مقدمه واجب14.mp3
7.92M
🎙#بشنوید
🔊فایل صوتی کتاب مناهج الوصول
📌مبحث مقدمه واجب جلسه چهاردهم
🔰استاد موالی زاده
#مناهج_الوصول
#مکتب_اصولی_امام
#استاد_موالی_زاده
@almohkamat
🖊سرزمین کربلا در ملکوت
✍به قلم #استاد_موالی_زاده
🔹حکایت مُلکی «وادی طُوی» :
« فَلَمَّا أَتَاهَا نُودِيَ مِنْ شَاطِئِ الْوَادِي الْأَيْمَنِ فِي الْبُقْعَةِ الْمُبَارَكَةِ مِنَ الشَّجَرَةِ أَنْ يَا مُوسَى إِنِّي أَنَا اللَّهُ رَبُّ الْعَالَمِينَ»(قصص / 30)
📌 آن هنگام که حضرت موسی به همراه همسرش از مدین به سوی مصر در حرکت بود ، در میان راه ، آتشی از دور در آن سوی کوه طور مشاهده کرد «آنَسَ مِنْ جَانِبِ الطُّورِ نَاراً» (قصص / 29) و پس از آن ، روانه آن کوه شد « فَلَمَّا أَتَاهَا» و هنگامی که به نزدیکی کوه طور در دشتی به نام «طُوَی» رسید «إِنَّكَ بِالْوَادِ الْمُقَدَّسِ طُوًى» ، و مامور به خلع نعلین شد «فَاخْلَعْ نَعْلَيْكَ» ، وحی الهی از میان درختی بر موسی نازل گردید .
🔸با آنکه «بقعه مبارکه» در آیه شریفه ، در کنار کوه طور در سرزمین مصر یا اردن می باشد ، اما ابن قولویه در کامل الزیارات روایتی از امام صادق علیه السلام به روایت خاندان مهزیار اهوازی نقل می کند که آن بقعه مبارکه یعنی محل بعثت موسی به پیامبری را «کربلا» معرفی می کند :
قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ :« شَاطِئُ الْوَادِي الْأَيْمَنِ الَّذِي ذَكَرُهُ تَعَالَى فِي كِتَابِهِ هُوَ الْفُرَاتُ ، وَ الْبُقْعَةُ الْمُبَارَكَةُ هِيَ كَرْبَلَاءُ ، وَ الشَّجَرَةُ هِيَ مُحَمَّدٌ»
❓با توجه به ارزش سندی روایات کامل الزیارات ، توضیح این روایت چه خواهد بود ؟
🖇حکایت ملکوتی «وادی طُوی» :
به استناد آموزه های قرآنی ، هر شئ مادی در جهان طبیعت ، تجلی یافته حقیقتی برتر و مجرد در عالم ملکوت می باشد «وَ إِنْ مِنْ شَيْءٍ إِلاَّ عِنْدَنَا خَزَائِنُهُ وَ مَا نُنَزِّلُهُ إِلاَّ بِقَدَرٍ مَعْلُومٍ» (حجر /21) و شهود ملکوت اشیاء تنها برای همانند حضرت ابراهیم رخ می دهد «وَ كَذٰلِكَ نُرِي إِبْرَاهِيمَ مَلَكُوتَ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ وَ لِيَكُونَ مِنَ الْمُوقِنِينَ» (انعام/75)
💠بر این اساس ، امام صادق نیز درصدد تفسیر ملکوتی و باطنی آیه شریفه می باشد . قرینه بر این مدعا ، تفسیر «شجره» در روایت به حضرت محمد است که قطعا ناظر به وجود مُلکی و طبیعی شجره نمی باشد بلکه نشان از ملکوت و باطن وحی نازل شده بر حضرت موسی است که به ظاهر از پس پرده و حجاب «شجره» آمده است .
