eitaa logo
البیان
11.3هزار دنبال‌کننده
859 عکس
194 ویدیو
72 فایل
بازتاب اندیشه های استاد آیت الله عبدالکریم فرحانی 📌 تبیین مکتب فقه الخمینی(ره) 📌 روش تحصیل در مسیر اجتهاد 📌 امتداد حکمت و تمدن نوین اسلامی 📌 اخلاق و معنویت ارتباط با ادمین: @admin_albayan
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📩 نسبت به تبلیغ نگرانم / تبلیغ در نگاه حوزه علمیه باید در مرتبه اول باشد ✏️ رهبر انقلاب اسلامی هم‌اکنون در دیدار مبلغان و طلاب حوزه‌های علمیه: با اطلاعاتی که به من میرسد از جهات مختلف، نسبت به تبلیغ نگرانم. این قدر ظرفیت تبلیغ در این کشور انبوه و متراکم و گسترده است که ما اگر چندین برابر آن مقداری که کار میکنیم هم کار کنیم، به نظرم این ظرفیت پر نمیشود. ✏️ هم به تبلیغ احتیاج داریم، هم به موعظه احتیاج داریم، هم به تحقیق احتیاج داریم. امروز نگاه رائج در حوزه‌های علمیه این است که تبلیغ در مرتبه‌ی دوم قرار دارد، مرتبه‌ی اول چیزهای دیگر است مقامات علمی و امثال اینها؛ مرتبه‌ی دوم تبلیغ است و ما از این نگاه باید عبور کنیم؛ تبلیغ مرتبه‌ی اول است. ۱۴۰۲/۴/۲۱ 🖼 💻 Farsi.Khamenei.ir
🔰: 🖊وقتى آيه شريفه:(فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَكُمْ ...) نازل شد، رسول خدا ص فرستاد تا على و فاطمه و حسنين ع بيايند و يهود را دعوت كرد براى اينكه با آنان ملاعنه كند، 📌جوانى از يهوديان گفت: واى بر شما مگر ديروز نبود كه با برادرانتان كه بعدا به صورت ميمون و خوك مسخ شدند عهد بستيد كه هرگز ملاعنه نكنيد، يهود اين تذكر را كه شنيدند، از ملاعنه منصرف گشتند. 🔹اين روايت مؤيد اين احتمال است كه ضمير در جمله:(فَمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ) به كلمه: حق در جمله:(الْحَقُّ مِنْ رَبِّكَ) برگردد، و معناى جمله چنين باشد پس هر كس كه بر سر حق با تو بگو مگو كرد به او بگو ... 🔸در نتيجه اين نظريه تاييد مى‌شود كه حكم مباهله مخصوص داستان نصاراى نجران و مساله عيسى بن مريم كه اخبار بسيار زيادى آن را حكايت نموده و بيشترش را نقل كرديم نبوده و معلوم مى‌شود رسول خدا ص تنها با اين طايفه مباهله نكرده بلكه بعد از مباهله با آنان در مقام مباهله با يهود هم بوده است. 🌱روز مباهله مبارک باد.🌱 📚تفسیر المیزان @albayann
زندگی اجتماعی انسان و فاعلیت او.mp3
3.5M
🎙 🔰استاد آیت الله فرحانی: در مورد زندگی اجتماعی انسان و فاعلیت او در این زمینه سه نگاه وجود دارد: 1⃣ طبیعی(فاعل بالطبع) 2⃣اضطرار(فاعل بالاضطرار) 3⃣انتخابی(فاعل عقلانی) @albayann
البیان
🎙#بشنوید 🔰استاد آیت الله فرحانی: در مورد زندگی اجتماعی انسان و فاعلیت او در این زمینه سه نگاه وجو
