📣#ارائه_علمی_مجازی
♦️به مناسبت سالگرد شهادت شهید محمدباقر صدر
✅موضوع: ابداعات شهید صدر در تبویب مباحث عقلی علم اصول
🎙استاد محمدمهدی ستوده
⏰دوشنبه ۰۱/۰۱/۲۲، ساعت ۱۷:۰۰
📲پخش زنده از کانال المرسلات در ایتا👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
#اصول
#مدرسه_مجازی_المرسلات
@almorsalaat
المرسلات
📣#اطلاعیه|سلسله درس گفتارهای نظامهای اسلامی؛ 1️⃣ فقه نظام روابط اجتماعی 2️⃣ نظام اصولی امام خمین
#اطلاعیه
🌀امروز برگزار می شود:
✅فقه نظام روابط اجتماعی
✅تدریس کتاب تعادل و تراجیح امام خمینی (ره)
⏰ساعت۱۴
🏢 میدان معلم، خیابان سمیه، بعد از موسسه فقهی ائمه اطهار، بین کوچه ۲۶ و ۲۸، پلاک ۴۷۲، موسسه مفتاح
📡پخش زنده از اسکای روم👇
https://b2n.ir/t49719
♦️حضور برای عموم طلاب بلامانع است.
@almorsalaat
📌تحلیل و تبیین تاریخ خلفا، لازم نیست که با طعن و اهانت همراه باشد
🔰رهبر معظم انقلاب ۱۳۷۰/۱۲/۱۳
🔸بعضیها خیال میکنند که اگر بخواهند راجع به دورهی خلفا تحلیل کنند، حتماً باید با طعن به آنها همراه باشد؛ نه، طعن به خلفا در رادیو جایز نیست. اگر تاکنون این نکته را در جلسات قبل نگفتهام، الان عرض میکنم که طعن به خلفا در رادیو مطلقاً جایز نیست؛ الان #حرام_شرعی است.
🔸داعیهی ما این است که میخواهیم انقلابمان را به دنیا صادر کنیم؛ کدام دنیا؟ در درجهی اول، دنیای اسلام است. آنوقت دنیای اسلام که یک میلیارد و دویست میلیون نفر جمعیت دارد و حدود چهارپنجمشان کسانی هستند که به چیزهایی به شکل مقدسات اعتقاد دارند، شما بیایید به این مقدسات اهانت بکنید؟! آیا این انقلاب صادر میشود؟!
🔸خوب است بدانید - و لابد بعضی میدانند - که در الجزایر وقتیکه بوادر و نشانههای این نهضت فعلی ظاهر شد، یکی از کارهایی که کردند، این بود که یک رساله در باب عقاید شیعه نسبت به خلفا منتشر کردند، تا خوب رابطهی آنها را با انقلاب قطع کنند! حالا اگر یک وقت کسی عقیدهاش چیزی بوده و در جایی آن را گفته است، این به من و شما ارتباطی ندارد؛ ما باید مواظب باشیم که در رادیو چنین چیزهایی منعکس نشود. ما الان در حال ادارهی جامعهی اسلامی هستیم؛ #نباید به مقدسات سایر مسلمین #اهانت بشود.
🔸بد نیست من خاطرهیی را برای شما نقل کنم؛ هرچند که به خیلی از دوستان هم این را گفتهام. امام یک وقت در اوایل انقلاب در سخنرانیهایشان از معاویه به صورت طعنآمیزی اسم میآورند.
🔸شما میدانید که من مدتی را در بلوچستان بودم و با خیلی از علمای آنجا دوست نزدیک هستم. مردم و علمای سنی آن منطقه، معاویه را مقدس میدانند. به امام عرض کردم که در طرف شرق کشورمان، چند صد میلیون نفر معاویه را محترم میشمارند و او را خالالمؤمنین میدانند - البته بحق یا بناحق آن، مربوط به جلسهی بحث است - یعنی مسلمانان هند، پاکستان، بنگلادش و افغانستان اغلب سنی حنفی اند؛ اینها معاویه را محترم میشمارند.
🔸امام گفتند عجب، من نمیدانستم! من بعد از آن در طول این ده، یازده سال یک جملهی طعنآمیز از امام راجع به معاویه نشنیدم.
🔸من خودم در نماز جمعه راجع به جنگ صفین و سایر جنگهای امیرالمؤمنین صحبت میکنم؛ اما اهانت نمیکنم.
