المرسلات
📣#اطلاعیه| به مناسبت بزرگداشت استاد آیت الله مطهری 📌گفتگوی #زنده با استاد علی فرحانی ✅موضوع: #راه_
🎥#اندیشه_مطهر| فیلم بیانات استاد علی فرحانی در بزرگداشت استاد شهید مطهری
✅با موضوع: #راه_ناتمام استاد مطهری
🔸قسمت اول:
https://www.instagram.com/p/COXgpSdgVE5/
🔸قسمت دوم (پرسش و پاسخ):
https://www.instagram.com/p/COXjm0aAJlC/
#پای_درس_استاد
@almorsalaat
28.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠گزیده بیانات آیت الله جوادی آملی در اهمیت و جایگاه آثار #شهید آیت الله مطهری
#اندیشه_مطهر
@almorsalaat
المرسلات
🎥#اندیشه_مطهر| فیلم بیانات استاد علی فرحانی در بزرگداشت استاد شهید مطهری ✅با موضوع: #راه_ناتمام است
rahe-natamame-shahid-motahari-400.02.12.mp3
38.36M
♨️#راه_ناتمام شهیدمطهری
🔉صوت کامل بیانات استاد علی فرحانی به مناسبت بزرگداشت شهید مطهری
📌۴۰۰/۲/۱۲ هیئت تحریریه المرسلات
#اندیشه_مطهر
#پای_درس_استاد
@almorsalaat
👨💻دوره آموزش مجازی #تواصی_توحیدی
✅ جلسه دهم: اختلال نرم افزار فکری در جنگ شناختی
🌀استاد: حجت الاسلام سید محمد هاشمی
🗓دوشنبه ۱۳ اردیبهشت، ساعت: ۱۷ الی ۱۸
🌐کانال گفتمان توحید
@goftemane_tohid
@almorsalaat
#مناجات
🤲 و أنَّ الرّاحِلَ إلِیکِ قَرِیبُ المَسافَه وَ أنَّکَ لا تَحْتجِبُ عَنْ خَلْقِکَ إلا أنْ تَحجُبَهُمُ الأعمالُ دُونَکْ
#ابوحمزه
@almorsalaat
📝#دستگاه_اصولی_امام| جایگاه گزاره های هستی شناسانه در دستگاه اصولی امام
🔰استاد علی فرحانی
🔰تنظیم: احسان چینی پرداز
◽️حقیقت این است که علوم انسانی موجود، مولود فضای دنیای غرب هستند به گونه ای که موضوعات مطرح در این باب اولین بار در آن فضا متولد شده و همین امر موجب شده است تا این علوم به شکل موجود، مجموع بلکه مخلوطی از هست ها و باید ها باشند.
◽️اگرچه در فضای اسلامی همیشه التفات و توجه به تفکیک هست و باید وجود داشته و دارد اما چنین تفکیکی به این دقت در دنیای غرب دیده نمیشود. به همین خاطر علوم انسانی موجود مجموعی از هست و باید های قاطی شده می باشند.
◽️بر این اساس، اقتضاء اسلامی سازی این است که علاوه بر استنباط نظر شرع شریف در حیطه باید ها و نباید های این علوم، می بایست گزاره های هستی شناسی مطرح و مستفاد در آن هم مبتنی بر مبانی اسلامی و صحیح مطرح شوند.
❇️حال اولین سوالی که ایجاد میشود این است که کدام علم متکفل بیان هستی شناسی اسلامی می باشد؟
◽️بدیهی است که علم فقه، و امثال آن که اعتباری و در حیطه باید و نباید می باشند، به خودی خود نمی توانند متکفل هستی شناسی اسلامی باشد، بلکه این مساله مهم بر عهده علم فلسفه است.
◽️حجیت یا عدم حجیت گزاره های فلسفی، مبتنی بر موضع دستگاه استنباطی فقیه نسبت به هستی شناسی و گزاره های آن می باشد، در حالی که مشهور دستگاه های اصولی، هیچ موضعی نسبت به این گزاره ها ندارند. یعنی در رژیم استنباطی آنها هیچ نگاهی و اذعانی نسبت به احکام عقل فلسفی و هستی شناسی دیده نمیشود.
