eitaa logo
المرسلات
10هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
590 ویدیو
41 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
bayanieh-game-dovvom-majmooe-sama.mp3
11.5M
🔊 تبیین و تحلیل بیانیه گام دوم انقلاب 👈جلسه سوم 19/12/99 🔰استاد علی فرحانی 📌مخاطب: معاونین، مدیران و کارشناسان فرهنگی، مدیران اجرایی و اعضای هیئت علمی آموزشکده های سما سراسر کشور @almorsalaat
258-99.12.20.mp3
6.68M
استاد علی فرحانی جلسه258 99/12/20 @majazi_almorsalaat
031-99.12.20.mp3
13.62M
استاد علی فرحانی جلسه31 99/12/20 @majazi_almorsalaat
💐 به میمنت عید مبعث پیامبراعظم (صلّی‌الله علیه‌وآله) ، نسخه‌ی جدید نرم‌افزار حدیث ولایت مشتمل بر بیانات و پیام‌های حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای (مدّظلّه‌العالی) از شهریور ۱۳۵۷ تا بهمن ۱۳۹۹ و همچنین بیش از ۱۲۰ کتابِ معظّم‌له منتشرشده از سوی انتشارات انقلاب اسلامی، منتشر شد. 🔺 همچنین مراسم رونمایی از این نرم‌افزار روز شنبه مورخ ۲۳ اسفند ساعت ۱۰:۳۰ صبح در مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور در شهر مقدس قم با امکان شرکتِ برخط برگزار می‌شود. 👈 نرم‌افزار را از طریق این پیوند بارگیری کنید. @qom_khamenei_ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
13991221_40565_1281k.mp3
11.38M
🎙 بشنوید | صوت کامل بیانات رهبر انقلاب در سخنرانی تلویزیونی به مناسبت عید مبعث پیامبر اعظم صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم. ۹۹/۱۲/۲۱ 💻 @Khamenei_ir
📌| اسلام با «سین» است یا با «صاد»؟ 🔹حالا يادم آمد از يك نفرى كه من در جوانى مى‏ خواستم مشرَّف شوم حضرت عبد العظيم؛ يك نفر واعظ خيلى مقتدر، خيلى واعظ اما به اسلام خيلى كار نداشت. وقتى ديد من معمَّم هستم، به من گفت بيا اينجا بنشين پهلوى من. ما با اتوبوس مى ‏خواستيم تا حضرت عبد العظيم برويم. وقتى كه حرفهايى زد و چيزهايى گفت و من هم گوش كردم. تا نزديك شد به حضرت عبد العظيم به شوفر گفت: زود برو نماز مغرب قضا مى‏ شود. با اينكه اول مغرب بود. من به او گفتم كه: نماز مغرب كه حالا قضا نمى ‏شود. گفت: يك روايتى دارد كه اگر تأخير بيندازند چه مى‏ شود. گفتم: خوب، آخر روايات ديگرى هم هست. گفت: من به آنها كارى ندارم. 🔹مسأله اين است، مى ‏گويد از نهج البلاغه اين كلمه ‏اش را قبول دارم باقى ‏اش را قبول ندارم. از قرآن هم اين را نمى‏ گويد، اين را ندارد. از قرآن يك كلمه‏ اش را، يك جمله را مى‏ گيرد، اما نمى ‏داند كه اين جمله مُفسِّر دارد، در خود قرآن تفسير دارد، در روايات دارد از چيزهايى كه در اين زمان واقع شده. 