🔸تاریخگویی، یک حرف است؛ اهانت، حرف دیگری است. تاریخ بیستوسهسالهی بعد از رحلت پیامبر تا خلافت امیرالمؤمنین، یک تاریخِ قابل بررسی است؛ باید بررسی شود؛ اما در آن اهانت و جسارت به خلفا بههیچوجه نباید باشد.
#کلام_ولی #بصیرت
#در_مدرسه_امام_خمینی
@almorsalaat
📌در جستجوی عارف کامل
🔰بخشی از زندگینامه خودنوشت آیت الله شیخ محمدتقی آملی از شاگردان آیت الله سید علی قاضی و از اساتید علامه حسن زاده + حواشی علامه حسن زاده
🔸تا سنین هزار و سیصد و چهل و هشت (1348هجری) و چهل و نه (۱۳۴۹) پنجاه (۱۳۵۰)، نه آن که خود را مستغنی دیدم، بلکه ملول شدم. چه آن که طول ممارست از تدرس و تدریس و مجالس تقریر که در شبها تا جار حرم در صحن حرم منعقد می داشتم، خسته شدم.
🔸به علاوه کمال نفسانی در خود نیافتم، بلکه جز دانستن چند ملفقاتی که قابل هزاران نوع اعتراض بود، چیزی نداشتم. و همواره از خستگی ملول و در فکر برخورد با کاملی وقت می گذراندم. و به هر کس می رسیدم با ادب و خضوع تجسسی می کردم که مگر از مقصود حقیقی اطلاعی بگیرم.
🔸و در خلال این احوال به سالکی ژنده پوش برخوردم، و شبها را در حرم مطهر حضرت مولی الموالي (ارواحنا فداء عتبته) تا جار حرم با ایشان بسر می بردم. و او اگر چه کامل نبود لكن من از صحبتش استفاداتی می بردم.(1)
🔸تا آن که موفق به ادراک خدمت کاملی شدم، و به آفتابی در میان سایه برخوردم، و از انفاس قدسیه او بهره ها بردم،(2) و در مسجد کوفه و سهله، شبهایی تنها مشاهداتی کردم.
🔸و کم کم باب مراوده با مردم را به روی خود بستم، و به مجالس مباحثات حاضر نمی شدم، و دروسی را که خود داشتم، ترک کردم. و چند سالی بر این حال بماندم تا مرا شوق بازگشت به طهران پدید آمد.
✅حواشی علامه حسن زاده
🔹(1) از جنابش پرسیدم که این سالک ژنده پوش چه کسی بودند؟
🔹در جوابم نام او را به زبان نیاورد بلکه همینقدر فرمود که آدم خوبی بود و لكن جوابگوی ما نبود.
🔹(2) از حضرتش پرسیدم این انسان کامل، کدام بزرگوار بوده است که سرکار عالی در محضرش زانو زده اید و تسلیم او شدید و آن همه او را به عظمت یاد می فرمائید؟
🔹فرمودند: جناب حاج سید علی آقای قاضی طباطبائی تبریزی (قدس سره).
📚 در آسمان معرفت، ص 211
#قله_های_تهذیب #اخلاق_و_عرفان
#سلسلهی_شاگردان_آخوند_ملاحسینقلی
@almorsalaat
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📣#ارائه_علمی_مجازی
بخش اول
♦️به مناسبت سالگرد شهادت شهید محمدباقر صدر
✅موضوع: ابداعات شهید صدر در تبویب مباحث عقلی علم اصول
🎙استاد محمدمهدی ستوده
⏰دوشنبه ۰۱/۰۱/۲۲، ساعت ۱۷:۰۰
#اصول
#مدرسه_مجازی_المرسلات
@almorsalaat
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📣#ارائه_علمی_مجازی
بخش دوم
♦️به مناسبت سالگرد شهادت شهید محمدباقر صدر
✅موضوع: ابداعات شهید صدر در تبویب مباحث عقلی علم اصول
🎙استاد محمدمهدی ستوده
⏰دوشنبه ۰۱/۰۱/۲۲، ساعت ۱۷:۰۰
#اصول
#مدرسه_مجازی_المرسلات
@almorsalaat
هدایت شده از مکتب امام
📣مرکز #گفتمان_توحید با همکاری موسسه #بینش_مطهر برگزار میکند:
♨️سلسله نشست های #طرح_کلی_زندگی در قرآن
🌀بر اساس اندیشه رهبر معظم انقلاب و شهید مطهری (ره)
🎙با ارائه اساتید حجج اسلام: علی فرحانی، عالم زاده نوری، سیدمهدی موسوی، سیدمحمد هاشمی، رضا خانجانی، سیدمجتبی امین جواهری، سیدعلی موسوی، امین اسدپور، رحمانی، میثم قاسمی، فلاح شیروانی، محسن ابراهیمی
🕰زمان: هر روز از سهشنبه ۰۱/۲۳ الی سهشنبه ۰۲/۰۶ (مصادف با ۱۰ الی ۲۴رمضان) بهجز شبهای قدر، ساعت ۱۷:۳۰
🏢مکان حضوری: مصلّی قم، پژوهشکده باقرالعلوم، سالن جلسات
📲#پخش_زنده جلسات👇👇
🅾اسکایروم: b2n.ir/g37614
🅾ایتا: b2n.ir/b56076
〰〰〰〰〰〰〰〰〰
🔰گفتمان توحید👇
https://eitaa.com/joinchat/3998351448C73bf29b9e1
▪️سالروز وفات امالمومنین حضرت خدیجه (س) را به حضرت حجت (عج) و همه مسلمانان تسلیت عرض میکنیم.
@almorsalaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥#اهل_بیت| جناب خدیجه (س) حقیقتاً مظلوم و غریب است.
🎙بیانات رهبر انقلاب در دیدار دستاندرکاران همایش بزرگداشت حضرت خدیجه (س) ۹۵/۲/۲۰
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
📌هم علم لازم است هم تزکیه!
🔰استاد شهید مطهری
🌀چون درس به مناسبت محرم به مدت سه هفته تعطيل خواهد بود مطلبى را عرض مىكنم. گفتيم كه فخر رازى قهرمان تشكيك است و اين از باب اين است كه ذهنش واقعاً جولان فوق العادهاى داشته است. خيلى اشخاص خواستهاند به اصطلاح تشكيك كنند؛ ولى اينكه كسى در اين حد تشكيك كند كه فلاسفه را به دست و پا بيندازد كار هركس نيست و فخر رازى واقعاً در اين جهت فوق العاده بوده است و به فلسفه و به علم خدمت كرده است. تبرهايى را برداشته و بىرحمانه از ريشه شروع به زدن كرده است و در اين كار شجاع بوده است و حتى در تفسير هم همينطور است.
🌀هيچ تفسيرى به اندازه تفسير كبير فخر رازى راه را براى ذهن انسان باز نمىكند. البته اين به حسب علم زمان خودش بوده است؛ اگر او در زمان ما هم مىبود حتماً همين كار را مىكرد. به حسب علم زمان خودش در هر آيهاى احتمالات بسيارى را بيان كرده و مسائل كلامى و فقهى را كه يك آيه كوچكترين ارتباطى با آنها مىتوانسته داشته باشد مطرح كرده است.
🌀فخر رازى درتفسير احياناً نكاتى دارد ولى نه در كلام و نه در فلسفه يك كار مثبت قابل توجهى انجام نداده است. نتيجه اين بوده است كه اين آدم به ديگران خدمت كرده ولى به خودش نتوانسته خدمت كند، براى اينكه از ناحيه خودش هميشه تشكيك و ايراد شك بوده است.
🌀معروف است كه در اواخر عمر هميشه متأسف بود و در مسائل ايمانى هم اين مرد به اطمينان و يقين نرسيد. مىگفته است مسئلهاى كه پنجاه سال به آن معتقد بودم حال بطلانش براى من روشن شده است؛ از كجا معلوم كه تمام معتقدات من از همين قبيل نباشد؟.
چرا اينچنين بوده است؟ فيلسوفانى نظير مرحوم آخوند نه تنها به ديگران خدمت مثبت كردهاند بلكه به خودشان هم خدمت مثبت كردهاند. اگر ما حاجى سبزوارى را با فخر رازى مقايسه كنيم هرگز به اندازه فخر رازى توقّد ذهن ندارد. ولى حاجى سبزوارى راههايى از ايمان و معنويت و از خلوص و صفا و از يقين طى كرده است كه يك هزارمش را هم فخر رازى نرفته است.
