🔰 جریانشناسی #دفتر_تبلیغات_اسلامی_حوزه_علمیه_قم/ بخش سیزدهم
💠 ظهور یک زاویه
🔺 الف - خط فکری دفتر تبلیغات
♦️ بررسی #جریان_روشنفکری دفتر تبلیغات
🔹 رویکرد روشنفکری و #نواندیشی_دینی دفتر تبلیغات در دو سرفصل «عملكرد» و «نشریات و مجلات» مورد بررسی و کنکاش قرار میگیرد.
1️⃣ #عملكرد
🔹1.2. دلجویی از صاحب کتاب #شهید_جاوید
🔸 مرحوم #صالحی_نجف_آبادی یکی از چهرههای بسیار حاشیهساز در عرصه فکر و قلم است که با انتشار کتاب #شهیدجاوید مطرح و مشهور شد.
🔸 او با تردید در علم امام به حقایق عالم و تفسیر قیام #امام_حسین (علیه السلام) با این مبنا، با موج وسیعی از انتقادات و جوابیهها روبرو شد.
🔸 وی بعد از انقلاب نیز با نگارش کتاب "#ولایت_فقیه_حکومت_صالحان" موجب براشفتگی دلسوزان نظام و #انقلاب به ویژه حضرت امام میشود.
🔸 وی در این کتاب به شدت از ولایت انتخابی فقیه و نقش مردم در مشروعیتدهی به آن، حمایت میکند. هنگامی که این کتاب به رؤیت حضرت امام (ره) میرسد، دستور میدهد که این کتاب باید #خمیر شود.
🔺 نکته بسیار مهم و غیر قابل اغماض در این رابطه انتشار این کتاب توسط دفتر تبلیغات است. دفتر تبلیغاتی که با هدف نشر و گسترش مبانی انقلاب و مواضع حضرت امام(ره) تأسیس شد.
🔺 جالبتر از انتشار کتاب حکومت صالحان توسط دفتر تبلیغات، مواجهه بعدی برخی از اعضای دفتر با ایشان است. جعفری گیلانی که عضو هیئت مدیره دفتر است، اذعان دارد مرحوم صالحی از این برخورد حضرت امام(ره) رنجیده خاطر میشود، لذا ایشان را به دفتر تبلیغات آوردیم تا هم دلجویی از ایشان بشود و هم بتوان با این کار کمکی به مرحوم هاشمی در تنظیم تفسیر راهنما کرده باشیم.
🔺 #جعفری_گیلانی در این خصوص میگوید: «من آن زمان مجلس در خدمت ایشان (مرحوم #هاشمیرفسنجانی) بودم اما با دفتر تبلیغات هم ارتباط داشتم و چند روز در هفته را اینجا بودم.
🔸 یک روز آقای #عبایی (از مسئولین دفتر تبلیغات) آمد و گفت که برویم پیش آقای هاشمی، رفتیم و ایشان هم ناهار ما را در مجلس نگه داشت. در آنجا گفت فلانی غصه دل من این است که نمیدانم این یادداشتهایی که در زندان تهیه کردم را چه کار کنم، خودم هم نمیرسم. بعد چند نفر از رفقا را اسم برد که به فلانی دادم نتوانست کاری بکند، به فلانی دادم نتوانست کاری بکند. چه کار کنم؟
🔸 بنده به ایشان گفتم بده به من تا برای شما تنظیم کنم. رفت و یک کارتن را بغل کرد و بیست و یک دفتر و فیش را کنار اتاقش گذاشت و ما هم برداشتیم و آوردیم قم و این #مرکز_فرهنگ_قرآن ما از برکت آن ملاقات و آن جریان به وجود آمد. عدهای از دوستان را آنجا جمع کردیم تا آن فیشها را تنظیم کنند.
🔸 رفتم سراغ آشیخ نعمتالله صالحی، نویسنده کتاب شهید جاوید که پس از آن جریان منزوی شده بود. کما این که کتاب دیگری نوشته بود به نام حکومت صالحان، این را انتشارات ما چاپ کرده بود، بعد امام که دیده بود، دستور داده بود که آن را #خمیر کنید، خمیر کردیم. او رنجیده شده بود.
