📸 #عكس_نوشته| پرهيز از اشرافيت در حوزه
#امام_خمینی (ره): تشريفات حوزههای روحانیت دارد زیاد میشود. وقتی تشريفات زياد شد، محتوا كنار میرود. وقتی ساختمانها و ماشينها و دم و دستگاهها زياد شود، موجب میشود بنيه فقهی اسلام صدمه ببيند. يعنی با اين بساطها نمیشود #شیخ_مرتضی و #صاحب_جواهر تحويل جامعه داد.(صحيفه امام ج 19 ص 42)
#اشرافيت
#حوزه_علميه
#ساختمان_سازی
🆔 @asbaat_ir
پایگاه جریانشناسی اسباط
#پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان 2️⃣ #سیدمصطفی_خمینی/ بخش پنجم 🔰 #حلقه_وصل_مبارزین 🔺با ظهور ره
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان
2️⃣ #سیدمصطفی_خمینی/ بخش ششم
🔰 #بصیرت_و_هوشمندی_سیاسی
🔺سید مصطفی خمینی در طول اقامت دوازده ساله در نجف اشرف، همواره در کانون توجه دولت عراق بود و آن دولت از طرق مختلف در صدد جلب موافقت سید مصطفی و از طریق وی، حضرت امام برای همکاری مشترک علیه دولت ایران بود؛ اما او رویه ای همسو و کاملاً هماهنگ با #امام_خمینی(ره) داشت و حضرت امام نیز هیچ گاه حاضر به همکاری با دولت عراق نبودند. اسناد و مدارک موجود اثبات می کنند که دولت عراق به هیچ موفقیتی در این زمینه دست نیافته است.
🔺البته سید مصطفی با هوشمندی از امکاناتی که دولت عراق برای مبارزین ایرانی مخالف #شاه قرار می داد بهره گرفت بدون اینکه باجی به دولت عراق بدهد. از جمله دولت عراق از مخالفین سیاسی دولت ایران و مبارزین ایرانی دعوت کرد که از طریق رادیو بغداد، علیه حکومت ایران تبلیغ کنند. دولت عراق به حاج آقا مصطفی نیز چنین پیشنهادی را داد.
🔺ایشان که از جوانب امر و احتمال سوء استفاده و تبلیغات منفی علیه حضرت امام و پیامدهای مشابه، بیمناک بود و از طرف دیگر نمی خواست این فرصت خوب از دست برود، به صورت غیرمستقیم، از این فرصت استفاده کرد. بدین ترتیب که از سید محمود دعایی، از مبارزین ایرانی مقیم نجف اشرف و از یاران نزدیک حضرت امام خواست که از طریق رادیو صدای روحانیت که از طریق رادیو بغداد پخش می شد، در انطباق با اهداف #نهضت_اسلامی، علیه رژیم #پهلوی تبلیغ کند.
🔺هدف این بود که اگر واکنش و پیامد منفی به دنبال داشت، آن را یک اقدام شخصی قلمداد کنند و پای امام خمینی(ره) و نهضتش به میان کشیده نشود. اگر هم پیامدهای مثبتی داشت، از آن به نفع نهضت استفاده کنند. چنین نیز شد و به مدت هفت سال از این رادیو به نفع نهضت تبلیغ شد. این امر، هوشیاری سیاسی حاج آقا مصطفی را به خوبی می رساند.
🔺مورد دیگر آموزش عده ای از مبارزین ایرانی و آموزش مبارزه مسلحانه توسط دولت عراق بود. حاج آقا مصطفی در این مورد نیز با هوشیاری کامل عمل کرد و بدون اینکه پای خودش و حضرت امام در میان باشد، موفق به استفاده از این فرصت شد و افراد آموزش دیده در خدمت نهضت اسلامی قرار گرفتند. عده ای از این ها، مأموریت محافظت از جان امام را نیز در #نجف_اشرف، برعهده گرفتند.
🔺در سال های پس از انعقاد #قرارداد_الجزایر که به ظاهر روابط دو کشور ایران و عراق عادی شد و از تیرگی روابط کاسته شد، عرصه بر مبارزین تنگ گردید و محدودیت هایی برای امام خمینی (ره) و حاج آقا مصطفی نیز پدید آمد. در این سال ها شایعات و خبرهای مختلفی در مورد تغییر محل تبعید یا ترور حضرت امام و حاج آقا مصطفی مطرح گردید. به طور مسلم این مدت، جزو سخت ترین دوران تبعید حضرت امام و سید مصطفی می باشد.
