eitaa logo
المرسلات
9.9هزار دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
667 ویدیو
46 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
استاد علی فرحانی mola mohsen feiz va boali.mp3
زمان: حجم: 1.36M
🔊 🔊 ❇️ استاد شیخ علی فرحانی 🔰 برابری کتاب وافی با وسائل الشیعه 💠 استاد در این صوت که قسمتی از تدریس شرح لمعه است؛ به دقت عجیب بوعلی در اصطلاحات علمی و تفکیک دقیق آنها اشاره می کنند. 💠 ایشان ضمن بیان جایگاه بزرگ کتاب وافی ملا محسن فیض؛ ایشان را در مرحله بعد بوعلی از ادق علماء در اصطلاحات علمی بیان می کنند. @almorsalaat
المرسلات
🏴 #سخنرانی_اربعین 🚩 موضوع : #اربعین بستر تمدن سازی و ظهور 💎 استاد : جناب حج
🔉 🌐اربعین بستر تمدن سازی و ظهور 🔰حجت الاسلام سیدمحمد هاشمی 🔸دیشب ۹۹/۷/۱۷ در جلسه ای در کانال گام دوم انقلاب اسلامی با حضور و ارائه حجت الاسلام هاشمی به بررسی ظرفیت های تمدنی اربعین پرداخته شد. 🔺 موضوعات مطرح شده: - تمدن و لزوم برخورداری یک اندیشه از ایده - بررسی ایده اجتماعی اسلام - چالش نسبت فرد و جامعه در تمام تمدن ها - چالش این نسبت در اندیشه اسلامی - راه حل اسلام در مساله نسبت فرد و انسان - تبیین راه حل اسلام مبتنی بر محوریت توحید و الغای اصل مادی در جامعه توحید محور و تبلور مساله گذشت و ایثار مادی در سایه آن - امکان سلوک عالیِ فردی در بستر اجتماع توحیدی اسلام - نقش تاریخی در تحقق اجتماع مذکور و حل چالش فرد و اجتماع - سیدالشهداء و مساله فطرت نوع انسانی - طرح عظیم الهی برای سیدالشهداء = نجات بخشی بشریت - سیدالشهداء و بشر از صفات تاریک دوران مدرن - انقلاب، دفاع مقدس، راهپیمایی سه جلوه از جلوات حیات مستحکم سیدالشهداء و اثرات آن 🎙 لینک استماع جلسه (16 قطعه صوت مجموعا حدود 70 دقیقه): eitaa.com/ofoqemobinsupport/583 @ofoqemobin @almorsalaat
📚الملاحم و الفتن في ظهور الغائب المنتظر عج 🔰السيد إبن طاووس ⬇️لینک دانلود pdf 👇👇 alfeker.mediafire.com/file/auk9g7vuumvwnzj @almorsalaat
21.06M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 💢ما خودمان حجاب غیبت ولی عصر عج هستیم 🔰آیت الله شیخ محمد ناصری @almorsalaat
♨️بعد مکتوم قرآن در تفسیر امام خمینی (ره) 🔰آیت الله العظمی سبحانی ✅از تفسیرشان [مرحوم سید مصطفی خمینی] پیداست که ایشان بیشتر از نظر فلسفی و عرفانی به کتاب الله علاقمند بوده تا بعدهای دیگر؛ یعنی همان بعدی که امام در اوایل انقلاب در چندین جلسه در شبهای سه شنبه، آن را بحث کردند، اگر چه متأسفانه دولت مستعجل داشت و ادامه نیافت. این بعد از قرآن مکتوم بود و اگر هم مکتوم نبود کمتر مطرح می شد. دربارۀ قرآن از نظر لغت، تاریخ، فقه، فلسفه و حتی از نظر علوم امروزی زیاد کتاب نوشته شده؛ امّا آن بعد خاصی که امام مطرح کرد، کمتر مطرح بود. حضرت امام استفاده هایی از آیات قرآن می کرد که جز به مدد ذوق خاص ایشان میسر نبود. 📚پرتال امام خمینی، مصاحبه با آیت الله العظمی سبحانی درباره مرحوم سید مصطفی خمینی @almorsalaat
