🚩 مرد میدان مبارزه
🔺 نخستین برخورد سیاسی شیخ محمدتقی بهلول برهمزدن مراسمی بود که در اول محرم به مناسبت حضور همسر رضاشاه و امانالله خان پادشاه #افغانستان در باغ ملی سبزوار بر پا بود.
🔸 در ابتداى ماه محرم آن سال امان الله خان پادشاه افغانستان که از سفر ترکیه و دیدار #آتاترک باز مى گشت، به سبزوار رسید. پیش از آمدن او باغ ملى سبزوار را آذین بسته بودند. زنان رقصنده با مشروبات الکلى آماده پذیرایى از امان الله خان بودند. مؤمنین سبزوار محرمانه گریه مى کردند، ولى جرئت مخالفت نداشتند.
🔸 شیخ بهلول ساعت چهار بعدازظهر آن روز به #باغ_ملى و محل جشن رفت. آن منظره را تماشا کرد و آهسته آهسته شروع به گریه کرد. به تدریج مردم دور او جمع شدند. شیخ که فرصت را مناسب مى دید، شروع به صحبت کرد: «من تأسف مى خورم که چرا باید شب اول #محرم شهر ما مثل #شام زینت شود و دشمنان دین در این باغ عیاشى کنند و کارهاى خلاف شرع انجام دهند. باید این بساط برچیده شود.» که به تدریج با حضور انبوه مردمی که به حمایت از بهلول جمع شده بودند، شهردار سبزوار مضطرب و لرزان به ماموران شهربانی دستور داد بساط جشن را جمع کنند.
🔺 مهمترین ومعروف ترین مبارزه بهلول، قیام #مسجد_گوهرشاد است که در 22 تیرماه سال 1314 شمسی شکل گرفت و در آن شیخ بهلول سخنرانی کرد و گفت: «...اکنون کار از اصلاح گذشته، وظیفه ما این است که کمرها را محکم بسته و دست از جان شسته براى جهاد دینى حاضر شویم و بکوشیم تا حضرت آیت الله العظمى آقاى #قمى را از زندان تهران نجات دهیم. یا همه کشته شویم یا دولت موجود را براندازیم.
🔸 اکنون معطل شدن شما در این مسجد بى فایده و ضایع کردن وقت است. زوّار هر کار مى کنند مختارند اما اهل #مشهد به خانه هاى خود بروند و مایحتاج اهل و عیال خود را حداقل براى یک هفته تهیه کنند. زیرا کارى که درپیش رو داریم در کمتر از یک هفته ختم نمى شود و فردا صبح، اول طلوع آفتاب هر کس با ما یار است با هر سلاحى که در اختیار دارد به مسجد حاضر شود تا ببینم چه باید کرد.»
🔸 پس از این سخنرانی و تجمع مردم در مسجد گوهرشاد، نیروهاى #قزاق پس از دستور #رضاخان به فرماندهى سرهنگ ایرج مطبوعى حمله را آغاز کردند و هنگامى که سپیده صبح زد، بیش از دوهزار (تا پنج هزار) شهید در مسجد گوهرشاد و در صحن و دالانهاى مسجد در خون غلتان بودند.
🗓 به مناسبت هفتم مرداد سالروز ارتحال عالم مجاهد، حجت الاسلام والمسلمین شیخ محمدتقی بهلول(ره)
#بهلول
#مبارز
#روحانیت_اصیل
#روحانیت_متعهد
#مسجد_گوهرشاد
#رضاخان
🆔 @asbaat_ir
📸 #عکس_نوشته| نواندیش متعهد
💠 #امام_خامنهای: آقای طالقانی اهل فكر نو بر محور #دین و با تمركز بیشتر بر روی #قرآن و #نهجالبلاغه [بود] ... لكن همه ابعاد شخصیت آقای طالقانی، بُعد روشنفكری دینی نیست. یك بُعد مهم بُعد #مبارزه است. خیلیها روشنفكر بودند اهل مبارزه نبودند؛ روشنفكر دینی هم بودند اهل مبارزه نبودند.
#مبارز
#نواندیش_متعهد
#طالقانی
🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی #اسباط:
🎙 #مصاحبه| جریان های مخالف #فلسفه_اسلامی در حوزه
آیت الله ممدوحی:
1️⃣ #مکتب_تفکیک: این مكتب تفكیك اگر خوب دقت كنید، معنایش این است كه عقل در اعتقاد ما هیچ لازم نیست، بنابراین مسائل دینی ما به هیچ وجه عقلانی نیست. مگر میشود در دنیای امروز چنین دینی را به مردم اعلام كرد؟ كه یك دینی است كه #عقل هیچ ارتباطی با آن ندارد؟ اصلاً نمیفهمند چه میگویند؛ بله عقل نمیتواند ما را به حقایق اولیه برساند، بلكه باید به سراغ انبیاء برویم اما اثبات انبیاء، خدا، وحی و همه اینها به فلسفه و عقل احتیاج دارد.
2️⃣ #انجمن_حجتیه: این گروه قائلند عقل به مسائل فلسفی نمیرسد و یا میگویند فلسفه باعث میشود كه انسان از اصل هدفی كه دارد باز بماند.اینها خیلی پرت هستند؛ از دلیل و استدلال و تعقل و مانند اینها فاصله دارند؛ بدون اینكه متوجه لوازم حرفشان باشند، این حرفها را میزنند.
🔸 غالباً درس نخوانده هستند. رئیسشان آقای #حلبی بود، آن آقای حلبی اصلاً با فلسفه رابطه نداشت، ضد بود؛ و كسی كه نسبت به یك علم صد در صد ضدیت دارد، به دنبال آن علم نمیرود تا ببیند كه چه خبر است.
3️⃣ جریانهای #غربگرا: نمیدانند كه فلسفه چیست؛ اصلاً آنها مسأله هستی را نمیتوانند تصور كنند. فلسفه موضوعش هستیِ مطلق است؛ تصور این امر به یك ذهنی که فوق ذهن مادی است، احتیاج دارد؛ فلسفههای مادی، غیر از عالم طبیعت، چیزی را نمیشناسند.
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3588
🆔 @asbaat_ir
پایگاه جریانشناسی اسباط
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان 2️⃣ #سیدمصطفی_خمینی/ بخش دوم 🔰 #دانشور_نوآور 🔺آیت الله سیدم
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان
2️⃣ #سیدمصطفی_خمینی/ بخش سوم
🔰 #وحدت_در_علم_و_عمل:
🔺یکی از اهداف سید مصطفی و حضرت امام در نجف، اثبات جایگاه #حوزه_علمیه_قم و دانش آموختگان آن بود؛ زیرا جریاناتی با هدایت کشورهای استعماری، درصدد غیرسیاسی کردن #حوزه_نجف و ایجاد فضایی بودند که حوزه علمیه قم را تحقیر و تحت الشعاع قرار دهند.
🔺یکی از علل تبعید آن دو بزرگوار به نجف نیز، تحقیر و تحلیل حضرت امام در میان بزرگان حوزه علمیه نجف بود، تا از این طریق جایگاه او را به یک روحانی عادی تقلیل دهند؛ اما حاج آقا مصطفی و حضرت امام نشان دادند که همه این صحنه سازی ها و تبلیغات، دروغ است و دشمنان سیاسی اسلامی، آنها را مطرح کرده اند.
