eitaa logo
المرسلات
10.3هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
550 ویدیو
40 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
♨️ اخلاقی "علم قبل از تزکیه" 🔰 استاد علی فرحانی ┄┅┅═❅❅❄️❅❅═┅┅┄ 🔹 استاد علی فرحانی در این مجموعه صوتی برای جمعی از طلاب در ضمن تدریس کتاب شریف "منیه المرید" به موضوع "علم قبل از تزکیه" پرداخته اند و تبیین می فرمایند که رتبتا قبل از شروع در تزکیه اخلاقی، لازم است که انسان به مقصد انسانیت و مسیر رسیدن به آن مقصد، علم پیدا کند. هرچند از جهت زمانی همراه علم آموزی باید به انجام مسائل شرعی و اخلاقی اقدام کرد. 🔹پس از یادگیری این علم قبل از تزکیه و انجام مسائل اخلاقی و شرعی، علم دیگری نصیب انسان می شود که در این جلسات از آن به "علم بعد از تزکیه" تعبیر شده است. 🔹 استاد پس از تبیین این مسئله که تاثیر بسزایی در فهم روایات و معنای "علم" در روایات دارد، این موضوع را بر روایات مختلفی از کتاب منیه المرید، تطبیق می دهند. ┄┅┅═❅❅❄️❅❅═┅┅┄ 📌 لینک دانلود جلسات (16جلسه) 👇👇👇 http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/maaref/elme-ghabl-az-tazkie/ @almorsalaat
⚡️کارگاه 📷 🔴به لطف خدا جلسه اول کارگاه تقریر نویسی برگزار شد. پس از بیان مقدمه ای درباره جایگاه و ضرورت تقریر نویسی چهار سنت مهم در علوم اسلامی و بافت گزاره های آن تبیین شد تا منشأ الهام برای راهبرد های عملیاتی در آموزش و تقریرنویسی در جلسات بعد گردد. 🔴یادآوری: جلسه بعد دوشنبه ساعت۱۹ 🔴دوستان لطفا ۱۵-۱۰ دقیقه قبل از شروع کلاس وارد اتاق شوند تا در صورت مشکل، پیش از شروع درس برطرف گردد. دوستانی که پس از ساعت۱۹ پیام می دهند، خوانده نمی شود. 👈بزرگوارانی که ثبت نام کرده اند، لطفا حتما در گروه اعضای دوره برای تبادل فکر و بیان پیشنهاد و انتقادات خود عضو شوید. 📌اطلاعات بیشتر در کانال: @taghrir_online @almorsalaat
مبنای حقوق اسلامی، تکلیف محوری است( ج 138 لمعه).mp3
3.84M
♨️مبنای حقوق اسلامی، تکلیف است نه آزادی! ❇️ استاد علی فرحانی 💠 استاد در این گفتار به مناسبت تدریس کتاب الزکاة لمعه، اشاره ای مهم به مبنای حقوق اسلامی و جایگاه شارع در این علم کرده و بیان می کنند: 💠 مبنای حقوق اسلامی است و بنابر اینکه مدار تکلیف هم به دست شارع است، محور واحد این نوع مسائل، شارع مقدس است. 💠 ابدا این چنین نیست که کسی بخواهد با مبنای آزادی به حقوق اسلامی نگاه کند بلکه انسان عبدالله است به این معنا که شارع مقدس مالک خود شخص و فعل اختیاری و همچنین املاک او بوده و نهایتا این شارع است که تکلیف هر یک را مشخص می کند. 💠 این معنا که حاصل از ادله و روایات است، نیازمند است که علاوه بر مالکیت حقیقی، نوعی مالکیت اعتباری و عقلائی برای خدا نسبت به انسان ها تصویر کنیم که البته حل این مساله متوقف بر است. ✅ جالب اینکه قبل از مطرح شدن مسائل تازه حقوقی، فقهاء ما از قدیم متوجه به این معنا بوده اند و اولین کسی که این مساله را تبیین کرده است مرحوم سید محمد کاظم یزدی در حاشیه مکاسب بوده و بعدها هم محقق خوئی در این راستا تلاش هایی داشته اند. @almorsalaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♻️، فتح فلان شهر نیست؛ فتح‌الفتوح، و تولید یک چنین جوانهایی است؛ 🔰رهبر معظم انقلاب ۹۶/۱۲/۱۹ 🔹امام در یکی از آن بیاناتِ بسیار عمیقِ خود بعد از یکی از این فتوحاتِ اوّل کار پیام دادند -سال ۶۰ یک فتحی شد، فتح بستان که خیلی مهم بود؛ بعد از مدّتی عقب‌نشینی و شکست‌های گوناگون، فتح بستان یک پیروزی بزرگی محسوب میشد؛ [البتّه این] مضمونِ حرف ایشان است، عبارت ایشان در کتاب هست- گفتند که فتح‌الفتوح، فتح فلان شهر نیست؛ ، تربیت و تولید یک چنین جوانهایی است؛ این فتح‌الفتوح است، واقعش هم همین است. 