انسان کامل در نظام تفکری شیعه_01.mp3
14.96M
🔊#انسان_شناسی| انسان کامل در نظام معرفتی شیعه
🎙استاد علی فرحانی
📌استاد در این صوت تبیین می کنند که از برکات حکمت متعالیه مبتنی بر اصاله الوجود و عین الربط بودن عالم خلقت، این است که معنای واقعی «هو معکم أین ما کنتم» و «انه علی کل شیء قدیر» و نیز حقیقت تکوینی توکل و .... روشن شده و نهایتا اثبات میشود که بنابر واحد بودن فعل الهی و «اول ما خلق الله نوری»، فیض الهی تنها توسط #انسان_کامل به تمام عالم خلقت می رسد. البته درک این معنا، ثمرات متعددی دارد که استاد به برخی از این ثمرات اشاره می کنند. حتما #بشنوید.
📚 بدایه الحکمه. سال 89. جلسه 46
#پای_درس_استاد
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
المرسلات
📣#مدرسه_مجازی_المرسلات برگزار میکند: ♨️دوره جامع آموزش حکمت اسلامی #طوبی 1️⃣#ترم_اول: آموزش #بدای
#مدرسه_حکمت_طوبی
🌀مراحل اجرایی ترم اول از آموزش کتاب بدایه الحکمه (از ابتدای کتاب تا پایان تخصص)
1️⃣ثبت نام در دوره (از 15اسفند تا پایان اسفند)
👉soda96.ir/touba-hekmat/
2️⃣مشاهده فیلم بیانات استاد درباره محتوا و کلیات روش آموزشی دوره
👉eitaa.com/m_almorsalaat/7699
3️⃣مصاحبه اجمالی تعیین سطح از 6 الی 10 فروردین جهت گروه بندی
4️⃣گروه بندی اعضای شرکت کننده بر اساس مصاحبه و تعیین یک نفر از استادیاران برای هر گروه
5️⃣همایش رونمایی از کتاب در آستانه حکمت (به عنوان متن محوری جلسات تکمیلی) با حضور استاد علی فرحانی (8فروردین)
👉https://b2n.ir/astane
6️⃣جلسه افتتاحیه ویژه شرکت کنندگان در دوره (11فروردین)
7️⃣برگزاری دوره (از 15فروردین الی 15خرداد)
📌روزهای شنبه تا دوشنبه فیلم جلسات تدریس استاد در پروفایل شخصی هر یک از افراد شرکت کننده، در #سایت مدرسه مجازی بارگذاری می شود و بزرگواران فیلم جلسه را مشاهده می کنند و برای هر جلسه #تقریر می نویسند.
📌روزهای پنجشنبه و جمعه، جلسه تکمیلی با محوریت کتاب «در آستانه حکمت» به صورت آنلاین برگزار می شود. (لینک شرکت در کلاس برای شما ارسال خواهد شد).
📌شنبه 7 خرداد ساعت 10 صبح امتحان کتبی به صورت مجازی برگزار می گردد.
📌از 8 تا 15 خرداد امتحان شفاهی از افراد توسط استادیاران به عمل خواهد.
8️⃣#گواهی شرکت در دوره، برای بزرگوارانی که در جلسات تکمیلی شرکت کرده و در امتحان کتبی و شفاهی موفق شوند، صادر خواهد شد و تا پایان خرداد به دست آنها خواهد رسید.
📞ارتباط ما: @admin_doreh
🌐مدرسه مجازی المرسلات 👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1705705472C63999eac19
chera-payambar-esteghfar-mikard.mp3
2.16M
♨️#معارف| چرا پیامبر (ص) با این وجود که عصمت داشتند، استغفار می کردند؟
🎙پاسخ این سوال را از رهبر معظم انقلاب به نقل از شیخ صفی الدین اردبیلی (ره) بشنوید (1379/5/5)
#کلام_ولی #اهل_بیت #اخلاق_و_عرفان
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
32.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♨️شما طلاب جوان باید جای علمایی که از میان ما میروند را پرکنید/ هرچند در ماه مبارک رمضان دروس تعطیل است، اما نباید تحصیل علم را تعطیل کنید.
