🚩 مرد میدان مبارزه
🔺 نخستین برخورد سیاسی شیخ محمدتقی بهلول برهمزدن مراسمی بود که در اول محرم به مناسبت حضور همسر رضاشاه و امانالله خان پادشاه #افغانستان در باغ ملی سبزوار بر پا بود.
🔸 در ابتداى ماه محرم آن سال امان الله خان پادشاه افغانستان که از سفر ترکیه و دیدار #آتاترک باز مى گشت، به سبزوار رسید. پیش از آمدن او باغ ملى سبزوار را آذین بسته بودند. زنان رقصنده با مشروبات الکلى آماده پذیرایى از امان الله خان بودند. مؤمنین سبزوار محرمانه گریه مى کردند، ولى جرئت مخالفت نداشتند.
🔸 شیخ بهلول ساعت چهار بعدازظهر آن روز به #باغ_ملى و محل جشن رفت. آن منظره را تماشا کرد و آهسته آهسته شروع به گریه کرد. به تدریج مردم دور او جمع شدند. شیخ که فرصت را مناسب مى دید، شروع به صحبت کرد: «من تأسف مى خورم که چرا باید شب اول #محرم شهر ما مثل #شام زینت شود و دشمنان دین در این باغ عیاشى کنند و کارهاى خلاف شرع انجام دهند. باید این بساط برچیده شود.» که به تدریج با حضور انبوه مردمی که به حمایت از بهلول جمع شده بودند، شهردار سبزوار مضطرب و لرزان به ماموران شهربانی دستور داد بساط جشن را جمع کنند.
🔺 مهمترین ومعروف ترین مبارزه بهلول، قیام #مسجد_گوهرشاد است که در 22 تیرماه سال 1314 شمسی شکل گرفت و در آن شیخ بهلول سخنرانی کرد و گفت: «...اکنون کار از اصلاح گذشته، وظیفه ما این است که کمرها را محکم بسته و دست از جان شسته براى جهاد دینى حاضر شویم و بکوشیم تا حضرت آیت الله العظمى آقاى #قمى را از زندان تهران نجات دهیم. یا همه کشته شویم یا دولت موجود را براندازیم.
🔸 اکنون معطل شدن شما در این مسجد بى فایده و ضایع کردن وقت است. زوّار هر کار مى کنند مختارند اما اهل #مشهد به خانه هاى خود بروند و مایحتاج اهل و عیال خود را حداقل براى یک هفته تهیه کنند. زیرا کارى که درپیش رو داریم در کمتر از یک هفته ختم نمى شود و فردا صبح، اول طلوع آفتاب هر کس با ما یار است با هر سلاحى که در اختیار دارد به مسجد حاضر شود تا ببینم چه باید کرد.»
🔸 پس از این سخنرانی و تجمع مردم در مسجد گوهرشاد، نیروهاى #قزاق پس از دستور #رضاخان به فرماندهى سرهنگ ایرج مطبوعى حمله را آغاز کردند و هنگامى که سپیده صبح زد، بیش از دوهزار (تا پنج هزار) شهید در مسجد گوهرشاد و در صحن و دالانهاى مسجد در خون غلتان بودند.
🗓 به مناسبت هفتم مرداد سالروز ارتحال عالم مجاهد، حجت الاسلام والمسلمین شیخ محمدتقی بهلول(ره)
#بهلول
#مبارز
#روحانیت_اصیل
#روحانیت_متعهد
#مسجد_گوهرشاد
#رضاخان
🆔 @asbaat_ir
📸 #عکس_نوشته| نواندیش متعهد
💠 #امام_خامنهای: آقای طالقانی اهل فكر نو بر محور #دین و با تمركز بیشتر بر روی #قرآن و #نهجالبلاغه [بود] ... لكن همه ابعاد شخصیت آقای طالقانی، بُعد روشنفكری دینی نیست. یك بُعد مهم بُعد #مبارزه است. خیلیها روشنفكر بودند اهل مبارزه نبودند؛ روشنفكر دینی هم بودند اهل مبارزه نبودند.
