eitaa logo
المرسلات
10.3هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
550 ویدیو
40 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
✅به بهانه کرونا 💢تاملی دوباره پیرامون مساله علم و دین/ بازنگری علم دینی بر اساس مساله حجیت 🔰حجت الاسلام سجاد انتظار @entezarsajjad 👈طلبه درس خارج حوزه علمیه قم ➖➖➖➖➖➖➖➖ ☑️گزیده یادداشت: 🔼 نتیجه تقابل یاد شده که حاصل زیرپا گذاشتن معیارهای صحیح در و علوم-مطلقا- هم از جانب پایگاه سنتی و یا فقهی و هم از جانب پایگاه مدرن است، تکفیر از یک سو و تهدید و اعمال قدرت از سویی دیگر شده است. این وضعیت ظهور و نمود کاملا عینی در هنجارهای اجتماعی و تصمیمات دولتی دارد که تجویز داروهای مختلف ترکیبی از سوی برخی، توطئه خواندن و بزرگنمایی اصل بیماری از سوی برخی دیگر، معارض خواندن تعلیق مناسک عبادی جمعی با روح دین و تدین، هتک حرمت به اعتاب مقدسه در صورت ضد عفونی کردن یا قرنطینه کردن آن ها و... را می توان در این راستا دانست. همین مقدار کنش و واکنش اجتماعی کافی است تا عده ای شبه روشنفکر که دلداده رنسانس و مدرنیته اند این سخن را بر زبان برانند که هر پله ای که در دوران تجدد در غرب طی شده است عینا باید در جامعه مسلمین طی شود! 📌 متن کامل یادداشت را در آدرس زیر بخوانید 👇👇👇👇 https://eitaa.com/taef110/53 @fater290
🌸 خدمتی جدید از 🌸 🌺 پویش 🌺 ⛔️ با توجه به توصیه پزشکان برای عدم حضور بیماران تنفسی و سالمندان در اماکن عمومی، کمیته ویژه ای برای این عزیزان در شهر قم راه اندازی شد. 📲 همشهریانی که آمادگی دارند به این پویش بپیوندند، عدد 313 را به شماره 09034892123 پیامک کنند. 🌐🌐 خانه طلاب جوان 🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/2731802626C6597703c2f
🌡ماجرای متدینین و علوم تجربی 🔺به مناسبت نزاع ها بر سر توصیه های پزشکی 🔰حجت الاسلام سید محمد هاشمی @smhashemi128 👈استاد سطح عالی حوزه علمیه قم ➖➖➖➖➖➖➖➖ ☑️گزیده یادداشت 🔹3- نگاه واقع گرایانه: اما در میان مسلمین بزرگانی نیز ظهور کرده اند که با برخورد منتقدانه و جدی با بنیادهای اندیشه مدرن، علوم تجربی را نیز ذیل همان بنیادها شناختند و توانستند موضعی اصولی در برابر آن بگیرند. در این موضع، علوم تجربی ذیل ساختارهای فلسفی و الهیاتی اسلام تعریف می شود و راه قضاوت علوم تجربی در حوزه الهیات بسته می شود. ولی اصل این علوم و ثمره آن در زندگی بشر یکسره انکار نمی شود. یکی از نمادهای این جریان مرحوم است. ایشان هم دسته اول یعنی شیفتگان افراطی را به شدت نقد می کند (نقدهای مفصل و مکرر بر بازرگان و علی الوردی) و هم دشمنان افراطی را واپس گرا و متحجر می داند (فصل دوم کتاب انسان و ایمان). به نظر می رسد رمز توفیق ایشان در این مواجهه شناخت کامل و اجتهادی اسلام و شناختِ خوب و دقیق از غرب است. لذا اگر اسلام را با تمام هویتش بشناسیم میتوانیم نسبت دقیق تری با فرآورده های غرب برقرار می کنیم. 📌متن کامل یادداشت را در آدرس زیر بخوانید 👇👇👇👇 🆔 https://eitaa.com/Ofoqemobin/156 @fater290
