انسان شناسی در مقتل ابا عبد الله_01.mp3
21.55M
🔊#حضرت_زینب| انسان شناسی در مقتل ابا عبد الله (ع)/ ولایت مداری در سیره حضرت زینب(س)/ ترکت الخلق طرا فی هواکا و أیتمت العیال لکی أراکا/ اشاره ای به عظمت خطبه فاطمه صغری (س) در کوفه
🎙استاد علی فرحانی
📚گزیده تدریس شرح لمعه. سال 90
#حضرت_زینب
#انسان_شناسی
#پای_درس_استاد_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
#فلسفه
📌علامه طباطبایی، صاحب تفکری عمیق بود/ ایشان مصر بودند بر اینکه میان علوم خلط نشود/ حین بحث فلسفی هیچ حدوسط عرفانی و تفسیری و ... را دخیل نمیکردند/ به همین خاطر ملامحسن فیض را تمجید میکردند
🔰علامه طهرانی
🌀روش علمى: استاد،مردى متفكّر و در تفكّر عميق بودند. هيچگاه از مطلبى به آسانى عبور نمىكردند؛و تا بعمق مطلب نمىرسيدند و اطراف و جوانب آنرا كاوش نمىنمودند دست بر نمىداشتند.
🌀در بسيارى از مواقع كه يك سؤال بسيط و سادهاى از ايشان مىشد،در يك مسألۀ فلسفى و يا تفسيرى و يا روائى،و ممكن بود با چند كلمه جواب،فورى پاسخ داده شده و مطلب تمام شود؛ايشان قدرى ساكت مىماندند و پس از آن چنان اطراف و جوانب و احتمالات و مواضع ردّ و قبول را بررسى و بحث مىنمودند كه حكم يك درسى را پيدا مىكرد. در مباحث فلسفى از دائرۀ برهان خارج نمىشدند؛و مواضع مغالطه و جدال و خطابه و شعر را خوب از قياسات برهانيّه جدا مىكردند،و تا مسأله به اوّليّات و نظائرها منتهى نمىشد دست بر نمىداشتند.
🌀و هيچگاه مسائل فلسفى را با مسائل شهودى و عرفانى و ذوقى خلط نمىنمودند؛در مسائل فلسفى-در موقع تدريس-يك سخن از مسائل شهودى داخل نميشد؛و در اين جهت با صدر المتألّهين و حكيم سبزوارى فى الجمله متفاوت بودند.
🌀بسيار دوست داشتند كه در هر رشته از علوم،بحث از مسائل همان علم شود؛ و از موضوعات و احكام همان علم بحث و گفتگو شود؛و علوم با يكديگر درهم و برهم نگردند. و بسيار رنج مىبردند از كسانيكه فلسفه و تفسير و اخبار را با هم خلط مىكنند؛ و چون برهان دستى از آنها نمىگيرد و در مسأله در مىمانند به روايات و تفسير متوسّل مىشوند و با استشهاد به آنها مىخواهند برهان خود را تمام كنند.
🌀از مرحوم ملاّ محسن فيض كاشانى بسيار تمجيد مىكردند و مىفرمودند:اين مرد جامع علوم است و بجامعيّت او در عالم اسلام كمتر كسى را سراغ داريم؛و ملاحظه مىشود كه در علوم مستقلاّ وارد شده،و علوم را با هم خلط و مزج نكرده است .
🌀در تفسير « صافى » و « أصفى » و « مُصفَّى » كه روش تفسير روائى را دارد،ابداً وارد مسائل فلسفى و عرفانى و شهودى نمىگردد. در اخبار،كسيكه كتاب « وافى » او را مطالعه كند مىبيند يك اخبارى صرف است و گوئى اصلاً فلسفه نخوانده است . در كتابهاى عرفانى و ذوقى نيز از همان روش تجاوز نمىكند،و از موضوع خارج نمىشود؛با اينكه در فلسفه استاد و از مبرّزان شاگردان صدر المتألّهين بوده است.
📚مهرتابان. ص 42_43
#در_محضر_علامه_طباطبایی
#کلام_بزرگان
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
1.51M
⁉️مشاوره
🔰سوال: بنده ک زیاد منبر میرم در رسانه و غیررسانه حداقل هفته ای ۳ جا میرم ایام تبلیغی هم که هیچ. بالطبع سرو کارم با روایات و تفسیر هست کتاب های تاریخی همچنین فلذا از فقه و اصول و ادبیات و فلسفه و اینا ک خیلیم علاقه دارم عقب میممونم .... بنظرتون چیکار کنم؟
🎙حجت الاسلام ابراهیمی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
المرسلات
⁉️مشاوره 🔰سوال: بنده ک زیاد منبر میرم در رسانه و غیررسانه حداقل هفته ای ۳ جا میرم ایام تبلیغی هم ک
#طلبه_موفق
#پای_درس_استاد_فرحانی
📌مجموعه جلسات طلبه موفق استاد را میتوانید در پست پائین ببینید. 👇👇👇
@almorsalaat
♨️ #مجموعه_صوتی #طلبه_موفق:
❇️مجموعه گفتارهای #استاد_علی_فرحانی در موضوع:
✅راهکارها و مهارت های موفقیت و #برنامه_ریزی جهت دستیابی به اهداف #حوزوی
✅این مجموعه صوتی منحصر به فرد که از دروس و جلسات استاد علی فرحانی انتخاب و جدا شده است، مجموعه ای کامل در موضوع #روش_زندگی و #تحصیل_طلبگی است.
✅با #استماع این مجموعه صوتی امید است که سوالات مختلف در مورد روش تحصیل و برنامهریزی علوم حوزوی مرتفع شود و مسیر تحصیل تا قله اجتهاد مشخص گردد.
✅بحمدالله تا به حال افراد زیادی از این مجموعه صوتی استفاده کرده و راه حل بسیاری از مشکلات تحصیلی خود را یافته اند و با نگاهی صحیح، انگیزه کافی برای تحصیل علمی را به دست آورده اند.