✍استاد آیت الله فرحانی: 🔹فلاسفه در قسمت فواعل و ترتب غایات دسته بندی را در مورد اقسام فواعل ارائه می کنند. 📌در نگاه آنها فاعل بالطبع یعنی فاعلی که در فعل او،علم و اراده دخالت ندارد و در بعضی موارد فعل او منطبق بر طبیعتش است و آن طبیعت اقتضا می کند که آن فعل و آن اثر صورت گیرد و به تعبیر فلاسفه آن فعل دارای غایت طبیعی است 📌اما گاهی انسان یا فاعل بالطبع نیست یا اینکه اگر فاعل بالطبع است فعلش تحت طبعش نمی باشد بلکه به دلیل اضطراری به وجود آمده آن فعل از او سر می زند و به اصطلاح غایت او غایت ثانوی می باشد. 📌اما در بعضی موارد، علم و اراده در انجام فعل دخالت دارد، در این صورت غایت انتخابی خواهد بود و فعل انجام شده عقلانی است و اثری که بر این حرکت بار می شود از نوع اثریست که بر یک فعل اختیاری منبعث از علم و ارده بار خواهد شد. ❓حال سوال این است انسانی که اجتماعی زندگی می کند در این نوع زندگی، انسان هم چون فاعل بالطبع است یعنی فاعلیت او در زندگی اجتماع از نوع فعل منطبق بر طبیعش است و در متن طبیعت انسان این وجود دارد و به گونه ای خلق شده است که اجتماعی بودن منطبق بر طبیعتش باشد و در آن علم و اراده دخالت نمی کند. 🖇یا اینکه انسان به حسب طبیعت و غایت؛ فردی و آزاد است و در متن خلقتش این گونه نیست که اسیر اجتماع بشود و محدودیت اجتماع را تحمل کند اگر سوال شود که پس چرا انسان اجتماع را اختیار کرده است؟ خواهند گفت انسان اجتماع را از باب یک جبر بیرونی پذیرفته است و یک امر اضطراری است! یعنی یک عاملی انسان را مجبور کرده است اجتماعی زندگی کند که در خیلی از عبارتهای علامه در المیزان این نگاه حاکم است. 🔸نگاه سوم این است اجتماع برای انسان یک فعل اختیاری است که علم و اراده در آن دخالت دارد و غایت عقلانی بر آن بار می شود نه غایت بالطبع یا بالجبر! یعنی فعل او طبیعی و قصری نیست بلکه فعل عقلانی و انتخابی است. اگر این گونه باشد باید گفت انسان اجتماعی بودن را اختیار می کند نه اینکه مجبور بشود یا در متن طبیعت خلقت انسان چنین چیزی وجود داشته باشد. 🖊پس این سه نگاه (زندگی یک فرد در اجتماع یا طبیعی یا جبری یا انتخابی است )در مورد زندگی اجتماعی انسان وجود دارد که باید دید از نگاه فلسفه اسلامی و آیات قرآن کدام نگاه صحیح می باشد. @albayann
تشخیص وظیفه و حرکت کردن در میدان.mp3
1.71M
🎙 🔰استادآیت الله فرحانی: 💠خاطره شهید مطهری و تلاش ایشان در زمینه علمی 🔹خاطره آیت الله بهجت از کمیت مطالعه حضرت امام(ره) در تابستانها 🔸دو مطالبه رهبر انقلاب از طلاب و روحانیون در زمینه علمی و انقلاب 📌تشخیص وظیفه و حرکت کردن در میدان @albayann
امت واحده.mp3
3.17M
🎙 🔰استاد آیت الله فرحانی: إِنِّي جَاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً ۖ یعنی اولین انسان که حضرت آدم باشند خلیفه خداست... @albayann
البیان
🎙#بشنوید 🔰استاد آیت الله فرحانی: إِنِّي جَاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً ۖ یعنی اولین انسان که حضرت
✍استاد آیت الله فرحانی: 🔹اولین انسان پیغمبر نه؛ بلکه امام است انی جاعل فی الارض خلیفه یعنی اولین انسان که حضرت آدم باشد خلیفه خداست. 🔸بر اساس اینکه آدم خلیفه خداست یک امت واحده ای درست می شود و در این امت واحده هیچ اختلافی نیست اما در این امت واحده دو اختلاف به وجود می آید که بعد از آن خداوند پیامبران را مبعوث می کند. 