان است. حقيقت آن است که هرچه باطن انسان بهتر و پاکتر باشد، ظاهر او يعني رفتارها و کنشهاي بيروني او نيز بهتر و پاکتر ميشود. في المثل به هر ميزان که اخلاص فرد بيشتر باشد، عبادات ظاهري او مثل نماز و روزه نيز بهتر و پاکتر و متمرکزتر خواهد شد نه اينکه چون باطني خالص و مخلص دارد ديگر نيازي به خواندن نماز ندارد. ظاهر «نمود» باطن است؛ ظاهر، «عنوان» باطن است؛ ظاهر «کد و علامت» باطن است. اگر باطن پاک باشد، ظاهر هم پاک است؛ به همین دلیل، ظاهر ناپاک ميتواند دلیلی بر و نشانه ای از باطن ناپاک باشد. قرآن کريم ميفرمايد:
«وَ الْبَلَدُ الطَّيِّبُ يَخْرُجُ نَباتُهُ بِإِذْنِ رَبِّهِ وَ الَّذي خَبُثَ لا يَخْرُجُ إِلاَّ نَكِداً» (اعراف، 58)
#مولوي
#شريعت_ستیزی
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔹ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
روشي براي نوآوري در محتوا در پژوهشهای علمی و رساله ها و پایان نامه ها.pdf
588.2K
✍️فايل پاورپوينت
🔸موضوع: "روشي براي نوآوري در محتوا" در پژوهشهاي علمي و رسالهها و پاياننامهها
🔸در ادامه سه فايلي که قبلا با عنوان «روش تدوين مقالات علمي» و «روش تدوين طرحنامه پاياننامه و رساله» و «ساختاري پيشنهادي براي تدوين فصول رسالهها و پاياننامهها» در همين کانال تقديم عزيزان شد؛ در اينجا فايلي ديگر از کارگاههاي رسالهنويسي استاد شريفي با عنوان «روشي براي نوآوري در محتوا» تقديم ميگردد.
براي مشاهده فايلهاي قبلي اينجا را کليک کنيد👇👇
https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi/135
https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi/231
https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi/241
#رساله_دکتری
#روش_تحقيق
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔹ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
بخش دوم وبینار.mp3
6.57M
🎤فایل صوتی
🔴موضوع: وبینار حکومت اسلامی و اسلامی سازی علوم انسانی : بخش دوم
✅ اين وبينار توسط مرکز تحقيقات علمی حکومت اسلامی در تاريخ ٢ تيرماه ١٣٩٩ برگزار گرديد.
#حکومت_اسلامی
#علوم_انسانی
🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🔴بازار داغ «عنوانفروشی» و عناوین بیحساب حوزوی
🖊احمدحسين شريفی
🔸در دنياي قديم، القاب ديواني و سياسي از سوي پادشاه يا دربار پادشاهي اعطا ميشد که تابع جايگاه سياسي و حاکميتي افراد و بيانگر وظايف خاص آنان بود. اما القاب علمي، عموماً (جز موارد خاص) از سوي جامعه علمي به افراد اعطا ميشد. و جامعه علمي نيز در اعطاي عناوين و القاب علمي حساسيت بيشتر و ويژهتري نسبت به دنياي جديد، داشتند. به عنوان مثال، به افراد صاحبنظر در علوم حقيقي «حکيم» ميگفتند و افرادي را که دنبال وصول به چنين جايگاه و مقامي بودند، «دوستدار حکمت» يا «فيلاسوفيا = فيلسوف» ميناميدند. يا به افرادي که توانايي فهم برهاني حقايق را داشتند «محصِّل» گفته ميشد. به همين دليل، افراد يا عالمان قشريمسلک و اخباريگرا، «محصِّل» به شمار نميآمدند. گذشتگان به محقق و حديثشناس کمنظيري چون محمدبن يعقوب کليني، عنوان «ثقة الاسلام» ميدادند. صاحب جواهر، فردي مثل علامه حلي را با لقب و عنوان «فاضل» ياد ميکرد. خواجه نصيرالدين طوسي در شرح اشارات هر جا که ميخواهد به نقد يا توضيح ديدگاه فخر رازي (از متکلمان و فيلسوفان و انديشمندان کمنظير جهان اسلام) بپردازد از او به «فاضل شارح» ياد ميکند. در منابع فقهي از فقيه مبتکر و کمنظيري مثل مرتضي انصاري با عنوان «شيخ» ياد ميشود؛ عنواني که اگر الان به هر طلبهاي گفته شود، احساس توهين ميکند! خود شيخ مرتضي انصاري به هنگام نقل سخنان صاحب جواهر (محمدحسن نجفي) از او با عنوان «شيخنا المعاصر» يا «الفاضل المعاصر»، ياد ميکرد!
