🔺بسم الله الرحمن الرحیم
در ادامه مصاحبه های پروژه ی #دانشگاه_ادیان به مصاحبه با دکتر محمدمهدی علیمردی پرداختیم
ایشان در سال ۱۳۶۴ وارد#حوزه_علمیه شدند و به مدت ۷ سال در درس خارج اساتید حوزه شرکت کردند
این جانباز و بسیجی دوران دفاع مقدس در کنار دروس حوزوی موفق به اخذ دکترای فلسفه دین از دانشگاه پونای هند گشت
و در دوران فعالیت های فرهنگی و اجتماعی مسئولیتهای بسیاری را عهده دار بودند از آن میان می توان به #ریاست دانشکده ادیان اشاره کرد
👇🏻🔻🔻👇🏻
@asbaat_ir
📌 اختصاصی #اسباط:
🔖 پرونده ویژه| #دانشگاه_ادیان
🎙 مصاحبه با #دکتر_محمد_مهدی_علیمردی
💢 بخش نخست
🔰 تفاوت دانشگاه ادیان یا مرکز ادیان چه بود!؟
🔰 آیا فقط در بخش پژوهشی تفاوت داشتنند؟!
🆔 @asbaat_ir
پایگاه جریانشناسی اسباط
📌 اختصاصی #اسباط: 🔖 پرونده ویژه| #دانشگاه_ادیان 🎙 مصاحبه با #دکتر_محمد_مهدی_علیمردی 💢 بخش نخست
🔺تفاوت مرکز ادیان با دانشگاه ادیان چه بود؟
🔺آیا فقط در بخش پژوهشی تفاوت داشتند؟
💬دکتر علیمردی
وقتی مرکز به دانشگاه ادیان تبدیل شد فعالیت ها بیشتر به سمت #آموزش و متمرکز گشت و طبیعتاً #پژوهش ها کمرنگ شد
🔶فضای پژوهشی مرکز اگر همچنان #زنده میماند خیلی بهتر از این بود که الان ما فقط صرفاً در مسیر آموزش افتادیم...
🔶برخی کارشناسان معتقدند با پیروزی انقلاب اسلامی دوره آموزشی تدوین شده برای طلاب #مدرسه_حقانی , مسیر شهید بهشتی و شهید قدوسی به اتمام نرسید و همین مسئله موجب شد تا بسیاری از طلاب این مدرسه پس از ورود به مسائل اجرایی دچار #انحرافات میشوند
🔶 در آن زمان آقایان به جای عبرت گیری از آن مقطع، مرکز ادیان را #نیمه_کاره و بدون پایان رساندن دوره پژوهشی، آن را تعطیل و به سراغ #دانشگاه_ادیان رفتند.
🔶 یکی از نقدهای جدی به دانشگاه ادیان که «آقای دکتر علی مردی» به درستی به آن اشاره می کنند همین نگاه و تحلیل است که وقتی هنوز پژوهشِ عمیق -توسط افرادی که شخصیت علمی و اخلاقیِ ایشان شکل نگرفته- انجام نشود، چگونه سیستم آموزشی طراحی و جذب نیرو صورت میگیرد و
دانشگاه تاسیس میشود؟!
که به سرعت در رشتههای مختلف دامنه خود را گسترش میدهد و علیرغم نقد های داخل #حوزه و برخی محافل علمی کشور مورد استقبال دانشگاهها و مراکز در خارج از کشور قرار میگیرد!
🔶حتی هزینههای برخی دوره های آموزشی برخی از دانشجویان این دانشگاه را مراکز خارج از کشور متقبل میشود
این مصاحبه ادامه دارد....
🔶با کانال اسباط مشرف به جریان شناسیِ حوزه و روحانیت باشید...
🔰@asbaat_ir
پایگاه جریانشناسی اسباط
📌 اختصاصی #اسباط: 🔖 جریان شناسی #نشست_اساتید/ بخش 3 🔰 عدم ورود نشست اساتید به مسائل سیاسی 👇👇👇 🆔 @
📌 اختصاصی #اسباط:
🔖 جریان شناسی #نشست_اساتید/ بخش ۴
🔰آیا یکی از اهداف اصلیِ تشکیل نشست اساتید،صیانت از #کیان_حوزه و تلاش برای تقویت کمّی و کیفی حوزه بود؟!
🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
پایگاه جریانشناسی اسباط
📌 اختصاصی #اسباط: 🔖 جریان شناسی #نشست_اساتید/ بخش ۴ 🔰آیا یکی از اهداف اصلیِ تشکیل نشست اساتید،صیان
📌 اختصاصی #اسباط:
🔖 جریان شناسی #نشست_اساتید/ بخش ۴
🔰صیانت از کیان حوزه و تلاش برای تقویت کمی و کیفی حوزه!
🔷در ادامه ی مصاحبه با آقای #هادوی_تهرانی یکی دیگر از اهدافی که برای شکل گیریِ نشست دوره ای اساتید مطرح شد،«صیانت از کیان حوزه» بود!