♨️دانلود کنید و بشنوید 👇👇
1️⃣اهداف و چشم اندازهای حوزوی
eitaa.com/almorsalaat/4158
2️⃣راهکارها و مهارت های برنامه ریزی
eitaa.com/almorsalaat/4183
3️⃣روش ها و مهارت های علم آموزی
eitaa.com/almorsalaat/4238
4️⃣آشنایی با علم #فلسفه و روش تحصیل آن
eitaa.com/almorsalaat/4296
5️⃣آشنایی با علم #اصول و روش تحصیل آن
eitaa.com/almorsalaat/4337
6️⃣آشنایی با علم #فقه و روش تحصیل آن
eitaa.com/almorsalaat/4361
7️⃣آشنایی با علم #ادبیات و روش تحصیل آن
eitaa.com/almorsalaat/4435
8️⃣ آشنایی با علم #منطق و روش تحصیل آن
eitaa.com/almorsalaat/4475
#پای_درس_استاد_فرحانی #طلبه_موفق #مهارت_های_تحصیل_علم
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
#فلسفه
#شهید_مطهری
📌گرایش به توحید، فطری انسان است/ آنچه سوال برانگیز است عدم گرایش به دین است/ شک، گذرگاه خوب و لازمی است اما منزلگاه بدی است/ ماتریالیسم، شک را منزلگاه خود قرار داده است
🔰شهید مطهری
🌀طرح اين بحث به اين كيفيّت كه علل گرايشهاى مادّى چيست، طبعاً نمودار اين است كه ما مدّعى هستيم انسان بالطّبع نمىبايست گرايش مادّى پيدا كند؛ مادّيگرى يك جريان مخالف طبيعت و فطرت انسان است و چون بر خلاف اصل است، بايد به جستجوى علّت آن پرداخت و از سببى كه آن را بر خلاف اصل و قاعده به وجود آورده كاوش نمود.
🌀 و به عبارت سادهتر، اعتقاد به خدا حكم سلامت را دارد و گرايش مادّى حكم بيمارى را. هيچگاه از سرّ سلامت نبايد پرسيد، زيرا سلامت بر طبق مسير و جريان طبيعى نظام خلقت است؛ امّا اگر ديديم فردى يا جمعيّتى بيمارند، آنجا بايد پرسيد: چرا اين افراد بيمار شدند؟ چه موجباتى سبب بيمارى آنها شده است؟
🌀اين نظر ما درست بر خلاف آن است كه در كتب «تاريخ اديان» معمولًا اظهار نظر مىكنند. نويسندگان آن كتب غالباً به دنبال اين مىگردند كه چرا بشر گرايش دينى پيدا كرد؟
🌀از نظر ما گرايش دينى نيازى به پرسش ندارد. آن، كشش فطرت است، بلكه بايد كاوش كرد كه چرا بشر گرايش به بىدينى پيدا كرد؟ فعلا نمىخواهيم اين بحث را دنبال كنيم كه آيا دينى بودن يك امر طبيعى است و بىدينى امرى غير طبيعى و يا بر عكس است؟ زيرا از نظر موضوع بحث اصلى، ضرورتى نمىبينيم.
🌀البتّه اين مطلب را بايد توجّه داشت كه مقصود اين نيست كه چون گرايش توحيدى يك گرايش فطرى و طبيعى است، آنگاه كه در سطح تعقّلات علمى و فلسفى طرح مىشود هيچ گونه سؤالى به وجود نمىآورد. خير، مقصود اين نيست.
🌀اين مسأله مانند هر مسأله ديگر هر چند مورد تأييد يك غريزه فطرى باشد، آنگاه كه در سطح تعقّل طرح مىشود، طبعاً سؤالات و اشكالات و شكوك و شبهاتى براى مبتدى به وجود مىآورد و راه حلهاى لذّتبخشى هم در همان سطح دارد. على هذا ما نمىخواهيم شكوك و شبهاتى كه واقعاً براى افرادى پيش مىآيد ناديده بگيريم و يا آنها را ناشى از خبث طينت و سوء سريره آنها بدانيم. خير، چنين نيست.
🌀پيدايش شكوك و شبهات در اين زمينه آنگاه كه بشر مىخواهد همه مسائل مربوط به اين موضوع را حل كند، يك امر طبيعى و عادى است و همين شكوك است كه محرّك بشر به سوى تحقيق بيشتر است. و لهذا ما اين نوع شكوك را كه منجر به تحقيق بيشتر مىشود، مقدّس مىشماريم، زيرا مقدّمه وصول به يقين و ايمان و اطمينان است.
🌀شك آنگاه بد است كه به صورت وسواس درآيد و آدمى را به خود سرگرم كند، آنچنانكه مىبينيم بعضى افراد از اينكه مىتوانند در مسائل ترديد كنند لذّت مىبرند و آخرين منزل سير فكرى خود را ترديد و دودلى مىدانند. اين حالت، حالت بسيار خطرناكى است، بر خلاف حالت اوّل كه مقدّمه كمال است.
🌀لهذا مكرّر گفتهايم كه #شك، #گذرگاه_خوب و لازمى است امّا توقّفگاه و #سرمنزل_بدى.
🌀بحث ما اكنون درباره افراد يا گروههايى است كه شك را توقّفگاه و آخرين منزل خويش ساختند. به عقيده ما ماترياليسم هر چند خود را يك مكتب جزمى معرّفى مىكند، ولى جزء مكاتب شك است. منطق قرآن نيز درباره اينها همين است. قرآن مىگويد: «حدّ اكثر اين است كه دچار برخى شكوك و ظنون هستند، ولى در عمل، آن را به صورت جزم و علم و يقين در مىآورند.»
📚مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (علل گرايش به ماديگرى)، ج1، ص: 473
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
پژوهش مساله فقه المرأة.mp3
15.93M
🎙#فقه_فرهنگ| متد سنتی فقه و پاسخگو بودن آن/ اهمیت و معنای صحیح موضوع شناسی در این فضا/ لزوم تجمیع منابع و کار با ادله/ شیخ طوسی زمانه باشیم/ موضوع #فقه_المرأة و لزوم تجمیع منابع آن و استنباط از ادله/ لزوم کار پژوهشی و گروهی در این عرصه
🎙استاد علی فرحانی
📚گزیده تدریس فقه فرهنگ. فیضیه. 10/11/1401
📌متن کامل بیانات استاد را در پست پائین #حتما_بخوانید👇👇👇
@almorsalaat
#فقه_فرهنگ
#فقه_المرأة
#پای_درس_استاد_فرحانی
📌استاد معظم در جلسه تدریس فقه فرهنگ مورخ 10/11/1401 (فیضیه)، ضمن تاکید بر روش پژوهش محور در مسیر حل مسائل مستحدثه، به منظور جمع بندی از مباحثی که تا به حال در این جلسات مطرح شده است چنین فرمودند:
◽️جمع بندی مباحثی که تا به حال در این سلسله جلسات فقه فرهنگ و مساله علوم انسانی اسلامی داشته ایم در دو ناحیه محتوا و متد بدین شرح است:
◽️نسبت به متد و روش:
◽️به این نتیجه رسیدیم که در مسائل مستحدثه همان متد سنتی فقهاء در فقه جوابگو است. البته شیوه قدمائی، قرائات متعددی دارد و مقصود ما از شیوه قدمائی این است که:
1⃣موضوع شناسی
◽️در اولین گام باید موضوع شناسی شود و نیاز به موضوع شناسی دقیق وجود دارد. اساسا موضوع شناسی در این فضا دقائق زیادی دارد و غیر از موضوع شناسی متعارف است
◽️موضوع هم یعنی سوالی که هیچ حکمی در آن مرحله وجود دارد اگرچه این موضوع اجزاء متعدد و پیچیده داشته باشد که باید تمام ابعاد و اجزائش شناخته شود و در مرحله بعد از طریق منابع دین، این سوال جواب داده شود.