🔹فتح‌الفتوح برای یک کشور این است که جوانهای این کشور، هم خردمند باشند، هم باتدبیر باشند، هم مؤمن باشند، هم پارسا باشند، هم اهل تضرّع و گریه و عبادت باشند، هم اهل ایستادگی در مقابل دشمن باشند، هم دارای بصیرت باشند که با این‌همه تبلیغاتی که دشمن و ایادی دشمن در همه‌ی زمانها کرده‌اند و امروز هم دارند میکنند، فریب نخورند. یک چنین جوانهایی وقتی در کشور وجود داشته باشند، آن کشور مصونیّت پیدا میکند. 📌سالروز فتح بستان @almorsalaat
📌گامی نو در عالم فلسفه 🔰شهید مطهری 🔺این جلد [جلد دوم] مشتمل بر دو مقاله است که يکي (مقاله 5) تحت عنوان «پيدايش کثرت در ادراکات» و ديگري (مقاله 6) تحت عنوان «ادراکات اعتباري» طرح شده است. 🔺هر چند مقاله 5 تحت عنوان «حس و عقل» طرح نشده ولي نتايجي که از مباحث حس و عقل و تجربه و تعقل انتظار مي‌‌‌‌‌رود، از اين مقاله گرفته مي‌‌‌‌‌شود و همان طوري که خواننده محترم آگاه است مشاجره حسي و عقلي قسمت مهم مباحثات فلسفي و منطقي و علم‌‌‌‌‌النفسي جديد را تشکيل مي‌‌‌‌‌دهد. در مقاله 5 به مطالبي بر مي‌‌‌‌‌خوريم که همان طوري که مورد توجه کامل قدما نبوده، فلسفه يا منطق و علم النفس جديد نيز راهي براي آن باز نکرده، يعني تحقيقاتي که در آن مقاله شده يک است که در عالم فلسفه برداشته شده. 🔺مقاله 6 متکفل يک مبحث فلسفي نو و بي سابقه ديگري است که تا آنجا که ما اطلاع داريم براي اولين بار اين مبحث در اين سلسله مقالات طرح شده و آن مبحث، مربوط به تميز و تفکيک «ادراکات حقيقي» از «ادراکات اعتباري» است و اين مطلب از مطالعه خود مقاله روشن خواهد شد. 📚اصول فلسفه ج۲ مقدمه @almorsalaat
هدایت شده از المرسلات
♨️پاسداری از و در تولید علوم انسانی @almorsalaat 👇👇👇
هدایت شده از المرسلات
tarighe-foghaha-v-tolode-oloome-ensani-990312.mp3
14.59M
🔉🔉 ♨️پاسداری از و در تولید علوم انسانی 🔰استاد علی فرحانی 🔰🔰🔰🔰🔰 استاد در این صوت، بیان می دارند که یکی از مسائل بسیار مهم که در تولید علوم انسانی باید رعایت شود، مسئله رعایت (فقه جواهری) در تولید علوم انسانی است. ایشان با آسیب شناسی این مسئله می فرمایند که هر کس طریقه مرسوم فقها را در تولید علوم انسانی رعایت نکند، در واقع، تاسیس کرده است که بسیار مورد مذمت و انکار فقهاست. ایشان همچنین می فرمایند که تفاوت مسائل جدید و مسائل قدیمی فقه در روش استنباط نیست، بلکه تفاوت در موضوع شناسی است و این است معنای آنکه امام فرمود: "فقه جواهری با رعایت زمان و مکان" و از همینجا تفاوت و مشخص می شود. با توجه به این نگاه، بیان می دارند که ابتدا لازم است که طریق فقها در مسائل سنتی و قدیمی فقه، فراگرفته شود و سپس در موضوعات جدید، پس از شناخت صحیح موضوع، اعمال شود. 📌فقه فرهنگ، ۹۹/۳/۱۲، موسسه مفتاح   @almorsalaat