🔺آقا مصطفی برای از بین بردن جوّ حاکمیت خفقان و انزوا و معرفی حضرت امام، به تلاش های علمی گسترده ای دست زد. در جلسات درس استادان حوزه نجف حضور یافت و ضمن نقد ایرادها و تشکیک های خود، موجبات تجدید نظر را در دیدگاه های جزم اندیشانه و غیرواقعی فراهم کرد.
🔺یکی دیگر از اقدامات حاج آقا مصطفی نگارش کتاب های جدید بود. در کنار تدریس دوره اصول، نظریات خود را نگارش کرد و در نهایت کتاب «#تحریرات_فی_الاصول» را به رشته تحریر درآورد. این اثر بیان گر تبحّر حاج آقا مصطفی در علم اصول و علوم عقلی نیز می باشد.
🔺آیت الله سید مصطفی خمینی از نظر معنوی و عرفانی هم دارای جایگاه و مقام والایی بود. او از ابتدای زندگی در کنار فراگیری علم، همواره به تهذیب نفس و اخلاق خود توجه و عنایت ویژه ای داشته است. بنابراین حاج آقا مصطفی با بهره مندی از این ویژگی مهم، آمادگی کامل برای ورود به اجتماع و به عهده گرفتن نقش های اساسی را دارا بود.
🔺از صفات و ویژگی های سید مصطفی می توان به دائم الذکر بودن، اهل نماز شب، تقید به قرائت همه روزه قرآن و انس دائمی با آن، الفت با ادعیه فردی و جمعی و از شیفتگان خاندان عصمت و طهارت بود. زیارت مشاهد متبرکه؛ حرم ائمه اطهار و زیارت گاه های اسلامی، بخش دیگری از بُعد معنوی سید مصطفی بود. در مجموع ایشان، در امور عبادی و معنوی هم مانند بُعد #سیاسی، دارای وحدت در نظر و عمل و همچنین تداوم بود.
ادامه دارد...
🆔 @asbaat_ir
پایگاه جریانشناسی اسباط
🎙 #مصاحبه| تفسیر به رأی یکی از شاخصههای جریان غالب در دانشگاه مفید است 🔻 حجت الاسلام والمسلمین #لی
🎙 #مصاحبه| خطر تحجر در حوزه از جریان نواندیشی بیشتر است
🔺 حجت الاسلام والمسلمین #لیالی در پاسخ به این سؤال که جریان نواندیش دینی که از سال ۶۷ -۶۸ کار خود را در دانشگاه مفید شروع کرده است و مؤسساتی مانند #مؤسسه_فهیم را در سطح گفتمانسازی تأسیس کرده، به چه میزان توانست در سطح جامعه و به خصوص در حوزه علمیه مؤثر واقع شود؟ گفت:
🔸 #مفتاح_کرامت، موسسه فهیم، #موسسه_صراط_مبین، پژوهشکده انقلاب اسلامی، موسسه تنظیم آثار نشر، مدرسه فقه امام خمینی و مانند اینها از مؤسسات این جریان بوده است. خطر #تجددگرایی وجود دارد و من آن را نفی نمیکنم، اما جریان تجددگرا به دلایل مختلف نمیتواند خود را به #حوزه_علمیه_قم به عنوان یک گفتمان مسلم تحمیل کند.
🔸 خطر بیشتر از سوی جریان #تحجر و غیر انقلابی حوزه علمیه قم است که آن را تهدید میکند؛ درست است که جریانهای متعدد و مراکز علمی مختلفی با عنوان نواندیشی و روشنفکری دینی بخشی از طلبهها و حوزه علمیه قم را تحت پوشش قرار میدهند اما وقتی آقایان عبدالکریم #سروش و #ملکیان و دیگر بزرگان اینها به بنبست رسیدند، شاگردان اینها زودتر به بنبست میرسند.
🔸 این جریان نیز خطرناک است اینها جریان #التقاط یا گرفتار التقاطی میشوند در مواردی مانند آقای #کدیور از حوزه یا حتی کشور خارج میشوند و به جایی میرسند که بین پذیرش غرب یا پذیرش دین باید یکی را انتخاب کنند که در نهایت این آخوند منحرف میگوید فلان عمل قوم لوط بخشی از حقوق انسانها است.
🔸 او که تا به حال میخواست از دین و گزارههای دینی دفاع کند که از حالا در بحث حقوق بشر از #همجنس_گرایی و چنین مسائلی دفاع میکند؛ در این حالت او که در یک فضایی با شما مقابله میکرده است با ارتداد از کادر خارج میشود و به سمت انگلستان، فرانسه، اروپا یا آمریکا میروند.
🔸 جریان انقلابی و گفتمان مسلط تفکر اسلام ناب و تفکر امام و رهبری باید این جریانها را پالایش، پیرایش و رصد کند؛ در عین حال در گفت و گوهای محافل علمی، سمینارها و همایشها بویژه به طلبههای سطوح پایین که از سطح معرفتی کافی برخوردار نیستند این خطرها را گوشزد کنند.
#دانشگاه_مفید
#روشنفکری
#موسسه_فهیم
🆔 @asbaat_ir
📝 #یادداشت| نقش تاریخی روحانیت در نهضتها و انقلابها از منظر رهبری
🔺 بی گمان راه برون رفت از چالش #سکولاریسم، دخالت روحانیت در امور سیاسی است. رهبر معظم انقلاب، لزوم این مسأله را در قالب «حوزه انقلابی» مطرح میکنند. در واقع از نگاه ایشان، حوزه انقلابی، راه برون رفت از چالش سکولاریسم به شمار میآید. با نگاهی به اندیشه رهبر معظم انقلاب، ایشان جهت تبیین #حوزه_انقلابی به نقش تاریخی روحانیت در نهضتها و انقلابها اشاره می کنند.
🔺 رهبرانقلاب در بیان لزوم انقلابیگری حوزهها، به شواهد فراوان تاریخی تمسک میکنند و با بررسی سیره و رفتار سیاسی علمای بزرگ، نقش تاریخی روحانیت در نهضتها و انقلابها را مورد تأکید قرار میدهند.
1️⃣ نقش مرحوم #سیّدمحمّدکاظم_طباطبایی -صاحب عروه- و بعضی دیگر از مراجع قم، در فتوا به نفع مردم مسلمان لیبی و علیه ایتالیاییها
2️⃣ اعلام جهاد مرحوم آیةاللهالعظمی #سیّد_عبدالحسین_لاری وقتی انگلیسیها در بوشهر نیرو پیاده کردند.
3️⃣ فتوای مرحوم #شیخالشریعهی_اصفهانی ـ مرجع تقلید بزرگ ساکن نجف ـ مبنی بر این که استعمال اجناس مصنوعه در داخل کشور لازم است و مردم باید از استفاده از مصنوعات خارجی اجتناب کنند، تا به این ترتیب دیگران در داخل کشور نفوذ نکنند،
4️⃣ و همین طور فتوای میرزای شیرازی دوم ـ مرحوم #میرزا_محمّدتقی_شیرازی ـ در مقابله با انگلیسیها، و فتوای تحریم انتخابات قلّابی انگلیسیها در عراق، نمونهای دیگر از حضور علما در صحنه سیاست است.
5️⃣ فعالیتهای انقلابی مرحوم حاج آقا #نورالله_اصفهانی در مقابله با خارجی ها و مبارزه با استبداد.