🔺بنابراین امام در صدد این نیست که سرزمین کربلا در عراق را به عنوان محل بعثت موسی به پیامبری معرفی کند بلکه امام می خواهد به ما بگوید «وادی طوی» نیز با آنکه در دنیا ، قطعه زمینی مقدس در سرزمین مصر در کنار کوه است اما ملکوتی دارد . حال ملکوت آن چیست ؟ امام در پاسخ می فرماید ، ملکوت آن «کربلا» است . لذا تقدس دارد «فَاخْلَعْ نَعْلَيْكَ» .
✔️حال با توجه به این روایت ارزشمند و مجموع روایات برتری سرزمین کربلا بر سائر بقاع متبرکه مانند کعبه ، می توان گفت : در ملکوت ، حقیقتی است به نام کربلا که رقیقه و تجلی آن در جهان مادی ، همه مکان های مقدس را در طول تاریخ در بر گرفته است .
و هر مکانی که بخواهیم آن را مقدس و نورانی کنیم باید به نام نهضت امام حسین مزین گردد تا به حقیقت ملکوتی کربلا التفات یابد و مقدس شود و باطنی نورانی پیدا کند که تنها اهل شهود و ملائکه آن را می بینند . لذا ملائکه خود را به مکان برگزاری عزای امام حسین متبرک می کنند .
#محرم
#امام_حسین
#کربلا
@almohkamat
مقدمه واجب15.mp3
6.99M
🎙#بشنوید
🔊فایل صوتی کتاب مناهج الوصول
📌مبحث مقدمه واجب جلسه پانزدهم
🔰استاد موالی زاده
#مناهج_الوصول
#مکتب_اصولی_امام
#استاد_موالی_زاده
@almohkamat
مقدمه واجب16.mp3
8.35M
🎙#بشنوید
🔊فایل صوتی کتاب مناهج الوصول
📌مبحث مقدمه واجب جلسه شانزدهم
🔰استاد موالی زاده
#مناهج_الوصول
#مکتب_اصولی_امام
#استاد_موالی_زاده
@almohkamat
🖊تحلیل جامعه شناختی کوفه
🖊 استحاله فرهنگی کوفه
🖊 سیاست استخفاف فکری فرعون
✍به قلم #استاد_موالی_زاده
#امام_حسین
#محرم
@almohkamat
المحکمات
🖊تحلیل جامعه شناختی کوفه 🖊 استحاله فرهنگی کوفه 🖊 سیاست استخفاف فکری فرعون ✍به قلم #استاد_موالی_زاد
🖊تحلیل جامعه شناختی کوفه
✍به قلم #استاد_موالی_زاده
🔹سید بن طاوس در کتاب مقتل اللهوف از نحوه برخورد عبید اله بن زیاد با مردم کوفه تحلیلی جامعه شناسانه ارائه میدهد . ایشان در کتاب خود از فراخوان ابن زیاد برای جنگ با امام حسین علیه السلام اینگونه گزارش می دهد : «ابن زیاد یاران خود را (امویان کوفه) برای جنگ با امام حسین فرا خواند و آنها هم بی درنگ از او پیروی کردند.» در ادامه در تحلیل این اطاعت پذیری بی چون و چرا و با کمال میل و رغبت مردم کوفه از ابن زیاد برای جنگ با جگر گوشه پیامبرشان ، این آیه شریفه را ذکر می کند : « فَاسْتَخَفَّ قَوْمَهُ فَأَطاعُوهُ » (زخرف/54) .
🔸ابن زیاد چه سیاستی در کوفه پیاده ساخت که در نتیجه آن به اقلیت امویان آن شهر روحیه بخشید و بر باطل متحد کرد و قشر خاکستری کوفه با آنها همراه شد و در مقابل ، علویان را به انزوا کشاند یا به رفتاری بی تفاوتانه قانع کرد ؟؟؟
🔰پاسخ سید بن طاوس با استناد به این آیه شریفه که روش برخورد فرعون با ملت خویش را بیان می کند ، بهترین پاسخ بشمار می رود .