🌀 از اين جهت است كه امثال مرحوم آخوند معتقدند كه انسان اگر بخواهد در معارف الهى تنها تكيهاش به ذهن و استدلال باشد به جايى نمىرسد. كما اينكه اگر علم را كنار بگذارد و تكيهاش تنها بر صفاى روح و تزكيه باشد، آن هم بىخطر نيست مگر اينكه زير نظر اولياء اللَّه باشد كه آن حساب ديگرى است. ولى اگر كسى خودش بخواهد كار كند، بايد اين دو بال را همراه يكديگر داشته باشد و با اين دو پا قدم بردارد؛ يعنى پاى علم و فكر و پاى عمل و تقوا هر دو بايد باشد.
📚حرکت و زمان. جلد اول. ص ۱۳۶
#اندیشه_مطهر
@almorsalaat
المرسلات
📣مرکز #گفتمان_توحید با همکاری موسسه #بینش_مطهر برگزار میکند: ♨️سلسله نشست های #طرح_کلی_زندگی در ق
📣امروز ساعت ۱۷:۳۰
🔴#اولین جلسه از سلسله جلسات #طرح_کلی_زندگی در قرآن
🎙استاد: حجتالاسلام #علی_فرحانی
👈موضوع: نیاز، آغاز خضوع
🏢مکان حضوری: مصلّی قم، پژوهشکده باقرالعلوم، سالن جلسات
📲#پخش_زنده جلسات👇👇
🅾اسکایروم: b2n.ir/g37614
🅾ایتا: b2n.ir/b56076
#پای_درس_استاد
@almorsalaat
هدایت شده از مکتب امام
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴#اولین جلسه از سلسله جلسات #طرح_کلی_زندگی در قرآن
🎙استاد: حجتالاسلام #علی_فرحانی
👈موضوع: نیاز، آغاز خضوع
〰〰〰〰〰〰〰〰〰
🔰گفتمان توحید👇
https://eitaa.com/joinchat/3998351448C73bf29b9e1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 منظور از فرج شخصی و عمومی و استغفار صادقانه
🎙آیتالله بهجت (ره)
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
♨️امروز هم سخنان #شهید_مطهری که معرف پایه های تفکر اسلامی در جوانب مختلف است، همچنان زنده است.
🔰رهبر معظم انقلاب ۸۰/۲/۱۲
🔹شهید مطهّری یک روحانىِ معلّم بود و شهیدِ معلمىِ خود شد. او آن سخنی را که نیاز زمان بود، انتخاب میکرد. توصیه میکنم با سخن شهید مطهّری - که همچنان سخن روز است - ارتباط برقرار کنید.
🔹یک روز همه عناصری که شهید مطهّری به عنوان یک استوانه فکری در مقابل آنها قد علم کرده بود، سرِ او ریختند؛ و از لحاظ فکری بمبارانشان کردند و از لحاظ حیثیّت اجتماعی نیز وی را مورد تهاجم قرار دادند؛ اما او یک تنه ایستاد.
🔹آن مهاجمان چه کسانی بودند؟ مبلّغان فرهنگهای وارداتىِ بیگانه گمراه کننده و دامهایی بر سر راه افکار جوانان. آن روز عمدتاً کمونیزم و برخی تفکرات لیبرالیزم غربی مطرح بود؛ امروز هم آن سخنان همچنان پابرجاست. امروز علیالظّاهر کمونیزم مرده است، اما آن سخنان - که معرف پایههای تفکّر اسلامی در جوانب مختلف است - همچنان زنده است.
#اندیشه_مطهر #کلام_ولی
@almorsalaat
📌از حکمت تا سیر و سلوک
تا به حال زیاد شنیده ایم که:
▫️آیا فلسفه در معنویت تأثیر دارد یا خیر؟
▫️آیا جهان بینی می تواند راه رسیدن به سعادت را برای ما مشخص کند؟
▫️چگونه از گزاره های حقیقی به مسیر عملی در سلوک برسیم؟
🔹صوت های #بدایه_الحکمه استاد علی فرحانی را پیش تر یک دور گوش داده بودم ولی بار دوم بهره دیگری برایم داشت که از مهمترین آن ها، استفاده استاد از براهین فلسفی در تبیین معارف عرفانی و #قرآن است. صوت زیر نمونه ای از همین موارد است که استاد در 10 دقیقه سرفصل های بسیار مهمی را مطرح می کنند و نتیجه آن را در تبیین حرکت معنوی انسان نشان می دهند.
