eitaa logo
المرسلات
10.3هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
550 ویدیو
40 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
🌀| اشکال مشترک عمده تفاسیر این است که به جای ، می کنند. ▫️و أنت بالتأمل في جميع هذه المسالك المنقولة في التفسير تجد: أن الجميع مشتركة في نقص و بئس النقص، و هو تحميل ما أنتجه الأبحاث العلمية أو الفلسفية من خارج على مداليل الآيات، فتبدل به التفسير تطبيقا و سمي به التطبيق تفسيرا، و صارت بذلك حقائق من القرآن مجازات، و تنزيل عدة من الآيات تأويلات. ▫️و لازم ذلك كما أومأنا إليه في أوائل الكلام أن يكون القرآن الذي يعرف‏ نفسه (بأنه هدى للعالمين و نور مبين و تبيان لكل شي‏ء) مهديا إليه بغيره و مستنيرا بغيره و مبينا بغيره، فما هذا الغير! و ما شأنه! و بما ذا يهدي إليه! و ما هو المرجع و الملجأ إذا اختلف فيه! و قد اختلف و اشتد الخلاف‏. 📚المیزان جلد اول، مقدمه ♨️لینک دوره «چگونه المیزان بخوانیم؟»👇👇👇 eitaa.com/m_almorsalaat/7666 @almorsalaat
در نگاه شیخ، تنقیح عرف با شهرت فقهاء صورت میگیرد.mp3
7.95M
🔊| دستگاه اصولی شیخ انصاری هیچ وقت از متن فقه جدا نمیشود. 🎙استاد علی فرحانی 📌استاد در این صوت به مناسبت عبارتی از شیخ، نشان می دهند که در نگاه شیخ دستگاه اصولی که شهرت در آن دیده نشده باشد منطبق بر فقه نمیشود. این مطلب به حدی مهم است که حتی را بدون فقهاء نمی توان تحلیل کرد. استاد نشان می دهند اساسا شیخ مکتب اصولی است و این مکتب خود را با منطبق کردن بر متن فقه، ثبات بخشید. حتما ! 📚 خاتمه استصحاب. سال 97 @almorsalaat
📌 ذکر و توبه 🔰رهبر معظم انقلاب ۸۲/۲/۲۲ 🔸مهمترین مظهر قدردانی از جوانی همین است که از این صفا و نورانیّت و از این ناآلودگی و پیراستگىِ طبیعىِ انسان جوان استفاده کنید و خود را در زمینه‌های تزکیه و اخلاق پیش ببرید. این ان‌شاءاللَّه ذخیره همه زندگی شما خواهد شد. راهش هم رعایت دو نکته است: و . ✅ذکر 🔸ذکر یعنی یاد. یاد در مقابل غفلت است؛ غفلت از خدا، غفلت از وظیفه و مسؤولیت، غفلت از هنگام حسّاسِ مواجهه با مأموران الهی در عالم ملکوت - عالم بعد از عبور از جسمانیّت - و محاسبه بزرگ انسان در مقابل خدا در قیامت. این یادها تعیین‌کننده است. این‌طور نبوده که فقط به ما بگویند به قیامت معتقد باشید، برای این‌که اعتقادی مثل اعتقاد علمی داشته باشید؛ نه. برای این‌که این اعتقاد در زندگی و حرکت و تصمیم‌گیری ما تأثیر بگذارد، این یاد را در خودتان حفظ کنید. «انّما تنذر من اتّبع الذّکر»؛ انذار پیغمبر و انذار الهی هم مفید به حال کسانی است که به دنبال یاد هستند و خود را از غفلت دور نگه میدارند.   ✅توبه 🔸نکته دیگر توبه است. ممکن است کسی بگوید ما که جوانیم و هنوز عمری از ما نگذشته که مثل شما گناه زیادی کرده باشیم و محتاج توبه باشیم. نه، این درست نیست؛ توبه وظیفه همیشگی انسان است. پاکترین انسانها هم باید توبه کنند. توبه یعنی برگشت به خدا، برگشت از راه خطا، توجّه دادن دل به پروردگار و رو را به طور کامل به خدا کردن. از امام سجّاد علیه‌السّلام چه کسی پاکتر؟ شما به صحیفه سجّادیه از اوّل تا آخر نگاه کنید؛ ببینید چه حالی، چه سوز و گدازی و چه توبه‌ای در آن نهفته است: «هذا مقام من استحیی لنفسه منک و سخط علیها و رضی عنک». امام سجّاد علیه‌السّلام به خدای متعال عرض میکند: پروردگارا! من بر نفس خودم که گاهی از فرمان تو سرپیچی کرده، خشمگینم. از تو راضی ام و به‌خاطر سرپیچی نفس از تو شرمنده‌ام. این راز و نیاز و سوز و گداز امام سجاد علیه‌السّلام است. @almorsalaat
