پایگاه جریانشناسی اسباط
💢 روحانیون مبارز از استکبار ستیزی تا غربگرایی 🎙 دکتر یعقوب توکلی: 🔻 مجمع روحانیون که عمدهترین چه
🔴 خوانش لیبرالی مجمع روحانیون از آرمانهای انقلاب
دکتر یعقوب توکلی:
💢 ورود و نفوذ جریان روشنفکری در جریان مجمع روحانیون منتهی به این شد که عملاً آن خوانش انقلابی از دیدگاههای حضرت امام به نوعی خوانش #لیبرال و نوعی روشنفکری از آرمانهای انقلاب تبدیل شود.
💢بهتدریج مجمع روحانیون بهجای فعالیتهای انقلابی به سمت فعالیت لیبرالی تمایل پیدا کرد تا آنجاکه این تشکل به یکی از کانونهای حمایتی از جریانهای لیبرال و معارض با #انقلاب_اسلامی تبدیل شد.
💢 این مهم لطمه بزرگی به یک سازمان روحانی و حوزوی انقلابی وارد ساخت تا بعد از چند سال این استحاله بسیار جدی و عمیق در درون یک طیف حوزوی، بهگونهای اتفاق افتد و بهجای اینکه با فرزندان انقلابی امام رابطه نزدیکتری برقرار و به آنها نزدیکتر شود، اندک اندک به #نهضت_آزادی و طیف #ملی_گرا و جریان های معارض انقلاب به گونهای نزدیک شد که با اعلام سیاست جذب دیگر بهجای اینکه خودشان نقش آهنربا را بازی کنند، به سمت این جریانها جذب شدند.
💢 طیفی که تا پیش از این بهطور جدی مدافع #ولایت_فقیه بود آرام آرام به منتقد ولایت فقیه و در واقع معترض به بعضی از سیاستهای نظام تبدیل شد و با وجود اینکه موفقیتهای سیاسی خوبی داشتند و توانستند در انتخابات ریاست جمهوری ۷۶ رأی مطلق بگیرند و این پیروزی را در انتخابات ریاستجمهوری بعد تکرار کنند نتوانستند با دلسوزان و بدنه انقلابی فداکار نظام رابطه خوبی برقرار نمایند.
💢 از این طریق شاهد آن هستیم که مجمع روحانیون حلقه وصل #روحانیت بین جریان های وصل و مخالف نظام و ناراضی و یا کسانیکه همراهی با تفکر انقلابی امام نداشتند شد. این امر میتواند یک اتفاق ویژه در زندگی روحانیت در ایران بهشمار آید که طیفی از روحانیون واسطه بین #اپوزسیون و انقلاب هستند.
#روشنفکری
#مجمع_روحانیون
#استحاله_فکری
#نهضت_آزادی
#ملی_گرایی
🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی #اسباط:
📝 #یادداشت| بنیادهای روشنفکری در جهان سوم
♦️روشنفکری در جهان سوم، چون ماهیتی تقلیدی دارد، در عین حالی که مدعی برخورداری از همان مبانی و بنیادهای فکری عام است، اما دارای مبانی دیگری است که برخی از آنها با مبانی فکری عام #روشنفکری در تضاد است. بر این اساس، لازم است بر بنیادها و ویژگیهایِ فکریِ روشنفکری در جهان سوم و به خصوص در جهان اسلام، نیز گذری اجمالی داشته باشیم. مهمترين ويژگيهاى فكرى جريان روشنفكرى در جهان اسلام عبارت است از:
1️⃣ غربباورى و اعتقاد به لزوم تقلید از غرب: غرب باوری از مبانی روشنفکری در جهان سوم و جهان اسلام است. اما همه روشنفکران این مناطق را نمیتوان در غرب باوری همسان و همپایه دانست، بلکه باید آنان را به دو گروه تقسیم کرد:
🔻 گروه اول: این گروه، که عمدتاًهم ار پشتازان روشنفکری در جهان اسلام هستند، کسانی بودند که هیچگونه شناختی از غرب نداشتند، و تنها انگیزه جذب آنان به غرب هواهای #نفسانی بود.
