eitaa logo
البیان
11.3هزار دنبال‌کننده
812 عکس
182 ویدیو
71 فایل
بازتاب اندیشه های استاد آیت الله عبدالکریم فرحانی 📌 تبیین مکتب فقه الخمینی(ره) 📌 روش تحصیل در مسیر اجتهاد 📌 امتداد حکمت و تمدن نوین اسلامی 📌 اخلاق و معنویت ارتباط با ادمین: @admin_albayan
مشاهده در ایتا
دانلود
طلبه انقلابی.mp3
477.2K
🔊🔊🔊 🔰استاد آیت الله فرحانی: ⁉️ویژگی طلبه عصر انقلاب چیست؟ ♻️مهمترین وظیفه روحانیت کدام است؟ ‼️ضعف بعضی از طلاب کجا می باشد؟ @albayann
♻️بیست و دو بهمن سرآغاز پیروزی ملت ایران بر مستکبران و غارتگران، سرآغاز برچیده شدن دستگاه ستمگری طاغوتیان، و سرآغاز حکومت اللّه‏ بر جهان، ۲۲ بهمن سرآغاز برافراشته شدن پرچم عدالت اسلامی و بیداری مستضعفان، بر کشور و ملت بزرگ ایران و بر جمیع مسلمانان و مستضعفان و محرومان مبارک باد. @albayann
به مناسبت 22 بهمن.mp3
2.61M
🔊🔊🔊 🔰استاد آیت الله فرحانی: 🔹انقلاب معجزه ای بود که به برکت انفاس قدسی امام و استقامت ایشان تحقق پیدا کرد. 🔸حوزه انقلابی یعنی حوزه ای که جوانان فعال وبا نشاط و عالم آن حوزه در خدمت رهبر و مرجعشان توانستند کار کنند. 💢امروز باید مبانی عظیم امام را در تقنین ،در ولایت فقیه و در حیطه های ارتباط علمی نظام ما با ولایت فقیه و تحقق عملی این دستاوردها دعوت کنیم. ♻️امروز با کار جهادی در عرصه علم و عمل و حفظ ارتباط با شجره طیبه مطلقه فقیه میشود این مسیر را رفت و ادامه داد و به دست صاحبش رساند. @albayann
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 ♻️هر چه هست اوست نه اينکه از اوست 🔹شاید‌‏ هُوَ الاوَّلُ وَ الآخِرُ‌‏ (اول اوست، آخر هم اوست) اشاره به این باشد که کأنه دیگران اصلًا منفی اند.‌‏ 🔸‌‏هُوَ الاوَّلُ وَ الآخِرُ وَ الظَّاهِرُ وَ الباطِنُ ‌‏؛ هر چه ظهور است، اوست، هوست، نه اینکه از اوست: «هُوَ الظاهِرُ وَ هُوَ الباطِنُ وَ هُوَ الاوَّلُ وَ هُوَ الآخِرُ».‏ 🔺‌‏مراتب برای جلوه ها هست، لکن آن طور نیست که جلوه ها از متجلی، یک جدایی داشته باشند، البته تصورش مشکل، بعد از تصور، تصدیقش آسان است. 📚سلسله جلسات تفسير سوره حمد امام خمینی(ره) @albayann
اولین ومهمترین اولویت در عمل.mp3
260K
🔊🔊🔊 🔰 استاد آیت الله فرحانی: 💠اولین و مهمترین اولویت ما در عمل صالح این است که گناه نکنیم، معصیت خدا مرتکب نشویم. 📌 اگر کسی معصیت خدا را از زندگی اش حذف کرد، با زحمت کم ،نتیجه زیادی می گیرد. اما اگر معصیت خدا در زندگی راه پیدا کند هر کار دیگری کند فایده و اثری ندارد، هیچ! این اصل است. 🔹در روایات خیلی این مسئله مهم دانسته شده است. اصل اول همین است که معصیت خدا برود کنار رعایت این اصل عجیب هم سرعت می دهد به حرکت انسان، ♻️انسان هایی که این اصل تقوا را در زندگیشان حفظ می کنند یک اتفاقات عجیبی برایشان می افتد ، به گونه ای که خودشان هم باور نمی کنند که چه جهشی کرده اند و چه درهایی برایشان باز شده است. @albayann
احتملات معنای عصر در سوره عصر .mp3
2.4M
🔊🔊 💠 احتمالات معنای عصر در سوره عصر 🔰 استاد آیت الله فرحانی @albayann 🔻🔻🔻🔻🔻🔻
البیان
🔊🔊 #بشنوید 💠 احتمالات معنای عصر در سوره عصر 🔰 استاد آیت الله فرحانی @albayann 🔻🔻🔻🔻🔻🔻
♻️احتمالات معنای عصر در سوره عصر 🔰استاد آیت الله فرحانی: 💠احتمال اول : عصر به معنای بعد از ظهرها است، علت این قَسَم بخاطر خسرانی است که به انسان از ناحیه عصر وارد می شود چون عصر، وقت بیکاری است، بیکاری خودش سقوط است. 📌خداوند در قرآن می فرمایند : قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ(1)الَّذِينَ هُمْ فِي صَلَاتِهِمْ خَاشِعُونَ (2) وَالَّذِينَ هُمْ عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ(3) ایمان انسان مومن با بیکاری و لغو وگناه سازگار نیست فلذا خداوند فرموده است «والعصر» قسم به عصرها که بیکاری انسان را ساقط می کند، خسران است ، ضرر است : (إِلّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ) 💠احتمال دوم: عصر یعنی صلاة العصر که در آیات قرآن : (حَافِظُواْ عَلَى الصَّلَوَاتِ والصَّلاَةِ الْوُسْطَى) صلاة عصر، صلاة مهمی است، صلاة الوسطی است. بعضی ها صلاة عصر را از دست می دهند و متاسفانه قضا می شود. «والعصر» یعنی قسم به نماز،آنهم مهمترین نماز، نماز عصر. هرکس از نمازش استفاده نکند ضرر کرده است. 💠احتمال سوم: امام خمینی (رضوان الله علیه) چنین احتمالی داده اند،و فرموده اند : عصر از عُصاره می آید ، «والعصر» یعنی قسم به عصاره خلقت، که عصاره ی خلقت امام زمان(عج) است؛ لذا گفته اند «والعصر» یعنی قسم به مهدی،قسم به آقای ما، قسم به مولای ما: (إِنَّ الْإِنسَانَ لَفِي خُسْرٍ) انسانها در حال خسران اند، مگر آنهایی که پیوندشان را با آقایشان درست کنند. 📌بعضی نیز امام زمان را احتمال داده اند اما اینطور گفته اند: عصر یعنی عصر ظهور، خود عصر را گفته اند، نه عُصاره را، باز هم فرقی نمی کند، چون عصر ظهور به امام عصر بر می گردد. @albayann
🌹ولادت باسعادت دریای بینش و شکافنده دانش و حلول ماه رجب، بر ارادتمندان حضرتش خجسته باد.🌹 @albayann
تفسیر قسمتی از دعای یامن ارجوه.mp3
1.55M
🔊🔊🔊 🔰 استاد آیت الله فرحانی: ♻️تفسیر قسمتی از دعای یا من ارجوه ⁉️سِر کلمه جمیع در این دعا چیست؟ 💠ضیافت معنوی ذکر خداوند در ماه رجب... 🔆خیر آخرت جای تامل و کار دارد... 🔸لزوم مرور جدی ادعیه ماه رجب @albayann
💠شعری از حافظ که اشک علامه را درآورد ♻️روزی در محضر نادره دوران،ترجمان قرآن،حضرت آیت حق،مرحوم علامه طباطبایی بودیم که یکی از دوستان حاضر در آن جلسه این بیت عارف شیراز را زمزمه کرد: 🌱کاروان رفت و تو در خواب و بیایان در پیش کی روی؟ ره زه که پرسی؟ چه کنی؟ چون باشی؟🌱 🔹یک باره مرحوم علامه ، دست در مقابل صورت گرفت و سخت گریست ودر حالی که شانه هایش به شدت تکان میخورد، با خود زمزمه فرمود: کی روی ؟ ره ز که پرسی ؟ چه کنی ؟ چون باشی ؟ گویا آن کس که در بیابان از کاروان بازمانده و راه نمی داند ، خود او است . 🔸آن گریه قلب حضار را چنان به آتش کشید که هرگز شعله آن در جانشان به سردی نمی گراید . رحمة الله و انزله في جوار قربه . 📚شهود و شناخت ، ، ج 1 ، ص 604 @albayann
اصول.pdf
1.9M
🗒تقریر درس خارج اصول 📆سال تحصیلی 1400-1399 💠استاد آیت الله فرحانی 👈جلسه 26تا35 💢انشاءالله تقریرات جلسات بعد هم تنظیم و ارائه خواهد شد💢 @albayann