#مبارز
#نواندیش_متعهد
#طالقانی
🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی #اسباط:
🎙 #مصاحبه| جریان های مخالف #فلسفه_اسلامی در حوزه
آیت الله ممدوحی:
1️⃣ #مکتب_تفکیک: این مكتب تفكیك اگر خوب دقت كنید، معنایش این است كه عقل در اعتقاد ما هیچ لازم نیست، بنابراین مسائل دینی ما به هیچ وجه عقلانی نیست. مگر میشود در دنیای امروز چنین دینی را به مردم اعلام كرد؟ كه یك دینی است كه #عقل هیچ ارتباطی با آن ندارد؟ اصلاً نمیفهمند چه میگویند؛ بله عقل نمیتواند ما را به حقایق اولیه برساند، بلكه باید به سراغ انبیاء برویم اما اثبات انبیاء، خدا، وحی و همه اینها به فلسفه و عقل احتیاج دارد.
2️⃣ #انجمن_حجتیه: این گروه قائلند عقل به مسائل فلسفی نمیرسد و یا میگویند فلسفه باعث میشود كه انسان از اصل هدفی كه دارد باز بماند.اینها خیلی پرت هستند؛ از دلیل و استدلال و تعقل و مانند اینها فاصله دارند؛ بدون اینكه متوجه لوازم حرفشان باشند، این حرفها را میزنند.
🔸 غالباً درس نخوانده هستند. رئیسشان آقای #حلبی بود، آن آقای حلبی اصلاً با فلسفه رابطه نداشت، ضد بود؛ و كسی كه نسبت به یك علم صد در صد ضدیت دارد، به دنبال آن علم نمیرود تا ببیند كه چه خبر است.
3️⃣ جریانهای #غربگرا: نمیدانند كه فلسفه چیست؛ اصلاً آنها مسأله هستی را نمیتوانند تصور كنند. فلسفه موضوعش هستیِ مطلق است؛ تصور این امر به یك ذهنی که فوق ذهن مادی است، احتیاج دارد؛ فلسفههای مادی، غیر از عالم طبیعت، چیزی را نمیشناسند.
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3588
🆔 @asbaat_ir
پایگاه جریانشناسی اسباط
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان 2️⃣ #سیدمصطفی_خمینی/ بخش دوم 🔰 #دانشور_نوآور 🔺آیت الله سیدم
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان
2️⃣ #سیدمصطفی_خمینی/ بخش سوم
🔰 #وحدت_در_علم_و_عمل:
🔺یکی از اهداف سید مصطفی و حضرت امام در نجف، اثبات جایگاه #حوزه_علمیه_قم و دانش آموختگان آن بود؛ زیرا جریاناتی با هدایت کشورهای استعماری، درصدد غیرسیاسی کردن #حوزه_نجف و ایجاد فضایی بودند که حوزه علمیه قم را تحقیر و تحت الشعاع قرار دهند.
🔺یکی از علل تبعید آن دو بزرگوار به نجف نیز، تحقیر و تحلیل حضرت امام در میان بزرگان حوزه علمیه نجف بود، تا از این طریق جایگاه او را به یک روحانی عادی تقلیل دهند؛ اما حاج آقا مصطفی و حضرت امام نشان دادند که همه این صحنه سازی ها و تبلیغات، دروغ است و دشمنان سیاسی اسلامی، آنها را مطرح کرده اند.
🔺آقا مصطفی برای از بین بردن جوّ حاکمیت خفقان و انزوا و معرفی حضرت امام، به تلاش های علمی گسترده ای دست زد. در جلسات درس استادان حوزه نجف حضور یافت و ضمن نقد ایرادها و تشکیک های خود، موجبات تجدید نظر را در دیدگاه های جزم اندیشانه و غیرواقعی فراهم کرد.
🔺یکی دیگر از اقدامات حاج آقا مصطفی نگارش کتاب های جدید بود. در کنار تدریس دوره اصول، نظریات خود را نگارش کرد و در نهایت کتاب «#تحریرات_فی_الاصول» را به رشته تحریر درآورد. این اثر بیان گر تبحّر حاج آقا مصطفی در علم اصول و علوم عقلی نیز می باشد.