🔸 سبب شیفتگی این گروه به #غرب را، حتی نه در مشاهده پیشرفت مادی و تکنیکی غرب، بلکه باید در دیدن مناظر هوس انگیز جستجو نمود. ممکن است برای برخی پذیرش این نکته ثقیل باشد، اما این واقعیتی غیر قابل انکار است. برای نمونه میتوان به میرزا اعتصام الدین، که در ۱۷۶۵ به انگلستان سفر کرده بود و میرزا ابواحسن خان ایلچی که در سالهای ۱۸۰۹ و ۱۸۱۰ از اروپا دیدن کرده بود، نام برد.
🔸 دیدن زنان بی حجاب در مجالس لهو ولعب و در فضای عمومی چنان دل این روشنفکران را فریفت که ارزشهای اسلامی بومیای همانند #حجاب برای آنان به سمبل عقب افتادگی بدل گردید.
🔻 گروه دوم: روشنفکرانی بودند که آنان را نمیتوان در کمند زلف دختران غربی محصور کرد، بلکه رشد مادی و تکنیکی #غرب، و عقب ماندگی و درماندگی مادی کشورهای جهان سوم بود که آنان را جذب غرب نموده بود، اما چون علل و عوامل رشد مادی غرب، و عقب ماندگی شرق را درست درک نکرده بودند، تنها راه نجات جهان سوم را در تقلید از غرب میدانستند.
🔸 این تفکر مختص روشنفکران پیشین (مانند #میرزا_ملکم_خان و #طه_حسین) نبود، بلکه امروز نیز در بین آنان وجود دارد. برای مثال، سید #محمد_خاتمی، نیز قدم به راه سلف خویش گذارده و میگوید: «توسعه به معنی امروزش میوه و یا شاخ و برگ درخت تمدن جدید است، اگر آن تمدن آمد، توسعه هم خواهد آمد.»
ادامه دارد ...
✍️ حجت الاسلام والمسلمین مصطفی اسکندری
🌐 yon.ir/gUxNO
🆔 @asbaat_ir
پایگاه جریانشناسی اسباط
💠 #یادداشت| تیپهای گوناگون شخصیتی عالمان ♦️ بدیهی است عالمان حوزه در طول تاریخ از کارکردهای گوناگ
📝 #یادداشت| بیوت مراجع یکی از حساسترین نقاط در حوزههای علمیه
🚩 تیپهای مدیریتی: برخی افراد اصلیترین وجهه همت خود را به فعالیتهای #مدیریتی در عرصههای درونحوزوی و یا برونحوزوی قرار دادهاند.
1️⃣ مدیریتی مدارس علمیه: پدرانه بودن نگاه این طیف از مدیران، همراه با پشتوانهای از تأمل و تدبر و برنامهریزیهای عالمانه موجب میشود طلبه با اعتماد و دلگرمی در اختیار سیاستهای تربیتی و تحصیلی ایشان قرار بگیرد. یکی از موفقترین مدلهای این نوع مدیریت، مدیریت مرحوم آیتالله #مجتهدی_تهرانی بود.
2️⃣ مدیریت مراکز علمی – پژهشی: سیاستگذاری تولید علم و روششناسی جذب #نخبگان و تعامل با آنها و نیز تربیت نیروی متخصص اموری هستند که تنها با برخورداری از فضل علمی حاصل نمیشوند.
3️⃣ مدیریت مراکز اجرایی: حوزه علمیه نهادی گسترده و بسیار وسیع است که مدیریت همین سازمان وسیع و عرصههای مختلف اجرایی، خدماتی و رفاهی در آن نیازمند وجود توانمندیهای بسیاری است.
4️⃣ مدیریت دفاتر و #بیوت_مراجع: دفاتر و بیوت مراجع یکی از حساسترین نقاط در #حوزههای_علمیه است. این حساسیت از ابعاد گوناگونی قابل بررسی است. در ادامه به برخی ابعاد حساسیت دفاتر مراجع و ضرورت شکلگیری مدیریت تخصصی این عرصه اشاره میکنیم.