ادامه دارد...
🆔 @asbaat_ir
🚩 اسلام، زیر بیرق کفر نمیرود
🔸 مورخین مشروطه در شرح حوادث روزهای آخر عمر شیخ، تصریح دارند که از سفارت روسیه کسانی نزد شیخ آمدند و گفتند: ما حاضریم بیرق روسیه را بالای خانه شما نصب کنیم تا جانتان در حفظ و پناه امپراتور تزاری قرار گیرد، ولی شیخ زیر بار نرفت و به قول اعظام الوزاره، فرمود: اسلام، زیر بیرق کفر نخواهد رفت!
🔸 از این برگ زرین تاریخی، نیک معلوم میشود که شیخ صرفا روی عقیده و تشخیص شرعی خویش عمل می کرده و در ستیز با مشروطه، اهل هیچ نوع زد و بند با سیاستهای خارجی یا وابستگی به استبداد نبوده است.
🔸 فراموش نکنیم که اقدام مردانه شیخ در تن زدن از پناهندگی به بیرق روسیه، زمانی صورت گرفت که محمدعلیشاه با یارانش سراسیمه به دامن روسها گریخته بود.
🔸 ناگفته پیداست که روسها نمیخواستند به اصطلاح «قربة الى الله»! جان شیخ را در آن وانفسا حفظ کنند، بلکه غرضشان از این پیشنهاد صرفا دستیابی به مطامع سیاسی خویش بود.
🔸 آنان میدیدند که در کشاکش مشروطه، عوامل انگلستان، بازی را به مقدار زیادی از آنها برده اند و لذا در جنگ قدرتی که با انگلیسیها در ایران داشتند، وزنههای شاخص و قوی ضد انگلیسی همچون شیخ شهید که حضور پر قدرتشان در عرصه اجتماع و سیاست ایران، موازنه قوا را به زیان بریتانیا برهم میزد و عرصه را بر تُرکتازیِ مطلق یپرمها و تقیزادهها و حسینقلیخان نوابها تنگ میساخت «بالملازمه» به سود روسهای بازیخورده و نیمه مغلوب بود.
🔸 خاصه آنکه پیش بینی میشد که، بامداد نوشين مشروطیت خیلی زود خماری در پی خواهد داشت و گرگ و میشِ صبح مشروطه، سریعا جای خود را به طلوع خورشید حقیقت و تنبه غافلان و رسوایی غوغاگران خواهد داد و در نتیجه، اتحاد صوری و موقت اولیه (بين مشروطه چیان فاتح) بدل به تفرقه و اختلاف خواهد شد و از میانه آشوب، مجددا آفتاب شیخ شهید سر به تابش برخواهد داشت.
🔸 رمز اینکه روسها جان محمدعلیشاه را نجات دادند و حقوق گزافی را نیز برای وی (به عنوان مقرری ماهیانه) بریده و مشروطهچیان را وادار به پرداخت آن کردند و بعد هم او را به روسیه بردند، همین بود که میخواستند در کشاکشهای بعدی خویش با حریف لندنی، از وی به صورت سنگ بزرگی در ترازوی سیاست خارجی خود در ایران، بهره جویند.
🔸 لذا با این انگیزه به سراغ شیخ هم آمدند، اما شیخ – که پروای حفظ ابروی اسلام را داشت – دست رد به سینه آنان زده و فرمود: اسلام، زیر بیرق کفر نخواهد رفت!
#شيخ_فضل_الله
#مشروطيت
#روحانيت_متعهد
#روحانيت_اصيل
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3634
🆔 @asbaat_ir
💢 آشنایی با #فمینیسم/ بخش سوم
🗓 تاریخچه فمینیسم
🔻 بعضی با استناد به نوشته تخیلی کریستینا دوپیزان تحت عنوان «شهر بانوان»، خواستهاند سابقه تاریخی فمینیسم را به قرون وسطی و سال ۱۴۰۵ میلادی برگردانند اما صحیحترین نقطه شروع فمینیسم، سده نوزدهم و مشخصاً از سال ۱۸۴۸میلادی است.
🔻 زیرا تا این زمان، تقسیمات جنسیتی بهندرت از حیث سیاسی چشمگیر یا مهم تلقی میشد و نقشهای زنان و مردان، طبیعی تلقی میشد؛ زنان به لحاط زیستشناختی، درخور یک حیات خانگی و خانوادگی و مردان نیز درخور کارهای بیرون خانه تلقی میشدند.