🔺آیت الله سید مصطفی خمینی از نظر معنوی و عرفانی هم دارای جایگاه و مقام والایی بود. او از ابتدای زندگی در کنار فراگیری علم، همواره به تهذیب نفس و اخلاق خود توجه و عنایت ویژه ای داشته است. بنابراین حاج آقا مصطفی با بهره مندی از این ویژگی مهم، آمادگی کامل برای ورود به اجتماع و به عهده گرفتن نقش های اساسی را دارا بود.
🔺از صفات و ویژگی های سید مصطفی می توان به دائم الذکر بودن، اهل نماز شب، تقید به قرائت همه روزه قرآن و انس دائمی با آن، الفت با ادعیه فردی و جمعی و از شیفتگان خاندان عصمت و طهارت بود. زیارت مشاهد متبرکه؛ حرم ائمه اطهار و زیارت گاه های اسلامی، بخش دیگری از بُعد معنوی سید مصطفی بود. در مجموع ایشان، در امور عبادی و معنوی هم مانند بُعد #سیاسی، دارای وحدت در نظر و عمل و همچنین تداوم بود.
ادامه دارد...
🆔 @asbaat_ir
پایگاه جریانشناسی اسباط
🎙 #مصاحبه| تفسیر به رأی یکی از شاخصههای جریان غالب در دانشگاه مفید است 🔻 حجت الاسلام والمسلمین #لی
🎙 #مصاحبه| خطر تحجر در حوزه از جریان نواندیشی بیشتر است
🔺 حجت الاسلام والمسلمین #لیالی در پاسخ به این سؤال که جریان نواندیش دینی که از سال ۶۷ -۶۸ کار خود را در دانشگاه مفید شروع کرده است و مؤسساتی مانند #مؤسسه_فهیم را در سطح گفتمانسازی تأسیس کرده، به چه میزان توانست در سطح جامعه و به خصوص در حوزه علمیه مؤثر واقع شود؟ گفت:
🔸 #مفتاح_کرامت، موسسه فهیم، #موسسه_صراط_مبین، پژوهشکده انقلاب اسلامی، موسسه تنظیم آثار نشر، مدرسه فقه امام خمینی و مانند اینها از مؤسسات این جریان بوده است. خطر #تجددگرایی وجود دارد و من آن را نفی نمیکنم، اما جریان تجددگرا به دلایل مختلف نمیتواند خود را به #حوزه_علمیه_قم به عنوان یک گفتمان مسلم تحمیل کند.
🔸 خطر بیشتر از سوی جریان #تحجر و غیر انقلابی حوزه علمیه قم است که آن را تهدید میکند؛ درست است که جریانهای متعدد و مراکز علمی مختلفی با عنوان نواندیشی و روشنفکری دینی بخشی از طلبهها و حوزه علمیه قم را تحت پوشش قرار میدهند اما وقتی آقایان عبدالکریم #سروش و #ملکیان و دیگر بزرگان اینها به بنبست رسیدند، شاگردان اینها زودتر به بنبست میرسند.
🔸 این جریان نیز خطرناک است اینها جریان #التقاط یا گرفتار التقاطی میشوند در مواردی مانند آقای #کدیور از حوزه یا حتی کشور خارج میشوند و به جایی میرسند که بین پذیرش غرب یا پذیرش دین باید یکی را انتخاب کنند که در نهایت این آخوند منحرف میگوید فلان عمل قوم لوط بخشی از حقوق انسانها است.
🔸 او که تا به حال میخواست از دین و گزارههای دینی دفاع کند که از حالا در بحث حقوق بشر از #همجنس_گرایی و چنین مسائلی دفاع میکند؛ در این حالت او که در یک فضایی با شما مقابله میکرده است با ارتداد از کادر خارج میشود و به سمت انگلستان، فرانسه، اروپا یا آمریکا میروند.
🔸 جریان انقلابی و گفتمان مسلط تفکر اسلام ناب و تفکر امام و رهبری باید این جریانها را پالایش، پیرایش و رصد کند؛ در عین حال در گفت و گوهای محافل علمی، سمینارها و همایشها بویژه به طلبههای سطوح پایین که از سطح معرفتی کافی برخوردار نیستند این خطرها را گوشزد کنند.