◽️البته به خوبی واضح است، همانطور که فیلسوف باید موضوع بحث خود را اعم از ماده و مجرد قرار دهد تا بتواند در مورد هر دوی آنها قضاوتی داشته باشد، موضع تابع استنباطی فقیه هم باید نسبت به گزاره های هستی شناسانه معلوم شود تا اوبتواند اذعان کند که آیا جمیع آن گزاره ها حجت هستند یا هیچ یک حجت نبوده و یا اینکه تنها برخی حجت می باشند!
◽️از این روی بر خلاف آنچه که گاهی گفته میشود، اگر در دستگاه استنباطی فقیهی، حجیت تنها در وادی باید ها معنا پیدا کند – حتی با طریق اولویت- امکان ندارد که یقینیات بالمعنی الاخص محکوم به حجیت باشند!
◽️حال باید گفت تنها دستگاه استنباطی که موضع خود را نسبت به گزاره های هستی شناسانه مشخص کرده و به عبارت دیگر یگانه تابع اصولی که حجیت شرعی عقل فلسفی را کاوش کرده است آن هم به صورتی که دائره حجیت را آنقدر موسع دیده که عالی ترین و عمیق ترین مفاهیم عرفانی و هستی شناسانه تا ریز باید ها و نباید های جزئی را "می تواند" شامل شود، دستگاه استنباطی حضرت امام است.
✅غرض این است که متفردات دستگاه اصولی حضرت امام هم از حیث هستی شناسی و هم از حیث باید و نباید ها بسیار زیاد است و دستگاه اصولی ایشان صرفا حاشیه ای بر مشهور نبوده بلکه یک دستگاه منحصر به فرد بوده و تنها راه برای تولید علوم انسانی اسلامی می باشد.
#نگاهی_به_دریا
#در_مدرسه_امام_خمینی
#پای_درس_استاد
@almorsalaat
🔊صوت بیانات استاد👇👇👇
030- kodam-dastgahe-estenbati-mitavanad-hastha-ra-tabeen-konad@almorsalat.mp3
7.92M
🔊#دستگاه_اصولی_امام| جایگاه گزاره های هستی شناسانه در دستگاه اصولی امام
🎙استاد علی فرحانی
♨️ متن کامل بیانات استاد را از اینجا ببینید👇👇👇
https://s17.picofile.com/file/8428823934/30.pdf.html
#نگاهی_به_دریا
#در_مدرسه_امام_خمینی
#پای_درس_استاد
@almorsalaat
هدایت شده از المرسلات
#متن_تدریس های استاد علی فرحانی
💠 تدریس الموجز
eitaa.com/almorsalaat/1403
💠تدریس اصول فقه پایه۵
eitaa.com/almorsalaat/1247
💠تدریس اصول فقه پایه6
eitaa.com/almorsalaat/1588
💠تدریس بدایه الحکمه
eitaa.com/almorsalaat/1590
💠برهان و عرض ذاتی
eitaa.com/almorsalaat/1744
💠تدریس مناهج الوصول
eitaa.com/almorsalaat/1843
💠تدریس رسائل ج۱ تا ابتدای اجماع منقول
eitaa.com/almorsalaat/2068
💠تدریس شرح لمعه ج۱ تا کتاب الزکاه
eitaa.com/almorsalaat/2636
#پای_درس_استاد
@almorsalaat
📚#معرفی_کتاب| تفسیر العیاشی
⬇️لینک دانلود pdf 👇👇👇
http://alfeker.net/library.php?id=2175
#کتابخانه_مجازی
@almorsalaat
المرسلات
📚#معرفی_کتاب| تفسیر العیاشی ⬇️لینک دانلود pdf 👇👇👇 http://alfeker.net/library.php?id=2175 #کتابخانه
📝مقدمه علامه طباطبایی بر کتاب تفسیر عیاشی
▫️انّ من أحسن ما ورثناه من ذلك كتاب التفسير المنسوب الى شيخنا العيّاشيّ رحمه اللّه ... فهو لعمرى أحسن كتاب الّف قديما في بابه، و أوثق ما ورثناه من قدماء مشايخنا من كتب التفسير بالمأثور.
