1_1627610501(2).mp3
4.21M
🎙#بشنوید
🔷تبیین اعمیت جهاد به قتالی و غیر قتالی از منظر قرآن کریم .
🔰استاد آیت الله فرحانی
🔺بررسی نظر علامه طباطبایی در آیه کریمه" فلا تطع الکافرین و جاهدهم به جهادا کبیرا" و ذکر تحلیل و نظر آیت الله خامنه ای (دام ظله)
🔺بررسی جایگاه جهاد تبیین و جهاد تولید علم و... در مکانیزم جهاد کبیر
#فقه_جهاد
#امتداد_حکمت
@albayann
🖊امام خمینی (ره)، برجسته ترین عالم دین، از زمان غیبت صغری تا امروز
🔹امام بزرگوارمان(رضواناللَّهعلیه) انصافاً به روحانیت و به دین آبرو بخشید. حقیقتاً در بین علمای دین - تا آنجایی که ما شناختهایم - از عصر اول، از دوران بعد از غیبت صغری تا امروز، ما هیچکس را مثل امام، به این برازندگی و به این برجستگی سراغ نداریم. همهی آنهایی که بودند، انصافاً از ایشان کوچکتر بودند.
📌البته از لحاظ علمی، مؤسسان و مجتهدان بزرگ هستند؛ اما در مجموع جهات، آن چیزی که یک شخصیت را به وجود می آورد، از شیخ مفید و سیّد مرتضی و محقق و علامه و دیگران و دیگران، تا برسد به میرزای شیرازی و بقیهی علما، انصافاً هیچکدام با این بزرگوار قابل مقایسه نبودند.
🔸ایشان یک عالَم دیگری بود؛ یک دریای عمیق و یک اقیانوس ناشناخته بود. خدای متعال میدانست که او چهقدر عمیق و حاوی غرایب است. به هرحال، انشاءاللَّه آنچنان که شایستهی آن بزرگوار است، بتوانیم ما هم به دنبال آن راه و آن خط عمل کنیم.
📆رهبر معظم انقلاب ۷۰/۵/۳۰
#امام_خامنه_ای
#فقه_الخمینی
@albayann
💠امام هادی علیهالسلام و گسترش شبکههای شیعه در قم، ری و خراسان
🔰حضرت آیتالله خامنهای:
🔹«در شهر سامرا عدهای از بزرگان شیعه جمع شدند و حضرت هادی علیه السلام توانست آنها را اداره کند و به وسیلهی آنها پیام امامت را به سرتاسر دنیای اسلام برساند.
📌این شبکههای شیعه در قم، خراسان، ری، مدینه، یمن و در مناطق دوردست را همین عده توانستند رواج بدهند و تعداد افراد مؤمن به این مکتب را زیادتر کنند.»
📆۱۳۸۳/۰۵/۳۰
🌱ولادت امام هادی علیه السلام مبارک باد.
#اهل_بیت
#امام_هادی
#امام_خامنه_ای
@albayann
📣📣 فراخوان فعالیت های غدیری 📣📣
🎉🎉🎉🎉🎉🎉
در زمینه ی:
🔸ایستگاه شادی کودکان
🔸تبلیغ در مناطق و روستا های محروم
🔸 اطعام روز عید غدیر
🔸برگذاری مراسم جشن در مدرسه
🔸برپایی ایستگاه صلواتی
🔸کاروان شادی
🔺ارسال نام و نام خانوادگی و زمینه فعالیت
💬 به شماره تلفن: 09014724084📞
یا در ایتا به:https://eitaa.com/feqholkhomeini
@albayann
030-1400.08.25.mp3
3.61M
🎙 #بشنوید
🔰 استاد آیت الله فرحانی:
⁉️اگر کسی روایت امام علی علیه السلام را که فرمودند أنا النقطه تحت الباء، بپذیرد، لوازم آن چه خواهد بود؟
➖تفاوت حضرت امام خمینی(ره) با آیت الله جوادی در تحلیل باء بسم الله در چیست؟
➖سه ضلع اساسی منظومه فکری امام خمینی در تفسیر بسم الله سوره حمد چیست؟
#تفسیر
@albayann
تاثیر روایت امیرالمؤمنین در تفسیر بسم الله الرحمن الرحیم.mp3
1.98M
🌱 ولادت حضرت امام موسی بن جعفر علیه السلام مبارک باد.🌱
🔰رهبر معظم انقلاب:
🔹«امام موسی کاظم علیه السلام همه زندگی خود را وقف #جهاد_مقدس ساخته بود؛ یعنی:
1⃣اولاً تبیین اسلام ناب و تفسیر صحیح قرآن؛
2⃣ثانیاً، تبیین مسئله امامت و حاکمیت سیاسی؛
3⃣ثالثاً، تلاش برای تشکیل آن جامعه.»