▪️توصیه های آیت الله سبحانی به طلاب در آخرین جلسه سال۱۴۰۰ و به مناسبت ارتحال آیت الله علوی گرگانی
#تحول_در_حوزه
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
📝#تقریر| نگاهی بر اشکال محقق قمی در باب حجیت ظواهر و جواب مرحوم شیخ
◽️صاحب قوانین در باب حجیت ظواهر کتاب، اشکالی مطرح می کنند که این اشکال به روایات هم سرایت میکند. ایشان قائل اند ظواهر کتاب تنها برای مقصودین بالافهام یعنی مخاطبین کتاب حجت است و دائره مخاطبین هم شامل زمان ما نمیشود.
◽️ایشان می فرمایند متکلم وقتی که با مخاطب خود سخن میگوید دو منشا برای احتمال خلاف وجود دارد یکی اینکه متکلم تجمیع جمیع قرائن لازمه نکند یکی اینکه مخاطب ملتفت به قرائن نباشد، اما ارتفاع این دو احتمال تنها برای مخاطبین، حجیت ظهور را رقم می زند نه غیر مخاطبین.
◽️تقریر شیخ از اشکال محقق قمی مبتنی بر مطلبی است که حضرت امام در باب حجیت ظواهر به خوبی آن را منقح می کنند. حضرت امام خلافا للمشهور می فرمایند حجیت ظهور به ترتیب متوقف بر سه مرحله است:
1⃣اثبات حجیت بناء عقلاء
2⃣جریان اصول غیر لفظیه( #اصول_لبیه)
3⃣ جریان اصول لفظیه مانند اصاله الظهور
◽️حضرت امام می فرمایند تا زمانی که اصول غیر لفظیه ای مانند اصاله الجد و اصاله عدم نسیان ، اثبات نشوند نوبت به جریان اصول لفظیه نمی رسد. مثلا اگر احتمال گیج بودن و جاد نبودن متکلم یا احتمال سهوی بودن سخن او وجود داشته باشد نوبت به جریان اصاله العموم و اطلاق و .. نمیرسد. به عبارت دیگر حجیت اصول لفظیه متوقف بر حجیت اصول لبیه می باشد.
◽️موضوع این اصول غیر لفظیه، #فعل_فاعل_حکیم و مختار است. لذا آنچه عندالعقلاء موضوعیت دارد متکلم است و چون کلام فعل متکلم است به این واسطه، مورد توجه قرار میگیرد.
◽️حال صاحب قوانین میگوید که متکلم هیچ التزامی در تجمیع قرائن لازمه برای افهام غیر من قصد ندارد پس ممکن است قرائنی را معهود بین خود و مخاطب بداند و مبتنی بر آنها سخن بگوید در حالی که برای غیر من قصد مشخص نباشد. لذا جریان اصول لفظیه اختصاص به مخاطبین متکلم است.
◽️به همین خاطر شیخ قائل اند اولا این طور نیست که اشکال محقق قمی ناشی از عدم توجه به بناء عقلاء باشد ثانیا اگرچه کثیری خواسته اند اشکال ایشان را با حدوسط « اشتراک احکام» حل کنند اما اشتراک احکام ظهور ساز نیست و جواب به محقق قمی را با مطلب دیگری باید بیان کرد..
◽️حال شیخ در جواب به اشکال صاحب قوانین، فارغ از جهات #زبان_شناسانه ای که در این اشکال وجود دارد، این اشکال را در محدوده محل بحث یعنی آیات و روایات باب احکام، مرتفع می دانند:
1⃣اولا حدوسط محقق قمی مدعی ایشان یعنی تفکیک بین من قصد و غیر من قصد را نتیجه نمیدهد بلکه تفکیک بین مشافهین و غیر مشافهین را نتیجه میدهد. زیرا کفایت اصالت عدم غفلت و عدم خطا تنها برای مشافهین است و غیر مشافهین اعم از معدومین و غائبین حتی اگر مقصود بالافهام هم باشند برای اخذ به ظواهر، باید نفی احتمال قرائن غیر واصله بکنند.
2⃣ثانیا قدر متیقن این است که سیره عقلاء(1) و فقهاء(2) و روات احادیث (3) بر عدم تفکیک بین من قصد و غیر من قصد برای حجیت ظواهر است.
