🔰امام خمینی (ره):
🔹شما الان تحت نظر خدا و تحت نظر امام زمان (سلام الله علیه) هستید، ملائکه ، شما را مراقبت می کنند، نامه اعمال شما را به امام زمان (علیه السلام) عرضه می دارند.
📌شاید این وصفی که برای حضرت صاحب (سلام الله علیه) ذکر شده است دنبال همین آیه شریفه که می فرماید که:
قل انما اعظکم بواحدة أن تقوموا لله مثنی و فرادی
دنبال همین معنا باشد که همه باید قیام بکنیم، قیام واحد که بالاترین قیام همان آن شخص واحداست و همه قیام ها باید دنبال آن قیام باشد و قیام لله باشد. می گویند والعصر ان الانسان لفی خسر عصر، انسان کامل است، امام زمان (سلام الله علیه) است یعنی عصاره همه موجودات. قسم به عصاره همه موجودات یعنی قسم به انسان کامل
🔸ان الانسان لفی خسر
حالا ببینید که تحت مراقبت هستید. نامه اعمال ما می رود پیش امام زمان (سلام الله علیه) هفته ای دو دفعه، به حسب روایت؛ من می ترسم ما که ادعای این را داریم که تبع این بزرگوار هستیم، شیعه این بزرگوار هستیم، اگر نامه اعمال را ببیند و می بیند تحت مراقبت خداست نعوذ بالله شرمنده بشود.
📌 شما اگر یک فرزندتان خلاف بکند شما شرمنده می شوید، اگر این نوکر شما خلاف بکند شما شرمنده اید. در جامعه آدم شرمنده می شود که پسرش این کار را کرده یا نوکرش این را کرد یا اتباعش این کار را کرده. من خوف دارم که کاری بکنیم که امام زمان (سلام الله علیه) پیش خدا شرمنده بشود
#اهل_بیت
#امام_زمان
#امام_خمینی
@albayann
🔰علامه طباطبایی:
🔹بررسى مسئله علم و معلوم را از لحاظ اهميت- در جرگه مسائل درجه يك فلسفه بايد قرار داد- زيرا تا ما هستيم سر و كارى بغير علم نداريم-
📌{البته اين سخن را نبايد از ما دليل سفسطه گرفت- زيرا سوفسطى مىگويد- ما پيوسته علم مىخواهيم و علم بدست ما مىآيد- و ما مىگوييم- ما پيوسته معلوم مىخواهيم و علم بدست ما مىآيد- و فرق ميان اين دو سخن بسيار است-.}
🔸هر علم با معلوم خود از جهت ماهيت يكى است- و از هر فيلسوفى حتى فلاسفه ماديين- و حتى از بزرگان فلسفه ماترياليسم ديالكتيك نيز- اگر از تعريف علم و معلوم پرسيده شود خواهند گفت- معلوم مرتبه ترتب آثار يا منشايت آثار چيزى است- و علم يا صورت علمى مرتبه عدم آثار- و عدم منشايت آثار همان چيز است-
📌و از اين روى انطباق علم به معلوم فى الجمله- از خواص ضروريه علم خواهد بود- و بعبارتى واضح تر واقعيت علم واقعيتى نشان دهنده- و بيروننما كاشف از خارج است- و هم از اين روى فرض علمى كه كاشف و بيروننما نباشد- فرضى است محال- و همچنين فرض علم بيروننما و كاشف- بى داشتن يك مكشوف بيرون از خود فرضى است محال-.
📚اصول فلسفه و روش رئالیسم/علم و معلوم ارزش معلومات ص 71
#فلسفه
#علم
@albayann
هدایت شده از مباحثه فقاهت
🔰 #اصول
💠 نقد مسلک حق الطاعه با استفاده از بیانات حضرت امام(ره)
👤 #استاد_فرحانی
شهيد صدر می گوید در فضای شک نسبت به حکم شرعی، عقل بنا به مسلک #حق_الطاعة حکم به اشتغال و احتیاط می کند.
