eitaa logo
المرسلات
10.1هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
576 ویدیو
41 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
از نگاه امام خمینی (ره)، همان است و نیاز به تخصص در اصول دارد. 🔰 رهبر معظم انقلاب، ۷۴/۱۲/۲۴ 🔸حقیقتی‌ که‌ امام‌ راحل‌ رضوان‌ الله‌ علیه‌ مطرح‌ می‌کند آن‌ است‌ که‌ کوثر شریعت‌ و فقه‌، در جریانی‌ دائمی‌ و ابدی‌، از سرچشمه‌ی‌ وحی‌، به‌ سوی‌ عرصه‌های‌ گوناگون‌ حیات‌ جاری‌ است‌. 🔸زمان‌ و مکان‌ و اوضاع‌ و احوال‌ گوناگون‌ زندگی‌ بشر و تازه‌های‌ جهان‌، به‌ فقیه‌ دین‌ شناس‌ و زمان‌ شناس‌ کمک‌ می‌کند که‌ خود و اهل‌ زمان‌ خود را از آن‌ کوثر یعنی‌ سرچشمه‌ی‌ لایزال‌ و فزاینده‌، سیراب‌ سازد و محرومیت‌ از آن‌ را برای‌ بشر که‌ همواره‌ و همه‌ جا نیازمند دین‌ و شریعت‌ الهی‌ است‌، برنتابد. 🔸شناختن‌ نقش‌ هر زمان‌ و هر مکان‌، همواره‌ باید با پایبندی‌ به‌ اصول‌ فقاهت‌ که‌ روشی‌ علمی‌ و تخصصی‌ است‌، همراه‌ باشد. و این‌ است‌ معنای‌ سخن‌ امام‌ راحل‌ رحمه‌ الله‌ علیه‌ که‌ فقه‌ پوینده‌ و منطبق‌ بر نیازهای‌ همیشه‌ و همه‌ جا را همان‌ فقه‌ سنتی‌ دانسته‌ و بر این‌ پای‌ فشرده‌اند. 🔸از اینجا می‌توان‌ دانست‌ که‌ تنها فقهای‌ کارآزموده‌ و اهل‌ فن‌، صلاحیت‌ آن‌ را دارند که‌ تأثیر زمان‌ و مکان‌ را در احکام‌ شریعت‌ بشناسند و بر طبق‌ آن‌ فتوا دهند. @almorsalaat
✍پیام رهبر انقلاب درپی شهید محسن فخری‌زاده ۹۹/۹/۸ ▫️بسم‌الله الرحمن الرحیم. دانشمند برجسته و ممتاز و کشور جناب آقای محسن فخری‌زاده به دست مزدوران جنایتکار و شقاوت‌پیشه به شهادت رسید. ▫️این عنصر علمی کم‌نظیر جان عزیز و گرانبها را به خاطر تلاشهای علمی بزرگ و ماندگار خود، مبذول داشت و مقام والای ، الهی اوست. ✅دو موضوع مهم را دست‌اندرکاران باید به در دستور کار قرار دهند: 1⃣نخست پیگیری این جنایت و مجازات قطعی عاملان و آمران آن 2⃣و دیگر پیگیری تلاش علمی و فنی شهید در همه‌ی بخشهائی که وی بدانها اشتغال داشت. ▫️اینجانب به خاندان مکرم او و به جامعه‌ی علمی کشور و به همکاران و شاگردان او در بخشهای گوناگون، او را تبریک و او را تسلیت میگویم و علو درجات او را از خداوند مسألت میکنم. @almorsalaat
13- اسلام تنها راه سعادت است، چون مطابق با فطرت انسان است@almorsalat.mp3
6.81M
🔊 🔰 نگاه صحیح به انسان و دین ✅ استاد علی فرحانی ◽️یکی از مولفه های مهم در طراحی الگوریتم تمدنی، نگاه صحیح به ابعاد مختلف انسان است. ◽️انسان فطرتا موجودی اجتماعی است و از این باب است که بعد اجتماع نقش تعیین کننده ای در نیل انسان به کمال حقیقی دارد. ◽️ لذا دین که متکفل هدایت انسان در وصول به خلافت الهی به عنوان غایت قصوی کمال بشری می باشد، هم متکفل بعد فردی و هم متکفل بعد اجتماعی انسان است. ◽️ از همین جا است که فهمیده میشود سلوک الی الله همان شریعت الهی است و ابدا راه دیگری وجود ندارد، بلکه تنها و تنها اسلام است که در مورد انسان آن هم به جمیع شئونش قضاوت می کند. ♨️ استاد در این صوت، نکات بسیار مهم دیگری را بیان کرده و عبارات بسیار جالبی از کتاب شریف می خوانند، حتما گوش کنید. @almorsalaat
