آیت الله فرحانی -اصول ناگزیر از فلسفه(1).mp3
1.02M
🔊🔉🔉 #بشنوید
♨️اصول، ناگزیر از فلسفه
🔰استاد آیت الله فرحانی
💠استاد در این صوت بیان می فرمایند که با توجه به مباحثی که در کتب اصولی رایج در حوزه، همانند آثار محقق خوئی و محقق نائینی، مطرح شده است و در دروس خارج مورد بررسی قرار می گیرد، فهم علم اصول، بدون دانستن #فلسفه امکان ندارد.
✅دلیل تورم علم اصول این نیست که مباحث فلسفی در آن مطرح می شود.
🔹 بلکه یکی از دلایل این است که ما ابتدا به طور مستقل فلسفه را نمیخوانیم و بعدا وارد در اصول بشویم.
🔹بلکه می خواهیم در ضمن علم اصول، همه علوم دیگر من جمله، فلسفه، منطق، ادبیات و ... را کار کنیم و همین سبب تورم علم اصول می شود.
♻️همینطور که در سایر مباحث استاد، مطرح کرده ایم، ایشان معتقدند که یکی از راه های کوتاه کردن زمان تحصیل این است که ابتدا در یک دوره، فلسفه خوانده شود و سپس وارد در علم اصول شویم.
📝درس خارج اصول
۹۵/۸/۱۸
#اصول
#فلسفه
#تورم_علم_اصول
#محقق_نائینی
#شهید_مطهری
#آیت_الله_فرحانی
#فقه_الخمینی
@albayann
آیت الله فرحانی-چرا در نماز حضور قلب نداریم.mp3
1.92M
🔊🔊🔊 #بشنوید
⁉️چرا در نماز حضور قلب نداریم؟
✅دلیل عدم حضور قلب این است که به عبادت خدا عشق نمی ورزیم
💠از هرکاری که لذت بردی، در آن کار کاملا متمرکز خواهی بود و خوب انجام خواهی داد.
❓چه کار باید بکنیم که در نماز حضور قلب داشته باشیم ؟و از آن لذت ببریم و عاشقش باشیم؟
♻️جواب را امام خمینی (ره) در سوال پیامبر اکرم (ص) از مسلمانان -که فرمود: چرا در شما،حلاوت عبادت را نمیبینم؟
دریافت میکند و بیان میکند؛شیرینی عبادت در تواضع است
🔰امام میفرماید:
قلبی عشق ،به عبادت خدا پیدا میکند که اول تخلیه بشود، از هرچی آلودگی است!
👈🏻اول باید تخلیه کنیم از گناه، بعد تحلیه میشود.
💢دلی که آلوده است محال است عشق به عبادت خدا داشته باشد و دلی که عشق نداشته باشد از عبادت خدا بی زار خواهد بود.
🔅حلاوت عبادت خدا در ترک گناه و دوری از آلودگی های قلبی است
محال است طلبه ای عادت به جدل و جسارت و پرخاشگری و به رخ کشیدنِ علم داشته باشد، بعد از نماز هم لذت ببرد.
#نماز
#حضور_قلب_درنماز
#عشق_به_عبادت
#گناه
#امام_خمینی
#آیت_الله_فرحانی
#فقه_الخمینی
@albayann
البیان
🔰 تحلیلی بر نظریه محقق خویی(ره) در حقیقت انشاءوالفاظ معاملات ♻️ یکی از ارکان و گذرگاه های مهم علو
نقد نظریه محقق خویی.mp3
4.12M
🔊🔊🔊 #بشنوید
💠تحلیلی بر نظریه محقق خویی(ره) در حقیقت انشاء و الفاظ معاملات
♻️بخش دوم(پایانی): نقد و بررسی کلام محقق خویی(ره)
💢استاد آیت الله فرحانی در این مقام ،۵ نکته را به صورت مبنایی و بنایی بر این نظریه ارائه می نمایند.