✅احتمال نمى‏ داديم كه علامه طباطبایی از اهل علم باشد، فضلًا از تبحّر در علوم 👈خاطره آشنایی علامه طهرانی با 🔺در سنه يكهزار و سيصد شصت و چهار هجريّه قمريّه، اين حقير براى طلبگى و تحصيل علوم دينيّه ببلده طيّبه قم مشرّف شدم. و در مدرسه مرحوم آية الله حجّت كه بعداً بمدرسه حجّتيّه معروف شد حجره‏ اى گرفته، و به درس و بحث و مطالعه ادامه مى ‏دادم. 🔺بناى اين مدرسه كوچك بود؛ و آية الله حجّت چندين هزار متر از زمين مجاور را تهيّه و در نظر داشتند مدرسه را توسعه دهند، و بناى عظيمى كه به سبك همان مدارس اسلامى باشد، و حاوى حجرات بسيار و مَدرس و مسجد و كتابخانه و سرداب و آب انبار و سائر ما يحتاج طلّاب باشد، بطرز صحيح و بهداشتى و با فضاى بزرگ و روح افزا براى طلّاب بسازند. 🔺هر چه مهندسين از طهران و غير طهران آمدند و نقشه‏ هاى متنوّع و مختلفى كشيدند، مورد نظر آية الله واقع نشد، تا بالاخره شنيديم: سيّدى از تبريز آمده و نقشه ‏اى كشيده است كه مورد نظر و تصويب ايشان قرار گرفته است. ما بسيار شائق و مترصّد بوديم كه اين سيّد را ببينيم. 🔺و از طرفى نيز بسيار شائق بوديم كه درس فلسفه بخوانيم، و در آن اوان، عالم جليل فخر الحكمَاء و الفلاسفة آية الله حاج ميرزا مهدى آشتيانىّ قدَّس اللهُ نفسَه بقم مشرّف شده، و قصد تدريس داشتند، و چند ماهى هم توقّف كردند؛ و به يكى از دوستان عزيز ما قول داده بودند كه درس خصوصى فلسفه را از «منظومه سبزوارى» براى ما بگويند، و ما در آستانه شروع بوديم كه ايشان بغتةً از اقامت در قم انصراف حاصل نموده و به طهران بازگشتند. در همين احوال شنيديم: آن سيّدى كه از تبريز آمده و نقشه ساختمان را كشيده است، به نام قاضى معروف و در رياضيّات و فلسفه زبردست، و نيز درس فلسفه‏ اى در حوزه شروع كرده است. 🔺اشتياق ما براى ديدار و ملاقات با او زياد شد؛ و مترصّد بوديم به منزلش برويم و به بهانه‏ اى از او ديدار كنيم. تا آنكه يكى از دوستان ما كه در مدرسه رفت و آمد داشت و فعلًا از علماى رشت مى ‏باشند، يك روز بحجره آمده و گفتند: آقاى قاضى (علامه طباطبایی) از زيارت مشهد برگشته، بيا به ديدنش برويم! 🔺چون بمنزل ايشان وارد شديم، ديديم كه اين رجُل معروف و مشهور همان سيّدى است كه ما همه روزه در كوچه‏ ها در بين راه او را مى ‏ديديم، و ابداً احتمال نمى ‏داديم كه او از اهل علم باشد، فضلًا از تبحّر در علوم. 🔺با عمامه بسيار كوچك از كرباس آبى رنگ، و تكمه ‏هاى باز قبا، و بدون جوراب، با لباس كمتر از معمول، در كوچه ‏هاى قم تردّد داشت؛ خانه نيز بسيار محقّر و ساده. 🔺ما معانقه كرديم و نشستيم و گفتگو و سخن از اطراف و جوانب پيش آمد، ديديم: نه، واقعاً اين مرد، جهانى است از علم و درايت و ادراك و فهم؛ و براى ما خوب مشهود شد كه‏: 🔸هر آن كو ز دانش برَد توشه‏ اى 🔸جهانيست بنشسته در گوشه‏ اى‏ 📚مهرتابان ص ۱۳ @almorsalaat