🔸اما امروزه، در مراکز علمي (اعم از حوزه و دانشگاه) بازار القاب و عناوين علمي پرطمطراق آنقدر رنگانگ شده است، که اصل علم و انديشه در آن ميان، رنگ باخته است! عنوانبافي و لقبتراشي يکي از کارکردهاي مريدان و شاگردان به ويژه مريدان شاغل در فضاي مجازي شده است. في المثل، اگر به يک استاد دانشگاه يا حوزه گفته شود «محصّل» به احتمال زياد، بسيار ناراحت شده و در صورتي که احساس کند آگاهانه و عامدانه به او چنين لقبي ميدهند، آن را «توهيني بزرگ» به شمار ميآورد! يا اگر به يک استاد برجسته حوزه، عنوان «ثقة الاسلام» داده شود، حتماً ناراحت ميشود و آن را نشاني از جهل و ناداني يا غرضورزي و حسادت گوينده ميداند. امروزه باز عنواندهي و لقبفروشي به جايي رسيده است که کمتر کسی به القابي کمتر از «استاد» و «دکتر» و «آيتالله» و «علامه» و احيانا «آيتالله العظمي» و اي چه بسا «آيتالله العظمي في الدارين» و ... راضي میشود!
#حوزه_علمیه
#دانشگاه
#مدرک_حوزوی
🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🌹
🔴مرزهاي جغرافيايي و مرزهاي فرهنگي و امنيتي
🖊احمدحسين شريفي
🔸در گذشتههاي نه چندان دور، ميزان و معيار قدرت هر کشوري، وابسته به توانايي محافظت از مرزهاي جغرافيايي خود بود. به همين دليل مرزبانان و مرزداران جغرافيايي براي هر کشوري مهمترين نيروها بودند. دعاي 27 صحيفة سجاديه، دعا براي «مرزبانان» است.
🔸اما در روزگار جديد و در چند سدة اخير، ميزان و معيار اقتدار هر کشور و حکومتي وابسته به توسعة مرزهاي امنيتي، فرهنگي و انديشهاي آن کشور است. ابرقدرت بودن کشورها را نه قدرت اقتصاديشان و نه قدرت نظاميشان، بلکه توسعة مرزهاي امنيتي و فرهنگيشان نشان ميدهد.
هر کشوري که بتواند شعاع امنيت و فرهنگ خود را گستردهتر کند، به همان ميزان قدرتمندتر است.
🔸امام علي(ع) قرنها پيش از استراتژيستهاي مدرن، استراتژي «دفاع از مرزهاي جغرافيايي و گسترش مرزهاي امنيتي» را اينگونه بيان کردند: «فَوَ اللَّهِ مَا غُزِيَ قَوْمٌ قَطُّ فِي عُقْرِ دَارِهِمْ إِلَّا ذَلُّوا؛ به خدا سوگند هيچ قومي در درون خانة خود به دفاع از خود نپرداخت، مگر آنکه خوار و ذليل شد.»
🔸جمهوري اسلامي ايران، به برکت استراتژيهاي منحصر بفرد نائب المهدي، امام خامنهاي و مجاهدتهاي شبانهروزي نيروهاي «مدافع حرم» و همچنين عدهاي از آتش به اختياران «مدافع حريم»، روزبروز بر عمق نفوذ فرهنگي، انديشهاي و امنيتي خود در کشورهاي منطقه و بلکه کشورهاي آفريقايي و آمريکاي جنوبي و ... افزوده است. و اين يعني دور کردن ساية جنگ از کشور و توسعة مرزهاي امينتي و فرهنگي و تبديل شدن به يک قدرت جهاني.
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔹ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
عرفان های کاذب 1.mp3
19.04M
🎤فایل صوتی
🔴موضوع: عرفان های کاذب و معنویت های نوپدید.(قسمت دوم)
(بررسی وتحلیل علل روی آوری بشر جدید به معنویت و عرفان)
✅ تاريخ ارائه اين مباحث سال 1390 بوده است.
#عرفان
#عرفانهای_کاذب
#معنویت
#معنویتهای_نوپدید
🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat