💠مجموعه صوتی تدریس دروس سطوح عالی
🔰 استاد آیت الله فرحانی
🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱
📚کفایة الاصول
http://farhani.net/kefayeh
📚بدایةالحکمة
http://farhani.net/bedayeh
📚نهایةالحکمة
http://farhani.net/nahayeh
📚قطع و ظن
http://farhani.net/ghat-v-zan
📚استصحاب
http://farhani.net/esteshab
📚برائت
http://farhani.net/baraat
🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱
@albayann
💠توصیه امام خمینی برای مبارزه با نفس اماره
♦️روایتی داریم که این روایت خیلی بالاست،
رسول خدا«صلیاللهعلیهوآلهوسلّم» میفرمایند:
«حَلَالٌ بَیِّنٌ وَ حَرَامٌ بَیِّنٌ وَ شُبُهَاتٌ بَیْنَ ذَلِکَ فَمَنْ تَرَکَ الشُّبُهَاتِ نَجَا مِنَ الْمُحَرَّمَاتِ وَ مَنْ أَخَذَ بِالشُّبُهَاتِ ارْتَکَبَ الْمُحَرَّمَاتِ وَ هَلَکَ مِنْ حَیْثُ لَا یَعْلَم»[الکافی، ج ۱، ص ۶۷]
♻️این برای ما طلبهها و راجع به برائت و احتیاط است.
💠حضرت امام«قدّسسرّه» در درس اصول، این روایت را معنا میکردند و در آخر کار جملهای میگفتند که جملۀ شیرینی است. میفرمودند:
📌 حلال آشکار و بیّنی داریم که تصرّف در آن عالیست.
📌حرام آشکار و بیّنی هم داریم که باید در آن تصرّف نکرد.
🔸امّا در این میان شبهاتی داریم که نمیدانیم وضعش چیست و احتمال میدهیم حلال یا حرام باشد.
📌اگر از این شبهات پرهیز کنیم، روح ما قوی میشود و میتوانیم از حرام اجتناب کنیم.
📌اما اگر از باب «کلّ شیء لک حلال، حتی تعلم...» و «کلّشیء لک طاهر، حتی تعلم...» جلو بیاییم، از نظر ظاهر حلال است، اما باید به این توجه کنیم که روح ما جسور میشود، نفس امّاره جسور میشود و دل سیاه میشود.
وقتی دل سیاه شد و نفس امّاره جسور شد، میتواند ما را به محرّمات واقعی بکشاند.
📚(خاطره به نقل از درس اخلاق آیت الله مظاهری/جلسه دوازهم؛ غصب)
#اخلاق
#امام_خمینی
@albayann
در دعاها کمیت مهم است یا کیفیت.mp3
1.43M
💠 شاخصه های هویتی طلبه انقلابی
♻️استاد آیت الله فرحانی
🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱
🎙دو مطالبه رهبرانقلاب از طلبه انقلابی
https://eitaa.com/albayann/25
🎙شاخصه های طلبه انقلابی
https://eitaa.com/albayann/89
🎙روش تحصیل در حوزه
https://eitaa.com/albayann/263
🎙ویژگی طلبه عصر انقلاب
https://eitaa.com/albayann/331
🎙حفظ انقلاب با وحدت حوزه و دانشگاه
https://eitaa.com/albayann/151
🎙مطالبه رهبر انقلاب از حوزه های علمیه
https://eitaa.com/albayann/377
🎙انقلاب وحوزه انقلابی
https://eitaa.com/albayann/333
🎙حوزه انقلابی بدون شناخت مکتب امام شکوفایی لازم را پیدا نمیکند.
https://eitaa.com/albayann/313
🎙از مهمترین مسایل امروز انقلاب اسلامی
https://eitaa.com/albayann/192
🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱
@albayann
علت اعدادی و علت حقیقی.mp3
1.38M
🔊 #بشنوید
💠علت اعدادی و علت حقیقی
🔸دلیل اعجاز و معجزات
⁉️فلسفه با کدام علت کار می کند؟
علم با کدام علت کار می کند؟
🔹علل اعدادی ، استعداد و قابلیت را تأمین می کند ولی علت مفیض نبوده و لذا حقیقتا علت نیستند
🔺یکی از فرق های علم و فلسفه در این است که علم در محدوده معدات است و اساسا وارد بحث علت نمی شود
ولی فیلسوف با افاضه وجود و علت هستی بخش کار می کند.
