🔰 جریانشناسی #دفتر_تبلیغات_اسلامی_حوزه_علمیه_قم/ بخش 17
💠 ظهور یک زاویه
🔺 ب- خط سیاسی
🔸 تقابل با #جامعه_مدرسین که در بخش قبلی (خط فکری دفتر تبلیغات) بر آن تأکید شد فقط منحصر به مباحث علمی و فکری_ فقهی نبود بلکه به عرصه #سیاست نیز كشیده شد.
🔸 به عنوان مثال این تقابل سبب شد در انتخابات #ریاست_جمهوری 58 با وجود اینکه نامزد مورد تأیید جامعه مدرسین دکتر #حبیبی بود، امثال #سيدحسين_موسوی_تبريزی كه عضو هيئت مديره دفتر تبليغات بود، به #بنی_صدر رأی دهد.
🔸 مؤيد دیگر این دوگانگی در عرصه سیاست را میتوان در دیداری که مرحوم #عبایی_خراسانی با مرحوم #هاشمی_رفسنجانی در یازدهم آبانماه سال 63 داشت، مشاهده كرد.
🔸 وی كه آن زمان عضو هيئت مديره دفتر تبليغات بود در تاریخ یاد شده با عدهای از کسانی که بعدا به جریان #اصلاحات مشهور شدند تقاضای محدود کردن جریان مقابل یعنی جامعه مدرسین را مطرح کردند.
ظاهراً کار آنها به جایی رسیده بود که هاشمی از آنان درخواست میکند، نگاه #حذفی و #طردی به جریان مقابل نداشته باشند و از کلماتی مانند محافظه کار مرتجع و ... استفاده نکنند.
🔸 مرحوم هاشمی از این دیدار میگوید: «عصر آقایان [سیدمحمد] #خاتمی[وزیر ارشاد اسلامی]، [محمد] عبائی [خراسانی]، [اسدالله] بیات، جعفری لنگرودی، هادی خامنهای، [مهدی] #کروبی، [محمدعلی] هادی [نجفآبادی] آمدند. نگران پیشرفت خط محافظهکار به تعبیر آنها از طریق جامعه مدرسین [حوزه علمیه قم] و حزب [جمهوری اسلامی] و [جامعه] روحانیت مبارز [تهران] و انزوای آقای #منتظری بودند و در این باره چارهجوئی میکردند.
🔹 گفتم باید حزب [جمهوری اسلامی] و [جامعه] روحانیت مبارز [تهران] تعدیل شود و تأکید کردم که رابطه خود را با آقای خامنهای [رئیس جمهور] بیشتر کنند و آنها را از برخوردهای حذفی و طرد دیگران تحذیر نمودم و استفاده تعبیراتی مثل راست و #محافظه_کار مرتجع را نادرست خواندم.»
🔸 جریان #شریعتمداری و خلع ایشان از مرجعیت و مصادره اموال #دارالتبلیغ اسلامی نیز می تواند یكی دیگر از اختلافات بلكه شاید بتوان گفت منشأ اختلاف علنی دفتر تبلیغات و جامعه مدرسین باشد.
🔸 این امر سبب تخالفهای سیاسی بعدی مانند ارائه لیست انتخاباتی مستقل در دوره اول #مجلس_خبرگان_رهبری و نیز #مجلس_شورای_اسلامی شد. لذا خط و ممشای سیاسی دفتر تبلیغات از اول تأسیس تا امروز در تقابل با جامعه مدرسین بوده است.
ادامه دارد ...
✍️ پژوهشگر اسباط
🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
📚 معرفی کتاب|#نهضت_روحانیون_ایران
🔺 تاریخ موثق آن است که اخبار و وقایع چنانکه روی داده است بدون کم و کاست و یا #حب و #بغض نسبت به اشخاص نوشته شود و سیر زمان و گذشت ایام و تغییر نگرشها و بینشها موجب نادیده گرفتن و حذف برخی وقایع نگردد؛ بلکه باید سخنان و نوشتههای افراد مؤثر را که در زمان خود در سرنوشت جنبش مؤثر بودهاند آورد تا نسلهای بعد بتوانند دربارهی اندیشهها و اقدامات آنان، نفیاً و اثباتاً قضاوت کنند.
🔺 خوشبختانه علیرغم تلاش و کوشش فراوان رژیم #شاه، نهضت اسلامی، از آغاز تا اندزهای از این آفت در امان ماند؛ زیرا از یک سو اعلامیهها و سخنرانیهای #امام و دیگر #مراجع به تعداد فراوان تکثیر و در سراسر کشور توزیع میشد و از سوی دیگر برخی از روحانیون آگاه و دردمند با عبرت از غفلتهای گذشته و در کوران حوادث در صدد تدوین تاریخ نهضت برآمدند.