💬 ▫️سلام علیکم حاج آقا ▫️بنده الموجز استاد رو گوش می دم و نیاز به هم بحث مجازی دارم. اگرکسی بود لطف کنید ممنون میشم. 📌اگر کسی از دوستان مایل بود، به آیدی ایشان در ایتا (@ANTIUSA) پیام دهد. @almorsalaat
🗂دوره های مدرسه مجازی المرسلات 1⃣اولین دوره ادبیات کاربردی (قواعد کلی تحصیل ادبیات عرب) / استاد مقدسی eitaa.com/m_almorsalaat/7710 2⃣سومین دوره ادبیات کاربردی (مهارتهای متن خوانی)/ استاد مقدسی eitaa.com/m_almorsalaat/7665 3⃣دوره چگونه تفسیر المیزان بخوانیم؟/ استاد هاشمی eitaa.com/m_almorsalaat/7666 4⃣دوره ظرفیت شناسی علوم اسلامی در تولید علوم انسانی/ استاد هاشمی eitaa.com/m_almorsalaat/7667 5⃣دوره تطور علم اصول/ استاد هاشمی eitaa.com/m_almorsalaat/7664 6⃣دوره تبیین مبانی نظام اندیشه شهید مطهری/ استاد هاشمی eitaa.com/m_almorsalaat/7668 7⃣دوره انسان شناسی قرآنی/ استاد علی فرحانی eitaa.com/almorsalaat/2136 8⃣مرور و جمع‌بندی کتاب المنطق/ استاد هاشمی eitaa.com/m_almorsalaat/7683 🌀🌀🌀🌀🌀🌀🌀🌀 📞ارتباط با ما: 👉eitaa.com/admin_doreh 🌐مدرسه مجازی المرسلات 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1705705472C63999eac19
recording-20220407-132705.mp3
5.53M
⁉️: سلام استاد خدا قوت اگر زحمتی نیست توضیح دقیق و روشنی از «ما و هل و لم» بفرمایید؟ با تشکر ✅پاسخ استاد امیری را بشنوید. @nabzqalam @almorsalaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥| باید درس بخوانیم برای اینکه آدم شویم/ سابقا طلبه ها در کنار درس های معمول، درس اخلاق هم داشتند/ سابقا علما هم اهل حرف بودند و هم عمل، امروزه، فقط اهل حرف هستند و در آینده حرفی از این مطالب هم نخواهد بود. 🎙آیت الله مجتهدی تهرانی 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
📌 تولید فکر و پرورش انسان، دو عنصر اساسی در ایجاد تمدن اسلامی ◽️ «برای ایجاد یک تمدّن اسلامی - مانند هر تمدّن دیگر - دو عنصر اساسی لازم است: یکی تولید فکر، یکی پرورش انسان. ◽️فکر اسلامی مثل یک دریای عمیق است؛ یک اقیانوس است. هر کس که لب اقیانوس رفت، نمیتواند ادّعا کند که اقیانوس را شناخته است. هر کس هم که نزدیک ساحل پیش رفت و یا چند متری در آب در یک نقطه‌ای فرو رفت، نمیتواند بگوید اقیانوس را شناخته است. سیْر در این اقیانوس عظیم و رسیدن به اعماق آن و کشف آن - که از کتاب و سنّت همه‌ی اینها استفاده میشود - کاری است که همگان باید بکنند؛ کاری است که در طول زمان باید انجام گیرد. ◽️ تولید فکر در هر زمانی متناسب با نیاز آن زمان از این اقیانوس عظیم معارف ممکن است. یک روزی حرفهای مرحوم شهید مطهّری که مطرح میشد، به گوش بعضی ناآشنا میآمد. حرفهای شهید مطهّری، حرفهای دین بود؛ حرفهای قرآن بود؛ حرفهای اسلامی بود؛ اما بسیاری از کسانی که با دین و قرآن و اسلام هم سر و کار داشتند، با آن حرفها آشنایی نداشتند! ◽️در همه‌ی زمانها این امکان برای متفکّران آگاه، قرآن‌شناسان، حدیث‌شناسان، آشنایان با شیوه‌ی استنباط از قرآن و حدیث، آشنایان با معارف اسلامی و مطالبی که در قرآن و در حدیث اسلامی و در سنّت اسلامی هست، وجود دارد که اگر به نیاز زمانه آشنا باشند، سؤال زمانه را بدانند، درخواست بشریّت را بدانند، میتوانند سخن روز را از معارف اسلامی بیرون بیاورند. حرف نو همیشه وجود دارد؛ تولید فکر، تولید اندیشه‌ی راهنما و راهگشا برای بشریّت.» 🎙بیانات در جمع اساتید،فضلا و طلاب حوزه علمیه قم 1379/07/14 @almorsalaat