♻️قانون این است که اگر این قابلیت قابل باشد فعلیت از جانب علت افاضه می شود
📌و همین امر، مسئله اعجاز را حل می کند.فیلسوف می گوید هیچ مانع عقلی وجود ندارد که شما توسل کنید و افاضه شود و بیماری شفا یابد چون در اینجا قابلیت قابل مطرح است .
👈🏻اما علیت حقیقی جای دیگری است:
وَ مَنْ یَتَّقِ اللهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً* وَ یَرْزُقْهُ مِنْ حَیْث لا یَحْتَسِبُ
#آیت_الله_فرحانی
#فلسفه
#تفسیر
@albayann
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 #ببینید
🔺علت خوف و ترس های انسان
💠تمام خوفها و ترسهایی که انسان دارد از دشمن برای این است که، خودش را میبیند.
♻️چنانچه دید که خدا هست در کار، برای خدا دارد کار میکند نمیترسد، برای اینکه، مقدرات دست اوست.
🔹 گمان نکنید که شما خودتان میتوانید یک کاری انجام بدهید،
📌همه عجز است، همه فقر است، هر چی هست از اوست، از خداست
#توحید
#اخلاق
#امام_خمینی
@albayann
چالش اسلام با غرب.mp3
1.77M
🔊 #بشنوید
🔰 استاد آیت الله فرحانی:
⁉️چالش اول اسلام با غرب چه بود؟
قدماء ما چه عکس العملی نسبت به آن داشته اند؟
♦️وظیفه امروز ما در مقابل با غرب چیست؟
🔸منشا کلام علامه طباطبایی(ره) در ادراکات اعتباری چیست؟
👈نقد شهید مطهری(ره) بر استاد خود، علامه طباطبایی(ره) چه می باشد؟
💠راهکار حل چالش علوم انسانی اسلامی با غرب چه می باشد؟
🔺راه ورود به علم انسانی چیست؟
چگونه فقه حکومتی شکل می گیرد؟
📚سلسله جلسات درس خارج مبانی فقه حکومتی
استاد آیت الله فرحانی
#غرب_شناسی
#علوم_انسانی
#علامه_طباطبائی
#شهید_مطهری
#مبانی_فقه_حکومتی
#آیت_الله_فرحانی
@albayann
تواصی .mp3
719K
#بشنوید
♨️ تواصی به حق و تواصی به صبر
🔰 استاد آیت الله فرحانی:
⁉️چرا در سوره عصر بعد از « إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا و عَمِلُواالصَّالِحَاتِ» دو عمل مطرح است.
یکی « وَتَوَاصَوْابِالْحَقِّ»
یکی هم «وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ»؟
👈🏻تواصوا یعنی توصیه طرفینی.
یعنی من به شما بگویم، شما هم به من بگویید.
توصیه طرفینی یعنی، شما تذکر بدهید حق را، من هم تذکر بدهم حق را
⁉️ چرا در مورد این دو مورد، قرآن فرموده:
«إِلَّاالَّذِينَ آمَنُواوَعَمِلُواالصَّالِحَاتِ»
✅به تعبیر علامه طباطبایی این تواصوا بالحق، از امر به معروف هم مهمتر است.
چرا؟
📌چون امر به معروف در بحث واجبات و اَعمال است.
اما «وَتَوَاصَوْابِالْحَقِّ» یعنی حتی اعتقادات را، افکار را، اندیشه ها را تقویت کنید.
این «وَتَوَاصَوْابِالْحَقِّ» یعنی همین جلسات معارف اهل البیت.
یعنی اگر می خواهید خسران نکنید، بدانید که در بین اعمال صالحه «تواصی» مهم است و مهمترین عمل در تواصوا ، «وَتَوَاصَوْابِالْحَقِّ» است.
یعنی ما بنشینیم حق را بگوییم، اعتقادات را بگوییم... .
