eitaa logo
المرسلات
10.1هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
574 ویدیو
41 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از پژوهشگاه فقه نظام
13.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 پژوهشگاه فقه نظام و مدرسه عالی حوزوی ولی امر عج سومین مدرسه فصلی از سلسله مدارس فصلی را با عنوان «تبیین فقهی و اقتصادی خلق پول در بانکداری و دلالت های آن برای مدل عملیاتی بانکی» با حضور آیت الله اراکی و حضور اساتید برجسته حوزه و دانشگاه برگزار می کنند. 🔹برگزاری دوره برای برادران به صورت حضوری و مجازی و برای خواهران به صورت مجازی خواهد بود. 🔻 مسیر کسب اطلاعات بیش تر شناسه: @khalghepool ◽️کانال پژوهشگاه فقه نظام 🆔@jiiss_ir
📌لیلة الرغائب 🌀فضیلت لیلة الرغائب و اعمال آن در بیان سید بن طاووس(ره)👇👇👇 @almorsalaat
📝نماز لیله الرغائب و ثواب آن از کتاب اقبال الاعمال 🔰سید بن طاووس اعلی الله مقامه 📌وجدنا ذلك في كتب العبادات مرويا عن النبي ص و نقلته أنا من بعض كتب أصحابنا رحمهم الله فقال في جملة الحديث‏ عَنِ النَّبِيِّ ع فِي ذِكْرِ فَضْلِ شَهْرِ رَجَبٍ مَا هَذَا لَفْظُهُ: ✅مکالمه ملائک با خدا 🔸وَ لَكِنْ لَا تَغْفُلُوا عَنْ أَوَّلِ لَيْلَةٍ جُمُعَةٍ فِيهِ [منه‏] فَإِنَّهَا لَيْلَةٌ تُسَمِّيهَا الْمَلَائِكَةُ لَيْلَةَ الرَّغَائِبِ وَ ذَلِكَ أَنَّهُ إِذَا مَضَى ثُلُثُ اللَّيْلِ لَمْ يَبْقَ مَلَكٌ فِي السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ إِلَّا يَجْتَمِعُونَ فِي الْكَعْبَةِ وَ حَوَالَيْهَا وَ يَطَّلِعُ اللَّهُ عَلَيْهِمْ اطِّلَاعَة 🔸فَيَقُولُ لَهُمْ يَا مَلَائِكَتِي سَلُونِي مَا شِئْتُمْ فَيَقُولُونَ رَبَّنَا حَاجَتُنَا إِلَيْكَ أَنْ تَغْفِرَ لِصُوَّامِ رَجَبٍ فَيَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى قَدْ فَعَلْتُ ذَلِكَ ✅طریقه خواندن نماز امشب بین مغرب و عشا 🔹ثُمَّ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص مَا مِنْ أَحَدٍ صَامَ يَوْمَ الْخَمِيسِ أَوَّلَ خَمِيسٍ مِنْ رَجَبٍ 🔹ثم يُصَلِّي بَيْنَ الْعِشَاءِ وَ الْعَتَمَةِ اثْنَتَيْ عَشْرَةَ رَكْعَةً يَفْصِلُ بَيْنَ كُلِّ رَكْعَتَيْنِ بِتَسْلِيمَةٍ 🔹يَقْرَأُ فِي كُلِّ رَكْعَةٍ فَاتِحَةَ الْكِتَابِ مَرَّةً 🔹وَ إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ 🔹وَ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ اثْنَتَيْ عَشْرَةَ مَرَّةً 🔹فَإِذَا فَرَغَ مِنْ صَلَاتِهِ صَلَّى عَلَيَّ سَبْعِينَ مَرَّةً يَقُولُ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ النَّبِيِّ الْأُمِّيِّ [الْهَاشِمِيِ‏] وَ عَلَى آلِهِ 🔹ثُمَّ يَسْجُدُ وَ يَقُولُ فِي سُجُودِهِ سَبْعِينَ مَرَّةً سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّ الْمَلَائِكَةِ وَ الرُّوحِ 🔹ثُمَّ يَرْفَعُ رَأْسَهُ وَ يَقُولُ [سبعین مره] رَبِّ اغْفِرْ وَ ارْحَمْ وَ تَجَاوَزْ عَمَّا تَعْلَمُ إِنَّكَ أَنْتَ الْعَلِيُّ الْأَعْظَمُ 🔹ثُمَّ يَسْجُدُ سَجْدَةً أُخْرَى فَيَقُولُ فِيهَا مِثْلَ مَا قَالَ فِي السَّجْدَةِ الْأُولَى 🔹ثُمَّ يَسْأَلُ اللَّهَ حَاجَتَهُ [فِي سُجُودِهِ‏] فَإِنَّهُ تُقْضَى إِنْ شَاءَ اللَّهُ تَعَالَى ✅ثواب نماز امشب 🔸ثُمَّ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص وَ الَّذِي نَفْسِي بِيَدِهِ لَا يُصَلِّي عَبْدٌ أَوْ أَمَةٌ هَذِهِ الصَّلَاةَ إِلَّا غَفَرَ اللَّهُ لَهُ جَمِيعَ ذُنُوبِهِ وَ لَوْ كَانَتْ ذُنُوبُهُ مِثْلَ زَبَدِ الْبَحْرِ وَ عَدَدَ الرَّمْلِ وَ وَزْنَ الْجِبَالِ وَ عَدَدَ وَرَقِ [أوراق‏] الْأَشْجَارِ 🔸وَ يُشَفَّعُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فِي سَبْعِ مِائَةٍ مِنْ أَهْلِ بَيْتِهِ مِمَّنْ قَدِ اسْتَوْجَبَ النَّارَ 🔸فَإِذَا كَانَ أَوَّلُ لَيْلَةِ نُزُولِهِ إِلَى قَبْرِهِ بَعَثَ اللَّهُ إِلَيْهِ ثَوَابَ هَذِهِ الصَّلَاةِ بِوَجْهٍ طَلِقٍ وَ لِسَانٍ ذَلِقٍ فَيَقُولُ يَا حَبِيبِي أَبْشِرْ فَقَدْ نَجَوْتَ مِنْ كُلِّ شِدَّةٍ فَيَقُولُ مَنْ أَنْتَ فَمَا رَأَيْتُ أَحْسَنَ وَجْهاً مِنْكَ وَ لَا شَمِمْتُ رَائِحَةً أَطْيَبَ مِنْ رَائِحَتِكَ فَيَقُولُ يَا حَبِيبِي أَنَا ثَوَابُ تِلْكَ الصَّلَاةِ الَّتِي صَلَّيْتَهَا لَيْلَةَ كَذَا فِي بَلْدَةِ كَذَا فِي شَهْرِ كَذَا فِي سَنَةِ كَذَا جِئْتُ اللَّيْلَةَ لِأَقْضِيَ حَقَّكَ وَ آنَسَ وَحْدَتَكَ وَ أَرْفَعَ عَنْكَ وَحْشَتَكَ 🔸فَإِذَا نُفِخَ فِي الصُّورِ ظَلَّلْتُ فِي عَرْصَةِ الْقِيَامَةِ عَلَى رَأْسِكَ وَ إِنَّكَ لَنْ تُعْدَمَ الْخَيْرَ مِنْ مَوْلَاكَ أَبَداً. 📚اقبال الاعمال. ج 2. ص 632 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 | جوانان و نوجوانان در بهره‌‌بردن از نماز، از همه جلوترند 🔺 پیام رهبر انقلاب به بیست و نهمین اجلاس سراسری نماز: نمازگزار به اندازه‌ی ظرفیت خود از نماز بهره میبرد، ولی در این میان، جوانان و نوجوانان از همه جلوترند؛ دل جوان و نوجوان آمادگی افزونتری دارد برای رسیدن به «فلاح» که اذان نماز، شتاب گرفتن به آن را سفارش میکند. پدران و مادران، معلمان و استادان، اندرزگویان و راهنمایان، این حقیقت را در رابطه میان نماز و جوان، به یاد داشته باشند و وظیفه‌ئی را که بر دوش آنهاست بشناسند. 📥 متن کامل پیام: https://khl.ink/f/51813
سبعه سیاره و ثوابت در نجوم_01.mp3
4.86M
🎙| اشاره ای به مساله سبعه سیاره و ثوابت نزد علماء نجوم/ اشکال غربی ها و مستشرقین به بزرگان نجوم‌ وارد نیست/ این مطلب را بطلمیوس گفته است. 🎙استاد علی فرحانی 📚گزیده تدریس فقه فرهنگ. فیضیه. دی ماه 1401 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
🔰تماشاچی و بازیکن در نظام آموزشی 🌀شاید بتوان گفت یکی از مهمترین مشکلات نظام آموزشی حوزه های علمیه، بودن طلبه است. 🌀طلبه در عمده مسیر تحصیل خود، استاد را تماشا می‌کند. استاد، متن درس را پیش مطالعه می کند، محتوا را در کلاس توضیح میدهد و بر متن تطبیق می کند، در مورد محتوا فکر می کند و اشکالاتی که به ذهنش می رسد، بیان می کند و گاهی حاصل تحقیقات خود را به عنوان شرح یا حاشیه منتشر می کند و طلبه همه این مراحل را تماشا می کند. 🌀این مطلب تا درس خارج هم ادامه دارد. استاد، منابع و ادله را جمع آوری می کند و در کلاس ارائه می دهد و مختار خود را بیان می کند. 