🔺 اولاً مرکز رسمی اعلام برنامهها و مواضع هر مرجع تقلیدی دفتر و بیت مرجعیت است. موضعگیری و عدم موضعگیری یک مرجع در مسائل خطیر جامعه و #جهان_اسلام اثری کلان و عمیق دارد.
🔺 ثانیاً محل برنامهریزی انواع دیدارها و مناسبات رسمی یک مرجع با چهرههای #سیاسی، علمی و بینالمللی، بیت مرجع است. اینکه دیدار با چه افرادی دارای #مفسده یا #مصلحت است محتاج برخی اطلاعات و تحلیلهای دقیق است.
🔺 ثالثاً مرکز تجمیع #وجوهات_شرعی و مدیریت هزینه آنها در حوزه و دیگر محلها دفاتر مراجع هستند. سالانه مبالغ هنگفتی سرمایه جامعه شیعی به دفاتر مراجع گسیل میشود که باید بهصورت بهینه بهرهبرداری شود. یک عقلانیت اقتصادی آیندهنگر و اندیشهمحور میتواند با چنین سرمایهای تحولات بزرگی را در سطح حوزه و جامعه رقم بزند.
🔺 رابعاً تعیینکنندهترین عنصر در مدیریت اخبار و اطلاعات و دادههای خام و یا پردازش شده به یک مرجع نیز دفتر اوست. گاه رسیدن بهموقع یک خبر به یک مرجع موجب موضعگیریای تاریخی میشود. فتوای تحریم تنباکو #میرزای_شیرازی که برگ زرین افتخاری در تاریخ روحانیت شیعه شده است، محصول یک اطلاعرسانی و دغدغهسازی بههنگام است.
✍️ حجت الاسلام ایزدی
🆔 @asbaat_ir
🚩 خیانت جبهه ملی نسبت به فدائیان اسلام
🔺 شهيد #نواب_صفوى در مذاكرات خود با «رهبرى سياسى نهضت ملى» به طور رسمى خواسته بود كه در قبال اين اقدام، حكومت جديد، «تمامى احكام اسلامى را در ايران زمين اجرا كند» و آنها اين تنها شرط وى را پذيرفته بودند… و به دنبال مرگ رزمآراء «#جبهه_ملى» به حكومت رسيد، ولى قولى را كه به نواب صفوى داده بود، ناديده گرفت و خود را «صاحب اختيار» كشور ناميد!
🔺 متأسفانه رهبرى و اعضاء «جبهه ملى» به عهد و پيمان خود وفادار نبودند. آنها به محض اينكه بر اريكه قدرت نشستند، نخستين كارى را كه انجام دادند، صدور «دستور بازداشت اعضاى #فدائيان_اسلام از جمله نواب صفوى» بود! در حالى كه به اعتراف اغلب رهبران جبهه ملى، اگر نبردِ «نواب» نبود، «جبهه ملى» هرگز به قدرت و پيروزى نمىرسيد.
🔺 سرانجام به دستور «حكومت دكتر #مصدق» نواب صفوى هم دستگير و زندانى شد. برادران وابسته به فدائيان اسلام، يكى پس از ديگرى راهى زندانها شدند و در زندان، سختترين شكنجههاى روحى و جسمى را بر آنها روا داشتند.
🔺 نواب صفوى، بيست ماه تمام در زندان «حكومت ملى گراها» ماند و وساطت مكرر آيتالله #كاشانى هم در اين زمينه «دخالت در امور دولت»! تلقى شد. تا آن كه سرانجام صبر «برادران» پايان پذيرفت واختلاف ميان فدائيان و جبهه ملى، به مبارزه علنى كشيده شد.