💠منازل سفر به سوی وطن اصلی 🔺إعلم أيها العبد! أن هذه الأيام و الأوقات التي ولدت فيها إلى أن تموت بمنزلة منازل سفرك إلى وطنك الأصلي الذي خلقت لمجاورته والخلود فيه 🔺و إنما أخرجك ربك و مالكك و ولي أمرك إلى هذا السفر لتحصيل فوائد كثيرة، وكمالات جمة غفيرة، لايحيط بها عقول العقلاء وعلوم العلماء، و أوهام الحكماء ، من بهاء و نور و سرور و حبور بل و سلطنة و جلال و بهجة و جمال و ولاية و كمال 🔺فإن عملت برضاه و اتبعت هداه و راقبت وصاياه حصل لك من منافع هذا السفر أرباح عظيمة و فضائل جسيمة التي لا يقدر على إحصاء أنواعها - فضلا عن تعداد أفرادها - جميع الحاسبين و لا يقدر قدر عظمتها أحد من العالمين بل و لاخطر على قلب بشر و لم ير منها عين ولم یحک منها اثر. 📚المراقبات، مقدمه مولف @fater290
✏️ ♨️کرونا و بحران جدایی ایمان و شریعت 🔰حجت الاسلام محمدمهدی ستودی 🔸@M_Mahdi_Sotude 👈 استاد حوزه علمیه قم ⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️ ✂️گزیده یادداشت 🔸کرونا ضربات شاید جبران ناپذیری به اقتصاد، سلامت و روان جامعه ی ایرانی وارد ساخت، اما شروع رسانه ای آن از قم و اصرارهای فاقد عقلانیت دینی از سوی برخی متولیان امر دین و دینداری، ضربات سخت تری بر پیکره ی دینداری وارد ساخت. متاسفانه در دوره های اخیر با اظهار نظرها و عکس العمل های بیجا و عاری از عقلانیت دینی هزینه های بیشماری برای نهاد دین و دینداری تراشیده ایم. البته که اعتراض نگارنده به معنای نادیده گرفتن شیطنت های رسانه ای جریان سلطه و استکبار نیست اما بیایید برای یکبار هم که شده به جای اینکه تمام حواسمان را معطوف نماییم، تلاشمان را مصروف مراقبت از کنیم. ♻️این دوران خواهد گذشت اما ماحصل اش تشدید جریانی است که تحت عنوان جدایی ایمان و شریعت در بدنه ی جامعه ی روشنفکری جدید رویش کرده است. 📌متن کامل یادداشت را در آدرس زیر بخوانید 👇👇👇👇 🆔 https://eitaa.com/Esharaat/21 @fater290
هدایت شده از اصالت اندیشه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دوستانی که دنبال اعزام به سوریه و جبهه بودند بسم الله اگر حاج قاسم سلیمانی زنده بود اگر شهدای مدافع حرم ما الان زنده بودند یقینا در صف اول مبارزه با کرونا قرار میگرفتند دیروز لبنان، عراق سوریه و امروز قم جهاد پایانی ندارد بسیجی خط شکن است، صف شکن است دشمن شکن است جهاد گربسیجی مرد روزهای سخت است ما کرونا رو شکست می‌دهیم، ثبت نام جهت حضور در بیمارستان صحرایی و قرار گرفتن در کنار کادر درمانی بیمارستانی مبارزه با کرونا به حضور شما نیازمندیم جهاد ادامه دارد... پ ن: با توجه به استقبال زیاد دوستان و کمیته‌بندی حوزه علمیه، از همه دوستان عزیزی که در همراهی بیمار اعلام امادگی کرده اند درخواست می‌شود مشخصات و شماره همراه خود را به 09138928197 (عسکری) یا به آیدی @a_t_kh1 ارسال نمایند. @hadihoseiniasl