🔺 دوره ی کتاب نهضت روحانیون ایران که توسط فاضل دانشمند، حجتالاسلام والمسلمین #علی_دوانی تألیف شده، نخستین کتاب دربارهی شرح مبارزه #امام_خمینی و روحانیت بوده و از کتابهای معتبر در این زمینه است.
🔺 این کتاب نخست در سال ۴۱ و بلافاصله پس از ختم غائله #انجمن_های_ایالتی_و_ولایتی در یک جلد نوشته شد و پس از گذشت شانزده سال و با آغاز و گسترش دامنهی انقلاب اسلامی در سال ۵۶ و ۵۷ ، نویسنده در صدد برآمد تا اخبار و اطلاعات روزمرهی نهضت را ثبت و اسناد و مدارک مربوطه را تا آنجا که دسترسی داشته است جمعآوری نماید و نهایتاً تاریخ #نهضت_روحانیت_شیعه را از قدیمترین زمانها تا پیروزی انقلاب و تأسیس نظام #جمهوری_اسلامی و از آن پس تا نخستین سالهای #جنگ_تحمیلی با فقد امکانات و زحمات قابل تقدیری تدوین کند.
🔺 مرحوم حجتالاسلام والمسلمین علی دوانی، مؤلف مجموعه ده جلدی نهضت روحانیون ایران معتقد بود «نهضت روحانیت از #مشروطه تاکنون گسستگی نداشته است». چنین باوری او را ترغیب به ثبت این نهضت در تاریخ معاصر ایران کرد. وی با جمعآوری اسناد، اعلامیهها، نوارهای سخنرانی، عکسها و دیگر مدارک ارزشمند، هدف خود را دنبال کرد و بعدها کتابش را با نام نهضت روحانیون ایران منتشر نمود.
📚 کتاب نهضت روحانیون ایران در ۵ مجلد توسط انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی – تهران در 2967 صفحه در سال 1377 چاپ دوم به زیورطبع آراسته شد.
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4904
🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
📸 #عکس_نوشته| ولایت فقیه، رمز پیروزی
💠 #آیت_الله_مصباح_یزدی: راز پیروزی ملت اسلامی پیروی از مقام ولایت و رهبر الهی است، از همین جهت دشمن همواره سعی میکند پیوند میان امام و امت را از بین ببرد.
🗓 9 دی 98 - مدرسه فیضیه
#فتنه_88
#بصیرت
#نهم_دی
#ولایت_فقیه
#امت_حزب_الله
🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
🔖 #نقش_علما_در_تحولات_ایران_معاصر/ بخش 5
🔰 قیامهای مهم در دوره #رضاشاه
🔸 قیامهای مهمی که در این دوره بر ضد حکومت رضاشاه انجام شد، از این قرار است:
1️⃣ اولین قیام علیه رضاخان، در سال ۱۳۰۳ صورت گرفت که تا ۱۳۰۵ ادامه یافت. این قیام به رهبری #آقا_نوراللّه_اصفهانی و ملاحسین #فشارکی روی داد که از علمای #مشروطه_خواه بودند.
🔸 به دنبال تصویب قانون نظام وظیفه در سال ۱۳۰۴، مبارزه آنان گسترده شد. آقا نوراللّه اصفهانی از #اصفهان به قم مهاجرت کرد و عدهای از علما نیز به قم آمدند.
🔸 از این رو رژیم ناگزیر شد از ورود علما به قم جلوگیری کند. سرانجام آقا نوراللّه دچار کسالت شد و پس از آنکه تحت درمان پزشکان دولتی قرار گرفت، به طرز مشکوکی رحلت کرد.
2️⃣ در سال ۱۳۰۷ قیام #تبریز به رهبری دو تن از علما به نام های شیخ ابوالحسن #انگجی و میرزا صادق آقا صورت گرفت.
3️⃣ در سال ۱۳۰۷، قیام محدودتری نیز به رهبری شیخ محمدتقی #بافقی در قم به وقوع پیوست. در نوروز این سال، خانواده رضاشاه به قم آمدند و بدون حجاب وارد #حرم_حضرت_معصومه علیها السلام شدند.
🔸 این کار با مخالفت شیخ محمدتقی بافقی روبه رو گردید. به دنبال این واقعه، رضاشاه به قم آمد و شخصاً به ضرب و شتم آقای بافقی پرداخت و سپس وی را به شهر #ری تبعید کرد. #امام_خمینی بارها به دیدار وی در شهر ری می رفته و در اشعار خویش از او یاد کرده است.