🔆 به خاطر همین ما می گوییم این سوره مربوط به امام زمان است، برای همین است که ما می گوییم این سوره برای عصر ظهور است؛ چون در عصر ظهور سئوالات زیاد اند و ابهامات هم بسیار، «وَتَوَاصَوْابِالْحَقِّ» لازم است، گرفتاری ها هم زیاد اند «وَتَوَاصَوْابِالصَّبْرِ» لازم است.
#تواصی
#امر_به_معروف
#عصرِ_امام_زمان
#آیت_الله_فرحانی
@albayann
تقسیم جهاد در بیان امام خامنه ای .mp3
1.45M
🔊 #بشنوید
🔰 استاد آیت الله فرحانی:
💠تقسیم جهاد در بیان مقام معظم رهبری
⁉️ملاک و فارقِ بینِ جهاد اصغر و کبیر چیست؟
جهادِ کبیر امام حسین (علیه السلام)کجا محقق شد؟
💠 جهاد ابتدا به دو قسم تقسیم میشود:
جهاد بیرونی و جهاد درونی
🔹جهاد درونی:میشود جهاد اکبر که مبارزه با نفس است و تخلیه ی رذائل و تحلیه ی فضائل است
🔹جهاد بیرونی نیز دوقسم است :
🔸جهاد اصغر:عبارت از قتال و جنگ است.
🔸 جهاد کبیر:که عبارتست از مبارزه با دشمن بیرونی با «نه»گفتن به آنها و ایستادگیِ عزتمندانه در مقابل دشمن.
♦️جهاد کبیر این است که از دشمن نترسی،خوف به دل راه ندهی و با شجاعت تمام به سرپیچی از فرمان دشمن بپردازی.
💠آیه:فَلا تُطِعِ الكافِرينَ وَجاهِدهُم بِهِ جِهادًا كَبيرًا (سوره مبارکه الفرقان آیه ۵۲)
که به این نوع جهاد اشاره دارد مکی است، لکن آن زمان در مکه قتال نبود که خدا به قتال فرمان دهد لذا اشاره به جهاد کبیر است.
امام حسین ع هم قیام خویش را از جهاد کبیر آغاز فرمود،آنجا که به دعوتِ به بیعت با یزید <نه> گفتند.
♻️ پیشرفت کشور ما در جاهایی بوده که به جهاد کبیر پرداخته و در مقابل استکبار جهانی ایستاده و خودش دست به کار شده برای پیشرفت.که طلایه دارِ این حرکت مقام معظم رهبری است.
📚بیانات استاد آیت الله فرحانی در جلسه دوم مبحث جهاد کبیر
#جهاد
#جهاد_کبیر
#امام_خامنه_ای
#آیت_الله_فرحانی
@albayann
معنویت اهل بیت.mp3
4.04M
🔊 #بشنوید
🏴سیره معنوی امام کاظم نیاز امروز ما
🔰 استاد آیت الله فرحانی
🔹امام کاظم(علیه السلام) وقتی دیدند قدرت دنیوی بنی العباس و هارون الرشید شدت گرفته و به اوج خود رسیده است،با سیره و نفوذ معنوی خود دین را حفظ کردند. و دشمن در این کارزار حریف ایشان نشد.
🔷وقتی مأموران عذاب روحی و جسمی ایشان در زندان نیز منقلب می شدند این نشانه عمق نفوذ معنوی ایشان است.
🔹امام طوری نفوذ داشتند که بدنه دستگاه عباسی نیز جذب ایشان شده بود. اولین زندان بان ایشان نوه منصور دوانیقی بوده به هارون گفت من مرید موسی ابن جعفر شده ام یا او را ببر یا من آزادش می کنم.
🔹متأسفانه ما این را کم داریم.
در این دوره به چنین نفَس هایی نیاز داریم،که تأثیر بگذارد در خانواده، در شهر، در بازار، حتی عبورش هم تأثیر بگذارد.
🔷 امام کاظم عبور می کرد صدای طرب شنید کنیز از طریق کنیز نفسش بر بُشر آن تأثیر را گذاشت.
🔹با این نفس ها مشکلات ما حل می شود. مشکلات تربیت فرهنگ و ... حل می شود.