💠18مهر، سالروز تاسیس کانال 🔸سه سال پیش در چنین روزی کانال در پیام رسان تلگرام ایجاد شد. از آن روز تاکنون سعی کرده ایم در معرفی اندیشه در دروس حوزوی و علوم انسانی، با محوریت دروس و آثار تلاش کنیم. 🔸جا دارد که از همراهی شما و همچنین حمایت های استاد ارجمندمان و همکاری مشاورین کانال و دست اندرکاران اداره کانال خصوصا برادران بزرگوار جواهری، محمدی، چینی پرداز، انتظار و رسولی تشکر کنم. 📌نظرات و پیشنهادات خود را برای ما ارسال کنید. @ebrahimi845 @almorsalaat
📌پیام یکی از اعضای محترم کانال درباره و کانال ▫️سلام بر برادر ابراهیمی. ▫️شرف المکان بالمکین؛ در شرف المرسلات همین بس که مکین آن، اعلامی الهی هستند. ▫️از پانزده سال پیش، در اوان نوجوانی، با حکمت و عرفان از طریق کتب علامه حسن زاده آملی آشنا شدم، چند کتابی را خواندم و پای درس برخی علما نشستم و قریب هزار ساعت درس گوش دادم و همانها و بیشترش را مباحثه کردم. ▫️وارد حوزه علمیه که شدم به دست تقدیر مبارک الهی در مدرسه ... با روحانی ای مواجه شدم که در اولین ملاقات جز دریایی پهناور بدون عمق نظری به ایشون نداشتم، این نگاه با وجود همنشینی های چندباره تا یک سال و نیم ادامه پیدا کرد، گویا نفس و جهل من، ملاک سنجش اهل الله شده بود روحانی ای که از علمش میگویند، از عزش میگویند، از عمقش میگویند اما با بچه های مدرسه تیم فوتبال تشکیل داده و تخمه میشکند و تحلیل بازی های لالیگا میکند! ▫️اما بحمدالله این جهل مرکب بیشتر از 18 ماه طول نکشید و مشکلات زندگی و طی غلط مسیر تکامل، فضایی را برایم فراهم کرد که مجدد فایل های صوتی جلساتی را که در آن ها حاضر بودم گوش دادم، گویا شرح حال این 18 ماه من بود که استاد معظم در 18 ماه قبل از آن میگفتند! ▫️این گوش دادن ها و انس گرفتنها ادامه پیدا کرد تا به امشب و این لحظه که بازنگری کلی در شخصیت، دانش، داشته ها و اهداف خود را بالکل مدیون این استاد عزیز هستم.... ▫️من تغییر کردم و با آقای مطهری آشنا شدم، مطهری ای که صرفا یک روحانی میدانستمش.... ▫️من تغییر کردم و با آقای طباطبایی آشنا شدم، طباطبایی ای که او را صرفا یک فیلسوف صدرایی میدانستم.... ▫️من تغییر کردم و با سید روح اللهی آشنا شدم که به گمانم میشناختمش.... ▫️از همه مهمتر اینکه، من تغییر کردم و با سید علی خامنه ای که خود را فدایی اش میدانستم آشنا شدم.... ▫️اما حالا تازه این اعلام را شناخته ام، امید که بر شناختم افزوده گردد... ✅خلاصه دوستان، همراهان، خود را استعدادی دیدم که قابلیت رشد دارد و این رشد راهی دارد، راهش را رفتم و دیدم که بله، راست است، شدنی است، باشد که بیشتر پیش روم و اسلامی تر شوم... 🔅از همینجا از محضر آشیخ علی آقای فرحانی با تمام وجود تشکر میکنم. ⚡️حقیقتا المرسلات شریف است، چرا که اعلام اربعه را با بیان آشیخ علی آقا تبیین میکند... @almorsalaat