▫️اما الكتاب فقد تلقاه علماء هذا الشأن منذ الّف الى يومنا هذا- و يقرب من احد عشر قرنا- بالقبول من غير أن يذكر بقدح او يغمض فيه بطرف.
▫️و اما مؤلّفه فهو ... أجمع كل من جاء بعده من أهل العلم على جلالة قدره و علوّ منزلته و سعة فضله، و أطراه علماء الرجال متسالمين على انه ثقة عين صدوق في حديثه من مشايخ الرواية يروى عنه أعيان المحدثين
▫️...و قد أصيب الكتاب من جهتين: إحداهما: أن جلّ رواياته كانت مسندة فاختصره بعض النسّاخ بحذف الأسانيد و ذكر المتون فالنسخة الموجودة الآن مختصر التفسير،
▫️و الثانية: ان الجزء الثاني منه صار مفقودا بعده حتّى أن أرباب التفاسير الروائية و المحدثين لم ينقلوا منه الا ما في جزئه الأول من الروايات كالبحرانيّ في تفسير البرهان و الحويزى في نور الثقلين و الكاشانى في الصافي و المجلسيّ في البحار. نعم ربما يذكر فيما يذكر أن بعض خزائن الكتب من بلاد ايران الجنوبية يحتوي على الكتاب بجزئيه و لم يتحقّق ذلك و لا اهتدينا إليه بعد، و نسأل اللّه عزّ اسمه أن يوفقنا للحصول عليه و نشره بتمامه انه سميع الدعاء قريب مجيب.
📌پ.ن: بنا به گفته اساتید از مزایای قابل توجه کتاب تفسیر عیاشی این است که در آن برای بسیاری از فروع فقهی که روایت مصرح ندارند، روایت وجود دارد. اعتبار روایات این کتاب نیز بر اساس مبنای حجیت «خبر موثوقٌ به» به تقریر امام خمینی تصحیح می شود و لذا می توان از روایات آن بهره گرفت.
#در_مدرسه_امام_خمینی #در_محضر_علامه #روایات
@almorsalaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 اگر برخی از کارها با #دیپلماسی قابل حل بود، هیچ کس مصلح تر از #امیرالمومنین نبوده است.
⭕️اگر برخی از کارها با دیپلماسی قابل حل بود، هیچ کس مصلح تر از امبرالمومنین نبوده. هیچ کس مصلح تر از امام حسین نبوده. چرا امام حسین و چرا امیرالمومنین در بعضی جاها دست به شمشیر بردند؟ چون آن منطق، منطق دیپلماسی نبود. میخ دیپلماسی با هر چکشی به سنگ سخت این موضوع فرو نمی رود.
⭕️با دشمنی که تو را واجب القتل می داند، امکان دیپلماسی وجود دارد؟ اینجا #جهاد می خواهد. بعضی ها نادانسته سخن پراکنی می کنند.
🎙سردار #شهید سلیمانی
@almorsalaat
📌روح همه جانبه علی(ع)
🌀روح علی یک روح وسیع و همه جانبه و چند بعدی است و همواره به این خصلت ستایش شده است . او زمامداری است عادل، عابدی است شب زندهدار، در محراب عبادت گریان و در میدان نبرد خندان است، سربازی است خشن و سرپرستی است مهربان و رقیق القلب، حکیمی است ژرف اندیش، فرماندهی است لایق . او، هم معلم است و هم خطیب و هم قاضی و هم مفتی و هم کشاورز و هم نویسنده . او #انسان_کامل است و برهمه دنیاهای روحی بشریت محیط است.
