eitaa logo
البیان
11.2هزار دنبال‌کننده
859 عکس
195 ویدیو
72 فایل
بازتاب اندیشه های استاد آیت الله عبدالکریم فرحانی 📌 تبیین مکتب فقه الخمینی(ره) 📌 روش تحصیل در مسیر اجتهاد 📌 امتداد حکمت و تمدن نوین اسلامی 📌 اخلاق و معنویت ارتباط با ادمین: @admin_albayan
مشاهده در ایتا
دانلود
مراحل سلوک انسان.mp3
5.51M
🎙 🔰استاد آیت الله فرحانی: ⁉️اصطلاح حدوث اسمی در نزد ملاهادی برای تبیین چیست؟ 📌توضیح شهید مطهری از حدوث اسمی 🔹مراحل سلوک انسان و خصوصیت هر مرتبه 🔸تفاوت تعابیر فلاسفه و عرفا از عالم و هستی @albayann
🖊جایگاه جهاد کبیر در منظومة ولایت 🔰استاد آیت الله فرحانی @albayann
البیان
🖊جایگاه جهاد کبیر در منظومة ولایت 🔰استاد آیت الله فرحانی #جهاد_کبیر @albayann
💠جایگاه جهاد کبیر در منظومة ولایت 🔰استاد آیت الله فرحانی: 🔹در منظومۀ ولایت که بحث از ولایت است، در سورۀ مائده، آیۀ ولایت می فرماید: إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُواْ الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلاَةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُون. حال قرآن، قبل از این آیۀ ولایت، یک مشکلی را در تاریخ تذکر می دهد به نام ارتداد.در آنجا می فرماید ریشۀ ارتداد این است که جهاد کبیر جدی گرفته نمی شود. خیلی عجیب است. 🔸یعنی شما ریشۀ ارتداد را که بررسی می کنید می بینید این است کسی که زیر بار حرف مردم می رود و نمی ایستد. ریشۀ ارتداد این است که یک عده رفتند زیر بار سقیفه و زیر بار کتاب خدا نرفتند . ببین قرآن چقدر زیبا بیان کرده است. من این آیات را دقت کردم دیدم همان طور است که آقا فرموده است. سقیفه با پنج رأی خلیفه معین کرد. بقیه مقابل این مسئله نایستادند. 📌قرآن می فرماید بایستید. فلا تطع الکافرین و المنافقین.اینها نایستادند. قرآن ارتداد را اینگونه مطرح می کند: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا مَنْ يَرْتَدَّ مِنْكُمْ عَنْ دِينِهِ» اگر از دینتان برگردید « فَسَوْفَ يَأْتِي اللَّهُ بِقَوْمٍ يُحِبُّهُمْ وَيُحِبُّونَهُ» خدا به زودی مردمانی را می آورد، این ها ولایتی اند. خصوصیتشان چگونه است؟ خدا را دوست دارند خدا هم دوستشان دارند. «أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ» با همند، واحدند. «أَعِزَّةٍ عَلَى الْكَافِرِينَ» در مقابل کفار عزتمندند. زیر بار زور نمی روند. این می شود جهاد کبیر . ⁉️چرا؟ «يُجَاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَلَا يَخَافُونَ لَوْمَةَ لَائِمٍ » در راه خدا جهاد می کنند و در مقابل کفار با اتکاء به دین حق، محکم می ایستند. از حدود دین کوتاه نمی آیند ، از دین خدا بر نمی گردند. @albayann
انسان متمدن.mp3
2.9M
🎙 ⁉️با فرض ترکیب حقیقی بودن جامعه نوع نگاه اندیشمندان به علوم چگونه می شود؟ ➖براساس کدام نظریه دموکراسی مقدس می شود؟ ➖ارزش جامعه در نظریات غربی چقدر تاثیر دارد؟ ➖انسان چه زمانی می تواند متمدن شود؟ 🔰 استاد آیت الله فرحانی تبیین می‌کنند. 📚درس خارج فقه نظام سیاسی1400.09.18 @albayann
به مناسبت روز دانشجو.mp3
1.38M