#امام_کاظم
#آیت_الله_فرحانی
#معنویت
#اخلاق
@albayann
💠 امام کاظم علیهالسلام و سازماندهی مبارزان مسلمان
♻️حضرت آیتالله خامنهای:
«یک آدمى که فقط مسأله مىگوید، کارى به حکومت و مبارزهى سیاسى ندارد که زیر چنین فشارهایى قرار نمىگیرد...
🔹ما خیال مىکنیم موسىبنجعفر علیه السلام، یک آقاى مظلوم بى سر و صداى سر به زیرى در مدینه بود و رفتند او را زندانى کردند و بعد مسموم کردند، از دنیا رفت، همین و بس، قضیه این نبود.
📌قضیه یک مبارزهى طولانى تشکیلاتى، یک مبارزهاى با داشتن افراد زیاد در تمام آفاق اسلامى بود.»
📚انسان ۲۵۰ساله
۶۴/۰۱/۲۳
#شهادت_امام_موسی_کاظم
#امام_خامنه_ای
@albayann
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 #ببینید
💠یکی از مباحث مهمی که در چند دهه گذشته، محافل علمی حوزوی را به کنکاش و بررسی واداشته است، مسئله فقه نظام و تببین منظومه فقهی شیعه در راستای تحقق حکومت و تمدن اسلامی است.
🔹اگرچه بر همگان مبرهن است که #امام_خمینی(ره) اول کسی است که در این عرصه ، فقه نظام را به اجرا در آورده است، لکن متاسفانه در حیطه نظر و تئوری ، شخصیت علمی امام اغلب با بی مهری و بی توجهی مجموعه های مختلف، مواجه شده و نه تنها به ایشان به عنوان یک فقیه صاحب نظر در این عرصه توجه نمی شود ، بلکه اساسا حضرت امام را صاحب یک مکتب و مدرسه فقهی و اصولی ندیده و این جریان نتیجه ای جز محرومیت حوزه و دانشگاه از ابداعات و ابتکارات علمی ایشان نداشته است.
👈مدرسه فقهی امیرالمومنین(ع) با عنوان #فقه_الخمینی(ع) در تلاش است که در عرصه های مختلف آموزشی و پژوهشی به تبیین این مکتب و منظومه بپردازد.
🌱در ادامه با کلیپ ارائه شده با کانال البیان همراه باشید....
#فقیه_نظام
https://eitaa.com/joinchat/3220963397Cb6584805dd
جلسه46 تا 55.pdf
3.57M
#عکس_نوشته
✨عید مبعث حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی(صلی الله علیه وآله وسلم) مبارک باد.
#عید_مبعث
@albayann
البیان
#بشنوید ♨️ تواصی به حق و تواصی به صبر 🔰 استاد آیت الله فرحانی: ⁉️چرا در سوره عصر بعد از « إِلَّا
🔺 رهبر معظم انقلاب صبح امروز در سخنرانی به مناسبت #عید_مبعث مطرح فرمودند:
یکی از راه هایی که این دو خصوصیت(صبر و بصیرت) را بتوان حفظ کرد عبارت است از تواصی. همانی که در سوره والعصر است.
مردم یکدیگر را #تواصی کنند. این زنجیره تواصی ، توصیه کردن به یکدیگر ، هم توصیه به راه حق کنند و هم توصیه به صبر کنند.
👈🏻 این همه را نگه می دارد.