♨️نظام اسلامی و سرنوشت معنویت فردی 🔰محسن ابراهیمی 🔸رهبر انقلاب در ضمن پیامی که امروز ۹۹/۹/۹ به مناسبت رحلت مرحوم شهیدی دادند، چنین نوشتند: "حضور در عرصه‌های گوناگون انقلاب و نظام اسلامی ... ذخیره‌ی معنوی عظیمی است که موجب علو درجات ایشان خواهد بود ان‌شاءالله." 🔸یکی از سوالات مهمی که با پیدایش انقلاب اسلامی در بین معتقدین به انقلاب و حکومت اسلامی بوجود آمد، نسبت بین و حضور در عرصه های انقلاب بود. 🔸از طرفی بر اساس نگاه های متعارفی که به مسئله و وجود دارد، سیر و سلوک و کسب درجات معنوی، نیاز به دوری از شهرت، خلوت، کم حرفی و ... دارد؛ در حالی که رفتن در مناصب حکومت، با همه آن نگاه ها تعارض دارد. چرا که مستلزم حضور در جمع، حرف زدن و ... است. 🔸لذا برخی آن روش معنوی متعارف را انتخاب کردند و انقلاب را به سایرین سپردند و به گوشه ای پناه بردند. برخی هم بدون پاسخ به این سوال، کار انقلاب را ادامه دادند. 🔸نکته مهمی که آقا در این پیام اشاره می کنند، بیانگر نگاه ایشان در پاسخ به این سوال است. ایشان معتقدند که "حضور در عرصه های گوناگون انقلاب و نظام اسلامی، ذخیره معنوی عظیمی است که موجب علو درجات" است. بر اساس این دیدگاه نه تنها تنافی و تعارضی بین حضور در انقلاب و معنویت وجود ندارد بلکه این حضور سبب علو درجات خواهد شد. 🔸این نگاه مبتنی بر دو قاعده است: اولا اینکه ملاک در سیر و سلوک، عمل به و شرعی است. ثانیا مهمترین وظیفه شرعی هر مسلمانی در عصر حاضر تلاش برای تداوم انقلاب اسلامی تا رسیدن به تمدن اسلامی است. 🔸بر اساس این دو قاعده، مشخص می شود که سیر و سلوک در عصر انقلاب اسلامی، با مدل های سابق تفاوت دارد. البته باید توجه داشت که صرف حضور در مناصب نظام اسلامی، علت تامه کمال و معنویت نیست بلکه اقتضای این مسئله را دارد و با رعایت سایر شروط به فعلیت می رسد. 🔸یکی از پرونده های مهم فکری در اندیشه استاد علی فرحانی، تبیین همین مسئله است. لذا در بیانات مختلفی، در توضیح نظام فکری به این موضوع پرداخته اند. 🔸در تفصیل مبانی این مطلب می توانید به موارد زیر مراجعه کنید: 📌رساله الولایه و تفسیر المیزان ذیل آیه۲۰۰ آل عمران، علامه طباطبایی 📌بیانات امام خمینی و رهبر انقلاب در مسئله شهادت و آثار معنوی جبهه و مسئله فتح‌الفتوح 📌بیانات استاد علی فرحانی در تحلیل مدل سلوکی شهید مطهری 📌کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن مبحث ۹۹/۹/۹ @almorsalaat
♨️ آنچه برای این جانب غرورانگیز و افتخارآفرین است روحیه بزرگ و قلوب سرشار از ایمان و اخلاص و روح شهادت طلبی این عزیزان- که سربازان حقیقی ولی الله الاعظم- ارواحنا فداه- هستند، و این است . من به ملت بزرگ ایران و به فرماندهان شجاع قبل از آنکه پیروزی شرافتمندانه و بزرگ خوزستان را تبریک بگویم، وجود چنین رزمندگانی را که در دو جبهه معنوی و صوری و ظاهر و باطن از امتحان سرافراز بیرون آمده‌اند، تبریک می‌گویم. مبارک باد بر کشور عزیز ایران و بر ملت شریف، رزمندگانی چنین قدرتمند و عاشقانی چنین محو جمال ازلی و سربازانی چنین دلباخته که را آرزوی نهایی خود و جانبازی در راه محبوب را آرمان اصیل خویش می‌دانند. افتخار بر رزمندگانی که جبهه‌های نبرد را با مناجات خویش و راز و نیاز با محبوب خود عطرآگین نمودند. فخر و عظمت بر جوانان عزیزی که در راهی قدم برداشته و پاسداری از مکتبی می‌کنند که شکست ناپذیر و سر تا پا پیروزی است. و ننگ بر آنان که در راهی جان خود را هدر می‌دهند و عِرض و آبروی خود را می‌برند که پیروزیشان شکست و زندگیشان ننگ‌آفرین است. 