و در پایان به نکته ای به عنوان یک بحث بنیادین در کلام محقق خویی اشاره می نمایند
@albayann
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
البیان
🔊🔊🔊 #بشنوید 💠تحلیلی بر نظریه محقق خویی(ره) در حقیقت انشاء و الفاظ معاملات ♻️بخش دوم(پایانی): نقد
♻️تحلیلی بر نظریه محقق خویی(ره) در حقیقت انشاء و الفاظ معاملات2️⃣
💠بخش دوم(پایانی):
نقد و بررسی کلام محقق خویی(ره)
👈🏻در مطلب قبلی تقریری از مبنای محقق خویی و تأثیر آن در فقه معاملات مطرح شد.
🔹استاد آیت الله فرحانی پس از عدم ورود بعض اشکالات مشهور به ایشان ، ۵ نکته را پیرامون نظریه محقق خویی اشاره می کنند:
🔺۱- عدم توجه به رابطه اعتباری بین لفظ و معنا
اصل مسلک تعهد از محقق نهاوندی شکل گرفته و ریشه این نظریه این است که هم ایشان و هم محقق خویی(ره) رابطه لفظ و معنا را حقیقی و تکوینی دیده اند.
بر همین اساس اشکال گرفته اند که لفظ و معنا اجنبی از هم هستند و چون نمی توان بین لفظ و معنا ارتباطی برقرار کرد، می بایست ارتباط را در حیطه ای که در اختیار واضع است تعریف کرد.
بر همین اساس ایشان به سراغ تعهد و التزام نفسانی رفته اند.
در حالیکه اگر عنصر اعتباری بودن وضع را به درستی تصویر کنیم هیچ استبعادی وجود ندارد که بین لفظ و معنا ، رابطه اعتباری را تصویر کرد.
🔺۲- مسلک تعهد مربوط به مقام وضع است یا استعمال؟!
اگر می فرمایید تعهد می دهیم به تنطق به یک لفظی وقت اراده تفهیم یک معنا، این مربوط به وادی استعمال است.
استعمال هر گونه میخواهید تصویر کنید ، چه مرآتیت بدانید، چه فنا لفظ در معنا بدانید، چه لحاظ آلی و استقلالی را مطرح کنید، چه بین حقیقت و اعتبار تفکیک کنید؛ این ها همه مربوط به وادی استعمال است.
🔺۳- خلط بین وضع کردن و وضع!
ریشه تمامی این نکات محقق خویی(ره) به نظر میرسد به عدم تفکیک وضع به عنوان یک رابطه قراردادی و وضع کردن به عنوان فعل اختیاری واضع است.
افعال اختیاری واضع بما اینکه افعال اختیاری و تکوینی انسان هستند، تابع چهارچوب خاص خودش است.
لکن وضع یا حتی استعمال به عنوان یک رابطه قراردادی وادی و قوانین دیگری دارد. و به نظر می رسد این تفکیک در کلام ایشان رعایت نشده است.
🔺۴- وجود اعتباری غیر از وجود انشایی است.
ایشان یک اشکالی به مشهور گرفتند که لفظ نه ایجاد وجود اعتباری می کند و نه ایجاد وجود تکوینی.
این حرف خوبی است لکن جناب شیخ هیچ یک از این دو را مدنظر نداشته است.
شیخ انصاری یک تحلیلی را ارائه دادند که این در نظریه آخوند خراسانی ذیل موضوع له هیئت امر متجلی شده و تفصیل پیدا کرده است و آن تحلیل «وجودات انشائی» و تفاوت آن با وجود حقیقی و وجود اعتباری است.
این وجود انشائی غیر از وجود اعتباری و عقلایی است.
لذا از منظر شیخ لفظ«بعت» ایجاد ملکیت اعتباری نمی کند. بلکه منظور ایشان از انشاء ملکیت ، وجود انشائی ملکیت بوده که این با لفظ هم سازگار بود و می توان آن را با لفظ ایجاد کرد.
🔺۵- تناقضی در کلام محقق خویی(رضوان الله تعالی علیه)
ایشان در کتاب مصباح الفقاهه ، ذیل مسئله بیع، برای حل این اشکال که الفاظ برای وجودات حقیقی وضع نشده اند، راه حلی ارائه میدهند. محقق خویی می فرماید: می توان گفت این الفاظ معاملات برای مفاهیم این واقعیات خارجی وضع شده اند و این مفاهیم از واقعیات خارجی حکایت میکنند !!