#اهل_بیت
#امام_کاظم
@albayann
5️⃣شماره پنجم دو فصلنامه علمی تخصصی آفاق فقاهت منتشر شد.
🏷لیست مقالات شماره پنجم دوفصلنامه علمی تخصصی آفاق فقاهت به شرح ذیل می باشد:
🖊التقرير الصحيح لنظرية الاعتبار على رأى العلامة الطباطبائي رحمة الله علیه
📌شیخ عبدالکریم فرحانی ( زید عزه )
🖊 واکاوی ماهیت اجزاء قضیه موجبه دراندیشه مشهور و امام خمینی رحمة الله علیه و تأثیر آن در نظریه سنخه
📌 حجت پورعبدالهی
🖊تبیین ملاک مساله اصولی شیخ انصاری رحمةالله علیه با خوانش امام خمینی رحمة الله علیه
📌 مهدی همتیان
🖊تبیین نظریه سنخه امام خمینی رحمة الله علیه درمبحث تمایز علوم و بررسی اشکالات وارده
📌 مهدی سلامتیان
🖊 بررسی تطبیقی تعریف و اقسام وضع از منظر مرحوم آخوند خراسانی رحمة الله علیه و امام خمینی رحمة الله علیه
📌حسین اکبریان
🖊بررسی مفهوم ذاتی باب برهان و تاثیر عدم تفکیک آن با ذاتی باب ایساغوجی
📌امیر دانایی
🖊بررسی نقدهای امام خمینی رحمة الله علیه به موضوع فلسفه از منظر ملاصدرا رحمة الله علیه
📌 مصطفی باقری
👈🏻جهت تهیه این نسخه می توانید به صورت حضوری به معاونت پژوهش مدرسه فقهی امیرالمومنین(ع) مراجعه نمایید.
#مدرسه_فقهی_امیرالمومنین علیه السلام
#فقه_الخمینی
#آفاق_فقاهت
@albayann
البیان
📣📣 فراخوان فعالیت های غدیری 📣📣 🎉🎉🎉🎉🎉🎉 در زمینه ی: 🔸ایستگاه شادی کودکان 🔸تبلیغ در مناطق و روستا
🔺 #گزارش تبلیغ عید غدیر
🔸توزیع اسباب بازی برای کودکان روستا ها و مناطق محروم حاشیه شهر و برگزاری جشن ویژه کودکان.
#غدیر
#مدرسه_فقهی_امیرالمؤمنین
@albayann
البیان
📣📣 فراخوان فعالیت های غدیری 📣📣 🎉🎉🎉🎉🎉🎉 در زمینه ی: 🔸ایستگاه شادی کودکان 🔸تبلیغ در مناطق و روستا
🔺 #گزارش اطعام عید غدیر
🔹پخت و توزیع 500 پرس غذا
#غدیر
#مدرسه_فقهی_امیرالمؤمنین
#مباهله
#دهه_ولایت
@albayann
💠روز مباهله، روزی است که پیامبر مکرم اسلام، عزیزترین عناصر انسانی خود را به صحنه می آورد.
🔰 آیتالله خامنهای
🔸 روز مباهله، روزی است که پیامبر مکرم اسلام، عزیزترین عناصر انسانی خود را به صحنه می آورد.