🌀در پایان این مراحل عملا استاد محترم رشد می کند اما از طلبه انتظار داریم که تمام این مراحل را خودش بتواند اجرا کند و پس از چند سال درس خارج به اجتهاد برسد اما نمی رسد. لذا این نظام، نوعا و است. ✅ این واضح است که ، ، ، ، نظرات، ، عبارات کتب، و ... همگی مسائل هستند که تا شخصی در عمل آنها را انجام ندهد، یاد نمیگیرد. ✅به نظر می رسد که نظام آموزشی باید از این جهت تغییر اساسی کند و طلبه خودش در تمام مراحل فعال باشد و استاد او را هدایت و راهبری کند. 🌀البته ناگفته نماند که در برخی مراحل آموزشی خصوصا سالهای اولیه، نقش استاد پررنگتر است ولی نباید تا پایان ادامه یابد. 🕑ترسیم چگونگی محوریت نقش طلبه در تمام مراحل تحصیل و بازسازی نظام آموزشی بر این اساس مجال دیگری را می طلبد. ✍محسن ابراهیمی ۰۱/۱۱/۰۴ 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
018-Osul-14011108.MP3
21.58M
🎙| ادامه مبحث وضع و نگاه صحیح به آن/ اشاره ای به مساله مهم ادله معارف و کیفیت استظهار از آنها 🎙استاد علی فرحانی 📚اصول فقه معاصر. فیضیه. 8/11/1401() 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
022-FeqhFarhang-14011108..MP3
51.76M
🎙| فقه فرهنگ و‌ فقه تربیت جزء کلان فقه ها میباشند/ فرهنگ از جنس حاصل مصدر است نه مصدر/ جنس دستور و باید در حوزه فرهنگ با بایدهای متعارف فردی متفاوت است/ لازم است به دو ساحت فقه فرهنگ و فلسفه فرهنگ ملتفت باشیم 🎙استاد علی فرحانی 📚فقه فرهنگ. فیضیه. 8/11/1401 () 📌تقریر کامل این جلسه را در پست پائین بخوانید.👇👇👇 @almorsalaat
💢فقه فرهنگ از کلان فقه ها است! 🌀آنچه به طور کلی در علوم انسانی و به طور خاص در فقه فرهنگ در پله اول لازم است مساله موضوع شناسی است. لهذا در فضای فقه فرهنگ هم آنچه از اهمیت بسیار مهمی برخوردار است این است که ابتدائا فرهنگ را به درستی بشناسیم و تصویر صحیحی از آن داشته باشیم. 🌀آنچه در دنیای امروز به عنوان فرهنگ شناخته میشود غیر از تصویر متعارفی است که از فرهنگ وجود دارد. در نگاه متعارف معمولا آنچه در قالب فرهنگ ارائه میشود، اخلاق اجتماعی و از سنخ کتاب العشرة است در حالی که ماهیت فرهنگ کاملا متفاوت است. 🌀اخلاق اجتماعی و آداب العشره از سنخ تجویز و توصیه های متعارف اند و در فضای مستحبات و مکروهات و واجبات و محرمات تنفس میکنند و با گزاره هایی همچون «سوء ظن نداشته باش» « با همسایه و رفیق به این شکل معاشرت کن» کار میکنند. این در حالی است که فرهنگ اساسا از نوع این سنخ دستورات و توصیه ها نیست. 🌀به عبارت دیگر فرهنگ از جنس حاصل مصدر است نه از جنس مصدر و باید و نباید های فردی. آنچه به عنوان فرهنگ در فضای امروز دنیا مطرح است و حدود سال 1900 میلادی توسط شخصی به نام تایلور مطرح شد، از جنس حاصل مصدر است. 🌀لذا نباید فرهنگ را با اخلاق و فقه اخلاق اشتباه گرفت ولو اخلاق اجتماعی باشد. حال اگر با این نگاه به فرهنگ بنگریم منابع کثیری در اسلام برای آن وجود دارد و بلکه باید گفت منابع ما مشحون از این دست مطالب و مباحث است که البته نیاز به بررسی و تحقیق دارد. 🌀به طور مثال در تاریخ سیره پیامبر اکرم صلوات الله علیه ضبط شده است که ایشان در کمترین زمان ممکن، برادری و مساوات بین مهاجرین و انصار ایجاد کردند. 