6️⃣ نقش علما در #مشروطیت: «در مشروطیت، نقش علما نقشی نیست که قابل مقایسه با نقش دیگران باشد. در سالهای پیش از مشروطیت انجمنهای پنهانی تشکیل میشد و نشستهای گوناگونی بود که هم علما، هم غیرعلما بودند و آثار آنها در مشروطیت منعکس بود؛ منتها آن چیزی که مشروطیت را به ثمر رساند، این انجمنها نبود؛ آن حضورِ مردمیای بود که جز با فعالیت و تأثیر علما امکانپذیر نبود.
7️⃣ نقش بزرگ آیتالله #مدرس آنجایی که با فریادهای خود در صحن مجلس ملّی آن روز در مقابله با رضاخان، و تحویل کشور به انگلیسیها از این اقدام وطن فروشانه ممانعت کرد.
8️⃣ نقش آیت الله کاشانی در ملی شدن صنعت نفت.
9️⃣ و بالاخره نقش بی بدیل روحانیت در پیروزی #انقلاب_اسلامی مردم ایران
🔺 مجموع این حرکات انقلابی منتج به انقلاب اسلامی ایران شد و این نشان از حضور روحانیون در عرصه سیاست است.
✍️ حجتالاسلام علی اکبر عالمیان
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=1534
🆔 @asbaat_ir
📝#یادداشت| دموکراتترین و شوراییترین حرکت تروریستی تاریخ بشریت در مکه
🔺 سخنرانی دکتر #فیرحی در باب «عاشورا بحران خلافت» را میتوان در چند بخش مورد بررسی و نقدر قرار داد. ایشان در این سخنرانی تمام سعی و تلاشش را کرده که مدل مکی پیش از اسلام و بعد از آن را یک مدل #دیکتاتوری و غیر دموکرات قرار دهد و مدل مدنی پیش از هجرت پیامبر به آنجا را مدلی #شورایی بنامد.
🔺 بعد هم با این پیش فرض غیر واقع نتیجهگیری کردند که خلافت غلبه مدل مکی بر مدل مدنی بود و این دیکتاتوری موجد پدید آمدن دولت رانتیر و بعد هم عامل پدید آوردن عاشورا شد.
🔺این سخنرانی را می توان در چند بخش مورد بررسی و نقد قرار داد که بخش اول را با عنوان: «دموکرات ترین و شورایی ترین حرکت تروریستی تاریخ بشریت مکه» که پیش فرض دکتر فیرحی مبنی بر مدل دیکتاتوری در مکه است را کاملا متزلزل میکند.
🔸تبیین مدل حکومتی در مکه
🔺 مدلهای حکومتی تا پیش از ظهور اسلام اینگونه احصاء میشدند که بر اساس وسعت سرزمینی به دو سیستم #دولت_شهر و امپراطوی تقسیم میگشتند: 1. دولت شهر یا city state؛ در این نوع مدل ما شاهد حکومتی در گستره تنها یک شهر بودیم؛ 2. امپراطوری که شاهد یک حکومت مرکزی با جغرافیای گسترده که شهرهای زیادی را شامل میشد.
🔺 این دولت شهرها و یا امپراطوریها بر اساس تعداد حاکمان خود به حکومتهای: تک نفره؛ چند نفره؛ و همه تقسیم میشد.
🔸 1. حکومت تک نفره اگر خوب بود آن را «#منارشی» مینامیدند و اگر بد بود آن را «#تیرانی» میخواندند؛ 2. حکومت چند نفره اگر خوب بود آن را «#آریستوکراسی» و اگر بد بود نیز «#الیگارشی» مینامیدند و 3. حکومت همه اگر خوب بود آن را «#دموکراسی خوب» و اگر بد بود «دموکراسی بد» میخواندند.
🔸 البته نکتهای که متأسفانه بسیاری از پژوهشگران حتی بزرگان حوزه اندیشهورزی به آن عنایت ندارند این است که این دموکراسیها که حکومت همه بود حال چه خوب و چه بد، تنها چند درصد جامعه را شامل میشد و حق اظهار نظر داشتند. آنها عبارت بودند از مردانِ بالغِ آزاد، با این حساب زنان، افراد نابالغ و برده ها از شمول این حق خارج میشدند لذا درصد کمی شاید نهایت ده درصد از دولت شهرها را شامل میشد.
🔸بدون شک مکه یک دولت شهر بود، که سایر دولت شهرهایی چون #مدینه نیز در مجاورت آن بودند. وقتی این دولت شهر را بررسی کنیم به این نکته خواهیم رسید که مدل حکومتی در این شهر شباهت زیادی به دموکراسیهای یونان داشت.
🔸 یعنی مبتنی بر شور مستقیم مردانِ بالغِ آزاد حول مسائل مختلف بود، البته شاید آن را بتوان «الیگارشی» هم نامید؛ اما با دیکتاتوری و مدل غیر دموکرات دکتر فیرحی که مدعای ایشان است هیچ تناسبی ندارد.
🔸 پس با بررسی فکت های تاریخی به این مطلب می رساند که مکه دولت شهری با محوریت قریش بود و قریش نیز در مکانی به نام دارالندوه جمع میشدند و همه طوایف اصیل که جزو اشراف مکه بودند پیرامون مسائل مهم حکومت داری شور و مشورت میکردند.
🔸 واضحترین دلیل بر خلاف ادعای دکتر فیرحی، تصمیم دموکراتیک و شواریی قریش برای ترور پیامبر است، لذا یکی از مدعیات اصلی ایشان کاملا خلاف واقعیات تاریخی است.
ادامه دارد ...
✍️ حجت الاسلام محمد علی رنجبر
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2079
🆔 @asbaat_ir
📝 #یادداشت| عزمی رسانهای بر ایجاد تفرقه
🔺 امروزه جریانات گوناگونی از میان جریانات حوزوی و عالم نمایان دینی از سوی سرویسهای اطلاعاتی بیگانه برای دامن زدن به #تفرقه میان مسلمانان حمایت میشوند که از جمله آنها میتوان به نقش #سرویسهای_اطلاعاتی بیگانه در راه اندازی یا حمایت از شبکههای ماهوارهای و یا سایر مراکز تبلیغی و موسسات دینی برای انتشار افکار این جریانات انحرافی اشاره کرد.
🔺 رهبر انقلاب در تبیین عوامل ایجاد اتحاد دنیای اسلامی، پرهیز از «سوءظن و اهانت فرق مختلف #شیعه و #سنی نسبت به یکدیگر» را بسیار مهم دانستند و با اشاره به تلاش گسترده مراکز «جاسوسی و اطلاعاتی» غرب برای تفرقه افکنی خاطرنشان کردند: «آن تشیعی که با MI6 انگلیس مرتبط است و آن تسننی که مزدور CIA است هر دو ضد اسلام و ضد پیامبرند».
🔺 طبق بررسیها و پیگیریهای انجام شده، در حال حاضر حدود ۲۰ شبکه ماهوارهای وابسته به سرویسهای جاسوسی انگلستان، آمریکا و اسرائیل برای ایجاد و گسترش تفرقه میان مسلمین به فعالیت مشغولاند. هدف از تأسیس این شبکهها، ترویج افکار تفرقهافکنانه و معرفی مرجعیت ساختگی به دورترین مناطق و با زبانهای مختلف است.
