المرسلات
🔊#اصول| علم اصول پلیس چهار راه استنباط است! 🎙استاد علی فرحانی 🌀استاد در این صوت توضیح می دهند که
#یادداشت
#اصول_پلیس_چهارراه_استنباط
♻️در وصف دقیق و زیبایی که حضرت استاد شیخ علی فرحانی درمورد علم اصول بیان فرموده اند نکات و فواید زیادی وجود دارد که در نگرش و هدف طلبه از دروس حوزه، سبک و روش و زمان و سرعت تحصیل آن علوم تأثیر بسزایی دارد.
🔻اولا نام «چهار راه» به خاطر لزوم فراگیری علوم متفاوتِ دخیل در استنباط است. قرار است که همۀ علومی که دخیل در استنباط اند، در رسیدن به این هدف مقدس مشارکت و هم افزایی داشته باشند تا حاصل مصدر و عصارۀ آن ها در راه تحقق این هدف مقدس نقش آفرینی کنند.
پس این علوم #آلی اند و قرار است با هم افزایی ما را به مقصدی برسانند نه اصالی، و خود علم اصول هم که پلیس و تنظیم کننده این علوم است آلی است و قرار است برای رسیدن به آن غایت مقدس (استنباط) کمر به مدیریت حد و حدود آن علوم ببندد.
همین نکتۀ ابتدایی تأثیر چشم گیری در کیفیت و سرعت خواندن علوم و جلوگیری از توّرم و طولانی شدن آن ها دارد.
و اینکه هر علمی باید به اندازه ای که حجیت و اعتبار دارد در این راه نقش آفرینی کند و در نهایت با تجمیع این حجج و سبک سنگین کردن آن ها به حجت نهایی رسید (سبک مرحوم شیخ در کتاب رسائل «#تراکم_ظنون»).
🔻ثانیا نام مقدس این چهار راه «استنباط» -که قرّة عین و غایت القصوی علما در طول تاریخ است- می باشد. پلیس چنین چهار راهی که تأثیر مسقتیم و بسیار نزدیکی در استنباط دارد، ارزش و جایگاه والایی خواهد داشت.
غفلت از این نکتۀ برخی از علماء را در میکانیزم تشخیص دایرۀ و شعاع منابع دینی و حجیت بخشی به اسناد منابع و حتی حجیت بخشی به حیث دلالی آن ها به افراط و تفریط کشانیده است!
پلیس این چهار راه مقدس علم «اصول» است، نه علم «رجال» و علوم ادبی و لغت شناسی!
برای فهم چگونگی مدیریت و تأثیر علم اصول بر دیگر علوم می توان شواهد زیادی آورد و کیفیت این مدیریت را به زیبایی ترسیم کرد.
🔸در اینجا یک مثال از مدیریت علم اصول بر علوم ادبی و کتب لغوی را از کتاب گرانسنگ المیزان ذکر می کنیم:
علامۀ طباطبایی «ره» ابتدا معنای لغت «ولاء» را به طور کامل از کتاب مفردات راغب نقل می کند. در وهلۀ بعد با مبنای اصولی خود در مبحث «وضع» علم اصول قول ایشان را تنظیم کرده و سیر عقلائی پیموده شده در این لغت را بیان می کند.
🔹وقوله تعالى: «إِنَّما وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذِينَ آمَنُوا» قال الراغب في المفردات: الولاء (بفتح الواو) و التوالي أن يحصل شيئان فصاعدا حصولا ليس بينهما ما ليس منهما، و يستعار ذلك للقرب من حيث المكان و من حيث النسبة و من حيث الصداقة و النصرة و الاعتقاد، و الولاية النصرة، و الولاية تولي الأمر، و قيل: الولاية و الولاية (بالفتح و الكسر) واحدة نحو الدلالة و الدلالة و حقيقته تولي الأمر، و الولي و المولى يستعملان في ذلك، كل واحد منهما يقال في معنى الفاعل أي الموالي (بكسر اللام) و معنى المفعول أي الموالي (بفتح اللام) يقال للمؤمن: هو ولي الله عز و جل و لم يرد مولاه، و قد يقال: الله ولي المؤمنين و مولاهم. قال: و قولهم: تولى إذا عدي بنفسه اقتضى معنى الولاية و حصوله في أقرب المواضع منه يقال: وليت سمعي كذا، و وليت عيني كذا، و وليت وجهي كذا أقبلت به عليه قال الله عز و جل: «فَلَنُوَلِّيَنَّكَ قِبْلَةً تَرْضاها، فَوَلِّ وَجْهَكَ شَطْرَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ، وَ حَيْثُ ما كُنْتُمْ فَوَلُّوا وُجُوهَكُمْ شَطْرَهُ» و إذا عدي بعن لفظا أو تقديرا اقتضى معنى الإعراض و ترك قربه. انتهى.