4️⃣ در سال ۱۳۱۴، قیام حاج #آقا_حسین_قمی در #مشهد اتفاق افتاد که به قیام #گوهرشاد مشهور شد. در کنار حاج آقا حسین قمی، طلبه جوان دیگری نیز به نام شیخ محمدتقی، معروف به #بهلول، حضور داشت.
🔸 ایشان به دنبال این واقعه از ایران به #افغانستان رفت و به دلیل توهین به داود شاه، به مدت سی سال زندانی شد. او سپس به مصر رفت و در آنجا یک رادیو علیه رژیم #شاه راه اندازی کرد. وی پس از آن به ایران آمد. بهلول همواره از دوستداران امام خمینی به شمار می آمد.
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4810
🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
📌 #پرسمان_اسباط
2️⃣1️⃣ پاسخِ پرسش دوازدهم اسباط/ بخش نخست
🔹 سؤال: اینکه #رهبر_معظم_انقلاب در جمع #بسیجیان تاکید بر کُنشی عمل کردن در مقابل #دشمن داشتند، به چه معناست؟
🔹 وظیفه حوزه علمیه در این زمینه چیست و چگونه میتواند در زمینههای مختلف، #کُنشی عمل کند؟
🔹 مسوولان و بزرگان حوزه به چه صورت میتوانند با کُنشی و ابتکاری عمل کردن، توطئههای دشمنان و جریانهای غیرانقلابی درون حوزه را خنثی کنند؟
◀️ در پاسخ به این پرسش، #پاسخهایی از سوی #اعضای_فرهیخته کانال به ادمین اسباط ارسال شد که ضمن تشکر از مخاطبین گرامی، در ذیل منتشر میشوند و به جهت کثرت پاسخها، از ذکر اسامی ادمین آنها صرف نظر میگردد.
1️⃣ شاید منظور آیت الله العظمی #امام_خامنهای دامت برکاته این باشد شما زمین مبارزه، مناظره را در برابر مخالفان و معاندان اسلام و انقلاب تعریف کنید، این معنای کنشی بودن باشد، نه اینکه منتظر باشید آنها شما را به زمین خود بکشانند و شما دنباله رو آنان باشید.
2️⃣ هیچ کس مثل #امام_خمینی (ره) و پس از آن مثل امام خامنهای کنشی عمل نکردند، قبل از آغاز نهضت، وقتی رژیم #وعاظ_تهران را جمع کرده بود و به آنها گفته بود درباره هرچیزی که سخن میگویید بگویید جز درباره #آمریکا و #اسرائیل و #شاه، و امام درست روی همینها انگشت گذاشت و سخنرانی کرد.
3️⃣ کنشی عمل کردن به معنای برخورد تند نیست، به معنای درست عمل کردن است آن هم در زمان و فضای مناسب، کاری که یاران امام و رهبری از آغاز نهضت تا به امروز انجام دادهاند و #روحانیت_اصیل طلیهدار آن بوده است.
4️⃣ فرصت و زمان دادن به برخی افرادی که میتوانند به جبهه حق وارد شوند هم نوعی از کنشی عمل کردن است. به عبارتی دیگر زمینه ی #بصیرت_افزایی آنها ایجاد شود، معنای جذب حداکثری هم همین است، البته همه ی افراد چنین نیستند برخی واقعاً «ختم الله علی قلوبهم» هستند.
5️⃣ به نظر میرسد #حوزه در نظم آموزشی و پژوهشی و حتی تبلیغی آنقدر که واکنشی عمل میکند، #کنشی عمل نمیکند، هرچه جلوتر میرویم آهسته آهسته در نظامهای غیر حوزوی هضم میشویم، البته این به معنای درست بودن حرف اعضای #نشست_دورهای_اساتید نیست که ساز عقب گرد را میزنند، آن هم به نام استقلال حوزه و پایبندی به نام سنتهای حوزه!!!
ادامه دارد ...
🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
📌 اختصاصی #اسباط:
🔖 جریان شناسی #نشست_اساتید/ بخش نخست
🔰 گزارشهای متفاوت از پیدایش این تشکل
🔺 چندی است که در فضای عمومی #حوزه سخن از تشکلی نوپا با نام «نشست دورهای اساتید» به گوش میرسد. اینکه در هر مجموعه صنفی، تشکلهای صنفی پدید آیند، امری طبیعی است ولی تأسیس چنین مجموعهای حساسیتهای فراوانی را تا کنون برانگیخته است و پرسشهای متعددی را بهوجود آورده است که باید از عوامل ایجاد این حساسیتها سخن گفت.
🔺 نوشتار پیش روی کوششی است در راستای معرفی پیشینه، ابعاد، ساختار، اهداف و بسترهای پدیداری این تشکل حوزوی؛ شاید گام کوچکی در راستای رفع ابهام از اذهان برداشته شود.