═✧❁﷽❁✧═ 📢 اطلاعیه دوره جدید طرح 📌 باحضور اساتید مطرح حوزه و دانشگاه: ⬅️ 🔰حجت الاسلام سید محمد هاشمی 🔰حجت الاسلام ناصر قیلاوی زاده ⬅️ 🔰حجت الاسلام امین اسدپور 🔰حجت الاسلام حامد سامی 💻 کلاس ها به صورت آنلاین برگزار می شود 📌آخرین مهلت : 14 آذر ماه 99 ثبت نام خواهران: با ارسال واژه «شهید مطهری» به آیدی @shahid133 ثبت نام برادران: با ارسال واژه «شهید مطهری» به آیدی @binesh_qom 💡برای اطلاع از به آدرس زیر 👇 مراجعه فرمائید. https://eitaa.com/joinchat/2767650840Cd17f406221 کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
♨️ اخلاقی "علم قبل از تزکیه" 🔰 استاد علی فرحانی ┄┅┅═❅❅❄️❅❅═┅┅┄ 🔹 استاد علی فرحانی در این مجموعه صوتی برای جمعی از طلاب در ضمن تدریس کتاب شریف "منیه المرید" به موضوع "علم قبل از تزکیه" پرداخته اند و تبیین می فرمایند که رتبتا قبل از شروع در تزکیه اخلاقی، لازم است که انسان به مقصد انسانیت و مسیر رسیدن به آن مقصد، علم پیدا کند. هرچند از جهت زمانی همراه علم آموزی باید به انجام مسائل شرعی و اخلاقی اقدام کرد. 🔹پس از یادگیری این علم قبل از تزکیه و انجام مسائل اخلاقی و شرعی، علم دیگری نصیب انسان می شود که در این جلسات از آن به "علم بعد از تزکیه" تعبیر شده است. 🔹 استاد پس از تبیین این مسئله که تاثیر بسزایی در فهم روایات و معنای "علم" در روایات دارد، این موضوع را بر روایات مختلفی از کتاب منیه المرید، تطبیق می دهند. ┄┅┅═❅❅❄️❅❅═┅┅┄ 📌 لینک دانلود جلسات (16جلسه) 👇👇👇 http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/maaref/elme-ghabl-az-tazkie/ @almorsalaat
⚡️کارگاه 📷 🔴به لطف خدا جلسه اول کارگاه تقریر نویسی برگزار شد. پس از بیان مقدمه ای درباره جایگاه و ضرورت تقریر نویسی چهار سنت مهم در علوم اسلامی و بافت گزاره های آن تبیین شد تا منشأ الهام برای راهبرد های عملیاتی در آموزش و تقریرنویسی در جلسات بعد گردد. 🔴یادآوری: جلسه بعد دوشنبه ساعت۱۹ 🔴دوستان لطفا ۱۵-۱۰ دقیقه قبل از شروع کلاس وارد اتاق شوند تا در صورت مشکل، پیش از شروع درس برطرف گردد. دوستانی که پس از ساعت۱۹ پیام می دهند، خوانده نمی شود. 👈بزرگوارانی که ثبت نام کرده اند، لطفا حتما در گروه اعضای دوره برای تبادل فکر و بیان پیشنهاد و انتقادات خود عضو شوید. 📌اطلاعات بیشتر در کانال: @taghrir_online @almorsalaat
مبنای حقوق اسلامی، تکلیف محوری است( ج 138 لمعه).mp3
3.84M
♨️مبنای حقوق اسلامی، تکلیف است نه آزادی! ❇️ استاد علی فرحانی 💠 استاد در این گفتار به مناسبت تدریس کتاب الزکاة لمعه، اشاره ای مهم به مبنای حقوق اسلامی و جایگاه شارع در این علم کرده و بیان می کنند: 💠 مبنای حقوق اسلامی است و بنابر اینکه مدار تکلیف هم به دست شارع است، محور واحد این نوع مسائل، شارع مقدس است. 💠 ابدا این چنین نیست که کسی بخواهد با مبنای آزادی به حقوق اسلامی نگاه کند بلکه انسان عبدالله است به این معنا که شارع مقدس مالک خود شخص و فعل اختیاری و همچنین املاک او بوده و نهایتا این شارع است که تکلیف هر یک را مشخص می کند. 💠 این معنا که حاصل از ادله و روایات است، نیازمند است که علاوه بر مالکیت حقیقی، نوعی مالکیت اعتباری و عقلائی برای خدا نسبت به انسان ها تصویر کنیم که البته حل این مساله متوقف بر است. ✅ جالب اینکه قبل از مطرح شدن مسائل تازه حقوقی، فقهاء ما از قدیم متوجه به این معنا بوده اند و اولین کسی که این مساله را تبیین کرده است مرحوم سید محمد کاظم یزدی در حاشیه مکاسب بوده و بعدها هم محقق خوئی در این راستا تلاش هایی داشته اند. @almorsalaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♻️، فتح