eitaa logo
الذکر الحکیم
618 دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
339 ویدیو
25 فایل
﷽ ( ذلک نتلوه علیک من الآیات و الذکر الحکیم ) سوره آل عمران 58 مطالب این کانال جمع آوری شده از سخنان و کتب حضرت استاد آیت الله سید حسن ابطحی و همچنین قرآن مجید است. ان شاء اللّه تحت عنایات آقا امام زمان علیه السلام مفید واقع می‌گردد.
مشاهده در ایتا
دانلود
خرید خانم ها از بازار.mp3
1.8M
🔹خرید خانم ها از بازار و بیرون از منزل که لازمهٔ آن صحبت با افراد نامحرم است و تا حدی اختلاط، از نظر فقهی و از نظر اخلاقی حکمش به چه صورت است؟ 🔹این کلام از حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها رسیده است که: «بهترین چیز برای خانم ها آن است که هیچ مردی او را نبیند و او هم هیچ مردی را نبیند.» آیا این روایت صحیح است؟ 💠جلسات پرسش و پاسخ کانون مشهد بیانات حضرت استاد آیت الله سید حسن ابطحی @alzekr_alhakim
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
«غربال» ۱۰۱ - یک غربال سوراخ گشاد و بعضی از غربالها ریز است ولی بعضی‌ها خیلی‌ درشت است وقتی غربال می‌کنند چند دانه بیشتر در آن نمی‌ماند. اصحاب ائمه‌ اطهار علیهم السّلام گاهی این جور غربال شدند، از بین رفتند و همه ریختند و خدا نیاورد یک‌ چنین امتحانی را برای ما !! صراط مستقیم یعنی هرچه او می‌کند درست است او‌ معصوم است و ما غیر معصوم، او مظهر خداست و ما نه، او بنده خداست و ما نه،‌ صراط مستقیم علی علیه‌السّلام است. حضرت آیت اللّٰه سیّد حسن ابطحی کتاب مثال های حکمت آمیز @alzekr_alhakim
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
دو چیز جزء شرائط اوّلیه‌ی یک مربّی خوب است یک؛ اینکه خودش عامل باشد. یعنی اگر کسی خواست مربّی باشد آنچه را که می‌خواهد در طرف ایجاد کند در خودش ایجاد شده باشد. این خیلی لازم است! مربّی، کسی که در رأس کار و رأس تربیت مردم است باید اوّل خودش را درست کند، اوّل باید خودش را بسازد. اگر خودش را نساخت بیجا واقع شده است... دوّم؛ اینکه مربّی باید استاد هم باشد، باید انسان خودش آگاه هم باشد! یکی آگاهی و یکی هم عمل، این دو چیز حتماً در یک مربّی لازم است. پس یکی عامل بودن خود انسان و یکی هم بلد بودن طرز تربیت دیگران. حضرت آیت اللّٰه سیّد حسن ابطحی کتاب حل مشکلات دینی / سوال ۴۳ @alzekr_alhakim
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
دلبستگی حضرت زینب به امام حسین برای چه بود؟.mp3
380.6K
🔹این همه دلبستگی حضرت زینب «سلام الله علیها» به حضرت امام حسین «علیه السلام» برای چه بود؟ 🔹جلسات پرسش و پاسخ کانون مشهد 🔹حضرت استاد آیت اللّٰه سید حسن ابطحی @alzekr_alhakim
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
«دستورات تمرکز فکر» اوّل: استادم می‌گفت: اگر می‌خواهی تمرکز فکرت در اختیارت قرار بگیرد باید روزی یک ساعت تا چهل روز در اطاق کوچکی که هیچ نوع تزئینات و چیزهائی که توجّهت را به خود جلب می‌کند نداشته باشد، عبادات و دعاها و تلاوت قرآنت و بخصوص اذکار را در آنجا انجام دهی و خود را صد در صد در محضر خدائی که محیط بر همه چیز است بدانی و به چیزی غیر او فکر نکنی و با دقّت کامل مهار فکرت را در دست بگیری و نگذاری کوچک‌ترین حواس پرتی عارضت گردد، در این صورت می‌توانی به مقصد برسی و تمرکز فکرت را در اختیار بگیری و این کار را تمرین نمائی. دوّم: استادم فرمود: یکی از چیزهائی که فکر را متمرکز می‌کند عشق و علاقه شدید به چیزی