2⃣تجمیع منابع
◽️در گام دوم نیاز به تجمیع منابع داریم
◽️جایگاه امروز یک فقیه در مقابل سوالات امروزین همانند جایگاه شیخ طوسی است در مقابل سوالات زمان خودش.
◽ باید توجه کرد که شیخ طوسی با عصر صدور روایات فاصله دارد و تاریخ روایات و ادله یک تاریخ پر فراز و نشیب است لذا نباید گمان کرد که تمام ادله و بیانات معصومین به دست شیخ طوسی رسیده است و به همین خاطر توانسته است در این عرصه پیروز باشد.
◽️اما مع ذلک شیخ طوسی تمام ادله مورد نیاز خود را با موضوع شناسی صحیح از زمانه، تدوین و تبویب کردند و حال ما هم باید همین طور باشیم.
◽️اگرچه شیخ طوسی تمام منابع و ادله موجود را هم تدوین و تبویب نکردند چه اینکه روایات اخلاقی را چنین تبویب و تدوین نکردند لذا برخی از روایات بصائر الدرجات چون مربوط به بحث ان فقهاء نبوده است وارد در تدوین و تدویب روایات توسط آنها نشده است.
◽در زمانه ما شاید به اندازه نیمی از فقه و یا بیشتر، موضوعات بسیار جدیدی پیش آمده است که باید نسبت به این سوالات و مسائل تدوین منابع شود و منابع مسانخ با آن یافت شده و حکم آنها به دست بیاید.
◽️به عبارت دیگر تبویب و تدوین روایات که توسط فقهاء گذشته انجام میشده است طریقیت دارد نه موضوعیت؛ شاهدش این است که در همان زمان هم اگر فقیهی نسبت به تجمیع جمیع منابع شک می کرده است و احتمال میداده است که روایت دیگری در باب دیگری نسبت به سوالش وجود داشته باشد کل کتاب حدیثی را مطالعه می کرده است نه اینکه صرفا همان باب از کتاب حدیثی را مطالعه کند کما اینکه آیت الله بروجردی (ره) می فرمودند در وسائل الشیعه روایات تقطیع شده است و این تقطیع در برخی از روایات مضر است لذا باید تجمیع منابع شود.
◽️و در زمان حاضر چون نه صرف تک سوالات مستحدثه بلکه شبکه مسائل مستحدثه ای به وجود آمده است، می بایست تجمیع دوباره منابع صورت گیرد و البته رأس المال این کار هم کتب معروفه و تراث شیعه است.
◽️البته برخی از نظامات اجتهادی و دستگاه های استنباطی نسبت به تدوین منابع، لابشرط اند و برخی به شرط لا هستند که آنهایی که به شرط لا هستند در این فضا به کار نمی آیند.
◽️در این فضا اگر موضوع محل بحث را «جنسیت زن» یا همان «فقه المرأة» بگذاریم با این نگاه، روایاتی از دوردست بسیار موثر میشود یعنی روایاتی که در حیض و نفاس آمده است با روایاتی که در ارث آمده است مرتبط میشوند و یک شبکه مفاهیم مشترک به وجود میآورند زیرا نگاه مشترک بر آنها حاکم است، این نگاه است که کم کم ما را به سمت نگاه جامع به زن و زنانگی در اسلام می رساند.
◽️اما نسبت به محتوای:
1⃣اولا کلان نگاه حوزه روابط اجتماعی مورد بحث قرار گرفت که در این عرصه عبارات علامه طباطبایی را مورد بررسی قرار دادیم و تاثیرگذاری آن نگاه را در حوزه فقه فتوا و فقه نظامات بحث کردیم.
2⃣ ثانیا بحث بر روی حوزه فرهنگ شد و مفهوم شناسی و منبع شناسی آن را بحث کردیم.
3⃣ بعد هم وارد در بحث از قواعد عامه شدیم و چند مورد از قواعد عامه فرهنگ را مورد بررسی قرار دادیم.
◽️یکی از این قواعد که به آن پرداختیم، مسأله #دوراهی_اجتماعی شدیم.
◽️ در این سلسله جلسات معلوم شد که خود دوراهی اجتماعی در خود غرب هم حکم ندارد بلکه موارد و مصادیق آن اعم از مصادیق اقتصادی و امنیتی و فرهنگی اش حکم دارند.
◽️شیخ اعظم هم در مکاسب می فرمایند اینکه فقهاء گاها عناوینی را به عنوان شرط یا ملاک ذکر کرده اند در حالی که آن عنوان منصوص در ادله نیست بلکه مستنبط از ادله است یعنی خود عنوان حکم ندارد بلکه این مصادیق آن اند که حکم دارند مانند عنوان «طلقیت»
◽️یعنی در ادله چیزی به نام طلقیت، شرط مبیع دانسته نشده است بلکه آنچه در ادله است مصادیقی است که فقهاء از باب جامع آنها عنوان طلقیت را استنباط کرده اند پس نوع مواجهه با شرط طلقیت غیر از نوع مواجهه با شرط مالیت است زیرا مالیت از شروط منصوص برای عوضین است اما طلقیت چنین نیست. یعنی عنوان طلقیت حکمی ندارد بلکه معنون های آن حکم دارند.