🔸 ایشان را آوردیم یک اتاق به او دادیم با امکانات که اصلاً تصورش را نمیکرد. بالاخره ایشان با این که مریض بود اما جدی کار کرد و در واقع تکمیل فرهنگ قرآن و #تفسیر_راهنما از برکت وجود ایشان است».
🔸 بها دادن به مرحوم صالحی كه با انتشار کتابهایی مانند شهید جاوید و حکومت صالحان در طیف روشنفکری درآمده بود آن هم با رفتار تندی که #حضرت_امام (ره) نسبت به کتاب حکومت صالحان داشتند و دستور خمیر کردن آن را صادر کرده بودند همه مؤید این مطلب است که دفتر تبلیغات گرچه در ابتدای تشکیل هدفش انتشار افکار حضرت امام(ره) بود اما هرچه جلوتر میرود این هدف بیشتر به شعار شباهت پیدا میکند تا تحقق عینی در عرصه عمل. از همین رو شکاف و زاویه دفتر تبلیغات با افکار و اندیشه حضرت امام روز به روز بیشتر میشد.
ادامه دارد ...
✍️ پژوهشگر اسباط
🆔 @asbaat_ir
🔰 زمینه سازان و حاملان #التقاط_اسلام_و_اومانیسم/ بخش هشتم
🔸 #میرزا_ملکم_خان
♦️ #سفیر رشوهگیر
🔻 این #روشنفکر غربزده، بیشرمانه #وابستگی_سیاسی، اقتصادی و فرهنگی ایران را به غرب توصیه میکند. به نظر او «ما حق اختراع نداریم و باید از صنایع باروت گرفته تا کفشدوزی، از غربیان سرمشق بگیریم…» و «ملل یوروپ هر قدر که در کارخانجات فلزات ترقی کردهاند، صد مراتب بیشتر در این کارخانجات انسانی پیش رفتهاند.»
🔻 بنابراین، او راه نجات کشور را در وابستگی بی چون و چرا به #استعمارگران_غربی میداند و بدگمانی دولت، علما و مردم ایران به استعمارگران و کمپانیهای خارجی را سد راه پیشرفت کشور اعلام میکند؛ آنجا که می نویسد:
🔻 بدگمانی و احتراز ما از کمپانیهای خارجه تا امروز، دلیل بی علمی و سد آبادی ایران بوده، باید از روی اطمینان علم این سدها را برداشت …. کمپانیها بدون امتیازات دولتی به ایران نخواهند آمد. دولت ایران هر قدر که بتواند باید به کمپانیهای خارجه امتیاز دهد.
🔻 دولت ایران باید خیلی متشکر باشد و خوشوقت باشد که کمپانیهای خارجه با احتمال #منافع بسیار مهم، سرمایههای مادی و علمی خود را بیاورند.
🔻 ملکم خان در دوره #ناصرالدین_شاه، دو بار مورد خشم پادشاه قرار گرفت: بار اول به دلیل تأسیس فراموشخانه و دوم، به سبب دریافت رشوه.
🔻 بار اول دستگیر شد و به #عراق تبعید گردید؛ ولی با وساطت میرزا حسین خان مشیرالدوله (سپهسالار) مورد عفو قرار گرفت و #سفیر ایران در مصر شد.
🔻 او پس از انتصاب #مشیرالدوله به وزارت خارجه و سپس صدارت اعظمی، ابتدا به عنوان مشاور وی و سپس سفیر ایران در #انگلیس منصوب شد.
🔻 در همین زمان، پس از دریافت چهل هزار لیره رشوه به تهران احضار گردید که از آمدن امتناع ورزید و با وساطت دوستانش، پنج سال دیگر سمت خود را حفظ کرد.