◽️مثلا عقلاء ولو اینکه مخاطب کلامی نباشند اما به شرط اینکه قرینه ای بر وجود ابهام ای خاص بین متکلم و مخاطب نباشد، آن چه برایشان از کلام ظاهر است را حجت دانسته و مطابق آن احتجاج می کنند. همین مساله در سیره فقهاء هم وجود دارد فقهاء در مواجهه با احادیث هیچ توقفی از جهت اینکه ظواهر برای من قصد فقط حجت باشد و برای غیر من قصد حجت نباشد، ندارند.
✍️احسان چینی پرداز
#رسائل #پای_درس_استاد
@almorsalaat
تفاوت روایت من اصغی الی ناطق و روایت اطلبوا العلم.mp3
1.85M
🔊#طلبه_موفق| اطلبوا العلم ولو من فم المنافق
🎙استاد علی فرحانی
📌استاد در این صوت ضمن نقل روایت « من اصغی الی ناطق فقد عبده»، می فرمایند که باید وجه جمع بین این روایت و روایت «اطلبوا العلم ولو من فم المنافق» را معلوم کنیم. به همین مناسبت وجه جمع این دو روایت را از ایت الله جوادی نقل می کنند.
#پای_درس_استاد
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
🏴انا لله و انا الیه راجعون
▪️با تاسف و تأثر درگذشت عالم فرزانه و استاد حوزه و دانشگاه، حجت الاسلام و المسلین سیدمحسن شفیعی را به خانواده ایشان و همه شاگردان و علاقه مندان آن مرحوم تسلیت عرض می کنیم.
▪️انشاءالله که خدای متعال ایشان را با اولیای خود محشور فرماید.
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
♨️انقلاب مردم ایران نقطه شروع انقلاب بزرگ حضرت مهدی(عج) است/ ایجاد حکومت جهانی اسلام، هدف عظیم انقلاب است.
🌀سلام و درود به پيشگاه مقدس مولود نيمه شعبان و آخرين ذخيره امامت حضرت بقية اللَّه- ارواحنا فداه- و يگانه دادگستر ابدى و بزرگ پرچمدار رهايى انسان از قيود ظلم و ستم استكبار. سلام بر او و سلام بر منتظران واقعى او، سلام بر غيبت و ظهور او و سلام بر آنان كه ظهورش را با حقيقت درك مى كنند و از جام هدايت و معرفت او لبريز مى شوند.
🌀سلام بر ملت بزرگ ايران كه با فداكارى و ايثار و شهادت راه ظهورش را هموار مى كنند.
🌀انقلاب مردم ايران نقطه شروع انقلاب بزرگ جهان اسلام به پرچمدارى حضرت حجت- ارواحنا فداه- است كه خداوند بر همه مسلمانان و جهانيان منت نهد و ظهور و فرجش را در عصر حاضر قرار دهد.
🌀بايد دولت جمهورى اسلامى تمامى سعى و توان خود را در اداره هر چه بهتر مردم بنمايد، ولى اين بدان معنا نيست كه آنها را از اهداف عظيم انقلاب كه ايجاد #حكومت_جهانى_اسلام است منصرف كند.
🌀چه كسى است كه نداند مردم عزيز ما در سختى هستند و گرانى و كمبود بر طبقه مستضعف فشار مى آورد، ولى هيچ كس هم نيست كه نداند پشت كردن به فرهنگ دوَل دنياى امروز و پايه ريزى #فرهنگى_جديد بر مبناى اسلام در جهان و برخورد قاطع اسلامى با امريكا و شوروى، فشار و سختى و شهادت و گرسنگى را به دنبال دارد و مردم ما اين راه را خود انتخاب كرده اند و بهاى آن را هم خواهند پرداخت و بر اين امر هم افتخار مى كنند. اين روشن است كه شكستن فرهنگ شرق و غرب، بى شهادت ميسر نيست.
📚صحيفه امام، ج۲۱ص۳۲۵
#در_مدرسه_امام_خمینی #مهدویت #تمدن_نوین_اسلامی
@almorsalaat
🌀هر گاه ارادهی آحاد مردم در طول ارادهی الهی قرار بگیرد و تابع ارادهی الهی بشود، انسانها کارهایی را میتوانند انجام بدهند که به نظر ناممکن است، به هدفهایی میتوانند برسند که به نظر متعارف و طبق محاسبات از دسترس انسان دور است؛ همیشه این جور است.