یا به فردی از افراد است. عشق تمام فکر انسان را به معشوق متمرکز می‌کند و حواسش را از چیزهای دیگر جمع می‌نماید، اگر انسان بتواند به کاری که می‌خواهد انجام دهد علاقه پیدا کند و به آن کار عشق بورزد، کارش را با تمرکز فکر و صحیح انجام می‌دهد. پس بدون تردید یکی از راههای در اختیار گرفتن تمرکز فکر این است که انسان عشق و علاقه شدیدی در خود قبل از انجام هرکار نسبت به آن کاری که می‌کند به وجود آورد. توضیح آنکه: انسان نباید کاری را که به آن علاقه ندارد (بخصوص کارهای فکری) انجام دهد، زیرا در این صورت آن کار با حواس پرتی و ناصحیح انجام می‌شود. بنابراین من به تو توصیه می‌کنم هر کاری را که می‌خواهی انجام دهی اوّل آن را، نتایج آن را، اهمّیت آن را، نقش آن را در سعادت خود و یا اجتماع بشناس و سپس به آن عشق پیدا کن که در آن وقت به موفّقیت کامل خواهی رسید. سوّم: استادم فرمود: یکی دیگر از چیزهائی که تمرکز فکر را در اختیار تو قرار می‌دهد توکل به خدا است... من در اینجا نمی‌خواهم تو را به مرحله توکل وارد کنم، زیرا توکل از مراحل بالائی است که تو هنوز نمی‌توانی به آن دست یابی ولی در همین مرحله تو باید بدانی که همه کارها دست خدا است، لذا نباید از آینده‌ات، از فقرت، از مرضت، از هرنوع چیزی که از آن نگرانی داری بترسی و حواست پرت آنها باشد، و الاّ هرمقدار ایمانت به خدا و توکّلت به پروردگار کمتر باشد مسائل زیادی در زندگی حواست را پرت می‌کند و نمی‌توانی در چیزی که باید تمرکز فکر در آن داشته باشی حواست را جمع کنی. حضرت آیت اللّٰه سیّد حسن ابطحی کتاب سیر الی اللّٰه 1 @alzekr_alhakim
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
9-احاطه امام عصر ارواحنافداه برما.mp3
628.4K
🔹موضوع: احاطه امام عصر ارواحنافداه برما و ارتباط روحی 🔹حضرت آیت اللّٰه سیّد حسن ابطحی @alzekr_alhakim
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امشب شب وفات حضرت ام‌البنین «فاطمه کلابی» همسر گرامی امیر المؤمنین علیه السّلام و مادر عباس ابن علی معروف به اباالفضل می‌باشد. @alzekr_alhakim
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
«خصوصیّاتی از زندگی حضرت اباالفضل «علیه السلام»» روایت شده امیرالمؤمنین «علیه السلام»  به برادرشان عقیل که مردی دانا به انساب و اخبار عرب بود فرمودند: بنگر و همسری برایم برگزین که زاده شجاعان عرب باشد تا با او ازدواج کنم و جوانی پهلوان برایم به دنیا آورد. عقیل در پاسخ به امیرالمؤمنین گفت: با فاطمة کلابی ازدواج کن، زیرا در عرب شجاع تر از پدران او وجود. ندارد حضرت امّ البنین خانمی بسیار با عظمت است. اگر جز این که خادمة حضرت زهراء « سلام الله علیها » بودند چیز دیگری نداشتند ایشان را کفایت می کرد. نامشان فاطمه بود، امّا از وقتی که با امیرالمؤمنین ازدواج کردند گفتند: من را فاطمه صدا نزنید، چگونه می شود من فاطمه همسر علی «علیه السلام»  باشم و فاطمة زهرای « سلام الله علیها » با آن عظمت هم فاطمه همسر علی «علیه السلام» باشد؟! من کنیز خاندان علی هستم. و لذا اسم خودشان را امّ البنین گذاشتند. حضرت عبّاس «علیه السلام» فردی خوش چهره، زیبا و بلند بالا بود، به طوری که هر گاه بر اسب تنومند سوار می‌شد دو پایش روی زمین کشیده می شد و به او قمر بنی هاشم (ماه بنی هاشم) می گفتند. کنیة آن حضرت، اباالفضل و لقبشان "سقّا" بود. حضرت اباالفضل فاطمة زهراء را «سلام الله علیها» ندیده بودند، امّا مادری داشتند که از روی اخلاق و صفات