👌و الظاهر أن القرب الكذائي المعبر عنه بالولاية، #أول ما اعتبره الإنسان إنما اعتبره في الأجسام و أمكنتها و أزمنتها #ثم أستعير لأقسام القرب المعنوية بالعكس مما ذكره لأن هذا هو المحصل من البحث في حالات الإنسان الأولية فالنظر في أمر المحسوسات و الاشتغال بأمرها أقدم في عيشة الإنسان من التفكر في المعقولات و المعاني و أنحاء اعتبارها و التصرف فيها.
📚الميزان في تفسير القرآن، ج6، ص: 11
✍حجت الاسلام عباس افروزی ۰۱/۰۱/۰۷
#پای_درس_استاد #ارزش_علم_اصول #آلیت_علوم #تراکم_ظنون #قسم_رابع_وضع #مبنای_روح_المعانی
@almorsalaat
📌پاسخی به وسوسه های شیطان در مورد توبه
◽️خلاصه؛ اين هم از اهميّات است كه بايد سالك بداند كه شيطان همه همّتش اين است كه انسان را در هر حال كه هست از راه خدا منع نمايد و اگر از راههاى معمولى هواى نفس نتوانست برگرداند آن وقت از طرق مموّهه شرع و عقل مىآيد و اگر از اينها هم نتوانست غلبه نمايد، مىگويد: امر تو گذشته است، تو نمىتوانى توبه حقيقى بكنى، «توبه حقيقى» شرائط دارد، تو كجا عمل به شرائط توبه حقيقى كجا؟! و اگر به شرايطش عمل نكنى، توبه نكردن بهتر از توبه دروغى است؛ علاوه بر اين، مىگويد كه تو آنقدر گناه كردهاى كه از قابليّت و سعادت قبولى توبه و توفيق توبه افتادهاى!
◽️و اگر سالك اين حرفهاى او را قبول بكند، مادامىكه قبول كرده است، مغلوب شده، [آن شيطان] ملعون مقصودش را به دست آورده؛ و اگر اين حرفهاى او را جواب داد و ردّ كرد و گفت: كه اوّلا: رحمت الهى را كه مىتواند تخيّل بكند، رحمت او، رحمتى است كه تو را مأيوس نكرد و دعايت را مستجاب نمود؛ ثانيا: من اگر توبه حقيقى كامل نتوانم بكنم آن مقدارى كه توانستم بكنم، مىكنم؛ لعل خداوند مهربان به جهت همين مقدار توبه كه كردم، توفيق بالاتر آن را بدهد، يك مقدار كاملتر [توبه] بكنم، و آن را كه كردم، باز توفيق بالاتر را مىدهد تا مرا به «توبه كامل» مىرساند؛ چنانكه عادة اللّه به همين جارى شده است و اگر قول تو را قبول بكنم كه هلاك قطعى است و ابدا نجات نيست و همين مأيوسى، خودش از گناهان كبيره موبقه است كه لعلّ سبب بشود به تعجيل عذاب و سبب زيادتى عذاب و خسران دنيا و آخرت بشود.
📚لقاءالله، مرحوم ملکی تبریزی، ص84
@almorsalaat
📌اشفعی لنا فی الجنه!
🔸السلام علیک یا بنت رسول الله، السلام علیک یا بنت فاطمه و خدیجه، السلام علیک یا بنت امیرالمومنین، السلام علیک یا بنت الحسن و الحسین، السلام علیک یا بنت ولی الله، السلام علیک یا اخت ولی الله، السلام علیک یا عمه ولی الله، السلام علیک یا بنت موسی بن جعفر و رحمه الله و برکاته.
🔸یا فاطمه اشفعی لنا فی الجنه.
#اهل_بیت
@almorsalaat
283K
#مشاوره_مجازی
⁉️#سوال_شما: سلام علیکم حاج آقا. عبارت مبادی تصوری و تصدیقیه در فرمایشات استاد فرحانی دقیقا به چی اشاره داره؟ میشه یه کم توضیح بفرمایید؟
✅#پاسخ استاد ستوده را بشنوید.
