❇️كتاب أعمال السنة للعلم الحجة الآية المرحوم الحاج الميرزا جواد آقا الملكي التبريزي و لست أريد بها أن أمدح هذه الصحيفة الجليلة أو أثني على مؤلفه العظيم فليست هي إلا #بحرة_زاخرة لا يوزن بمن و لا صاع و لا هو إلا علما شامخا لا يقدر بشبر أو ذراع، و كفى بالقصور عذرا و باليأس عن البلوغ راحة ... ما بين أيديكم من الكتاب من أحسن ما عمل في هذا الشأن ففيه لطائف ما يراقبه أهل ولاية الله و رقائق ما یهج في قلوب الوالهين في محبة الله،و جمل ما يلوح للرائضين في عبادة الله نور الله مرقد مؤلفه العظيم، و أفاض عليه من سحائب رحمته و مغفرته، و ألحقه بنبیه وآله الطاهرين.
📚بخشی از تقریظ #علامه_طباطبایی بر کتاب المراقبات #میرزاجوادآقا
📌دانلود کتاب المراقبات👇
http://alfeker.net/library.php?id=5086
@almorsalaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌فضیلت روزه؛ شبیه شدن انسان به ملائک
🎙آیت الله جوادی آملی
#ماه_رمضان
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇👇👇
eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
اجتهاد در علم رجال.mp3
14.62M
🔊#علم_رجال| باب اجتهاد در علم رجال باز است / تسلط در فقه و استنباط، بسیار سخت است.
🎙استاد علی فرحانی
🌀استاد در این صوت ضمن نقل مبنای آیت الله بهجت و آیت الله بروجردی در مورد علم رجال، توضیح می دهند که اجتهاد در علم رجال یعنی طردا و عکسا هم در ناحیه توثیقات و هم در ناحیه جرح ها، حتی به کلمات بزرگان رجالیین همچون نجاشی نمی توان اکتفاء کرد. این معنا، استنباط و کار فقهی را بسیار سخت می کند! حتما #بشنوید.
📚 تدریس اصول فقه. سال 87_88
#پای_درس_استاد
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
🌀#تدریس| المنطق مرحوم مظفر
🎙استاد: سید محمد هاشمی
♦️محدوده: از صناعات خمس تا پایان جدل
🔸تدریس شده در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰
♻️ تعداد جلسات: ۵۲
⬇️لینک دانلود صوت👇👇
soda96.ir/almantegh2-ostadhashemi/
#منطق #مدرسه_مجازی_المرسلات #سطح_یک
@almorsalaat
♨️ #مجموعه_صوتی #طلبه_موفق: مجموعه گفتارهای #استاد_علی_فرحانی در موضوع:
✅راهکارها و مهارت های موفقیت و #برنامه_ریزی جهت دستیابی به اهداف #حوزوی
✅این مجموعه صوتی منحصر به فرد که از دروس و جلسات استاد علی فرحانی انتخاب و جدا شده است، مجموعه ای کامل در موضوع روش زندگی و تحصیل طلبگی است. با #استماع این مجموعه صوتی امید است که سوالات مختلف در مورد روش تحصیل و برنامهریزی علوم حوزوی مرتفع شود و مسیر تحصیل تا قله اجتهاد مشخص گردد.
♨️دانلود کنید و بشنوید 👇👇
1️⃣اهداف و چشم اندازهای حوزوی
eitaa.com/almorsalaat/4158
2️⃣راهکارها و مهارت های برنامه ریزی
eitaa.com/almorsalaat/4183
3️⃣روش ها و مهارت های علم آموزی
eitaa.com/almorsalaat/4238
4️⃣آشنایی با علم #فلسفه و روش تحصیل آن
eitaa.com/almorsalaat/4296
5️⃣آشنایی با علم #اصول و روش تحصیل آن
eitaa.com/almorsalaat/4337
6️⃣آشنایی با علم #فقه و روش تحصیل آن
eitaa.com/almorsalaat/4361
7️⃣آشنایی با علم #ادبیات و روش تحصیل آن
eitaa.com/almorsalaat/4435
8️⃣ آشنایی با علم #منطق و روش تحصیل آن
eitaa.com/almorsalaat/4475
#پای_درس_استاد #مهارت_های_تحصیل_علم #مشاوره_مجازی #مدرسه_مجازی_المرسلات
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
حسن و قبح ذاتی.mp3
5.87M
🔊#اصول| حسن و قبح ذاتی
🎙استاد علی فرحانی
🌀استاد در این صوت توضیحات جالب و مهمی در مورد حسن و قبح داده و در ضمن اشاراتی هم به توضیحات مرحوم مظفر در این باب دارند.حتما #بشنوید!