🔻 وی همچنین مقدمات اعطای #قراردادرویتر را فراهم ساخت و برای تامین مخارج سفر سوم شاه به اروپا به ناصرالدین شاه پیشنهاد داد که قرارداد #لاتاری (بخت آزمایی) را به شرکتی انگلیسی بدهد که با توجه به مخالفتها در ایران، این قرار داد امضا نشد و آبروریزی برای شاه را در پی داشت؛ از این رو ملکم خان از چشم شاه افتاد.
🔻 پس از مرگ ناصرالدین شاه و در دوران مظفرالدین شاه، ملکم سفیر ایران در #ایتالیا (رم) شد و تا پایان عمر در سال ۱۹۰۸م. در این سمت باقی ماند و در همان جا درگذشت.
🔻برخی منابع نیز مرگ او را در ۷۲ سالگی در #سوئیس نوشتهاند. ملكم در روزنامه قانون، که پس از مورد خشم قرار گرفتن ناصرالدین شاه در لندن منتشر میکرد، به انتقاد شدید از حکومت استبدادی #قاجار میپرداخت و معتقد بود این نظام حکومتی باید تغییر کند.
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4166
🆔 @asbaat_ir
🔖 بررسی شخصیت #سیدحسین_خمینی/ بخش نخست
🔰 حامیِ بنیصدر
🔸 سید حسین خمینی تنها فرزند ذکور #سیدمصطفی_خمینی و نوه سید روح الله خمینی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و #مرتضی_حائری_یزدی است. وی در سال ۱۳۳۸ در تهران متولد شد و دارای ۳ فرزند به نامهای مهدی، محمد، على است.
🔸 بهمن ۵۷ بود که طبق معمول بسیاری از مردم برای دیدار با #امام_خمینی (ره) به مدرسه رفاه رفته بودند که صدای بلند مشاجره از اتاق امام خمینی به گوش رسید.
🔸 شخصی یکریز در حال انتقاد از عملکرد بعضی از جریانهای انقلابی و از سویی دیگر حمایت از #بنی_صدر بود. حجت الاسلام خلخالی به سرعت به اتاق امام وارد شدند و شخص مذکور را به زحمت سوار ماشین کردند.
🔸 انحراف و بیتقوایی سید حسین بر امام چون روز نمایان شده بود. چند روز بعد امام در نامهای #فعالیت_سیاسی را بر سید حسین خمینی #حرام اعلام نمود. امام ورود یک چنین افرادی را به سیاست برای کشور خطرناک میدیدند و مثل همیشه پیش بینی امام درست از آب در آمد.
🔸 سید حسین خمینی هنگام انقلاب اسلامی در عنفوان جوانی قرار داشت و با سرنگونی رژیم مخلوع #شاه از #نجف به ایران بازگشت، وی از همان ابتدا در طیف ابوالحسن بنیصدر و حامیان مجاهدین خلق قرار گرفت و حتی در مقابل چهرههایی نظیر علی اکبر #هاشمی_رفسنجانی، #صادق_خلخالی و عبدالرحیم #ربانی_شیرازی موضعگیری نمود.
🔸 حمایت وی از سازمان آنقدر شدت یافت که وی در اردیبهشت ماه ۱۳۶۰ و در کوران تیره شدن روابط بنیصدر و #مجاهدین_خلق با امام (ره) و به طبع آن عزل بنیصدر، طی یک سخنرانی در مشهد از بنی صدر حمایت نموده و به انتقاد از #دکتر_بهشتی و علی اکبر هاشمی رفسنجانی و توهین به #محمدجواد_باهنر پرداخت.
🔸 هاشمی در کتاب خاطرات خود با عنوان عبور از بحران درباره این ماجرا چنین مینویسد: «ساعت هفت صبح جلسه هیئت رئیسه داشتیم؛ در آن جلسه، سخنرانی پریروز حسین آقای خمینی در مشهد مطرح و به همه مطبوعات اطلاع داده شد که حرفهای او را ننویسند.
🔹 ظهر، احمد آقای خمینی و آقای صانعی ناهار را مهمان من بودند؛ در مورد حسین آقا و صحبتهای مشهد بحث شد؛ باید به هر نحو که شده سعی کنیم که محفوظ بماند؛ برخورد را صلاح ندانستیم و راه ارشاد را پیشنهاد کردیم.»