🔺 یکی از مهمترین مسئلهها درباره «نشست»، زمینهها و بستر شکل گیری آن است. در این زمینه از نگاه #موافقان و #مخالفان «نشست» گزارشهای متفاوتی به چشم میخورد.
🔺 برخی بر این باورند که حلقهی اولیه «نشست» از سالها پیش از حادثهای که در ادامه از آن یاد میکنیم، در قالب جلساتی با هم، هستهی اولیهای را شکل داده بودند و این اتفاق تنها یک زمینه بروز و ظهور بود، نه علت منحصره و اولیهی تأسیس «نشست».
🔺 برخی بر این باورند که اولین جرقههای تشکیل نشست اساتید مربوط به زمانی است که طرحی در مرکز مدیریت حوزه در حال بررسی بود که از نظر اساتید سطوح عالی با «#دروس_آزاد» در تنافی و تقابل بود.
🔺 این عده برای حراست از درس آزاد در حوزه به اعتراض پرداخته و جلسهای را با مدیریت وقت حوزههای علمیه ترتیب میدهند. در این روایت، همین جلسه اولین جرقهی تأسیس نشست به شمار میآید.
🔺 مصاحبه حجت الاسلام والمسلمین #مهدی_هادوی_تهرانی تقریباً تنها منبع انحصاری روایت دست اول و جامع از زمینه و تاریخچه پدید آمدن «نشست» است. وی در این زمینه مصاحبهای تفصیلی دارد که در پُست های بعدی بخشهایی از آن مصاحبه را از نظر میگذرانیم.
ادامه دارد ...
✍️ پژوهشگر اسباط
🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
📌 #پرسمان_اسباط
2️⃣1️⃣ پاسخِ پرسش دوازدهم اسباط/ بخش 2
◀️ ادامه پاسخ مخاطبان گرامی اسباط به پرسش دوازدهم:
6️⃣ یک طلبه بلند شد و به این آقای #واعظی و #دفتر_تبلیغاتی که امروز هم معلوم نیست با کیست؟ حرفی زد، ببینید دوستان و هم مسلکان این دفتر چگونه به آب و آتیش میزنند، برادر عزیز هرکس در حوزه، سخنی #انقلابی بزند متهم به #افراطی_گری میشود با همین بهانه هم میخواهند روح کنشگری را در #حوزه بکشند.
7️⃣ هفتهای نیست که در #حوزه_علمیه #همایش و نکوداشت و #کنگرهای برگزار نشود، پیشنهاد میکنم کنگرهای به این نام برگزار کنید «کنشگری و نقش تخریبی معمّمین #اصلاحطلب و #اعتدالگرا در آن».
8️⃣ خوشبختانه ابتکار عمل در برخورد کنشی به دست بدنهی حوزه است و متأسفانه در مسئولین و بزرگان حوزه این مسئله دیده نمیشود، متأسفانه خواص در حوزه از #طلاب و فضلا در لبیکگویی و درک درست از بیانات رهبری جلوتر هستند.
9️⃣ حوزههای علمیه خصوصاً #حوزه_علمیه_قم کنشی عمل میکند ولی نمیدانیم چرا #مؤسسات و مراکز حوزوی که نان نظام را هم میخورند، تبدیل به ترمز کنشگری شدهاند، #فتنه را فراموش کردید همین آقایان چه بر سر طلاب انقلابی آورده و میآورند.
🔟 #روحانیت و ملت ایران، #انتخابات سرنوشتسازی روبروی خود دارند، طلاب و فضلای انقلابی باید در دو ماه مانده به انتخابات کنشی عمل کنند والا مجبور خواهند شد سالهای سال واکنشی عمل کنند، مجلس به دست #معممین و مرعوبین #غربگرا بیافتد، دهها #برجام تصویب میشود که باید دنبال آن دوید، این دو ماه را باید دوید تا مجبور نشویم یک دهه بدویم.
ادامه دارد ...
🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
🔰 بررسی شخصیت #سید_مهدی_هاشمی/ بخش 10
🔺 انحرافات فکری پس از انقلاب
🔟 «سند دهم»
🔸 با فرا رسیدن #دوم_خرداد ۷۶ و حضور گسترده مردم در انتخابات #ریاست_جمهوری، جریان منحرف مهدی هاشمی با سوءاستفاده از فضای بوجود آمده بار دیگر بر آن شد مسئله واهی عدم پشتیبانی مردم از #ولایت_فقیه و عقبنشینی آنان از مواضع اصولی انقلاب اسلامی را تبلیغ و القاء نمایند.