♨️ اعتدال در بینش و عمل @fater290 👇👇👇👇
002-etedal-dar-binesh-v-amal.mp3
3.37M
🔉🔉 ♨️اعتدال در بینش و عمل 🔰استاد علی فرحانی 🖇🖇🖇🖇🖇🖇 🔹استاد در این صوت تبیین می کنند که از مهمترین نکات در برنامه ریزی، رعایت اعتدال در بینش و عمل است. 🔹به عبارت دیگر اولین چیزی که شخص در برنامه ریزی باید رعایت کند، این است که نگاه صحیح و واقع بینانه ای نسبت به خود و دیگران و جامعه پیرامون خود داشته باشد. 🔹ایشان این مطلب را با مثالهایی واقعی از زندگی طلبگی، تبیین میکنند. ✅ این صوت را و اگر متن آن را پیاده کردید، برای بنده نیز بفرستید تا در کانال قرار دهم. (2) @fater290
🌺میلاد با سعادت محمد بن علی الجواد بر همه مسلمانان مبارکباد. ✅یکی از ادعیه روزهای ماه رجب توسل به آقا امام جواد و امام هادی علیهماالسلام است. 🔺اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِالْمَوْلُودَيْنِ فِي رَجَبٍ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ الثَّانِي وَ ابْنِهِ عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدٍ الْمُنْتَجَبِ وَ أَتَقَرَّبُ بِهِمَا إِلَيْكَ خَيْرَ الْقُرَبِ يَا مَنْ إِلَيْهِ الْمَعْرُوفُ طُلِبَ وَ فِيمَا لَدَيْهِ رُغِبَ أَسْأَلُكَ سُؤَالَ مُقْتَرِفٍ مُذْنِبٍ قَدْ أَوْبَقَتْهُ ذُنُوبُهُ وَ أَوْثَقَتْهُ عُيُوبُهُ فَطَالَ عَلَى الْخَطَايَا دُءُوبُهُ وَ مِنَ الرَّزَايَا خُطُوبُهُ يَسْأَلُكَ التَّوْبَةَ وَ حُسْنَ الْأَوْبَةِ وَ النُّزُوعَ عَنِ الْحَوْبَةِ وَ مِنَ النَّارِ فَكَاكَ رَقَبَتِهِ وَ الْعَفْوَ عَمَّا فِي رِبْقَتِهِ فَأَنْتَ مَوْلايَ أَعْظَمُ أَمَلِهِ وَ ثِقَتِهِ [ثِقَتُهُ ] اللَّهُمَّ وَ أَسْأَلُكَ بِمَسَائِلِكَ الشَّرِيفَةِ وَ وَسَائِلِكَ الْمُنِيفَةِ أَنْ تَتَغَمَّدَنِي فِي هَذَا الشَّهْرِ بِرَحْمَةٍ مِنْكَ وَاسِعَةٍ وَ نِعْمَةٍ وَازِعَةٍ وَ نَفْسٍ بِمَا رَزَقْتَهَا قَانِعَةٍ إِلَى نُزُولِ الْحَافِرَةِ وَ مَحَلِّ الْآخِرَةِ وَ مَا هِيَ إِلَيْهِ صَائِرَةٌ. @fater290
♨️ تعدد پیشوایان دین و حل مقتضیات زمان 🔰شهید آیت الله مطهری 🔖🔖🔖🔖🔖🔖🔖 🔅ما اگر يك پيشواى معصوم داشته باشيم كه ۲۰ سال يا ۳۰ سال در ميان ما باشد و يا يك پيشوا داشته باشيم كه ۲۵۰ سال در ميان ما باشد، البته اگر تنها ۲۰ سال در ميان ما باشد آن قدرها تحولات و پيچ‏ و خم‏ها و تغييرها و موضوعهاى مختلف پيش نمى‏ آيد كه ما عمل آن پيشوا و طرز مواجه شدن آن پيشوا را با صورتهاى مختلف و شكلهاى مختلف موضوعات ببينيم و در نتيجه استاد بشويم و مهارت پيدا كنيم كه ما هم در اين دنياى متغير چگونه مواجه شويم و در اين زندگى متغير چگونه اصول كلى دين را با موضوعات مختلف و متغير تطبيق كنيم. 