💠 پ.ن: در چند روز گذشته مطلبی در کانال #البیان ذیل تفسیر سوره مبارکه #والعصر ارائه شد که استاد #آیت_الله_فرحانی بر مبنای تفسیر حضرت #امام_خمینی،این آیات شریفه سوره عصر را از مولفه های مهم منتظران در عصر غیبت مطرح میکنند:
این مطلب را میتوانید از لینک ذیل ملاحظه نمایید:
https://eitaa.com/albayann/425
#امام_خامنه_ای
@albayann
🔰 استاد آیت الله فرحانی:
⁉️حقیقت وحی چیست؟
پیغمبر اسلام(ص) در چه مرتبه ایست؟
🔹اشکال مرحوم آقای مشکینی به آخوند خراسانی در حاشیه کفایه (ص279 انتهای بحث عام و خاص) و پاسخ آن
📌جناب محقق خراسانی عبارتی در کفایه دارند که می فرمایند:
أنّ اللَّه تبارك و تعالى إذا تعلّقت مشيّته تعالى بإظهار ثبوت ما يمحوه، لحكمة داعية إلى إظهاره، ألهم أو أوحى إلى نبيّه أو وليّه أن يخبر به، مع علمه بأنه
يمحوه، أو مع عدم علمه به، لما أشير إليه من عدم الإحاطة بتمام ما جرى في علمه، و إنّما يخبر به لأنه حال الوحي أو الإلهام- لارتقاء نفسه الزكيّة، و اتّصاله بعالم لوح المحو و الإثبات- اطّلع على ثبوته، و لم يطّلع على كونه معلّقا على أمر غير واقع، أو عدم الموانع، قال اللَّه تبارك و تعالى: يَمْحُوا اللَّهُ ما يَشاءُ وَ يُثْبِتُ الآية، نعم من شملته العناية الإلهية، و اتّصلت نفسه الزكيّة بعالم اللوح المحفوظ الّذي هو من أعظم العوالم الربوبيّة، و هو أمّ الكتاب، يكشف عنده الواقعيّات على ما هي عليها، كما ربما يتّفق لخاتم الأنبياء و لبعض الأوصياء
🔸عالم بزرگواری داریم به نام مرحوم آقای مشکینی؛
ایشان حاشیه ای بر کفایه الأصول دارند و آنجا اشکالی به آخوند کرده است.
ایشان می گوید:چه کسی گفته وحی از طریق اتصال به لوح محو واثبات یا ازطریق اتصال به لوح محفوظ است؟ وحی با نزول جبرئیل است.
❗️ بزرگان آمدند وپاسخ دادند که جناب آقای مشکینی!شما فرمایش آخوند را اشتباه برداشت کردید.
جریان چیست؟
انسان کجاست؟
فرشته کجاست؟
پیغمبر(ص) کجاست؟
👈🏻وحی از طریق اتصال نفس زکیه است به عوالم ربوبی.
🔆آخوند خیلی خوب این مطلب را التفات داشته است که این وحی در واقع اتصال نفس زکیه علوی و ولوی به عوالم ربوبی است.
حالا یا عالم لوح محو واثبات یا ام الکتاب که اسمش لوح محفوظ است.
💠لذا آیه الله جوادی می فرمایند:
اینقدر نگویید معلم اول ارسطو بود، معلم دوم فارابی بود. نه آقا! معلم اول نبی اکرم(ص) است به جهت آنکه اتصال دارد به عالم لوح محفوظ؛ به عالم ام الکتاب و لذا ایشان معلمِ ما سواست.
خدا شاهد است اگر اقوال علماء اهل سنت را برایتان بخوانم گریه تان می گیرد. از این حیث پیغمبر اکرم(ص) مظلوم تر از حضرت علی(ع) است.
📌خیلی مهم است که ما پیامبر اعظم(ص) را بشناسیم. رسول الله(ص) را بشناسیم. معلم اول را بشناسیم. آن اتصال نبی اکرم(ص) را به مقامی که همه باید شاگردیش را بکنند بشناسیم.
#حضرت_محمد_ص
#وحی
#اصول_فقه
#آیت_الله_فرحانی
@albayann
البیان
🔊 #بشنوید ♻️تاثیر کثرت عمل صالح در درجات بهشت #اخلاق #آیت_الله_فرحانی @albayann
💠تاثیر کثرت عمل صالح در درجات بهشت
🔰 استاد آیت الله فرحانی:
🔹پیغمبر فرموده است:
اباذر بدان درجات بهشت بین آسمان و زمین است؛ یعنی یک کسی که در بهشت درجه پائین است آن یکی که در درجه بالا است انگار که در زمین و آسمان چه نسبتی باهم دارند «الدَّرَجَةَ فِي الْجَنَّةِ بَيْنَ السَّمَاءِ وَالأَرْضِ» هیچ چیز بدون حساب و کتاب خدا کار نمی کند.