🎙 🖊به مناسبت روز دانشجو خاطره استاد آیت الله فرحانی از ارتباط با دانشجو و دانشگاه 🔹دانشجو یک روحیه علمی دارد و طلبه باید با سواد خودش با دانشجو ارتباط بگیرد... 📌با این تذکر که خواستگاه و جهت گیری فرق کند 🔸بررسی آیه وَلا تُكْرِهُوا فَتَيَاتِكُمْ عَلَى الْبِغَاءِ إِنْ أَرَدْنَ تَحَصُّناً و بحث علمی استاد با دانشجوها... @albayann
🏴شهادت حضرت صدیقه کبری فاطمه زهرا سلام الله علیها تسلیت باد. ➖سبک زندگی فاطمی 🖊استاد آیت الله فرحانی @albayann
البیان
🏴شهادت حضرت صدیقه کبری فاطمه زهرا سلام الله علیها تسلیت باد. ➖سبک زندگی فاطمی 🖊استاد آیت الله فرحان
🖊 سبک زندگی فاطمی ➖درس بزرگی که، از زندگی سراسر نور حضرت زهرا(سلام الله علیها) میگیریم درس استقامت در راه تحقق ولایت است ؛ ➖حضرت زهرا (سلام الله علیها) در یک عمر کوتاه، اما پر رمز و راز، درس اصلیشان این بود که، باید در کنار امام زمان خود بود و برای تحقق منویات ایشان فداکاری کرد . ➖حضرت فاطمه (سلام الله علیها) دو امام را درک کردند، رسول الله و امیرالمومنین (علیهماالسلام). 1⃣سیره حضرت زهرا (سلام الله علیها)در کنار رسول الله به ما درس دادند که من نمیتوانم خودم را تابع امامم بدانم! اما او را در مکه تنها بگذارم ،باید بیایم کنار امامم ، دلداری دهم ، جای خالی مادرم خدیجه کبری را پر کنم ، من تربیت شده دست خدیجه کبرایی هستم، که هر چه داشت نثار اسلام کرد ،ثروتمند ترین زن عرب در فقر مطلق در شعب ابی طالب از دنیا میرود . 2⃣سیره حضرت زهرا (سلام الله علیها) در کنار امیرالمومنین امام دومی که حضرت زهرا (سلام الله علیها) در کنار او( امیرالمومنین) است . وقتی رسول الله از دنیا رفتند،حضرت زهرا (سلام الله علیها) به امیرالمومنین عرض کرد : علی جان تا امروز من و تو دو سرباز بودیم برای نبی اکرم ، پیامبر بین ما تقسیم کار کرده بود ، (علی فاطمه فالخدمة ما دون الباب ، و علی علی خدمة ما خلفها ) زهرا جان تو باید دژ خانه را هدایت کنی، خانه تو حسن دارد حسین دارد زینب دارد ام کلثوم دارد ؛ اینها باید تربیت شوند ، اینها باید پرچمدار باشند ؛ ➖علی جان ذوالفقار دست توست باید در کنار پیامبر جهاد های مختلف بدر و احد و خیبر را اداره کنی! زهرا ایستاد ، اداره کرد، خوب هم اداره کرد، گرسنه ماند اداره کرد ، بچه ها را تربیت کرد، چه تربیتی ! کدام خانه ای حسن تربیت کرده برای تاریخ؟ کدام خانه ای حسین تربیت کرده ؟ کدام خانه زینب تربیت کرده؟ برای امام زمانت چند عزیز مثل زهرا تربیت کرده ای خواهر من؟ آمد گفت علی جان، تا الان تو یک ماموریت داشتی،و من یک ماموریت داشتم امام زمان هم رسول خدا بود . ➖ اما از الان تو امامی و زهرا سرباز تو . وقتی حضرت زهرا (سلام الله علیها) احساس کرد امام زمانش مظلومانه خانه نشین است، باید بخروشد ،حضرت زهرا (سلام الله علیها) تبیین میکرد سخنرانی میکرد آگاهی میداد . 📚بیانات استاد بعد از درس خارج اصول تاریخ ۷ دی ۱۳۹۹ @albayann
رزق حوزه علمیه.mp3
2.31M
🎙 🔰استاد آیت الله فرحانی 🔹اگر ما وظیفه مان را انجام دهیم رزقش میرسد... ➖خاطره استاد از دوران تحصیل و رزق استاد خوب 🔸مشکلات مادی و معیشتی باعث نشود که ما درسمان را رها کنیم... ➖برکت لباس روحانیت @albayann