#پای_درس_استاد
@almorsalaat
هدایت شده از مدرسه مجازی المرسلات
💢#مجموعه_جلسات «ظرفیت شناسی علوم اسلامی در تحول علوم انسانی»
👈در این جلسات به تبیین ظرفیت علوم مختلف اسلامی در تحول علوم انسانی و الگوی مطلوب تولید علم دینی پرداخته شده است.
🎙استاد سید محمد هاشمی
♦️تعداد: ۱۵ جلسه
⬇️لینک دانلود صوت و مشاهده فهرست جلسات
👇👇👇👇
soda96.ir/zarfiat-shenasi/
soda96.ir/zarfiat-shenasi/
#علوم_انسانی_اسلامی
#دوره_های_کوتاه_مدت
🌐مدرسه مجازی المرسلات 👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1705705472C63999eac19
📌مراقبه و محاسبه راه سیر به خدا
🔹و مبدأ همه خطرها براى انسان #خود_آدم است، و مبدأ اصلاح هم از #خود_آدم بايد شروع شود. و نمىشود كه يك واعظى كه خودش اصلاح نشده بتواند ديگران را اصلاح كند. و آن واعظى مىتواند موعظه كند كه در باطنش هم موعظه شده باشد. و همين طور هر كس كه مىخواهد صحبت كند بايد توجه كند كه چه مىخواهد بگويد. آيا در اين چيز رضاى خدا هست؟ آيا دعوت به خودش هست يا دعوت به خدا؟ بعد هم كه صحبت كرد، بنشيند كه آيا اين صحبت براى اين بود يا براى آن.
🔹اين راهى است براى #سير انسان به خدا كه #مراقبت كند از خودش و بعد از مراقبت، #محاسبه نمايد.
📚صحيفه امام «ره»، ج۱۷، ص۱۹۳
@almorsalaat
هدایت شده از نگاشته
«بسمالله»
برای حاشیه نشینها که باشی،
به متن میآیی!
این رسم خداست که،
حاشیهها را به متن میآورد...
و چه متنی عاشقانهتر از حرم امام رئوف؟!
هنیئاٌ لَکَ حاج آقای #اصلانی...
#امام_علی(علیهالسلام):
فی #الإخلاص یکون الخلاص!
🖌#محمدجوادمحمودی
@negashteh | نگاشته
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀قرآن را آنگونه بخوان که گویی بر تو نازل شده است.
🎙استاد شهید مطهری
#اندیشه_مطهر #قرآن #رمضان
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
🌀#تفسیر| اشکال مشترک عمده تفاسیر این است که به جای #تفسیر، #تطبیق می کنند.
▫️و أنت بالتأمل في جميع هذه المسالك المنقولة في التفسير تجد: أن الجميع مشتركة في نقص و بئس النقص، و هو تحميل ما أنتجه الأبحاث العلمية أو الفلسفية من خارج على مداليل الآيات، فتبدل به التفسير تطبيقا و سمي به التطبيق تفسيرا، و صارت بذلك حقائق من القرآن مجازات، و تنزيل عدة من الآيات تأويلات.
▫️و لازم ذلك كما أومأنا إليه في أوائل الكلام أن يكون القرآن الذي يعرف نفسه (بأنه هدى للعالمين و نور مبين و تبيان لكل شيء) مهديا إليه بغيره و مستنيرا بغيره و مبينا بغيره، فما هذا الغير! و ما شأنه! و بما ذا يهدي إليه! و ما هو المرجع و الملجأ إذا اختلف فيه! و قد اختلف و اشتد الخلاف.
📚المیزان جلد اول، مقدمه
♨️لینک دوره «چگونه المیزان بخوانیم؟»👇👇👇
eitaa.com/m_almorsalaat/7666
#در_محضر_علامه
@almorsalaat
در نگاه شیخ، تنقیح عرف با شهرت فقهاء صورت میگیرد.mp3
7.95M
🔊#رسائل| دستگاه اصولی شیخ انصاری هیچ وقت از متن فقه جدا نمیشود.