🔸 سید حسین از سال ۱۳۸۴ به کشور بازگشته است و در حال حاضر در شهر #قم تحت نظارت است، اما از ادعاها و رفتار عجیب خود دست برنداشته و باز هم در ادامه جنگ روانی خود مدعی شده است که میخواهد اسنادی را از چگونگی کشته شدن پدرش – لابد به دست پدربزرگش یا اطرافیان او- منتشر کند!
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4213
🆔 @asbaat_ir
#لوح_نگاشت| راه اندازی شبکه عظیم تبلیغاتی
💠 امام خامنه ای: #حضرت_عسکری (علیهالسلام) در همان شهر #سامرا، که در واقع مثل یک پادگان بود توانسته بودند با یک #شبکهی_عظیم_تبلیغاتی و تعلیماتی این همه #ارتباطات را با سرتاسر دنیای اسلام تنظیم کنند. فقط این نبود که مسائل نماز و روزه یا طهارت و نجاسات را جواب بدهند؛ در موضع «امام» با همان معنای اسلامىِ خودش قرار میگرفتند و با مردم حرف میزدند.»
🗓 ۱۳۸۲/۲/۲۰
🆔 @asbaat_ir
💢 #شیطان_پرستی و عوامل ورود آن در ایران/ بخش هفتم
🔰 زمينهها وعوامل جذب جوانان
🔺 بدون شک جذب افراد و گروهها به يک تفکر خاص، ريشه در يکسری زمينهها دارد. گرايش برخی جوانان ايرانی به شيطانپرستی نيز از اين قاعده مستثنی نيست.
🔺 سهم زمينههايی مانند: هيجانخواهی، آزادیخواهی، نا آگاهی، مدگرايی، رفاه و بیدردی، انگيزه سياسی و ابراز مخالفت و در نهايت افول معنويت را نيز نمیتوان در اين امر ناديده گرفت.
🔺 مروری کوتاه بر اخبار و اطلاعات موجود در مورد پيروان اين تفکر، يکی از راههای مناسب براي تيپشناسی اين افراد است.
🔺 کمتر ماهی است که اخباری در مورد دستگيری کسانی از طرفداران اين تفکر در رسانهها منتشر نشود.
🔺 اطلاع از اخبار برگزاری پارتیها و جشنهای نامتعارف و ديدن تصوير کسانيکه بازداشت شدهاند، کمک خوبی جهت شناخت تيپ اين افراد است.
🔺 آنچه از سر جمع گزارشها به دست میآيد، بيانگر آن است که معمول اين افراد، از اقشار مرفه جامعه هستند که دغدغه مادی ندارند. #مرفهين بیدردی که در قالب گروههای زير قابل دستهبندی هستند:
1⃣ تحصيلکردگان و سرخوردگان اجتماعی خارج از کشور که عمدتا دچار خسارت و شکستهای سنگين مادی و معنوی شدهاند.
2⃣ فرزندان #منافقان فراری، سلطنتطلبها، مفسدان اقتصادی رژيم #پهلوی که قبل و بعد از انقلاب موفق به فرار از کشور و محاکمه انقلابی شدند.
3⃣ افرادی از خانوادههای بسيار ثروتمند ساکن و مقيم داخل کشور که عمدتا دارای روابط خانوادگی و… با خارج نيز مرتبط میباشند.
4⃣ فعالان حوزه هنر و #موسيقی که با کشورهای ديگر علیالخصوص آمريکا، انگليس، کانادا و استراليا در ارتباط بوده و بنا به دلايل شغلی و حرفهای به اين کشورها مسافرتهای متعددی داشتهاند.
5⃣ جاسوسان فرهنگی سازمانهای اطلاعاتی و امنيتی #آمريکا و رژيم صهيونيستی که با هدف استحاله #فرهنگی وارد کشور شدند. براي نمونه در يک #پارتی در اطراف کرج که ۹۰ نفر دستگير شدند، همگی از اين نوع افراد بودند.