🔻 البته گاهی عقایدی مخالف وجود داشت اما کمتر طرفداری داشت اما از قرن نوزدهم بود که یک جنبش سازمانیافته از زنان به وجود آمد. نقطه آغاز فمینیسم را میتوان در کنوانسیون معروف آبشار سِنِکا دانست که در ۱۸۴۸ برگزار شد و نشانگر تولد نهضت حقوق زنان در آمریکا بود.
🔻 برای فمینیسم سه دوره یا سه موج ذکر کردهاند:
1️⃣ موج اول: شروع جنبش فمینیستی: این دوره از سال ۱۸۴۸ شروع میشود. نخستین متن مهم این نهضت، کتاب «اثبات حقوق زن» اثر ماری وُلستون کرافت (۱۷۵۹-۱۷۹۷) نظریهپرداز و عضو برجسته جنبش آزادی زنان در بریتانیا است.
🔻 موج اول عمدتاً در پی امور زیر بود:
🔸 دستیابى زنان به كارآموزى؛
🔸 آموزش و كار، بهبود وضعیت زنان متأهل در قوانین؛
🔸 حق برابر با مردان، براى طلاق و متاركه قانونى؛
🔸 حق رأى براى زنان و مسایل پیرامون ویژگى جنسی.
🔻 موج اول نهضت آزادی زنان با دستیابی به حق رأی برای زنان که در سال ۱۹۳۸ در نیوزیلند عرضه شد، به پایان رسید. از این تاریخ تا سال ۱۹۶۰ بسیاری از نویسندگان فمینیست، به جز فعالیت برای صلحخواهی، دورهای وقفه و سکوت را از سر گذراندند. «رکود بزرگ» و دورههای دو جنگ جهانی، بسیاری از توجه و انرژی زنان را به خود جلب کرد.
🆔 @asbaat_ir
💢 اصول فکری جریان مدعی #اصلاحات/ بخش دوم
2️⃣ آزادی اندیشه و بیان: اعتقاد به #آزادی اندیشه گرچه در اصل میتوانست از نقاط مثبت این جریان به شمار آید ولی تعبیر خاص آنان از این موضوع و اعتقاد به مفهوم #لیبرالیستی این اصطلاح، پیامدهای ناخوشایندی را در این دوره به وجود آورد.
♦️ بدترین پیامدهای ترویج این دیدگاه در صحنه مطبوعات کشور خود را نشان داد. این آزادی به گونهای تعبیر شد که گویا افراد و روزنامهها آزادند سخنان یکدیگر را تحریف کنند، با آبروی انسانها بازی کنند و هیچ قید قانونی و شرعی را برای ابراز دیدگاهها و نظرات شخصی خود برنتابند.
♦️ در این راستا انواع تهمتها و توهینها نسبت به مقدسات سراسر مطبوعات را فرا گرفت و ایمان مردم را هدف قرار داد. تا آنجا که رهبر انقلاب آن را مصداق تهاجم فکری دشمن خواندند.
♦️ وضعیت به گونهای پیش رفت که دشمنان انقلاب را نسبت به انحراف نظام و انقلاب به شدت امیدوار ساخت. «هنری پرکت» مسئول سابق مسایل ایران در #وزارت_خارجه_آمریکا در آن ایام چنین گفت:
🔸 «اگر موجی که در مطبوعات اصلاحطلب ایران با تز امکان ارتباط با آمریکا شروع شد و حالا به تردید در اساسیترین وجوه #انقلاب_اسلامی مشغول است بتواند از حریم روحانیت عبور کند و از آن طریق ولایت فقیه را به کشتی تردید سوار نماید، بار سنگینی از دوش آمریکا برداشته خواهد شد.»
♦️ گری سیک، مشاور سابق امنیت ملی آمریکا نیز پس از سفری که در آن ایام به ایران داشت، در پاسخ به سؤال خبرنگاری میگوید: «من چگونه خوشحال نباشم از اینکه در ایران موج تازهای باشد که مصمم است طومار #حکومت_اسلامی را به هم بپیچد و حکومتی نظیر حکومت ایران در دوران شاه و عربستان سعودی را به روی کار آورد.
🔸 خواست ما این است که دین در سیاست دخالت نکند. من در ایران روشنفکرانی را دیدم که اشارههای ما را دنبال میکنند آنها ششلولی(هفت تیر) بالا بردهاند تا هر کس و هر چه با ما ناسازگار است را هدف قرار دهند مثلاً حتی #ولایت_فقیه را که من فکر میکنم در صحرای #طبس تکنولوژی برتر ما نتوانست آن را دفن کند.»