🔺 این شبکهها غالبا از سالهای ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۳ راهاندازی شدهاند و همواره آزادانه به فعالیت مشغول بودهاند. هزینه راهاندازی و تولید برنامههای این شبکهها بسیار سنگین میباشد بطوریکه آقای هدایتی مدیر شبکه سلام درباره میزان هزینههای فقط یکی از این شبکهها میگوید: «هزینههای پخش و تولید ما ماهیانه بالغ بر ۹۵ هزار دلار است. ۷۵ هزار دلار آن استودیو پخش و ۲۰ هزار دلار آن به تولید برنامه اختصاص دارد.»
🔺 گرچه گاهی در ظاهر گفته میشود کسب درآمد و تامین هزینههای این شبکهها از طریق جمعکردن پول از خود مخاطبان و بینندگان خود میباشد و حتی برای این منظور، دفاتر و حسابهای بانکی نیز در سراسر جهان راهاندازی و اعلام شدهاند اما گردانندگان این شبکهها نمیتوانند نقش تامین مالی آنها از سوی سرویسهای اطلاعاتی و جاسوسی بیگانگان را مخفی کنند.
ادامه دارد ...
✍️ حجت الاسلام محمد ملکزاده
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2617
🆔 @asbaat_ir
پایگاه جریانشناسی اسباط
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان 2️⃣ #سیدمصطفی_خمینی/ بخش سوم 🔰 #وحدت_در_علم_و_عمل: 🔺یکی از
#پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان
2️⃣ #سیدمصطفی_خمینی/ بخش چهارم
🔰 #فرزند_خلف_خمینی
🔺پس از واقعه 15 خرداد 1342 و بازداشت #امام_خمینی (ره)، مسئولیت های گوناگونی پیش روی سید مصطفی خمینی قرار داشت؛ از یک سو می بایست که برای آزادی حضرت امام (ره) تلاش کند، از سوی دیگر، شبکه نهضت اسلامی را فعال نگه دارد و بالاخره، مدیریت بیت حضرت امام را بر عهده گیرد.
🔺او اعلامیههایی را تهیه کرده، برای روحانیون میفرستاد و دستورهای حضرت امام را که از داخل زندان به ترفندهای مختلف برایش میرسید، اجرا میکرد.
🔺#ساواک در یکی از گزارشهای خود چنین آورده است: در شهرستان قم، پسر آیت الله خمینی که مهم می باشد، به جای وی نشسته و دستورهای او را به مورد اجرا میگذارد و اعلامیههایی را تهیه می کند و برای روحانیون میفرستد.
🔺سید مصطفی خمینی در مدت 57 روز بازداشت خود، با تأثیرپذیری از اندیشه و عمل حضرت امام هیچ گونه تقاضای عفو و آزادی از زندان را به مقامات امنیتی و زندان قزل قلعه تسلیم نکرد و اسناد تاریخی نیز در این زمینه، مطلبی را بازگو نمیکنند.
🔺اما تلاش هایی از طرف #مراجع تقلید قم و سایر روحانیون و مبارزین، برای آزادی ایشان صورت میگرفت؛ زیرا آنها سعی میکردند با بهره مندی از وجود سید مصطفی که در عمل، خمینی دیگری بود به اعتراض مردم نسبت به تبعید حضرت امام انسجام بدهند تا بتوانند نتیجه مورد نظر را بگیرند.
🔺به هر صورت بعد از تبعید و با استقرار حضرت امام و حاج آقا مصطفی در #نجف_اشرف، مرحله دیگری از نهضت اسلامی شروع شد که متفاوت تر از دوره های قبل بود.
🔺در این مرحله، سید مصطفی پس از حضرت امام، نقش اول را در هدایت نهضت اسلامی بر عهده داشت. در این دوره که حدود سیزده سال به طول انجامید، در دوازده سال آن، سید مصطفی حلقه اتصال اجزای #نهضت_اسلامی در ایران و نقاط مختلف جهان، با کانون آن در نجف اشرف بود.
ادامه دارد...
🆔 @asbaat_ir
💢 آشنایی با #فمینیسم/ بخش دوم
🔰 زمينههاي شکلگيری فمينيسم
1️⃣ ظلم برخی از مردان نسبت به زنان
🔸 با وجود آنکه زنان، نيمی از جامعه بشری را تشکيل میدهند اما در بسياری از جوامع، بسياری از زنان، پيوسته در معرض ستم بسياری از مردان قرار داشتهاند. اوج اين ظلم و ستم را در همه دوران تاريخِ غرب میتوان مشاهده کرد، حتی همين امروز که غربيان خود را داعيهدار فمينيسم و آزادی و حقوق زن میدانند، به جرأت میتوان گفت زن در غرب از بدبختترين موجودات است.
2️⃣ ناديده گرفتن حقوق زنان
🔸 زن به حکم اینکه انسان است، دارای حقوقی است. اين حقوق به خصوص در اديان آسمانی که گرفتار تحريف نشدهاند، به خوبی نمايان است. در شريعت اسلام حقوق بسياری برای زن تشريع شده است اما در جوامع مدعی دينداری، حتی در جوامع مدعی مسلمانی، معمولاً حقوق زن ناديده گرفته شده است. برای مثال، امروزه بسياری زنان کارمند و صاحب شغل را میشناسيم که دستمزد آنان از جانب شوهر تصاحب میشود.
3️⃣ آزادیطلبی زنان
🔸 يکی ديگر از زمينههايی که منجر به شکلگيری تفکر فمينيسم گرديد، ميل زنان به آزادی بود. اين آزادی ممکن است معنايی معقول داشته باشد و به معنای «رهايي از قيود خواستههای نامعقول مردان» باشد، همچنان که ممکن است، معنايی نامعقول داشته باشد و به دنبال «آزادی از قيد دين و اخلاق»، «روابط جنسی آزاد» و يا «همجنسگرايی زنانه» باشد. معنای دوم آزادی، پيامد طبيعی لذتگرايی مادی است که خود ثمره فرهنگ اروپايی بعد از رنسانس است.
4️⃣ تعصب زنان
🔸 به گفته يک متفکر غربی: [پيدايش] نهضت آزادی زنان، افشاگر يک «بسيج تعصب» بود که به طور سنتی در درون يک تئوری سياسی عمل میکرد.
🔺 مقصر اصلی در پيدايش دو زمينه اول؛ يعني ظلم و ستم به زنان و ناديده گرفتن حقوق آنان را بايد مردان دانست اما دو زمينه ديگر را نمیتوان به مردان منتسب دانست، بلکه اين فرهنگ جديد غربی بود که زمينهساز اين تفکر گرديد. دست به دست دادن اين زمينهها و عوامل، به شکلگيری تفکری انجاميد که باعث شد زنان عليه مردان بشورند و در برخي از گرايشهای تند به کشتار جمعی مردان معتقد گردند.
🆔 @asbaat_ir
📚 #معرفی_كتاب|مکتب در فرآیند نواندیشی
🔰 كتاب «مکتب در فرآیند نواندیشی» در سه بخش نواندیشی در حوزه امامت، #نواندیشی در حوزه فقاهت و نواندیشی در حوزه مکاتب تنظیم گشته است و نسبت به نظرات #کدیور در هر سه حوزه به بحث میپردازد.