🔹يكى از مصيبتها اين است كه يك آدمى كه از اسلام نمى ‏داند اسلام با سين است يا با صاد، از اسلام بى ‏اطلاع است، از مدارك اسلام بى ‏اطلاع است، اين يك كلمه را برمى ‏دارد و مى‏ رود پيش جوانان، مى‏ خواند و داد مى ‏زند و فرياد مى ‏زند. و جوانها را وادار به يك كارى مى ‏كند. يك نفر فقيهى كه شصت سال عمرش را صرف كرده در فقه و در مدارك فقه، حالا هم وقتى كه مى ‏رسد به يك حكمى و مى ‏بيند كه روى مدارك نمى‏ تواند به طور جَزْم بشود [حكم كرد]، باز با احتياط از كنارش رد مى ‏شود. لكن اين آدمى كه يك روز ننشسته در فقه نظر بكند، و نمى‏ تواند بنشيند نظر بكند، يك همچو آدمهايى خيال مى‏ كنند كه حالايى كه مثلًا انقلاب شده، بايد اسلام هم انقلاب بشود. اسلام هم بايد اين جورى بشود. اينها نمى‏ فهمند يا بسياريشان هم فهميده هستند، لكن مى ‏خواهند اساس را از بين ببرند، احكام اسلام را يكى يكى مى‏ خواهند از بين ببرند. 📚صحيفه امام، ج‏13، ص: 365 @almorsalaat
♻️| را به همان معنايى كه تاكنون بوده است، حفظ كنيد!!!! ▫️طبقه جوان بايد مشغول باشند به تحصيل، و اين حوزه‌‏هاى فقاهتى هر چه بايد، هر چه بيشتر بايد بشود و مراجع به اينها عنايت زيادتر بكنند و مدرسين عنايات زيادتر راجع به اينها داشته باشند. و حوزه فقهى به همان معنايى كه تا كنون بوده است، حفظ كنيد كه اگر اين حفظ نشود، فردا مردم ديگر شما را قبول نمى ‏كنند. مردم معمم نمى‏ خواهند، مردم عالِم مى‏ خواهند. اين منتها علامت علم است. اگر يك وقت- خداى نخواسته- حوزه‌‏هاى علميه ما سست شدند در تحصيل، سست شدند در اينكه فقاهت را تقويت بكنند، بدانند كه اين يك خيانت بزرگى به اسلام است. ▫️و اگر اين فكر تقويت بشود كه ما ديگر لازم نيست خيلى چه بكنيم و فقاهت تحصيل بكنيم، اين يك فكر شيطانى است؛ موافق آمال امثال امريكا در دراز مدت. اگر شما حوزه‌‏هاى فقاهتى را؛ شما آقايان خراسان، آقايان قم، آقايان تبريز، ساير جاها، هر جا يك حوزه علميه دارد، اگر تقويت نكنيد اينها را به همان فقه كه تا كنون بوده است؛ به همان ، اگر فقها تحويل جامعه ندهيد، علما تحويل جامعه ندهيد، مطمئن باشيد كه نمى‏‌گذرد يك نيم قرن، الّا اينكه از اسلام هيچ اسمى ديگر نبايد باشد. ▫️اگر فقهاى اسلام، از صدر اسلام تا حالا نبودند، الآن ما از اسلام هيچ نمى‌‏دانستيم. اين فقها بودند كه اسلام را به ما شناساندند و فقه اسلام را تدريس كردند و نوشتند و زحمت كشيدند و به ما تحويل دادند. و ما بايد همين جهت را حفظ بكنيم. و يك تكليف الهى- شرعى است به اينكه حوزه‏‌ها بايد تقويت بشود. و البته در بين حوزه‏ها، اشخاصى هستند كه آنها دخالت در امور اجتماعى و سياسى مى‏ كنند و بايد هم‏ بكنند. اما غفلت از اينكه ما ديگر به فقاهت كار نداشته باشيم، اين غفلت اسباب اين مى ‏شود كه اسلام را- خداى نخواسته- منسى كنيد بعد از چند وقت. ▫️شما بايد خودتان حفظ كنيد اسلام را به حفظ فقاهت- اسلام همه‏‌اش توى اين كتابهاست- با حفظ فقاهت، با حفظ اين كتب، با نوشتن، با بحث كردن، با حوزه‏‌هاى علمى تشكيل دادن از همه علوم اسلامى، آن كتبى كه منسى شده بود، آن كتب را باز به صحنه آوردن و بحث كردن و حفظ كردن اين دژ محكمى كه تا كنون اسلام را نگه داشته است. ما موظفيم كه اسلام [را] به همان طورى كه آمده است و به دست ما رسيده است، ما هم تحويل بدهيم به نسلهاى آتيه ان شاء اللَّه‏. 📚صحيفه امام، ج‏15، ص: 220 @almorsalaat
♨️| چرا شریعت اسلام جامعترین دین است؟ 🔸بدان كه كلام هر متكلّم جلوه ذات او است به حسب مقام ظهور؛ و بروز ملكات باطنه او است در مرآت الفاظ به مقدار استعداد نسج الفاظى. چنانچه اگر قلبى نورانى و صافى از الواث و كدورات عالم طبيعت شد، كلام او نيز نورانى بلكه نور خواهد بود؛ و همان نورانيّت قلب جلوه در كسوت الفاظ مى‏ نمايد. و در شأن ائمّه هدى وارد شده است: كَلامُكُمْ نُور. و وارد است: لَقَدْ تَجَلَّى في كَلامِهِ لِعِبادِه. و در نهج البلاغه است: انَّما كَلامُهُ فِعْلُه؛ و فعل جلوه ذات فاعل مى ‏باشد بى «كلام». و اگر قلبى ظلمانى و مكدّر شد، فعل و قول او نيز ظلمانى و مكدّر شود: مَثَلُ كَلِمَةٍ طَيِّبَةٍ كَشَجَرَةٍ طَيِّبَة ... وَ مَثَلُ كَلِمَةٍ خَبِيْثَةٍ كَشَجَرَةٍ خَبِيْثَة. 🔸و چون ذات مقدّس حقّ جلّ و علا به حسب كُلَّ يَوْمٍ هُوَ في شَأن، در كسوه اسماء و صفات تجلّى به قلوب انبياء و اولياء كند، و به حسب اختلاف قلوب آنها تجلّيات مختلف شود، و كتب سماويّه كه به نعت ايحاء به توسّط ملك وحى، جناب جبرئيل، بر قلوب آنها نازل شده به حسب اختلاف اين تجلّيات و اختلاف اسمائى كه مبدئيّت براى آن دارد مختلف شود- چنانچه اختلاف انبياء و شرايع آنها نيز به اختلاف دول اسمائيّه است- پس، هر اسمى كه محيطتر و جامعتر است، دولت او محيط تر و نبوت تابعه او محيطتر و كتاب نازل از او محيطتر و جامعتر است، و شريعت تابعه او محيطتر و بادوام‏تر است. ▫️و چون نبوّت ختميّه و قرآن شريف و شريعت آن سرور از مظاهر و مجالى، يا از تجلّيات و ظهورات، مقام جامع احدى و حضرت اسم اللَّه الاعظم است، از اين جهت محيطترين نبوّات و كتب و شرايع و جامعترين آنها است، و اكمل و اشرف از آنها تصوّر نشود؛ و ديگر از عالم غيب به بسيط طبيعتْ علمى بالاتر يا شبيه به آن تنزّل نخواهد نمود؛ يعنى، آخرين ظهور كمال علمى كه مربوط به شرايع است همين، و بالاتر از اين امكان نزول در عالم ملك ندارد؛ 🔸پس، خود رسول ختمى صلّى اللَّه عليه و آله اشرف موجودات و مظهر تامّ اسم اعظم است، و نبوّت او نيز اتمّ نبوّات ممكنه و صورت دولت اسم اعظم است كه ازلى و ابدى است. و كتاب نازل به او نيز از مرتبه غيب به تجلّى اسم اعظم نازل شده؛ و از اين جهت، از براى اين كتاب شريف احديّت جمع و تفصيل است و از «جوامع كلم» است. 📚امام خمینی (ره)، آداب نماز ص۳۰۹ @almorsalaat
| لزوم احیای منابع دست اول و اصیل صدر اسلام برای جلوگیری از اجتهاد سلیقه ای و ایجاد محور اصلی در اجتهاد 🔺در این شرایط تاریخی، که با صدر اسلام تقریبا ۱۴۰۰ سال فاصله داریم، دست اول و اصیل اهمیت ویژه‌ای دارد، چرا که با طول زمان میل به تأویل و برداشتهای تأویل‌گونه افزایش پیدا میکند و این یکی از آفات تفکرات الهی است. 