#دانشگاه_مفید
#روشنفکری
#موسسه_فهیم
🆔 @asbaat_ir
📝 #یادداشت| نقش تاریخی روحانیت در نهضتها و انقلابها از منظر رهبری
🔺 بی گمان راه برون رفت از چالش #سکولاریسم، دخالت روحانیت در امور سیاسی است. رهبر معظم انقلاب، لزوم این مسأله را در قالب «حوزه انقلابی» مطرح میکنند. در واقع از نگاه ایشان، حوزه انقلابی، راه برون رفت از چالش سکولاریسم به شمار میآید. با نگاهی به اندیشه رهبر معظم انقلاب، ایشان جهت تبیین #حوزه_انقلابی به نقش تاریخی روحانیت در نهضتها و انقلابها اشاره می کنند.
🔺 رهبرانقلاب در بیان لزوم انقلابیگری حوزهها، به شواهد فراوان تاریخی تمسک میکنند و با بررسی سیره و رفتار سیاسی علمای بزرگ، نقش تاریخی روحانیت در نهضتها و انقلابها را مورد تأکید قرار میدهند.
1️⃣ نقش مرحوم #سیّدمحمّدکاظم_طباطبایی -صاحب عروه- و بعضی دیگر از مراجع قم، در فتوا به نفع مردم مسلمان لیبی و علیه ایتالیاییها
2️⃣ اعلام جهاد مرحوم آیةاللهالعظمی #سیّد_عبدالحسین_لاری وقتی انگلیسیها در بوشهر نیرو پیاده کردند.
3️⃣ فتوای مرحوم #شیخالشریعهی_اصفهانی ـ مرجع تقلید بزرگ ساکن نجف ـ مبنی بر این که استعمال اجناس مصنوعه در داخل کشور لازم است و مردم باید از استفاده از مصنوعات خارجی اجتناب کنند، تا به این ترتیب دیگران در داخل کشور نفوذ نکنند،
4️⃣ و همین طور فتوای میرزای شیرازی دوم ـ مرحوم #میرزا_محمّدتقی_شیرازی ـ در مقابله با انگلیسیها، و فتوای تحریم انتخابات قلّابی انگلیسیها در عراق، نمونهای دیگر از حضور علما در صحنه سیاست است.
5️⃣ فعالیتهای انقلابی مرحوم حاج آقا #نورالله_اصفهانی در مقابله با خارجی ها و مبارزه با استبداد.
6️⃣ نقش علما در #مشروطیت: «در مشروطیت، نقش علما نقشی نیست که قابل مقایسه با نقش دیگران باشد. در سالهای پیش از مشروطیت انجمنهای پنهانی تشکیل میشد و نشستهای گوناگونی بود که هم علما، هم غیرعلما بودند و آثار آنها در مشروطیت منعکس بود؛ منتها آن چیزی که مشروطیت را به ثمر رساند، این انجمنها نبود؛ آن حضورِ مردمیای بود که جز با فعالیت و تأثیر علما امکانپذیر نبود.
7️⃣ نقش بزرگ آیتالله #مدرس آنجایی که با فریادهای خود در صحن مجلس ملّی آن روز در مقابله با رضاخان، و تحویل کشور به انگلیسیها از این اقدام وطن فروشانه ممانعت کرد.
8️⃣ نقش آیت الله کاشانی در ملی شدن صنعت نفت.
9️⃣ و بالاخره نقش بی بدیل روحانیت در پیروزی #انقلاب_اسلامی مردم ایران
🔺 مجموع این حرکات انقلابی منتج به انقلاب اسلامی ایران شد و این نشان از حضور روحانیون در عرصه سیاست است.
✍️ حجتالاسلام علی اکبر عالمیان
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=1534
🆔 @asbaat_ir
📝#یادداشت| دموکراتترین و شوراییترین حرکت تروریستی تاریخ بشریت در مکه
🔺 سخنرانی دکتر #فیرحی در باب «عاشورا بحران خلافت» را میتوان در چند بخش مورد بررسی و نقدر قرار داد. ایشان در این سخنرانی تمام سعی و تلاشش را کرده که مدل مکی پیش از اسلام و بعد از آن را یک مدل #دیکتاتوری و غیر دموکرات قرار دهد و مدل مدنی پیش از هجرت پیامبر به آنجا را مدلی #شورایی بنامد.