◽️حال دوراهی اجتماعی هم همین طور است یعنی باید با معنون آن کار کرد و از جنبه معنون آن موضوعات ذیل را بررسی کردیم:
1⃣حضور زن در ورزشگاه ها و حوزه های تخصصی
2⃣مساله زن و تفکیک جنسیتی محیط های آموزشی
3⃣مساله افزایش سن ازدواج
◽️لهذا در این سلسله جلسات، نسبت به موضوع «زنانگی و جنسیت زنانه» و به تعبیری #فقه_المرأة یک نگاه تاثیر گذار موضوعی پیدا شد یعنی مشخص شد که معلوم شدن تکلیف این موضوع می تواند چه دائره از فقه را پوشش دهد و تا چه حیطه هایی تاثیر داشته باشد. لذا می توانیم با نگاه به همین موضوع وارد ادله شویم.
◽️به همین منظور، باید ناظر به فقه المرأة، تجمیع منابع کنیم و به صورت #پژوهش_محور و #گروهی به سمت حل این مساله برویم.
✍احسان چینی پرداز (@Ehsan1244)
#فقه_المرأة
#علوم_انسانی_اسلامی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ببینید | بیست و دوم بهمن امسال انشاءالله به توفیق الهی مظهر حضور مردم، مظهر عزت مردم، مظهر اعتماد مردم به یکدیگر است. مظهر اتحاد ملی است.
👈🏻 من توصیهام به آحاد مردم این است سعی کنند این راهپیمایی را، این روز بزرگ را، این حرکت باشکوه را مظهر اتحاد ملی و وحدت ملی قرار دهند.
📢 این پیام را بطور صریح به دشمن برسانند که تلاش او برای از بین بردن اتحاد ملی، تلاش خنثی شدهای است.
💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🌟🌌 #الله_اکبر 🌌🌟
🔻 رهبرانقلاب: الله اكبر ملت ايران لحن و نواى خاصى دارد. چون الله اكبر پيغمبر است، الله اكبر بت شكن است، چون به معناى ناچيز و بىمقدار داشتن بتهاى زور و زر است، چون به معناى رشادت و شجاعت يک ملّت در مقابل استكبار جهانى است.
💻 Farsi.Khamenei.ir
#حضرت_امام
#انقلاب_اسلامی
♦️امام خمینی (ره)، مرد چند بعدىِ عمیقِ توصیف ناشدنی
🎙رهبر معظم انقلاب
▫️حقیقتاً امام بزرگوار ما #یک_استثناء در تاریخ ملت ایران بود. این را نه از باب عشق و علاقه به ایشان بلکه نگاه منصفانهی هر کسی این را تأیید میکند. امام حقاً و انصافاً یک عنصر استثنایی بود.
▫️بنده با رجال تاریخی کشور آشنایم، این #شخصیت_جامع نه در بین علمای بزرگ ما و نه در بین زمامداران و نه در بین مصلحان و منادیان تحول #نظیر_ندارد. بزرگانی مثل مرحوم سید جمال و تحول خواهانی که در کشور ما یا حتّی در دنیای اسلام بودند، کجا؛ این مرد چند بعدىِ عمیقِ حقیقتاً توصیف ناشدنی کجا؟
▫️بنده شرح حال بسیاری از فلاسفه، عرفا، دانشمندان علوم عقلی، سیاسیون، پیرمردهای پخته و آدمهای سنجیده را در کتابها خواندهام یا در زندگیام با آنها برخورد داشتهام؛ حقاً فاصلهی بین آنها و امام بزرگوار، #فاصله_ی_زیادی است!
📚بیانات ۸۴/۳/۱۰
#کلام_ولی
#در_مدرسه_امام_خمینی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
#فلسفه
#روایات_معارف
📌آنچه فلاسفه مصر و یونان قدیم و نیز متکلمین در باب توحید گفتند در حد #وحدت_عددی واجب تعالی است/این نگاه تا حدود سنۀ يكهزار از هجرت نبويّه ادامه داشته است/ظرائف و دقائق روایات اهل بیت و آیات قرآن از این منظر، مورد اهمال و غفلت بوده است /حقیقت توحید قرآنی را امیرالمومنین(ع) تبیین کرد/ فلاسفه اسلامی تصریح کرده اند که این حقیقت را از کلمات امیرالمومنین دارند.
🔰علامه طباطبایی
💢القول بأن للعالم صانعا ثم القول بأنه واحد من أقدم المسائل الدائرة بين متفكري هذا النوع تهديه إليه فطرته المركوزة فيه، حتى أن الوثنية المبنية على الإشراك، إذا أمعنا في حقيقة معناها وجدناها مبنية على أساس توحيد الصانع، و إثبات شفعاء عنده؛ (ما نَعْبُدُهُمْ إِلاّ لِيُقَرِّبُونا إِلَى اللّهِ زُلْفى ) و إن انحرفت بعد عن مجراها، و آل أمرها إلى إعطاء الاستقلال و الأصالة لآلهة دون الله.
💢و الفطرة الداعية إلى توحيد الإله و إن كانت تدعو إلى إله واحد غير محدود العظمة و الكبرياء ذاتا و صفة - على ما تقدم بيانه بالاستفادة من الكتاب العزيز - غير أن ألفة الإنسان و أنسه في ظرف حياته بالآحاد العددية من جانب، و بلاء المليين بالوثنيين و الثنويين و غيرهم لنفي تعدد الآلهة من جانب آخر سجل عددية الوحدة و جعل حكم الفطرة المذكورة كالمغفول عنه.
💢و لذلك ترى المأثور من كلمات الفلاسفة الباحثين في مصر القديم و اليونان و إسكندرية و غيرهم ممن بعدهم يعطي #الوحدة_العددية حتى صرح بها مثل الرئيس أبي علي بن سينا في كتاب الشفاء، و على هذا المجرى يجري كلام غيره ممن بعده إلى حدود الألف من الهجرة النبوية.
💢و أما أهل الكلام من الباحثين فاحتجاجاتهم على التوحيد لا تعطي أزيد من الوحدة العددية أيضا في عين أن هذه الحجج مأخوذة من الكتاب العزيز عامة؛ فهذا ما يتحصل من كلمات أهل البحث في هذه المسألة.