#مدرسه_مجازی_المرسلات
@almorsalaat
این حرکتهای جهادی، این #اردوهای_جهادی که در دورهی سال در جریان است و جوانها بدون اینکه نامی از خودشان باقی بگذارند میروند، بی مزد و منّت حرکت میکنند، باید این روش #ادامه پیدا کند؛
🎙رهبر معظم انقلاب ۰۰/۱۱/۰۳
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
تاثیر نظم آموزش در اجتهاد.mp3
1.59M
🔊#طلبه_موفق| باید تمام مقدمات و سیر تولید مطلب را تحصیل کنیم.
🎙استاد علی فرحانی
#پای_درس_استاد
@almorsalaat
🌀إعلم أيها العبد! أن هذه الأيام و الأوقات التي ولدت فيها إلى أن تموت بمنزلة منازل سفرك إلى وطنك الأصلي الذي خلقت لمجاورته والخلود فيه
🌀و إنما أخرجك ربك و مالكك و ولي أمرك إلى هذا السفر لتحصيل فوائد كثيرة، وكمالات جمة غفيرة، لايحيط بها عقول العقلاء وعلوم العلماء، و أوهام الحكماء ، من بهاء و نور و سرور و حبور بل و سلطنة و جلال و بهجة و جمال و ولاية و كمال
🌀فإن عملت برضاه و اتبعت هداه و راقبت وصاياه حصل لك من منافع هذا السفر أرباح عظيمة و فضائل جسيمة التي لا يقدر على إحصاء أنواعها - فضلا عن تعداد أفرادها - جميع الحاسبين و لا يقدر قدر عظمتها أحد من العالمين بل و لاخطر على قلب بشر و لم ير منها عين ولم یحک منها اثر.
📚المراقبات، مقدمه مولف
#المراقبات #اخلاق_و_عرفان
@almorsalaat
المرسلات
♨️خلاصهای از آنچه در مدرسه حکمت طوبی اتفاق خواهد افتاد!!!! 🎙استاد علی فرحانی ‼️امروز #آخرین مهلت
#اطلاعیه #مهم
🙏باسلام خدمت حکمت جویان گرامی
با پایان یافتن مهلت ثبت نام در ترم اول مدرسه حکمت طوبی توجه به چند نکته زیر برای ثبت نام کنندگان در مدرسه لازم است:
1⃣جهت اطمینان از ثبت نام خود، وارد پنل کاربری خود در آدرس👇
(m-almorsalaat.ir/my-account/)
شوید. (نام کاربری: ایمیل و رمز عبور: شماره همراه)
2⃣جهت اطلاع از سایر اطلاعیه های مدرسه حکمت، حتما در کانال مدرسه حکمت طوبی، عضو شوید👇
https://eitaa.com/joinchat/2982543397C98653580f2
3⃣بزرگوارانی که نتوانستند در این دوره ثبت نام کنند، انشالله میتوانند در ترم تابستانه ثبت نام نمایند.
4⃣همه افرادی که ثبت نام کرده اند، با توجه به اطلاعاتی که هنگام ثبت نام بیان کرده اند، گروه بندی شده اند، انشالله به زودی لینک عضویت در گروه مربوطه، برای آنها ارسال می شود.
5⃣روند اجرایی کلاس ها، در کانال مدرسه حکمت اطلاع رسانی خواهد شد.
@almorsalaat
♨️وظیفه ما در باقی ماندن اسلام
🔰شهید مطهری (ره)
🔸اگر اسلام در ذات و طبيعت خودش اين قدرت را نداشته باشد که نيازهاي جهان بشري را رفع کند، اگر دواي درد بشر نباشد، ما و شما و هزاران حسينيههاي ارشاد بخواهند به زور نگهش دارند، امکان ندارد (القسر لايدوم). ولي اگر اسلام اين قدرت و توانايي را داشته باشد باقي ميماند.
🔸تنها وظيفهاي که ما داريم اين است که اين احساس احتياج را در بشر بيدار کنيم و اين امرِ مورد نياز را به اين بشر محتاج عرضه بداريم. نقش حسينيههاي ارشاد و امثال آن اين است که اين احساس احتياج را در بشر بيدار کند، آگاهش کند، متوجهش نمايد که تو به اسلام محتاجي، بعد اسلام را عاري از هر پيرايهاي به او عرضه بدارد. ديگر همان کافي است، نميخواهد ما و شما نگهدارش باشيم، او خودش جاي خودش را باز ميکند.