🔹نکته مهم در باب مباهله این است: «و انفسنا و انفسکم» در آن هست؛ «و نسانا و نساکم»در آن هست؛ عزیزترین انسانها را پیغمبر اکرم انتخاب میکند و به صحنه میآورد برای محاجهای که در آن باید تمایز بین حق و باطل و شاخص روشنگر در معرض دید همه قرار بگیرد.
👈هیچ سابقه نداشته است که در راه تبلیغ دین و بیان حقیقت، پیغمبر دست عزیزان خود، فرزندان خود و دختر خود و امیرالمومنین را - که برادر و جانشین خود هست - بگیرد و بیاورد وسط میدان؛ استثنائی بودن روز مباهله به این شکل است.
📌یعنی نشان دهنده این است که بیان حقیقت، ابلاغ حقیقت، چقدر مهم است؛ میآورد به میدان با این داعیه که میگوید بیائیم مباهله کنیم؛ هر کدام بر حق بودیم، بماند، هر کدام برخلاف حق بودیم، ریشهکن بشود با عذاب الهی.
📆١٣٨٨/٠٩/٢٢
#مباهله
#امام_خامنه_ای
@albayann
💠از نگاه امام خمینی (ره)، #فقه_پویا همان #فقه_سنتی است و نیاز به تخصص در اصول #فقاهت دارد.
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🔰 رهبر معظم انقلاب
🔸حقیقتی که امام راحل رضوان الله علیه مطرح میکند آن است که کوثر شریعت و فقه، در جریانی دائمی و ابدی، از سرچشمهی وحی، به سوی عرصههای گوناگون حیات جاری است.
🔹زمان و مکان و اوضاع و احوال گوناگون زندگی بشر و تازههای جهان، به فقیه دین شناس و زمان شناس کمک میکند که خود و اهل زمان خود را از آن کوثر یعنی سرچشمهی لایزال و فزاینده، سیراب سازد و محرومیت از آن را برای بشر که همواره و همه جا نیازمند دین و شریعت الهی است، برنتابد.
📌شناختن نقش هر زمان و هر مکان، همواره باید با پایبندی به اصول فقاهت که روشی علمی و تخصصی است، همراه باشد. و این است معنای سخن امام راحل رحمه الله علیه که فقه پوینده و منطبق بر نیازهای همیشه و همه جا را همان فقه سنتی دانسته و بر این پای فشردهاند.
👈از اینجا میتوان دانست که تنها فقهای کارآزموده و اهل فن، صلاحیت آن را دارند که تأثیر زمان و مکان را در احکام شریعت بشناسند و بر طبق آن فتوا دهند.
📆۷۴/۱۲/۲۴
#امام_خامنه_ای
#اجتهاد #فقاهت
@albayann
تاثیر سیر و سلوک انسان بر تعیین متعلق بسم الله.mp3
1.69M
🎙 #بشنوید
💠تاثیر سیر و سلوک انسان و اسم محیط و محاط بر تعیین متعلق بسم الله
🖊استاد در این صوت ضمن اشاره به مبنای حضرت امام خمینی(ره) در تعیین اینکه اسم برای کدام مرتبه است (فعل، واحدیت، احدیت) توضیح می دهند سیر و سلوک انسان چه تاثیری در تحلیل و تفسیر متعلق جار و مجرور بسم الله دارد و چگونه باعث متفاوت شدن اسماء و افعال می گردد.
📌همچنین بیان می فرمایند اگر مشخص شود، ما دارای اسم محیط و اسم محاط هستیم آیا باعث تغییر در تعیین متعلق می گردد یا تاثیری ندارد.
#تفسیر
#انسان_شناسی
@albayann
هدایت شده از البیان
4⃣شماره پنجم دو فصلنامه علمی تخصصی آفاق فقاهت منتشر شد.