🔸 به دنبال برخورد قانونی #شورای_عالی_امنیت_ملی به ریاست جناب حجتالاسلام والمسلمین #محمد_خاتمی؛ رئیس جمهور محترم نسبت به ایجاد محدودیت برای آقای #منتظری، باند تبهکار مهدی هاشمی همگام با اهداف استکبار جهانی دست به فعالیتهای #اسرائیل پسند همچون #اعتصاب، #تحصن، #اغتشاش، آشوب در #نجف_آباد زده و همزمان #منافقین و #لیبرالها، #غربزدگان همسو با این باند تبهکار سعی در گستردهتر کردن فعالیتهای ضدانقلابی و کشاندن آن به شهر #اصفهان را داشتند که این توطئه با پیام #مقام_معظم_رهبری به مردم استان اصفهان و حضور گسترده آنان در صحنه خنثی گردید.
🔸 در بخش از پیام مقام معظم رهبری به مردم شهیدپرور استان اصفهان که در تاریخ 24 اردیبهشت 1377 صادر گردید آمده است: «اکنون چندی است دستگاه استكبار #آمريکا و عوامل #صهيونيست آنان با این گمان باطل که ملت ایران از اسلام و هدفهای امام كبير خود روی برگردانده، به توطئههائی دست زده و عوامل خود را در همه جا فعال کرده است.
🔹 در استان اصفهان بقایای منافقین و باند تبهکار مهدی هاشمی معدوم به فعالیتهای اسرائیلپسند روی آوردهاند و با اغفال برخی سادهدلان، موجب آزار و مزاحمت برای مردم عزیز و شریف نجفآباد که اخلاص و فداکاری آنان زبانزد همه است شدهاند و برای دوستان آمریکائی و #صهیونیست خود خوراک تبلیغاتی فراهم می کنند.
🔹 شما مردم قهرمان اصفهان بخصوص فرزندان عزیز بسیجیام و سایر جوانان متعهد و آگاه اجازه ندهید بقایای آن #باند_رو_سیاه که دل #امام عزیز را خون کردند، بار دیگر مجال فتنهگری پیدا کنند. و میدانم که اجازه نخواهید داد.
🔹 همچنین مردم شهیدپرور و عزیز نجفآباد، نگذارند که افتخاراتشان در دوران انقلاب و سالهای جنگ تحمیلی، بدست عناصر معلوم الحال مخدوش گردد و میدانم که نخواهند گذاشت.»
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4885
🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
🔰 #جریان_مخالف_دخالت_دین_در_سیاست/ بخش 11
📝 #یادداشت|حزب #کارگزاران
🔺 تشکلی موسوم به کارگزاران، محصول #دولت_سازندگی آقای علی اکبر #هاشمی_رفسنجانی و تحت مدیریت ایشان میباشد. برخی دلایل اساسی شکلگیری کارگزاران سازندگی را در ماهیت قدرت طلبانه جریان #روشنفکری جستجو میکنند.
🔺 غالب روشنفکران جویای قدرت، مبنای نظریه خود را بر این اساس قرار دادند که برای تحقق اهداف مورد نظر میبایست در پی تصاحب قدرت بود. به گفته #حسین_مرعشی جانشین دبیر کل حزب کارگزاران سازندگی:
🔸 «حزب کارگزاران برای به دست گرفتن قدرت تشکیل شده است. یعنی حزب تشکیل نشده که #دعای_ندبه و #دعای_کمیل برگزار کند یا #بنیاد_خیریه باشد که به #فقراء رسیدگی کند.
🔸 کارگزاران مثل هر حزبی که در دنیا به وجود میآید، یک ایدههایی دارد و برای پیاده کردن آن ایدهها هم ابزارهایی را احتیاج دارد که آن ابزارها، ابزارهای قدرت است یعنی در واقع قدرت را میگیرد.»
🔺 این رویکرد روشنفکرانه کارگزاران به مقوله قدرت، الزاما با ماهیت غیر دینی نیز همراه بوده است. در این رویکرد، دین امری فردی و دارای ساحتی غیر اجتماعی و غیر سیاسی تلقی شده است به همین دلیل در مرامنامه حزب کارگزاران نیز بحثی از #ولایت_فقیه مشاهده نمیشود.
🔺 این تشکل خود را جریانی مستقل از چپ و راست میداند و هدف خود را برقراری آرامش، امنیت و #اعتدال در کشور عنوان میکند.
🔺 آنچه کارگزاران سازندگی را به عنوان یک جریان روشنفکری دینی برجسته میسازد، رویکرد آنان به ویژه در استراتژی فرهنگی #لیبرالیستی است.
🔺 پذیرش #مدرنیسم و مبانی فکری آن از جمله اعتقاد به #سکولاریسم و #تساهل و #تسامح و عدم حساسیت در برابر کم رنگ شدن ارزشهای دینی در جامعه، از نمادهای فرهنگ لیبرالیستی این جریان بوده است.