📝| ولایت فقیه و بداهت دلیل آن در نگاه حضرت امام 🔰 استاد علی فرحانی 🔰تقریر:احسان چینی پرداز ◽️مساله ولایت فقیه از مسائلی است که اگرچه اصل آن در بین فقهاء قدمت چندین ساله داشته باشد اما نزاع جدی و پرداختن به اقوال در این زمینه اولین بار توسط سوالی که امام مطرح کردند شروع شد. ◽️یعنی اگرچه در عبارات برخی فقهاء اشاراتی به اصل این مساله بوده است اما طرح این سوال با تمام شئوناتش که آیا چیزی به نام ولایت فقیه داریم یا نداریم اولین بار توسط حضرت امام مطرح شد. ◽️شاهد عینی بر نو بودن سوال ولایت فقیه، تلاش نویسندگان در بازگرداندن این مساله به دوران معصوم و نیز نزاع بزرگی است که در این باب به وجود آمده، در حالی که اگر سوال و بحث در بابی و موضوعی قدمت داشته باشد این چنین نزاعی در آن شکل نگرفته و نیاز به تبیین اتصال سوال به عصر معصوم هم نمیباشد. ◽️مضافا به اینکه، تازگی سوال موجب عدم پختگی برخی نظرات و عاملی جدی در همراه نشدن برخی فقهاء با نظریه ولایت فقیه میباشد. ◽️ در تبیین این نظریه، حضرت امام قبل از استناد به ادله لفظیه، وجود ولایت فقیه را امری ضروری و دانسته و انکارش را محال می دانند. ◽️ایشان توضیح میدهند که به بداهت، عند العقلاء ثابت است ظرف اجتماع غیر از ظرف مخاطبات و مراودات بین الاثنینی است. به عبارت دیگر وجود یک مدل اجتماعی کلان که حاکم بر تمام روابط بین الاثنینی باشد امری مسلم و عقلائی است. ◽این تفکیک اختصاصی به جوامع اسلامی ندارد بلکه در دنیای غرب هم پذیرفته است. به طوری که در غرب برای ظرف کلان اجتماع علم جداگانه ای به نام علم سیاست قرار داده اند که متکفل تبیین نظام و ساختار حاکمیت سیاسی است. ◽️ در این علم، مدل و شکل اجتماع بما هو اجتماع- بدون در نظر گرفتن افراد خاص- و نوع خاص روابطی که در عرصه های مختلف اجتماع باید برقرار باشد، طراحی شده و بعد مبتنی بر آن ساختار، علم حقوق به تنظیم قوانینی پرداخته تا آن مدل را به تحقق خارجی برساند. ◽️تمام روابط بین الاثنینی و قوانین آن، زیرمجموعه مدل وقوانین ظرف کلان اجتماع بوده و همچون مظروفی برای این کلان ظرف محسوب میشوند. ◽️در واقع این ساختار حاکمیت سیاسی است که ضمانت اجراء و التزام به قوانین بین الاثنینی و شخصی را به وجود می آورد به گونه ای که اگر این ظرف و قوانین آن مد نظر گرفته نشود افراد در روابط خود با یک دیگر هیچ الزامی برای التزام خود به قوانین ندیده و در صورت تخلف هم هیچ راهی برای مواخذه و مجازات مجرم وجود نخواهد داشت و نهایتا جعل احکام و قوانین بین الاثنینی محکوم به لغویت است. ◽️با توجه به این مساله، بنابراینکه اکثر احکام شرعی در باب روابط بین انسان ها می باشد به گونه ای که این سنخ احکام، جمیع معاملات و اکثر باب عبادات را شامل شده و بیش از 20جلد از کتاب وسائل الشیعه را به خود اختصاص داده اند؛ امکان ندارد که شارع مقدس به اجتماع بما هو اجتماع توجه نداشته باشد و الا لغویت پیش می آید. ◽️از این رو باید گفت هر حکمی که از شارع مقدس ناظر به روابط بین افراد جامعه صادر میشود- به دلالت اقتضاء- دال بر توجه شارع به ظرف اجتماع است. یعنی اگر شارع – مثلا- صد حکم اجتماعی بیان کرده باشد صد بار به مساله اجتماع و احکام آن التفات داشته است. ◽️در نتیجه، مدل اجتماع از نگاه اسلام و احکام و قوانین آن، همچون پیکره و بستری است که هر یک از احکام در آن جای میگرند.