📌پیام امام خمینی به مناسبت آزادسازی بستان ۶۰/۹/۸ @almorsalaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽جنگ انسان‌ساز 🔰رهبر معظم انقلاب ۹۶/۱۲/۱۹ 🔸این جنگ، انسان‌ساز شد. یعنی دفاع مقدّس موجب شد که هرکدام از جوانان معمولی و عادی ما ... که در این بوته‌ی آزمایش، بیشتر حرکت کردند و پیشرفت کردند، در مقامات انسانی و علوّ مرتبه‌ی انسانی بالاتر بروند. این شخصیّت‌های برجسته و مهم، همّت‌ها، خرّازی‌ها، شما خیال میکنید [چگونه بودند؟] شهید همّت که واقعاً یک اسطوره است یا شهید خرّازی که یک اسطوره است، جوانهای معمولی بودند؛ جنگ [بود که] اینها را تبدیل کرد به این شخصیّت‌های برجسته و بزرگ و حقیقتاً ماندگار؛ [یا کسانی مانند] باکری‌ها، برونسی‌ها. @almorsalaat
📌 دو ویژگی مهم دستگاه استنباطی امام خمینی: 1⃣مبتنی بر انسان شناسی برین اسلامی 2⃣جامع الاضداد: هم ظاهری و هم متجدد 🔰 استاد علی فرحانی 🔰 تنظیم: احسان چینی پرداز 💠حقیقت این است که نظام استنباطی حضرت امام یک مدرسه اصولی مدرن و جدید است! به این معنا که این نظام به هیچ وجه تنها حاشیه ای بر نظام مشهور نبوده بلکه گاها هیچ شباهتی به آن ندارد. اما از باب اینکه فهم و تصدیق این مدعا متوقف بر شناخت دقیق این نظام است می بایست به صورت جداگانه و مستقل به بررسی دیدگاه های این الگوریتم اصولی پرداخت. 🔹به طور مثال: 💠یکی از ممیزات جدی نظام استنباطی حضرت امام از دیگران نظامات ، توقف آن بر انسان شناسی برین اسلامی است. 💠یعنی امام متناسب با آن نظام فلسفی و عرفانی خود به انسان شناسی اسلامی رسیده و یک الگوریتم اصولی را متناسب با آن تعبیه کردند. این واقعیت در نوع نگاه این دستگاه به ادله و منابع روایی به خوبی خود را نشان می دهد. 🔹توضیح: 💠در واقع آنچه که در انسان شناسی برین اسلامی به وسیله تبیین مساله و بیان می شود اقتضاء دارد هر آنچه که دخلی در سعادت و شقاوت بشر دارد، نگاه شریعت به آن در ادله و منابع ذکر شده باشد. 💠در نتیجه این نگاه ، دغدغه توثیق ادله و منابع برای مستنبط به وجود آمده و متناسب با آن اصلا اکتفاء به ادله کتب اربعه نمیشود. 💠به این صورت نظام انسان شناسی دیدگاهی به فقیه داده که متناسب با آن به دنبال ترسیم بابی به نام می باشد این در حالی است که در بسیاری از نظامات اصولی چنین چیزی یافت نمیشود، اما این نظام اصولی حضرت امام است که به خوبی به این مساله بها داده و آن را پررنگ کرده است. 💠مصداق بارز این دغدغه را می توان در شاگردان حضرت امام هم مشاهده کرد. 💠مثلا حضرت آیت الله مومن به عنوان یکی از شاگردان مطرح حضرت امام ، وقتی در صدد تجمیع ادله می باشند به خطب نهج البلاغه و روایات کتاب تحف العقول استناد کرده و به توثیق این ادله می پردازند. 💠اما در حقیقت آنچه که حضرت امام مطرح کرده اند بسیار فراتر از این بوده تا جایی که جمله سنگین « الاسلام هو الحکومة و الحکام مطلوبات بالعرض» را به دنبال خود دارد. 💠لذا الگوریتم استنباطی که امام تعبیه کرده اند در حقیقت یک دستگاه است. به نحوی که گاها صرف تعبد به الفاظ روایات را نتیجه داده و اجازه خروج از دائره ظاهر روایت را نمی دهد، این در حالی است که گاهی به راحتی- آن هم در حالی که نظاماتی چون نظام آخوند و مرحوم خوئی اجازه تعدی از ظاهر روایت را نمی دهد- الغاء خصوصیت کرده و هیچ تعبد خاصی به ظاهر ندارد. 💠شاهد این مطلب را می توان در باب صلاه مسافر و مساله شطرنج و وقف از حضرت امام به وضوح مشاهده کرد. 💠 به گونه ای که حضرت امام در باب نماز مسافر تعبد به عناوین منصوص در روایات مانند مکاری و من بیته معه و ملاح و ... کرده در حالی که در ادله شطرنج بدون اینکه کوچترین ادات تعلیل یا حتی اِشعاری به علت حکم باشد الغاء خصوصیت می کنند. 💠 لذا آنچه مقصود است، مدرن بودن مدرسه اصولی امام و متفاوت بودن آن با دیگر نظامات است که این حقیقت به خودی خود می طلبد تا این نظام مستقلا مورد بررسی و کاوش قرار بگیرد. @almorsalaat 🔊 صوت بیانات👇👇👇