🎙استاد علی فرحانی
📌استاد در این صوت به مناسبت عبارتی از شیخ، نشان می دهند که در نگاه شیخ دستگاه اصولی که شهرت در آن دیده نشده باشد منطبق بر فقه نمیشود. این مطلب به حدی مهم است که حتی #عرف را بدون فقهاء نمی توان تحلیل کرد. استاد نشان می دهند اساسا شیخ #موسس مکتب اصولی است و این مکتب خود را با منطبق کردن بر متن فقه، ثبات بخشید. حتما #بشنوید!
📚 خاتمه استصحاب. سال 97
#پای_درس_استاد
@almorsalaat
📌 ذکر و توبه
🔰رهبر معظم انقلاب ۸۲/۲/۲۲
🔸مهمترین مظهر قدردانی از جوانی همین است که از این صفا و نورانیّت و از این ناآلودگی و پیراستگىِ طبیعىِ انسان جوان استفاده کنید و خود را در زمینههای تزکیه و اخلاق پیش ببرید. این انشاءاللَّه ذخیره همه زندگی شما خواهد شد. راهش هم رعایت دو نکته است: #ذکر و #توبه.
✅ذکر
🔸ذکر یعنی یاد. یاد در مقابل غفلت است؛ غفلت از خدا، غفلت از وظیفه و مسؤولیت، غفلت از هنگام حسّاسِ مواجهه با مأموران الهی در عالم ملکوت - عالم بعد از عبور از جسمانیّت - و محاسبه بزرگ انسان در مقابل خدا در قیامت. این یادها تعیینکننده است. اینطور نبوده که فقط به ما بگویند به قیامت معتقد باشید، برای اینکه اعتقادی مثل اعتقاد علمی داشته باشید؛ نه. برای اینکه این اعتقاد در زندگی و حرکت و تصمیمگیری ما تأثیر بگذارد، این یاد را در خودتان حفظ کنید. «انّما تنذر من اتّبع الذّکر»؛ انذار پیغمبر و انذار الهی هم مفید به حال کسانی است که به دنبال یاد هستند و خود را از غفلت دور نگه میدارند.
✅توبه
🔸نکته دیگر توبه است. ممکن است کسی بگوید ما که جوانیم و هنوز عمری از ما نگذشته که مثل شما گناه زیادی کرده باشیم و محتاج توبه باشیم. نه، این درست نیست؛ توبه وظیفه همیشگی انسان است. پاکترین انسانها هم باید توبه کنند. توبه یعنی برگشت به خدا، برگشت از راه خطا، توجّه دادن دل به پروردگار و رو را به طور کامل به خدا کردن. از امام سجّاد علیهالسّلام چه کسی پاکتر؟ شما به صحیفه سجّادیه از اوّل تا آخر نگاه کنید؛ ببینید چه حالی، چه سوز و گدازی و چه توبهای در آن نهفته است: «هذا مقام من استحیی لنفسه منک و سخط علیها و رضی عنک». امام سجّاد علیهالسّلام به خدای متعال عرض میکند: پروردگارا! من بر نفس خودم که گاهی از فرمان تو سرپیچی کرده، خشمگینم. از تو راضی ام و بهخاطر سرپیچی نفس از تو شرمندهام. این راز و نیاز و سوز و گداز امام سجاد علیهالسّلام است.
#کلام_ولی #ذکر #اخلاق_و_عرفان
@almorsalaat
✅احتمال نمى داديم كه علامه طباطبایی از اهل علم باشد، فضلًا از تبحّر در علوم
👈خاطره آشنایی علامه طهرانی با #علامه_طباطبایی
🔺در سنه يكهزار و سيصد شصت و چهار هجريّه قمريّه، اين حقير براى طلبگى و تحصيل علوم دينيّه ببلده طيّبه قم مشرّف شدم. و در مدرسه مرحوم آية الله حجّت كه بعداً بمدرسه حجّتيّه معروف شد حجره اى گرفته، و به درس و بحث و مطالعه ادامه مى دادم.
🔺بناى اين مدرسه كوچك بود؛ و آية الله حجّت چندين هزار متر از زمين مجاور را تهيّه و در نظر داشتند مدرسه را توسعه دهند، و بناى عظيمى كه به سبك همان مدارس اسلامى باشد، و حاوى حجرات بسيار و مَدرس و مسجد و كتابخانه و سرداب و آب انبار و سائر ما يحتاج طلّاب باشد، بطرز صحيح و بهداشتى و با فضاى بزرگ و روح افزا براى طلّاب بسازند.