1️⃣ بخش اول: نواندیشی در حوزه امامت
🔸 کدیور در حوزه امامت به انکار ابعاد چهارگانه به نام امامت کلامی میپردازد: #عصمت، علم غیب، نصب الهی و نص را منکر میشود و میگوید: «اعتقاد به عصمت، علم لدنی و غیر کسبی و نص الهی درباره ائمه ذاتی شیعه نخواهد بود، زیرا #تشیع و ایمان مذهبی ناباوران به این امور بعید شمرده نشده است.»
2️⃣ بخش دوم: نواندیشی در حوزه #فقاهت
🔸 یکی از مسائلی که برای مردم مسئله و مهم شده است و این اواخر نسبت به آن موضوع شبکههای ماهوارهای نشستها، مستندات و … میسازند، مسئله #حجاب است. کدیور مدعی شده است که پوشاندن گردن به بالا و زانو به پائین برای زنان لازم نیست و برای حجاب حکم اولی و ثانوی قائل است و محدودههایی که ذکر شد را واجب نمیداند، مگر برای هنگامی که موجبات مفسده باشد.
3️⃣ بخش سوم: نواندیشی در حوزه مکاتب: بزرگترین ریسک کدیور در حوزه نواندیشی به حمایت از #عكس_نوشته بهائیان برمیگردد.
📔 كتاب «مکتب در فرآیند نواندیشی» اثری است انتقادی پیرامون بازخوانی نواندیشی محسن کدیور در حوزه شیعهشناسی که توسط حسن علی پور وحید نوشته شده است و در نشر معارف سال ۱۳۹۴ به چاپ رسیده است.
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=1388
🆔 @asbaat_ir
پایگاه جریانشناسی اسباط
🎙 #مصاحبه| تفسیر به رأی یکی از شاخصههای جریان غالب در دانشگاه مفید است 🔻 حجت الاسلام والمسلمین #لی
🎙 #مصاحبه| قرار بود حکومت از کانال منتظری به منافقین و اسلام آمریکایی برسد
🔺 حجت الاسلام والمسلمین #لیالی در پاسخ به این سؤال که آیا جریان سیاسی دانشگاه مفید، به نظام سیاسیای غیر از نظام جمهوری اسلامی میاندیشند؟ و آیا مدل جایگزین دارند؟ گفت:
🔸 جمهوری اسلامی نباشد، هیچ کس نیست؛ مرحوم آقای #فلسفی، خطیب معروف، یک سخنرانی زیبایی داشت که همیشه در خاطرم میماند؛ میگفت اگر نظام #جمهوری_اسلامی ساقط شود، حرف الف از حروف الفبا حذف خواهد شد، چون آزادی را با الف مینویسند پس باید به گونهای باشد که کسی نتواند آزادی را بیان کند.
🔺 من خیلی صریح میگویم، اولین کسانی که پس از سقوط هر حکومت ساقط میشوند همان کسانی هستندکه در سقوط آن حکومت همکاری داشتهاند؛ یعنی بر فرض محال اگر جمهوری اسلامی سقوط کند، #اصلاح_طلبان به قدرت نمیرسند؛ امام به آقای #منتظری میگوید، «قرار بود از کانال شما حاکمیت و حکومت به منافقان و اسلام آمریکایی برسد».
🔺 بر فرض محال اگر آقای منتظری بود و حکومت عوض میشد، انها به آقای منتظری رحم نمیکردند؛ اگر حکومت عوض شود آنها به آقای خاتمی رحم نمیکنند؛ به به مراکزی امثال دانشگاه مفید رحم نمیکنند؛ اتفاقاً اولین کسانی که از ریشه کنده میشوند همینها هستند چون در حکومت سابق منافق و دو رو بودند با بعدیها هم #منافق و دو رو خواهند بود.
🔺 قبل از این حرفها باید بگویم که تغییر نظام امکان ندارد یا به عبارتی محال است، اما شاید بتوانند نظام را استحاله کنند؛ این نظام بهترین نظام است؛ به تعبیر #امام_خمینی (ره) منافقان بارها اعلام کردهاند که حرفهای خود را از زبان سادهلوحان موجه میزنند؛ آنها یک آقای منتظری داشته باشند بهترین حرفهایشان را میزند، اما اینها برای بقا بهترین عنصر نخواهند بود.
🔺 اگر بر فرض محال نظام سقوط کند اینها هم سقوط میکنند؛ فردا آخوندی وجود نخواهد داشت؛ اینها دیگر نمیتوانند مدرسه، دانشگاه، امکانات، بودجه و مانند اینها را داشته باشند؛ بساط #حوزههای_علمیه با خاک یکسان خواهد شد.
#دانشگاه_مفيد
#روشنفكری
#منتظری
🆔 @asbaat_ir
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان
3️⃣ #علی_یونسی/ بخش نخست
🔰 #تجربه_قضاوت:
🔺 علی یونسی در خصوص زندگی خویش قبل و بعد از #انقلاب اینگونه میگوید: «از سال ۴۷ وارد مبارزات انقلاب شدم و مبارزاتم در شکلهای مختلف از چریکی تا سخنرانی و حتی توزیع اعلامیههای امام انجام میشد که حتی کارم به زندانهای #ساواک و فرار از کشور هم انجامید.
🔺 بعد از پیروزی انقلاب چون شاگرد شهید #بهشتی و شهید #قدوسی بودم آنها از من دعوت کردند تا وارد دستگاه قضایی شوم در حالی که خودم بیشتر مایل بودم تا کارهای فرهنگی و آموزشی انجام دهم. با این حال از سال ۶۰ وارد قوه قضائیه شدم و قضاوت را در تمامی دادگاهها اعم از مواد مخدر، دادگاه انقلاب، مفاسد و غیره را تجربه کردم. هدف من هم بیشتر نجات مردم گرفتار بود.
🔸 از همین رو با دوستان و همكارانم هم درگير شدم. تا حدی كه مسئولان صلاح نديدند من در دادگاه #اوين بمانم چرا كه به روشهای آن موقع معترض بودم. بعد هم وارد دادگاه نظامی ارتش شدم. وقتی هم به دادگاه ارتش آمدم ماجراي كودتا و حزب توده تمام شده بود و محاكمه اين افراد دست من نبود.
🔸 البته همزمان وقتی مسئول دادگاه نظامی #ارتش بودم مسئوليتهای ديگری هم داشتم. از كارهای نظارتی و امنيتی تا نماينده فرمانده كل قوا در حفاظت اطلاعات ارتش و از بنيانگذاران سازمان قضايی نيروهای مسلح بودم.»
🔺 علی یونسی به آنچه در خبرها آمده مبنی بر اینکه وی در مقام ریاست شعبه دادگاه نظامی، بیش از یک صد نفر از اعضای شبکه مخفی و نظامی #حزب_توده ایران و سی نفر از اعضای #سازمان_فداییان، شاخه اکثریت را محاکمه و برخی را به جوخه اعدام سپرده واکنش نشان داد و گفت: «اصل خبر دروغ است. البته هدف از جعل این خبر این بوده تا بنده را #تخریب کنند تا نتوانم به برخی پستها دست یابم.»
🆔 @asbaat_ir
🚩 نقش علما در تشیع ایرانیان
🔹 ورود امام رضا، حضرت معصومه و شاه چراغ (علیهم السلام) به ایران و صدها امامزاده دیگر در سراسر ایران، از جمله دلایل مهم گرایش مردم ایران به مذهب #تشیع میباشد.