حضرت امام(ره) میگوید اذن شارع به ترخیص، نهایت مسأله ای که ایجاد میکند «قطع به اجتماع نقیضین» است. آخوند به خوبی متوجه شده است که همان گونه که قطع به اجتماع نقیضین محال است، احتمال اجتماع نقیضین نیز محال است. بنابراین مسألۀ مذکور نسبت به شبهات بدویه نیز مطرح می شود. شارع در شبهات بدویه چگونه ترخیص میدهد، در حالی که احتمال اجتماع نقیضین وجود دارد؟
آخوند از طریق تفسیر خاصی که از #مراتب_حکم ارائه می کند، شبهه مذکور را حل می کند. حضرت امام(ره) تفسیر دیگری از «انشاء و فعلیت» مطرح می کند که با ظاهر روایات سازگار است، و از این طریق ...
📚 درس خارج اصول عملیه، جلسه 10دی1401.
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇
🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2733&pid=9505#pid9505
#حکم
#حکم_ظاهری
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📩 زنده نگه داشتن حوادث تحولی تاریخ وظیفهی همه است/قیام ۱۹ دی مردم قم سرآغاز یک جهاد بزرگ و تحولآفرین بود برای بیرون کشیدن ایران از هاضمه غرب
🔻 رهبر انقلاب صبح امروز در دیدار مردم قم: بزرگداشت نوزدهم دی سال ۵۶ هر سال تکرار میشود. باید هم استمرار داشته باشد. در آینده هم باید این رشتهی نورانی دوام پیدا کند. چرا؟ چون حادثه یک حادثهی تحولی بزرگ بود، حادثهی عادی نبود. زنده نگه داشتن حوادث تحولی تاریخ وظیفهی همه است.
🔻 چرا میگوییم نوزده دی قم یک حادثهی تحولآفرین و تاریخی است؟ چون شروع و سرآغاز یک جهاد بزرگ است. از اینجا یک جهاد بزرگی آغاز شد در سراسر کشور که هدف این جهاد هم این بود که ایران عزیز را از هاضمهی غرب بکشد بیرون. ایران که له شده بود زیر دست و پای فرهنگ معوج و غلط غربی و زیر تسلّط سیاسی و نظامی غربی، این را بکشد بیرون، مستقلش کند، هویت تاریخی ایران را احیا کند. هویت تاریخی اسلام و ایران، ایران اسلامی است.
🔻 این هویت اسلامی ایران گم شده بود. اگر کسی میآمد در خیابانهای تهران راه میرفت، نه حالا فقط هم تهران، در خیلی از شهرهای دیگر، حتی در یک جاهایی از مشهد ما اگر کسی راه میرفت، احساس نمیکرد اینجا یک کشور اسلامی است، اینجا یک مردم مسلمانی زندگی میکنند. ۱۴۰۱/۱۰/۱۹
🏷 #بسته_خبری | #دیدار_مردم_قم
💻 Farsi.Khamenei.ir
11.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 #ببینید
👤 استاد آیت الله فرحانی
🔹نقش دفاع از دین نقش حداقلی امتداد حکمت است.
🔸علامه طباطبایی علاوه بر چالش مدیریت دفاع از دین و حذف اندیشه مارکسیسم در ایران نقش حداکثری حکمت را رقم زد...
#امتداد_حکمت
#علامه_طباطبایی
@albayann
6.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 #ببینید | اثر توبه عملی در عفو خداوند از گناهان گذشته
🔹عَن الصّادِقِ جَعفرِ بنِ محمدٍ علیهماالسلام عن اَبیه عن آبائِه علیهمُالسلام قالْ قالَ رسول الله صلیاللهعلیهوآله مَن أَحسَنَ فیما بَقِیَ مِن عُمرِهِ لَم یُؤاخَذْ بِما مَضى مِن ذَنبِه (۱)
یعنی توبهی عملی و رجوع از رفتار بد موجب میشود که خدای متعال از آنچه که از قبل از او سر زده است از گناهان صرفهنظر بکند.
🔸وَ مَن أساءَ فیما بَقِیَ مِن عُمرِه اُخِذَ بالأوَلِ وَ الآخِر
اما اگر چنانچه انسان در این آخر عمر، در این سالهای کهولت و پیری و نزدیکی به مرگ، رفتار خود را رفتار خوبی نکرد، آنوقت، هم این گناه، هم گناهان قبل به حسابش نوشته میشود. بنابراین این [حدیث] به ما میگوید که در هر لحظهای که هستیم، رفتار را سعی کنیم از حالا خوب کنیم. یعنی آنچه که [از عمر ما] باقی مانده است، آن نقد است و در اختیار ما [قرار دارد اما] آنچه که رفت که رفت.