حضرت زهراء «سلام الله علیها» خود را تربیت کرده بود. حضرت امّ البنین چهار پسر تربیت کرده بودند که همه مجاهد بودند. شب عاشورا که حضرت سیّدالشهداء «علیه السلام» غربال را بر می دارند و تمام اصحابشان را در آن می ریزند، حتّی یک نفر از این چهار برادر مردود نمی شوند. حضرت فاطمة امّ البنین «سلام الله علیها» این قدر در تربیت فرزندانشان کوشش کرده اند. حضرت ابالفضل العبّاس بعد از معصومین «علیهم السلام» از بزرگترین اولیاء خداست، امّا چرا از علم این حضرت که در دامن علی بن ابیطالب «علیه السلام» بزرگ شده و تحصیل کرده اند، و هم در محضر حضرت امام حسن مجتبی و امام حسین «علیهم السلام» بوده اند و سه استاد به این بزرگی داشته اند یاد نمی شود؟! حضرت ابالفضل از چشمة علم و معرفت اقتباس می کردند و کلماتشان در بعضی از روایات همدوش کلمات حضرت سیّد الشهداء و امام حسن مجتبی «علیهم السلام» بوده است... ادامه دارد... حضرت آیت اللّٰه سیّد حسن ابطحی منابع: کتاب امام حسین، صفحات 222 و 223 سخنرانی حضرت استاد در تاریخ 9/1/1418 و در تاریخ 28/8/1412 @alzekr_akhakim
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حرم امام حسین علیه السّلام در شب وفات حضرت ام‌البنین علیه السّلام @alzekr_alhakim
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴حضرت ام البنین سلام الله علیها حضرت آیت الله سید حسن ابطحی تاریخ: ۸ محرم ۱۴۱۸ قمری @alzekr_alhakim
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
«سرّ اکبر» سپس استاد فرمود: مطلبی که بعضی آن را «سرّ اکبر» یا راز بزرگ می‌نامند! این است که اگر می‌خواهید کسی را نصیحت کنید و یا مطلبی در خودتان و یا دیگری اثر مثبت داشته باشد آن را در بخش دوّم از سه بخش خواب و «خلسه» و بیداری تلقین نمائید، زیرا در آن زمان تمرکز فکری بیشتری انسان دارد. توضیح آنکه انسان وقتی می‌خواهد بخوابد ابتداء بیدار است و سپس به حال «خلسه» می‌رود یعنی بین خواب و بیداری قرار می‌گیرد و بعد بخواب عمیق فرو می‌رود. آنچه مورد بهره برداری در تمرکز فکر و تلقین باید قرار بگیرد مرحله دوّم (حالت خلسه) در هنگام بخواب رفتن و در هنگام بیدار شدن است، چون اشخاص در این مرحله ۷ تا ۱۰ دقیقه‌ای در حالت خلسه و هیپنوتیزم و تمرکز فکر هستند. لذا هرگونه تلقین و اندرز و سخن در او اثر می‌کند و اثر بسیار عمیق و ارزنده‌ای دارد، نهایت باید راز قوانین تلقین را انسان بداند و متوجّه باشد که تلقین با یک بار در حالت خلسه در خود و یا در طرف اثر نمی‌کند، بلکه بایستی ۲۰ بار هر تلقینی تکرار شود، مثلاً بیست بار در صبح بگوید: «من شجاع هستم» تا از هیچ چیز نترسد و استقامت پیدا کند. و نیز تلقین در یک روز یا دو روز اثر نمی‌کند، بلکه بایستی بیست روز تا چهل روز تکرار شود، البته اثرش در اشخاص (به خاطر تفاوت درجه تلقین پذیری آنها) فرق می‌کند و باید دانست که جمله‌ای که باید تلقین گردد نباید هر روز عوض شود، بلکه حتّی در تمام مدّت چهل روز یک مطلب تلقین گردد، و اگر تلقین به وسیله ضبط صوت به عمل آید بهتر است و انسان دیرتر از حالت خلسه بیرون می‌آید، و دیگر آنکه تلقین نباید حالت منفی داشته مثلاً حتّی نگوید: که «من مریض نیستم» بلکه بگوید: «من سالمم» و یا «من ضعیف نیستم» بلکه بگوئید: «من قویم» و جمله‌ای را که می‌خواهید به خود تلقین کنید یا باید با صدای خود و یا با صدای کسی که دوستش دارید (مثلاً استادتان) در نوار کاست ضبط کنید و شب، قبل از بخواب رفتن و یا صبح قبل از بیدار شدن ضبط صوت را روشن کنید و آن جملات را بشنوید. و بالأخره جمله‌ای که باید به شما تلقین شود اگر با مهربانی و کمال محبّت ادا گردد و بیست مرتبه هر روز در مدّت چهل روز تکرار شود نتیجه مطلوبی خواهید گرفت. حضرت آیت اللّٰه سیّد حسن ابطحی کتاب سیر الی اللّٰه 1 @alzekr_alhakim
