هدایت شده از KHAMENEI.IR
📩 زنده نگه داشتن حوادث تحولی تاریخ وظیفهی همه است/قیام ۱۹ دی مردم قم سرآغاز یک جهاد بزرگ و تحولآفرین بود برای بیرون کشیدن ایران از هاضمه غرب
🔻 رهبر انقلاب صبح امروز در دیدار مردم قم: بزرگداشت نوزدهم دی سال ۵۶ هر سال تکرار میشود. باید هم استمرار داشته باشد. در آینده هم باید این رشتهی نورانی دوام پیدا کند. چرا؟ چون حادثه یک حادثهی تحولی بزرگ بود، حادثهی عادی نبود. زنده نگه داشتن حوادث تحولی تاریخ وظیفهی همه است.
🔻 چرا میگوییم نوزده دی قم یک حادثهی تحولآفرین و تاریخی است؟ چون شروع و سرآغاز یک جهاد بزرگ است. از اینجا یک جهاد بزرگی آغاز شد در سراسر کشور که هدف این جهاد هم این بود که ایران عزیز را از هاضمهی غرب بکشد بیرون. ایران که له شده بود زیر دست و پای فرهنگ معوج و غلط غربی و زیر تسلّط سیاسی و نظامی غربی، این را بکشد بیرون، مستقلش کند، هویت تاریخی ایران را احیا کند. هویت تاریخی اسلام و ایران، ایران اسلامی است.
🔻 این هویت اسلامی ایران گم شده بود. اگر کسی میآمد در خیابانهای تهران راه میرفت، نه حالا فقط هم تهران، در خیلی از شهرهای دیگر، حتی در یک جاهایی از مشهد ما اگر کسی راه میرفت، احساس نمیکرد اینجا یک کشور اسلامی است، اینجا یک مردم مسلمانی زندگی میکنند. ۱۴۰۱/۱۰/۱۹
🏷 #بسته_خبری | #دیدار_مردم_قم
💻 Farsi.Khamenei.ir
11.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 #ببینید
👤 استاد آیت الله فرحانی
🔹نقش دفاع از دین نقش حداقلی امتداد حکمت است.
🔸علامه طباطبایی علاوه بر چالش مدیریت دفاع از دین و حذف اندیشه مارکسیسم در ایران نقش حداکثری حکمت را رقم زد...
#امتداد_حکمت
#علامه_طباطبایی
@albayann
6.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 #ببینید | اثر توبه عملی در عفو خداوند از گناهان گذشته
🔹عَن الصّادِقِ جَعفرِ بنِ محمدٍ علیهماالسلام عن اَبیه عن آبائِه علیهمُالسلام قالْ قالَ رسول الله صلیاللهعلیهوآله مَن أَحسَنَ فیما بَقِیَ مِن عُمرِهِ لَم یُؤاخَذْ بِما مَضى مِن ذَنبِه (۱)
یعنی توبهی عملی و رجوع از رفتار بد موجب میشود که خدای متعال از آنچه که از قبل از او سر زده است از گناهان صرفهنظر بکند.
🔸وَ مَن أساءَ فیما بَقِیَ مِن عُمرِه اُخِذَ بالأوَلِ وَ الآخِر
اما اگر چنانچه انسان در این آخر عمر، در این سالهای کهولت و پیری و نزدیکی به مرگ، رفتار خود را رفتار خوبی نکرد، آنوقت، هم این گناه، هم گناهان قبل به حسابش نوشته میشود. بنابراین این [حدیث] به ما میگوید که در هر لحظهای که هستیم، رفتار را سعی کنیم از حالا خوب کنیم. یعنی آنچه که [از عمر ما] باقی مانده است، آن نقد است و در اختیار ما [قرار دارد اما] آنچه که رفت که رفت.