🔺 بعد هم با این پیش فرض غیر واقع نتیجهگیری کردند که خلافت غلبه مدل مکی بر مدل مدنی بود و این دیکتاتوری موجد پدید آمدن دولت رانتیر و بعد هم عامل پدید آوردن عاشورا شد.
🔺این سخنرانی را می توان در چند بخش مورد بررسی و نقد قرار داد که بخش اول را با عنوان: «دموکرات ترین و شورایی ترین حرکت تروریستی تاریخ بشریت مکه» که پیش فرض دکتر فیرحی مبنی بر مدل دیکتاتوری در مکه است را کاملا متزلزل میکند.
🔸تبیین مدل حکومتی در مکه
🔺 مدلهای حکومتی تا پیش از ظهور اسلام اینگونه احصاء میشدند که بر اساس وسعت سرزمینی به دو سیستم #دولت_شهر و امپراطوی تقسیم میگشتند: 1. دولت شهر یا city state؛ در این نوع مدل ما شاهد حکومتی در گستره تنها یک شهر بودیم؛ 2. امپراطوری که شاهد یک حکومت مرکزی با جغرافیای گسترده که شهرهای زیادی را شامل میشد.
🔺 این دولت شهرها و یا امپراطوریها بر اساس تعداد حاکمان خود به حکومتهای: تک نفره؛ چند نفره؛ و همه تقسیم میشد.
🔸 1. حکومت تک نفره اگر خوب بود آن را «#منارشی» مینامیدند و اگر بد بود آن را «#تیرانی» میخواندند؛ 2. حکومت چند نفره اگر خوب بود آن را «#آریستوکراسی» و اگر بد بود نیز «#الیگارشی» مینامیدند و 3. حکومت همه اگر خوب بود آن را «#دموکراسی خوب» و اگر بد بود «دموکراسی بد» میخواندند.
🔸 البته نکتهای که متأسفانه بسیاری از پژوهشگران حتی بزرگان حوزه اندیشهورزی به آن عنایت ندارند این است که این دموکراسیها که حکومت همه بود حال چه خوب و چه بد، تنها چند درصد جامعه را شامل میشد و حق اظهار نظر داشتند. آنها عبارت بودند از مردانِ بالغِ آزاد، با این حساب زنان، افراد نابالغ و برده ها از شمول این حق خارج میشدند لذا درصد کمی شاید نهایت ده درصد از دولت شهرها را شامل میشد.
🔸بدون شک مکه یک دولت شهر بود، که سایر دولت شهرهایی چون #مدینه نیز در مجاورت آن بودند. وقتی این دولت شهر را بررسی کنیم به این نکته خواهیم رسید که مدل حکومتی در این شهر شباهت زیادی به دموکراسیهای یونان داشت.
🔸 یعنی مبتنی بر شور مستقیم مردانِ بالغِ آزاد حول مسائل مختلف بود، البته شاید آن را بتوان «الیگارشی» هم نامید؛ اما با دیکتاتوری و مدل غیر دموکرات دکتر فیرحی که مدعای ایشان است هیچ تناسبی ندارد.
🔸 پس با بررسی فکت های تاریخی به این مطلب می رساند که مکه دولت شهری با محوریت قریش بود و قریش نیز در مکانی به نام دارالندوه جمع میشدند و همه طوایف اصیل که جزو اشراف مکه بودند پیرامون مسائل مهم حکومت داری شور و مشورت میکردند.
🔸 واضحترین دلیل بر خلاف ادعای دکتر فیرحی، تصمیم دموکراتیک و شواریی قریش برای ترور پیامبر است، لذا یکی از مدعیات اصلی ایشان کاملا خلاف واقعیات تاریخی است.
ادامه دارد ...
✍️ حجت الاسلام محمد علی رنجبر
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2079
🆔 @asbaat_ir
📝 #یادداشت| عزمی رسانهای بر ایجاد تفرقه
🔺 امروزه جریانات گوناگونی از میان جریانات حوزوی و عالم نمایان دینی از سوی سرویسهای اطلاعاتی بیگانه برای دامن زدن به #تفرقه میان مسلمانان حمایت میشوند که از جمله آنها میتوان به نقش #سرویسهای_اطلاعاتی بیگانه در راه اندازی یا حمایت از شبکههای ماهوارهای و یا سایر مراکز تبلیغی و موسسات دینی برای انتشار افکار این جریانات انحرافی اشاره کرد.