🔅زيرا دين يك بيانى دارد و يك تطبيقى و عملى. عيناً مانند درسهاى نظرى و درسهاى عملى؛ درسهاى عملى طرز تطبيق نظريه‏ هاست با موضوعات جزئى و مختلف. 🔅ولى اگر ۲۵۰ سال يك پيشواى معصوم داشته باشيم كه با اقسام و انواع صورتهاى قضايا مواجه شود و طريق حل آن قضايا را به ما بنماياند، ما بهتر به روح تعليمات دين آشنا مى‏ شويم و از جمود و خشكى و به اصطلاحِ منطق «اخذ ما ليس بعلّةٍ» و يا «خلط ما بالعرض بما بالذّات» نجات پيدا مى‏كنيم. 🔅«خلط ما بالعرض بما بالذّات» يعنى دو چيزى كه همراه يكديگرند يكى از آنها در امر سومى دخالت دارد و همراهى آن ديگرى با آن امر سوم اصالت ندارد بلكه به اعتبار اين است كه به حسب اتفاق همراه اولى بوده است و ما اشتباه كنيم و بپنداريم كه آن چيزى كه مستلزم امر سوم است اوست. فرض كنيد «الف» و «ب» در ظرفى همراه يكديگر بوده‏ اند و «الف» توليد «ج» مى‏ كند، بعد ما خيال كنيم كه «ب» مولّد «ج» است يا خيال كنيم در توليد كردن «الف» «ج» را، «ب» هم دخالت دارد. 🔅در سيره پيشوايان دين شك نيست كه آنها هم هر كدام در زمانى بوده ‏اند و زمان و محيط آنها اقتضائاتى داشته است و هر فردى ناچار است كه از مقتضيات زمان خود پيروى كند؛ يعنى دين نسبت به مقتضيات زمان، مردم را آزاد گذاشته است. 🔅حال در زمينه تعدد پيشواى معصوم و يا طول عمر يك پيشوا انسان بهتر مى‏ تواند روح تعليمات دينى را از آنچه كه مربوط به مقتضيات عصر و زمان است‏ تشخيص دهد، روح را بگيرد و امور مربوط به مقتضيات زمان را رها كند. 🔅ممكن است پيغمبر يك عملى بكند به حكم اينكه روح دين اقتضا مى‏ كند و ممكن است يك عملى بكند به حكم مقتضيات زمان، مثل همان مثالى ... که رسول خدا فقيرانه زندگى مى‏ كرد و امام صادق مثلًا نه. @fater290
♨️خودسازی، مقدمه انجام وظیفه طلبگی @fater290 👇👇👇👇
khodsazi-dar-hoze-moghadame-anjame-vazaef.mp3
1.27M
🔉🔉 ♨️خودسازی، مقدمه انجام وظیفه طلبگی 🔰استاد علی فرحانی 🌀🌀🌀🌀🌀🌀 🔸استاد در این صوت، مسئله مهمی را تذکر میدهند. ایشان میفرمایند که هدف ما در حوزه علمیه، اجتهاد، اسلام شناسی و تبلیغ است و خودسازی، مقدمه انجام تکلیف در حوزه است. 🔸خودسازی، وظیفه هر انسان بما هو انسان است و اختصاصی به طلبگی ندارد. 🔸همچنین می فرمایند که اگر کسی فقط به تهذیب، خودسازی و انجام امور معنوی وارد در حوزه شود، به احتمال زیاد موفق نخواهد بود و در برخی موارد به خروج از حوزه منجر می شود. ✅حتما این صوت را (3) @fater290
♨️کربن کرارا صحیفه سجادیه را میخواند و گریه میکرد 👈جملاتی از علامه طباطبایی درباره پروفسور کربن @fater290 👇👇👇👇
المرسلات
♨️کربن کرارا صحیفه سجادیه را میخواند و گریه میکرد 👈جملاتی از علامه طباطبایی درباره پروفسور کربن @fa