#اصلاحات
#خاتمی
#روشنفكری
🆔 @asbaat_ir
📸 #عكس_نوشته| هشدار
#امام_خمينی (ره): بدانيد كه اگر خدای نخواسته از #روحانيين و از كسانی كه ملبس به لباس روحانی هستند، مطلبی كه بر خلاف دستورات #اسلام است صادر بشود، روحانیت را با اين اعمال منزوی خواهيد كرد و #قلمها بر ضد شما به كار میافتد و شما را از ملت جدا میكنند و ملت را از شما جدا میكنند و به سر اين كشور آن میآورند كه در زمان #رضاخان و پسرش آمد.
🆔 @asbaat_ir
🎙 #مصاحبه| عالم انقلابی در قبال جامعه و نظام دینی مسئول است
آيت الله محمد محمدی قائينی:
🔺 ویژگیهای عالم و استاد انقلابی
1️⃣ تخصص در حوزه علوم و #معارف_اسلامی
2️⃣ برخوردار از #تهذیب و طهارت نفس
3️⃣ عالم به #مقتضیات_زمان
🔸 احاطه بر مقتضیات زمان و تحولات جاری در جامعه؛ این صریح کلام امام صادق(ع) است که ای کسی که عالم هستی! باید عالم به زمان باشی، اگر زمانه را نشناسی نمیتوانی کاری انجام دهی. علم تو هم اثر نمیکند و نمیتوانی مردم را هدایت کنی. نمیتوانی راهبر جامعه باشی.
🔸 هر مقدار از درک حقایق زمان خود عاجز بودی، در فعالیتها و تشخیصها و عملکردهایت نیز درست تشخیص نخواهی داد و عقب میمانی. چه بسا به جای خدمت، خیانت کنی. ضربه به دین بزنی؛ با سخنرانیها، نامهها، با درس و با بیانهایی که از سر خیانت نیست ولی کاری کنی که به نفع دشمن تمام شود، چون نمیدانی که اوضاع زمانه چیست و چه باید انجام داد.
4️⃣ برخورداری از تحلیل سیاسی – اجتماعی
🔸 قدرت تحلیل اجتماعی و سیاسی داشتن؛ عالم و استاد انقلابی چون راهبر مردم است، در نتیجه باید از یک سری ملاکها برخوردار باشد. #عالم_انقلابی ویژگیهایی باید داشته باشد که دیگران ندارندکه بالاترینش قدرت تحلیل مسائل سیاسی و اجتماعی است تا حرف را برعکس به تو تفهیم نکنند، تا موجب نشود جور دیگری حرف بزنی یا جور دیگری تصمیم بگیری.
🔸 بعید نیست ابوموسی أشعری چنین بوده باشد. او مخالف امیرالمومنین(ع) نبود فقط نفهم و ظاهربین بود. نماز خوانده بود و پول از خلفا گرفته بود و رساله و کتاب مینوشت، نمیدانست در جامعه چه خبر است و نمیدانست #طلحه و #زبیر چه افرادی هستند. فقط به ظاهر آنها نگاه کرده بود و نمیدانست چرا قیام کردند و در مقابل علی(ع) ایستادند. آخر هم گفت در فتنه معلوم نیست #حق و #باطل کدام است.
🔸 باید در جامعه باشی تا بفهمی حق چیست و باطل کدام است وگرنه همه انبیاء را باید با همین توجیه کنار بگذاریم که ما نمیدانیم انبیاء درست میگویند یا طواغیت زمان آنها درست میگویند؟ کسی که تحلیل ندارد، استاد انقلابی نیست و حق ندارد در چنین سمتی باشد. چون قرار است رهبر مردم باشد، دیگران دنبال او میآیند، رهنما میشود. اگر خود راه بلد نباشد، چگونه میخواهد راهنمای دیگران باشد؟
5️⃣ دارای روحیه #ظلمستیزی
6️⃣ #مسئولیتپذیر بودن
7️⃣ مقابله با #اشرافی_گری
متن كامل اين مصاحبه را میتوانيد از لينك زير مشاهده نماييد: 👇
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3640
🆔 @asbaat_ir
📚 #معرفی_كتاب| بازگشت از نیمه راه
🔹 تاریخِ ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، مدعیانی به خود دیده است که تمام حیثیت و آبروی خود را وامدار #امام_خمینی (ره) و انقلاب اسلامیاند، ولی هر یک بهدلیلی از آرمان انقلاب برگشتهاند.