و جالب اینکه برخی از احکام اسلامی مانند مساله قضاوت ذاتا در ظرف اجتماع کلان معنا پیدا می کنند و به تعبیر امام « قضاوت از شئون حکومت است». ◽️پس نگاه به باب معاملات و بلکه کل فقه را باید تصحیح کرد چه اینکه نگاه مشهور در زندان روابط بین الاثنینی و احکام آن محبوس بوده و هیچ التفاتی به مساله فوق ندارد. که البته نتائج این نگاه غلط، اسفبار است. ◽️حال باید گفت حضرت امام معتقدند که مدل شارع برای ظرف کلان اجتماع، ولایت فقیه است کما اینکه جمیع فقهائی که به مساله فوق التفات داشته اند اگر قبول داشته باشند که شارع هم به این عرصه توجه داشته و در این باره سخن گفته است تصدیق می کنند که مدل شارع برای این ظرف، ولایت فقیه است. ◽️با توجه به آنچه گذشت؛ حکومت به معنای ظرف کلان اجتماع- - است و بدین وسیله تا حدودی معنای عمیق و الاحکام من شئونها، معلوم میگردد ◽لهذا از نظر حضرت امام اولین دلیل بر ولایت فقیه- قبل از رجوع به ادله خاص لفظی- بداهت است، و مقابله با آن مقابله با بدیهی است. ◽️بر این اساس سبک مشهوری که در تقریر نظر امام مبنی بر تفکیک حوزه های ولایت فقیه – اعم از افتاء و امور حسبه و رفع الخصومات و زعامت سیاسی و حدود- وجود دارد سبک صحیحی نمی باشد بلکه سبک صحیح همانطور که توضیح اش گذشت موجب دفع اساس شبهه شده و مقصود را کاملا تبیین می کند. @almorsalaat 🔊صوت بیانات استاد👇👇👇
هدایت شده از متن های آماده شده
037- velayatefaghih@almorsalat.mp3
28.62M
🔊| ولایت فقیه و بداهت دلیل آن در نگاه حضرت امام 🎙 استاد علی فرحانی ♨️ متن کامل بیانات استاد را از اینجا ببینید:👇👇👇 https://www.uplooder.net/files/452054ac7beeaa561419a0cd36f02cd9/37.pdf.html @almorsalaat
🔵| مجموعه جلسات تبیین کارآمدی‌، شاخصه‌ها و امتیازات دستگاه استنباطی امام خمینی (ره) در مقایسه با سایر نظامات اصولی 🎙استاد علی فرحانی 📌این جلسات در سال ۹۷ در موسسه مفتاح به عنوان مقدمه مباحث فقه فرهنگ تدریس شد. جهت آشنایی با دستگاه اصولی حضرت امام ره توصیه می شود. ⬇️لینک دانلود صوت (۱۶جلسه)👇👇 http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/maaref/emtiazate-dastgahe-emam-meftah-97/ 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
إِلَهِی وَ قَدْ أَفْنَیْتُ عُمُرِی فِی شِرَّةِ السَّهْوِ عَنْکَ وَ أَبْلَیْتُ شَبَابِی فِی سَکْرَةِ التَّبَاعُدِ مِنْکَ إِلَهِی فَلَمْ أَسْتَیْقِظْ أَیَّامَ اغْتِرَارِی بِکَ وَ رُکُونِی إِلَى سَبِیلِ سَخَطِکَ @almorsalaat