💢فالذي بينه #القرآن_الكريم من معنى التوحيد أول خطوة خطيت في تعليم هذه الحقيقة من المعرفة، غير أن #أهل_التفسير و المتعاطين لعلوم القرآن من الصحابة و التابعين ثم الذين يلونهم #أهملوا هذا البحث الشريف، فهذه جوامع الحديث و كتب التفسير المأثورة منهم لا ترى فيها أثرا من هذه الحقيقة لا ببيان شارح، و لا بسلوك استدلالي.
💢و لم نجد ما يكشف عنها غطاءها إلا ما ورد في #كلام_الإمام_علي_بن_أبي_طالب عليه أفضل السلام خاصة، فإن كلامه هو الفاتح لبابها، و الرافع لسترها و حجابها على أهدى سبيل و أوضح طريق من البرهان، ثم ما وقع في كلام #الفلاسفة_الإسلاميين بعد الألف الهجري، و قد صرحوا بأنهم إنما استفادوه من كلامه (ع).
💢و هذا هو السر في اقتصارنا في البحث الروائي السابق على نقل نماذج من غرر كلامه (ع) الرائق، لأن السلوك في هذه المسألة و شرحها من مسلك الإحتجاج البرهاني لا يوجد في كلام غيره (ع).
📚المیزان. ج 6. صص 104_105
#امیر_المومنین(ع)
#در_محضر_علامه_طباطبایی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
📚#معرفی_کتاب| علل گرایش به مادیگری
✍استاد شهید آیت الله مطهری
🌀موضوع اصلي بحث اين کتاب، يعني اثبات يا انکار #خدا، قطعا حسّاسترين و شورانگيزترين موضوعي است که از فجر تاريخ تاکنون انديشهها را به خود مشغول داشته و ميدارد. موضع انسان در اين مسأله، در #تمام ابعاد انديشهاش و در جهانبيني او و ارزيابيهايش از مسائل و در جهت گيريهاي اخلاقي و اجتماعياش تأثير و نقش تعيين کننده دارد. گمان نميرود هيچ انديشهاي به اندازه اين انديشه «دغدغه آور» باشد. هر فردي که اندکي با تفکر و انديشه سر و کار داشته است، لااقل دورهاي از عمر خويش را با اين «دغدغه» گذرانده است. (مقدمه کتاب)
📌این کتاب از زیباترین آثار قلمی شهید معظم است. نکات بسیار مهمی را که دانستن آنها برای حوزویان ضروری است، در این کتاب بیان کرده اند. البته برخی مباحث آن نیاز به مقدمات فلسفی دارد.
#اندیشه_مطهر
#فلسفه
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
ملاک علم در بیان علامه طباطبایی.MP3
9.83M
🎙#فلسفه| بوعلی ملاک علم را تجرد و شیخ اشراق، احاطه و علیت میداند/ ملاک علم در نگاه فلسفی علامه، #تجرد مقابل ماده است/ علامه مسأله «احاطه» را هم به ملاک علم اضافه میکند و صرف تجرد، علم ساز نیست/ لذا همه مجردات به هم علم ندارند/ مشکل عالم ماده در باب علم، مشکل #قابلی است/ لذا حتی بدن انسان چون مادی است از نفس او غایب است/ لهذا اگر «صورت» هم مادی باشد معلوم واقع نمیشود و در این صورت حرکت توسطیه هم نمی تواند مشکل علم را حل کند
🎙استاد علی فرحانی
📚فیضیه. 2/11/1401
#فلسفه
#در_محضر_علامه
#پای_درس_استاد_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
📌معجزات قولی سفرای الهی/ آفتاب آمد دلیل آفتاب
🔰علامه حسن زاده (ره)
💢معجزات قولى سفراى الهى قوى ترين حجت بر حجت بودن آنان است
💢چنانكه قرآن كريم خود بهترين حجت بر رسالت خاتم انبياء محمد مصطفى صلى الله عليه و آله است , روايات اوصياى آن حضرت نيز بهترين حجت بر حجت بودن آنان است و خود آن بزرگان دليل امام بودن خودشان اند كه الدليل دليل لنفسه , و آفتاب آمد دليل آفتاب
💢اگر كسى با نظر تحقيق و ديده انصاف در روايات و خطب و كتب و رسائل و به ويژه در ادعيه و مناجاتهاى اهل بيت عليهم السلام تدبر كند , اعتراف مى نمايد كه اين همه معارف حقه از اوتاد و ابدال و افرادى كه مدرسه و معلم نديده اند به جز از نفوس مؤيد به روح القدس نتواند بوده باشد
💢اماميه را در اثبات حقانيت امامت و خلافت يك يك ائمه اثنى عشر عليهم السلام همين معارف مروى از آن بزرگان كافى است روايات مرتبه نازله قرآن و قرآن مرحله عاليه و روح آنها است روايات بطون و اسرار آيات قرآنى اند كه از اهل بيت عصمت و وحى كه مرزوق به علم لدنى اند صادر شده اند و پوشيده نيست كه اين گونه معجزات قولى , بعد از قرآن و پيغمبر خاتم ( ص ) از هيچ كدام از صحابه و علماى بعد از آنان به جز از ائمه اثنى عشر اماميه عليهم السلام روايت نشده است ,
💢اگر كسى سراغ دارد ارائه دهد , اگر كسى عديل فرموده هاى آل طه از نهج البلاغه گرفته تا توقيعات حضرت بقيه الله را آگاهى دارد خبر نمايد , ما كه هر چه بيشتر گشتيم كمتر يافتيم
وانگهى تنها سخن از عبارت پردازى و سجع و قافيه سازى نيست بلكه سخن در فصاحت و بلاغت تعبير است بلكه كلام در بيان حقائق دار هستى با بهترين تعبيرات عربى مبين , و درج در معنى در زيباترين و رساترين درج صدف عبارتست كه نوابغ دهر و افراد يك فن در فنون علوم , در فهم آنها دست تضرع و ابتهال به سوى ملكوت عالم دراز مى كنند
📚رساله وحدت از دیدگاه عارف و حکیم
#کلام_بزرگان
@almorsalaat
23.10.1401_02.mp3
40.31M