🖊 سیاست استخفاف فکری فرعون :
❓فرعون چه سیاستی را در برخورد با مردم خود پیش گرفته بود که اطاعت بی چون و چرا آنها از فرعون را با وجود ستمگری و فساد ، بدنبال داشت ؟
➖قرآن در تشریح سیاست فریبکارانه فرعون ، ابتدا از روش تبلیغاتی او گزارش می دهد : « وَ نَادَى فِرْعَوْنُ فِي قَوْمِهِ قَالَ يَا قَوْمِ أَ لَيْسَ لِي مُلْكُ مِصْرَ وَ هٰذِهِ الْأَنْهَارُ تَجْرِي مِنْ تَحْتِي أَ فَلاَ تُبْصِرُونَ»(زخرف/52)
📌فرعون توانست با تبلیغات فرهنگی فراوان (متناسب با آن زمان) در باره شخصیت خود و جاه و جلال ظاهری و پیشرفت های شگفت آور مصر در عرصه معماری ، صنعت ، کشاورزی ، هنر و سائر عرصه های تمدنی ، فکر مردم مصر را تسخیر کند و عقل و اراده آنها را برباید و بدانها بقبولاند که مقام خدایی دارد : « َقَالَ أَنَا رَبُّكُمُ الْأَعْلَى» . قرآن از این روش فرعون به «سیاست استخفاف فکری» تعبیر می کند که نتیجه آن فرمانبرداری و پیروی کورکورانه و گوسفند وار مردم از فرعون بود :« فَاسْتَخَفَّ قَوْمَهُ فَأَطاعُوهُ » (زخرف/54) این روش مختص فرعون نیست بلکه سیره حاکمان جور در طول تاریخ بشریت در مواجهه با ملت ها می باشد ، در واقع با استحاله فرهنگی و فکری آن جامعه ، زمینه استخفاف آنها را فراهم می سازند .
🖊 استحاله فرهنگی کوفه :
🔹در کوفه نیز ابن زیاد با روش های سه گانه زر و زور و تزویر و تبلیغات دروغین به بزرگنمایی قدرت دستگاه پوشالی یزید پرداخت و موفق شد مردم کوفه را به این باور برساند و همه را به اطاعت یزید وادار سازد . امام حسین در روز عاشورا ، خیانت مردم کوفه را اینچنین توصیف می کند : «اسْتَصْرَخْتُمُونَا وَالِهِينَ فَأَصْرَخْنَاكُمْ مُوجِفِينَ سَلَلْتُمْ عَلَيْنَا سَيْفاً لَنَا فِي أَيْمَانِكُمْ» یعنی : «ما را بدادرسى خويش خوانديد همين كه ما شتابان براى دادرسى شما آمديم شمشيرى كه مىبايست طبق سوگندهايتان براى يارى ما بكشيد بروى ما كشيديد»
🖇شایعه حرکت لشکر بزرگ و جرار یزید از شام به سوی کوفه برای سرکوب مردم ، پول پاشی میان جوانان قبائل ، ترساندن بزرگان قبائل ، همراه کردن خواص جامعه با خود مانند قاضی شریح و راه اندازی دستگاه جاسوسی نمونه کارهایی است که ابن زیاد انجام داد تا با سیاست استخفاف ، کوفه را به یزید برگرداند .
#امام_حسین
#محرم
@almohkamat
🖊«عقل فقهی» در سیره امام حسین
✍به قلم #استاد_موالی_زاده:
✔️نگاه به فقه و احکام شرعی و قوانین اسلامی به ویژه تکالیف اجتماعی ، بر دو گونه می باشد : نگاه سطحی و نگاه متعالی .