📚| علل گرایش به مادیگری ✍استاد شهید آیت الله مطهری 🌀موضوع اصلي بحث اين کتاب، يعني اثبات يا انکار ، قطعا حسّاس‌‌‌‌‌ترين و شورانگيزترين موضوعي است که از فجر تاريخ تاکنون انديشه‌‌‌‌‌ها را به خود مشغول داشته و مي‌‌‌‌‌دارد. موضع انسان در اين مسأله، در ابعاد انديشه‌‌‌‌‌اش و در جهان‌‌‌‌‌بيني او و ارزيابيهايش از مسائل و در جهت گيريهاي اخلاقي و اجتماعي‌‌‌‌‌اش تأثير و نقش تعيين کننده دارد. گمان نمي‌‌‌‌‌رود هيچ انديشه‌‌‌‌‌اي به اندازه اين انديشه «دغدغه آور» باشد. هر فردي که اندکي با تفکر و انديشه سر و کار داشته است، لااقل دوره‌‌‌‌‌اي از عمر خويش را با اين «دغدغه» گذرانده است. (مقدمه کتاب) 📌این کتاب از زیباترین آثار قلمی شهید معظم است. نکات بسیار مهمی را که دانستن آنها برای حوزویان ضروری است، در این کتاب بیان کرده اند. البته برخی مباحث آن نیاز به مقدمات فلسفی دارد. @almorsalaat
📌شخصیت امام(ره) مثل‌شخصیت پیامبران، فقط به وجود خارجی او نبود 📌ما نباید بگذاریم نظام اسلامی از ریشه‌ی خودش - یعنی امام(ره) - جدا شود. 🔰رهبر معظم انقلاب ◽️ما نباید بگذاریم نظام اسلامی از ریشه‌ی خودش - یعنی امام(ره) - جدا شود. ممکن است بگویید امام از ما جدا شد و در عالم ملکوت بسر می‌برد و ما با او مرتبط نیستیم. ولی باید بگویم شخصیت امام(ره) مثل‌شخصیت پیامبران، فقط به وجود خارجی او نبود. آن روزی که حضرت موسی(ع) از مردم خودش گرفته شد، آیا بنی اسرائیل و امت موسی(ع) بکلی از منبع خودشان جدا شدند؟ خیر، ارتباط و اتصال درشخصیتهای معنوی و روحی که به وجود خارجی آنها وابسته نیست. ◽️آن روزی که رسول اسلام، حضرت محمّدبن‌عبداللَّه(ص) رحلت فرمود، آیا امت اسلام بی پیامبر شد؟ ما که در قرنها و نسلهای بعد آمدیم، آیا دیگر پیامبر نداشتیم؟ چرا، ما هم پیامبر داشتیم؛ در حالی که جسم او نزد ما نبود و در عالم ملکوت و بالاتر از آن بسر می‌برد. ◽️هویت ‌شخصیتهای معنوی، به جسم و حضور دنیویشان نیست؛ بلکه به فکر و راه و رهنمود و سرانگشت اشاره‌شان - که همواره باقی است - وابسته است. ◽️پیامبر و اولیا و همین امام بزرگوار ما با انگشتشان به یک طرف اشاره میکردند و راه را نشان میدادند. البته خودشان هم جلوتر از همه حرکت میکردند؛ نه این‌که بایستند و بگویند شما بروید. در حال حاضر، این انگشت اشاره همچنان موجود است. اینها تعیین‌کننده‌ی هویت امام و منبع و ریشه‌ی حیاتی یک جامعه است که دایماً میشود از آن تغذیه کرد؛ زیرا دیگر وابسته به جسم او نیست. 📚بیانات در مراسم بیعت مسئولان احداث مرقد امام خمینی(ره)، ۱۳۶۸/۰۴/۲۸ @almorsalaat
صحت حرکت قطعی و حرکت توسطی در بیان علامه.mp3
13.88M
🔊| انکار حرکت توسطیه مستلزم سفسطه در ادراکات حصولی است. 🎙استاد علی فرحانی 🌀استاد به مناسبت عبارت علامه در فصل رابع باب حرکت، توضیح میدهند که اگرچه حقیقت حرکت، حرکت قطعیه است اما علامه مبتنی بر شناخت دقیق علم حصولی، حرکت توسطیه را هم صحیح دانسته و انکارش را مستلزم سفسطه می دانند. 📚تدریس بدایه الحکمه‌. سال 89 @almorsalaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مجالست با ، مجالست با خود صلی‌الله‌علیه وآله‌وسلم است. 🎙آیت‌الله بهجت (ره) 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
📣 ♦️به مناسبت سالگرد شهادت شهید محمدباقر صدر ✅موضوع: ابداعات شهید صدر در تبویب مباحث عقلی علم اصول 🎙استاد محمدمهدی ستوده ⏰دوشنبه ۰۱/۰۱/۲۲، ساعت ۱۷:۰۰ 📲پخش زنده از کانال المرسلات در ایتا👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b @almorsalaat