♨️کربن کرارا صحیفه سجادیه را میخواند و گریه میکرد 👈جملاتی از علامه طباطبایی درباره پروفسور کربن ✨✨✨✨✨✨✨ 🔸روز جمعه، ۱۸ شعبان المعظم ۱۳۹۹ هجریه قمریه، حضرت علامه طباطبائی فرمودند: مسيو هانری کربن، قریب یکی دو ماه است که فوت کرده است. ایشان استاد کرسی شیعه شناسی در دانشگاه پاریس بوده است و مجالس عدیده، راجع به تحقیق در مذهب شیعه با ما داشت. مرد سليم النفس و منصفی بود. 🔸او معتقد بود که در میان تمام مذاهب عالم، فقط مذهب شیعه است که مذهبی پویا و متحرک و زنده است و بقیه مذاهب بدون استثناء عمر خود را سپری کرده اند و حالت ترقب و تکامل ندارند. یهودیان قائل به امام و ولی زنده ای نیستند و همچنین مسیحیان و زردشتیان اتکاء به مبدء حیاتی ندارند و به واسطه عمل به تورات و انجیل و زند و آوستا اکتفا نموده و تکامل خود را فقط در این محدوده جستجو می کنند، همچنین است تمام فرق اهل تسنن که فقط تکامل خود را در سایه قرآن و سنت نبوی می دانند؛ اما شیعه دین حرکت و زندگی است چون معتقد است که حتما باید امام و رهبر امت، زنده باشد و تکامل انسان فقط به وصول به مقام مقدس او حاصل می شود و لذا برای این منظور، از هیچ حرکت و عشق و پویائی دریغ نمی کند 🔸می فرمودند: روزی به کربن گفتم: در دین مقدس اسلام تمام زمین ها و امکنه بدون استثناء محل عبادت است. اگر فردی بخواهد نماز بخواند یا قرآن بخواند یا سجده کند یا دعا کند در هر جا که هست می تواند این اعمال را انجام دهد و رسول الله فرموده است: "جعلت لى الأرض مسجدا و طهورا" ولى در دین مسیح چنین نیست، عبادات باید فقط در کلیسا انجام گیرد و در موقع معين، عبادات، در غیر کلیسا باطل است؛ بنابراین اگر فردی از مسیحیان در وقتی از اوقات حالی پیدا کرد (مثلا در نیمه شب، در خوابگاه منزل خود) و خواست خدا را بخواند چه کند؟ او باید صبر کند تا روز یکشنبه بیاید و کلیسا را باز کنند و برای دعا در آنجا حضور پیدا کند؟ این معنی قطع رابطه بنده است با خدا. 🔸در پاسخ گفت: بلی، این اشکال در مذهب مسیح هست و الحمد لله دین اسلام در تمام از منه و امکنه و حالات رابطه مخلوق را با خالق خود منظور داشته است. 🔸و فرمودند: دیگر آنکه گفتم در دین مقدس اسلام، انسان حاجتمند اگر حالی پیدا کند طبق همان حال و حاجت، خدا را می خواند؛ چون خداوند اسماء حسنائی دارد مانند غفور و رازق و منتقم و رحيم و غيرها، و انسان طبق خواست و حاجت خود هر یک از این اسماء را ملاحظه نموده و خدا را بدان اسم و صفت یاد می کند. مثلا اگر بخواهد خدا او را بیامرزد و از گناهش درگذرد باید از اسم غفور و غفار و غافر الذنب استفاده کند؛ اما در دین مسیح خدا اسماء حسنی ندارد، فقط لفظ خدا و إله و أب برای اوست؛ بنابراین اگر شما مثلا حالی پیدا کردید و خواستید با خدا مناجات کنید و او را با اسماء و صفاتش یاد کنید و از تحت اسم خاصی از او حاجت طلبید چه خواهید کرد؟ 🔸در پاسخ گفت: من در مناجات های خود صحيفه مهدويه عليه السلام را می خوانم، 🔸حضرت علامه طباطبائی می فرمودند: کربن کرارا صحیفه سجادیه عليه السلام را می خواند و گریه می کرد. 📚مطلع انوار، ج۲، ص۲۴۱ @fater290