🎙رهبر معظم انقلاب 1400/12/10
#کلام_ولی #معارف
@almorsalaat
شارع کیست؟.mp3
12.97M
🔊#اصول_فقه| شارع کیست؟
🎙استاد علی فرحانی
📌یکی از سوالاتی که معمولا برای متعلمین علم اصول وجود دارد این است که شارع کیست؟ به همین مناسبت، استاد در تبیین این مساله سه قول را مطرح کرده و ضمن تبیین ادله این اقوال، ثمرات هر قول را در برخی از مباحث اصولی نشان می دهند. حتما #بشنوید.
📚 تدریس رسائل. جلد سوم.
#پای_درس_استاد
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️خلاصهای از آنچه در مدرسه حکمت طوبی اتفاق خواهد افتاد!!!!
🎙استاد علی فرحانی
‼️امروز #آخرین مهلت ثبتنام در #ترم_اول از آموزش #بدایهالحکمه
⬇️لینک #ثبت_نام👇👇
soda96.ir/touba-hekmat/
#مدرسه_حکمت_طوبی
🌐مدرسه مجازی المرسلات 👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1705705472C63999eac19
📌سال نو مبارک باد.
❇️ یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الْأَبْصَارِ یَا مُدَبِّرَ اللَّیْلِ وَ النَّهَارِ یَا مُحَوِّلَ الْحَوْلِ وَ الْأَحْوَالِ حَوِّلْ حَالَنَا إِلَی أَحْسَنِ الْحَالِ
@almorsalaat
🌀مسائل علوم انسانی، غیر از مسائل سایر دانشها و علوم صرف و از این قبیل چیزهاست.
🌀اینها مسائلی است که موضوعاتشان در - به اصطلاح - آمیختگی با دین یا ناآمیختگی با دین، نتایج دوگانهای دارد. نمیشود جامعه، حکومت و نظام، اسلامی باشد؛ اما در بخشی از این نظام، استاد یا مدیر و یا مجموعهای باشد که به مسائل اسلامی بیاعتنا باشد، یا در جهت عکس آن حرکت کند و یا جهت عکس آن را ترویج نماید. نسبت به این قضیه، باید خیلی #حساس بود.
🌀این، آن توصیهای است که میخواهم عرض کنم. باید تلاش کرد برای اینکه علوم انسانی را بر پایههای اسلامی، با دید اسلامی، با تفکر اسلامی، و مبتنی بر #جهان_بینی_اسلامی تدوین کنیم. اگر پولی لازم دارد، صرف شود و اگر تربیت افرادی لازم است، این کار را انجام دهیم.
🌀زمانی را که ما از اول انقلاب تاکنون گذراندهایم، زمان کمی نیست و قاعدهاش این است که در چنین مدتی توانسته باشیم بخش عمدهای از کار را پیش ببریم. هر چه هم دیرتر بشود، بدتر خواهد بود. لذا، هیچ فوت وقت را نباید اجازه دهیم.
📚رهبر معظم انقلاب 71/9/19
@almorsalaat
المرسلات
♨️خلاصهای از آنچه در مدرسه حکمت طوبی اتفاق خواهد افتاد!!!! 🎙استاد علی فرحانی ‼️امروز #آخرین مهلت
#مدرسه_حکمت_طوبی
#در_آستانه_حکمت
🔹کتاب در آستانه حکمت که به تازگی جلد اول آن، منتشر شده است، شامل شرح مرحله اول از کتاب بدایه الحکمه، بر اساس تدریس سال۱۳۸۹ استاد علی فرحانی است.
🔹استاد در آن دوره از تدریس خود، به تفصیل به شرح این کتاب پرداخته و سایر آثار مرتبط همچون سایر آثار علامه، اسفار و آثار بزرگانی چون آیت الله جوادی، آیت الله مصباح و علامه حسنزاده را نیز مورد بررسی قرار داده اند.
🔹تدریس استاد در دوره مدرسه #طوبی با همان محتوا اما به صورت اجمالی و مختصرتر برگزار شده است.
🔸از آنجایی که هدف افراد شرکت کننده در دوره و سطح معلومات آنها متفاوت است، در جلسات تکمیلی با محوریت کتاب #در_آستانه_حکمت، محتوای تدریس ها متناسب با افراد هر گروه، بسط و تفصیل می یابد.
♦️همچنین از لوازم اصلی چارچوب مند بودن و سلیقه ای نشدن تدریسها، وجود متن واحد است.