🔺هر چه مهندسين از طهران و غير طهران آمدند و نقشه هاى متنوّع و مختلفى كشيدند، مورد نظر آية الله واقع نشد، تا بالاخره شنيديم: سيّدى از تبريز آمده و نقشه اى كشيده است كه مورد نظر و تصويب ايشان قرار گرفته است. ما بسيار شائق و مترصّد بوديم كه اين سيّد را ببينيم.
🔺و از طرفى نيز بسيار شائق بوديم كه درس فلسفه بخوانيم، و در آن اوان، عالم جليل فخر الحكمَاء و الفلاسفة آية الله حاج ميرزا مهدى آشتيانىّ قدَّس اللهُ نفسَه بقم مشرّف شده، و قصد تدريس داشتند، و چند ماهى هم توقّف كردند؛ و به يكى از دوستان عزيز ما قول داده بودند كه درس خصوصى فلسفه را از «منظومه سبزوارى» براى ما بگويند، و ما در آستانه شروع بوديم كه ايشان بغتةً از اقامت در قم انصراف حاصل نموده و به طهران بازگشتند. در همين احوال شنيديم: آن سيّدى كه از تبريز آمده و نقشه ساختمان را كشيده است، به نام قاضى معروف و در رياضيّات و فلسفه زبردست، و نيز درس فلسفه اى در حوزه شروع كرده است.
🔺اشتياق ما براى ديدار و ملاقات با او زياد شد؛ و مترصّد بوديم به منزلش برويم و به بهانه اى از او ديدار كنيم. تا آنكه يكى از دوستان ما كه در مدرسه رفت و آمد داشت و فعلًا از علماى رشت مى باشند، يك روز بحجره آمده و گفتند: آقاى قاضى (علامه طباطبایی) از زيارت مشهد برگشته، بيا به ديدنش برويم!
🔺چون بمنزل ايشان وارد شديم، ديديم كه اين رجُل معروف و مشهور همان سيّدى است كه ما همه روزه در كوچه ها در بين راه او را مى ديديم، و ابداً احتمال نمى داديم كه او از اهل علم باشد، فضلًا از تبحّر در علوم.
🔺با عمامه بسيار كوچك از كرباس آبى رنگ، و تكمه هاى باز قبا، و بدون جوراب، با لباس كمتر از معمول، در كوچه هاى قم تردّد داشت؛ خانه نيز بسيار محقّر و ساده.
🔺ما معانقه كرديم و نشستيم و گفتگو و سخن از اطراف و جوانب پيش آمد، ديديم: نه، واقعاً اين مرد، جهانى است از علم و درايت و ادراك و فهم؛ و براى ما خوب مشهود شد كه:
🔸هر آن كو ز دانش برَد توشه اى
🔸جهانيست بنشسته در گوشه اى
📚مهرتابان ص ۱۳
#در_محضر_علامه
#معلم_نمونه_اسلام
#بزرگداشت_علامه_طباطبایی
@almorsalaat
💬#پیام_شما #درخواست_هم_بحث
▫️سلام علیکم حاج آقا
▫️بنده الموجز استاد رو گوش می دم و نیاز به هم بحث مجازی دارم. اگرکسی بود لطف کنید ممنون میشم.
📌اگر کسی از دوستان مایل بود، به آیدی ایشان در ایتا (@ANTIUSA) پیام دهد.
#مدرسه_مجازی_المرسلات
@almorsalaat
🗂دوره های #آفلاین مدرسه مجازی المرسلات
1⃣اولین دوره ادبیات کاربردی (قواعد کلی تحصیل ادبیات عرب) / استاد مقدسی
eitaa.com/m_almorsalaat/7710
2⃣سومین دوره ادبیات کاربردی (مهارتهای متن خوانی)/ استاد مقدسی
eitaa.com/m_almorsalaat/7665
3⃣دوره چگونه تفسیر المیزان بخوانیم؟/ استاد هاشمی
eitaa.com/m_almorsalaat/7666
4⃣دوره ظرفیت شناسی علوم اسلامی در تولید علوم انسانی/ استاد هاشمی
eitaa.com/m_almorsalaat/7667
5⃣دوره تطور علم اصول/ استاد هاشمی
eitaa.com/m_almorsalaat/7664
6⃣دوره تبیین مبانی نظام اندیشه شهید مطهری/ استاد هاشمی
eitaa.com/m_almorsalaat/7668
7⃣دوره انسان شناسی قرآنی/ استاد علی فرحانی
eitaa.com/almorsalaat/2136
8⃣مرور و جمعبندی کتاب المنطق/ استاد هاشمی
eitaa.com/m_almorsalaat/7683
🌀🌀🌀🌀🌀🌀🌀🌀
📞ارتباط با ما:
👉eitaa.com/admin_doreh
🌐مدرسه مجازی المرسلات 👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1705705472C63999eac19
recording-20220407-132705.mp3
5.53M
#مشاوره_مجازی
⁉️#سوال_شما: سلام استاد خدا قوت
اگر زحمتی نیست توضیح دقیق و روشنی از «ما و هل و لم» بفرمایید؟ با تشکر
✅پاسخ استاد امیری را بشنوید.