🏷لیست مقالات شماره پنجم دوفصلنامه علمی تخصصی آفاق فقاهت به شرح ذیل می باشد:
🖊التقرير الصحيح لنظرية الاعتبار على رأى العلامة الطباطبائي رحمة الله علیه
📌شیخ عبدالکریم فرحانی ( زید عزه )
🖊 واکاوی ماهیت اجزاء قضیه موجبه دراندیشه مشهور و امام خمینی رحمة الله علیه و تأثیر آن در نظریه سنخه
📌 حجت پورعبدالهی
🖊تبیین ملاک مساله اصولی شیخ انصاری رحمةالله علیه با خوانش امام خمینی رحمة الله علیه
📌 مهدی همتیان
🖊تبیین نظریه سنخه امام خمینی رحمة الله علیه درمبحث تمایز علوم و بررسی اشکالات وارده
📌 مهدی سلامتیان
🖊 بررسی تطبیقی تعریف و اقسام وضع از منظر مرحوم آخوند خراسانی رحمة الله علیه و امام خمینی رحمة الله علیه
📌حسین اکبریان
🖊بررسی مفهوم ذاتی باب برهان و تاثیر عدم تفکیک آن با ذاتی باب ایساغوجی
📌امیر دانایی
🖊بررسی نقدهای امام خمینی رحمة الله علیه به موضوع فلسفه از منظر ملاصدرا رحمة الله علیه
📌 مصطفی باقری
👈🏻جهت تهیه این نسخه می توانید به صورت حضوری به معاونت پژوهش مدرسه فقهی امیرالمومنین(ع) مراجعه نمایید.
#مدرسه_فقهی_امیرالمومنین علیه السلام
#فقه_الخمینی
#آفاق_فقاهت
@albayann
May 11
May 11
May 11
هدایت شده از البیان
حسین بن علی یک صیرورت وشدن است.mp3
3.31M
🎙 #بشنوید
🏴حسین ابن علی یک صیرویت و شدن است.
🔰 استاد آیت الله فرحانی:
▪️حسین ابن علی یک نماد و جریانی است که می خواهد جامعه و تاریخ را با ولایت اهل بیت پیوند بدهد.
🔹بنده تحقیقات مفصلی در مهدویت کردم یکی از فصلهای این تحقیق « ولایت، عاشورا و مهدویت» است. به نظر من داستان بزرگ حسین ابن علی داستان پیوند ما با “غدیر و مهدی” است.
📌 فَأسْالُ اللهَ الّذِی أکْرَمَ مَقامَکَ ، وَأکْرَمَنِی بِکَ ، أنْ یَرْزُقَنی طَلَبَ ثارِکَ مَعَ إمام مَنْصُور؛ )مع امام مهدی( “حسین ابن علی می خواهد من و تو را به وجود مقدس امام عصر پیوند دهد.
حسین ابن علی در سبک زندگی اسلامی یک” شُدن” است. حسین ابن علی می خواهد تو را تبدیل به علی اکبر، مسلم ابن عوسجه، به ابالفضل العباس کند خواهران را تبدیل به زینب کبری کند این یک “شُدن” است. حسین ابن علی (عاشورا) یک شدنی است که یک طرفش می شود تاسوعا و یک طرفش می شود اربعین.
⁉️تصمیم بگیریم، ببینیم می خواهیم وارد گردونه بشویم؟
زینبی که عاشورا را درک کرد با زینبی که قبل از عاشورا بود فرق داشت، عباسی که عاشورا را درک کرد با عباس قبل از عاشورا فرق می کرد. عباس شُد! زینب شد!
#محرم
#امام_حسین
@albayann
🖊با عرض سلام خدمت مخاطبین محترم کانال
با توجه به ایام تبلیغی ماه محرم و امورات مربوطه آن؛ متأسفانه امکان تدوین و نشر مطالب کانال مقدور نبود.
ضمن تشکر از تذکرات و پیگیری های مخاطبین محترم، انشاءالله از امروز کما فی السابق فعالیت کانال و پیگیری محتوای آن برقرار خواهد بود.