🔺وقتی زمان از منبع جوشش دین قدری فاصله پیدا میکند، ذهنها، خلاقیتها، و ابتکارات و جوشش‌های درونی انسانهای هوشمند آنها را به استنباط‌هایی که بیشتر متکی به سلیقه‌هاست سوق میدهد، و همین امر به صورت نامرئی ادیان را منحرف میکند. ادیان گذشته که منحرف شده‌اند، یکی از اصیل‌ترین آفات آنها این بوده که متون اولی و اصلیشان به طور کامل و سالم باقی نمانده است. 🔺ما البته قرآن را دست نخورده داریم، همین خود امتیاز بسیار بزرگی است و همین موجب شده که محوری برای استنباطهای گوناگون اسلامی، با همه آفاق وسیع اختلاف سلیقه‌ها، وجود داشته باشد. یعنی بالأخره نقطه‌ای هست که آراء و عقاید مختلف به‌ آن نقطه متکی باشند و آن قرآن است، لکن این کافی نیست، کافی نیست برای این که جلوی تأویل و اظهار نظرها و سلیقه‌گراییها و احیانا هوی و هوس‌گراییها را بگیرد. 🔺خود امیرالمؤمنین علیه السلام به ابن عباس فرمود: «لا تخاصمهم بالقرآن فانّ القرآن حمّال ذو وجوه». راستی کسانی که «وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللَهِ» را که درباره امیرالمؤمنین علی نازل شده، تطبیق میکنند با ابن ملجم، و این قدر ذهنشان از راه حق منحرف است، با اینها میشود به قرآن استناد کرد اما در زمان خودمان هم این حقیقت را دیدیم، کسانی بودند که به آیات قرآن استناد میکردند اما با ابزاری از تأویل. 🔺در چنین شرایطی، هرچه متون اسلامی و آثار رسیده از صدر اسلام بیشتر باشد، امکان محققان برای استنباط صحیح دین بیشتر است. در گذشته خود ما شاهد بودیم که مؤوّله، یا به تعبیر دیگر التقاطیون، به روایات و احادیث هیچ کاری نداشتند. تا ما میگفتیم حدیث میگفتند: مگر شما قرآن را قبول ندارید، مثل این که بین اعتقاد به قرآن و استناد به حدیث تعارضی وجود دارد. اوایل ما تعجب میکردیم و خیلی حساس نبودیم، بعد که دیدیم اینها با قرآن چگونه معامله میکنند و چگونه حدیث صحیح صریح را رد میکنند، آن وقت فهمیدیم که علت مخالفتشان با حدیث چه بوده است. در آنجا هم امیرالمؤمنین به ابن عباس میفرماید: که با خوارج به سنّت احتجاج کن، زیرا که قابل تأویل نیست، روشن است. 🔺اگر ما در شرایط کنونی جهان اسلام که عدد مسلمانها عدد کثیری است و اقطار وسیعی از جغرافیای عالم را گرفته‌اند و آراء و عقاید و نظرات، اجتهادها و مکتبهای گوناگون بر ذهن و روحشان حاکم است، اگر بتوانیم متون صدر اسلام را احیاء کنیم کمک زیادی به ایجاد یک محور اصلی برای این اجتهادها کرده‌ایم. 🔰رهبر معظم انقلاب ۶۴/۱/۱۹ @almorsalaat
karhaye-nakarde-dar-revayaat.mp3
2.29M
🔊| کارهای انجام نشده در مورد روایات و کتب روایی 🎙استاد علی فرحانی ♨️ در این صوت استاد نکات مهمی در مورد اصول اربعمائه و کتاب بحارالانوار بیان می کنند. حتما گوش کنید. @almorsalaat
tatbighe-mataleb-bar-matn-az-shak-garaee-jelogiri-mikonad-khatere-emtehane-darse-kharej.mp3
1.65M
🔊| تطبیق نظرات بزرگان بر عبارات کتب ایشان و استناد نظریات به آثار آنها لازم است و از شک گرایی در مسیر تحصیل علم جلوگیری می کند/ بیان خاطره امتحان شفاهی درس خارج استاد از زبان ایشان 🔰استاد علی فرحانی @almorsalaat