🌀 و یا اینکه پیامبر اکرم صوات الله علیه، فرهنگ برخورد با زن مطلقه را عوض کردند. 🌀با این نگاه مشخص میشود که حتی برخی از سخت ترین احکام مانند قصاص هم از سنخ احکام فرهنگ ساز اند و در آیه «لکم فی القصاص حیاة» حیات بدون فرهنگ شکل نمیگیرد و البته قصاص هم در آن نقش دارد. 🌀و یا مثلا جنس روایات «کونوا دعاة الناس بغیر السنتکم» جنس روایات فرهنگ ساز است. 🌀لذا این سنخ مباحث در باب فرهنگ که ناظر به «شدن ها» در جامعه است غیر از بایدهایی از سنخ بایدهای صلوات نافله است که نهایتا خیلی ها هم به آن ملتزم نیستند. 🌀یعنی آنچه در دنیای امروز به عنوان فرهنگ شناخته میشود از جنس «فقه مندوبات و مکروهات و فقه اخلاق و فقه تجویزی و دستوری» نیست و فرهنگ هم در کلمات مقام معظم رهبری با همین دقت و به همین معنای صحیح اش به کار برده میشود که البته این معنای صحیح از فرهنگ هم دچار فقدان منابع نیست. 🌀لهذا مثلا بررسی مساله سوء ظن نهایتا منجر به توصیه تنزیهی یا تحریمی نسبت به سوء ظن میشود در حالی که مساله «شکل گرفتن فرهنگ خوش رفتاری و فرهنگ خوشدلی» چیز دیگری است و آنچه محل بحث فقه فرهنگ است از سنخ مساله دوم است نه از سنخ توصیه تنزیهی و تحریمی متعارف. 🌀اساسا باید گفت که فقه فرهنگ و فقه تربیت جزء می باشند. 🌀به عبارت دیگر فقه اقتصاد غیر از فرهنگ اقتصاد است. مسائلی همچون فقه اقتصاد اگرچه مسائل مستحدثه هستند اما از جنس فقه بالمعنی الاخص یعنی فقه طهارت تا دیات اند این در حالی است که فقه فرهنگ و فقه تعلیم تربیت اساسا از این جنس نیستند بلکه از جنس فقه بالمعنی الاعم است (مدار فقه بالمعنی الاعم هم ما یحتاج الیه البشر فی السعادة است) 🌀اساسا فقه بالمعنی الاخص عمدتا از افعال خرد اجتماعی یا ساحت های خاص اجتماعی بحث می کنند اما فرهنگ و تعلیم و تربیت تک ساحتی نیستند و از ساحت های متعدد شکل میگیرند و در همه این ساحت ها حاکم بر سائر فقه های خرد میشوند لذا کلان فقه اند. 🌀اگر این نگاه صحیح را از فرهنگ پیدا کردیم و موضوع شناسی به درستی شکل گرفت آن وقت است در این فضا سوالات مهم و پراهمیتی همچون نحوه «تغییر فرهنگ» و «اصلاح فرهنگ» و .... به وجود می آید که البته باید جواب آنها از منابع اسلامی استخراج شود. 🌀اما متاسفانه علم اصول فعلی از این ناحیه دچار ضعف است زیرا در فضای متعارف علم اصول لسان ادله ای که بیان ثواب و عقاب است را تبدیل به باید و نباید های متعارف (استحباب و کراهت و ...) میکنیم در حالی که لزوما لسان روایت لسانِ «باید و نباید» نیست بلکه یک است. 🌀اگر همین مساله را از ناحیه تفکیک بین باید و هست نظر کنیم باید بگوییم که: 🌀در عبارات علامه طباطبایی (به عنوان یک متن فاخر علمی) یک باید داریم که زمینه پیدایش تمام افعال اختیاری انسان است و افعال انسان متوقف بر این باید شخصی است. 🌀اما باید ملتفت باشیم این سنخ بایدها علوم انسانی را نمی سازند بلکه علوم انسانی حاصل از بایدهای اجتماعی است نه بایدهای فردی متعارف. 🌀لذا فرهنگ هم که از جنس حاصل مصدر است ولو نهایتا ذیل باید و نبایدها جای میگیرد اما نه از جنس باید های فردی متعارف بلکه از جنس باید های کلان و اجتماعی. 🌀با این نگاه مشخص میشود که ، هم دارد که از هست های فوقانی این سنخ بایدها سخن میگوید. 🌀البته باید همه ساحت های این عرصه اعم از ساحت های بنیادین و ساحت های فقهی و ساحت های میدانی بررسی و تحقیق شوند و صرف تمرکز بر یک ساحت مثمر ثمر نیست. ✍️احسان چینی پرداز 8/11/1401 (@Ehsan1244) 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