📝هیئت تحریریه کانال البیان
#البیان
@albayann
عدم مضاف حظی از وجود ندارد.mp3
1.25M
🔉 #بشنوید
⁉️آیا #عدم_مضاف حظی از #وجود دارد؟
🔰استاد آیت الله فرحانی
🎙 درس خارج اصول ۹۵/۸/۸
#آراء_امام
#اصول
#تاثیر_فلسفه_در_اصول
@albayann
📌 متن عبارات امام و بیانات استاد را #بخوانید
👇 👇 👇 👇 👇
البیان
🔉 #بشنوید ⁉️آیا #عدم_مضاف حظی از #وجود دارد؟ 🔰استاد آیت الله فرحانی 🎙 درس خارج اصول ۹۵/۸/۸ #آ
#متن_بیانات
⁉️آیا عدم مضاف حظی از وجود دارد؟
🔰 استاد آیت الله فرحانی
📌📌📌📌📌📌
🔸اگر کسی خوب فهمید که سلب تحصیلی قید ندارد، متوجه می شود که عدم حکمی ندارد و حکمی نمی پذیرد. و اگر اینگونه فهمید، فتوا نمی دهد به تقارن عدم با چیزی؛ تقدم عدم بر چیزی؛ تأخر عدم از چیزی؛ ممانعت عدم از چیزی؛ ابدا از این حرف ها نمی زند. به قول علامۀ طباطبایی در نهایه در ذیل بحث اعادۀ معدوم، اینگونه نیست که عدم یک شیئیتی دارد و خارج را پر کرده باشد و وجود می آید و این عدم را رد می کند و جای آن می نشیند. فلاسفۀ اسلامی ـ نه متکلمین- این را خوب می فهمیدند.
🔸فلاسفه ای که مسئله عدم و سلب تحصیلی را به درستی فهمیده اند، بر دو قسم هستند. بعضی از آنها اصالة الوجود را خوب می فهمند و "عدم مضاف له حظ من الوجود" را هم قبول ندارند. و بعض دیگر از آنها اصالة الوجود را خوب نفهمیدند و می گویند عدم مضاف له حظ من الوجود. در اینصورت بین عدم مضاف و آن امر وجودی، تقابلی از جنس ضدان لا ثالث لهما درست می شود.
🔸لذا در واقع اگر بخواهیم از جهت عقلی شماره گذاری کنیم - بدون این که من بخواهم وارد مبانی بشوم- این سه مرحله را باید یاد بگیریم: 1- تعقل صحیح سلب تحصیلی و تفکیک آن از ایجاب عدولی 2- فهم صحیح اصالت وجود 3- اینکه عدم مضاف حظی از وجود ندارد.
🔸مرحله اول را همۀ فلاسفۀ ما می گویند. مشاء می گوید. اشراق می گوید. صدرا در حکمت متعالیه هم می گوید. علامۀ طباطبایی هم می گوید. خدا بیامرزد آقای مطهری را! وقتی می خواست فلسفۀ هگل نقد کند، همین یک جمله را می گفت. می گفت فهم بوعلی از اصالة الوجود کامل نبود اما بوعلی نمی گفت که اجتماع نقیضین داریم. شیخ اشراق اصالة الماهیتی بود، ولی نمی گفت اجتماع نقیضین داریم. چون می فهمیدند که سلب تحصیلی یعنی چه؟
🔸اما در مورد اینکه آیا عدم مضاف حظی از وجود دارد یا ندارد؟ مکاتب فلسفی با هم فرق می کنند. اصالة الوجودی هایی مثل علامۀ طباطبایی و حضرت امام می گویند: «عدم مضاف له حظ من الوجود» غلط است.
🔸سوالی که وجود دارد این است که با فرض اینکه بگوییم که عدم مضاف حظی از وجود ندارد، حرکت (وجود سیال) را چگونه توضیح می دهیم؟ علامۀ طباطبایی رضوان الله تعالی علیه همۀ حرفش با فلسفۀ غرب در این بود. می گفت غربی ها اگر وجود سیال را خوب بفهمند، دیگر نمی گویند حرکت جمع وجود و عدم است. حرکت وجود سیال است و ذهن می تواند بخاطر تزلزلی که در وجود سیال هست، از آن مفهوم عدم را انتزاع کند. این موجودی که ممتد است، سیال است. وجود سیال، وجود است. وجود ثابت هم وجود است. از طرف دیگر، وجود ثابت، می تواند بی ماهیت باشد. در مراتب اعلی، وجود سیال هم می تواند بی ماهیت باشد. - خداوند را کار ندارم. اصلا برای وجود خداوند از این حرف ها نمی شود زد- اگر کسی خوب این وجود ثابت و سیال را بفهمد، دیگر نمی گوید وجود سیال، جمع وجود و عدم است. نکته ای که وجود دارد این است که وجود ثابت جمع است و وجود سیال پخش است.