004-negahibenezameejtahadiemam@almorsalat.mp3
2.06M
📌 دو ویژگی مهم دستگاه استنباطی امام خمینی: 1⃣مبتنی بر انسان شناسی برین اسلامی 2⃣جامع الاضداد: هم ظاهری و هم متجدد 🔰استاد علی فرحانی 💠 استاد در این صوت به بیان چرایی اتقان نظام استنباطی امام پرداخته و یکی از مهمترین دلیل این حقیقت را نظام انسان شناسی ایشان می دانند. 💠 استاد تبیین می کنند که نظام اصولی امام بر دیدگاه صحیحی بر منابع و ادله مبتنی است که این دیدگاه مولود انسان شناسی اسلامی امام است‌. 💠 در نتیجه این دیدگاه است که چنین نظام متقن استنباطی به وجود آمده و توانایی پاسخ گویی به مسائل مستحدثه را از منابع شریعت، دارا است. ❇️ متن‌کامل بیان استاد را از اینجا دنبال کنید👇👇👇 http://s16.picofile.com/file/8412948718/4.pdf.html @almorsalaat
المرسلات
📽جنگ انسان‌ساز 🔰رهبر معظم انقلاب ۹۶/۱۲/۱۹ 🔸این جنگ، انسان‌ساز شد. یعنی دفاع مقدّس موجب شد که هرکد
آقا در این بیانات می فرمایند که محیط جنگ و جبهه یک سری ویژگی هایی داشت که سبب تربیت انسان هایی شد و امام آن را نامیدند. ایشان می فرمایند که آن شرایط شبیه یک ظرفی است که هر کس در آن شرایط قرار بگیرد، به طور قهری از جهات مختلف ساخته می شود. رهبر انقلاب در سایر بیانات خود، ویژگیهای محیط جبهه و جنگ را نیز تبیین کرده اند و اگر این ویژگی ها در هر زمان و مکان دیگری نیز به وجود آید، آثار تربیتی خود را خواهد گذاشت. شاهد این مسئله شهدای هسته ای هستند که سالها پس از جنگ، محیطی شبیه به جبهه برای آنها محقق شد و لذا به فیض هم نائل شدند. در سایر محیط هایی هم چون ، و نیز این شرایط قابل تحقق است. ویژگیهای جنگ از نظر علم تربیت قابل بررسی است و به نظر می رسد که از نگاه رهبری، باید در جامعه فعلی ما در همه عرصه ها آن شرایط محقق شود تا در پی آن بوجود آید. لذا باید آن ویژگیها را شناخت و در سایر عرصه ها شبیه سازی کرد. جهت پیگیری این مسئله در کلمات رهبری میتوان کلیدواژه و و و را پیگیری کرد. سخنرانی ۹۶/۱۲/۱۹ در این موضوع میتواند محور کار قرار بگیرد. محسن ابراهیمی ۹۹/۹/۱۰ @almorsalaat
♨️ برنامه هفتگی 🌀گامی در تبیین نظام اندیشه 🔰هر هفته یک از آثار امام، آقا، علامه و شهیدمطهری و یا آثار مرتبط با اندیشه ایشان، توسط اساتید حوزوی 📌پنجشنبه ها ساعت۲۱، پیچ اینستاگرام instagram.com/almorsalat 🌐رسانه حوزوی المرسلات👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
jame-beine-takalife-ejtemaee-v-rahe-erfani.mp3
2.07M
⁉️چگونه بین تکالیف اجتماعی و طی کردن مسیر عرفان جمع کنیم؟؟ 🔰 استاد علی فرحانی ◽️استاد در این صوت این سوال را مطرح می کنند و توضیح می دهند که حضرت امام و علامه پاسخ آن را بیان کرده اند و آقا و شهیدمطهری هم همین نگاه را معتقدند. ◽️این صوت گفتگویی است در حاشیه سخنرانی استاد در دانشگاه امام صادق با عنوان "حقیقت وحدانی اسلام از نگاه امام خمینی". ۹۷/۱/۱۴ 🔹بیانات استاد در جامعه المصطفی درباره عرفان علامه که در صوت اشاره کردن👇 eitaa.com/almorsalaat/2355 @almorsalaat