✅لذا پیشنهاد میکنیم که برای استفاده بیشتر از جلسات تکمیلی، کتاب #در_آستانه_حکمت را تهیه فرمایید.
♨️این کتاب با #تخفیف ۲۰% ویژه اعضای مدرسه حکمت طوبی عرضه می شود.
🚥جهت دریافت #کدتخفیف وارد در آدرس زیر شوید و به قسمت #اطلاعیهها مراجعه کنید
👇👇
m-almorsalaat.ir/my-account/
🌀جهت #ورود به سایت، #نام_کاربری، همان پست الکترونیک شما و #رمز_عبور، شماره همراه شما می باشد.
♦️انشالله #فیلم جلسات درسی و سایر اطلاعیهها نیز در همین #پروفایل_کاربری شما عرضه خواهد شد.
🌐مدرسه مجازی المرسلات 👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1705705472C63999eac19
عینیت علم و عمل با نفس انسان.mp3
1.35M
🔊#تفسیر| معنای آیه «فهم یکذبون» در بیان علامه طباطبایی
🎙استاد علی فرحانی
🌀استاد در این صوت، تبیین می کنند که موافق با ایه «لها ما کسبت و علیها ما اکتسبت» تنها چیزی که از عالم ماده به آخرت می رود همان چیزی است که انسان از عالم ماده کسب کرده است. و از آنجا که نفس با عمل ساخته میشود، تناقضات در اکتسابات موجب کذب و تناقض در ناحیه نفس و ذات میشود. این معنای آیه «فهم یکذبون» است.
📚تدریس بدایه الحکمه. سال 89
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
هدایت شده از نگاشته
«بسم الله»
💶سرمایهداریِ وجود
ما باید به این درک برسیم،
که خواسته یا ناخواسته در حال خرج شدن هستیم؛
هر لحظه از عمر،
سکهای است که از سرمایه وجودمان بر میداریم
و در جیب کسی میاندازیم!!!
در جیب خدا،
یا در جیب رفیق،
یا در جیب موبایل،
و یا در جیب نفسمان...
کدام پس انداز است و کدام بارانداز؟!
#فرعون، خرج خود شد
و #موسی، خرج خدا!!!
بیخرد کسی است که خیال کند
خودش را خرج هیچ چیز نمیکند!
#امامكاظم(عليهالسلام):
«آگاه باشيد! بدنهاى شما جز #بهشت
بهايى ندارد، به چيز ديگرى نفروشيد».
🖌#محمدجوادمحمودی
@negashteh | نگاشته
#آیه
🔅إِن تَمسَسكُم حَسَنَةٌ تَسُؤهُم وَإِن تُصِبكُم سَيِّئَةٌ يَفرَحوا بِها ۖ وَإِن تَصبِروا وَتَتَّقوا لا يَضُرُّكُم كَيدُهُم شَيئًا ۗ إِنَّ اللَّهَ بِما يَعمَلونَ مُحيطٌ
▫️آلعمران؛ ۱۲۰
@almorsalaat
المرسلات
#مدرسه_حکمت_طوبی 🌀مراحل اجرایی ترم اول از آموزش کتاب بدایه الحکمه (از ابتدای کتاب تا پایان تخصص) 1
#تمدید_شد
با سلام
با توجه به استقبالی که نسبت به ثبت نام در #مدرسه_طوبی شد و همچنین بر اساس درخواست برخی از بزرگواران ثبت نام در دوره تا ۷فروردین #تمدید_شد.
🎥فیلم آشنایی با دوره👇👇
eitaa.com/almorsalaat/5236
⬇️لینک ثبت نام 👇👇
soda96.ir/touba-hekmat/
@almorsalaat
🏴انا لله و انا الیه راجعون
▪️با نهایت تاسف و تأثر درگذشت عالم فرزانه، حضرت آیت الله محمد محمدی ری شهری را به خانواده ایشان و عموم شاگردان و علاقه مندان ایشان تسلیت عرض می کنیم.
@almorsalaat
♨️آرزویی که رو به تحقق است
🔅آرزوی ما در مورد قم همیشه این بود که بتواند کارهای عمقی و کارهای بهروز و متناسب با نیازهای روز انجام بدهد، که امروز بحمدالله انسان تا حدود زیادی این را مشاهده میکند.