🔸با این نگاه دیگر نمی توانم قائل به عدم مضاف بشوم. عدم مضاف یعنی چه؟ آیا یعنی چیزی غیر از وجود اضافۀ به وجود بشود؟ ندارم. اینکه یک شیئیتی به عدم بدهم و بر وجود حملش کنم؟ ندارم. چنین چیزی نمی شود. این خیلی گوهر بزرگی است. در فلسفۀ اسلامی بزرگانی مثل امام و علامۀ طباطبایی به این مساله ملتزم اند. متأسفانه بعضی از تلامذۀ علامه از استادشان فاصله گرفته اند و این مطلب را خراب کرده اند.
🔸متاسفانه هم محقق خویی و هم استاد ایشان محقق نائینی و هم شهید صدر به دلیل ضعف نظام فلسفی ایشان، در همین شبهۀ غربی ها گیرافتاده اند. ایشان معنای صحیح سلب تحصیلی را متوجه نشده اند و لذا خطا می کنند. فرق هم نمی کند خطا را چه کسی بکند. شهید صدر هم همین خطا را کرده است. البته شهید صدر در «فلسفتنا» این کار را نکرده است. چون «فلسفتنا»ی ایشان توضیح اصول فلسفه علامه طباطبایی است. ولی در علم اصول من حیث لا یشعر با سیر آقایان وارد شده است و چون ذهن شریفش در بحث مبانی منطقی استقراء به سمت فلسفۀ غرب رفته، در بحث های اصولی اش اثر خودش را گذاشته است. از طرف دیگر بعضی از بزرگان هم، حرف امام را نفهمیده اند و مستقیم یا غیر مستقیم به ایشان اشکال می کنند.
📌 درس خارج اصول ۹۵/۸/۸
📌📌📌📌📌📌
📝 بخشی از عبارت امام در مناهج
و ما یقال من أنّ للأعدام المضافة حظّا من الوجود، كلام #مسامحيّ لا يعوّل عليه، فإنّ حيثيّة العدم لا يمكن أن تكون ذات حظّ من الوجود، بل الإضافات الواقعة بينها و بين غيرها إنّما هي في الذهن، و في وعائه تكون الأعدام المطلقة- أيضا- موجودة بالحمل الشائع و إن كانت أعداما بالحمل الأوّليّ، فلا حقيقة للعدم- أيّ عدم كان- حتّى يتّصف بوصف وجوديّ أو اعتباريّ أو عدميّ، فالعدم لا يثبت له العدم أيضا. (ج۲ ص۱۱)
#فلسفه
#امام_خمینی
#علامه_طباطبایی
@albayann
غرض و مقصود اصلی سوره حمد در نگاه علامه طباطبایی.mp3
919.4K
💠[بيان عقلى اينكه هر ثناء و حمدى به حمد خدا منتهى مىشود]
🔸برهانهاى عقلى قائم است بر اينكه استقلال معلول در ذاتش و در تمامى شئونش همه بخاطر و بوسيله علت است، و هر كمالى كه دارد سايهايست از هستى علتش، پس اگر براى حسن و جمال، حقيقتى در وجود باشد، كمال آن، و استقلالش از آن خداى واجب الوجود متعالى است، براى اينكه او است علتى كه تمامى علل به او منتهى مىشوند.
🔹و ثنا و حمد عبارت از اين است كه موجود با وجود خودش كمال موجود ديگرى را نشان دهد، البته موجود ديگرى كه همان علت او است، و چون تمامى كمالها از تمامى موجودات به خداىتعالى منتهى مىشود،
👈🏻پس حقيقت هر ثناء و حمدى هم به او راجع مىشود، و به او منتهى مىگردد، پس بايد گفت{(الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ)}.
📚 تفسیر_المیزان
#علامه_طباطبایی
@albayann