🔹 شناختن مخالفان و جنس مخالفتهای آنها با رهبری انقلاب اسلامی و به تبع آن با نظام جمهوری اسلامی ایران یکی از اساسیترین عناصر شکلدهنده نگرشها و دیدگاههای متفاوت در تحلیل و #جریانشناسی تاریخ معاصر بعد از پیروزی انقلاب اسلامی است.
🔹 از همين روی کتاب «بازگشت از نيمه راه» علاوه بر شخصیتنگاری ۳۲ تن از بازماندگان راه انقلاب، بیان تاریخ یک انقلاب بعد از وقوع و جریانشناسی سیاسی سه دهه از تاریخ ایران اسلامی است که تاکنون با چنین رویکردی نگاشته نشده است.
🔹 برخی از اين افراد عبارتند از هادی غفاری، حسینعلی منتظری، عبدا… نوری، سیدمحمد خاتمی، عطاءا… مهاجرانی، سیدمصطفی تاج زاده، سعید حجاریان،بهزاد نبوی، جلال الدین طاهری اصفهانی، اکبر گنجی، محسن کدیور، اسدا… #بیات_زنجانی، سیدعلی محمد دستغیب، یوسف #صانعی، علی اکبر محتشمیپور، سیدمحمد #خوئینیها، احمد آذری قمی، مهدی کروبی، میرحسین موسوی، حشمت ا… طبرزدی،محمد نوریزاده.
✍️ علی الفتپور اعتقاد دارد این ۳۲ نفر از اهمیت ویژه ای در تاریخ سیاسی ایران برخوردارند، از این رو تلاش کرده تا به آنها پرداخته شود.
براي اطلاع بيشتر ميتوانيد به لينك زير مراجعه نماييد: 👇
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3647
🆔 @asbaat_ir
پایگاه جریانشناسی اسباط
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان 3️⃣ #علی_یونسی/ بخش دوم 🔰 #حامی_حصر_منتظری: 🔺 در کنار بسیا
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان
3️⃣ #علی_یونسی/ بخش سوم
🔰 #تحصن_مجلس_ششم:
🔺 يونسی در اظهاراتی پيرامون تحصن نمايندگان مجلس ششم گفت: «مجلس حتما باید شبیه ترین حالت ممکن به جامعه باشد. همه سلایق و احزاب باید وجود داشته باشند. خود من بهترین مجلس را مجلس اول می دانم. مجلس سوم هم مجلس خوبی بود.
🔸 مجلس ششم هم منهای آن تندروی ها و ساختار شکنی هایش مصوبات خیلی خوبی داشته است. این مجلس در مواقعی که باید ملی تصمیم می گرفت به خوبی عمل کرد اما در مواقعی که وارد مسائل سیاسی شد به شدت هم به خود مجلس ضربه زد و هم به دولت ضربه زد.
🔸 اما در عین حال من معتقدم برای مهار همان مجلس هم نباید هزینه های سنگین تری می دادیم. لازم نبود که حتما مجالس دوره های بعدی را محدود کنیم.
🔸 ما می توانستیم با هزینه کم همان مجلس را هم مدیریت کنیم. همان نماینده های ساختار شکن را هم می توانیم با ساز و کارهایی مدیریت کنیم. هنر سازمان های جمهوری اسلامی باید این باشد که چطور این ها رامدیریت کند نه اینکه بیاید و دایره انتخاب مردم را در انتخابات محدود کند.
🔸 ما نباید انتخابات و اراده مردم را مدیریت کنیم. ولی باید مجلس را خوب اداره کنیم. همان مجلس ششم را هم آقای کروبی به خوبی مدیریت می کرد. ما می توانیم با هزینه کم، همه این شرایط را کنترل و مدیریت کنیم.
🔸 بنابراین اگر درهای محلس را باز کردیم و احیانا افراد تندی هم وارد مجلس شدند باید بدانیم که اداره افراد تندرو خیلی راحت تر از مواجهه با آثار دلسردی مردم از شرکت در انتخابات به خاطر محدود کردن دایره انتخابشان است.
🔸 هزینه دلسرد شدن و بی تفاوت شدن مردم در سرنوشت خودشان خیلی خیلی بیشتر از هزینه اداره چند نفر نماینده تند و ناهماهنگ در مجلس است.