🎙رهبرمعظم انقلاب ۰۰/۱۱/۵
#کلام_ولی #تحول_در_حوزه
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
باید تمام منظومه اسلام شناخته شود.mp3
14.02M
🔊#اسلام_شناسی| باید تمام منظومه دین با تمام ابعادش شناخته شود / نگاه صحیح به اسلام، نگاه حداکثری است.
🎙استاد علی فرحانی
🌀همانطور که استاد توضیح می دهند، دین یک منظومه ذو ابعاد است. فلسفه به عنوان یکی از ابعاد و ساحت های دین، علم #صد_در_صد_دینی است و اساسا تبیین بخش عمده ای از کلمات معصومین و آیات قرآن بدون آن غیر ممکن است لذا از قدیم الایام بزرگان از فقهاء نیز مجهز به علوم عقلی و علم باحث از هست و نیست، بوده اند. کما اینکه عرفان نیز از دین جدا نیست بلکه تنها مبدأ و ریشه عرفان ناب، اهل بیت(ع) هستند. البته فلسفه مانند عرفان تنها یک ساحت از دین است نه تمام دین کما اینکه فقه هم تنها یک ساحت از دین است. لذا #منظومه_دین باید با تمام ابعادش شناخته شود تا #دفاع_حداکثری از دین معنا پیدا کند. در این صورت است که تولید علوم انسانی اسلامی، امری ممکن و لازم است. حتما #بشنوید!
📚 تدریس خاتمه استصحاب. سال 97
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
💠تفاوت علم و ایمان/ نتیجه برهان باید به قلب برسد
🔷 عناوین مسائل الهی و مسائل عرفانی، عناوین سهلی است که هرکس گمان می کند که این عناوین را فهمیده است؛ و امور استدلالیۀ برهانیه هم در عین حالی که دقیق است، لیکن بعد از قیام برهان سهل الادراک است.
🔷 و دنبال او رساندن حاصل این عناوین و نتیجۀ برهان به قلب مشکلتر است، که آنرا ایمان گفته می شود به آن، و چه بسا که اصحاب برهان به این مرتبۀ ایمان نرسیده باشند. این یک مسئله ای است که باید با تلقینات و تکرار و ریاضات به قلب رساند.
🔷 شما ملاحظه می کنید که به حسب ضرورت یک کسی که مرده است، از او به انسان ضرری وارد نمی شود، لکن الاّ بعض اشخاص، دیگران، اگر چنانچه در یک قبرستانی باشند و کسی نباشد یا با یک مرده ای همجوار باشند در غسالخانه و تنها باشند می ترسند؛ برای اینکه، آن برهان و ضرورت عقلی به دل نرسیده است. آن معنایی که عقل ادراک کرده است ضرورت هم دارد، لکن به دل نرسیده است. لکن آنهایی که مثلاً مرده شور هستند و سر و کار دارند با مرده ها، از باب اینکه تکرار شده است این مطلب پیششان، به قلبشان رسیده است و آنها خوفی ندارند.
🔷 در مسائل اسلامی هم و مسائل عقلی هم همین طور هست. چه مسائلی عقلی هست که با برهان، با برهان قوی ثابت است، لکن در انسان تأثیر نکرده است، برای اینکه، نتیجۀ برهان به عقل رسیده است، لکن به قلب وارد نشده است، ایمان به آن نیست، عقل او را ادراک کرده است، لکن قلب ایمان به او نیاورده است.
📚#صحیفه_امام، ج۱۷ ص۴۵۵
#اخلاق_و_عرفان
#در_مدرسه_امام_خمینی
@almorsalaat
المرسلات
#مناجات_شعبانیه (۱) ▫️اللهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ ▫️وَ اسْمَعْ دُعَائِی إِذَا
#مناجات_شعبانیه (۲)
▫️وَ بِیَدِکَ لا بِیَدِ غَیْرِکَ زِیَادَتِی وَ نَقْصِی وَ نَفْعِی وَ ضَرِّی
▫️إِلَهِی إِنْ حَرَمْتَنِی فَمَنْ ذَا الَّذِی یَرْزُقُنِی
▫️وَ إِنْ خَذَلْتَنِی فَمَنْ ذَا الَّذِی یَنْصُرُنِی.
@almorsalaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 فیلمی از مرحوم آیتالله مصباح یزدی و مرحوم آیت الله ری شهری پس از پایان مناسک حج سال ۱۳۸۷
@HawzahNews
@almorsalaat