📚پانزده گفتار ص۱۵
#اندیشه_مطهر
#علوم_انسانی_اسلامی
@almorsalat
📣#اطلاعیه
🌀آموزش #تقریرنویسی و اهمیت آن در تحصیل علم
🎙استاد محمدمهدی مقدسی
⏰امشب (سه شنبه ۰۱/۰۱/۰۹) ساعت ۲۰:۳۰
📌شرکت اعضای مدرسه حکمت طوبی در این جلسه، #الزامی است.
📲پخش زنده از کانال مدرسه حکمت #طوبی در #ایتا
👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/2982543397C98653580f2
جدول ضربی درس بخوانیم.mp3
10.98M
🔊#طلبه_موفق| جدول ضربی درس بخوانیم!
🎙استاد علی فرحانی
🌀مهمترین رکن در مسیر تحصیل علم، تصور صحیح مطلب است که از آن به « مطلب ما» تعبیر میشود. اگر این گام به درستی و بدون مسامحه طی شود، بازدهی بالاتر و مسیر علمی کوتاه تر میشود. حتما #بشنوید!
#المرسلات
#استاد_علی_فرحانی
@almorsalaat
⚡️اهمیت مناجات شعبانیه
🔺هذه #المناجاة من مهمات أعمال هذا الشهر بل للسالك أن لا يترك بعض فقراته في تمام السنة و يكثر المناجاة بها في قنوتاته و سائر حالاته السنية و لا تغفل عن قولك حين تقول: "و أنر أبصار قلوبنا بضياء نظرها إليك حتى تخرق أبصار القلوب حجب النور فتصل إلى معدن العظمة و تصير أرواحنا معلقة بعز قدسك"
🔺و ليتأمل هل بقلبه بصر يدرك به النور و ما حجب النور؟ وما المحتجب بالنور المتصف بمعدن العظمة؟ حتى يعلم ما يقول و ما يستدعي من ربه أن يعطيه فان الإنسان إذا لم يعرف ما يسأل ربه أصلا لايصدق عليه أنه سأل ربه الفلان بل يصدق أنه قرأ الألفاظ و القارئ للألفاظ غير الداعی و السائل و الله تعالى يقول: "أمن يجيب المضطر إذا دعاه" و يقول: "ادعوني أستجب لکم" و يقول : "و اسألوا الله من فضله" "إن الله كان بکم رحیما" و لا يقول : اقرأ الألفاظ.
🔺و كيف كان هذه المناجاة، مناجاة جليلة و نعمة عظيمة من برکات آل محمد (ص) يعرف قدر عظمته "لمن كان له قلب أو ألقى السمع و هو شهيد" و الغافلون بمعزل عن معرفته و عن عظم فوائده و أنواره.
🔺و لعمري ان الأغلب لايعرفون شأن نعمة المناجاة و أن من شأنها علوم عزيزة و معارف جليلة لايطلع عليها و على حدودها إلا أهله من أولياء الله الذين نالوا بها عن طريق الكشف و الشهود و أن الوصول بحقائق هذه المقامات عن وجه المكاشفة إنما هو من أجل نعم الآخرة و لا يقاس بشيء من نعيم الدنيا.
📚#المراقبات، ماه شعبان
#اخلاق_و_عرفان
@almorsalaat
هدایت شده از مدرسه حکمت طوبی
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀آموزش #تقریرنویسی و اهمیت آن در تحصیل علم
🎙استاد محمدمهدی مقدسی
📌شرکت اعضای مدرسه حکمت طوبی در این جلسه، #الزامی است.
📲کانال مدرسه حکمت #طوبی
👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/2982543397C98653580f2
🌀#حوزه_علمیه از طریق تربیتِ #معلم و تولید #کتاب_درسی در آموزش و پرورش تاثیر گذار باشد.
🔸اگر ما در داخل حوزه رشته تعلیم و تربیت داشته باشیم، در زمینه تعلیم و تربیت متخصص تربیت کنیم؛ آن وقت حوزه علمیه و روحانیت می تواند آموزش و پرورش را عرصه حضور خودش قرار دهد. نه اینکه ما برویم بشویم وزیر آموزش و پرورش؛ این اصلا کارساز نیست.