♨️ سخنرانی ایام شهادت فاطمه زهرا (س) 👈تعداد جلسات: ۳ 🔰استاد علی فرحانی 📌فاطمیه دوم، سال۱۳۹۸، بوئین زهرا، هیئت انصارالمهدی (عج) ◀️لینک دانلود صوت جلسات👇👇👇 🆔 https://eitaa.com/p_fater290/2 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
💢تعادل در سیرآموزشی و سیر محتوایی 🔰استاد علی فرحانی @fater290 👇👇👇👇
seire-amoozashi-v-mohtavayi.mp3
8.99M
🔊🔊 💢تعادل در سیرآموزشی و سیر محتوایی 🔰استاد علی فرحانی ⚜️⚜️⚜️⚜️⚜⚜⚜ 🔅استاد در این صوت تبیین می کنند که یکی از مصادیق رعایت اعتدال در بینش و عمل، رعایت تعادل در سیر اموزشی و سیر محتوایی است. 🔅تفکیک بین سیرآموزشی و محتوایی از نکات اساسی و اصلی در برنامه ریزی های حوزوی و تصمیمات مختلف است. اینکه ارتقایی بخوانیم یا نه؟ اینکه کدام موسسه برویم؟ و خیلی از سوالات دیگر با التفات به تفکیک بین این دو سیر حل می شود. 🔅انشالله در مطالب آینده در این مورد و روش سیر محتوایی توضیحات بیشتری ارائه می شود. ✅حتما این صوت را (4) @fater290
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅معنای صحیح عرفان و سير و سلوك در سیره پیامبر (ص) و امیرالمومنین (ع) 🔰امام خمینی (ره) 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 🔺خيال كردند يك دسته زيادى كه معناى عرفان عبارت از اين است كه انسان يك محلى پيدا بشود و يك ذكرى بگويد و يك سرى حركت بدهد و يك رقصى بكند و اينها، اين معنى عرفان است؟! مرتبه اعلاى عرفان را امام على- سلام اللَّه عليه- داشته است و هيچ اين چيزها نبوده در كار. 🔺خيال میكردند كه كسى كه عارف است بايد ديگر بكلى كناره گيرد از همه چيز و برود كنار بنشيند و يك قدرى ذكر بگويد و يك قدرى تغنى بشود و يك قدرى چه بكند و دكاندارى. امير المؤمنين در عين حالى كه اعرف خلق اللَّه بعد از رسول اللَّه در اين امت، اعرف خلق اللَّه به حق تعالى بود مع ذلك، نرفت كنار بنشيند و هيچ كارى به هيچى نداشته باشد، هيچ وقت هم حلقه ذكر نداشت، مشغول بود به كارهايش، ولى آن هم بود. 🔺يا خيال مى شود كه كسى كه اهل سلوك است، اهل سلوك بايد به مردم ديگر كار نداشته باشد، در شهر هر چه میخواهد بگذرد، من اهل سلوكم، بروم يك گوشه اى بنشينم و وِرد بگويم و سلوك به قول خودش پيدا كند. اين سلوك در انبيا زيادتر از ديگران بوده است، در اوليا زيادتر از ديگران بوده است، لكن نرفتند تو خانه شان بنشينند و بگويند كه ما اهل سلوكيم و چكار داريم كه به ملت چه میگذرد هر كه هر كارى میخواهد بكند. اگر بنا باشد كه اهل سلوك بروند كنار بنشينند، پس بايد انبيا هم همين كار را بكنند و نكردند. 