کلام ایشان با توجه تفصیلات و نتایج و مبانی مطروحه در مسئله وضع؛ خیلی عجیب است. این بیان که بگویید الفاظ برای مفاهیم وضع شده اند؛ کاملا منافی مسلک تعهد است.
💠 دو نکته پایانی:
💢۱- هر کدام از این نکات ادله و مویدات مفصلی در بیان استاد فرحانی دارند که ما در اینجا به صورت خلاصه بدان اشاره کردیم.
💢۲- استاد آیت الله فرحانی یک نکته ای را به عنوان اصل کلام محقق خویی عنوان میکنند و آن اینکه، ایشان صقع نفس را موطن اعتبار می دانند و این یک بحث مبنایی است که باید مفصلا مورد بررسی و تحقیق قرار گیرد که حقیقتا وعاء به چه معناست و کجاست؟
انشاءالله این مطلب در آینده ذیل مباحث منطق اعتباریات ارائه خواهد شد.
🔊توضیح این نکات را در صوت ارائه شده دنبال نمایید
#فقه_الخمینی
#در_مدرسه_امام
#محقق_خویی
#آیت_الله_فرحانی
@albayann
💠اثر امتداد حکمت در آموزش و پرورش
💢 اینکه روحانیت وارد عرصه اجرایی آموزش و پرورش بشود،کار ساز نیست.
💢تولید کتاب درسی مبتنی بر جهان بینی اسلامی و تربیت دینی معلم ،دو رسالت مهم حوزه
♻️رهبر معظم انقلاب:
🔰اگر ما در داخل حوزه رشته تعلیم و تربیت داشته باشیم، در زمینه ی تعلیم و تربیت متخصص تربیت کنیم؛ بحث اخلاق و تعلیم و تربیت در حوزه جدی گرفته شود، آن وقت حوزه علمیه و روحانیت می تواند آموزش و پرورش را عرصه حضور خودش قرار دهد. نه اینکه ما برویم بشویم وزیر آموزش و پرورش؛ این اصلا کارساز نیست.
📚بحث آموزش و پرورش، کتاب درسی است و ساختن معلم، تربیت معلم، تربیت دینی معلم و تولید کتابهای دینی و کتابهای غیردینی؛ یعنی کتاب فیزیک یا کتاب ریاضیات هم می تواند درس توحید بدهد، میتواند انسانها را بی دین کند؛ هم میتواند توحید و تدین و تعبد را به دانش آموز القا کند، هم میتواند او را بی دین کند، به مبدأ و معاد بی اعتنا کند.
📝بیانات مقام معظم رهبری
98/8/2
#امام_خامنه_ای
#پیشوای_حکیم
#آموزش_و_پرورش
#حوزه
#تربیت_معلم
@albayann
1_713784807.mp3
368.2K
🔊🔊🔊 #بشنوید
💠یکی از مهم ترین مسائل امروز انقلاب اسلامی
♻️شناخت منظومه فکری سکان دار انقلاب
💢آیت الله فرحانی:
☀️یک مظلومیت خاصی متوجه مقام معظم رهبری می باشد...
👈🏻آن کاری که برای امام (ره) توسط شاگردان ایشان انجام شد، برای حضرت آقا انجام نمی گیرد...
#منظومه_فکری
#شناخت_مبانی
#امام_خامنه_ای
#پیشوای_حکیم
#آیت_الله_فرحانی
@albayann
🔰وظیفه عالم
♻️شما به عنوان عالم دین و متخصّص دین موظّفید که اسلام را در خارج، در محیط زندگی محقّق کنید؛ این وظیفهی ما است.
🔆این کاری است که امام بزرگوار کرد.
🔹یکی از دوستان به درستی اشاره کردند به منشور روحانیّت و آن نامهی مفصّل امام.
👈منشور روحانیّت را بخوانید، مکرّر بخوانید.
🔺 امام به معنای واقعی کلمه حکیم بود
♨️حکیم فقط آن کسی نیست که فلسفه بلد است
حکمت در رفتار او، در گفتار او، در نوشتار او موج میزد.