📚شهیدمطهری، سیری در نهج البلاغه ص۴۴
#اندیشه_مطهر #اهل_بیت
@almorsalaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥لیاقت صحبت با خدا
🔺بخش هایی از صحبت های حضرت آیت الله مصباح یزدی (ره) در جمع خانواده ایشان
➕صوت قرائت فرازهایی از دعای جوشن کبیر توسط آیت الله مصباح (ره)
@mesbahyazdi_ir
@almorsalaat
⭕️#تدریس| شرح لمعه (کتاب الارث، حدود، دیات، قصاص)
🎙استاد سید محمد هاشمی
🌀سال تحصیلی 99-400 ، مدرسه صدوقی فاز4
📌تعداد جلسات 122
⬇️لینک دانلود صوت👇👇👇
https://ostadfarhani.ir/morsalat/shagerdan/smhashemi/fiqh-Lome-Ers-hodud-qesas-diyat/
#فقه
@almorsalaat
#ماه_مبارک #مراقبه
⁉️مقربترین عمل از اعمال ماه صیام که سالک را به مقصد نائل میسازد و انقطاع از عالم طبع برای او حاصل میشود، چیست؟
✅پاسخ علامهطباطبایی را بخوانید👆
📚ثمرات حیات ج۱ ص۲۰۷
#اخلاق_و_عرفان #در_محضر_علامه
@almorsalaat
#مناجات
🤲اللهُمَّ إِنِّی لَوْ وَجَدْتُ شُفَعَاءَ أَقْرَبَ إِلَیْکَ مِنْ مُحَمَّدٍ وَ أَهْلِ بَیْتِهِ الْأَخْیَارِ الْأَئِمَّةِ الْأَبْرَارِ لَجَعَلْتُهُمْ شُفَعَائِی فَبِحَقِّهِمُ الَّذِی أَوْجَبْتَ لَهُمْ عَلَیْکَ أَسْأَلُکَ أَنْ تُدْخِلَنِی فِی جُمْلَةِ الْعَارِفِینَ بِهِمْ وَ بِحَقِّهِمْ وَ فِی زُمْرَةِ الْمَرْحُومِینَ بِشَفَاعَتِهِمْ.
#جامعه_کبیره
@almorsalaat
🔰#تدریس| کفایه الاصول
🎙استاد علی فرحانی
📌محدوده و تعداد جلسات:
🌀دوره تدریس در فیضیه( سال 91 الی 93): از ابتدای کتاب تا انتهای باب اوامر (208 جلسه) تدریس سال 91 الی 93👇 https://eitaa.com/almorsalaat/5993
🌀از ابتدای اصول عملیه تا انتهاء تعادل و تراجیح. تدریس سال 1396👇
https://eitaa.com/almorsalaat/7285
💢💢💢💢💢
🌀دوره کامل تدریس کفایه:
▫️مقدمات(ص1-58) 52جلسه
▫️اوامر(ص61-146) 66جلسه
▫️نواهی(ص149-190) 58جلسه
▫️مفاهیم(ص191-212) 20جلسه
▫️عاموخاص(ص215-240) 17جلسه
▫️مطلقومجمل(243-253) 7جلسه
▫️حججوامارات(ص257-307) 49جلسه
▫️انسداد(ص308-333) 18جلسه
▫️اصولعملیه(ص337-422) 103جلسه
▫️تعادلوتراجیح (ص437-451) 13جلسه
⬇️لینک دانلود صوت👇👇
http://soda96.ir/kefaye-ostad-farhani/
#پای_درس_استاد #اصول
@almorsalaat
#اطلاعیه #شب_قدر
🌀سخنرانی #استاد_علی_فرحانی به مناسبت لیالی قدر
✅موضوع: حقیقت شب قدر از منظر امام خمینی (ره)
🕰امروز (چهارشنبه) ساعت۱۷
🌐پخش زنده از اینستاگرام👇
instagram.com/almorsalat
instagram.com/almorsalat
@almorsalaat
المرسلات
#اطلاعیه #شب_قدر 🌀سخنرانی #استاد_علی_فرحانی به مناسبت لیالی قدر ✅موضوع: حقیقت شب قدر از منظر امام
🎥#ببینید
📌فیلم کامل جلسه امروز را در لینک زیر مشاهده فرمایید👇👇
https://www.instagram.com/tv/COflz9zgtQ4/?igshid=1q8ayd0513h3s
#پای_درس_استاد #در_محضر_علامه #در_مدرسه_امام_خمینی #اخلاق_و_عرفان