📌اینکه [گفته شده] «هر چه از عمر انسان باقی مانده» خب انسان که نمیداند [چه زمانی عمرش به پایان میرسد]. حالا جوانها خواهند گفت که خب این حرفها مال پیرمردها است؛ ولی واقع قضیه این است که نه، مال پیرمردها فقط نیست؛ چون جوانها هم معلوم نیست چقدر بناست عمر بکنند. کسی چک تضمینی از خدای متعال نگرفته که حتماً باید فلان قدر عمر کند.
📚۱) الامالی شیخ صدوق، صفحهی ۱۱۱
#درس_اخلاق
#امام_خامنه_ای
@albayannw
مقام غایت بودن سر حضرت زهرا برای آفرینش.mp3
899.8K
🔊 #بشنوید
🔹مقام غایت بودن سر حضرت زهرا برای آفرینش و ظهور بندگی خدا در عرصه جامعه و تاریخ
🔺بكُمْ فَتَحَ الله مقام نورانیت اهل بیت است
🔺و بِكُمْ يَخْتِمُ مقام نور #حضرت_مهدی است که سر حضرت زهرا می باشد و باید این جریان به آن ختم شود .
🎙استاد آیت الله فرحانی در این صوت به حیث عقلی حدیث لَوْلاكَ لَمَا خَلَقْتُ الْأَفْلاكَ و جایگاه ویژه حضرت زهرا میپردازند.
#میلاد_حضرت_زهرا
#اهل_بیت
@albayann
فاعل قریب.mp3
1.63M
🎙 #بشنوید
⁉️قرآن کریم رابطه خلق و حق را چگونه بیان می کند؟
❔فاعل قریب در گرفتن جانها کیست؟
🔰استاد آیت الله فرحانی
#تفسیر
#انسان_شناسی
@albayann
🖊معنویت پایه عدالت اجتماعی| #شهید_مطهری
🔹اسلام در اين زمينه معنويت را جزء لاينفک ميداند.تفاوت عمده ميان مکتب اسلام با ساير مکاتب در اين جهت، اين است که اسلام معنويت را پايه و اساس ميشمارد.
📌 ما در تاريخ نمونههاي فراواني درباره اين جهتگيري رهبران اسلامي داريم که واقعا مايه مباهات ماست. حساسيتي که اسلام در زمينه عدالت اجتماعي و ترکيب آن با معنويت اسلامي از خود نشان ميدهد، در هيچ مکتب ديگري نظير و مانند ندارد.
🔸در سال فتح مکه زني مرتکب جرمي شده بود که بايد مجازات ميشد. اتفاقا اين زن که دزدي کرده بود وابسته به يکي از خانوادههاي بزرگ و جزو اشراف طرازاول قريش بود. وقتي بنا شد حد دربارهاش اجرا شود و دستش را قطع کنند، غريو از خاندان زن برخاست که: اي واي، اين ننگ را چگونه تحمل کنيم؟ دستهجمعي به سراغ پيامبر رفتند و از او درخواست کردند که از مجازات زن صرفنظر کند. فرمود:هرگز صرفنظر نميکنم. هرچه که واسطه و شفيع تراشيدند، پيامبر ترتيب اثر نداد.در عوض مردم را جمع کرد و به آنها گفت: ميدانيد
⁉️چرا امتهاي گذشته هلاک شدند؟
دليلش اين بود که در اين گونه مسائل تبعيض روا داشتند. اگر مجرمي که دستگير شده بود وابسته به يک خانواده بزرگ نبود و شفيع و واسطه نداشت او را زود مجازات ميکردند، ولي اگر مجرم شفيع و واسطه داشت در مورد او قانون کار نميکرد. خدا به همين سبب چنين اقوامي را هلاک ميکند. من هرگز حاضر نيستم در حق هيچ کس تبعيضي قائل شوم.