📝بیانات مقام معظم رهبری
۱۳۹۸/۲/۱۸
#اسلام_در_زندگی
#وظیفه_علما
#در_مدرسه_امام
#امام_خامنه_ای
#پیشوای_حکیم
@albayann
سبک زندگی فاطمی -آیت الله فرحانی .mp3
2.25M
🔊🔊🔊 #بشنوید
🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴
💠سبک زندگی فاطمی
♻️راهکارهای مقابله بافرهنگ مهاجم غربی درسبک زندگی فاطمی
🔰استاد آیت الله فرحانی:
👈🏻نرم افراز سبک زندگی راباید ازحضرت زهرا(س)شروع کنیم ومهم ترین مسئله درسبک زندگی فاطمی دوچیزاست:
🔹اول ایمان به خدا.
🔹دوم تقوای پیوسته سلامی
❓منظومه فکری حضرت آقا در بعد تمدن اسلامی بانگاه به سبک زندگی چیست؟
❓مهم ترین مسئله درسبک زندگی اسلامی درنگاه حضرت آقا چیست؟
❓چراحضرت بقیه الله (عج) أم ابیها را به عنوان الگو انتخاب کرده اند؟
🔅استاد دراین صوت به تبیین این سوالات ومسائل پیرامون سبک زندگی فاطمی می پردازند.
#سبک_زندگی
#فاطمیه
#ایام_فاطمیه
#امام_خامنه_ای
#آیت_الله_فرحانی
@albayann
َ🏴السلام علیکِ یا فاطمة الزهرا (سلام الله علیها)🏴
ضمن عرض تسلیت ایام شهادت مظلومانه حضرت صدیقه أطهر (سلام الله علیها)
🔻 به اطلاع دوستان میرساند:
با عضویت در کانال روبیکای هیئت فاطمه الزهراء (علیها السلام) به آدرس زیر در مراسم شب شهادت شرکت نمایید.
🏴هیئت فاطمة الزهراء مدرسه فقهی امیرالمؤمنین علیهما السلام
🌐 آدرس هیئت در نرم افزار روبیکا:
@heiatfatemealzahra
🕦ساعت شروع مراسم:۲۱:۳۰
🔅 دوستان عزیز پس از نصب برنامه روبیکا ،با کپی آدرس فوق،می توانید در کانال هیئت در شبکه روبیکا عضو شوید .
@albayann
♻️ سبک زندگی فاطمی
💠درس بزرگی که، از زندگی سراسر نور حضرت زهرا(سلام الله علیها) میگیریم درس استقامت در راه تحقق ولایت است ؛
🔅حضرت زهرا (سلام الله علیها) در یک عمر کوتاه، اما پر رمز و راز، درس اصلیشان این بود که، باید در کنار امام زمان خود بود و برای تحقق منویات ایشان فداکاری کرد .
🔹حضرت فاطمه (سلام الله علیها) دو امام را درک کردند، رسول الله و امیرالمومنین (علیهماالسلام).
🔸سیره حضرت زهرا (سلام الله علیها)در کنار رسول الله
♨️ به ما درس دادند که من نمیتوانم خودم را تابع امامم بدانم! اما او را در مکه تنها بگذارم ،باید بیایم کنار امامم ، دلداری دهم ، جای خالی مادرم خدیجه کبری را پر کنم ، من تربیت شده دست خدیجه کبرایی هستم، که هر چه داشت نثار اسلام کرد ،ثروتمند ترین زن عرب در فقر مطلق در شعب ابی طالب از دنیا میرود .
💢سیره حضرت زهرا (سلام الله علیها) در کنار امیرالمومنین
امام دومی که حضرت زهرا (سلام الله علیها) در کنار او( امیرالمومنین) است .