🔰نظر علامه طباطبایی این است که انسانها در ابتدای خلقت ، فطری زندگی می کردند و اختلافی با هم نداشتند و زندگی آنها بسیط و ساده و فطری بوده است بعد بین آنها دو اختلاف به وجود می آید 1⃣اختلاف مادی 2⃣اختلافی دینی در مرحله اول آنها اختلافی نداشتند و از زمان ادم اب البشر تا زمان نوح همه چیز قابل برطرف شدن بوده است اما از وقتی که اختلافات دینی عمیق شد خداوند پیامبر با کتاب فرستاد یعنی حضرت ادم پیامبر و امام بوده است ولی اختلافی وجود نداشته است لذا نیاز به کتاب هم نبوده است اما از زمان حضرت نوح که اختلافات عمیق شد پیامبر با کتاب فرستاده شد. 📌علامه می فرمایند امت واحده ای بوده است و پیامبری هم داشته اند و آن پیامبر موعظه می کرده است و با موعظه زندگی بسیط ابتدایی انسانها که منطبق با فطرتشان بوده است اداره می شده است و نیاز به کتاب نداشتند. 🖇این مطلب با اعتبار عقلی هم موافق است یعنی اگر عقلا هم سابقه زندگی انسانها را بررسی کنیم همین گونه خواهد بود. 🖊علامه قائل هستند هر چه ما به قهقرى و عقب‏تر برويم، به رموز كمترى از زندگى بر مى‏ خوريم، و نوع بشر را مى ‏بينيم كه به اسرار كمترى از طبيعت پى برده بودند، تا آنجا كه مى‏ بينيم نوع بشر چيزى از اسرار طبيعى را نمى‏ داند، تو گويى تنها بديهيات را مى‏ فهميده، و به اندكى از نظريات فكرى كه وسائل بقا را به ساده‏ ترين وجه تامين مى‏نموده دسترسى داشتند، مانند تشخيص گياهان قابل خوردن، و يا استفاده از پاره‏اى شكارها، و يا منزل كردن در غارها، و دفاع به وسيله سنگ و چوب و امثال اينها.. 💠طبق یک تقریر علامه قائل هستند یک زمانی انسان فطری زندگی می کرده است و اختلاف نداشته است اختلاف از استخدام آمد و استخدام فطری انسان است و زندگی اجتماعی اضطرارا به وجود آمده است 📌بعد می فرمایند دو اختلاف به وجود آمده است یک اختلاف در زندگی برای انسانها و یک اختلاف در تفسیر دین به وجود آمد و آیه قرآن دو اختلاف را بیان می کند 🌀شهید مطهری همین مطلب را مدنظر قرار می دهند و می فرمایند از نظر علامه بشر اصل ثابتش استخدام است و این استخدام بشر را استثمار گر می کند و این استثمار و گرفتن بهره از دیگران وقتی عمومی شد بشر مجبور شد زندگی اجتماعی را اضطرارا قبول کند. @albayann
قرائت های مختلف اسلام ودین.mp3
7.52M
🎙 🔰استاد آیت الله فرحانی: 💠در زمان حضرت امام (ره) قرائت های مختلفی از اسلام ودین وجود داشته است که در مجموع می شود به سه قرائت مهم اشاره کرد: 📌قرائت مارکسیستی،قرائت اروپایی و قرائت آمریکایی 🔹وامام (ره)دراین شرایط بود که با صدای رسا درفیضیه اعلام کرد که علمای اسلام به داد اسلام برسید وخود ایشان یک اسلامی را در مقابل دیگر قرائت ها به عنوان اسلام ناب محمدی (ص) معرفی کردنند. ⁉️حال ثمرات این قرائت از اسلام ودین چیست؟ تاثیر شاگردان امام (ره ) در امتداد این نگاه از اسلام چیست ؟ آیا دراین نوع نگاه به اسلام ،دین حداقلی است یا حداکثری ؟ @albayann
نماد حسین بن علی.mp3
1.4M
🔰استاد آیت الله فرحانی: 🔹ما وقتی به زندگی اهل بیت مراجعه می کنیم متوجه می شویم که زندگی اهل بیت را همواره ما در تاریخ اسلام با یک نماد معرفی می کنیم... @albayann
البیان
#بشنوید 🔰استاد آیت الله فرحانی: 🔹ما وقتی به زندگی اهل بیت مراجعه می کنیم متوجه می شویم که زندگی ا