✔️تفاوت این دو گونه نگاه در موضوع بسیار ارزشمند «تزاحم» میان تکالیف شرعی و پدید آمدن «عذرهای شرعی» ، هویدا می گردد . راهکار دانشمندان فقه در این موضوع ، عمل به اهم است که تشخیص اهم از مهم و ارزش گذاری عذر را به عقل سپرده اند . اما پرسش بنیادین در اینجا ، این است : کدام عقل ؟؟؟
❓عقل ظاهر بین و منفعت طلب و عافیت طلب و محافظه کار یا عقل آرمان گرا و عاشق و جهادگر و پیشرو ؟ «عقل فقهی» کدام است ؟
✔️در مقام پاسخ سزاوار است به تحلیل سیره امام حسین علیه السلام در قیام کربلا بپردازیم تا بتوان پاسخ را یافت . امام در نهضت خود در عاشورا ، با تزاحم ها و عذرهای شرعی فراوانی روبرو گردید که هر یک می توانست هر انسان ظاهر بینی را از ادامه راه منصرف کند . برخی از اشخاص سرشناس هم در طول حرکت امام ، بارها نسبت به آن عذرهای به ظاهر موجه مانند همراهی نکردن مردم ، به امام تذکر می دادند و تلاش می کردند ، امام را به بیعت با یزید قانع سازند .
📎در صحرای کربلا نیز عذرهای به ظاهر موجهی در برابر قیام امام حسین پدید آمد که هر یک به تنهایی ، می توانست تکلیف را بردارد . امام می توانست بگوید زن و بچه ها در این صحرای سوزان با وجود تشنگی طاقت ندارند ، لذا باید تسلیم شد ، یا در روز عاشورا پس از شهادت اصحاب که عرصه بیشتر تنگ شده بود ، به جهت عذر کمبود امکانات ، امام می توانست دست از راه خود بردارد . یا هنگامی که امام تنها ماند و می دانست پس از شهادت ، اهل بیت توسط مردان بی سر و پایی به اسارت برده می شوند (مساله ناموس مطرح بود) ، در آن موقعیت ، می توانست تکلیف را ساقط بداند و عقب نشیند . اما پای امام حسین هرگز نلرزید و بی توجه به این عذرها ، به مسیر خود ادامه داد . اما چرا ؟؟؟
✔️امام حسین در بُعد نظری به آرمان های مقدس در جهان بینی توحیدی توجه داشت و تکلیفی به نام حفظ اسلام و مبارزه با دستگاه ظلم و فساد در رساله عملیه اش نمایان گشت که اهم از هر واجب دیگری مانند حفظ جان و آبرو و مال بود . لذا «عقل فقهی» امام ، آرمان گرا بود نه ظاهر بین
✔️امام حسین در بُعد عملی نیز تنها «توحید» را می دید که از راه مبارزه با دستگاه ظلم و ایجاد عدالت بدست می آید و در این راه تسلیم هیچ عذری حتی شکست ظاهری نشد . بنابراین ، «عقل فقهی» امام عاشق توحید و جهاد گر در عرصه عدالت بود نه عافیت طلب و منفعت طلب .
#امام_حسین
#محرم
@almohkamat
🖊امام سجاد(ع) ميفرمايند: «رَحِمَ اللَّهُ الْعَبَّاسَ فَلَقَدْ آثَرَ وَ أَبْلَى وَ فَدَى أَخَاهُ بِنَفْسِهِ حَتَّى قُطِعَتْ يَدَاهُ فَأَبْدَلَهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِهِمَا جَنَاحَيْنِ يَطِيرُ بِهِمَا مَعَ الْمَلَائِكَةِ فِي الْجَنَّةِ كَمَا جَعَلَ لِجَعْفَرِ بْنِ أَبِي طَالِبٍ وَ إِنَّ لِلْعَبَّاسِ عِنْدَ اللَّهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى مَنْزِلَةً يَغْبِطُهُ بِهَا جَمِيعُ الشُّهَدَاءِ يَوْمَ الْقِيَامَة»
🖇 خداوند عمويم ابالفضل را رحمت کند که او چنين بود که ايثار کرد و خود را فداي اباعبدالله(ع) کرد و امتحان داد تا دو دستش قطع شد و خداوند متعال در برابر دو دستي که حضرت داد دو بال در بهشت به او داد. با اين دو بال در بهشت با فرشتگان پرواز ميکند همانطوريکه خداوند به جعفر بن ابيطالب دو بال داد.
🏴تاسوعای حسینی تسلیت باد.