🔺موسى بن عمران اهل سلوك بود، ولى مع ذلك، رفت سراغ فرعون و آن كارها را كرد، ابراهيم هم همين طور، رسول خدا هم كه همه میدانيم. رسول خدايى كه سالهاى طولانى در سلوك بوده است، وقتى كه فرصت پيدا كرد، يك حكومت سياسى ايجاد كرد براى اينكه، عدالت ايجاد بشود. 🔺تبع ايجاد عدالت فرصت پيدا میشود براى اينكه هر كس هر چيزى دارد بياورد. وقتى كه آشفته است نمیتوانند. در يك محيط آشفته نمیشود كه اهل عرفان، عرفانشان را عرضه كنند، اهل فلسفه، فلسفه شان را، اهل فقه، فقهشان را، لكن وقتى حكومت يك حكومت عدل الهى شد و عدالت را جارى كرد و نگذاشت كه فرصت طلبها به مقاصد خودشان برسند، يك محيط آرام پيدا میشود، در اين محيط آرام همه چيز پيدا میشود. 🔺بنا بر اين، «ما نُودِى بِشِيء مِثْلَ ما نُودِىَ بِالوِلايَه» براى اينكه حكومت است. به هيچ چيز مثل اين امر سياسى دعوت نشده است و اين امر سياسى بوده است، زمان پيغمبر بوده است، زمان امير المؤمنين بوده است، بعدها هم اگر يك فرصت پيدا میشد، آنها هم داشتند اين معنا را. 🔺... اينها را تزريق كردند به ما، به ما آن طور دستهاى توطئه گر تزريق كردند كه ماها هم باورمان آمده است. تو چكار دارى به اينكه چه ميگذرد! تو مشغول درست باش! تو مشغول فقهت باش! تو مشغول فلسفه ات باش! تو مشغول عرفانت باش! چكار دارى كه چه میگذرد. 📚صحیفه امام ج۲۰ ص۱۱۶ @fater290
➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ✴️مقدمه ای بر سیره حکومتی امیرالمومنین (ع) 🔰استاد علی فرحانی 📌برگزار شده در ۹۸/۱/۲۸، قم، ساختمان خاتم @fater290 🔉🔉 👇👇
sirehokoumati-amiralmomenin@almorsalat.mp3
11.12M
🔊🔊 ✴️مقدمه ای بر سیره حکومتی امیرالمومنین (ع) 🔰استاد علی فرحانی 📌برگزار شده در ۹۷/۱/۲۸ قم، ساختمان خاتم @fater290
💠هيچ كس نيست كه از موعظه بى‏ نياز باشد و هيچ جامعه ‏اى هم نيست كه احتياج به موعظه نداشته باشد/ بايد هميشه گروهى شايسته مردم را موعظه كنند. 🔰شهید آیت الله مطهری @fater290
المرسلات
💠هيچ كس نيست كه از موعظه بى‏ نياز باشد و هيچ جامعه ‏اى هم نيست كه احتياج به موعظه نداشته باشد/ بايد
💠هيچ كس نيست كه از موعظه بى‏ نياز باشد و هيچ جامعه ‏اى هم نيست كه احتياج به موعظه نداشته باشد/ بايد هميشه گروهى شايسته مردم را موعظه كنند. 🔰شهید آیت الله مطهری ⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️ 🔺موعظه كلامى است كه به دل نرمى و رقّت مى‏ دهد، قسوت را از دل مى ‏برد، خشم و شهوت را فرو مى ‏نشاند، هواهاى نفسانى را تسكين مى ‏دهد، به دل صفا و جلا مى ‏دهد. 🔺هيچ كس نيست كه از موعظه بى‏ نياز باشد و هيچ جامعه ‏اى هم نيست كه احتياج به موعظه نداشته باشد. موعظه واقعى كه راستى در دل اثر كند جز به وسيله دين ممكن نيست. مواعظ دين است كه مى‏ تواند بر روى دلها اثر بگذارد و به دلها خشوع بدهد. البته گذشته از اينكه موعظه بايد از زبان دين گفته شود، خود واعظ نيز بايد از سخنان خود متأثر باشد و از دل موعظه كند. 