🔸بحث آموزش و پرورش، کتاب درسی است و ساختن معلم، تربیت معلم، تربیت دینی معلم و تولید کتابهای دینی و کتابهای غیردینی؛ یعنی کتاب فیزیک یا کتاب ریاضیات هم می تواند درس توحید بدهد، میتواند انسانها را بی دین کند؛ هم میتواند توحید و تدین و تعبد را به دانش آموز القا کند، هم میتواند او را بی دین کند، به مبدأ و معاد بی اعتنا کند. ما باید بتوانیم حوزهی علمیه را آماده کنیم.
🎙رهبر معظم انقلاب ۸۹/۸/۲
#کلام_ولی #تعلیم_و_تربیت #تحول_در_حوزه
@almorsalaat
📌اعتقاد به توحید و معاد ضامن اجراء اخلاق در متن جامعه است / اسلام، اخلاق فاضله را بر پایه توحید تاسیس کرده است
❇️و أما ثانيا: فلأن الأخلاق الفاضلة أيضا تحتاج في ثباتها و استقرارها إلى #ضامن يضمن حفظها و كلاءتها و ليس إلا #التوحيد أعني القول بأن للعالم إلها واحدا ذا أسماء حسنى خلق الخلق لغاية تكميلهم و سعادتهم و هو يحب الخير و الصلاح، و يبغض الشر و الفساد و سيجمع الجميع لفصل القضاء و توفية الجزاء فيجازي المحسن بإحسانه و المسيء بإساءته،
❇️و من الواضح أن لو لا الاعتقاد #بالمعاد لم يكن هناك سبب أصيل رادع عن اتباع الهوى و الكف عن حظوظ النفس الطبيعية فإنما الطبيعة الإنسانية تريد و تشتهي مشتهيات نفسها لا ما ينتفع به غيرها كطبيعة الفرد الآخر إلا إذا رجع بنحو إلى مشتهى نفسها (أحسن التأمل فيه).
❇️ ...و لذلك وضع الإسلام الأخلاق الكريمة التي جعلها جزءا من طريقته الجارية على #أساس_التوحيد الذي من شئونه القول بالمعاد، و لازمه أن يلتزم الإنسان بالإحسان و يجتنب الإساءة أينما كان و متى ما كان سواء علم به أو لم يعلم، و سواء حمده حامد أو لم يحمد، و سواء كان معه من يحمله عليه أو يردعه عنه أو لم يكن
❇️#فإن_معه_الله العليم الحفيظ القائم على كل نفس بما كسبت و وراءه يوم تجد كل نفس ما عملت من خير محضرا و ما عملت من سوء، و فيه تجزى كل نفس بما كسبت.
📚المیزان. جلد 4 . ص 111 و 112
#در_محضر_علامه #المیزان
@almorsalaat
عرفان بدون علم ممکن نیست.mp3
6.65M
🔊#اخلاق_و_عرفان| عرفان بدون علم ممکن نیست!
🎙استاد علی فرحانی
🌀استاد در این صوت به مناسبت مساله اضافه اشراقی، ضمن توضیحی در مورد توحید در ربوبیت و آیه «اذ اخذ ربک من بنی آدم من ظهورهم ذریاتهم...»، تبیین می کنند که عرفان و سیر از علم الیقین به عین الیقین، بدون علم ممکن نیست. استاد همین معنا را در کلمات حضرت امام و نیز در دستورات سلوکی ملاحسینقلی همدانی(به نقل از میرزا جواد اقا ملکی) نشان میدهند. حتما #بشنوید!
📚تدریس بدایه الحکمه. سال 89
#پای_درس_استاد
@almorsalaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️لزوم اخلاص در عمل، در بیان آیت الله بروجردی
🎙شهید مرتضی مطهری(ره)
📌 دهم فروردین. سالگرد ارتحال حضرت ایت الله بروجردی رحمه الله علیه
#اندیشه_مطهر #بزرگان
@almorasalaat
🌐عظمت آخوند ملاحسینقلی همدانی
🔰رهبر معظم انقلاب ۹۱/۴/۲۶
🔅مرحوم آخوند ملا حسینقلی همدانی از لحاظ عرفانی و معنوی و سلوکی حقیقتاً در عرش است، یعنی عظمت مقام مرحوم آخوند ملا حسینقلی همدانی قابل توصیف نیست؛
🔅ایشان از لحاظ ملائی و علمی، جزو شاگردان درجه یک شیخ در علم فقه و اصول بودند؛ ولی معنای سلوکی و عرفانی و توحیدی بر زندگی ایشان غلبه کرد، چون در این طریق مشی میکرد.