🔺 این استراتژی فرهنگی را میتوان در عملکرد وزارت ارشاد در دوره مسئولیت آقای عطاء الله #مهاجرانی که مسئولیت و دبیری کمیته فرهنگی کارگزاران سازندگی را نیز برعهده داشت مشاهده کرد، به طوری که در این دوره شبهات و تحریفات دینی در جامعه اسلامی رشد بی سابقهای یافت.
✍️ حجت الاسلام محمد ملکزاده
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2141
🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
📌 #پرسمان_اسباط
2️⃣1️⃣ پاسخِ پرسش دوازدهم اسباط/ بخش 3 و پایانی
◀️ ادامه پاسخ مخاطبان گرامی اسباط به پرسش دوازدهم:
1️⃣1️⃣ به نظر من منظور #رهبری از کنشی عمل کردن پرداختن به مسائل #اصلی است، مثل #انقلابی_گری، همراهی با نظام، تلاش برای #اصلاح ساختاری حوزه، حفظ حرمت بزرگان، نه مساول جزئی.
🔸 متأسفانه بعضی از طلاب کنشی عمل میکنند اما در مسائل جزیی آنجایی که باید کنشی عمل کنند غایب هستند روی این موضوع کار کنید، ایده بدهید.
2️⃣1️⃣ بهتر است شما در کانالتان اول کنش و واکنش را برای برخی طلبهها توضیح دهید، چهل سال از انقلاب گذشته برخی در فضایی دارند درس میخوانند که تعریف این دو واژه را هم بلد نیستند.
🔸 حداقل یک الف و لامی سرش بیاورید تا بعضی از این #متحجرین هم ترغیب پیدا کنند به دنبال معنای آن باشند. خدا عاقبت حوزه را با برخی مارهای خوش خط و خال ختم به خیر کند. باید مینوشتید «اَلکُنش فی الحوزه العلمیه»!!!
3️⃣1️⃣ تجمع حماسی طلاب و فضلای حوزه علمیه قم به همراه بسیاری از بزرگان در نقد و نفی #برجام پس از تصویب آن در #مجلس، در مدرسه #فیضیه یکی از بزرگترین تجمعهای حوزیان در قبل و بعد از انقلاب در ابن مدرسه بود که نشان از #بصیرت حوزیان داشت.
🔸 امروز این حرکت، حرکت کنشی حوزه محسوب میشود، حرکتی که دولت را مجبور کرد #استاندار و معاون سیاسی خود در قم که جزو معممین بودند را کنار بزند، این کنار زدن ثابت کرد #دولت هم نتوانست با سرکار گذاشتن دو معمم در قم بتواند نفوذ خود را در حوزه افزایش بدهد و این دو معممِ طرفدار برجام بتوانند حرفی برای گفتن در قم و به ویژه در بین حوزویان داشته باشند.
🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
🔰 جریانشناسی #موسسه_تنظیم_و_نشر_آثار_حضرت_امام(ره)/ بخش 12
💠 شیخِ اصلاحاتِ اصفهان مدیر پژوهشکده
🔺 #عباسعلی_روحانی در پشت صحنهی تحولات سیاسی اصفهان در دههی شصت حضوری فعال داشت. وی از نوجوانی با #عبدالله_نوری رفیق شفیق بود و از قبل از انقلاب به همراه عبدالله نوری در تهیه مطالب خطبههای نماز جمعه #سیدجلال_الدین_طاهری_اصفهانی دخالت داشت.
🔺 عباسعلی روحانی خود بعدها امام جمعه موقت اصفهان شد. در آن زمان جریان #مهدی_هاشمی معدوم در اصفهان مسلط بود و حلقه مدیریتی عباسعلی روحانی و #غلامحسین_کرباسچی و عبدالله نوری تکمیل کننده این جریان در اصفهان بودند.
🔺 از زمان تأسیس حزب منحله «#جبهه_مشارکت_ایران_اسلامی» به مدت دو دوره عباسعلی روحانی که از ارادتمندان حسینعلی #منتطری بود عضو شورای مرکزی این حزب شده و همزمان ریاست شورای منطقه اصفهان را برعهده داشت.
🔺 به گفته دبیر شورای جبهه مشارکت اصفهان، عباسعلی روحانی از ابتدای انقلاب همواره نقشی کارساز در سازماندهی و برنامهریزی جریان خط انقلابی تندرو و بعدها #اصلاحطلبان اصفهان بازی کرده است و با درایت این شیخ، اصلاحطلبان اصفهان توانستهاند از گردنههای پر پیچ و خم سیاست عبور کنند.