🔺هيچ فردى از موعظه بى ‏نياز نيست. ممكن است فردى از تعليم شخص ديگرى بى ‏نياز باشد اما از موعظه او بى ‏نياز نيست؛ زيرا دانستن، يك مطلب است و متذكر شدن و تحت تأثير تلقين يك نفر واعظ مؤمن متقى قرار گرفتن مطلب ديگر است. 🔺مى ‏گويند على عليه السلام به يكى از اصحابش مى ‏فرمود: عِظْنى مرا موعظه كن، و مى ‏فرمود: در شنيدن اثرى هست كه در دانستن نيست. 🔺بايد هميشه گروهى شايسته مردم را موعظه كنند، به ياد خدا بياورند، از غفلتى كه از مرگ دارند بيرون بياورند، مردم را متوجه آثار گناهانشان بكنند، از قبر و قيامت به مردم بگويند، مردم را به عدل الهى متوجه نمايند. اين امرى است لازم و ضرورى و هيچ وقت جامعه از اين بى ‏نياز نيست. 📚مجموعه آثار شهيد مطهري (خطابه و منبر(ده گفتار))، ج‏25، ص: 345 @fater290
☀️ در هنگام خواندن دعای «یا من ارجوه» به چه چیزی باید فکر کنیم؟ 🔰 از زبان قدس الله سره الشریف ( این عبارات بسیار دقیق است، خوب است با دقت خوانده شود) 🔴 أقول : لا تغفل أنك تقول في أول هذا الدعاء إنك ترجو الله لكل خير، وتأمن سخطه عند كل شر، ومن بعض هذا السخط مكر الله ، والحال أن الأمن من مكر الله من المعاصي الكبيرة ، فليكن قصدك من هذه العبارة بشرط التوبة فكانك تقول: یا من جعل لعباده طريقا إذا سلكوه أمنوا من سخطه ، وهو التوبة ، وهذا ليس أمنا فعليا من مكر الله وكذا قولك: «أرجوه لكل خير» فكأنك تقول : يامن جعل لعباده طريقا إذا سلكوه فتح لهم باب إذا دخلوا منه نالوا به لكل خير یریدونه وهو الدعاء 🔴 ثم إنك لو تدبرت في قولك : أعطني جميع خير الدنيا وجميع خير الآخرة، بتكرار لفظ الجميع في المعطوف وفي قولك: واصرف عني جميع شر الدنيا وشر الآخرة ، بلا إعادة لفظ الجميع لعلك تتفطن أن في تغيير الأسلوب إشارة إلى أن الشر عبارة عن أمر عدمي، وهو البعد عن رحمة الله ، والحرمان عن روح الله، لكن الخير من جهة كونه أمرا وجوديا فكأنه أنواع لا نهاية لعددها ، وأما ذكر لفظ الجميع في شر الدنيا فكأنه أيضا لأجل عدم انکشاف هذا المعنى في شرور الدنيا لعامة أهلها بخلاف الآخرة ، 🔴 فإذا تقرر ذلك فاعلم أنك لا تنال لخير الدعاء وإجابته كمالا إلا إذا اتصف سرك وروحك وقلبك بصفات الدعاء والاتصاف بصفاته عبارة عن أن يكون المنشي بالدعاء سرك وروحك وقلبك ، مثلا إذا قلت: أرجوك لكل خير، تكون راجيا لله بسرك وروحك وقلبك ، ولكل منها آثار فليظهر آثاره في عملك ، فمن تحقق الرجاء في سره وحقيقته ، فكأنه يصير رجاء كله ، ومن كان ذلك في روحه فكأنه يكون حياته بالرجاء ، ومن كان راجيا بقلبه يكون أعماله التي يصدر عن قصد واختيار ملازما للرجاء ، فاحذر أن لا يوجد في شيء من شؤونك شيء من الرجاء. المراقبات، ص ۵۴ @ofoqemobin @fater290
✅مشاوره علمی و تحصیلی مجازی @fater290 👇👇👇👇