#کلام_ولی #عرفان
#آخوند_ملاحسینقلی
@almorsalaat
المرسلات
🔊#اخلاق_و_عرفان| عرفان بدون علم ممکن نیست! 🎙استاد علی فرحانی 🌀استاد در این صوت به مناسبت مساله اضا
📌تمام صورت ها و موهومات را کنار گذاشته و فکر در عدم کند/ البته براهین علمیه را خود احضر هستید.
🌀براى سلوك ، تقويت قواى روحانيّت لازم است
و أمّا تقويت روحانيّت ، أوّلاً دائماً بايد هَمّ و حُزن قلبى ، به جهت عدم وصول به مطلوب داشته باشد. ثانياً تا مىتواند ذكر و فكر را ترك نكند، كه اين دو جناح سير آسمان معرفت است .
🌀در ذكر، عمدۀ سفارش ، أذكار صبح و شام ، أهمّ آنهاست كه در اخبار وارد شده ؛ و أهمّ آنها تعقيبات صلوات ؛ و عمدهتر، ذكر وقت خواب كه در أخبار مأثور است . لا سيّما متطهّراً در حال ذكر خواب برود.
🌀و شبخيزى ، مىفرمودند: زمستانها سه ساعت ، و تابستانها يك ساعت و نيم . و مىفرمودند كه : من در ذكر يونسيّه ، يعنى در مداومت آن كه شبانه روزى ترك نشود، هر چه زيادتر توانست كردن ، اثرش زيادتر، أقل أقلّ آن چهارصد مرتبه است ، خيلى اثرها ديدهام . بنده خودم هم تجربه كردهام . چند نفر هم مدّعى تجربهاند.
🌀يكى هم قرآن كه خوانده مىشود، به قصد هديه حضرت ختمى مرتبت صلوات الله عليه و آله خوانده شود.
🌀و أمّا فكر، براى مبتدى مىفرمودند: در مرگ فكر بكن . تا آن وقتى كه از حالش مىفهميدند كه : از مداومت اين مراتب گيج شده ؛ فىالجمله استعدادى پيدا كرده ؛ آنوقت به عالم خيالش ملتفت مىكردند؛ يا آنكه خود ملتفت مىشد.
🌀چند روزى همه روز و شب فكر در اين مىكند كه بفهمد هر چه خيال مىكند و مىبيند خودش است ؛ و از خودش خارج نيست . اگر اين را #ملكه مىكرد، خودش را در #عالم_مثال مىديد. يعنى حقيقت عالم مثالش را مىفهميد. و اين معنى را ملكه مىكرد.
🌀آنوقت مىفرمودند: بايد فكر را تغيير داد؛ و همۀ صورتها و موهومات را محو كرد؛ و #فكر_در_عدم كرد. و اگر انسان اين را ملكه نمايد، لا بد تجلّى سلطان معرفت خواهد شد. يعنى تجلّى حقيقت خود را به نورانيّت ، و بى صورت و حدّ، و كمال بهاء فائز آيد. و اگر در حال جذبه ببيند بهتر است .
🌀بعد از آنكه راه ترقيّات عوالم عاليه را پيدا كرده ؛ هر قدر كه سير بكند، اثرش را حاضر خواهد يافت .
🌀و به جهت ترتيب اين عوالم كه بايد انسان از اين عوالم طبيعت اوّل ترقى به عالم مثال نمايد؛ بعد به عالم أرواح و أنوار حقيقيّه ؛ البتّه #براهين_علميّه را خودتان أحضر هستيد. عجب است كه : تصريحى به اين مراتب در سجدۀ دعاى شب نيمه شعبان ، كه أوان وصول مراسله است ؛ شده است ؛ كه مىفرمايد: سَجَدَ لَكَ سَوادى وَ خَيالى وَ بَياضى .
🌀اصل معرفت آن وقت است كه هر سه فانى بشود كه : حقيقت سجده عبارت از #فناء است كه : عند الفناء عن النّفس بمراتبها، يحصل البقاء بالله . رزقنا الله تعالى و جميع إخواننا بمحمّد و آله الطّاهرين صلوات الله عليهم .