📌اینکه [گفته شده] «هر چه از عمر انسان باقی مانده» خب انسان که نمیداند [چه زمانی عمرش به پایان میرسد]. حالا جوانها خواهند گفت که خب این حرفها مال پیرمردها است؛ ولی واقع قضیه این است که نه، مال پیرمردها فقط نیست؛ چون جوانها هم معلوم نیست چقدر بناست عمر بکنند. کسی چک تضمینی از خدای متعال نگرفته که حتماً باید فلان قدر عمر کند.
📚۱) الامالی شیخ صدوق، صفحهی ۱۱۱
#درس_اخلاق
#امام_خامنه_ای
@albayannw
@albayannمقام غایت بودن سر حضرت زهرا برای آفرینش.mp3
زمان:
حجم:
899.8K
🔊 #بشنوید
🔹مقام غایت بودن سر حضرت زهرا برای آفرینش و ظهور بندگی خدا در عرصه جامعه و تاریخ
🔺بكُمْ فَتَحَ الله مقام نورانیت اهل بیت است
🔺و بِكُمْ يَخْتِمُ مقام نور #حضرت_مهدی است که سر حضرت زهرا می باشد و باید این جریان به آن ختم شود .
🎙استاد آیت الله فرحانی در این صوت به حیث عقلی حدیث لَوْلاكَ لَمَا خَلَقْتُ الْأَفْلاكَ و جایگاه ویژه حضرت زهرا میپردازند.
#میلاد_حضرت_زهرا
#اهل_بیت
@albayann
@albayannفاعل قریب.mp3
زمان:
حجم:
1.63M
🎙 #بشنوید
⁉️قرآن کریم رابطه خلق و حق را چگونه بیان می کند؟
❔فاعل قریب در گرفتن جانها کیست؟
🔰استاد آیت الله فرحانی
#تفسیر
#انسان_شناسی
@albayann
🖊معنویت پایه عدالت اجتماعی| #شهید_مطهری
🔹اسلام در اين زمينه معنويت را جزء لاينفک ميداند.تفاوت عمده ميان مکتب اسلام با ساير مکاتب در اين جهت، اين است که اسلام معنويت را پايه و اساس ميشمارد.
📌 ما در تاريخ نمونههاي فراواني درباره اين جهتگيري رهبران اسلامي داريم که واقعا مايه مباهات ماست. حساسيتي که اسلام در زمينه عدالت اجتماعي و ترکيب آن با معنويت اسلامي از خود نشان ميدهد، در هيچ مکتب ديگري نظير و مانند ندارد.
🔸در سال فتح مکه زني مرتکب جرمي شده بود که بايد مجازات ميشد. اتفاقا اين زن که دزدي کرده بود وابسته به يکي از خانوادههاي بزرگ و جزو اشراف طرازاول قريش بود. وقتي بنا شد حد دربارهاش اجرا شود و دستش را قطع کنند، غريو از خاندان زن برخاست که: اي واي، اين ننگ را چگونه تحمل کنيم؟ دستهجمعي به سراغ پيامبر رفتند و از او درخواست کردند که از مجازات زن صرفنظر کند. فرمود:هرگز صرفنظر نميکنم. هرچه که واسطه و شفيع تراشيدند، پيامبر ترتيب اثر نداد.در عوض مردم را جمع کرد و به آنها گفت: ميدانيد
⁉️چرا امتهاي گذشته هلاک شدند؟
دليلش اين بود که در اين گونه مسائل تبعيض روا داشتند. اگر مجرمي که دستگير شده بود وابسته به يک خانواده بزرگ نبود و شفيع و واسطه نداشت او را زود مجازات ميکردند، ولي اگر مجرم شفيع و واسطه داشت در مورد او قانون کار نميکرد. خدا به همين سبب چنين اقوامي را هلاک ميکند. من هرگز حاضر نيستم در حق هيچ کس تبعيضي قائل شوم.