🔸 یادمان هست که تندروی برخی از عناصر اکثریت مجلس، توسط آقای کروبی و علیخانی ، و دیگرانی مدیریت و کنترل می شد. البته من هم تذکرات مکرری به آنها می دادم. تحصن مجلس، و برخی تندروی ها هزینه ی سنگینی بر دوش دولت وقت گذاشت.»
🔺 اين اظهارات يونسی از چند جهت دارای ابهاماتی است: اولا نمیشود به بهانه مشاركت حداكثری تمام قواعد و نظامات سياسی كشور و قانون اساسی را ناديده گرفت؛ چراكه در اين صورت بايد جناب يونسی بر حضور عناصر فرصت طلب و ضد انقلاب و سلطنت طلب نيز تأكيد داشته باشد.
🔺 ثانيا این راه حل آقای یونسی که هر کس با هر عقیده و فکری اراده کرد، بتواند رای مردم را به دست آورد و به مجلس راه یابد، از يك سو خلاف روش تمام نظامهای سیاسی در کل دنیاست و از سوی ديگر با اسلامی بودن نظام سازگار نیست.
🔺 ثالثا ايشان به جای اينكه انتقاد به عملكرد مسئولين و نهادهايی كه توسط مردم انتخاب میشوند كه بعضا ناكارآمد و احيانا به دنبال براندازی هستند، داشته باشد نوک انتقاد را به سمت شورای نگهبان معطوف داشته است كه اين نوع از ادبيات به سياست زدگی و جناح بازی بيشتر شباهت دارد تا دلسوزی براي نظام و پيشرفت كشور.
ادامه دارد ...
✍️ پژوهشگر اسباط
#شخصیتها
#مسئولیت_گريزی
#مجلس_ششم
#تحصن
#براندازی
🆔 @asbaat_ir
💠 نقش جامعهی وعاظ و اهل منبر در خصوص لایحهی انجمنهای ایالتی و ولایتی
🔺 تهران همیشه مرکز جنبشهای سیاسی – مذهبی تاریخ معاصر بوده است. بازار تهران در یک قرن گذشته به عنوان مرکز ثقل اقتصادی ایران با ترکیبی از نیروهای مذهبی و وفادار به مرجعیت در جنبش #تنباکو، انقلاب #مشروطه و نهضت ملی نفت پشتوانهی روحانیت بوده است.
🔺 در جریان انقلاب اسلامی که از تصویب لایحهی #انجمنهای_ ایالتی_و_ولایتی آغاز شد، تهران نقش اول را در تحولات سیاسی داشته است. علما و روحانیون تهران در جریان لايحهی انجمنهای ایالتی و ولایتی به شدت از خود واکنش نشان دادند.
🔺 اولین اطلاعیهی علمای تهران خطاب به مردان و زنان مسلمان ایران در دوم آبان صادر شد. این اعلامیه با آشفتگی و پریشانی مردم شروع میشد و اعلام میکرد که همه جا مظاهر فساد اخلاقی، فقر، هرج و مرج و هرگونه اعمال نامشروع، مشهود است.
🔺 در این اعلامیه آمده بود که «میخواهیم بپرسیم مگر دولت برای سرنوشت یک ملت میتواند با تصویب نامه قانون بگذارند؟ مگر با نبودن نمایندگان واقعی مردم میتوان برای سرنوشت یک ملت قانونگذارند؟ این عمل در دنیا اثر عمل ظالمانهای است.»
🔺 این اعلامیه به امضای ۲۶ نفر از علمای معروف تهران رسیده بود. پس از بی اعتنایی دولت، علما و روحانیون تهران مجددا نامهای سرگشاه با عنوان برادران ایمانی صادر کردند.
🔺 این نامه را شخصیتهایی مانند آیت الله تنکابنی و میر محمد تقی آملی به همراه ۱۱۴ نفر از روحانیون معروف امضاء کردند. این اعلامیهی مهم، مستدلترین و قاطعترین بیانیهای بود که در آن زمان صادر شد و هیجانی را در تهران ایجاد کرد.
🔺 روحانیون شمیران نیز در تلگرافی جداگانه نامهای با ۱۶ امضاء خطاب به نخست وزیر منتشر کردند. گروه دیگری از روحانیون که مستقلا وارد مبارزه شدند، جامعهی وعاظ و اهل منبر و مبلغین اسلامی تهران بودند. این گروه به دعوت حجت الاسلام حاج شیخ عباسعلی اسلامی، روحانی مبارز، در منزل وی تشکیل جلسه دادند و پس از چند جلسه مشورت، نامهای را منتشر نمودند.