@almorsalaat
المرسلات
#اطلاعیه #شب_قدر 🌀سخنرانی #استاد_علی_فرحانی به مناسبت لیالی قدر ✅موضوع: حقیقت شب قدر از منظر امام
haghighate-shabe-ghadr-400.02.15.mp3
27.98M
♻️#ماه_مبارک| حقیقت شب قدر + توصیه هایی برای استفاده بیشتر از این شب
🎙استاد علی فرحانی
📌چهارشنبه 400.02.15
🎥مشاهده فیلم کامل جلسه 👇
instagram.com/tv/COflz9zgtQ4/?igshid=1q8ayd0513h3s
#پای_درس_استاد #در_محضر_علامه #در_مدرسه_امام_خمینی #اخلاق_و_عرفان
@almorsalaat
المرسلات
♻️#ماه_مبارک| حقیقت شب قدر + توصیه هایی برای استفاده بیشتر از این شب 🎙استاد علی فرحانی 📌چهارشنبه 4
👆👆👆👆
‼️دوستانی که در جلسه حضور نداشتن، حتما صوت یا فیلم این جلسه رو استفاده کنن. انشالله جهت آمادگی برای امشب مفید خواهد بود.
🙏التماس دعا از همه عزیزان
@almorsalaat
🌀#طلبه_موفق| رسائل و کفایه را چگونه بخوانیم؟
🎙استاد علی فرحانی
▫️رسائل و کفایه متن تولید و تاسیس نظام اصولی فعلی هستند. در این کتاب ها باید در ابتدا «ما قال» شیخ و آخوند را بدست آوریم. تحصیل و تدریس رسائل از کفایه سختتر است چون رسائل از دل فقه بدست آمده است. اگر شاکله کار اصولی با رسائل شکل بگیرد، اصول، انتزاعی و مستقل از فقه نخواهد شد.
▫️رسائل و کفایه در طول سالیان گذشته با تمام اشکالات و نقدهایی که به آنها وارد شده است اما هنوز از جهت محتوایی پابرجا و حاکم هستند البته این به معنای بی اشکال بودن این کتب از جهات آموزشی نیست.
▫️باید نتیحه تحصیل اصول این بشود که یک نظام و الگوریتم منسجم استنباطی بدست آید که ورودی آن، ادله و خروجی آن فتوا باشد. لذا باید اجزای مختلف علم اصول با هم سازگار و هم آوا باشد. لذا قول به عدم وجوب غیری و قول به عدم جعل احکام وضعیه با هم سازگار نیست. همچنین بر این اساس، باید در یادگیری علم اصول، سازمان یابی هر کدام از بزرگان را انجام دهیم نه اینکه هر گزاره ای را به صورت مجزا بخوانیم. با این روش، سرعت تحصیل علم و مجتهد شدن، بسیار افزایش می یابد.
▫️برای استفاده از شروح بعد از اینکه از جهت خواندن عبارت مشکلی نداشتید و با توانایی در ادبیات عرب توانستید، عبارت را حل کنید، به شروح مجتهدین در آن بخشی که نظر شیخ و یا آخوند را توضیح می دهند، مراجعه کنید.
@almorsalaat
🔊🔊صوت بیانات استاد را بشنوید👇👇
المرسلات
🌀#طلبه_موفق| رسائل و کفایه را چگونه بخوانیم؟ 🎙استاد علی فرحانی ▫️رسائل و کفایه متن تولید و تاسیس ن
rasael-v-kefaye-ra-chegoone-bekhanim.mp3
18.4M
🌀#طلبه_موفق| رسائل و کفایه را چگونه بخوانیم؟
🎙استاد علی فرحانی
📌نکاتی بسیار مهم در نگاه صحیح به علم اصول و روش تحصیل آن و همچنین مسائل مهم و کاربردی در تحصیل رسائل و کفایه. (99/06/30 مدرسه تخصصی فقه امام کاظم (ع))
#پای_درس_استاد #اصول #رسائل #کفایه
@almorsalaat