ای نجل جواد ابن رضا حضرت هادی بگرفته حسن بر تو عزا حضرت هادی یک عمر ستم دیده ز جور متوکل در آینه صبح و مسا حضرت هادی دل سوخته از طعنه و از زخم زبان‌ها خونین جگر از زهر جفا حضرت هادی 🏴شهادت جان سوز امام علی نقی (ع) تسلیت باد. @albayann
🔰امام خامنه ای: 🏴بالاخره در نبرد بین امام هادی (علیه‌السّلام) و خلفایی كه در زمان ایشان بودند، آن كس كه ظاهراً و باطناً پیروز شد، حضرت هادی (علیه‌السّلام) بود؛ این باید در همه‌ی بیانات و اظهارات ما مورد نظر باشد. 🏴حضرت هادی (علیه السلام) چهل و دو سال عمر كردند كه بیست سالش را در سامرا بودند؛ آن‌جا مزرعه داشتند و در آن شهر كار و زندگی می‌كردند. سامرا در واقع مثل یك پادگان بود 🏴در همین شهر سامرا عده‌ی قابل توجهی از بزرگان شیعه در زمان امام هادی (علیه السلام) جمع شدند و حضرت توانست آنها را اداره كند و به وسیله‌ی آنها پیام امامت را به سرتاسر دنیای اسلام - با نامه‌نگاری و... - برساند. 🏴این شبكه‌های شیعه در قم، خراسان، ری، مدینه، یمن و در مناطق دوردست و در همه‌ی اقطار دنیا را همین عده توانستند رواج بدهند و روزبه‌روز تعداد افرادی را كه مؤمن به این مكتب هستند، زیادتر كنند. 🏴 امام هادی همه‌ی این كارها را در زیر برق شمشیر تیز و خونریز همان شش خلیفه و علی‌رغم آنها انجام داده است. حدیث معروفی درباره‌ی وفات حضرت هادی (علیه السلام) هست كه از عبارت آن معلوم می‌شود كه عده‌ی قابل توجهی از شیعیان در سامرا جمع شده بودند؛ به‌گونه‌ای كه دستگاه خلافت هم آنها را نمی‌شناخت؛ چون اگر می‌شناخت، همه‌شان را تارومار می‌كرد؛ اما این عده چون شبكه‌ی قوی‌ای به‌وجود آورده بودند، دستگاه خلافت نمی‌توانست به آنها دسترسی پیدا كند. 🏴یك روزِ مجاهدت این بزرگوارها – ائمه (علیهم السلام) به قدر سالها اثر می‌گذاشت؛ یك روز از زندگی مبارك اینها مثل جماعتی كه سالها كار كنند، در جامعه اثر می‌گذاشت. 🏴این بزرگواران دین را همین‌طور حفظ كردند، والّا دینی كه در رأسش متوكل و معتز و معتصم و مأمون باشد و علمایش اشخاصی باشند مثل یحیی‌بن‌اكثم كه با آن‌كه عالم دستگاه بودند، خودشان از فساق و فجار درجه یكِ علنی بودند، اصلاً نباید بماند؛ باید همان روزها بكل كلكِ آن كنده می‌شد؛ تمام می‌شد. این مجاهدت و تلاش ائمه (علیهم السلام) نه فقط تشیع بلكه قرآن، اسلام و معارف دینی را حفظ كرد؛ این است خاصیت بندگان خالص و مخلص و اولیای خدا. ۱۳۸۳/۰۵/۳۰ @albayann
خارج فقه -@albayann.pdf
1.49M
🗒تقریر درس خارج فقه 📆سال تحصیلی 1399-1400 💠استاد آیت الله فرحانی 👈جلسه 31تا40 💢انشاءالله تقریرات جلسات بعد هم تنظیم و ارائه خواهد شد💢 @albayann
شهادت امام هادی(ع).mp3
1.71M
🔊🔊🔊 🏴به مناسبت شهادت امام هادی (علیه السلام) 🔰 استاد آیت الله فرحانی: 🔹ادعیه و زیارات صادر شده از اهل بیت راه اتصال با مبدا عالم است 🔹زیارت جامعه کبیره و بعضی از ادعیه ماه رجب ذخایر عجیبی دارد مثل دعای (اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِمَعَانِي جَمِيعِ مَا يَدْعُوكَ بِهِ وُلاةُ أَمْرِكَ) که یک مجموعه ای است درباره ولایت و انسان ولایی در افق اهل بیت (علیهم السلام) @albayann
game_dovvom.pdf
347.1K
💠بیانیه گام دوم که دو سال پیش یعنی در بهمن ۹۷ توسط رهبر معظم انقلاب خطاب به مردم ایران ابلاغ شد 🔰مقام معظم رهبری @albayann