@nabzqalam
@almorsalaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥#اخلاق_و_عرفان| باید درس بخوانیم برای اینکه آدم شویم/ سابقا طلبه ها در کنار درس های معمول، درس اخلاق هم داشتند/ سابقا علما هم اهل حرف بودند و هم عمل، امروزه، فقط اهل حرف هستند و در آینده حرفی از این مطالب هم نخواهد بود.
🎙آیت الله مجتهدی تهرانی
#اخلاق_و_عرفان
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
📌 تولید فکر و پرورش انسان، دو عنصر اساسی در ایجاد تمدن اسلامی
◽️ «برای ایجاد یک تمدّن اسلامی - مانند هر تمدّن دیگر - دو عنصر اساسی لازم است: یکی تولید فکر، یکی پرورش انسان.
◽️فکر اسلامی مثل یک دریای عمیق است؛ یک اقیانوس است. هر کس که لب اقیانوس رفت، نمیتواند ادّعا کند که اقیانوس را شناخته است. هر کس هم که نزدیک ساحل پیش رفت و یا چند متری در آب در یک نقطهای فرو رفت، نمیتواند بگوید اقیانوس را شناخته است. سیْر در این اقیانوس عظیم و رسیدن به اعماق آن و کشف آن - که از کتاب و سنّت همهی اینها استفاده میشود - کاری است که همگان باید بکنند؛ کاری است که در طول زمان باید انجام گیرد.
◽️ تولید فکر در هر زمانی متناسب با نیاز آن زمان از این اقیانوس عظیم معارف ممکن است. یک روزی حرفهای مرحوم شهید مطهّری که مطرح میشد، به گوش بعضی ناآشنا میآمد. حرفهای شهید مطهّری، حرفهای دین بود؛ حرفهای قرآن بود؛ حرفهای اسلامی بود؛ اما بسیاری از کسانی که با دین و قرآن و اسلام هم سر و کار داشتند، با آن حرفها آشنایی نداشتند!
◽️در همهی زمانها این امکان برای متفکّران آگاه، قرآنشناسان، حدیثشناسان، آشنایان با شیوهی استنباط از قرآن و حدیث، آشنایان با معارف اسلامی و مطالبی که در قرآن و در حدیث اسلامی و در سنّت اسلامی هست، وجود دارد که اگر به نیاز زمانه آشنا باشند، سؤال زمانه را بدانند، درخواست بشریّت را بدانند، میتوانند سخن روز را از معارف اسلامی بیرون بیاورند. حرف نو همیشه وجود دارد؛ تولید فکر، تولید اندیشهی راهنما و راهگشا برای بشریّت.»
🎙بیانات در جمع اساتید،فضلا و طلاب حوزه علمیه قم 1379/07/14
@almorsalaat
📝#الاسلام_هو_الحکومه| ولایت فقیه و بداهت دلیل آن در نگاه حضرت امام
🔰 استاد علی فرحانی
🔰تقریر:احسان چینی پرداز
◽️مساله ولایت فقیه از مسائلی است که اگرچه اصل آن در بین فقهاء قدمت چندین ساله داشته باشد اما نزاع جدی و پرداختن به اقوال در این زمینه اولین بار توسط سوالی که امام مطرح کردند شروع شد.
◽️یعنی اگرچه در عبارات برخی فقهاء اشاراتی به اصل این مساله بوده است اما طرح این سوال با تمام شئوناتش که آیا چیزی به نام ولایت فقیه داریم یا نداریم اولین بار توسط حضرت امام مطرح شد.