📚آینده انقلاب اسلامی ایران
#عدالت_اجتماعی
@albayann
البیان
🖋نقش جامع در نظام اصولی محقق خویی(ره) 📕برگرفته از خارج اصول استاد#آیت_الله_فرحانی ✍مقرر: حجت الاس
🖋نقش جامع در نظام اصولی محقق خویی(ره)
بخش دوم
📕برگرفته از خارج اصول استاد#آیت_الله_فرحانی
✍مقرر: حجت الاسلام مهدی سلامتیان
🔰سابقا گفته شد که با توجه به اینکه محقق خویی جامع را در دو محل از بحث، مورد بررسی قرار داده اند دو سوال بوجود می آید و به تفصیل پاسخ آنها داده شد اما علاوه بر این، استاد محترم ملاحظه بسیار مهمی را بر نگاه محقق خویی (ره) به جامع داشته اند و در این بخش از تقریر، این ملاحظه را مورد تحلیل و بررسی قرار می دهیم
🔷محقق خویی در انتهای بحث مقدماتی اصول خود، می فرمایند :
فأقول: ان موضوع علم الأصول هو: (الجامع الّذي ينتزع من مجموع مسائله المتباينة) كعنوان ما تقع نتيجة البحث عنه في طريق الاستنباط و تعيين الوظيفة في مقام العمل." (محاضرات، جلد ۱، صفحه۳۱)
ایشان جامع علم را موضوع علم معرفی کردند و تمایز را به آن دانستند. استاد فرحانی این تلقی را را صحیح نمی دانند و معتقدند که این بیان سبب خلط و تهافت در مبنا خواهد شد استاد می فرمایند:
"اگر نگاه من به علم، نگاه به یک مرکب اعتباری باشد. واحد بالاعتبار می شود و خود به خود وقتی واحد بالاعتبار و مرکب اعتباری شود جامع لازم دارد و جامع را باید با اثر آن معرفی کنیم اما این جامع ، موضوع اصطلاحی نیست که من بگویم لابد لکل علم من موضوع....."(ابتدای جلسه ۱۶)
💠شرح: اصولیین علاوه بر اینکه به بحث ملاک تمایز رسیدگی می کنند و مبنایی را اتخاذ می کنند، به بحث دیگری به نام موضوع علم اصول می پردازند و طرح بحث دوم هیچ ملازمه با اتخاذ موضوع در بحث ملاک تمایز ندارد زیرا برخی از اصولیین مثلا در سرفصل ملاک تمایز قائل به تمایز به جامع محمولات شده اند ولی در بحث موضوع علم اصول ، اظهار نظر کرده اند و موضوعی را معرفی کرده اند .
و این بدین معناست که از نظر آنها موضوع در بحث ملاک تمایز با موضوع علم اصول مشترک لفظی هستند .( استاد موضوع مطرح شده در بحث موضوع علم اصول را به " ما فی حالاته ینظر " معنا میکنند .)
استاد فرحانی می فرمایند اگر در سازمان فکری مشهور اصولیین، قصد اظهار نظر دارید می توانید تعبیر به موضوع کنید و اگر جامع ملاک شود نمی توان آن را در سازمان مشهور جای داد و آن را موضوع تلقی کرد.
سازمان جامع ابتدا و انتهای خاص خود را دارد و نمی توان آن را موضوع به معنای اول یا دوم یا غرض و.. دانست .
بلکه هر گاه علم به معنای مجموعه گزاره ها و مرکب اعتباری در نظر گرفته شد به جامع نیاز پیدا میکنیم و جامع هم اثر و معرف خود را دارد و چون اعتباری است میز آن با بقیه علوم هم اعتباری خواهد شد و مکانیزم خاص خود را خواهد داشت.
نکته پایانی: به نظر می رسد که محقق خویی تمایز به موضوع را قبول نکرده است و توضیحاتی که در ابتدای کتاب فرموده اند کاملا مشعر به این نکته است و عبارتی که مورد بحث ما بود در فرض " لو سلم " بوده است لذا فرمود " و ان ابیت الا ان یکون لکل علم موضوع ... فاقول.." لذا ظاهرا ایشان قصد داشتند برای قائلین به موضوع، راه حلی برای فرار از اشکالاتی که فرمودند مطرح کنند.(این نکته، در بیانات استاد وجود ندارد و منشا آن، قرائن موجود در کلمات محقق خویی می باشد .)
منابع بحث:
📕خارج اصول استاد فرحانی، سال ۱۴۰۱ ، جلسه ۱۰ و انتهای جلسه ۱۱ و جلسه ۱۴ و جلسه ۱۶.
📕محاضرات فی علم الاصول ج ۱، ص ۲۰ و ص ۳۱
#فقه_الخمینی
#خارج_اصول
@albayann
تجلی عالم و وحدت آن در کلام خداوند.mp3
2.75M