🌐نظر امام خمینی (ره) این بود که اسلام خطوطی معیّن کرده و شیوه‌ای بنا نهاده و چارچوبی برای درست کرده و این چارچوب باید تبعیّت شود 🔰رهبر معظم انقلاب ۷۸/۱۱/۴ ┄┅┅═❅❅❄️❅❅═┅┅┄ 🔸نظر امام قطعاً این بود که مِلئ فضای جامعه، با شریعت و فقه و احکام و عمل اسلامی پُر شود. ایشان غیر از این را در هیچ موردی قبول نداشتند. 🔸من یک وقت درباره ولایت فقیه با ایشان صحبت میکردم؛ گفتم قبل از انقلاب، ما با بعضی از فضلا و دوستان بحث داشتیم؛ بعضیها میگفتند اسلام شیوه خاصّی در باب اقتصاد ندارد. هر شیوه‌ای که بتواند آرمانهای اسلامی - مثلاً عدالت - را تأمین کند، اسلامی است؛ ولی عقیده ما این بود که نه، اسلام خطوطی معیّن کرده و شیوه‌ای بنا نهاده و چارچوبی برای اقتصاد اسلامی درست کرده و این چارچوب باید تبعیّت شود. ایشان گفتند: بله، این درست است. 🔸من نمیخواهم به این قضیه استناد کنم که این حرف درست است؛ میخواهم استناد کنم که نظر امام این بود؛ یعنی ایشان به کمتر از این اصلاً قانع نمیشدند. @almorsalaat
💢شریعت اسلام، اجتماع را اجتماع می بیند. ✍️حجه الاسلام حامد سامی 🔰آنچه در فقه اسلامی زیاد به چشم می خورد این است که دین اسلام ، جامعه را دارای اقتضائات خاص خود می بیند و به آن توجه می کند . شارع به خطوط نامرئی و قوانین نانوشتۀ اجتماع پایبند است . 🔰در منابع دینی ، روایات متعددی داریم که شارع مقدس در مواجهه با تزاحمات اجتماعی ، واقعا با قصد اصلاح روابط ، عمل می کند . به عبارت دیگر شریعت ، اجتماع را اجتماع می بیند ؛ به قوانین آن احترام می گذارد و با آن نمی جنگد؛ بلکه اصلاح می کند. 🔰در کتاب شریف کافی، روایتی داریم که اشاره به یک مطلب مهم اجتماعی دارد و آن این است که در برخی موارد، گذشت و مصالحه در فقه اجتماعی، لازم و واجب است و شاید بتوان گفت در این موراد ، تفکیک اخلاق و فقه معنا ندارد ؛ بلکه در این امور ، یک فعل اخلاقی مثل گذشت و ایثار و یا مصالحه ، همان واجب فقهی است که در امور اجتماعی و اصلاح روابط اجتماعی به آنها نیاز داریم. ✅با این بیان ، نگاه ما به بسیاری از مناسبات و روابط اجتماعی تغییر می کند و بسیاری از تعهدات غیر الزامی اجتماع ، می تواند یک الزام فقهی دینی داشته باشد و نسبت الزام های دین با الزام های اجتماعی، هماهنگی بیشتری خواهد داشت . البته این مطلب به معنای هماهنگ کردن دین با اجتماع نیست؛ بلکه همچنانکه بیان شد منابع روائی ما اقتضای چنین نگاهی را دارد یا بهتر است بگوییم حتی صراحت در این نگاه وجود دارد. 