✅معاونت پژوهش حوزۀ علمیۀ امام کاظم (ع) برگزار می کند: 📌۵مین دورۀ کارگاه آموزش مجازی مقاله نویسی 📌۲مین دورۀ کارگاه آموزش مجازی قواعد و فنون متن خوانی 🌐جهت ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر در کانال زیر عضو شوید: eitaa.com/pemamkazem eitaa.com/pemamkazem
📣 🔴 امروز دوشنبه جلسه دوم از کارگاه تقریر نویسی ساعت 19 برگزار می شود. 🔴 دوستان لطفا کمی زودتر وارد اتاق شوند تا در صورت وجود مشکل، برطرف گردد. 🔴عناوین کلی : 🔹جایگاه تقریر نویسی 🔹علت بازدهی پایین فعالیت های علمی طلاب 🔹علوم اصالی و علوم آلی و کیفیت روش تحصیلی هر کدام 🔹ضرورت یادگیری آداب صحیح درس خواندن و تقریر نوشتن 🔹معرفی سرفصل های کلی دوره 🔸بیان چهار سنت حاکم بر علوم اسلامی و اسلوب گزاره های آن ها 🔸سنت اول: سیستم مطلب ما، مطلب هل و مطلب لم 🔸سنت دوم: نظام واره گی و انسجام گزاره ها 🔸سنت سوم: حرکت از بدیهی به نظری یا از پیشفرض به فرض 🔸سنت چهارم: رعایت منطق تبویبی در علوم اسلامی 🔴 شرکت کنندگان محترم لطفا خلاصه های یا نوشته های خود از جلسات دوره را برای ادمین بفرستید تا در کانال منتشر شود. @taghrir_online
⭕️چرا مثل مطهری ها دیگر نیش قلم متفکرین اسلامی، گُرده استکبار را نمی گزد!؟ 🔰حجت الاسلام علی امیری ◽️همه عقلاء عالم در میدان مبارزه و در رویارویی با دشمنان، اول سراغ مهمترین و خطرناک ترین دشمن می روند و سعی می کنند بهترین داشته های آن دشمن را از میان بردارند ◽️استکبار جهانی در مواجهه با پدیده انقلاب اسلامی یک روزی مهم ترین داشته های انقلاب را به حق، روحانیون برجسته و متفکری مثل مطهری ها و بهشتی ها و ... می دانست. چون در صحنه مبارزه این بزرگواران به معنای واقعی کلمه بنیان های دشمن را به چالش می کشیدند و در وسط میدان انقلاب بارهای بزرگی به دوش داشتند. دشمن هم راهی بجز حذف فیزیکی این مبارزان خستگی ناپذیر و پولادین را نداشت. ❗️اما امروز بعد از استقرار کامل نظام اسلامی و نیازمندی بسیار حیاتی حکومت اسلامی به حوزه علمیه و روحانیت، جهت پیشبرد انقلاب و حل مسائل خود و همچنین فراهم شدن زمینه های بسیار حساس و کلان برای ایفای نقش روحانیت در پیش برد تمدن اسلامی، دشمن هیچ یک از روحانیون را حذف فیزیکی نمی کند؛ در عوض سراغ چهره های هسته ای و امنیتی می رود. ❓چرا باید حوزه علمیه آنقدر از افق انقلاب و تحولات انقلابی عقب بماند که در این جنگ تمام عیار در لیست هزینه سازان دشمن، رتبه‌ی اولِ خود را کاملا واگذار کند؟ ❓چرا روزی نیش قلم مطهری ها برای دشمنان از هر کلاهک، موشک و تکنولوژی ای برنده تر و کشنده تر بود. اما امروز خبری از این قلم ها نیست!!؟ ✅اساسی ترین انتقام از دنیای کفر و استکبار تحول همه جانبه حوزه علمیه و بازگرداندن این قلب تپنده و مغز پیش برنده به جایگاه پیشقراولی خود است. این نهاد معنا بخش نه تنها باید به افق انقلابِ در حال جهانی شدن برسد، بلکه باید فرسخ ها جلوتر از زمان خود حرکت کند تا بتواند تحولات را به نفع تحقق تمدن نوین اسلامی مدیریت کند ... @almorsalaat
المرسلات
⁉️چگونه بین تکالیف اجتماعی و طی کردن مسیر عرفان جمع کنیم؟؟ 🔰 استاد علی فرحانی ◽️استاد در این صوت