🔺 در این نامه از دولت خواستند که در تصویب لایحهی خلاف شرع و خلاف #قانون_اساسی تجدیدنظر به عمل آورد «و هر چه زودتر این تصویب نامه را لغو و بیش از این موجب رکود #مشروطیت و نقض قانون اساسی نگردد.»
🔺 دولت در مقابل این نامه عکس العمل نشان داد و پاسخ داد: «شبههای نیست که حفظ موازین شرعی، غرض نهایی دولت است؛ اما دولت ضمنا ناگزیر از رعایت الزامات بین المللی است و مخصوصا تکلیف شرعی وعاظ محترم است که فصاحت و بلاغت خود را در ترویج این نکتهی مهم بکار برند.» این پاسخ منجر به اعلامیههایی خطاب به عموم مسلمانان شد که پاسخی دندانشکن به عَلم میداد.
#روحانیت_اصیل
#روحانیت_مبارز
#علمای_تهران
#روحانیت_متعهد
✍️ حجت الاسلام والمسلمین روح الله حسینیان
بیشتر بخوانید: 👈
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3658
🆔 @asbaat_ir
💢 آشنایی با #فمینیسم/ بخش چهارم
2️⃣ موج دوم: گسترش مفهومی و شدت يافتن رويکرد فمينيستی
🔸 موج دوم از دهه ۱۹۶۰ شروع شد. سيمون دوبووار (۱۹۰۶-۱۹۸۶) داستان نويس، نمايشنامهنويس و منتقد اجتماعی فرانسوی، کتاب «جنس دوم» را نوشت که در ۱۹۵۲ انتشار يافت و سپس در ۱۹۶۱ به کتابی پرفروش تبديل شد. اين کتاب راهگشای موج دوم فمينيسم شد.
🔸 انتشار اثر بِتی فريدان (۱۹۲۱-۲۰۰۶م.) به نام «زن فريبخورده»، در سال ۱۹۶۵ نيز کمک بزرگی کرد تا تفکر اين جنبش، شکل تازهای به خود بگيرد.
🔸 فريدان در صدد کشف آن چيزی برآمد که آن را «يک مشکل بدون نام» میناميد؛ يعنی ناکامی و بدبختی که بسياری از زنان، در اثر محدود شدن به نقشهای خانم خانهدار و مادر تجربه کردند. موج دوم آزادی زنان، اعتراف کرد که دستيابی به حقوق سياسی و قانونی، «مسأله زنان» را حل نکرده است.
🔸 در بريتانيا آثار جوليت ميچل و بهويژه ژرمن گرير، فمينيسم را به مفهومی رايج بدل کردند. بهعلاوه نگرشها درباره زناشويی، طلاق و کار زنان در حال تغيير بود. اکنون زنان به تدريج از لحاظ مالی، اجتماعی و اخلاقی در نهادهايی نظير خانواده مستقلتر شده بودند… به ويژه در #آمريکا، غير از انجمنهای مشهور و نهادينهتری نظير «سازمان ملی زنان»، انفجاری واقعی در گروههای زنان در اواخر دهه ۱۹۶۰ و اويل ۱۹۷۰ رخ داد.
🔸 اما فمينيستها به اين اندازه راضی نشده و «در واقع، عقايد و استدلالهای نهضت آزادی زنان به گونهای فزآينده حالت افراطی و گاهی انقلابی را به خود گرفت.
🔸 کتابهايی مانند «سياست جنسی» اثر کِيت ميلِت (۱۹۷۰) و «خواجه زن» اثر جرماين گريير (۱۹۷۰) از مرزهای آنچه که پيشتر سياسی به شمار آمده بودند، فراتر رفت و به جنبههای شخصی، روانی و جسمی ظلم به زنان پرداخت.»
🔸 هدف موج دوم نهضت #آزادی_زنان، صرفاً رهایی سياسی نبود، بلکه «نجات زنان» بود، و اين هدف در عقايد «نهضت رهايیبخش زنان» رو به رشد، بازتاب يافت.
🔸دستيابي به چنين هدفی، فقط از راه #اصلاحات_سياسی يا تغييرات قانونی امکانپذير نبود، بلکه، به گفته هواداران نوين نهضت آزادی زنان، نياز به يک فرايند ريشهای و شايد انقلابی، از تحول اجتماعی داشت.