#امام_حسین
#محرم
#تاسوعا
@almohkamat
📚پرنیان کربلا
✍ به قلم استاد موالی زاده
🔷ابن زیاد ـ لعنه الله ـ ، آن هنگام که از زینب کبری ـ علیها السلام ـ به طعنه و کنایه پرسید : «كَيْفَ رَأَيْتِ صُنْعَ اللَّهِ بِأَخِيكِ وَ أَهْلِ بَيْتِكِ؟» ، دخت علی ـ علیه السلام ـ فرمود : «مَا رَأَيْتُ إِلَّا جَمِيلا » و این گونه بانوی امّ المصائب دشت بلا از جمال و زیبایی کربلا پرده برداشت.
🔹اگر سیاستمداری این گفته ناب را بشنود ، موضع عزت مندانه و هوشمندانه دخت علی را می ستاید که پس از آن همه رنج و درد و مصیبت بی مانند ، در برابر دستگاه طاغوت زمان ، خم به ابرو نمی آورد و با استواری و شهامت مثال زدنی بر اعتقاد خود پافشاری می کند .
در برابر دشمن ، از سختی ها و مشکلات نه تنها گله ای ندارد بلکه از زیبایی آن می گوید . و این گونه دشمن شیطانی خود را ناامید می سازد و طعم تلخ شکست را در همان کوفه به او می چشاند .
🔶این تحلیل با آنکه درست است و در تاریخ هم نقل شده که حضرت زینب با این گفته پر مغز ، ابن زیاد را به چالش کشاند و او را خشمگین کرد « فَغَضِبَ ابْنُ زِيَاد» ، اما بهتر است با نگاهی ژرف تر به این گفته بنگریم .
🔸کلام حضرت زینب تنها یک ژست سیاسی در برابر دشمن نبود بلکه بیان یک واقعیت بود که در کربلا نمود داشت .
🔷روح بلند حضرت زینب در کربلا ، واقعا جمال و زیبایی دید . زیرا در واقع هم مُلک کربلا جمال داشت و هم ملکوت آن . هم ظاهر دنیایی عاشوراء زیبا بود و هم باطن اُخروی آن . و هر دو زیبایی را می توان دید . با آنکه مشاهده جمال ظاهر کربلا تنها نیازمند فطرت پاک است اما جمال باطن و ملکوتی کربلا را تنها چشم دل می بیند .
🔶واقعه کربلا با وجود رنج ها و مصیبت هایی که برای اهل بیت داشت ، نمود ارزش های والای انسانی و معنوی بود و اوج زیبایی فطری را به رخ جهانیان کشاند .
🔸کافی است انسانی با فطرت پاک باشی تا کربلا را همچو تابلویی ببینی که با رنگ های ایثار ، شهادت طلبی ، ظلم ستیزی ، وفاداری ، ادب ، مهربانی ، پایداری ، آزادگی ، عدالت خواهی ، آرمان گرایی و ... رنگ آمیزی شده است .
🔷اما دیدن زیبایی ملکوت کربلا ، چشم دیگری می خواهد . چشم دل می خواهد نه چشم سر .
👈چشم دل باز کن که جان بینی
آنچه نادیدنی است آن بینی
🔹جهان ملکوت دیدنی است اما تنها برای اهلش که اهل یقین هستند و چشم مشاهده ملکوت را دارند
➖«وَ كَذلِكَ نُرِي إِبْرَاهِيمَ مَلَكُوتَ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْض وَ لِيَكُونَ مِنَ الْمُوقِنِينَ» .
اهل یقین ، اولیاء الهی اند که به مقام صبر دست یافته اند و توان هدایت تکوینی به عالم امر و ملکوت را از سوی خداوند متعال دارند و بر غیر از خود نیز مسلطند و به تناسب درجه یقین ، از ولایت تکوینی بهره مندند
➖«وَ جَعَلْنا مِنْهُمْ أَئِمَّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِنا لَمَّا صَبَرُوا وَ كانُوا بِآياتِنا يُوقِنُون» .