🔹 همچنین در عصر #آلبویه، زمینههای تبلیغ فراهم شد. در این دوره، کتابهای مهم شیعی، مثل #تهذیب ، استبصار، #کافی و من لا يحضره الفقيه تألیف شد و بزرگانی چون شیخ صدوق، شیخ مفید، شیخ طوسی، سید مرتضی و سید رضی، اسلام شیعی را به مردم معرفی کردند.
🔹 در دوره ایلخانان، علامه #حلی به مدت حدود ده سال در ایران حضور یافت. ایشان که در علوم اسلامی، از جمله فقه، کلام و … ، مهارت خاصی داشت، به ترویج احکام همت گماشت.
🔹 همچنین باید از تلاشهای ارزنده خواجه نصیرالدین #طوسی یاد کرد. همه این فعالیتها در گرایش ایرانیان به تشیع نقش مهمی داشته است.
🔹 حلقه آخر این جریان، تأسیس دولت #صفویه، رسمیت یافتن مذهب تشیع، دعوت از علمای شیعه از سراسر جهان اسلام و حضور آنان در ایران بوده است. این همه سبب گردید تا پس از طی ده قرن، سرانجام در عصر صفویه، اسلام شیعی در ایران گسترش یابد و به یک مکتب و مذهب فراگیر در این کشور تبدیل شود.
📚 منبع: کتاب تحولات سیاسی اجتماعی ایران معاصر به قلم حجت الاسلام والمسلمين نجف لک زایی
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3616
🆔 @asbaat_ir
🔰 جریان تجدیدنظر طلب در عقاید شیعه/ بخش سوم
📝 #يادداشت| شیخ ابراهیم زنجانی از صدور حکم اعدام #شیخ_فضل_الله_نوری تا تاثیرپذیری از #وهابیت
🔻 شیخ ابراهیم زنجانی فرزند محمد هادی زنجانی، در تاریخ دهم ذیحجه ۱۲۷۲ه.ق. در سرخه دیزج از توابع زنجان به دنیا آمد. او در ۸ سالگی وارد مکتب خانه شد و در ۱۶ سالگی(۱۲۸۸ق) پدرش را از دست داد.
🔻 او پس از فوت پدر به کار مکتب داری مشغول شد و در همین ایام به زن بیوهای دل بست و خاطره آن را که گفته میشود به کامیابی پنهان نیز کشیده شد تا پایان عمر از یاد نبرد.
🔻 فرزندان مربوط به ازدواج دومش همچون پدرشان دارای اعتقادات دینی محکمی نبودند به عنوان مثال دو دختر وی از این ازدواج، از پیشگامان #کشف_حجاب در دوران پهلوی بودند.
🔻 شیخ ابراهیم زنجانی، از زمره دانشآموختگان حوزه دینی نجف، و واعظان زنجان در عصر #قاجار است که داراي شخصيتی نامتوازن و سرشار از افراطها و تفريطهاست، وی ابتدا به سنت معمول طلاب و عالمان دین، از انجام فرائض و حتی مستحبات دینی غافل نبود.
🔻 اما به مرور دچار استحاله فکری گردید وآموزههای آن فاصله گرفت و با تاثیرپذیری از افکار شبه وهابی در ایران، با این جریان همراه شد. و در کسوت روحانيت به همسويي با عناصر دينستيز در عرصه سياست و اجتماع پرداخت و حتی زمينه اعدام شيخ فضلالله نوري و تبعید ملا قربانعلی زنجانی را نیز فراهم ساخت.
✍️ حجت الاسلام محمد ملکزاده
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3606
🆔 @asbaat_ir
پایگاه جریانشناسی اسباط
#پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان 2️⃣ #سیدمصطفی_خمینی/ بخش چهارم 🔰 #فرزند_خلف_خمینی 🔺پس از واقع
#پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان
2️⃣ #سیدمصطفی_خمینی/ بخش پنجم
🔰 #حلقه_وصل_مبارزین
🔺با ظهور رهبر سیاسی ـ مذهبی و قدرتمندی چون #امام_خمینی (ره)، مبارزان مسلمان از ایران، عراق، کشورهای اسلامی، اروپا و امریکا متوجه #نجف_اشرف شدند و با وجود اختلاف نظرها و برخورداری از سطوح مختلف فکری و مبارزاتی، رهبری حضرت امام را پذیرفتند.
🔺در مقاطعی، حتی نیروهای #چپ_گرا و مخالفین رژیم #پهلوی با گرایشهای غیراسلامی نیز سعی فراوانی به عمل آوردند که از حمایت امام خمینی (ره) برخوردار شوند، اما موفق نشدند. در این شرایط حاج آقا مصطفی یکی از بااهمیتترین و سختترین نقشها را در ایجاد و برقراری رابطه با مبارزان علیه حکومت پهلوی در سطوح مختلف برعهده گرفت.
🔺در یکی از گزارشهای #ساواک در تاریخ 18 اسفند 1352 در این زمینه آمده است: «مصطفی خمینی که سرپرستی قسمت اجرایی فعالیتهای خمینی را برعهده دارد، در ضمن، مسئولیت ارتباطات خارج از عراق نیز برعهده وی است و با سفرهایی که انجام میدهد بر فعالیتهای خارج، نظارت مینماید».
🔺عمدهترین انگیزۀ سفرهای متعدد حاج آقا مصطفی به کشورهای اسلامی از جمله عربستان سعودی، سوریه، لبنان و کویت، ارتباط با مبارزین مسلمان ایرانی و طرفداران غیر ایرانی امام خمینی (ره) و راهنمایی آنها بود که در بسیاری موارد در قالب زیارت دو طرف انجام میگرفت.
🔺از طریق حاج آقامصطفی، کارهای بیرون از #نجف در رابطه با حضرت امام هماهنگ میشد و ایشان با تیزهوشی و تیزبینی خاصی که در مسائل سیاسی داشت، حد و حدود ارتباط افراد را با حضرت امام تنظیم میکرد.
🔺ایشان به برخی افراد اصلاً اجازه ملاقات با حضرت امام را نمیداد؛ مثلاً، تیمور بختیار زیاد سعی کرد که با حضرت امام در ارتباط باشد، به وسیله بسیاری از افراد پیغام و سلام فرستاد که به نحوی برای حفظ وجهۀ خود در مخالفت با رژیم #شاه با حضرت امام دیدار کند، ولی به او اجازه داده نشد.
🔺البته حضرت امام در جریان این امر بود و خود ایشان به صراحت گفته بودند: به هیچ وجه حاضر به همکاری با تیمور #بختیار علیه رژیم پهلوی نیستند.
ادامه دارد...
🆔 @asbaat_ir
🔻 جبهه مشارکت ایران اسلامی
🔸 این حزب آذرماه سال ۱۳۷۷ شمسی تأسیس شد. از ابتدا تا سال ۱۳۸۵ #محمدرضا_خاتمی دبیرکل آن بود و بعد از وی محسن میردامادی دبیرکل شد. هسته اصلی این حزب از دانشجویان پیرو خط امام تشکیل شده بود. افرادی از طبقه متوسط شهری با گرایش چپ اسلامی که شاخصه اصلی آنان، آرمانگرایی و عملگرایی بود. آنان از #نواندیشان_دینی محسوب میشدند که قرائت انسانگرایانهای از اسلام داشتند.