🔺 عباسعلی روحانی با نشستن در جایگاه مدیریت #پژوهشکده_امام_خمینی (ره) تناقض دیگری را رقم زده است؛ وی از مریدان منتظری بوده و هست و در مصاحبهها از وی به عنوان حضرت آیت الله العظمی یاد میکند و به او ارادت دارد[۱۴] و حال آنکه تقابل جریان منتظری و شخص منتظری با حضرت امام و اندیشههای امام راحل در تاریخ ثبت شده و در خاطرهها ماندگار است و فصل تلخی از ناجوانمردی و ظلم به حضرت امام و نظام جمهوری اسلامی رقم خورده است.
🔺 بدیهی است حضور چنین افرادی در مجموعه مدیران موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام، جهتگیری فکری و اندیشهای موسسه را از اهداف اولیه تغییر داده و ضربههای جبران ناپذیری به اندیشهها و آرمانهای حضرت امام وارد کرده است و این خطر وجود دارد که اندیشههای حضرت امام(ره) با قرائت این افراد به نسلهای بعدی منتقل گردد.
ادامه دارد …
✍️ پژوهشگر اسباط
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4824
🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
💠 خاطره جالب آیت الله #نوری_همدانی از آخرین دیدار با حاج #قاسم_سلیمانی
🔺 حاج قاسم سلیمانی مکرر در دفتر ما رفت و آمد داشت، در آخرین دیدار بعد از ملاقات رسمی گفتند که همه بیرون بروند من با شما کاری خصوصی دارم، بنده و ایشان در اتاق ماندیم.
🔺 حاج قاسم از کیف کفنش را آورد و به بنده گفت که کفن من را امضا کنید و نام خود را بنویسید و ما هم امضا کردیم، بعد هم گفت می خواهم به عنوان خداحافظی چند رکعت نماز پشت سر شما بخوانم.
🔺 بعد از دیدار بنده از ایمان و بصیرت ایشان منقلب شدم و عشق و علاقه به جهاد و شهادت داشت، در زمان خداحافظی سردار سلیمانی را در آغوش گرفتم و آیه" مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَى نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِيلًا" را قرائت کردم و با چشمان اشک بار خداحافظی کردیم.
🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 #کلیپ| کفنش را آورد تا من امضا کنم
🔹️ خاطره آیت الله #سبحانی از شهید حاج #قاسم_سلیمانی
🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
💢 فتوای تحریم حضور نظامیان #آمریکا در عراق صادر شد
🔺 آیتالله « #سید_کاظم_حائری» از مراجع تقلید شعیان عراق ترور سردار #سلیمانی و ابو مهدی المهندس را محکوم کرد.
🔺 این مرجع تقلید، شهادت دو فرمانده مقاومت را به #رهبر_انقلاب تسلیت گفت و تأکید کرد این اقدامات آمریکا باعث شکست محور مقاومت و عقبنشینی آن نخواهد شد.
🔺 آیتالله حائری اعلام کرد: باقیماندن نیروهای آمریکا و متحدان آن در #عراق حرام است و باید تلاشهای جدی برای حفاظت کشورمان و کرامت آن داشته باشیم.
🔺 آیتالله حائری از همه نیروهای #مجاهد و غیور و نیروهای عشائر عراق و علمای این کشور خواست برای مقابله با دشمن کاملاً آماده باشند.
🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
🔰 جریانشناسی #دفتر_تبلیغات_اسلامی_حوزه_علمیه_قم/ بخش 18
💠 پشتوانه #مالی دفتر تبلیغات
🔺 دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم همانطور که از نامش پیدا است نهادی کاملا #حوزوی بوده است لذا از همان ابتدای تأسيس تا سال 73 ردیف بودجهای مستقل در نظام بودجهای کشور نداشته است، البته این بدان معنی نبود که دولت هیچ کمکی به آن مجموعه نمی کرد بلکه به گفته #عبائی_خراسانی دولت هرسال مبلغ معتنابهی به دفتر كمك میكرد و از آنجایی که امثال این نهادها با آن گسترش فعالیتی که دارند، نمیتوانند بدون داشتن پشتوانه مالی از عهده مخارج و هزینهکردها برآیند، لازم است هزینههایشان را از جایی تأمین می کردند.
🔺 به طور مشخص در این بازه زمانی (از تأسیس دفتر تبلیغات تا سال 1373) دفتر منابع مالی خویش را از سه راه تأمین میکرد: 1. مساعدتهای حضرت امام (ره)؛ 2. اموال مصادرهای از #دارالتبلیغ و رژیم شاه؛ 3. انتقال بخشی از اموال #بنیاد_مستضعفان به دفتر تبلیغات که یکی از آن اموال #کارخانه_ساندیس در ارومیه بود.