🌀بارى ، بنده فىالجمله از عوالم دعاگوئى إخوان الحمد لله بى بهره نيستم ، و دعاى وجود شريف و جمعى از اخوان را براى خود ورد شبانه قرار دادهام .
🌀حدّ تكميل فكر عالم مثال كه بعد از آن وقت محو صورت است ؛ آن است كه يا بايد خود به خود ملتفت شده ، عياناً حقيقت مطلب را ببيند؛ يا آنقدر فكر كند كه از علميّت گذشته ، عيان بشود. آنوقت محو موهومات كرده در عدم فكر بكند تا آنكه از طرف حقيقت خودش تجلّى بكند» انتهى .
📚توحید علمی و عینی. بخشی از نامه میرزا جواد آقا ملکی تبریزی. ص 37
#اخلاق_و_عرفان
@almorasalaat
‼️به مناسبت ماه مبارک رمضان
🔰متن خوانی و توضیح عبارات تفسیر شریف #المیزان
♦️از ابتدای جلد اول
🎙توسط: حجت الاسلام محسن ابراهیمی
🔉صوت جلسات به صورت روزانه در کانال دروس اساتید المرسلات بارگزاری خواهد شد
👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1721434112C7e17979da1
@m_almorsalaat
هدایت شده از دفتر قم مؤسسه انقلاب اسلامی
📌 معنای جمهوری اسلامی
#جمهوری_اسلامی، از لحاظ معنای تحتاللفظی، بر دو پایه استوار است:
🔸 یکی جمهور مردم؛ یعنی آحاد مردم و جمعیت کشور. اینها هستند که امر دارهی کشور و تشکیلات دولتی و مدیریت کشور را تعیین میکنند.
🔸 دیگری اسلامی؛ یعنی این حرکت مردم، بر پایهی تفکر اسلام و شریعت اسلامی است.
🔷 در کشوری که اکثریت قریب به تمام آن مسلمان هستند، آن هم مسلمانِ مؤمن و معتقد و عامل، که در طول زمان، ایمان عمیق خودشان را به اسلام ثابت کردهاند و نشان دادهاند، در چنین کشوری، اگر حکومتی مردمی است، پس اسلامی هم است.
🗓۱۳۶۹/۰۱/۱۰
🔗 https://khl.ink/f/2286
@qom_khamenei_ir
حقیقت و اعتبار.mp3
10.18M
🔊#اصول| تفکیک حقیقت از اعتبار
🎙استاد علی فرحانی
🌀استاد در این صوت توضیحات بسیار مهمی در مورد تفکیک حقیقت از اعتبار داده و در ضمن تاکید بر اینکه اعتبار منشا دارد اما منشا غیر از محکی است، مساله عدم نسبیت اخلاق را هم تبیین می کنند. حتما #بشنوید!
📚استصحاب رسائل. سال 87
#پای_درس_استاد
@almorsalaat
📌تصوری نادرست از #ذکر_خدا
🌀سالها پیش شخصی در کتابی در رد شیعه «ذکر خدا» را تحقیر کرده و گفته بود آیا اینکه یک پاسبان در دل شب خانههای مردم را پاسبانی کند بهتر است و خدا راضیتر است یا بنشیند و هی لبهایش را تکان بدهد و ذکر بگوید؟
🌀مرد عالمی جواب خوبی داد، گفت: شقّ سومی دارد و آن اینکه پاسبان در همان حالی که تفنگش را روی دوشش گرفته و در خیابانها قدم میزند ذکر خدا بگوید.
🌀اسلام که نمیگوید یا برو پاسبانی کن یا ذکر خدا بگو، یا برو خلبان باش یا ذکر خدا بگو. اسلام میگوید هر کاری که میکنی ذکر خدا بگو، آن وقت کارت را بهتر انجام میدهی و روحیهات قویتر میشود.
🌀مگر قرآن گفته ذکر خدا فقط به این است که انسان در چلّه بنشیند، درها را به روی خود ببندد، تسبیح هزاردانه هم دستش باشد و ذکر بگوید؟!
🌀قرآن به مجاهدین میگوید: «یا ایهَا الَّذینَ امَنوا اذا لَقیتُمْ فِئَةً فَاثْبُتوا وَ اذْکرُوا اللهَ کثیراً لَعَلَّکمْ تُفْلِحونَ»؛ ای اهل ایمان! آنگاه که با دشمن روبرو میشوید و مرگ دندانهای خود را به شما نشان میدهد پابرجا باشید و زیاد یاد خدا بکنید.