🔸زیبایی و جمال کربلا جنبه دیگری نیز دارد که درک آن نیازمند اندیشه ای است که از سنت الهی بقاء حق و زوال باطل آگاه باشد
➖«فَأَمَّا الزَّبَدُ فَيَذْهَبُ جُفَاءً وَ أَمَّا مَا يَنْفَعُ النَّاسَ فَيَمْكُثُ فِي الْأَرْض» (رعد/17)
➖«لِيُحِقَّ الْحَقَّ وَ يُبْطِلَ الْبَاطِلَ وَ لَوْ كَرِهَ الْمُجْرِمُونَ» (انفال/8)
و آن زیبایی در اثر و نتیجه قیام امام حسین ـ علیه السلام ـ در راهبری جامعه اسلامی به سوی عدالت و توحید تا رسیدن به جامعه ولایت مهدوی نمود دارد و جنبه تمدن سازی کربلا است
➖«ان یَرزُقَنی طَلَبَ ثارِی مَع إمام هُدیً ظاهِر ناطِق بِالحَقّ مِنکُم»
خونخواهی امام حسین در همراهی کردن امام معصومی است که ظهور می کند و بساط ظلم و طاغوت را برمی چیند و پرچم توحید را در سرتاسر جهان می افراشد .
🔸در همین راستا ، حضرت زینب ـ علیها السلام ـ در مجلس یزید ـ لعنه الله ـ از آینده پس از واقعه کربلا با شهامت و دلاوری خبر می دهد :
➖« فَکِد کَیدَک و اسعِ سَعیَک و ناصِب جُهدَک فَوالله لا تَمحُو ذِکرَنا و لا تُمیت وَحیَنا و لا تُدرِک امَدَنا و لا تُرحَض عَنک عارُها و هَل رایُک الا فَنَدٌ و ایّامَک الّا عَددٌ و جَمعُک الّا بَدَدٌ »
«اى يزيد ، هر فريب و نيرنگ و هر تلاش و توانی كه داری به کار بند ، امّا به خداى که هرگز نمی توانی یاد و نام ما را از ميان بردارى ، و نور وحى ما را خاموش سازى ، و جایگاه با شکوه ما در نزد مسلمانان را بدست آوری ، و لکه ننگ ستمی که به ما روا کردی ، از دامان خود بزدایی . آگاه باش كه اندیشه (طاغوتی) تو سست ، و دوران (حکومتت) اندک و محدود است ، و پیروانت (در آینده نزدیک) پراکنده گردد ».
#ملکوت_کربلا
#تمدن_نوین_اسلامی
#امتداد_حکمت
@almohkamat
مقدمه واجب17.mp3
8.39M
🎙#بشنوید
🔊فایل صوتی کتاب مناهج الوصول
📌مبحث مقدمه واجب جلسه هفدهم
🔰استاد موالی زاده
#مناهج_الوصول
#مکتب_اصولی_امام
#استاد_موالی_زاده
@almohkamat
مقدمه واجب18.mp3
6.03M
🎙#بشنوید
🔊فایل صوتی کتاب مناهج الوصول
📌مبحث مقدمه واجب جلسه هجدهم
🔰استاد موالی زاده
#مناهج_الوصول
#مکتب_اصولی_امام
#استاد_موالی_زاده
@almohkamat
مقدمه واجب19.mp3
7.72M
🎙#بشنوید
🔊فایل صوتی کتاب مناهج الوصول
📌مبحث مقدمه واجب جلسه نوزدهم
🔰استاد موالی زاده
#مناهج_الوصول
#مکتب_اصولی_امام
#استاد_موالی_زاده
@almohkamat
امت سازی در سیره امام حسین .mp3
4.41M
🎙#بشنوید
🔹(امت سازی در نهضت امام حسین )
🔰 استاد موالی زاده
✔️ بکارگیری واژه امت امام حسین به جای یاران امام حسین