البیان
💠بیانیه گام دوم که دو سال پیش یعنی در بهمن ۹۷ توسط رهبر معظم انقلاب خطاب به مردم ایران ابلاغ شد 🔰
♻️بررسی بیانیه گام دوم 🔰 استاد آیت الله فرحانی: برای اینکه بتوانیم بیانیه ی گام دوم انقلاب را خوب تحلیل و بررسی کنیم باید اولین پیام مقام معظم رهبری را که بمناسبت اولین سالگرد رحلت امام خمینی (ره) صادر شده را ضمیمه ی بیانیه کنیم . 💠این سند و بیانیه یک پیوستی دارد و آن پیوست این است که اول باید ذهنمان را نسبت به نگارنده ی این سند درست کنیم و این ذهن زمانی درست می شود که با ابعاد علمی و معنوی نگارنده ی این سند بیشتر مرتبط کنیم. 📌امروزه بیشترین نیاز ما برای رشد حوزه ی انقلابی، ارتباط و تماس تنگاتنگ با شخصیت و اندیشه های مقام معظم رهبری می باشد. 👈سند و بیانیه گام دوم انقلاب دارای سه بخش می باشد: 1⃣ بخش اول سند، تحلیل گام اول انقلاب می باشد. 2⃣ بخش دوم سند، تصویر و چشم انداز فضای گام دوم انقلاب می باشد. 3⃣ بخش سوم سند، توصیه های رهبری می باشد. اگر به شخصیت رهبری باور پیدا کردیم همانند امام راحل با نگاهشان و با دعایشان ما را حرکت خواهد داد و با هر قدمی که بر می داریم رشد خواهیم کرد. 🔸مظلومیت امام بخاطر این بود که انقلاب اسلامی حجاب شخصیتیشان شد و بخاطر اینکه از یک شجاعت بسیار قوی و مدیریت در اجراء برخوردار بودند او را وارد عرصه ی اجرا و اداره کشور کرد و یک معجزه ای را در عصر غیبت رقم زد باعث مستور ماندن ارزش های علمی امام شد. 🔺بنده به دوستان تاکید می کنم حتی اگر عناوین رساله های پایان نامه را بتوانیم بر اساس مباحث و مبانی فقهی و فلسفی و خطوط فکری مقام معظم رهبری ترویج دهیم در اینصورت ارتباط علمی ما با مقام معظم رهبری بیشتر خواهد شد. 📝97/12/06 @albayann
اهمیت روزه ماه رجب.mp3
1.27M
🔰 استاد آیت الله فرحانی: ♻️روایت: روزه سه روز پنج شنبه، جمعه وشنبه ماه حرام برابر با 900 سال عبادت است. 💢شب جمعه که شب لیله الرغائب است باید کشش و کوشش وجود داشته باشد. 💠 غفلت دوری می آورد، محرومیت می آورد (وَ لا تَجعَلنی مِنَ الغافِلینَ المُبعَدین.) بیانات قبل از درس خارج ۲۹ بهمن ماه @albayann
اصول جلسه36 تا 45.pdf
1.86M
🗒تقریر درس خارج اصول 📆سال تحصیلی 1400-1399 💠استاد آیت الله فرحانی 👈🏻جلسه 36تا45 💢انشاءالله تقریرات جلسات بعد هم تنظیم و ارائه خواهد شد💢 @albayann
تکامل انسان-از رجب تا رمضان-جلسه اول (Trimmed).mp3
1.05M
🔊🔊🔊 🔰 استاد آیت الله فرحانی: ♻️ درس اولی که از دعاها برداشت میکنیم این است که مسئله ی مهم در دعاها معرفت الهی است 💠سوال حضرت موسی (ع) از خدا در مورد مقامش 🔹ویژگی های بندگان آخرالزمانی که بالاتر از حضرت موسی (ع)هستند 🔺اهمیت ادعیه ای که از اهل بیت علیهم السلام رسیده اند 🔆یک مسیری وجود دارد که از آن در عرفان اسلامی به تحققِ قرب انسان به مبدا حقیقی یاد میشود و این مسیر را باید در دعاها و اعمالِ سه ماهِ رجب و شعبان و رمضان پیگیری کرد @albayann
💠 مراتب وجود انسان از منظر قرآن کریم 🔰 استاد آیت الله فرحانی @albayann 🔻🔻🔻🔻🔻🔻