🔹بحث درباره معیت علت و معلول است. #علامه_طباطبایی پس از اثبات معیت، معنای عمیقتری از علیت را مطرح می کنند که همان اضافه اشراقی معلول به علت است. در این معنا از علیت، حقیقتِ معلول عین ربط و عین فقر به علت است و هیچ استقلالی ندارد.
🔹استاد فرحانی ابتدا این معنا را از آیات قرآن تبیین می کنند: «و اذ اخذ ربک من بنی آدم من ظهورهم ذریاتهم اشهدهم علی انفسهم فقال الست بربکم قالوا بلی» تنها در صورتی شهود نفس به تصدیق #توحید_ربوبی منجر می شود که حقیقت معلول عین #ربط و #فقر به علت باشد و هیچ استقلالی نداشته باشد. هر گونه استقلال بینی مانع از وصول به توحید ربوبی است. برهان اضافه اشراقی این حقیقت قرآنی را با زبان فلسفه تبیین می کند تا عقول بشر آن را درک کرده و تصدیق کنند. اضافه اشراقی مدیون #حکمت متعالیه و حکمت متعالیه مدیون مشاهدات عرفانی و عرفان مدیون قرآن است.
🔹استاد از امام خمینی جمله ای را نقل می کنند که حقیقت مجاهده را #تعبد به دستور خدا می دانند نه خدمت به خلق و یا انگیزه های دیگر. ایشان می فرمایند مسأله این نیست که انسان فطرتاً خدمت به مستضعفین را دوست دارد بلکه حقیقت مسأله در تعبد و تسلیم فرمان خداست. #فطرت وسیله ای است برای رسیدن به تعبد. فطرت ممکن است با زنگار طبیعت آغشته شده و مرز آن با القائات شیطان مشخص نشود.
🔹مرحوم #استاد_مطهری وحدت ادیان الهی را با توجه به همین نکته استفاده می کنند. ایشان می فرمایند اساس اسلام وحدت شیعه و سنی نیست بلکه #وحدت ادیان توحیدی است. «قل تعالوا الی کلمه سواء بیننا و بینکم الا نعبد الا الله» اگر اهل کتاب هم اهل ایمان و تقوا باشند ابواب آسمان بر آن ها گشوده خواهد شد.( وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَىٰ آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَفَتَحْنَا عَلَيْهِمْ بَرَكَاتٍ مِنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ) با تقوای اهل کتاب از فاسق مسلمان نزد خدا بالاتر است چون ملاک #توحید است اگر کسی در اندیشه توحیدی راسخ شود و به دلیل استضعاف فکری به شریعت دیگر ادیان در بیاید اما تعبدا و خالصا الی الله عمل کند اجرش از آدم مسلمان شیعه که در محضر خدا به راحتی گناه می کند، بیشتر است. آنچه مهم است این است که بنای بر اطاعت الهی دارد و قصد مخالفت نمی کند.
🔹عرفای ما از همین قاعده اضافه اشراقی و فنای معلول در علت، دستور العمل های سیر و سلوکی استفاده می کردند. مرحوم #ملکی_تبریزی از همین آیه و همین برهان دستور به جمع موهومات و تفکر در عدم می دادند تا جایی که تجلی سلطان معرفت محقق شود. قسمتی از نسخه ایشان به مرحوم #محقق_اصفهانی در نامه ذیل آمده است که می فرمایند:
📌 «و اما فکر برای مبتدی می فرمودند: در مرگ فکر بکن تا آن وقتی که از حالش می فهمیدند که از مداومت این مراتب گیج شده فی الجمله استعدادی پیدا کرده آن وقت به عالم خیالش ملتفت می کردند تا آنکه خود ملتفت می شد چند روزی همه روز و شب فکر در این می کند که بفهمد که هرچه #خیال می کند و می بیند خودش است و از خودش خارج نیست. اگر این را #ملکه می کرد خودش را در #عالم_مثال می دید یعنی حقیقت عالم مثالش را می فهمید و این معنی را ملکه می کرد. آن وقت می فرمودند که باید فکر را تغیر داد و همه صورتها و موهومات را محو کرد و فکر در عدم کرد، و اگر انسان این را ملکه نماید لا بد تجلّی #سلطان_معرفت خواهد شد. یعنی تجلّی حقیقت خود را به #نورانیت و بی صورت و #حدّ با کمال بهاء فائز آید، و اگر در حال #جذبه ببیند بهتر است بعد از آنکه راه ترقیات عوالم عالیه را پیدا کرد هر قدر سیر بکند اثرش را حاضر خواهد یافت.