✔️ ضرورت همراهی اهل بیت امام حسین برای امت سازی
✔️ دیدگاه وجود تکوینی امت در تفسیر المیزان علامه طباطبایی
#محرم
#امام_حسین
#امت
@almohkamat
مقدمه واجب20.mp3
11.4M
🎙#بشنوید
🔊فایل صوتی کتاب مناهج الوصول
📌مبحث مقدمه واجب جلسه بیستم
🔰استاد موالی زاده
#مناهج_الوصول
#مکتب_اصولی_امام
#استاد_موالی_زاده
@almohkamat
مقدمه واجب21.mp3
11.03M
🎙#بشنوید
🔊فایل صوتی کتاب مناهج الوصول
📌مبحث مقدمه واجب جلسه بیست و یکم
🔰استاد موالی زاده
#مناهج_الوصول
#مکتب_اصولی_امام
#استاد_موالی_زاده
@almohkamat
مقدمه واجب22.mp3
8.86M
🎙#بشنوید
🔊فایل صوتی کتاب مناهج الوصول
📌مبحث مقدمه واجب جلسه بیست و دوم
🔰استاد موالی زاده
#مناهج_الوصول
#مکتب_اصولی_امام
#استاد_موالی_زاده
@almohkamat
مقدمه واجب23.mp3
7.08M
🎙#بشنوید
🔊فایل صوتی کتاب مناهج الوصول
📌مبحث مقدمه واجب جلسه بیست و سوم
🔰استاد موالی زاده
#مناهج_الوصول
#مکتب_اصولی_امام
#استاد_موالی_زاده
@almohkamat
مقدمه واجب24.mp3
12.98M
🎙#بشنوید
🔊فایل صوتی کتاب مناهج الوصول
📌مبحث مقدمه واجب جلسه بیست و چهارم
🔰استاد موالی زاده
#مناهج_الوصول
#مکتب_اصولی_امام
#استاد_موالی_زاده
@almohkamat
📗نوشتار نخست از سلسله بحث های «جامعه و تاریخ»
🖊« وجود حقیقی جامعه در نگاه علامه طباطبائی »
🖊ناسازگاری وحدت جامعه با کثرت افراد
#جامعه #تاریخ
#امت
#علوم_انسانی
#استاد_موالی_زاده
@almohkamat
المحکمات
📗نوشتار نخست از سلسله بحث های «جامعه و تاریخ» 🖊« وجود حقیقی جامعه در نگاه علامه طباطبائی » 🖊ناسازگا
✍ #استاد_موالی_زاده
🖊« وجود حقیقی جامعه در نگاه علامه طباطبائی »
1⃣نوشتار نخست از سلسله بحث های «جامعه و تاریخ»
🔰اگر چه در نگاه نخست ، اعتباری بودن ترکیب جامعه انسانی و اصالت بخشیدن به فرد ، امری بدیهی به نظر می رسد و استدلال های برخی از فلاسفه غربی بر حقیقی بودن ترکیب جامعه (اصالت الاجتماع) به سبب از میان رفتن هویت فردی پذیرفتنی نیست اما پس از روبرو شدن با آیاتی همچون « ان لکل امة اجلا» و « تلک امة قد خلت لها ما کسبت» «امة مقتصدة» «زینا لکل امة عملهم» «کل امة تُدعی الی کتابها» ، که بر اساس آن ، امت نیز همانند فرد از وجود حقیقی ، اجل معین ، کتاب اعمال ، شعور و فهم ، اطاعت و معصیت برخوردار است ، نمی توان ماهیت «امت» را همچون جامعه ، اعتباری دانست . لذا ناگزیریم واژه «امت» در قرآن را با معنایی مترقیانه تر از معنای اعتباری و رائج از جامعه ، تفسیر کنیم .