🎙#اصول_فقه_معاصر| اشاره ای به ثمره مبحث وضع قسم ثالث و قسم رابع در علم اصول و نقش آن در استطهار از ادله/ آنچه در تفهیم و تفهمات عقلائی نقش اساسی دارد، وجود ربطی است/ البته باید وجود ربطی را وجود ربطی عقلائی ببینیم نه فلسفی/ مثلا عنوان بیع با توضیح فقهاء یک وجود ربطی است / حضرت امام در مباحث «الخلل فی الصلاه» میفرمایند یکی از عمده دلایلی که موجب میشود فقیه به راحتی از ادله استظهار نکند، توجه نکردن به وجهه هیئت (ربط) عناوین ادله است
🎙استاد علی فرحانی
📚اصول فقه معاصر. فیضیه. 24/11/1401(#جلسه_نوزدهم)
#اصول_فقه_معاصر
#پای_درس_استاد_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
13 Feb, 16.25_.mp3
12.11M
🎙#فقه_فرهنگ| لزوم کار اجتهادی و استنباطی از ادله ناظر به مسائل مستحدثه/ لوازم و شروط یک کار اجتهادی
🎙استاد علی فرحانی
📚 تدریس فقه فرهنگ. فیضیه. 24/11/1401
#فقه_المرأة
#علوم_انسانی_اسلامی
#پای_درس_استاد_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#ماه_رجب
📹«مقام و منزلت ائمه معصومین ع»
🔹 «لاَ فَرْقَ بَيْنَكَ وَ بَيْنَهَا إِلاَّ أَنَّهُمْ عِبَادُك ... بَدْؤُهَا مِنْكَ وَ عَوْدُهَا إِلَيْكَ أَعْضَادٌ وَ أَشْهَادٌ وَ مُنَاةٌ وَ أَذْوَادٌ وَ حَفَظَةٌ وَ رُوَّادٌ؛
🎙آیت الله بهجت (ره)
@bahjat_ir
@almorsalaat
📌برهان نظم تنها ما را تا حد ماوراء الطبیعه سوق میدهد / برهان نظم تنها یک فاعل مدرک ماوراء الطبیعی برای طبیعت اثبات میکند/ قرار نیست همه معارف خداشناسی و الهیات از برهان نظم نتیجه شود
🔰شهید مطهری
🌀ما در جلد پنجم اصول فلسفه يادآور شديم كه ارزش برهان نظم تنها در اين حدّ است كه ما را تا مرز ما وراء الطّبيعه سوق مىدهد. اين برهان همين قدر ثابت مىكند كه طبيعت ماورايى دارد و مسخّر آن ما وراء است و آن ما وراء، مستشعر به ذات و مستشعر به افعال خود است. امّا اينكه آن ما وراء واجب است يا ممكن، حادث است يا قديم، واحد است يا كثير، محدود است يا نامحدود، علم و قدرتش متناهى است يا نامتناهى، از حدود اين برهان خارج است. اينها مسائلى است كه تنها و تنها بر عهده فلسفه الهى است و فلسفه الهى با براهين ديگرى اينها را اثبات مىكند.
🌀 آقاى هيوم مىگويد: فرضاً جهان ما كاملترين جهان ممكن باشد، از كجا كه صانع جهان آن را از جاى ديگر كپيه نكرده باشد و يا خود به تدريج و ممارست، صنعت خود را تكميل نكرده باشد؟
🌀اين اشكال نيز ناشى از آن است كه هيوم از حدود كاربرد برهان نظم غافل است. او پنداشته همه مسائل الهيّات را از يك برهان استنتاج مىكنند و آن برهان نظم است.
🌀در جلد پنجم اصول فلسفه گفتهايم كه كاربرد برهان نظم اين است كه ثابت مىكند طبيعت به خود واگذاشته نيست؛ قواى طبيعت، قواى تسخير شده است. طبيعت به اصطلاح فلاسفه فاعل بالتّسخير است،
🌀و به عبارت ديگر، طبيعت ماورايى دارد و آن ما وراء حاكم بر طبيعت و مدبّر آن است. برهان نظم كه كاربردش در اين حدّ است، در حدود همين كاربرد، رسا و كافى است.
🌀امّا اينكه آن ما وراء چه وضعى دارد، مثلًا آيا كمالش ذاتى است يا مكتسب است، آيا تدريجاً به دست آورده و يا مانند ذاتش قديم است و امثال اينها، يك سلسله مسائل است كه با يك سلسله براهين ديگر قابل تحقيق است، و فرضاً با براهين ديگرى قابل تحقيق نباشد و از مسائلى باشد كه براى هميشه براى بشر مجهول خواهد ماند- كه البتّه اين طور نيست و قابل تحقيق است- از ارزش برهان نظم نمىكاهد.
🌀هدف برهان نظم اين است كه ما را از طبيعت تا مرز ماوراى طبيعت رهبرى كند. ماوراى اين مرز، خارج از مسئوليّت اين برهان است.
📚مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (علل گرايش به ماديگرى)، ج1، ص: 551
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
اهمیت فلسفه.mp3
1.18M
🎙#طلبه_موفق| سلوک در فلسفه، کاملا متوقف بر تصور صحیح مطالب است/ تفاوت علم فلسفه با علم اصول
🎙استاد علی فرحانی
📚تدریس 1399
#فلسفه #طلبه_موفق
#پای_درس_استاد_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
🌐نظر امام خمینی (ره) این بود که اسلام خطوطی معیّن کرده و شیوهای بنا نهاده و چارچوبی برای #اقتصاد_اسلامی درست کرده و این چارچوب باید تبعیّت شود
🔰رهبر معظم انقلاب ۷۸/۱۱/۴
🔸نظر امام قطعاً این بود - این است که مِلئ فضای جامعه، با شریعت و فقه و احکام و عمل اسلامی پُر شود. ایشان غیر از این را در هیچ موردی قبول نداشتند.
🔸من یک وقت درباره ولایت فقیه با ایشان صحبت میکردم؛ گفتم قبل از انقلاب، ما با بعضی از فضلا و دوستان بحث داشتیم؛ بعضیها میگفتند اسلام شیوه خاصّی در باب اقتصاد ندارد. هر شیوهای که بتواند آرمانهای اسلامی - مثلاً عدالت - را تأمین کند، اسلامی است؛ ولی عقیده ما این بود که نه، اسلام خطوطی معیّن کرده و شیوهای بنا نهاده و چارچوبی برای اقتصاد اسلامی درست کرده و این چارچوب باید تبعیّت شود. ایشان گفتند: بله، این درست است.
🔸من نمیخواهم به این قضیه استناد کنم که این حرف درست است؛ میخواهم استناد کنم که نظر امام این بود؛ یعنی ایشان به کمتر از این اصلاً قانع نمیشدند. آنجایی هم که بحث سرِ احکام ثانوی بود، ایشان به عنوان یک حکم اسلامی و فقهی بر آن تأکید میکردند. ایشان تا آخر هم همینطور بودند.