💢سلوک عرفانی در دفاع مقدس 🔰مقام معظم رهبری ۸۳/۷/۱۳ 🔅پیرمردهای ما؛ اساتید سلوک و عرفان، سی، چهل یا پنجاه سال زحمت کشیدند، ریاضت کشیدند، عبادت کردند، تا در آخر عمرشان آن در آنها به‌وجود آمد و وجه‌الله را رؤیت کردند؛ توانستند را کسب کنند. 🔅یکی از عرفای معروف سلاک که از علمای بزرگی بود که من زیارتش کرده بودم، در این چند سال آخر زندگی‌اش تنها در نجف زندگی می‌کرد؛ آقازاده‌اش که در تهران بود، به من گفت که ایشان از نجف به من نوشته که آن چیزی که سالهای متمادی در انتظارش بودم، همین روزها خدا نصیبم کرد و آن را به دست آوردم. او بعد از چهل، پنجاه سال ریاضت، گناه نکردن، عبادت کردن، مستحبات را انجام دادن، روزه گرفتن، سختی‌ها را تحمل کردن، گرسنگی و فقر نجف را به جان خریدن، از عناوین و القاب و ریاستها کناره گرفتن و به اینها چشم ندوختن، زندگی را زاهدانه گذراندن و با توجه دایم به خدا، این حالت برایش پیدا شده؛ 🔅اما من می‌دیدم که یک جوان هجده، نوزده یا بیست ساله که نه ریاضت آن‌چنانی کشیده و نه پنجاه سال عمرش را صرف این کار کرده و نه استاد دیده، و فقط یک کار کرده؛ از جانش گذشته، خدای متعال این موهبت معنوی را در ظرف و در کیسه‌ی او گذاشته و این جوان نورانی طوری حرف می‌زند که آخوند «ملا حسین‌قلی همدانی» حرف می‌زده؛ مرحوم «حاج میرزاعلی آقای قاضی» حرف می‌زده؛ مرحوم «آقا میرزا جواد ملکی» حرف می‌زده. حرف این جوان، بوی حرفهای آنها را می‌دهد؛ در حالی‌که شاید این جوان اسم آنها را هم نشنیده است. @almorsalaat
المرسلات
⁉️چگونه بین تکالیف اجتماعی و طی کردن مسیر عرفان جمع کنیم؟؟ 🔰 استاد علی فرحانی ◽️استاد در این صوت
❇️از آن زمان آخوند ملاحسینقلی تا امروز علم فقه و علم عرفان چون شير و شكر به هم آميخته شده. 🔅آخوند مولى حسنيقلى شاگرد شيخ در فقه و شاگرد آقا سيّد على در عرفان بود. و از آن زمان تا امروز علم فقه و علم عرفان چون شير و شكر به هم آميخته شده و هر يك از شاگردان اين رشته همچون آخوند مولى حسينقلى و آقا حاج سيّد احمد كربلائى طهرانى و حاج ميرزا على آقاى قاضى، و آقاى حاج سيّد محمّد حسين علّامه طباطبائى هر يك از فقهاء عاليقدر اسلام و از عرفاء منيع المرتبه بوده‏ اند. جزاهم الله عنّا و عن الإسلام احسن الجزاء. 📚 علامه طهرانی، توحید علمی و عینی ص۱۳ @almorsalaat
شهید مطهری الگوی عالم تمدن ساز.mp3
3.11M
♨️شهید مطهری الگوی عالم تمدن ساز 🔰استاد امین اسدپور 💠 استاد اسدپور در جلسه اول از مجموعه جلسات تدریس کتاب در موسسه بینش مطهر، به بیان عظمت فکری شهید پرداخته و بیان می کنند: 💠 تفاوت اساسی شهید مطهری با دیگر متفکرین اسلامی در پایگاه مستحکم فکری و اندیشه ایشان است. 💠 شهید مطهری سال های متمادی در و شاگرد شخصی چون امام بوده و بعد هم در کسوت شاگردی در آمده و از این منابع کم نظیر ارتزاق کرده اند. 💠 البته ابعاد فکری شهید مطهری به همین مقدار خلاصه نشده بلکه ایشان مدت ها در حوزه فقه و اصول، از نزدیک شاگردی را کرده و بسیار از ایشان استفاده کرده اند. 💠 نهایتا استاد شهید با استفاده از این منابع علمی و اساتید حاذق، صاحب اندیشه ای راقی و مستحکم شده اند که این اندیشه مایه تفاوت و تمایز اساسی ایشان محسوب میشود. @bineshemotahar_qom @almorsalaat