📌واژه «امت» ناظر به آن اجتماعی از افراد است که تنها بر اساس تامین نیازهای غریزی و حیوانی و تمتع مادی گرد هم نمی آیند بلکه به دنبال نیل به اهداف فطری ، تجمع خود را ارتقاء می بخشند و به واسطه اعتقاد به آرمان خود و تلاش برای رسیدن به آن ، با حفظ هویت و اراده فردی ، وحدتی حقیقی در میان آنها شکل می گیرد که همانند کاتالیزوری در پرورش آنها و رساندنشان به هدفشان عمل می کند . قطعا نقش «امام» در شکل گیری امت را نمی توان نادیده گرفت .
🔹علامه طباطبائی عمده ی دیدگاه خود در رابطه با حقیقی بودن جامعه را در ذیل آیه 200 سوره آل عمران بیان می کند ( 15 نکته کلیدی در مبادی جامعه شناسی در 40 صفحه که شایسته است هر پژوهشگر حوزه علوم انسانی آن را مطالعه کند )
🖊ناسازگاری وحدت جامعه با کثرت افراد :
مانع اصلی در برابر دیدگاه وحدت حقیقی جامعه ، استقلال افراد و حفظ هویت فردی آنهاست . جمع میان این دو چگونه امکان پذیر می باشد ؟ مانعی که سبب شد فلاسفه غرب به دو گروه اجتماع گرا و فرد گرا تقسیم شوند . چگونه وحدت حقیقی جامعه را پذیرفت اما گرفتار جبر اجتماعی و سلب اراده فردی نشد ؟
🔸برای پاسخ به این پرسش ، شهید مطهری ما را به «علم النفس» دعوت می کند . نخست باید قاعده « النفس في وحدتها کلّ القوی» را به درستی تصور کرد تا بتوان راه جمع میان کثرت و استقلال افراد و وحدت جامعه را یافت .
🖇در نوشتار بعدی به بررسی ارتباط میان «علم النفس» و «علم الاجتماع» خواهیم پرداخت تا راه حل مانع مزبور روشن گردد .
#جامعه #تاریخ
#امت
#علوم_انسانی
@almohkamat
مقدمه واجب25.mp3
10.81M
🎙#بشنوید
🔊فایل صوتی کتاب مناهج الوصول
📌مبحث مقدمه واجب جلسه بیست و پنجم
🔰استاد موالی زاده
#مناهج_الوصول
#مکتب_اصولی_امام
#استاد_موالی_زاده
@almohkamat
🏴به مناسبت شهادت امام سجاد (علیه السلام)
🖊و قالَ الاِْمامُ السَّجادُ عليه السلام:
وَيْحَكَ اَفى حَرَمِ اللّه ِ اَسْأَلُ غَيْرَاللّه ِ عَزَّوَجَلَّ؟!! اِنّى آنِفُ اَنْ اَسْأَلَ الدُّنْيا خالِقَها، فَكَيْفَ اَسْأَلُها مَخْلُوقا مِثْلى؟!
📌كسى به حضرت گفت: حال كه وليد بن عبدالملك در مكّه است، نزد او برو و از او بخواه در مورد توليّت اوقاف و صدقات على بن ابى طالب عليه السلام از تو حمايت كند. امام چهارم فرمود: بيچاره! در حرم خدا از غيرخدا چيزى درخواست كنم؟!! براستى من خوش ندارم كه از آفريننده جهان، دنيا را درخواست كُنم، چگونه آن را از مخلوقى همچون خود درخواست نمايم.
📚[بحارالانوار، ج 46، ص 64.]
#شهادت_امام_سجاد
@almohkamat
May 11
مقدمه واجب26.mp3
12.07M
🎙#بشنوید
🔊فایل صوتی کتاب مناهج الوصول
📌مبحث مقدمه واجب جلسه بیست و ششم
🔰استاد موالی زاده
#مناهج_الوصول
#مکتب_اصولی_امام
#استاد_موالی_زاده
@almohkamat
مقدمه واجب27.mp3
9.54M
🎙#بشنوید
🔊فایل صوتی کتاب مناهج الوصول
📌مبحث مقدمه واجب جلسه بیست و هفتم
🔰استاد موالی زاده
#مناهج_الوصول
#مکتب_اصولی_امام
#استاد_موالی_زاده
@almohkamat