📜متن روایت در کتاب شریف کافی: عَلِيُّ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ بُنْدَارَ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَنْ أَبِيهِ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِنَا عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مُسْكَانَ عَنْ زُرَارَةَ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: إِنَّ سَمُرَةَ بْنَ جُنْدَبٍ كَانَ لَهُ عَذْقٌ وَ كَانَ طَرِيقُهُ إِلَيْهِ فِي جَوْفِ مَنْزِلِ رَجُلٍ مِنَ الْأَنْصَارِ فَكَانَ يَجِي‏ءُ وَ يَدْخُلُ إِلَى عَذْقِهِ بِغَيْرِ إِذْنٍ مِنَ الْأَنْصَارِيِّ فَقَالَ لَهُ الْأَنْصَارِيُّ يَا سَمُرَةُ لَا تَزَالُ تُفَاجِئُنَا عَلَى حَالٍ لَا نُحِبُّ أَنْ تُفَاجِئَنَا عَلَيْهَا فَإِذَا دَخَلْتَ فَاسْتَأْذِنْ فَقَالَ لَا أَسْتَأْذِنُ فِي طَرِيقٍ وَ هُوَ طَرِيقِي إِلَى عَذْقِي قَالَ فَشَكَا الْأَنْصَارِيُّ إِلَى رَسُولِ اللَّهِ ص فَأَرْسَلَ إِلَيْهِ رَسُولُ اللَّهِ ص فَأَتَاهُ فَقَالَ لَهُ إِنَّ فُلَاناً قَدْ شَكَاكَ وَ زَعَمَ أَنَّكَ تَمُرُّ عَلَيْهِ وَ عَلَى أَهْلِهِ بِغَيْرِ إِذْنِهِ فَاسْتَأْذِنْ عَلَيْهِ إِذَا أَرَدْتَ أَنْ تَدْخُلَ فَقَالَ يَا رَسُولَ اللَّهِ أَسْتَأْذِنُ فِي طَرِيقِي إِلَى عَذْقِي فَقَالَ لَهُ رَسُولُ اللَّهِ ص خَلِّ عَنْهُ وَ لَكَ مَكَانَهُ عَذْقٌ فِي مَكَانِ كَذَا وَ كَذَا فَقَالَ لَا قَالَ فَلَكَ اثْنَانِ قَالَ لَا أُرِيدُ فَلَمْ يَزَلْ يَزِيدُهُ حَتَّى بَلَغَ عَشَرَةَ أَعْذَاقٍ فَقَالَ لَا قَالَ فَلَكَ عَشَرَةٌ فِي مَكَانِ كَذَا وَ كَذَا فَأَبَى فَقَالَ خَلِّ عَنْهُ وَ لَكَ مَكَانَهُ عَذْقٌ فِي الْجَنَّةِ قَالَ لَا أُرِيدُ فَقَالَ لَهُ رَسُولُ اللَّهِ ص إِنَّكَ رَجُلٌ مُضَارٌّ وَ لَا ضَرَرَ وَ لَا ضِرَارَ عَلَى مُؤْمِنٍ قَالَ ثُمَّ أَمَرَ بِهَا رَسُولُ اللَّهِ ص فَقُلِعَتْ ثُمَّ رُمِيَ بِهَا إِلَيْهِ وَ قَالَ لَهُ رَسُولُ اللَّهِ ص انْطَلِقْ فَاغْرِسْهَا حَيْثُ شِئْتَ. 📚الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏5، ص: 294 @almorsalaat
🌐وحدت عقل، شهود و وحی 🔰رهبر معظم انقلاب 💢مكتب فلسفى صدر المتألّهين همچون شخصيت و زندگى خود او، مجموعه‏ ى در هم تنيده و به وحدت رسيده ‏ى چند عنصر گرانبها است. در فلسفه ‏ى او از فاخرترين عناصر معرفت يعنى منطقى، و عرفانى، و قرآنى، در كنار هم بهره گرفته شده، و در تركيب شخصيّت او تحقيق و تأمّل برهانى، و ذوق و مكاشفه‏ ى عرفانى، و تعبّد و تديّن و زهد و انس با كتاب و سنّت، همه باهم دخيل گشته، و در عمر علمىِ پنجاه‏ساله‏ ى او رحله‏ هاى تحصيلى به مراكز علمى روزگار، با مهاجرت به كهك قم براى عزلت و انزوا، و با هفت نوبت پياده احرامىِ حج شدن، همراه گرديده است. 📚پیام به کنگرۀ بزرگداشت ملاصدرا «ره» @almorsalaat