📚آینده انقلاب اسلامی ایران
#عدالت_اجتماعی
@albayann
البیان
🖋نقش جامع در نظام اصولی محقق خویی(ره) 📕برگرفته از خارج اصول استاد#آیت_الله_فرحانی ✍مقرر: حجت الاس
🖋نقش جامع در نظام اصولی محقق خویی(ره)
بخش دوم
📕برگرفته از خارج اصول استاد#آیت_الله_فرحانی
✍مقرر: حجت الاسلام مهدی سلامتیان
🔰سابقا گفته شد که با توجه به اینکه محقق خویی جامع را در دو محل از بحث، مورد بررسی قرار داده اند دو سوال بوجود می آید و به تفصیل پاسخ آنها داده شد اما علاوه بر این، استاد محترم ملاحظه بسیار مهمی را بر نگاه محقق خویی (ره) به جامع داشته اند و در این بخش از تقریر، این ملاحظه را مورد تحلیل و بررسی قرار می دهیم
🔷محقق خویی در انتهای بحث مقدماتی اصول خود، می فرمایند :
فأقول: ان موضوع علم الأصول هو: (الجامع الّذي ينتزع من مجموع مسائله المتباينة) كعنوان ما تقع نتيجة البحث عنه في طريق الاستنباط و تعيين الوظيفة في مقام العمل." (محاضرات، جلد ۱، صفحه۳۱)
ایشان جامع علم را موضوع علم معرفی کردند و تمایز را به آن دانستند. استاد فرحانی این تلقی را را صحیح نمی دانند و معتقدند که این بیان سبب خلط و تهافت در مبنا خواهد شد استاد می فرمایند:
"اگر نگاه من به علم، نگاه به یک مرکب اعتباری باشد. واحد بالاعتبار می شود و خود به خود وقتی واحد بالاعتبار و مرکب اعتباری شود جامع لازم دارد و جامع را باید با اثر آن معرفی کنیم اما این جامع ، موضوع اصطلاحی نیست که من بگویم لابد لکل علم من موضوع....."(ابتدای جلسه ۱۶)
💠شرح: اصولیین علاوه بر اینکه به بحث ملاک تمایز رسیدگی می کنند و مبنایی را اتخاذ می کنند، به بحث دیگری به نام موضوع علم اصول می پردازند و طرح بحث دوم هیچ ملازمه با اتخاذ موضوع در بحث ملاک تمایز ندارد زیرا برخی از اصولیین مثلا در سرفصل ملاک تمایز قائل به تمایز به جامع محمولات شده اند ولی در بحث موضوع علم اصول ، اظهار نظر کرده اند و موضوعی را معرفی کرده اند .
و این بدین معناست که از نظر آنها موضوع در بحث ملاک تمایز با موضوع علم اصول مشترک لفظی هستند .( استاد موضوع مطرح شده در بحث موضوع علم اصول را به " ما فی حالاته ینظر " معنا میکنند .)
استاد فرحانی می فرمایند اگر در سازمان فکری مشهور اصولیین، قصد اظهار نظر دارید می توانید تعبیر به موضوع کنید و اگر جامع ملاک شود نمی توان آن را در سازمان مشهور جای داد و آن را موضوع تلقی کرد.
سازمان جامع ابتدا و انتهای خاص خود را دارد و نمی توان آن را موضوع به معنای اول یا دوم یا غرض و.. دانست .
بلکه هر گاه علم به معنای مجموعه گزاره ها و مرکب اعتباری در نظر گرفته شد به جامع نیاز پیدا میکنیم و جامع هم اثر و معرف خود را دارد و چون اعتباری است میز آن با بقیه علوم هم اعتباری خواهد شد و مکانیزم خاص خود را خواهد داشت.
نکته پایانی: به نظر می رسد که محقق خویی تمایز به موضوع را قبول نکرده است و توضیحاتی که در ابتدای کتاب فرموده اند کاملا مشعر به این نکته است و عبارتی که مورد بحث ما بود در فرض " لو سلم " بوده است لذا فرمود " و ان ابیت الا ان یکون لکل علم موضوع ... فاقول.." لذا ظاهرا ایشان قصد داشتند برای قائلین به موضوع، راه حلی برای فرار از اشکالاتی که فرمودند مطرح کنند.(این نکته، در بیانات استاد وجود ندارد و منشا آن، قرائن موجود در کلمات محقق خویی می باشد .)