المرسلات
📣#اطلاعیه|سلسله درس گفتارهای نظام‌های اسلامی؛ 1️⃣ فقه نظام روابط اجتماعی 2️⃣ نظام اصولی امام خمین
🌀امروز برگزار می شود: ✅فقه نظام روابط اجتماعی ✅تدریس کتاب تعادل و تراجیح امام خمینی (ره) ⏰ساعت۱۴ 🏢 میدان معلم، خیابان سمیه، بعد از موسسه فقهی ائمه اطهار، بین کوچه ۲۶ و ۲۸، پلاک ۴۷۲، موسسه مفتاح 📡پخش زنده از اسکای روم👇 https://b2n.ir/t49719 ♦️حضور برای عموم طلاب بلامانع است. @almorsalaat
📌تحلیل و تبیین تاریخ خلفا، لازم نیست که با طعن و اهانت همراه باشد 🔰رهبر معظم انقلاب ۱۳۷۰/۱۲/۱۳ 🔸بعضیها خیال میکنند که اگر بخواهند راجع به دوره‌ی خلفا تحلیل کنند، حتماً باید با طعن به آنها همراه باشد؛ نه، طعن به خلفا در رادیو جایز نیست. اگر تاکنون این نکته را در جلسات قبل نگفته‌ام، الان عرض میکنم که طعن به خلفا در رادیو مطلقاً جایز نیست؛ الان است. 🔸داعیه‌ی ما این است که میخواهیم انقلابمان را به دنیا صادر کنیم؛ کدام دنیا؟ در درجه‌ی اول، دنیای اسلام است. آن‌وقت دنیای اسلام که یک میلیارد و دویست میلیون نفر جمعیت دارد و حدود چهارپنجم‌شان کسانی هستند که به چیزهایی به شکل مقدسات اعتقاد دارند، شما بیایید به این مقدسات اهانت بکنید؟! آیا این انقلاب صادر میشود؟! 🔸خوب است بدانید - و لابد بعضی میدانند - که در الجزایر وقتیکه بوادر و نشانه‌های این نهضت فعلی ظاهر شد، یکی از کارهایی که کردند، این بود که یک رساله در باب عقاید شیعه نسبت به خلفا منتشر کردند، تا خوب رابطه‌ی آنها را با انقلاب قطع کنند! حالا اگر یک وقت کسی عقیده‌اش چیزی بوده و در جایی آن را گفته است، این به من و شما ارتباطی ندارد؛ ما باید مواظب باشیم که در رادیو چنین چیزهایی منعکس نشود. ما الان در حال اداره‌ی جامعه‌ی اسلامی هستیم؛ به مقدسات سایر مسلمین بشود. 🔸بد نیست من خاطره‌یی را برای شما نقل کنم؛ هرچند که به خیلی از دوستان هم این را گفته‌ام. امام یک وقت در اوایل انقلاب در سخنرانیهایشان از معاویه به صورت طعن‌آمیزی اسم می‌آورند. 🔸شما میدانید که من مدتی را در بلوچستان بودم و با خیلی از علمای آن‌جا دوست نزدیک هستم. مردم و علمای سنی آن منطقه، معاویه را مقدس میدانند. به امام عرض کردم که در طرف شرق کشورمان، چند صد میلیون نفر معاویه را محترم میشمارند و او را خال‌المؤمنین میدانند - البته بحق یا بناحق آن، مربوط به جلسه‌ی بحث است - یعنی مسلمانان هند، پاکستان، بنگلادش و افغانستان اغلب سنی حنفی اند؛ اینها معاویه را محترم میشمارند. 🔸امام گفتند عجب، من نمیدانستم! من بعد از آن در طول این ده، یازده سال یک جمله‌ی طعن‌آمیز از امام راجع به معاویه نشنیدم. 🔸من خودم در نماز جمعه راجع به جنگ صفین و سایر جنگهای امیرالمؤمنین صحبت میکنم؛ اما اهانت نمیکنم. 🔸تاریخ‌گویی، یک حرف است؛ اهانت، حرف دیگری است. تاریخ بیست‌وسه‌ساله‌ی بعد از رحلت پیامبر تا خلافت امیرالمؤمنین، یک تاریخِ قابل بررسی است؛ باید بررسی شود؛ اما در آن اهانت و جسارت به خلفا به‌هیچ‌وجه نباید باشد. @almorsalaat