1️⃣ مساعدت حضرت امام (ره)
🔺 همانطور که گذشت برخی از فضلا با تشکیل جلسات و تدوین اساسنامه که تا حدودی مقبول حضرت امام(ره) واقع شد، دفتر تبلیغات را راهاندازی کردند. #جعفری_گیلانی در زمینه تأمین مالی دفتر تبلیغات در همان اوایل کار در مصاحبهای با مجله حوزه ش178 گفت:
🔸 «بار اول امام وقتی کمد را باز کرد، آن موقع بیست تومنی و ده تومنی بود. یک گونی پول همین طور ریخت بیرون. خود امام تشریف بردند آوردند. من و آقای تبریزی این پولها را ریختیم توی گونی. شمردیم پنج میلیون و خرد های بود.» #سیدحسین_موسوی_تبریزی نیز آن مبلغ را در حساب #بانک_ملی_شعبه_صفائیه قرار داد.
🔺 بعد از گذشت مدتی آن دریافتی از حضرت امام(ره) تمام میشود که به ناچار اعضای دفتر آقای #فهیم_کرمانی را خدمت امام میفرستند تا مبلغی پول برای هزینههای دفتر دریافت کند.
🔺 وی خدمت #امام_خمینی(ره) شرفیاب میشود و درخواست اعضاء مبنی بر مساعدت مالی را مطرح میکند که حضرت امام (ره) به #شیخ_حسن_صانعی؛ مسئول دفترشان دستور میدهند که مبلغی را در اختیار دفتر تبلیغات قرار دهد.
ادامه دارد ...
✍️ پژوهشگر اسباط
🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
🔖 بررسی شخصیت #هادی_غفاری/ بخش 4
🔰 همیشه تندرو
🔸 در ابتدای انقلاب، مواضع غفاری بسیار تند بود آنقدر که در بیان حقایق به هیچ گروه و حزبی توجه نمیکرد و فقط خط امام را در نظر میگرفت.
🔸 هادی غفاری قبل از آغاز خطبههای نماز جمعه ۲۹ دی ۱۳۵۸ طی سخنانی از این که #موسوی_خوئینیها، نامزد #سازمان_مجاهدین را از لیست نامزدها حذف نکرده است، انتقاد کرد. موسوی خوئینیها در آن زمان نماینده تامالاختیار امام در تائید صلاحیت کاندیداهای ریاست جمهوری بود.
🔸 هادی غفاری در این باره گفته بود: «این سازمان در رفراندوم قانون اساسی شرکت نکرده و به آن رأی نداده است پس نامزد آن چگونه میتواند مسئولیت اجرای #قانون_اساسی را عهدهدار شود.»
🔸 هادی غفاری در مجلس نيز کارنامه پر تنشی داشت. یکی از موارد برخورد خشونتآمیز ایشان در مجلس، ماجرای حمله به صباغیان و معینفر از نیروهای ملی – مذهبی است. معینفر در مصاحبه با روزنامه ابتکار، شماره ۲۷۸۸ مورخ ۱۵ دی ماه ۱۳۹۲ داستان این حمله را این طور بازگو میکند:
🔹 «حضار جلسه ملاحظه کردند که حدود ۱۰ نفر از نمایندگان محترم بر سر آقای صباغیان ریختند و با ضربات مشت و لگد ما را مضروب و مصدوم کردند. خصوصا حجتالاسلام و المسلمین جناب آقای هادی غفاری با خارج ساختن کفش از پای خود و کوفتنهای مرتب بر سر و صورت و بدن اینجانب گوی سبقت را از دیگران ربودند. ایشان همچنین فحشهای عرضی و ناموسی زن، مادر و خواهر نثار من کردند که مستوجب حد است.»
🔸 #هاشمی_رفسنجانی بداخلاقی هادی غفاری را با نیروهای انقلاب در مجلس در خاطره روز ۲۴ آبان سال ۶۶ چنین عنوان میکند: «ظهر به مجلس برگشتم. معلوم شد در جلسه علنی بر سر انتخاب نماینده مجلس در شورای سرپرستی صدا و سیما، درگیری به وجود آمده و آقای [محمد] #یزدی و آقای هادی غفاری درگیر شدهاند و به هم اهانت کردهاند.»
🔸 وی در خاطره روز ۱ دی سال ۱۳۶۴ نیز درباره هادی غفاری مینویسد: «در تنفس، مسأله پرخاش آقایان [هادی] غفاری و [صادق] خلخالی به آقای #محمد_خامنهای مطرح گردید.»
🔸 خاطره روز ۵ مرداد سال ۱۳۶۵ نیز دوباره درباره نحوه تعامل غفاری با نمایندگان است: «آقای نیکروش از برخورد آقای هادی غفاری [نماینده تهران] شکایت آورد.»
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4815
🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892