منابع بحث:
📕خارج اصول استاد فرحانی، سال ۱۴۰۱ ، جلسه ۱۰ و انتهای جلسه ۱۱ و جلسه ۱۴ و جلسه ۱۶.
📕محاضرات فی علم الاصول ج ۱، ص ۲۰ و ص ۳۱
#فقه_الخمینی
#خارج_اصول
@albayann
@albayannتجلی عالم و وحدت آن در کلام خداوند.mp3
زمان:
حجم:
2.75M
🗳️ دعوت آیت الله فرحانی از همه اساتید و فضلا و طلاب شهرستانهای مقیم در قم و نیز فضلای عزیز خوزستانی مقیم قم برای شرکت در انتخابات مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم
بسم الله الرحمن الرحیم
تشکیل مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم، از آثار مبارک رهنمودهای امام خمینی(ره) بود که نسبت صیانت از کیان حوزه در برابر جریان نفوذ و انقلابی ماندن آن احساس نگرانی می کردند. تشکیل این نهاد ارزشمند بهترین راه برای نهادینه شدن این امر مهم بود. با بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار با این مجمع، نسبت به حوزه انقلابی و مقابله با جریان و نفوذ و انحراف ، اهمیت رسالت آن افزون گردید.
از همین رو مشارکت در انتخابات مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم، تقویت نهادی است که در کنار مسئولیت های مقدسی چون خدمت رسانی و حل مشکلات طلاب، رسالت مهم مقابله با انحراف و نفوذ و تلاش برای تحقق منویات رهبر معظم انقلاب در راستای تقویت و ارتقاء گفتمان انقلاب اسلامی در حوزه و به تبع در جامعه را خواهد داشت و از همین رو فعال سازی در راستای تحقق حوزه انقلابی توسط مجمع مورد همواره تاکید رهبر فرزانه انقلاب و همچنین مراجع بزرگوار تقلید بوده است.
اینجانب از همه اساتید و فضلا و طلاب مقیم در قم ، بویژه فضلای خوزستانی مقیم قم دعوت تقاضا می نمایم با اهتمام ویژه در انتخابات مجمع نمایندگان طلاب و فضلاء حوزه علميه قم که در روز چهارشنبه ۲۸/ ۱۰ / ۱۴۰۱ در مدرسه مبارک فیضیه و پنجشنبه ۲۹/ ۱۰/ ۱۴۰۱ پردیسان شرکت نمایند.
ان شاء الله با دقت و احساس مسئولیت همه عزیزان، انتخاب نمایندگان فاضل ، با تقوی و انقلابی صورت پذیرفته و با هم افزایی و احساس مسئولیت منتخبین ، فصل تازه ای در خدمت رسانی به طلاب و تحقق جهاد تبیین که رسالت مهم زمانه ماست، صورت پذیرد.
و من الله التوفیق
۲۷/ ۱۰ / ۱۴۰۱
@albayann
10.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 #ببینید
🔰شهید آیتالله مطهری
🔹سخنان پیغمبر (صلی الله علیه واله) خودش معجره است، برخوردی نداشته است با فیلسوفی، حکیمی، دانشمندی، با هیچ یک از اینها...
🔸مع ذلک قرآن به زبان او جاری و بر قلب مقدس او نازل میشود. آنچنان سخنان پیامبر (ص) حکیمانه است که با سخنان تمام حکمای عالم نه تنها برابری میکند، برتری دارد بر آنها. در زمینه مسئولیتهای اجتماعی این شخصیت بزرگ، جامعه را با کشتی مقایسه میکند؛
📌 و اینچنین است فساد یک نفر در جامعه؛ اگر در یک کشتی آب وارد بشود ولو از جایگاه یک فرد وارد بشود تنها آن فرد را غرق نمیکند، همه جامعه را یک جا غرق میکند.
📚سیری در سیره نبوی، صفحه ۲۴۴-۲۴۵
@albayann