📌در جستجوی عارف کامل 🔰بخشی از زندگینامه خودنوشت آیت الله شیخ محمدتقی آملی از شاگردان آیت الله سید علی قاضی و از اساتید علامه حسن زاده + حواشی علامه حسن زاده 🔸تا سنین هزار و سیصد و چهل و هشت (1348هجری) و چهل و نه (۱۳۴۹) پنجاه (۱۳۵۰)، نه آن که خود را مستغنی دیدم، بلکه ملول شدم. چه آن که طول ممارست از تدرس و تدریس و مجالس تقریر که در شبها تا جار حرم در صحن حرم منعقد می داشتم، خسته شدم. 🔸به علاوه کمال نفسانی در خود نیافتم، بلکه جز دانستن چند ملفقاتی که قابل هزاران نوع اعتراض بود، چیزی نداشتم. و همواره از خستگی ملول و در فکر برخورد با کاملی وقت می گذراندم. و به هر کس می رسیدم با ادب و خضوع تجسسی می کردم که مگر از مقصود حقیقی اطلاعی بگیرم. 🔸و در خلال این احوال به سالکی ژنده پوش برخوردم، و شبها را در حرم مطهر حضرت مولی الموالي (ارواحنا فداء عتبته) تا جار حرم با ایشان بسر می بردم. و او اگر چه کامل نبود لكن من از صحبتش استفاداتی می بردم.(1) 🔸تا آن که موفق به ادراک خدمت کاملی شدم، و به آفتابی در میان سایه برخوردم، و از انفاس قدسیه او بهره ها بردم،(2) و در مسجد کوفه و سهله، شبهایی تنها مشاهداتی کردم. 🔸و کم کم باب مراوده با مردم را به روی خود بستم، و به مجالس مباحثات حاضر نمی شدم، و دروسی را که خود داشتم، ترک کردم. و چند سالی بر این حال بماندم تا مرا شوق بازگشت به طهران پدید آمد. ✅حواشی علامه حسن زاده 🔹(1) از جنابش پرسیدم که این سالک ژنده پوش چه کسی بودند؟ 🔹در جوابم نام او را به زبان نیاورد بلکه همینقدر فرمود که آدم خوبی بود و لكن جوابگوی ما نبود. 🔹(2) از حضرتش پرسیدم این انسان کامل، کدام بزرگوار بوده است که سرکار عالی در محضرش زانو زده اید و تسلیم او شدید و آن همه او را به عظمت یاد می فرمائید؟ 🔹فرمودند: جناب حاج سید علی آقای قاضی طباطبائی تبریزی (قدس سره). 📚 در آسمان معرفت، ص 211 @almorsalaat
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📣 بخش اول ♦️به مناسبت سالگرد شهادت شهید محمدباقر صدر ✅موضوع: ابداعات شهید صدر در تبویب مباحث عقلی علم اصول 🎙استاد محمدمهدی ستوده ⏰دوشنبه ۰۱/۰۱/۲۲، ساعت ۱۷:۰۰ @almorsalaat
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📣 بخش دوم ♦️به مناسبت سالگرد شهادت شهید محمدباقر صدر ✅موضوع: ابداعات شهید صدر در تبویب مباحث عقلی علم اصول 🎙استاد محمدمهدی ستوده ⏰دوشنبه ۰۱/۰۱/۲۲، ساعت ۱۷:۰۰ @almorsalaat
هدایت شده از مکتب امام
📣مرکز با همکاری موسسه برگزار می‌کند: ♨️سلسله نشست های در قرآن 🌀بر اساس اندیشه رهبر معظم انقلاب و شهید مطهری (ره) 🎙با ارائه اساتید حجج اسلام: علی‌ فرحانی، عالم زاده نوری، سیدمهدی موسوی، سیدمحمد هاشمی، رضا خانجانی، سیدمجتبی امین جواهری، سیدعلی موسوی، امین اسدپور، رحمانی، میثم قاسمی، فلاح شیروانی، محسن ابراهیمی 🕰زمان: هر روز از سه‌شنبه ۰۱/۲۳ الی سه‌شنبه ۰۲/۰۶ (مصادف با ۱۰ الی ۲۴رمضان) به‌جز شبهای قدر، ساعت ۱۷:۳۰ 🏢مکان حضوری: مصلّی قم، پژوهشکده باقرالعلوم، سالن جلسات 📲 جلسات👇👇 🅾اسکای‌روم: b2n.ir/g37614 🅾ایتا: b2n.ir/b56076 〰〰〰〰〰〰〰〰〰 🔰گفتمان توحید👇 https://eitaa.com/joinchat/3998351448C73bf29b9e1
▪️سالروز وفات ام‌المومنین حضرت خدیجه (س) را به حضرت حجت (عج) و همه مسلمانان تسلیت عرض میکنیم. @almorsalaat