#روحانیت_اصیل
#روحانیت_متعهد
#نواب_صفوی
✍️ حجت الاسلام والمسلمین سیدهادی خسروشاهی
🌐 yon.ir/ebT2J
🆔 @asbaat_ir
📝 #يادداشت| جریان لیبرال در عربستان سعودی
💢 جریانهای فکری سیاسی حاضر در #عربستان_سعودی از دهه هفتاد میلادی به بعد شاهد تحولات عمیق و پر حادثهای بودند. این تغییرات عموماً با عنوان، بیداری اسلامی (الصحوه الاسلامیه) شناخته میشود. فعالان عربستانی روز هفتم ماه می ۲۰۱۲ ميلادي را روز #ليبراليسم و جدايي دين مردمي از دين سياسي اعلام كرده و در تلاش براي پايان سلطه جريان مذهبي حاكم هستند.
🔻 عوامل شکل گیری جریان لیبرالی در عربستان
1️⃣ فضای بسته و اعمال فشار در عربستان
2️⃣ تحصیل برخی از دانشمندان و ولیعهدان و شاهزادگان سعودی در غرب
3️⃣ حضور نیروهای غربی در منطقه و ایجاد پایگاه نظامی در کشورهای عربی بخصوص عربستان.
4️⃣ نفوذ تفکر لیبرالی در ادارات و دانشگاهها
🔻 فشار لیبرال های سعودی بر حاکمیت وهابی سبب شد تا در قوانین موجود تغییراتی ایجاد شود هر چند که این روند در طول سالیان و به کندی صورت گرفت، اما در جدیدترین قوانینی که از سوی #بن_سلمان لازم الاجراء شده این تاثیرات کاملا مشهود است.
🔻به عنوان مثال در خلال اخبار منتشره تحت عنوان دیدار بن سلمان و محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی در جده، عکسی در روزنامه الکترونیکی عکاظ منتشر شد که ولیعهد سعودی را در حال دیدار با «شما بنت سهیل بن فارس المزروعی» وزیر امور جوانان امارات به تصویر کشیده بود.
✍️ أیمن جواهری
🌐 yon.ir/pVFsY
🆔 @asbaat_ir
🚩 شاخصهای تفکر #التقاطی:
1️⃣ نامتجانس بودن بخشهای مختلف اندیشه از نظر عقاید، آرا، روشها و ارزشها؛ زیرا اندیشه خالص نمی تواند از نظر سیستم اندیشه ای و منظومه فکری، دچار تضاد و ناهماهنگی باشد.
2️⃣ ترکیب دو یا چند مکتب، دین یا مذهب با یکدیگر؛ مانند ترکیب #اسلام با #لیبرالیسم یا #سوسیالیسم یا ترکیب اسلام با بودا.
3️⃣ تفسیر به رأی، #اجتهاد به رأی و استفاده نکردن از اجتهاد صحیح و فقاهت. به عبارت دیگر، دخالت دادن پیش فرضهای معرفتشناختی، انسانشناختی و هستیشناختی مکاتب و ا#دیان یا مذاهب دیگر و دخالت تمایلات شخصی در تفسیر گزارههای دینی و استنباط احکام شرعی.
4️⃣ بدعتگذاری و نوآوری نامتجانس در دین یا مکتب اصلی.
5️⃣ انفعال فکری یعنی اثرپذیری از مکاتب و ادیان دیگر و خلاف اصول، منطق و ارزشها و روشهای مکتب، دین یا مذهب اصلی. بر این مبنا، تفکر یا مکتب التقاطی فاقد اصالت است.
🔻در تفکر التقاطی، «دنیا» همان زندگی در نظام سرمایهداری و «آخرت»، به معنای نظام عادلانه #سوسیالیستی است که بعد از آن نظام برقرار خواهد شد و «خلود»، فانی شدن فرد در طريق تكامل جامعه است.
📚 كتاب جریانشناسی تفکر التقاطی در ایران معاصر، به قلم آیت مظفری
🌐 yon.ir/MCT9u
🆔 @asbaat_ir
💢 دودمان خیانتکار پهلوی دستشان تا مرفق در خون ملت مظلوم فرو رفت است
🔻 28 خرداد ۱۳۱۴ دولت محمدعلی #فروغی در یک بخشنامه آمرانه که از تبعات سفر #رضاشاه به ترکیه در ۱۲ خرداد ۱۳۱۳ بود، مردم ایران را ملزم کرد که از #کلاه_پهلوی (یک لبه) دست برداشته و کلاه بین المللی تمام لبه ای به اسم شاپو استفاده کنند. طبق این بخشنامه اگر یک کارمند دولتی از این دستور اطاعت نمیکرد باید قید شغلش را میزد!