💢چیستی و حجیت آن 🔰استاد علی فرحانی ✍ تقریر: احسان چینی پرداز 💠انسداد با تعابیری چون « انسداد علم و علمی » و «انسداد باب احکام» تعریف میشود. همانطور که در ادامه خواهد آمد انسداد یعنی _ به دلائل متعدد_ حجتی بر احکام شرعیه و راهی برای کشف حکم شرعی وجود ندارد لذا یا هیچ حکمی یا بسیاری از احکام شرعی از طرق حجت شرعی قابل استنباط نبوده و طریقی بر کشفشان نیست. 💠در نتیجه انسداد به معنای نداشتن علم یقینی به حکم و علم به واقع نیست. زیرا: 1️⃣اولا اینکه گفته شود انسداد موضوع اش حکم در لوح محفوظ و یا عدم علم یقینی به کلام شارع باشد غلط است بلکه اگر قرار است انسداد به این معنا باشد تمام فقهاء انسدادی اند. 2️⃣ثانیا هیچ فقیهی به دنبال کشف حکم عند الله نبوده بلکه به قول آقای مظفر ما به دنبال حکم موجود در لوح محفوظ و مراد جدی در قلب شارع نیستیم. در این حقیقت هیچ فرقی هم میان فقهاء زمان معصوم با دیگر فقهاء – همچون معاصرین – نیست زیرا برخی از فقهاء زمان ائمه نیز بعد از مدت زمان طولانی یک بار به دیدار امام می آمده اند چه اینکه بُعد مسافت زیادی با معصوم داشته اند؛ هم به دنبال اخذ به حجت بوده اند و نه حکم واقعی در لوح محفوظ. 3️⃣ثالثا فقهائی هم که قائل به انسداد بوده اند مرادشان از انسداد، عدم علم به واقع نبوده است بلکه انسداد را همان عدم وجود طریق معتبر شرعی به سوی احکام دانسته اند. 💠با توجه به این توضیح از انسداد: فقیهی که از باب عوض شدن شرائط و بُعد زمانی؛ معادلات را به گونه ای می چیند که در امتداد آنها بسیاری از احکام طریق معتبر شرعی برای کشف پیدا نمی کنند آن هم به هر دلیلی اعم از: 1️⃣یا از باب اینکه هیچ چیزی را نتوانست از باب قاعده کل ما بالعرض لابد ان ینتهی الی ما بالذات به قطع برگردانده و حجت کند. 2️⃣یا توانست که بناء عقلاء را به قطع برگردانده و حجت کند و از این طریق ظواهر را حجت کند اما چون قائل به تحریف قرآن شد نتوانست از آیه نبا برای حجیت خبر واحد استفاده کند لذا کتب اربعه هم عملا برای او بی استفاده باقی می ماند. 3️⃣یا اینکه حجیت قرآن را قبول کرده و در نتیجه از آیات آن چون آیه نبأ برای حجیت خبر واحد استفاده کرده اما به خاطر اینکه حدوسط آیه نبا خبر عادل است این دلیل تنها میتواند 15 الی 50 درصد کتب اربعه را پوشش دهد و عملا نصف کتب اربعه بدون استفاده باقی می ماند. ✅در نتیجه: این فرد به انسداد رسیده و برای استخراج احکام به صورت قیاس استثنائی راه هایی را روبروی خود می بیند که باید با سبر و تقسیم همه را رد کرده و به راه نهائی برسد که همان راه استنباط و طریق شرعی کشف احکام باشد: 1️⃣راه اول: برائت آن هم از باب قبح عقاب بلابیان. ♨️پاسخ: قطعا این طریق باطل است زیرا دین بدون باید و نباید که معنا ندارد! 2️⃣راه دوم: آن مقداری که می توانیم و طریق شرعی وجود دارد احکام را استنباط کرده و مابقی را تماما از اصول عملیه استنباط می کنیم چه اینکه اصول عملیه به اندازه کل فقه حکم دارند و تمام احکام فقهی در یکی از مجاری اصول عملیه قرار میگیرد لذا هر موضوعی بما هو مجهول حکمه الواقعی در اصول عملیه حکمی خواهد داشت. ♨️پاسخ : این راه هم‌ متروک است.