علوم انسانی حاصل از بایدهای اجتماعی است نه بایدهای فردی متعارف 🔻حجه الاسلام والمسلمین علی فرحانی در درس فقه فرهنگ مطرح کرد؛ 📚 اخلاق اجتماعی و آداب العشره از سنخ تجویز و توصیه های متعارف اند و در فضای مستحبات و مکروهات و واجبات و محرمات تنفس می‌کنند و با گزاره هایی همچون «سوء ظن نداشته باش» « با همسایه و رفیق به این شکل معاشرت کن» کار می‌کنند. این در حالی است که فرهنگ اساسا از نوع این سنخ دستورات و توصیه ها نیست. 📚 نباید فرهنگ را با اخلاق و فقه اخلاق اشتباه گرفت ولو اخلاق اجتماعی باشد. حال اگر با این نگاه به فرهنگ بنگریم منابع کثیری در اسلام برای آن وجود دارد. بلکه باید گفت منابع ما مشحون از این دست مطالب و مباحث است که البته نیاز به بررسی و تحقیق دارد. 📚 اساسا فقه بالمعنی الاخص عمدتا از افعال خرد اجتماعی یا ساحت های خاص اجتماعی بحث می کنند اما فرهنگ و تعلیم و تربیت تک ساحتی نیستند و از ساحت های متعدد شکل می‌گیرند و در همه این ساحت ها حاکم بر سائر فقه های خرد می‌شوند؛ از این روی از فقه کلان محسوب می‌شود. 📚 در فضای متعارف علم اصول فعلی لسان ادله ای که بیان ثواب و عقاب است را تبدیل به باید و نباید های متعارف (استحباب و کراهت و ...)، تبدیل می‌کنیم در حالی که لزوما لسان روایت لسانِ «باید و نباید» نیست بلکه یک لسانِ فرهنگ ساز است؛ از این جهت علم اصول دچار ضعف است می‌باشد. 🌐 ادامه مطلب: http://ihkn.ir/?p=31595 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
🔰رساله نور وحدت 🔰همراه با تعلیقه علامه طباطبایی 🌀عارف بزرگوار، مرحوم آیت الله شیخ علی آقا پهلوانی ( سعادت پرور) قدس سره: 🌀مرحوم استاد، علامه طباطبایی رضوان الله تعالی علیه برای سالکین متوسط عنایت زیادی داشتند که «» خوانده شود و آنان را بیشتر متوجه فکر در وحدت بکنند. 🌀از استاد سوال شد که چه احتیاج است به فکر در وحدت کردن؟ همان اعمال شرعیه، خود، شخص را به مقصد می رساند. 🌀استاد فرمودند: 🌀فکر در وحدت، یعنی و توجه به حق. اعمال شرعیه بدون آن منتج نیست؛ یک عمر کسی خدا را کنار قرار دهد و خود را کنار، و عبادت حق کند؛ این جز بُعد چیزی نتیجه نمی دهد؛ باید مراقبه و به آن طوری که شایسته ی اوست باشد تا نتیجه بخش باشد. ♨️لینک دانلود رساله نور وحدت👇👇👇 https://eitaa.com/palmorsalaat/174 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
هدایت شده از بینش مطهر || مطهَرین
🔴 مرحله اول از طرح بینش مطهر ⬅️ویژه ی طلاب (برادران) 🎙مدرس:حجت الاسلام محسن ابراهیمی 🕑زمان شروع: پنجشنبه ۱۳بهمن ساعت۱۶ 🔰مکان: خاکفرج، میدان الهادی، حوزه علمیه الهادی (ع) ✅جهت ثبت نام، نام و نام خانوادگی خود را به آیدی زیر ارسال کنید 👇👇👇 @Admin_kosarenoor_ardebil ------------------•[]💠[]•--------------- https://eitaa.com/joinchat/2767650840Cd17f406221 کانال جامع اندیشه های شهید مطهری