🔻 دستورات آمرانه دولت فروغی که به پشتوانه فکری و اجرایی شخص رضاشاه اعلام میشد طبیعی بود که بر مردم گران آید و در این میان، مشهدیها پیشتاز اعتراض شدند. علما و روحانیون مشهد طی جلساتی پنهانی تصمیم گرفتند با این حرکت مقابله کنند و حکومت را از این کار بازدارند.
🔻 صبح روز جمعه ۲۰ تیر ۱۳۱۴ نظامیان مستقر در مشهد برای متفرق ساختن مردم وارد عمل شدند و به روی آنان آتش گشودند و تعداد زیادی را کشتند و زخمی کردند، ولی مردم مقاومت کرده و سربازان نیز بنا به دستوری که به آن ها رسیده ، مراجعت کردند. به دنبال این حادثه مردم اطراف مشهد با بیل و داس و… به سوی مسجد حرکت کردند.
🔻 فردای آن روز عده زیادی از مردم مشهد تظاهرات پرجمعیتی علیه اجباری شدن کلاه شاپو و یکسانسازی لباس برگزار کردند و به مسجد #گوهرشاد آمدند. سران نظامی و انتظامی مشهد این بار بنا به دستور رضاخان با تجهیزات کامل و افراد فراوان در نقاط حساس مستقر شدند و تفنگها، سلاحهای خودکار و حتی توپها را به منظور سرکوب مردم به میدان آوردند.
🔻 در اجتماع مردم مشهد در گوهرشاد، مرحوم شیخ محمدتقی بهلول سخنان تندی علیه دولت ایراد کرد و خواهان مقاومت مردم شد. پاسخ حکومت به این اعتراض آرام و مدنی مردم مشهد، کشتار معترضین بود.
🔻 در حوالی ظهر مأمورین نظامی و انتظامی از هر سو به مردم هجوم آورده و در داخل مسجد به کشتار آنان پرداختند. طبق گفته منابع تاریخی، حدود دو هزار نفر در این فاجعه ملی کشته و زخمی شدند.
🔻 #حضرت_امام بارها به جنايات رضا شاه و مسجد گوهرشاد اشاره كردند و فرمودند: تمام گرفتاری ملت ایران در این پنجاه سال سلطنت غیر قانونی دودمان خیانتکار #پهلوی از شخص آن پدر و این پسر سیاه روی بوده و هست؛ اینها بودند و هستند که دستشان تا مرفق در خون ملت مظلوم فرو رفته. آن پدر که قتل عام مسجد گوهرشاد و اهانت به مرقد مطهر ثامن الحجج- علیه السلام- کرد و این پسر که قتل عام ۱۵ خرداد را مرتکب شد و اهانت به مرقد مطهر فاطمه معصومه نمود. (صحیفه امام؛ ج ۳، ص ۲۶۱)
🗓 به مناسبت 21 تير سالروز حمله به مسجد گوهرشاد
🌐 yon.ir/8Me7r
🆔 @asbaat_ir
📸 #عكس_نوشته| واقعه مسجد گوهرشاد
🎙 حضرت #امام_خمينی(ره): ما میگوييم دولتی كه براي پيشرفت كلاه لگنی نيمخورده اجانب چندين هزار افراد مظلوم كشور را در معبد بزرگ مسلمين و جوار امام عادل مسلمانان با شصت تير و سر نيزه سوراخ سوراخ و پاره پاره میكند، اين دولت دولتِ كفر و ظلم است و اعانت آن عديل كفر و بدتر از كفر است. 58/02/22
#مسجد_گوهرشاد
#غربزدگی
#شاه
🆔 @asbaat_ir