ادامه دارد ...
✍️ حجت الاسلام والمسلمین مصطفی اسکندری
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2065
🆔 @asbaat_ir
🔰 #سکولارشدن_حوزهها_آرزوی_دیرینه_دشمنان/ بخش پنجم
📝 #یادداشت| بدبین کردن حوزه نسبت به #نظام_اسلامی از سیاستهای #سلطه_گران جهانی
🔸 در قرون گذشته نيز روند «جداسازی دين از سياست» و «تضاد بين دين و علم» شتاب فزايندهای به خود گرفت.
🔸 اين روند به ويژه در يك قرن اخير به اوج خود رسيد به گونهای كه جوامع اسلامی اين مسئله را تقريباً امری پذيرفته شده تلقی كردند.
🔸 بسياری از متدينين و رهبران مذهبی با همان ذهنيتها و جهان بينی هايی كه به جدايی و تعارض ميان دنيا و آخرت، آسمان و زمين، ماده و معنی، معاش و معاد، عقل و دين، علم و ايمان و عقيده و عمل، متمايل بودند، به طور طبيعی قائل به جدايی #دين از #سياست نيز بودند.
🔸 آنها دين را به اهلش و سياست را هم به اهلش واگذار كرده و با اين سطح از جهان بينی مذهبی، زمينه انزوای دين و حذف نقش آن را در جامعه و جهان اسلام فراهم نموده بودند.
🔸 دقیقا بر همین اساس است که تلاش همه جانبه دشمنان بر جدا ساختن حوزههای علمیه به عنوان اصلیترین منبع تغذیه فکر دینی از سیاست و #حکومت استوار گردیده است.
🔸 به تعبیر مقام معظم رهبری: «سیاست سلطهگران جهانی این بوده و هست که مراکز دانش دین را منزوی، منفعل، بیروحیّه، بیابتکار، وابسته به خود و فارغ از آرمانهای بزرگ کنند.
🔹 آنان را به جدایی دین از سیاست، معتقد و از همگامی دین با تحوّلات شگرف جهانی مأیوس سازند، این ترفند نسبت به حوزههای علمیه، بکار رفته و تأثیراتی نیز کرده بود.»
🔸 به همین جهت است که «میکوشد #حوزه را نسبت به نظام اسلامی بیتفاوت یا بدبین سازد و متقابلاً نظام اسلامی را نسبت به حوزه بیاعتنا یا بیگانه بدارد. هم در حوزه و هم در محیطهای تصمیمگیری مسؤولان نظام، باید با این انگیزهها مقابله و در برابر آنها هشیاری نشان داده شود.»
🔸 دشمنان این کوشش و تلاش را با استفاده از همه امکانات خود مصروف می دارند و از هیچ کاری برای تحقق این آرزوی دیرینه خود غفلت نمی کنند: «امروز بسیاری از همت و پول و ابتکار و طراحی و برنامهریزی استکبار جهانی، مصروف این میشود که ببیند چگونه میتواند همین شما #طلاب و فضلا و علما را از راه راست #انقلاب منحرف کند. برای این کار، پول خرج میکنند. »
🔸 علت این همه سرمایهگذاری نیز کاملا مشخص است؛ از بین بردن اسلام و انقلاب: «میدانند اگر علما، همچنانکه تا امروز پیشگام این انقلاب بودهاند و در صفوف مقدم، در جنگ، در صحنههای انقلابی و در صحنهی سیاست حضور داشتهاند، باز هم حضور داشته باشند، بههیچوجه استکبار نمیتواند با این انقلاب روبهرو بشود. میخواهند این مانع – یعنی شما جامعه علمای اسلام – را از سر راه بردارند. برای این کار، برنامهریزی میکنند.»
🔸 دشمنان به خوبی میدانند که: «اگر روحانیون کشور ما در میدان نبودند و پرچم انقلاب به دوش آنها نبود، این پیروزی بهدست نمیآمد. این را دشمن میداند؛ لذا حقد عظیم او در درجهی اول متوجه اسلام و روحانیت است.»