فلان شهر نیست؛ فتح‌الفتوح، و تولید یک چنین جوانهایی است؛ 🔰رهبر معظم انقلاب ۹۶/۱۲/۱۹ 🔹امام در یکی از آن بیاناتِ بسیار عمیقِ خود بعد از یکی از این فتوحاتِ اوّل کار پیام دادند -سال ۶۰ یک فتحی شد، فتح بستان که خیلی مهم بود؛ بعد از مدّتی عقب‌نشینی و شکست‌های گوناگون، فتح بستان یک پیروزی بزرگی محسوب میشد؛ [البتّه این] مضمونِ حرف ایشان است، عبارت ایشان در کتاب هست- گفتند که فتح‌الفتوح، فتح فلان شهر نیست؛ ، تربیت و تولید یک چنین جوانهایی است؛ این فتح‌الفتوح است، واقعش هم همین است. 🔹فتح‌الفتوح برای یک کشور این است که جوانهای این کشور، هم خردمند باشند، هم باتدبیر باشند، هم مؤمن باشند، هم پارسا باشند، هم اهل تضرّع و گریه و عبادت باشند، هم اهل ایستادگی در مقابل دشمن باشند، هم دارای بصیرت باشند که با این‌همه تبلیغاتی که دشمن و ایادی دشمن در همه‌ی زمانها کرده‌اند و امروز هم دارند میکنند، فریب نخورند. یک چنین جوانهایی وقتی در کشور وجود داشته باشند، آن کشور مصونیّت پیدا میکند. 📌سالروز فتح بستان @almorsalaat
📌گامی نو در عالم فلسفه 🔰شهید مطهری 🔺این جلد [جلد دوم] مشتمل بر دو مقاله است که يکي (مقاله 5) تحت عنوان «پيدايش کثرت در ادراکات» و ديگري (مقاله 6) تحت عنوان «ادراکات اعتباري» طرح شده است. 🔺هر چند مقاله 5 تحت عنوان «حس و عقل» طرح نشده ولي نتايجي که از مباحث حس و عقل و تجربه و تعقل انتظار مي‌‌‌‌‌رود، از اين مقاله گرفته مي‌‌‌‌‌شود و همان طوري که خواننده محترم آگاه است مشاجره حسي و عقلي قسمت مهم مباحثات فلسفي و منطقي و علم‌‌‌‌‌النفسي جديد را تشکيل مي‌‌‌‌‌دهد. در مقاله 5 به مطالبي بر مي‌‌‌‌‌خوريم که همان طوري که مورد توجه کامل قدما نبوده، فلسفه يا منطق و علم النفس جديد نيز راهي براي آن باز نکرده، يعني تحقيقاتي که در آن مقاله شده يک است که در عالم فلسفه برداشته شده. 🔺مقاله 6 متکفل يک مبحث فلسفي نو و بي سابقه ديگري است که تا آنجا که ما اطلاع داريم براي اولين بار اين مبحث در اين سلسله مقالات طرح شده و آن مبحث، مربوط به تميز و تفکيک «ادراکات حقيقي» از «ادراکات اعتباري» است و اين مطلب از مطالعه خود مقاله روشن خواهد شد. 📚اصول فلسفه ج۲ مقدمه @almorsalaat
هدایت شده از المرسلات
♨️پاسداری از و در تولید علوم انسانی @almorsalaat 👇👇👇
هدایت شده از المرسلات
tarighe-foghaha-v-tolode-oloome-ensani-990312.mp3
14.59M
🔉🔉 ♨️پاسداری از و در تولید علوم انسانی 🔰استاد علی فرحانی 🔰🔰🔰🔰🔰 استاد در این صوت، بیان می دارند که یکی از مسائل بسیار مهم که در تولید علوم انسانی باید رعایت شود، مسئله رعایت (فقه جواهری) در تولید علوم انسانی است. ایشان با آسیب شناسی این مسئله می فرمایند که هر کس طریقه مرسوم فقها را در تولید علوم انسانی رعایت نکند، در واقع، تاسیس کرده است که بسیار مورد مذمت و انکار فقهاست. ایشان همچنین می فرمایند که تفاوت مسائل جدید و مسائل قدیمی فقه در روش استنباط نیست، بلکه تفاوت در موضوع شناسی است و این است معنای آنکه امام فرمود: "فقه جواهری با رعایت زمان و مکان" و از همینجا تفاوت و مشخص می شود. با توجه به این نگاه، بیان می دارند که ابتدا لازم است که طریق فقها در مسائل سنتی و قدیمی فقه، فراگرفته شود و سپس در موضوعات جدید، پس از شناخت صحیح موضوع، اعمال شود. 📌فقه فرهنگ، ۹۹/۳/۱۲، موسسه مفتاح   @almorsalaat