(البته علت رد این راه نیاز به بحث بیشتری دارد) 3️⃣راه سوم: آن مقدار را که می تواند استنباط کرده و تمام ما بقی را احتیاط می کند. ♨️پاسخ: این هم قطعا غلط است زیرا در نتیجه آن زندگی بسیار سخت شده و پیش می آید. 4️⃣راه چهارم: می بایست تحری –تحصیل ظن– کند یعنی تمام تلاش خود را کند تا راحج از مرجوح در احکام برایش تفکیک شود. 💠حال در این صورت دو راه دارد: 1️⃣به راجح عمل کند ( ترجیح راجح) 2️⃣به مرجوح عمل کند ( ترجیح مرجوح). البته در اینجا به حکم عقل قطعا راه اول یعنی ترجیح راجح را انتخاب کرده و نتیجه آن را حکم شرعی می داند. در نتیجه عمل به راجح یعنی حکم مظنون به ظن انسدادی حجت شرعی میشود! ✅نکته: البته در این مسیر راه های دیگری مانند تقلید شمرده شده است که در آخر همان تحری انتخاب میشود. 📌اما این حجیت چگونه به دست آمد؟ این حجیت از باب حکم عقل بوده و عقل در اینجا حکم به حجیت می کند. اما باز دو صورت دارد: 1️⃣ظن علی الکشف: اگر حکمی که عقل داده توسط خود عقل به شارع هم سرایت کند یعنی این حکم صغری ملازمه قرار بگیرد ظن علی الکشف نام دارد. 2️⃣ظن علی الحکومه: همانطور که برخی گفته اند در صورتی که این حکم صغرای ملازمه قرار نگیرد ظن علی الحکومه شده یعنی این حکم تنها تحت محاکمه عقل است. 💠در حالت دوم بیش از این شارع نمی تواند از انسان توقعی داشته باشد زیرا در اینصورت تکلیف ما لا یطاق میشود. اما قدر متیقن در هر دو حالت حجیت لغوی است یعنی در هر دو حال حکم از باب یصح الاحتجاج به حجیت پیدا می کند چون عقل به آن حکم کرده است. ♨️اما تطبیق در فضای فقه: 💠راه تحری قطعا از مسیر کتب فقهیه و حدیثیه و رواییه نوشته شده در طول تاریخ می گذرد به گونه ای که قائل به انسداد برای تحصیل ظن تمام آثار و کتب روایی و حدیثی و فقهی و اقوال علماء و فروض مطرح در مساله را بررسی می کند. 💠 بعد هم وقتی نظر مشهور را پیدا کرد اگر توانست که در ادله آنها خدشه ای کند که در این صورت شاید قول آنها برای او حجت نباشد اما در صورتی که نتوانست در بیان مشهور خدشه ای وارد کند ظن به صحت قول شان پیدا می کند. 💠 اگر هم غایه الامر نتوانست تحصیل ظن کند و به حکم نرسید معذور است. پس ممکن است به این شیوه برخی به غالب و برخی تنها به مقداری از احکام پی ببرند. ✅فلهذا در فضای انسداد چیزی به نام تفکیک بین قدماء و متاخرین و معاصرین و نیز مرز کتب فقهی و حدیثی وجود ندارد بلکه می بایست در این فضا وظیفه تحصیل ظن است و برای تحصیل آن باید تمام کتب مذکوره بررسی شود. 📛به همین صورت شیخ انصاری در باب لغات و معانی لغات معصوم قائل به وجوب تحری میشود..... @almorsalaat 🔉 صوت تدریس استاد را 👇👇