👈🏻وقتی رسول الله از دنیا رفتند،حضرت زهرا (سلام الله علیها) به امیرالمومنین عرض کرد :
علی جان تا امروز من و تو دو سرباز بودیم برای نبی اکرم ، پیامبر بین ما تقسیم کار کرده بود ،
(علی فاطمه فالخدمة ما دون الباب ، و علی علی خدمة ما خلفها )
🔸زهرا جان تو باید دژ خانه را هدایت کنی، خانه تو حسن دارد حسین دارد زینب دارد ام کلثوم دارد ؛ اینها باید تربیت شوند ، اینها باید پرچمدار باشند ؛
🔸علی جان ذوالفقار دست توست باید در کنار پیامبر جهاد های مختلف بدر و احد و خیبر را اداره کنی!
زهرا ایستاد ، اداره کرد، خوب هم اداره کرد، گرسنه ماند اداره کرد ، بچه ها را تربیت کرد، چه تربیتی ! کدام خانه ای حسن تربیت کرده برای تاریخ؟ کدام خانه ای حسین تربیت کرده ؟ کدام خانه زینب تربیت کرده؟ برای امام زمانت چند عزیز مثل زهرا تربیت کرده ای خواهر من؟
🔺آمد گفت علی جان، تا الان تو یک ماموریت داشتی،و من یک ماموریت داشتم امام زمان هم رسول خدا بود .
👈🏻 اما از الان تو امامی و زهرا سرباز تو .
وقتی حضرت زهرا (سلام الله علیها) احساس کرد امام زمانش مظلومانه خانه نشین است، باید بخروشد ،حضرت زهرا (سلام الله علیها) تبیین میکرد سخنرانی میکرد آگاهی میداد .
📝بیانات استاد آیت الله فرحانی بعد از درس خارج اصول
تاریخ ۷ دی ۱۳۹۹
#حضرت_زهرا_سلام_الله_علیها
#فاطمیه
#ایام_فاطمیه
#ولایت
#آیت_الله_فرحانی
@albayann
📆9دی
🔰آیت الله فرحانی:
🔹جریان نفوذی ایجاد شده ،که سبب شد دستگاه های فرهنگی از کار بیفتد و این سبب ایجاد مشکلات زیادی شده است
⁉️چرا فتنه ایجاد میشود؟ و چرا سند ۲۰۳۰ ایجاد میشود؟ نیز از همینجا معلوم میشود.
💢سند۲۰۳۰ جدای از فرهنگ و دین ما، در خارج از ایران نوشته شده و مغایر با استقلال ما است ؛لذا آنرا قبول نمیکنیم.
👈🏻باید در درون کشور چنین سند های مهمی نوشته و کار شود.
♻️مشکلی که آقا با دولت سازندگی داشتند این بود که مدل توسعه،غربی بود.
مدل توسعه آن ها سبب ایجاد حالت فعلی در مثل خوزستان شد.
🔹یک جریانی در کشور شکل گرفت که، بازگشت به ارتجاع و روشن فکری به مخالفت با دین و مخالفت با بنیادهای اسلامی ایرانی ما و به توجه و دلبستگی بی چون و چرا به غرب با خصوصیت درس خواندگی؛
اگر این جریان نفوذ کند بسیار گرفتاریم.
♻️مطالباتی که آقا دارند، در عرصه فرهنگ و اقتصاد مطالبات ۲۰ ساله است؛ اگر مطالبات آقا انجام نشود گرفتار جریان نفوذ خواهیم شد.
💢نمیتوان جوانان مومن و انقلابی را بواسطه این فتنه و نفوذ ها از دست بدیم.
👈🏻۹ دی علتی داشت وآن هم بی توجهی به فرمایشات۲۰ ساله آقا بود.
باید از ولی فقیه حمایت کرد و تا به حال فقط حمایت از ولایت فقیه کردیم و کرده اند نه از ولی فقیه.
💠تمام دستگاه های کشور مثل تایید صلاحیت هاو...این مبانی را باید مبنای حرکت اسلام و کشور قرار دهند، اگر اینها رعایت شد، که خب تکرار فتنه نداریم و اگر رعایت نشد و زمین بماند قطعا آینده سختی داریم.
♨️اگر بخواهم ۹ دی را خلاصه بگویم آنرا در چند کلمه عرض میکنم:
ارادت مردم به اسلام و دین و روحانیت .
#بصیرت
#ولایت
#نفوذ
#امام_خامنه_ای
#آیت_الله_فرحانی
@albayann