🔺 رهبر انقلاب در تبیین عوامل ایجاد اتحاد دنیای اسلامی، پرهیز از «سوءظن و اهانت فرق مختلف #شیعه و #سنی نسبت به یکدیگر» را بسیار مهم دانستند و با اشاره به تلاش گسترده مراکز «جاسوسی و اطلاعاتی» غرب برای تفرقه افکنی خاطرنشان کردند: «آن تشیعی که با MI6 انگلیس مرتبط است و آن تسننی که مزدور CIA است هر دو ضد اسلام و ضد پیامبرند».
🔺 طبق بررسیها و پیگیریهای انجام شده، در حال حاضر حدود ۲۰ شبکه ماهوارهای وابسته به سرویسهای جاسوسی انگلستان، آمریکا و اسرائیل برای ایجاد و گسترش تفرقه میان مسلمین به فعالیت مشغولاند. هدف از تأسیس این شبکهها، ترویج افکار تفرقهافکنانه و معرفی مرجعیت ساختگی به دورترین مناطق و با زبانهای مختلف است.
🔺 این شبکهها غالبا از سالهای ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۳ راهاندازی شدهاند و همواره آزادانه به فعالیت مشغول بودهاند. هزینه راهاندازی و تولید برنامههای این شبکهها بسیار سنگین میباشد بطوریکه آقای هدایتی مدیر شبکه سلام درباره میزان هزینههای فقط یکی از این شبکهها میگوید: «هزینههای پخش و تولید ما ماهیانه بالغ بر ۹۵ هزار دلار است. ۷۵ هزار دلار آن استودیو پخش و ۲۰ هزار دلار آن به تولید برنامه اختصاص دارد.»
🔺 گرچه گاهی در ظاهر گفته میشود کسب درآمد و تامین هزینههای این شبکهها از طریق جمعکردن پول از خود مخاطبان و بینندگان خود میباشد و حتی برای این منظور، دفاتر و حسابهای بانکی نیز در سراسر جهان راهاندازی و اعلام شدهاند اما گردانندگان این شبکهها نمیتوانند نقش تامین مالی آنها از سوی سرویسهای اطلاعاتی و جاسوسی بیگانگان را مخفی کنند.
ادامه دارد ...
✍️ حجت الاسلام محمد ملکزاده
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2617
🆔 @asbaat_ir
پایگاه جریانشناسی اسباط
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان 2️⃣ #سیدمصطفی_خمینی/ بخش سوم 🔰 #وحدت_در_علم_و_عمل: 🔺یکی از
#پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان
2️⃣ #سیدمصطفی_خمینی/ بخش چهارم
🔰 #فرزند_خلف_خمینی
🔺پس از واقعه 15 خرداد 1342 و بازداشت #امام_خمینی (ره)، مسئولیت های گوناگونی پیش روی سید مصطفی خمینی قرار داشت؛ از یک سو می بایست که برای آزادی حضرت امام (ره) تلاش کند، از سوی دیگر، شبکه نهضت اسلامی را فعال نگه دارد و بالاخره، مدیریت بیت حضرت امام را بر عهده گیرد.
🔺او اعلامیههایی را تهیه کرده، برای روحانیون میفرستاد و دستورهای حضرت امام را که از داخل زندان به ترفندهای مختلف برایش میرسید، اجرا میکرد.
🔺#ساواک در یکی از گزارشهای خود چنین آورده است: در شهرستان قم، پسر آیت الله خمینی که مهم می باشد، به جای وی نشسته و دستورهای او را به مورد اجرا میگذارد و اعلامیههایی را تهیه می کند و برای روحانیون میفرستد.
🔺سید مصطفی خمینی در مدت 57 روز بازداشت خود، با تأثیرپذیری از اندیشه و عمل حضرت امام هیچ گونه تقاضای عفو و آزادی از زندان را به مقامات امنیتی و زندان قزل قلعه تسلیم نکرد و اسناد تاریخی نیز در این زمینه، مطلبی را بازگو نمیکنند.