«وَإِنَّ الْعَبْدَ لَیَرْفَعُ بَصَرَهُ فَیَلْمَعُ لَهُ نُورٌ یَکَادُ یَخْطَفُ بَصَرَهُ، فَیَفْزَعُ لِذَلِکَ»
♻️ خدا یک بندهای را می برد بهشت، در بهشت است یک دفعه سرش را بالا می کند یک نور عجیبی می بیند ، این نور آنقدر عظیم است نزدیک است بینایی اش را از دست بدهد، چشمش را می زند
⁉️«فَیَقُولُ مَا هَذَا» می گوید خدایا این نور برای چیست؟
«فَیُقَالُ هَذَا نُورُأَخِیکَ» این نور برادرت است.
«فَیَقُولُ أَخِی فُلَانٌ» تعجب می کند می گوید همان فلانی که باهم در مسجد مینشستیم در صف جماعت این اینقدر مقامش با من فرق دارد؟!
هر دو عمل صالح داشتیم در دنیا ،نماز جماعت میآمدیم ، قرآن میخواندیم ماه رمضان روزه می گرفتیم.
📌«کُنَّا نَعْمَلُ جَمِیعاً فِی الدُّنْیَا وَقَدْفُضِّلَ عَلَیَّ هَکَذَا» و حال آنکه خدا اینقدر فضیلت به او داده بر من،
این برای انتظار است ، یک منتظر را خدا می گوید مجاهدی ، یک منتظر را می گوید شهیدی ، یک منتظر را می گوید تو شهید پیغمبر هستی و به یک نفر می گوید تو اصلاً با امام زمان، داری زندگی می کنی.
می گوید باهم بودیم ، همسایه ام بود نماز جماعت می آمد با هم عمل صالح داشتیم.
🔸 چقدر قشنگ است این جمله فَیُقَالُ بله خدا این درجات را به او داده تو هم حالا بهشت آمده ای دیگر ، تو که مهمان امام حسین نمی شوی ، تو را که نمی برند با انبیاء و صدیقین و شهدا که جلسه با تو بگیرند نه، یک سری هم به تو می زنند.
«فَیُقَالُ إِنَّهُ کَانَ أَفْضَلَ مِنْکَ عَمَلًا» این عملش، فضیلتش بیشتر بود.
👈🏻کیفیت عمل مهمتر از کمیت عمل است. بعد از تقوا گناه که باید برود، اما وقتی گناه رفت کنار، ما امرمان گاهی وقت ها دائر بین کیفیت است گاهی وقت ها بین کمیت
🔆 بعضی وقت ها می بینی بعضی زیاد نماز نمی خوانند روایت می گوید رَكعَتان ِخَفيفَتانِ في تَفَكُّرِ دائماً دارند مراقبت می کنند .حواسشان به خودشان هست.
#اخلاق
#آیت_الله_فرحانی
@albayann
البیان
🔺 رهبر معظم انقلاب صبح امروز در سخنرانی به مناسبت #عید_مبعث مطرح فرمودند: یکی از راه هایی که این دو
♻️از تواصی به حق غفلت نکنید
💠باید جوانهای تحصیل کرده از این هیاهوی اجانب خود را نبازند ، و سرگرم بساط عیش و نوشی که به دستور استعمار برای آنها و عقب نگه داشتن آنها فراهم شده است نگردند .
♨️باید اشخاص بیدار ، تولید مثل کنند و هر چه بیشتر همفکر و هم قدم پیدا کنند و صفوف خود را فشرده کنند ، و در ناملایمات پایدار و جدی و قوى الاراده باشند ، و از #تواصي_به_حق و #تواصی_به_صبر که دستوری است الهی ، غفلت نکنند
📚امام خمینی ( ره ) در نامه به آقای محمدرضا حکیمی ، 28 آبان 1348
#تواصی
#امام_خمینی
@albayann
کارکرد حداقلی و حداکثری فلسفه.mp3
641.1K
🔊 #بشنوید
🔰 استاد آیت الله فرحانی
⁉️کارکرد حداقلی و حداکثری فلسفه به چه معناست؟
🔹نظر علامه طباطبایی(ره)، امام خمینی(ره) و شاگردان آنها بر کدام کارکرد است؟
🔸طبق بینش ایشان رابطه فلسفه، اصول و فقه چگونه است؟
#امام_خمینی
#علامه_طباطبائی
#آیت_الله_فرحانی
@albayann