🔸 آنان شعار خود را «ایران برای همه ایرانیان» و «معنویت، عدالت، #آزادی» قرار دادند. ظاهرا شعارها مخالفتی با نظام اسلامی و انقلاب نداشت و حزب بر رفتار مسالمتآمیز تأکید میکرد اما در صحنه عمل، چیز دیگری را نشان میداد.
🔸 #حزب_مشارکت در پی «سکولاریزه کردن ایران» و «استحاله نظام اسلامی» بود. و برای رسیدن بدین منظور، «فتح سنگر به سنگر تا رسیدن به فرماندهی» را راهبرد خود قرار داده بود. #حجاریان در مصاحبهای که ۱۷ آذر ۷۷ با روزنامه دولتی ایران ترتیب داد، بدین منظور تصریح کرد. بر اساس این راهبرد، «گرفتن قدرت در بخشهای مختلف اقتصادی، سیاسی و اجتماعی» در دستور کار حزب بود تا موفق به تاسیس دولتی شوند که قدرت در انحصار آن باشد.
🔸 فتح سنگر به سنگر با موانعی روبرو بود که باید از سر راه برداشته میشد. لذا برای برداشتن موانع قدرت یافتن، اقدامات متعددی انجام دادند که موارد زیر نمونههایی از آن است.
1️⃣ استفاده ابزاری از قتلهای زنجیرهای
2️⃣ شرکت در راهاندازی بلوای تیرماه ۷۸
3️⃣ #تحصن در مجلس ششم
4️⃣ تنظیم نامه درخواست نوشیدن #جام_زهر توسط رهبری
5️⃣ شرکت در طرح خروج از حاکمیت
6️⃣ طرح عبور از رهبری
7️⃣ شرکت در #فتنه ۸۸
🔸 حزب مشارکت در طراحی و راهاندازی فتنه ۸۸ شرکت فعال داشت. سران اين حزب با ارائه طرحی كه به «مانيفست براندازی» مشهور شد دقیقاً در راستای براندازی نظام حركت كردند.
🔸 از همين روی کمیسیون ماده ۱۰ احزاب در تاریخ ۲۸ فروردین ۸۹ به علت «اقدامات خلاف قانون اساسی، قوانین موضوعه و خلاف اساسنامه و مرامنامه، توسط حزب مشارکت»، پروانه حزب مشارکت را توقیف نمود. و مقامات قضایی نیز بر اساس اسناد موجود، در 25 ارديبهشت 89 حکم به انحلال حزب دادند و فعالیتهای حزب را غیرقانونی اعلام کردند.
🆔 @asbaat_ir
📝 #یادداشت| الیگارشی یهود حاکم بر یثرب (مدینه)
🔺 یکی از مدعیات دکتر #فیرحی اين است كه مدل حاکمیتی قبل از ورود حضرت رسول (ص) به یثرب، مدل شورایی بود و حضرت رسول(ص) برای اداره جامعه خود، هیچ مدل تاسیسی ارائه نکرده و همین مدل را امضا نمودند.
🔺 شواهد نشان میدهد که مدل دولت شهر یثرب هم مدلی #الیگارشی منتها مبتنی بر حاکمیت یهود بر این شهر بود. برای بررسی بهتر این مساله قدری راجع به تاریخچه و ویژگیهای یثرب توضیح خواهیم داد.
1️⃣ یثرب بر خلاف مکه که اقتصادش بر پایه سوداگری وتجارت بنا نهاده شده بود، اقتصادی #فئودالی و مبتنی بر زراعت و باغداری و کشاورزی داشت.
2️⃣ در یثرب دو قبیله عرب به نامهای #اوس و #خزرج که خزرج جمعیتی بسیار بیشتر از اوس داشت زندگی میکردند؛ در کنار این دو قبیله عمده عرب، سه قبیله یهودی که در مجاورت مدینه حضور داشتند، زندگی می کردند، آنها عبارت بودند از: بنی نضیر، بنی قریظه و بین قینقاع.
3️⃣ قبایل اوس و خزرج هر کدام محلی برای شور سران خود داشتند که به #سقیفه مشهور بود. چیزی شبیه به #دارالندوه مکه، منتها باز هم تنها مردان آزاد و بالغ حق اظهار نظر داشتند که البته اظهار نظر آنها در برابر شیخ و بزرگ قبیله،کان لم یکن بود.
🔺 شیوه اقتصادی حاکم بر #مدینه فرصت بسیار مغتنمی برای یهودیان ایجاد کرد که با ایجاد اختلاف و درگیری بین دو قبیله عرب حاضر در یثرب یعنی اوس و خزرج، آنها را سرگرم جنگ و نزاع و درگیری و ناامنی کرده و خود مشغول زراعت و کشاورزی و عمران و آبادانیِ مزارع و باغات و استحکام حصونشان شوند.
🔺 ضمن اینکه آنها در کنار اشتغال به زارعت در صنعت #اسلحهسازی نیز تبحر یافته و با ایجاد نزاع و درگیری بنیانافکن بین اوس و خزرج، که منجر به جنگ می شد، بازار بسیار بزرگی برای فروش اسلحه های خود ایجاد میکردند. (ر.ک: حضارة العرب في عصر الجاهلية، ص ۱۷۸)
🔺با سرگرم شدن اوس و خزرج به جنگ و درگیری، که لازمه آن ناامنی و عدم رشد اقتصادی بود، بیش از پیش نیاز به پول برای خرید مایحتاج زندگی و اسلحه پیدا کردند، این نیاز آنها را به سمت یهودیان میکشاند و #یهودیان هم با یک شیوه همیشگی یعنی دادن قرض ربوی به آنها پول مورد نیازشان را تامین میکردند.
🔺 از طرفی اوس و خزرج توانایی بازپرداخت آن قرض ربوی را نداشتند و یهودیان در مقابل قرض خود، زمینهای آنها را صاحب میشدند و بعد هم برده و فرزندان آنها را، در نتیجه اوس و خزرج بعد از یک پروسه زمانی کاملا به خاک سیاه نشانده و استثمار کامل شده بودند.
🔺 قدرت اقتصادی و البته خباثت یهودیان که مدام سعی در ایجاد تفرقه بین اوس و خزرج داشتند، منجر به ایجاد قدرت سیاسی فراوان برای یهودیان شد و عملا دولت شهر یثرب هیچ اختیاری از خود نداشت و به مثابه یک شهر استعمارزده و استثمارشده کاملا در اختیار اراده و سیاست های یهودیان قرار گرفت.
🔺 آیات 99 تا 103 سوره آلعمران به خوبی نشان میدهد که یهودیان بعد از ورود پیامبر به #یثرب که نام آن شهر را به مدینه تغییر داده و مقر حکومت خود کرده بودند، در صدد بودند تا مجدد سلطه و نفوذ خود را بازیابند و این آیات قرآن در مقام هشدار به مسلمین و یادآوری گذشته #استثمارزده و افتراق و زندگی رقت آمیز آنهاست.