🔺اما تلاش هایی از طرف #مراجع تقلید قم و سایر روحانیون و مبارزین، برای آزادی ایشان صورت میگرفت؛ زیرا آنها سعی میکردند با بهره مندی از وجود سید مصطفی که در عمل، خمینی دیگری بود به اعتراض مردم نسبت به تبعید حضرت امام انسجام بدهند تا بتوانند نتیجه مورد نظر را بگیرند.
🔺به هر صورت بعد از تبعید و با استقرار حضرت امام و حاج آقا مصطفی در #نجف_اشرف، مرحله دیگری از نهضت اسلامی شروع شد که متفاوت تر از دوره های قبل بود.
🔺در این مرحله، سید مصطفی پس از حضرت امام، نقش اول را در هدایت نهضت اسلامی بر عهده داشت. در این دوره که حدود سیزده سال به طول انجامید، در دوازده سال آن، سید مصطفی حلقه اتصال اجزای #نهضت_اسلامی در ایران و نقاط مختلف جهان، با کانون آن در نجف اشرف بود.
ادامه دارد...
🆔 @asbaat_ir
💢 آشنایی با #فمینیسم/ بخش دوم
🔰 زمينههاي شکلگيری فمينيسم
1️⃣ ظلم برخی از مردان نسبت به زنان
🔸 با وجود آنکه زنان، نيمی از جامعه بشری را تشکيل میدهند اما در بسياری از جوامع، بسياری از زنان، پيوسته در معرض ستم بسياری از مردان قرار داشتهاند. اوج اين ظلم و ستم را در همه دوران تاريخِ غرب میتوان مشاهده کرد، حتی همين امروز که غربيان خود را داعيهدار فمينيسم و آزادی و حقوق زن میدانند، به جرأت میتوان گفت زن در غرب از بدبختترين موجودات است.
2️⃣ ناديده گرفتن حقوق زنان
🔸 زن به حکم اینکه انسان است، دارای حقوقی است. اين حقوق به خصوص در اديان آسمانی که گرفتار تحريف نشدهاند، به خوبی نمايان است. در شريعت اسلام حقوق بسياری برای زن تشريع شده است اما در جوامع مدعی دينداری، حتی در جوامع مدعی مسلمانی، معمولاً حقوق زن ناديده گرفته شده است. برای مثال، امروزه بسياری زنان کارمند و صاحب شغل را میشناسيم که دستمزد آنان از جانب شوهر تصاحب میشود.
3️⃣ آزادیطلبی زنان
🔸 يکی ديگر از زمينههايی که منجر به شکلگيری تفکر فمينيسم گرديد، ميل زنان به آزادی بود. اين آزادی ممکن است معنايی معقول داشته باشد و به معنای «رهايي از قيود خواستههای نامعقول مردان» باشد، همچنان که ممکن است، معنايی نامعقول داشته باشد و به دنبال «آزادی از قيد دين و اخلاق»، «روابط جنسی آزاد» و يا «همجنسگرايی زنانه» باشد. معنای دوم آزادی، پيامد طبيعی لذتگرايی مادی است که خود ثمره فرهنگ اروپايی بعد از رنسانس است.
4️⃣ تعصب زنان
🔸 به گفته يک متفکر غربی: [پيدايش] نهضت آزادی زنان، افشاگر يک «بسيج تعصب» بود که به طور سنتی در درون يک تئوری سياسی عمل میکرد.
🔺 مقصر اصلی در پيدايش دو زمينه اول؛ يعني ظلم و ستم به زنان و ناديده گرفتن حقوق آنان را بايد مردان دانست اما دو زمينه ديگر را نمیتوان به مردان منتسب دانست، بلکه اين فرهنگ جديد غربی بود که زمينهساز اين تفکر گرديد. دست به دست دادن اين زمينهها و عوامل، به شکلگيری تفکری انجاميد که باعث شد زنان عليه مردان بشورند و در برخي از گرايشهای تند به کشتار جمعی مردان معتقد گردند.
🆔 @asbaat_ir