◽️شاهد عینی بر نو بودن سوال ولایت فقیه، تلاش نویسندگان در بازگرداندن این مساله به دوران معصوم و نیز نزاع بزرگی است که در این باب به وجود آمده، در حالی که اگر سوال و بحث در بابی و موضوعی قدمت داشته باشد این چنین نزاعی در آن شکل نگرفته و نیاز به تبیین اتصال سوال به عصر معصوم هم نمیباشد.
◽️مضافا به اینکه، تازگی سوال موجب عدم پختگی برخی نظرات و عاملی جدی در همراه نشدن برخی فقهاء با نظریه ولایت فقیه میباشد.
◽️ در تبیین این نظریه، حضرت امام قبل از استناد به ادله لفظیه، وجود ولایت فقیه را امری ضروری و #بدیهی دانسته و انکارش را محال می دانند.
◽️ایشان توضیح میدهند که به بداهت، عند العقلاء ثابت است ظرف اجتماع غیر از ظرف مخاطبات و مراودات بین الاثنینی است. به عبارت دیگر وجود یک مدل اجتماعی کلان که حاکم بر تمام روابط بین الاثنینی باشد امری مسلم و عقلائی است.
◽این تفکیک اختصاصی به جوامع اسلامی ندارد بلکه در دنیای غرب هم پذیرفته است. به طوری که در غرب برای ظرف کلان اجتماع علم جداگانه ای به نام علم سیاست قرار داده اند که متکفل تبیین نظام و ساختار حاکمیت سیاسی است.
◽️ در این علم، مدل و شکل اجتماع بما هو اجتماع- بدون در نظر گرفتن افراد خاص- و نوع خاص روابطی که در عرصه های مختلف اجتماع باید برقرار باشد، طراحی شده و بعد مبتنی بر آن ساختار، علم حقوق به تنظیم قوانینی پرداخته تا آن مدل را به تحقق خارجی برساند.
◽️تمام روابط بین الاثنینی و قوانین آن، زیرمجموعه مدل وقوانین ظرف کلان اجتماع بوده و همچون مظروفی برای این کلان ظرف محسوب میشوند.
◽️در واقع این ساختار حاکمیت سیاسی است که ضمانت اجراء و التزام به قوانین بین الاثنینی و شخصی را به وجود می آورد به گونه ای که اگر این ظرف و قوانین آن مد نظر گرفته نشود افراد در روابط خود با یک دیگر هیچ الزامی برای التزام خود به قوانین ندیده و در صورت تخلف هم هیچ راهی برای مواخذه و مجازات مجرم وجود نخواهد داشت و نهایتا جعل احکام و قوانین بین الاثنینی محکوم به لغویت است.
◽️با توجه به این مساله، بنابراینکه اکثر احکام شرعی در باب روابط بین انسان ها می باشد به گونه ای که این سنخ احکام، جمیع معاملات و اکثر باب عبادات را شامل شده و بیش از 20جلد از کتاب وسائل الشیعه را به خود اختصاص داده اند؛ امکان ندارد که شارع مقدس به اجتماع بما هو اجتماع توجه نداشته باشد و الا لغویت پیش می آید.
◽️از این رو باید گفت هر حکمی که از شارع مقدس ناظر به روابط بین افراد جامعه صادر میشود- به دلالت اقتضاء- دال بر توجه شارع به ظرف اجتماع است. یعنی اگر شارع – مثلا- صد حکم اجتماعی بیان کرده باشد صد بار به مساله اجتماع و احکام آن التفات داشته است.
◽️در نتیجه، مدل اجتماع از نگاه اسلام و احکام و قوانین آن، همچون پیکره و بستری است که هر یک از احکام در آن جای میگرند.و جالب اینکه برخی از احکام اسلامی مانند مساله قضاوت ذاتا در ظرف اجتماع کلان معنا پیدا می کنند و به تعبیر امام « قضاوت از شئون حکومت است».
◽️پس نگاه به باب معاملات و بلکه کل فقه را باید تصحیح کرد چه اینکه نگاه مشهور در زندان روابط بین الاثنینی و احکام آن محبوس بوده و هیچ التفاتی به مساله فوق ندارد. که البته نتائج این نگاه غلط، اسفبار است.
◽️حال باید گفت حضرت امام معتقدند که مدل شارع برای ظرف کلان اجتماع، ولایت فقیه است کما اینکه جمیع فقهائی که به مساله فوق التفات داشته اند اگر قبول داشته باشند که شارع هم به این عرصه توجه داشته و در این باره سخن گفته است تصدیق می کنند که مدل شارع برای این ظرف، ولایت فقیه است.