📌آیا می توان به اَبَر مسائل دوران مدرن به روش استفتایی پاسخ داد؟ 🔰حجت الاسلام سیدمحمد هاشمی @smhashemi128 🔸 یکی از ارکان فهم موضوعات جدید و مواجهه اندیشه اسلامی با آنها، فهم کامل و با تمام اجزاء آن موضوع به همراه پیشینه ی اندیشه ای و تاریخی آن است. به همین دلیل پاسخ به برخی مسائل جدید به صورت استفتایی و جزیی مشکلی را حل نمی کند. خصوصا اگر این موضوعات، های شکل گرفته در یک بستر تاریخی خاص باشند. 🔸شهید مطهری در حدود ۵۰سال پیش به این موضوع بسیار مهم توجه داشته است و همین معنا را در مورد بیان می کند. ایشان معتقد است اساسا این طور نیست که به راحتی سرمایه داری یا سوسیالیسم اقتصادی و ابعاد این دو را ذیل یکی از کتابهای فقهی خودمان مندرج کنیم و با خیال راحت نظر اسلام را درباره آن بیان نماییم. بر این اساس بیان سریع حکم بدون موضوع شناسی دقیق راه به جایی نمی برد و نمی توان آن را به اسلام نسبت داد. بلکه باید این موضوع را با تمام پیچیدگی ها و جزییاتش فهم کنیم و بعد از آن نسبت اسلام با این اندیشه را محقق کنیم. 📌ایشان در کتاب «نظری به نظام اقتصادی اسلام» به خوبی به این نکته بسیار مهم می پردازد. این بیان شهید در این کتاب از بهترین بخش های کل آثار ایشان است و به نظر می رسد خود ایشان در تمام مواجهه ها با اندیشه های مدرن چنین مسیری را در پیش گرفته است. 🔅متن شهید: ▫️در باب سرمايه دارى و سوسياليسم از لحاظ انطباق و عدم انطباق آنها با اسلام اين مطلب به ترتيب ذيل بايد بحث شود: ▫️سرمايه دارى در دنياى امروز يك پديده نو و بى ‏سابقه‏ اى است كه دو سه قرن از عمر آن بيشتر نمى‏ گذرد، و يك پديده اقتصادى و اجتماعى نوى است كه محصول پيشرفت و ترقى تكنيك جديد است؛ از اين‏ رو مستقلًا به عنوان يك مسئله مستحدث بايد از آن بحث شود. ▫️فقهاى عصر از مسائل بانك و بيمه و چك و سفته به عنوان مسائل مستحدث كم و بيش بحثهايى كرده و مى‏ كنند ولى توجه ندارند كه رأس و رئيس مسائل مستحدثه خود سرمايه دارى است، زيرا ابتدائاً چنين تصور مى ‏رود كه سرمايه دارى يك موضوع كهنه و قديمى است كه شارع اسلام براى آن حدود و موازينى مقرر كرده است؛ تجارت، اجاره، مستغلّات، مزارعه، مضاربه، مساقات، شركتها، همه اينها سرمايه دارى است كه در اسلام براى آنها احكام و مقرراتى تعيين شده است، اما اينكه مقدار سرمايه كمتر يا بيشتر باشد ربطى به مطلب ندارد. ولى حقيقت مطلب اين‏طور نيست؛ ▫️سرمايه دارى جديد يك پديده جداگانه و مستقل و بى‏ سابقه ‏اى است و جداگانه و مستقلًا بايد درباره آن اجتهاد كرد؛ همچنان كه تجارت در دنياى جديد سرمايه دارى با تجارت ساده قديم از لحاظ ماهيت ممكن است متفاوت باشد. ▫️اين موضوع از لحاظ اصول‏ علم اقتصاد بايد مورد مطالعه قرار گيرد، زيرا ادعا مى ‏شود كه سرمايه دارى جديد يك نوع استثمار بيّن و اكل مال به باطلِ مسلّمى است، معامله ‏اى است كه يك طرف محصول زحمت كشيدن ديگرى را مفت و مسلّم مى‏ خورد و مى‏ برد. در سرمايه دارى جديد بحث در اين نيست كه سرمايه ‏دار با انصاف است يا بى ‏انصاف، بحث در اين است كه اگر سرمايه‏ دار بخواهد حق واقعى كارگر را بدهد بايد از سود مطلقاً صرف نظر كند، و همچو سرمايه دارى هرگز در دنيا پيدا نخواهد شد، و اگر بخواهد سود ببرد، هر اندازه ببرد، دزدى و غصب است. 📚مجموعه آثار ج ۲۰ ص۴۸۰ @ofoqemobin @almosalaat
🔘واژه شناسی لفظ در منابع نقلی 🔉 @almorsalaat 👇👇
vaje-shenasi-kalame-emam-dar-manabee-naghli.mp3
2.96M
🔉 🔘واژه شناسی لفظ در منابع نقلی 🔰استاد علی فرحانی 📌 توضیحات مختصر پیرامون مسئله امامت و شئون آن در قرآن ☑️در تفصیل این مطلب به صوت زیر مراجعه کنید👇👇 eitaa.com/almorsalaat/1133 @almorsalaat