🔸در خصوص غنا - موسیقی - ایشان حرف جدیدی مطرح کردند. مبنای فقهی ایشان اینطور بود. برای این قضیه، ایشان استناد فقهی داشتند. البته چیزیکه در کتاب مکاسب گفتند، در جهاتی با این تفاوت دارد؛ اما براساس مبنای فقهی میگفتند؛ بر اساس ضرورت و مصلحت و پسند دنیا نبود.
#علوم_انسانی_اسلامی
#در_مدرسه_امام_خمینی
#کلام_ولی #اقتصاد_اسلامی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
#تفسیر
#المیزان
❇️علامه طباطبایی میفرمودند سبک تفسیر آیه به آیه را از آقای قاضی آموختم
🔰علامه طهرانی
🌀مرحوم قاضى در تفسير قرآن كريم و معانى آن يَد طولائى داشت .
🌀و مرحوم استاد ما علاّمۀ طباطبائى مىفرمودند:اين سبك تفسير آيه به آيه را مرحوم قاضى بما تعليم دادند،و ما در تفسير،از مسير و ممشاى ايشان پيروى مىكنيم . و در فهم معانى روايات وارده از ائمّۀ معصومين ذهن بسيار باز و روشنى داشتند،و ما طريقۀ فهم احاديث را كه«فِقهُ الحديث»گويند از ايشان آموختهايم.
📚مهر تابان ص 27
💢💢💢💢💢
🌀امّا روش تفسيرى علاّمۀ طباطبائى قُدّس سرُّه،طبق روش تفسيرى استادشان در عرفان و علوم باطنيّۀ الهيّه:مرحوم آية الله حاج ميرزا على آقاى قاضى بوده است كه تفسير آيات به آيات است؛يعنى مُفاد و محصّل آيۀ قرآن،از خود قرآن استنتاج مىگردد.
🌀مرحوم آية الله قاضى بدين سبك،تفسيرى از ابتداى قرآن تا سورۀ انعام را نوشتهاند،و به تلامذۀ خود اينطور كتاب الهى را تعليم مىنمودهاند. مرحوم استادمان حضرت علاّمه كراراً مىفرمودند:«ما اين روش تفسيرى را از مرحوم قاضى داريم .»
🌀ايشان،يعنى علاّمه،در هنگامى كه تبريز بودند تفسيرى بر قرآن كريم از اوّل قرآن تا سورۀ أعراف را نوشتند. البتّه تفسيرى مختصر بود؛و از روى همان تفسير و نوشتههاى جمع آورى شده،بطلاّب تدريس مىنمودند؛ولى بعداً بنا شد تفسيرى بطور تفصيل كه شامل تمام نيازمنديهاى روز بوده،و جهات تاريخى و فلسفى و اخلاقى و بحثهاى اجتماعى و روائى در آن رعايت گردد؛به سبك نوينى بنويسند.
🌀خداوند اين توفيق را نصيب ايشان نمود،و تفسيرى بنام « الميزانُ فى تفسيرِ القرءَان » در بيست مجلّد نوشتند. شروع اين تفسير در حدود سنۀ ١٣٧٤ و ختم آن در شب قدر(٢٣ رمضان)از سنۀ ١٣٩٢ هجريّۀ قمريّه بوده است . و در عين نوشتن،به طلاّب حوزۀ علميّۀ قم تدريس مىنمودند و بسيارى از افاضل محصّلين و طلاّب از محضر درس ايشان بهرمند مىشدند .
📚مهرتابان. ص 63
#در_محضر_علامه_طباطبایی
#کلام_بزرگان
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
#اهل_بیت
#امام_کاظم(ع)
📌مختصرى درباره حضرت موسى بن جعفر (سلام اللّه عليه)/ تفاوت دوران امام کاظم با امام رضا و امام صادق علیهم السلام/ سختی های شدید امام کاظم در طول زندگی و نحوه شهادت ایشان
🔰شهید مطهری
◾️امشب شب وفات حضرت موسى بن جعفر (سلام اللّه عليه) است. امام موسى بن جعفر عليه السلام يك تاريخچه مخصوص به خود دارند كه هم با تاريخچه پدرشان امام صادق عليه السلام فرق مىكند و هم با تاريخچه فرزندشان امام رضا عليه السلام؛ مقصودم اين است كه زمانشان نه شبيه به زمان امام صادق است و نه شبيه به زمان حضرت رضا.
◾️زمان امام صادق دوره فَترت است؛ دورهاى است كه حكومت از دودهاى به دوده ديگر منتقل مىشود، از امويها به عباسيها، و چون دوره انتقال حكومت است، براى يك مدت موقت (فاصله اول جوانى تا چند سال مانده به آخر عمر ايشان، نه همه عمرشان) دوره فترت و آزادى بود. در اين دوره امام صادق توانستند وظايفى را كه خداى متعال به عهدهشان گذاشته است از تعليمات و بسط معارف و علوم اسلامى به قدر معتنابهى انجام بدهند به گونهاى كه آنچه ما الآن داريم، بيشتر از ايشان است. اواخر زمان حضرت صادق كه دوره منصور دوانيقى پيش آمد دوباره استبداد- مثل همان دوره بنى اميه، دوره عبد الملك مروان و معاويه و يزيد- شديد شد، به طورى كه حضرت سخت تحت نظر قرار گرفتند و مكرر ايشان را از مدينه به عراق مىخواستند
◾️دوره امام كاظم عليه السلام مقارن است با آخر دوره منصور و بعد چند سالى دوره مهدى عباسى پسر منصور و بعد چند سالى دوره پسر مهدى به نام هادى و بعد دوره هارون الرشيد، يك طاغوت بسيار بزرگ و يك خليفه بسيار مقتدر. بيشتر فشارهايى كه به ايشان آمد، در زمان هارون بود.
◾️اما اينكه [دوره امام كاظم] با زمان حضرت رضا متفاوت است:
◾️هارون پسرهايش را دوست داشت، هم امين را و هم مأمون را؛ مأمون را به خاطر لياقتش و امين را به خاطر مادرش زبيده كه دختر عمويش بود و امين از طرف مادر هم از بنى العباس بود. خلافت را ميان اين دو تقسيم كرد و قسمتهاى عراق و حجاز و يمن و مصر و شام و سوريه را به امين واگذار كرد و مأمون را هم وليعهد كرد و قسمتهاى خراسان و ... را به او واگذار كرد. ولى بعد دو برادر با يكديگر جنگيدند، جنگ بسيار شديد، تا اينكه امين كشته شد و نوبت به مأمون رسيد.