🏴اَلسَّلَامُ عَلَیکِ اَیُّتُهَا الصِّدِیقَةُ الشُّهِیدَة🏴 ◼️مراسم عزاداری ایام شهادت حضرت صدیقه کبری ◼️ 🎙 سخنرانان: حجت الاسلام و المسلمین همتیان حجت الاسلام والمسلمین واحدی 🎤مداحان: حجت الاسلام مرتضی حائری برادر محمد وحیدنیا 🎙شعر خوانی: آقای حسن بیاتانی آقای مرتضی آل‌کثیر 🗓 ۲۲ و ۲۳ آذر ماه 🕖 ساعت ۷ شب مکان : نمازخانه مدرسه ▪️خواهران-برادران▪️ مهمان سفره کریمانه اهل بیت هستیم مدرسه فقهی امیرالمومنین علیه السلام تحت اشراف آیت الله فرحانی @albayann
تجلی مقام غیب الغیوب.mp3
1.84M
🎙 🔰استاد آیت الله فرحانی: ⁉️تجلی مقام غیب الغیوب به چند صورت است؟ ⁉️آیات شریفه انتهائی سوره حشر به چه مطلبی اشاره دارد؟ ⁉️الف لام در آیه ان الانسان لفی خسر به چه معناست؟ @albayann
🖊چارچوب بحث علم اجمالی در نگاه محقق خراسانی 🔰برگرفته از درس خارج اصول استاد ✍مقرر:حجه الاسلام حجت پورعبدالهی ➖ چارچوب بحث علم اجمالی در نگاه محقق خراسانی اساسا بر روی معلوم(نه علم) استقرار دارد که اگر با این زوایه دید وارد بحث بشویم سازمان ایشان لوازم متفاوتی به آن چه مشهور می گویند دارد. ایشان اولا بحث خود را بر روی معلوم می برند و ثانیا آن را به فعلیت مطلقه وغیر مطلقه تقسیم می نمایند. ➖لوازم: 1⃣طبق این اندیشه در جایی که معلوم فعلیت مطلقه داشته باشد فرقی بین علم تفصیلی و اجمالی وجود ندارد. 2⃣اگر معلوم فعلیت غیر مطلقه داشته باشد هیچ مانع عقلی و شرعی برای جریان اصل در اطراف علم اجمالی حتی در همه اطراف نسبت به آن وجود ندارد چون نه ترخیص در معصیت است و نه اینگونه است که صدر و ذیل روایت دچار تناقض باشد. 3⃣فرقی بین شبهه محصوره و غیر محصوره برای جریان اصل یا عدم جریان اصل وجود ندارد چون بستگی دارد که معلوم چگونه باشد اگر معلوم فعلیت مطلقه داشته باشد چه شبهه محصوه و چه غیر محصوره در هر دو صورت نمی شود اصل را جاری کرد و اگر معلوم فعلیت غیر مطلقه داشته باشد در هر دو صورت می توان اصل را در اطراف علم اجمالی جاری نمود. 4⃣تفکیک بین حرمت مخالفت قطعیه و وجوب موافقت قطعیه را نمی توان این گونه انجام داد که یکی در قطع و دیگری در شک مورد بررسی قرار می گیرد زیرا بستگی دارد که معلوم چگونه باشد اگر معلوم فعلیت مطلقه داشته باشد هر دو یک طور هستند و اگر معلوم فعلیت غیر مطلقه باشد هر دو به صورت دیگری مورد بررسی قرار می گیرند. 🔹نکته: آن چه مشخص است در نزد محقق خراسانی در بعضی موارد معلوم، فعلیت غیر مطلقه و در بعضی موارد فعلیت مطلقه دارد اما ایشان در مواردی که معلوم فعلیت مطلقه است قائل به یک مطلب دیگر نیز هستند اینکه گاهی معلوم دارای یک فعلیت مطلقه ای است که نزد مولا دارای اهمیت زیادی می باشد که این مورد در هیچ صورتی از فعلیت نمی افتد و احتمالش هم تکلیف را تنجیز می دهد اما در بعضی موارد معلوم فعلیت مطلقه دارد ولی به دلایلی از فعلیت می افتد 🔸از دلیلی که باعث از فعلیت افتادن معلوم می شوند می توان به این موارد اشاره کرد: 1⃣در جایی که اطراف معلوم بالاجمال، مورد ابتلا نباشند چه در محصوره و چه در غیر محصوره البته در شبهات غیر محصوره نوعا اطراف مورد ابتلا نیستند و از فعلیت مطلقه می افتند 2⃣در جایی که اضطرار وجود داشته باشد حال چه یک طرف معین و چه نامعین باشد 3⃣این که علم به تحقق موضوع وجود نداشته باشد. @albayann