🔺 لذا نه مکه دیکتاتوری محض مورد نظر دکتر فیرحی بود و نه یثرب مدل شورایی و دموکرات مورد نظر ایشان، بلکه هم مکه و هم یثرب هر دو الیگارشی بودند. الیگارشی قریش در مکه و الیگارشی یهود در مدینه! و پیامبر اسلام با هردوی این الیگارشیها مبارزه کردند و مدلی خاص و ویژه برای حکومت بنا نهادند.
✍️ حجت الاسلام محمد علی رنجبر
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2400
🆔 @asbaat_ir
پایگاه جریانشناسی اسباط
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان 3️⃣ #علی_یونسی/ بخش نخست 🔰 #تجربه_قضاوت: 🔺 علی یونسی در خصو
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان
3️⃣ #علی_یونسی/ بخش دوم
🔰 #حامی_حصر_منتظری:
🔺 در کنار بسیاری از رسانههای خارجی و حتی برخی از مقامات #آمریکایی و #اسرائیلی، طیفی از #اصلاحطلبان نیز در داخل کشور به دنبال عمومی کردن مطالبات خود برای برداشته شدن #حصر هستند. نکته قابل توجه در این زمینه این است که این مطالبه از جانب طیفی صورت میگیرد که قبل از این از دست اندرکاران و حامیان حصر منتظری بودند.
🔺 این مسئله به قدری مشخص و واضح است که #عباس_عبدی از فعالین اصلاحطلب نیز در یکی از یادداشتهای خود به این مسئله اشاره میکند و ادعای اصلاحطلبان برای رفع حصر را در حالی که خود از دست اندرکاران و حامیان حصر آیتالله #منتظری بودند بیمورد میداند.
🔺 يكی از اين شخصيتها اصلاحطلب، علی يونسی است. وی در بازدید از غرفهی انصاف نیوز در نمایشگاه مطبوعات در خصوص حصر #موسی و #كروبی گفت: «دولت اختیاری در این زمینه ندارد، اما میتواند زمینه را فراهم کند. اما خیلیها نمیخواهند، همیشه میخواهند جو با التهاب باشد. شرایط اگر آرام شود و از جو سیاسی فاصله بگیریم، اگر فضا عادی و آرام شود ممکن است که دولت بتواند به این وعدهاش برسد.»
🔺 اين اظهارات توسط شخصيتی مطرح میشود كه در برهه مسئوليت امنيتی خويش از حامیان حصر منتظری بود تا جايی كه بعد از برداشته شدن حصر منتظری در جلسه #خانه_احزاب گفت: «صحبتهای امام برای ما حجت است و اجازه نمیدهیم کسی منتظری را وارد فعالیتهای سیاسی کند؛ این عمل جرم است و با شدت با آن برخورد میکنیم و از احزاب خواستهایم که به دیدار آقای منتظری نروند.»
🆔 @asbaat_ir
📝 #یادداشت| تبیین جریانهای مختلف فکری جهان اسلام برای برون رفت از افول تمدنی
🔹 مرحله #بیداری_اسلامی نقطه عطفی برای نهضتهای فکری-معرفتی جهان اسلام بود و آنها را به نوعی خودباوری هویتی و غیریتسازی در مقابل غرب واداشت.
🔹 در این مرحله نهضتهای فکری-معرفتی جهان اسلام متنوع و متکثر شدند. با توجه به این تنوع و تفاوتها، بهطور کلی میتوان 4 موج برای نهضتهای فکری-معرفتی جهان اسلام بیان کرد.
1️⃣ موج اول: دعوت
🔹 نخبگان جهان اسلام اولین افرادی بودند که در مواجهه با صعود تمدنی و جریان استعماری غرب و استبداد حاکمان اسلامی، دوران اوج تمدن اسلامی را به یاد آوردند. تلاش نخبگان جهان اسلام برای برون رفت از این افول تمدنی را میتوان در جریانها و مکاتب فکری و رویکردهای سیاسی و اجتماعی زیر خلاصه کرد.
🔺 الف) الگوگیری از #غرب برای پیشرفت و نوگرایی
🔸 مهمترین ویژگیهای این گرایش عبارتنداز:
🔻 اصالت و برتری تمدن غرب را میپذیرد و مسلمانان را برخوردار از این توانایی میداند که در کسب فناوری و تمدن غربی موفق عمل کند زیرا علم غربی را برگرفته از #علوم_اسلامی میپندارد.
🔻رویکرد مثبت این گرایش به تمدن غربی سبب غفلت از چهره استعماری غرب شده است بهطوری که به هیچوجه جهتگیری ضد غربی ندارد و به غرب بیاعتماد و بد بین نیست و تضادی بین اسلام و تمدن اروپایی نمیبیند. البته با این وجود «از موضع قدرت به اروپاییان نگاه میکند».
🔻 آنان اندیشه پاناسلامی ندارند و نگرش آنان کاملاً محدود است. رفاعه طهطاوی، شبلی شمیل، خیرالدین پاشا تونسی، طه حسین، یعقوب صنوع، میرزا #ملکم_خان، سید احمد خان از این دستهاند.
🔸 در مجموع این جریان اولویتها و علقههای دینی نداشتند و به اسلام بهعنوان برنامه جامع برای پیشبرد امور سیاسی و اجتماعی نمینگریستند. بنابراین نتوانستند پایگاه مردمی بهخصوص در بین متدینان کسب کنند.
✍️ حجت الاسلام محسن محمدی
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3628
🆔 @asbaat_ir
🚩 دلایل لزوم سیاسی بودن حوزه و روحانیت از منظر رهبری
1️⃣ وابستگی این نظام به روحانیت
🔺 مقام معظم رهبری در اين زمینه میفرمايند: «نظام #جمهوری-اسلامی به طبیعت خود، نظامی وابسته به علمای دین است؛ و علمای دین، هم از این حیث که در پدید آوردن این نظام سهم وافر را داشتهاند و هم از این جهت که مردم درباره نظام به آنها مراجعه میکنند و هم از این جهت که خود از جهات مختلف و در مشاغل مختلف، در نظام مسؤولند… باید از وضعیت و موجودیت نظام، آن چنان که هست، مطلع باشند.»
2️⃣ نیاز نظام به روحانیت
🔺 به اعتقاد رهبر معظم انقلاب: «علت فعّالیت #حوزههای_علمیّه ... نیاز #حکومت_اسلامی است که در طول تاریخ بعد از حکومت امیرالمؤمنین و امام مجتبی (علیهما الصّلاة والسلام)، دیگر حکومتی با این خصوصیّات، متکّی بر احکام و مقرّرات دینی تا امروز تشکیل نشده است.
🔸 این اوّلین بار است که حکومتی بر اساس #قرآن تشکیل میشود و جامعهای اسلامی ـ با همه مشکلات و زحماتی که این کار داشته و دارد ـ به وجود آمده است. این نظام و حکومت الهی، برای عمل، اوّلاً به معارف و مقرّرات اسلامی احتیاج دارد. ثانیاً در برخی از جاها به اشخاصی برای اداره بعضی از امور این نظام نیاز است که بایستی این دو نیاز را حوزهها تأمین کنند.»
3️⃣ مصلحت مردم
🔸 از منظر رهبر معظم انقلاب، بیرغبتی روحانیت نسبت به مسائل سیاسی موجب میشود تا مردم نگران شوند. به همین دلیل لازم است تا به خاطر #مصلحت مردم، به مسائل سیاسی و انقلابی توجه نمایند.
🆔 @asbaat_ir