📝 حجت الاسلام علی اکبر عالمیان
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4106
🆔 @asbaat_ir
🔰 بررسی جریانهای مختلف #حوزه_علمیه_قم/ بخش چهارم
🎙 #مصاحبه| نباید به حوزه نگاه بسیط داشته باشیم
🔺#حجت_الاسلام_والمسلمین_غفاریفر در پاسخ به این سؤال که آیا نشان دادن و توصیف پراکندگی موجود در حوزه علمیه مضر است و یا اینکه گامی در جهت اصلاح و پیشبرد اهداف آن است؟ گفت: سؤال میکنم: آیا اگر ما گفتیم در حوزه تشتّت هست و افرادی کارهایی در جهت عکس حرکت حوزه انجام میدهند، به حوزه توهین کردهایم؟ دروغ گفتهایم؟ تهمت زدهایم؟
🔺 این تشتت را خیلی منطقی در مورد تمام پدیدهها نشان دادیم، حوزه هم که از آنها خارج نیست. هیچ عالم متقی نمیگوید که هر که در حوزه آمده است پاک است؛ به همین دلیل شیعه از همان ابتدا نظریه #عدالت_صحابه را اساسش را زد. قرآن #منافقان را از اصحاب پیامبر معرفی کرد، تازه گفت که بعضی از اینها اینقدر پیچیده هستند که پیامبر، شما هم آنان را نمیشناسید.
🔺 پس ما قائل به نظریه عدالت صحابه نیستیم، و قائل نیستیم که هر کس آخوند شد و عبا و عمامه گذاشت سالم است، هر که پایش را در حوزه گذاشت سالم است؛ بخصوص وقتی نفاق را بینالمللی ببینیم. اگر قرار است که #آمریکا ما را از بین ببرد، اگر قرار است که #اسرائیل ما را در سطح جهان از بین ببرد، یعنی آنها که ما منافعشان را از بین بردیم، آنها با چه ابزاری بهتر از این به مقابله بیایند؟
🔺 پس هم عوامل و هم انگیزه و داعیه هست؛ آنها داعیه دارند، یعنی چیزی که اینها را دعوت میکند که مهربانتر از مادر شوند، اینها از آن عوامل استفاده میکنند و هر کدام از طریقی ضربه میزنند. من همین دو سه روز پیش یک مقاله کوچکی در شبکههای اجتماعی گذاشتم با عنوان «مغازهداران دونبش را بیشتر بشناسید» که برای مثال یک نمونه میگویم.
🔺 شخصی هم با طیف #قمهزنِ مدّعی ولایتمداری و هم با طیف مدّعی تقریب که زیارت عاشورا، عصمت اهلبیت و علم لدنی را یک طوری میخواهد تخریب کند و زیر سؤال ببرد، این فرد با هر دو طیف، جور است؛ چطور با هر دو جور میشود؟ به تناسب تقریبی،(نه تقریبی شرعی)؛ مواد تهیه میکند و به تناسب این قمهزنها هم برای آنها مواد تهیه میکند.
🔺 حالا با این حرفی که زدم گام اولی که برای مخاطب خودم برداشتم، انگیزه ایجاد کردم، برادران به حوزه #بسیط نگاه نکنیم، خواهران روحانی و طلبه به حوزه بسیط نگاه نکنید؛ یعنی چه؟ یعنی اول ببینید که یک دنیا زمینه تنوع در حوزه هست، همانها که اسم بردم، مثبت، منفی آنها را هم اسم بردم، داعیه تشدید آنها را هم نگاه کنید و بعد نسبت به حوزه قضاوت کنید.
🔺 آیا جریان سکولار هیومنیزم، یا انسانیزم، یا انسانخدایی که سیصد سال است توسط صهیونیستها در سطح جهان تبلیغ میشود، دست از سر حوزه برمیدارد؟ چون آخرین دینی که هنوز تسلیم نشده اسلام است، بخصوص با قرائت #شیعه.
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4155
🆔 @asbaat_ir