✍استاد آیت الله فرحانی: 🔹ما وقتی به زندگی اهل بیت مراجعه می کنیم متوجه می شویم که زندگی اهل بیت را همواره ما در تاریخ اسلام با یک نماد معرفی می کنیم. 🔸وارد زندگی پر درس امیرالمؤمنین می شویم و وقتی وارد فضای شهادت ایشان می شویم می گوییم امیرالمؤمنین ثارالله است و روز بیست و یکم ماه رمضان را روز شهادت ایشان می دانیم. 🔸 وارد زندگی امام صادق (ع) می شویم ایشان بنیانگذار شیعه جعفری است ولی ۲۵ شوال روز شهادت ایشان است. 🔸وارد زندگی امام رضا (ع) می شویم ایشان حق بزرگی بر گردن ما دارد امام رضا (ع) هجرتی بزرگ به ایران ما داشتند که به تبعیت از آن هجرت بی بی فاطمه معصومه(س) به قم آمدند و دژ ولایت را در کشور ما پی ریزی کردند ولی ما آخر صفر را شهادت امام رضا می دانیم. 🔸وقتی زندگی پیغمبر اکرم (ص) را بررسی می کنیم در حالی که اسلام ما و قرآن ما از ایشان است ۲۸ صفر و همچنین امام مجتبی(ع) سبط اکبر ۲۸ صفر شهادت ایشان است. 📌هرچه زندگی ائمه أطهار را در تاریخ بررسی می کنیم می بینیم ائمه ما یک روز بدنیا می آیند یک روز به شهادت می رسند. امام حسین (ع) در تولد مثل بقیه هستند در سوم شعبان بدنیا آمدند ولی شهادت ایشان یک دهه است؛ یک نماد تاسوعا و اربعین بعد از عاشورا که بیستم صفر است را دارد چرا؟ 🏴وجود مقدس سیدالشهدا تنها امامی است که برایشان برنامه ی استثنایی تدارک دیده شده است. برای معرفی امام حسین هدف از برگزاری برنامه دهه محرم؛ نماد تاسوعا؛ معرفی نماد تاسوعا و عاشورا تا اربعین و رسیدن به اربعین. تعدد در نمادهای تاسوعا، عاشورا، اربعین وجود دارد گویی امام حسین (ع ) بین دو نماد معرفی می شود روز عاشورا مثل روز بیست و هشت صفر است روز عاشورا مثل روز ۲۵ شوال؛ شهادت امام است. اما اهل بیت از ما خواسته اند تاسوعا را قبل از عاشورا و بعد اربعین و امام حسین را در یک فرایند معرفی کنید. @albayann
🎧 سیر تفسیری با موضوع رابطه حق و خلق 🔰استاد 1⃣رابطه بین حق و خلق https://eitaa.com/albayann/1714 2⃣رابطه بین حق و خلق از دیدگاه امام و شهید مطهری https://eitaa.com/albayann/1710 3⃣در رابطه بین خلق و حق چه ربطی باید مبنا قرار بگیرد؟ https://eitaa.com/albayann/1225 4⃣اثر تحقیق عمیق تجلی بر رابطه حق و خلق https://eitaa.com/albayann/1696 5⃣غیر متناهی و لاحد بودن مبدا حق و تاثیر آن در شناخت رابطه حق و خلق https://eitaa.com/albayann/1683 6⃣ظهور آیات و روایات در تبیین رابطه حق و خلق https://eitaa.com/albayann/1624 7⃣مباحث مربوط به اصالت الوجود چه تاثیری در تحلیل مباحث رابطه خلق با حق دارد؟ https://eitaa.com/albayann/1614 8⃣قرآن کریم رابطه خلق و حق را چگونه بیان می کند؟ https://eitaa.com/albayann/1571 9⃣حل تناقض فاعلیت ملائکه در توفی انفس با آیه "الله یتوفی الانفس حین موتها " https://eitaa.com/albayann/967 🔟نهایت تعابیر فلاسفه، در تبیین رابطه خلق با حق چیست؟ https://eitaa.com/albayann/1557 📌همچنین میتوانید جزوات تفسیری تدریس سوره حمد را از سایت نشر البیان تهیه بفرمائید. 🌐سایت نشر البیان @albayann