به جهت ترتیب این عوالم که باید انسان از این عوالم #طبیعت اول ترقی به عالم #مثال نماید، بعد به عالم #ارواح و انوار حقیقیه البته #براهین_علمیه را خودتان احضر هستید. »
🔹اخلاق و زهد و عبادت همگی بدون علم ممکن است ولی #عرفان از منظر امام خمینی (ره) همیشه همراه با علم و حکمت است. عرفان با تبدیل علم الیقین به #عین_الیقین از طریق ریاضات، علم را بر قلب حک می کند. این امر بدون علمِ سابق امکان ندارد. #اضافه_اشراقی یکی از این موارد است تا ما مسیر #حکمت را به #سیر_و_سلوک ختم کنیم. رزقنا الله و ایاکم.
🔰حجت الاسلام سید مجتبی جواهری
@almorsalaat
📌حتما #بشنوید 👇👇
عرفان بدون علم ممکن نیست.mp3
6.65M
🔊#اخلاق_و_عرفان| عرفان بدون علم ممکن نیست!
🎙استاد علی فرحانی
🌀استاد در این صوت به مناسبت مساله اضافه اشراقی، ضمن توضیحی در مورد توحید در ربوبیت و آیه «اذ اخذ ربک من بنی آدم من ظهورهم ذریاتهم...»، تبیین می کنند که عرفان و سیر از علم الیقین به عین الیقین، بدون علم ممکن نیست. استاد همین معنا را در کلمات حضرت امام و نیز در دستورات سلوکی ملاحسینقلی همدانی(به نقل از میرزا جواد اقا ملکی) نشان میدهند. حتما #بشنوید!
📚تدریس بدایه الحکمه. سال 89
#پای_درس_استاد
@almorsalaat
📌اجتهاد در زمان ائمه هم بوده است!
🔰علامه حسن زاده آملی
🌀امام باقر و صادق علیهمالسلام فرمودند:
«بر ماست که اصول و قوانین کلی را ارائه دهیم و بر شماست که فروعات و شاخه های مختلف را از آن استخراج کنید .»
🌀پس اجتهاد در زمان خود ائمه علیهم السلام نیز بوده است .
📚هزار و یک نکته / نکته ۲۸۱
#علماء #اجتهاد
@almorsalaat
هدایت شده از المرسلات
‼️به مناسبت ماه مبارک رمضان
🔰متن خوانی و توضیح عبارات تفسیر شریف #المیزان
♦️از ابتدای جلد اول
🎙توسط: حجت الاسلام محسن ابراهیمی
🔉صوت جلسات به صورت روزانه در کانال دروس اساتید المرسلات بارگزاری خواهد شد
👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1721434112C7e17979da1
@m_almorsalaat
♨️مادیت عملی و اخلاقی در نهایت منجر به مادیت اعتقادی میشود / خداشناسي، جوّ روحي و عملي مساعدي لازم دارد.
🔰استاد شهید مطهری
🔅همانطور که مادّيت اعتقادي منجر به مادّيت اخلاقي ميشود، مادّيت عملي و اخلاقي نيز در نهايت امر منجر به مادّيت اعتقادي ميشود؛ يعني همان طور که فکر و انديشه بر روي اخلاق و عمل اثر ميگذارد، اخلاق و عمل نيز روي فکر و اعتقاد و انديشه اثر ميگذارد.
🔅ممکن است سؤال شود چه رابطهاي ما بين عمل و فکر هست؟ مسأله فکر از مسأله عمل مجزّاست. ممکن است انسان جوري فکر کند و نظام فکرياش ثابت بماند، امّا عمل و اخلاقش مطابق آن نباشد و به نحو ديگري سير کند.