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‌«انتقام الهی!!» وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّن ذُكِّرَ بِآيَاتِ رَبِّهِ ثُمَّ أَعْرَضَ عَنْهَا ۚ إِنَّا مِنَ الْمُجْرِمِينَ مُنتَقِمُونَ ـــــــــــــــــــــــــ «اعراض از آیات خدا» و چه کسی ظالم‌تر از آن کسی است که آیات پروردگارش به او تذکر داده می‌شود، سپس از آنها اعراض می‌کند. قطعاً ما از گناهکاران انتقام می‌گیریم! @alzekr_alhakim
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
«استقامت یا رمز جمیع موفّقیتها» خوانندگان محترم همان گونه که می‌دانید تیپ عزلت طلب بیش از هر چیز از تحمیل بدشان می‌آید! در کتب روانکاوی برای این عدّه علامات و خصوصیات زیادی نقل شده که منجمله همین حالت است و نیز از علائم دیگر آنان عدم استقامت است. «خواجه نوری» در کتاب روانکاوی می‌نویسد: در عزلت طلب میل به انجام رساندن کار و میل کوشش خیلی ضعیف است، غالب کارهائی که شروع می‌کند به پایان نمی‌رساند و از هرکاری که کوشش و جدیت لازم داشته باشد فراری است، به این معنی که اگر کاری را پس از مدّتها عقب انداختن آغاز کند به اوّلین مانع و اشکالی که برخورد نماید، چون که مستلزم کوشش و جدیت بیشتری است فوراً از آن دلسرد می‌شود و مختصر علاقه و اشتیاقی هم که داشت خاموش می‌گردد. برای این قبیل اشخاص ممکن است صدها فکر خوب و مفید پیش آید مثلاً خیال می‌کنند: فلان معامله مفید را اگر انجام دهند خوب است. فلان شخص متنفذ را اگر ملاقات نمایند در پیشرفت کارشان مؤثّر است. فلان مقاله یا کتاب را اگر بنویسند انجام کار مهمّی است... ولی تمام این امیال به علّت ضعف قوّه خواستن غالباً از محیط خیال خارج نمی‌شود و به فعل در نمی‌آید. و بالأخره، مسأله «استقامت و پابرجا بودن» یکی از مهم‌ترین موضوعات دامنه‌داری است که درباره آن کتابها نوشته شده ولی به عقیده من با یک جمله کوتاه می‌توان آن را خاتمه داد و آن این است که: اگر کسی توانست نسبت به هرعملی که می‌خواهد انجام دهد در قلب خود میل مستدام ایجاد کند توانسته در هر کاری استقامت داشته باشد. همّت عالی و استقامت، انسان را به اوج عزّت می‌رساند. افرادی که دارای ثبات و استقامت نیستند هم مورد اطمینان احدی واقع نمی‌گردند. مکرّر شده که جوانانی تصمیم به انجام عملی گرفته و بعد آن را فراموش کرده‌اند، این عمل برای آنها جز بدبختی فائده دیگری نداشت! شاگرد صنعتگری اگر در نزد استاد، استقامت و ثبات نداشته باشد هیچگاه استاد حاضر نمی‌شود که تمام رموز صنعتی خود را در اختیار او بگذارد چون با خود فکر می‌کند که اگر من با زحمت زیاد به او عملی را تعلیم دادم قطعاً نفعش به دیگری خواهد رسید. شما اگر استقامت نداشته باشید کسی به شما اطمینان نخواهد داشت دوست نزدیک شما اسرار زندگی خود را در اختیارتان نمی‌گذارد. چون ممکن است امروز در کمال امانتداری و رفاقت باشید ولی فردا به کلّی از این رویه دست بکشید. امروز مرد باتقوا و پرهیزگاری هستید ولی فردا ابدا از آن خبری ندارید. وفاداری و استقامت در دوستی، خود بزرگترین وسیله جلب دوستان است! حضرت آیت اللّٰه سیّد حسن ابطحی سیر الی‌ اللّٰه 1 @alzekr_alhakim