♻️مراتب وجود انسان از منظر قرآن 🔰استاد آیت الله فرحانی: 💠 وجود انسان از نظر قرآن مراتبی دارد 🔺دریک مرتبه انسان، استادِ ماسوای الله است و غیر از خدا همه زیر دست اویند ؛ وآن مرتبه اختصاص به نبی اکرم و یک عده خاص دارد که خود خدا معرفی کرده است. 📌آنجا نه فرشته ای درکار است نه کس دیگری، آنجا ذات مقدس حق است و شاگرد برجسته این دانشگاه نبی اکرم صلی الله علیه و آله . آنجا مصداق این آیه است «وَإِنَّكَ لَتُلَقَّى الْقُرْآنَ مِنْ لَدُنْ حَكِيمٍ عَلِيمٍ »(نمل/6) قرآن یک لفظ عربی دارد که نزد شماست و یک ام الکتاب دارد که پیش ماست ، « وَإِنَّهُ فِي أُمِّ الْكِتَابِ لَدَيْنَا لَعَلِيٌّ حَكِيمٌ »(زخرف/4) آنجا جایی است که در سوره نجم چنین معرفی میشود: «فَكَانَ قَابَ قَوْسَيْنِ أَوْ أَدْنَى ،فَأَوْحَى إِلَى عَبْدِهِ مَا أَوْحَی »(نجم/9و10) آن چیزی را که باید بدهد داد. 👈خدا بیامرزد امام را که فرمود: پیغمبر مجبور شد آن حقیقت را تا «أَفَلَا يَنْظُرُونَ إِلَى الْإِبِلِ كَيْفَ خُلِقَتْ »(غاشیه/17) تنزل بدهد تا ما بفهمیم ونفهمیدیم. 🔆خدا آن چیزی را که باید بدهد داد اما ببین پیغمبر تا کجا آن را آورد؛ در آن مرتبه حساب اینطور است. آنجا مرتبه ای است که انسان است و خدا. از نظر انسان شناسی ولایی ای که در قرآن هست که امیرالمومنین هم در دعای کمیل همان را تبیین کرده است وجود انسان یک افقی دارد که درآن افق انسان است وخدا؛ آنجا فرشته هم نمی تواند بر انسان نظارت کند و خداوند «وَالشّاهِدَ لِما خَفِىَ عَنْهُمْ »(فرازی از دعای کمیل) است. 💢لذا ما در روایات زیادی داریم فرشته ها عملی را می برند بالا ندا می رسد آن را برگردانید به جهنم اسفل السافلین شما نفهمیدید که باطن این عمل آلوده است. این انسان شما را فریب داده است. 🔸در ولایت، مهمترین مسأله اخلاص است؛ تقوا، اخلاص، و بندگی است. ازآن افق می آییم پایینتر، میگوییم پیغمبر در آن افق و عالم گرفت و داد به دست جبرئیل؛ پیغمبر شد استاد، جبرئیل شد شاگرد. جبرئیل گرفت آورد و تحویل پیغمبر داد در عالم زمین. آن جا می گوید «فَأَوْحَى إِلَى عَبْدِهِ مَا أَوْحَی»(نجم/10) پیامبر گرفت و تحویل جبرئیل داد ؛ اینجا میگوید : «عَلَّمَهُ شَدِيدُ الْقُوَى » (نجم/5) جبرئیل تحویل پیغمبر داد. یا در آیه دیگر فرمود : «بِأَيْدِي سَفَرَةٍ ، كِرَامٍ بَرَرَةٍ »(عبس/15و16) سفیران بزرگواری بنام فرشته ها قرآن را می آورند و تکه تکه تحویل پیامبر می دهند؛ این مراتب است. @albayann
73-25.1.93 (Trimmed).mp3
1.25M
📚درس خارج اسفار استاد آیت الله فرحانی ♻️تحلیل معنای «حق» از نظر ملاصدرا 📌مراد از اشتراک معنوی «حق» در فلسفه و تفاوت آن با اشتراک معنوی در علوم ادبی؛ در اشتراک لفظی و معنوی فلسفی، مساله تبادر و وحدت معنی و تعدد معنی مطرح نیست. 📌یک بار حق به معنای ذات است و یک بار به معنای وجه الهی است. حقی که عبارت از ذات است، حساب جدایی از « مَا خَلَقْنَا السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ وَمَا بَيْنَهُمَا إِلَّا بِالْحَقِّ » دارد. 📌حق «مخلوق به» مقام نورانیت نبی اکرم است که دیگر دو ندارد و این غیر از مقام کثرت است. این سخن پیامبر(ص) که فرمودند: « مَا عَبَدْنَاكَ حَقَّ عِبَادَتِكَ وَ مَا عَرَفْنَاكَ حَقَّ مَعْرِفَتِكَ» و یا اینکه « أَنْتَ كَمَا أَثْنَیْتَ عَلَی نَفْسِكَ » مربوط به مقاماتی است که در آن کثرت است. @albayann