🔅جواب اين است که ايمان و اعتقاد، يک فکر مجرّد و خشک نيست که گوشهاي از ذهن را اشغال کند و با ساير قسمتهاي هستي انسان سر و کاري نداشته باشد. در بين افکار انسان، افکار بيارتباط به عمل، بسيار است، مانند افکار و اطّلاعات رياضي انسان و قسمتهاي بسياري از اطّلاعات طبيعي و يا جغرافيايي. امّا بعضي از افکار است که وقتي در انسان پيدا شد، به حکم اينکه با سرنوشت انسان پيوند دارد، ميخواهد بر سراسر وجود انساني تسلّط يابد و همه را در قبضه خويش قرار دهد؛ هنگامي که پيدا ميشود، زنجيروار يک عدّه انديشههاي ديگري را به دنبال خويش ميآورد و خطّ مشي انسان را عوض ميکند. ... مسأله خدا عيناً همان «الف» مکتبي است که انسان وقتي گفت، بلافاصله بعدش بايد بگويد «ب» و به ترتيب ساير الفباي معرفت به دنبال آن.
🔅انسان وقتي خدا را پذيرفت بايد بپذيرد که خدا عالم السّرّ و الخفيات است، قادر مطلق است، حکيم علي الاطلاق است، عبث و بيهوده درکار او وجود ندارد؛ پس، از خلقت انسان نيز هدف و غرضي درکار است و بيهوده نيست. قهراً اين فکر به دنبال ميآيد: آيا زندگي انسان به همين حيات و زندگي محدود است و يا اينکه انسان تکليف و وظيفه ديگري دارد؟ آيا آن که انسان را آفريده است، وظيفهاي را هم به عهده او گذاشته است يا اينکه نگذاشته است؟ و اگر وظيفهاي هست، آن وظيفه چيست و چگونه بايد رفتار کرد؟
🔅اين است «الفي» که تا آخر گريبان انسان را رها نميکند، مگر اينکه سراپاي زندگي خود را تسليم اين «الف» کند؛ يعني اين خطّ سيري است که «الف خدا» براي انسان معين ميکند.
🔅روي اين حساب است که خداشناسي، جوّ روحي و عملي مساعدي لازم دارد و اگر جوّ روحي و عملي مساعدي نبود، همان ريشه اصلي نيز خشک ميگردد؛ همچون بذري که در زميني افشانده ميشود که اگر محيط مساعد نباشد فاسد ميگردد و از بين ميرود.
🔅توحيد اقتضا ميکند يک زمينه آماده روحي را براي تعالي. توحيد مقتضي تعالي روحي است؛ ميخواهد روح را برتري دهد و با هدفهاي حيات و خلقت سازگاري دهد و به همين جهت در قرآن کريم همه سخن از قابليت و پاکي و استعداد است؛ ميگويد: «هدي للمتّقين» هدايت است براي پرهيزکاران. «لتنذر به من کان حيا» قرآن براي اين است که تو به وسيله آن زندهها را اعلام خطر کني.
🔅از طرف ديگر، عصيانهاي اخلاقي و عملي، روح را از آن مقام قدس والا تنزّل ميدهند و لذا اين فکر و آن عمل دو نيروي متضاد با يکديگرند.
نه تنها در مفاهيم مقدّس مذهبي مطلب اينچنين است، بلکه در تمام مفاهيم مقدّس، ولو غير مذهبي، مطلب به همين منوال است. شرافت و شهامت و شجاعت روح در همه کس رشد نميکند. عزّت و آزادگي و عدالتخواهي و خيرخواه بشر بودن در همه کس رشد ندارد. در انسان شهوتران و عياش، اينها رو به زبوني و فرسودگي ميروند؛ در انسان از خود گذشته و از تن رهيده رشد ميکنند، و لذا در آنجا که انسان به شهوت و عيش و نوش گراييده است، همه سجاياي انساني مرده است و انسان در لجن سيئات اخلاقي فرو رفته است و بدان سبب جامعه و انسانها در راه سقوط ميافتند.
📚علل گرایش به مادیگری
📌پ.ن: معمولا در رابطه بین علم و عمل، تاثیر علم بر عمل بیان می شود. شهید بزرگوار در این عبارات، تاثیر عمل بر علم و اعتقاد را بیان می کند. این نکته از جهت تربیتی آثار زیادی دارد و یکی از علل وقوع حادثه عاشورا را نیز می توان از این زاویه بررسی کرد. همچنین توجه به این نکته برای کسانی که به دنبال یادگیری علوم توحیدی همچون فلسفه و عرفان هستند، بسیار حائز اهمیت است.