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=1962
🆔 @asbaat_ir
پایگاه جریانشناسی اسباط
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان 2️⃣ #سیدمصطفی_خمینی/ بخش ششم 🔰 #بصیرت_و_هوشمندی_سیاسی 🔺سید
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان
2️⃣ #سیدمصطفی_خمینی/ بخش پایانی
🔰 #درگذشت_اسرارآمیز
🔺حاج آقا مصطفی در طول فعالیتهای سیاسی دهههای 40 و50 که مراحل مختلفی نیز داشت، ثابت کرد که به اصول محکمی تکیه دارد و به آنها پایبند میباشد و مشکلات روزگار و فشارها، نمیتوانند در اراده وی خللی وارد کنند.
🔺محور فعالیتها، نهضت #امام_خمینی (ره) بود و هیچ مصلحتی فراتر از مصالح #نهضت، قابل تصور نبود. در واقع تفکر حضرت امام در وی که جوانتر و پویاتر بود شکل گرفته، تداوم داشت. بر این اساس بود که امام خمینی (ره) نیز از سید مصطفی به عنوان «امید آینده اسلام» یاد کرده اند.
🔺اما درگذشت اسرارآمیز و رازگونه وی در اول آبان 1356 نقطه عطفی در تاریخ نهضت امام خمینی (ره) شد. بررسی خاطرات نزدیکترین افراد به حاج آقا مصطفی که تا آخرین روز حیات وی با وی بودند، نشان میدهد که مرگ وی به طور عادی نبوده و در اثر #مسمومیت رخ داده است.
🔺آنها با ذکر دلایلی که مشاهده کردهاند، معتقدند که حکومت #پهلوی به تنهایی یا با همدستی با حکومت عراق، دست به این اقدام زده، تا مانع بزرگی را از سر راه خود بر دارد و از این طریق، آسیب جدی به فعالیتها و اقدامات امام خمینی (ره) بزند.
🔺مرگ شهادت گونه آیت الله سیدمصطفی خمینی علیرغم تصور رژیم پهلوی، نه تنها بر روند رشد نهضت اسلامی مردم ایران به رهبری حضرت امام تأثیر منفی بر جای نگذاشت، بلکه خود، عامل مؤثر و شتاب دهنده برای رسیدن به پیروزی نهایی بود.
🔺یکی از مهمترین آثار درگذشت حاج آقا مصطفی، ترویج نام و یاد امام خمینی (ره) و تحکیم موقعیت رهبری ایشان بود. در مراسمی که در عراق، ایران، کشورهای اروپایی و سایر نقاط برگزار شد، سخنرانان، ابعاد مختلف شخصیت حضرت امام و سیدمصطفی و #مبارزات آنها را بازگو کردند.
🔺و بدین ترتیب مجالس ترحیم سید مصطفی به مجالس تجلیل از امام خمینی (ره) تبدیل شد. این موضوع نشان می دهد که خشم مردم از اعمال و اقدامات رژیم به نقطه انفجارآمیزی رسیده بود و درگذشت شخصیت بارزی چون حاج آقا مصطفی، شعله آتشی بر انبار باروت زد. حضرت امام هم از این واقعه به عنوان الطاف خفیه الهی یاد کردند.
🔺اثر دیگر متحد شدن نیروها بود؛ در جریان مجلس بزرگداشت سید مصطفی در هفتمین روز درگذشت ایشان در #مسجد_ارگ تهران، تمام نیروهای اسلامی، ملی ـ مذهبی، اعلامیه ای به ترتیب حروف الفبا دادند و مجلس عظیمی نیز برگزار کردند. این اتحاد در کاهش اقتدار حکومت پهلوی نقش مؤثری داشت.
🔺از آثار دیگر درگذشت آقا مصطفی، میتوان به سیاسیتر شدن #حوزه_علمیه_نجف اشرف اشاره کرد. تعطیلی حوزه علمیه نجف به صورت بیسابقهای تا ده روز ادامه پیدا کرد و حتی تصمیم بر این بود که بیش از این تا #اربعین مرحوم حاج آقا مصطفی ادامه پیدا کند.
🔺اما امام خمینی (ره) در پایان همین روز اعلام کردند که درسها نباید تعطیل شود و آقایان علما درسهای خود را شروع کنند. ایشان در روز دهم آبان به منظور واداشتن دیگران به شروع کلاسهای درس، خودشان در کلاس درس و نماز جماعت حاضر شدند.
🆔 @asbaat_ir