◾️مأمون در شرايط خاصى قرار گرفته بود چون حامىاش ايرانيها بودند و ايرانيها علاقهمند به اهل بيت بودند و مجبور بود رعايت جانب اهل بيت را بكند. اين بود كه حضرت رضا را احضار كرد و پيشنهاد ولايتعهدى به ايشان داد و حضرت حاضر نمىشدند قبول كنند، بعد مىخواست به زور ولايتعهد را به ايشان بدهد، باز هم قبول نكردند و در نهايت حضرت جنبه تشريفاتى به قضيه دادند، كه داستانش مفصل است.
◾️ولى زمان حضرت كاظم يك دوره بسيار بسيار شديدى است. علت اصلى هم اين بود كه على رغم همه تضييقات و فشارها و جاسوسيها [علاقه مردم به ائمه اطهار برقرار بود.] در تاريخ زندگى ائمه مىبينيد كه مثلا يكدفعه شبانه مىريختند داخل خانه امام صادق ببينند چه چيزى پيدا مىكنند، چه نامهاى و از چه كسى پيدا مىكنند، آيا اسلحه يا پولى بيشتر از حد متعارف پيدا مىكنند كه علامت اين باشد كه سرباز تهيه مىكنند.
◾️اين كار مكرر انجام شده است. يكدفعه مىريختند به خانه حضرت امام موسى كاظم. در مدينه يك وقت خيلى جنايت و خشونت كردند. در يك وضع بسيار بدى ريختند به خانه امام.
◾️اينها آنقدر تضييق مىكردند كه حتى نمىخواستند ائمه نان شبشان را داشته باشند؛ مىگفتند اينها نبايد چيزى داشته باشند. امام كاظم گاهى در شرايطى به سر مىبردند كه خانوادهشان به قدر كافى ساتر براى نماز نداشتند، به طورى كه زنها وقتى مىخواستند نماز بخوانند به نوبت مىخواندند يا اگر مىخواستند بيرون بروند، به نوبت مىرفتند. اين مقدار لباس نداشتند كه خودشان را به قدر كافى بپوشانند. جلادها مىريختند داخل خانه و هر چه بود غارت مىكردند و مىبردند.
◾️ولى همه اين كارها از نظر نفوذ و محبوبيت و علاقه مردم نتيجه معكوس مىداد. مردم هر چه بود، به حسب فطرت مسلمان بودند و دنبال حقيقت مىگشتند. بعضى از اينها هيچ [روزنهاى باقى] نمىگذاشتند، در زمان امام صادق و زمان امام كاظم هر كسى را كه تشخيص مىدادند [علاقهاى به امام دارد،] آن بهترين اصحاب و يارانشان را [تحت فشار قرار مىدادند. حاكم مدينه در زمان منصور] داود بن على يكى از ياران امام صادق را كشت. وقتى اين مرد بزرگوار كشته شد امام صادق بسيار ناراحت شد كه بعد هم طولى نكشيد كه بلا به سر خود آن قاتل آمد.
◾️به هر حال اين محبوبيت ائمه خشم و غضب اينها را بيشتر تحريك مىكرد. آخر با امر معنوى و با حقيقت [نمىشد مبارزه كرد.]
◾️...هارون در يك سفر به مدينه آمد. همه مردم را وادار كردند كه به استقبالش بروند. وقتى وارد مسجد مدينه شد حضرت موسى بن جعفر آنجا بودند. او خواست يك استفاده تبليغاتى به نفع خلافتش بكند. چشمش كه به قبر مبارك پيغمبر اكرم افتاد فرياد كرد: «السلام عليك يا بن العمّ» (پسر عمو سلام عرض مىكنم) يعنى من به دليل اينكه پسر عمويت هستم، خليفه هستم. حضرت موسى بن جعفر فورا فرياد كرد: «السلام عليك يا ابتاه» (پدر سلام بر تو) يعنى ما اولادش هستيم.
◾️همين سبب شد كه ديگر هارون طاقت نياورد؛ به قدرى عصبانى و ناراحت شد كه شبانه دستور داد موسى بن جعفر را حركت بدهيد و ببريد، كه ديگر همان شد كه سالها موسى بن جعفر در زندان بود. تازه خود زندانبانها قبول نمىكردند؛ يك عده از همان اول حاضر نشدند قبول كنند و گفتند ما حاضر نيستيم چنين جنايتى را مرتكب شويم. چند نفر قبول كردند و حضرت را به بصره، كوفه و جاهاى ديگر بردند و به ترتيب به سه چهار نفر سپردند. غالب اينها مدت كمى كه حضرت را از نزديك ديدند احساس كردند كه [كارشان] يك جنايت بزرگ است. محرمانه از حضرت پذيرايى مىكردند ولى گزارش مىدادند كه ما در زندان بر او سخت گرفتهايم. هارون هم جاسوس داشت. جاسوسهايش خبر مىآوردند كه قضيه اين طور نيست. از آنجا حضرت را منتقل مىكرد به زندان ديگر و زندان ديگر، تا بالأخره يك مرد ارمنى به نام «سندى بن شاهك» كه داروغه بغداد بود و علاوه بر اينكه مسلمان نبود مرد بسيار قسىّ القلبى بود [بر امام سخت گرفت و ايشان را به شهادت رساند.]
📚مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (آشنايى با قرآن(10 - 14))، ج28، ص: 725
#اهل_بیت
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون
🏴 مصیبت جانگداز و دردناک ارتحال طلبه مجاهد و انقلابی جناب «حجت الاسلام و المسلمین سید مصطفی مدرس مصلی»، در راه تشرف به حرم علی بن موسی الرضا (ع)، جریان انقلاب را از عنصری مومن و پرشور محروم کرد.
بدینوسیله این ضایعه را به خانواده و دوستان ایشان و خصوصا استاد بزرگوار، جناب «حجت الاسلام و المسلمین فلاح» تسلیت عرض می کنیم.
ان شاء الله حاصل مجاهدتهای این سید عزیز، همنشینی با اجداد طاهرینش در دار بقاء باشد.
🔰 تحریریه رسانه المرسلات
@almorsalaat