📚 آشنایی با قرآن ج۳، ص۹۲ (با تلخیص)
@motahari_ir
@almorsalaat
📌التفات به خارج، دلیل مطابقت ادراک
🔰استاد شهید مطهری
🌀به عقيده حکماي اسلامي حقيقت علم و آگاهي (نسبت به اشياء خارج) حصول ماهيت شيء خارجي در ذهن است؛ يعني آنگاه که به چيزي علم پيدا ميکنيم ذات و ماهيت آن شيء در ذهن ما وجودي ديگر پيدا ميکند. علت اينکه پس از پيدايش صورت يک شيء معين در ذهن، ما التفات به خارج پيدا ميکنيم و اين صورت مانند آيينهاي است که خارج را ارائه ميدهد و خارج را بر ما منکشف ميکند، اين است که صورت ذهني ما ظهور ماهيت و ذات شيء خارجي است. علت اينکه اين صورت، ظهور ماهيت خارجي است اين است که واقعاً همان ماهيت در مرحله ذهن وجود ديگري پيدا کرده است؛ يعني آنگاه که مثلًا انسان يا سنگ يا عدد يا خط و ... را تصور ميکنيم واقعاً در ذهن ما انسان، سنگ، عدد، خط و ... وجود پيدا ميکند ولي نحوه وجود انسان ذهني يا سنگ ذهني با نحوه وجود انسان و سنگ خارجي دوتاست.
🌀در اينکه وجود ذهني وجود عليحده و جداگانهاي است غير از وجود خارجي، شکي نيست، زيرا قطعاً و مسلماً وجود خارجي به ذهن ما منتقل نميشود، و اگر همچنانکه وجود خارجي مغاير وجود ذهني است ذات و ماهيت شيء خارجي نيز مغاير ذات و ماهيت شيء ذهني باشد و ذهن با خارج نه از لحاظ وجود تطابق داشته باشد و نه از لحاظ ذات و ماهيت، پس فرقي ميان علم و جهل مرکب نخواهد بود، همه علمها جهل مرکب خواهد بود و کوچکترين ارزشي براي ادراکات نخواهد بود و به عبارت ديگر به هيچ وجه علوم و ادراکات بشري کشف واقعيات نخواهد بود، بلکه هرگز بشر توجه و التفات به خارج پيدا نميکرد و صور علمي و ادراکي مانند ساير حالات نفساني بود از قبيل لذّت و درد و غيره.
🌀مثلًا ما در ذهن خود صورتهايي داريم از فضا، مادّه، انرژي، حرکت، تکامل، زمان، مکان، روح، جسم، انسان، حيوان و ... و همين صورتهاست که واقعيت فضا، مادّه، انرژي، حرکت و ... را به ما مينماياند و ارائه ميدهد. اکنون ميگوييم اگر آنچه ما آن را فضا يا مادّه و يا ... تصور ميکنيم، به عبارت ديگر اگر آنچه به نام فضا و مادّه و ... در ذهن ما وجود دارد، در خارج وجود نداشته باشد بلکه آنچه در خارج وجود دارد ذات ديگر باشد، پس هيچ نوع انطباقي ميان علم و معلوم نيست و آنچه در خارج است ممکن است چيزي باشد که هرگز به تصور ما نيامده و نخواهد آمد؛ بلکه اگر هيچ نوع انطباقي ميان علم و معلوم نباشد هيچ دليلي در کار نيست که اساساً چيزي در خارج وجود دارد. اگر واقع نمايي را از علم بگيريم تمام انديشههاي ما جهل اندر جهل و «ظُلُماتٌ بَعضُها فَوق بَعضٍ» خواهد بود.
🌀پس انکار تطابق ماهوي ميان علم و معلوم، انکار واقع نمايي علم و ادراک است، و انکار واقع نمايي علم و ادراک به معني مساوي بودن علم با جهل مرکب است، و مساوي بودن علم با جهل مرکب مساوي است با نفي و انکار و لااقل ترديد در جهان خارج از ذهن. پس انکار وجود ذهني مساوي است با سوفسطائيگري و سقوط در درّه ايدئاليسم.
📚شرح منظومه ص۴۹
#اندیشه_مطهر
#معرفت_شناسی #فلسفه
@almorsalaat