#اندیشه_مطهر #تربیت_اسلامی #فلسفه #عرفان
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
♦️#معرفی_تدریس| الموجز فی اصول الفقه
🎙استاد سیدمحمد هاشمی
🔊تدریس این کتاب در ترم جاری در حال برگزاری است و صوت جلسات در کانال #دروس_اساتید_المرسلات بارگذاری می شود👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1721434112C7e17979da1
#اصول #سطح_یک
#مدرسه_مجازی_المرسلات
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
📌مراد از ظن نوعی در باب حجج
🌀ثم إن التعارض على ما عرفت من تعريفه لا يكون في الأدلة القطعية لأن حجيتها إنما هي من حيث صفة القطع و القطع بالمتنافيين أو بأحدهما مع الظن بالآخر غير ممكن.
🌀و منه يعلم عدم وقوع التعارض بين الدليلين يكون حجيتهما باعتبار صفة الظن الفعلي لأن اجتماع الظنين بالمتنافيين محال فإذا تعارض سببان للظن الفعلي فإن بقي الظن في أحدهما فهو المعتبر و إلا تساقطا
🌀و قولهم إن التعارض لا يكون إلا في الظنين يريدون به الدليلين المعتبرين من حيث إفادة #نوعهما_الظن.
🌀و إنما أطلقوا القول في ذلك لأن أغلب الأمارات بل جميعها عند جل العلماء بل ما عدا جمع ممن قارب عصرنا معتبرة من هذه الحيثية لا لإفادة الظن الفعلي بحيث يناط الاعتبار به.
🌀 و مثل هذا في القطعيات غير موجود إذ ليس هنا ما يكون اعتباره من باب إفادة نوعه للقطع. لأن هذا يحتاج إلى جعل الشارع فيدخل حينئذ في الأدلة الغير القطعية لأن الاعتبار في الأدلة القطعية من حيث صفة القطع فهي في المقام منتفية فيدخل في الأدلة الغير القطعية لا أن المراد من الدليل هو ما يكون اعتباره بجعل الشارع و اعتباره
#رسائل #اصول
#پای_درس_استاد
@almorsalaat
🎙توضیحات استاد را حتما بشنوید👇👇👇
ظن نوعی و سیستم شیخ در پیکربندی حجج.mp3
6.41M
🔊#رسائل| مراد از ظن نوعی در باب حجج
🎙استاد علی فرحانی
🌀استاد در این صوت به مناسبت بحث از موطن تعارض و اینکه تعارض بین دو دلیل که مفید ظن نوعی هستند واقع میشود، وارد در تحقیق ظن نوعی و تفاوت آن با ظن شخصی شده و به همین مناسبت نکات مهمی را در باب قاعده «کل ما بالعرض لابد و ان ینتهی الی ما بالذات» به عنوان قاعده پیکربندی حجج مطرح می کنند. حتما #بشنوید!
📚رسائل. تعادل و تراجیح. سال 95
#پای_درس_استاد
@almorsalaat
📌دَرِ توبه- مادامى كه مرگ را معاينة نبيند- باز است.
❄️و بالجملة؛ يلزم أن يكون النّدم و التضرّع و الابتهال و البكاء في التّوبة كمّا و كيفا مناسبا لعظمة الذّنب و كثرته و الأولى أن يدعوا اللّه عند استغفاره بأسمائه و صفاته الّتي تناسب مقام التّوبة بل يناسب ذنبه الّذى منه التوبة ان كانت من الذّنب المخصوص و ان يكون من الحال و الهيئة و اللباس و الحركات على ما هو أجلب للرّحمة و العطوفة من اظهار الملق و الاستكانة و المخافة و يدخل من الأبواب الّتي يليق بحاله أن يدخل منها.
❄️پس هرطور است از يك درى از درهاى رحمت الهى كه مناسب حالش است داخل بشود، اگر از هيچيك از درها نتواند داخل بشود لامحاله از در عدم يأس- كه در ابليس است- داخل بشود و عرض بكند: يا من أجاب لأبغض خلقه ابليس حيث استنظره لا تحرمني من إجابتك.
❄️و بالجمله؛ اين را بداند كه در توبه- مادامىكه مرگ را معاينة نبيند- باز است اگرچه گناهش در وصف نيايد.
و اين را هم بداند كه يأس از رحمت الهى، بدترين گناهان است و از آن، بالاتر گناهى را سراغ نداريم؛ جسارت مىكنم و عرض مىكنم: به يك جهت، يأس از رحمت الهى، از كشتن انبيا عليهم السّلام بدتر است!
📚 #لقاءالله ص 85
#توبه #میرزاجوادآقا
@almorsalaat