◽️با توجه به آنچه گذشت؛ حکومت به معنای ظرف کلان اجتماع- #اجتماع_بما_هو_اجتماع- است و بدین وسیله تا حدودی معنای عمیق #الاسلام_هو_الحکومة و الاحکام من شئونها، معلوم میگردد
◽لهذا از نظر حضرت امام اولین دلیل بر ولایت فقیه- قبل از رجوع به ادله خاص لفظی- بداهت است، و مقابله با آن مقابله با بدیهی است.
◽️بر این اساس سبک مشهوری که در تقریر نظر امام مبنی بر تفکیک حوزه های ولایت فقیه – اعم از افتاء و امور حسبه و رفع الخصومات و زعامت سیاسی و حدود- وجود دارد سبک صحیحی نمی باشد بلکه سبک صحیح همانطور که توضیح اش گذشت موجب دفع اساس شبهه شده و مقصود را کاملا تبیین می کند.
#نگاهی_به_دریا
#در_مدرسه_امام_خمینی
#ولایت_فقیه
#پای_درس_استاد
@almorsalaat
🔊صوت بیانات استاد👇👇👇
هدایت شده از متن های آماده شده
037- velayatefaghih@almorsalat.mp3
28.62M
🔊#الاسلام_هو_الحکومه| ولایت فقیه و بداهت دلیل آن در نگاه حضرت امام
🎙 استاد علی فرحانی
♨️ متن کامل بیانات استاد را از اینجا ببینید:👇👇👇
https://www.uplooder.net/files/452054ac7beeaa561419a0cd36f02cd9/37.pdf.html
#نگاهی_به_دریا
#در_مدرسه_امام_خمینی
#ولایت_فقیه
#پای_درس_استاد
@almorsalaat
🔵#در_مدرسه_امام_خمینی| مجموعه جلسات تبیین کارآمدی، شاخصهها و امتیازات دستگاه استنباطی امام خمینی (ره) در مقایسه با سایر نظامات اصولی
🎙استاد علی فرحانی
📌این جلسات در سال ۹۷ در موسسه مفتاح به عنوان مقدمه مباحث فقه فرهنگ تدریس شد. جهت آشنایی با دستگاه اصولی حضرت امام ره توصیه می شود.
⬇️لینک دانلود صوت (۱۶جلسه)👇👇
http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/maaref/emtiazate-dastgahe-emam-meftah-97/
#پای_درس_استاد #اصول
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
#مناجات
إِلَهِی وَ قَدْ أَفْنَیْتُ عُمُرِی فِی شِرَّةِ السَّهْوِ عَنْکَ وَ أَبْلَیْتُ شَبَابِی فِی سَکْرَةِ التَّبَاعُدِ مِنْکَ إِلَهِی فَلَمْ أَسْتَیْقِظْ أَیَّامَ اغْتِرَارِی بِکَ وَ رُکُونِی إِلَى سَبِیلِ سَخَطِکَ
#مناجات_شعبانیه
@almorsalaat
📚#معرفی_کتاب| علل گرایش به مادیگری
✍استاد شهید آیت الله مطهری
🌀موضوع اصلي بحث اين کتاب، يعني اثبات يا انکار #خدا، قطعا حسّاسترين و شورانگيزترين موضوعي است که از فجر تاريخ تاکنون انديشهها را به خود مشغول داشته و ميدارد. موضع انسان در اين مسأله، در #تمام ابعاد انديشهاش و در جهانبيني او و ارزيابيهايش از مسائل و در جهت گيريهاي اخلاقي و اجتماعياش تأثير و نقش تعيين کننده دارد. گمان نميرود هيچ انديشهاي به اندازه اين انديشه «دغدغه آور» باشد. هر فردي که اندکي با تفکر و انديشه سر و کار داشته است، لااقل دورهاي از عمر خويش را با اين «دغدغه» گذرانده است. (مقدمه کتاب)
📌این کتاب از زیباترین آثار قلمی شهید معظم است. نکات بسیار مهمی را که دانستن آنها برای حوزویان ضروری است، در این کتاب بیان کرده اند. البته برخی مباحث آن نیاز به مقدمات فلسفی دارد.
#اندیشه_مطهر #فلسفه
@almorsalaat