استاد هادوی در تبیین این هدف چنین میگویند:
«هدف این مجموعه که بارها در دیدار با #مراجع_تقلید این نکته را تاکید کردهایم از اول این بوده اصلیترین و مهمترین هدف، #صیانت_از_حوزه_علمیه_قم و کیان حوزه است که معتقدیم برای این صیانت باید
«جایگاه مرجعیت» در حوزه تقویت و تثبیت شود و تجربه بیش از یک دهه فعالیت این نشست همین (تقویت و ارتقای مرجعیت) در مسائل حوزه بوده است.»
🔷این هدف که فی نفسه هدفی مقدس و تحسین برانگیز است، این سؤال را بهوجود میآورد که مگر #کیان_حوزه در خطر بوده است تا عدهای به فکر حراست از آن بیفتند؟!
یا اینکه مگر نهادی چون #جامعه_مدرسین، شورای عالی حوزه، مرکز مدیریت حوزه، مجمع نمایندگان طلاب و... برای حراست از کیان حوزه تأسیس نشدهاند و برای این مهم کافی نیستند؟!
🎙محور بعدی صحبت آقای هادوی تهرانی این بود که یکی دیگر از وظایف نشست دوره ای اساتید،تلاش برای [ ارتقای کیفی و کمّی حوزه ] است!
🔷 ایشان در ادامه فرمودند: «یکی دیگر از اهداف این مجموعه این بوده است که سعی کنیم در راستای ارتقای کیفی و کمی حوزه تلاش کنیم،برای ارتقای مباحث معنوی و اخلاقی در حوزه، برای اصلاح تقویم آموزشی حوزه، برای اصلاح ساختار امتحانات در حوزه، برای بازنگری رشتههای تخصصی در حوزه، برای پیگیری مطالبات رهبری در حوزه، برای پاسخگویی به نیازهای روز از سوی حوزه، برای رد شبهات نسبت به اسلام، مکتب اهل بیت علیهم السلام و نقش حوزه در این زمینه، برای مقابله با #جریانات_تکفیری در جهان اسلام که حوزه باید چه نقشی ایفا بکند جلساتی داشتیم، یعنی اگر موضوعات جلسه عمومی دقت شود همه مسائلی بوده که به نظر میآید مهمترین مسائلی است که در حوزه باید به آنها بپردازند و خواستههای رهبری و مراجع است که ما سعی کردیم پیگیری کنیم.»
🔷لازم به ذکر است که این هدف نیز چون دیگر اهدافِ مطرح شده،خوب و مهم و اساسی است ولی هنوز یک ابهام درباره آن وجود دارد و آن اینکه مگر مجموعه نهادهای موجود حوزوی برای تأمین این موارد کفایت نمیکردند؟!
یا نمیتوان با کمک و مدد رسانی به ایشان عملکرد مثبت و بهتری را در نسبت با این دغدغهها شاهد باشیم؟!
و از نظر (مؤسسینِ نشستِ دوره ای) تنها راه تأمین این اهداف تأسیس یک تشکل #عریض_و_طویل با این کیفیت است؟!
🔸ادامه دارد ...
✍ پژوهشگرِ اسباط
🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
📌 اختصاصی #اسباط:
🔖 جریان شناسی #نشست_اساتید/ بخش ۵
🔰آیا نشست اساتید،مجمعی بعنوان بازوی مشورتیِ مراجع بود؟
🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
پایگاه جریانشناسی اسباط
📌 اختصاصی #اسباط: 🔖 جریان شناسی #نشست_اساتید/ بخش ۵ 🔰آیا نشست اساتید،مجمعی بعنوان بازوی مشورتیِ مر
📌 اختصاصی #اسباط:
🔖 جریان شناسی #نشست_اساتید/ بخش ۵
🔰آیا مراجع تقلید نیازمند بازوی مشورتی، آن هم از جانب مجمع نشست اساتید هستند؟!
🔶یکی دیگر از اهداف ذکر شده برای شکل گیری مجمع نشست اساتید بنابر نظر آقای #هادوی_تهرانی ،این بود که این مجمع بعنوان یک #بازوی_مشورتی مراجع عظام تقلید عمل میکند!
🔶ایشان در ادامه مصاحبه خود در باب اهداف تأسیس نشست میگوید:«بعضی موارد بوده که به صورت خاص از سوی مراجع به نشست #مأموریت داده شده و یک کار خاص برای پیشنهاد یا طرحی که یک مرجع بزرگوار داشته انجام شده است، مثلاً حضرت آیتالله مکارم نظرشان این بود که یک کاری در حوزه برای حمایت از طلاب فاضل و ارتقای کیفی آموزشهای این قشر از طلاب انجام شود، ایشان فرمودند شما طرحی تهیه کنید، نشست جلساتی را برگزار کرد و کارگروه خاص برای این کار ایجاد شد، حاصل جلسات در قالب طرحی به ایشان ارائه شد، البته ایشان بعد فرمودند جناب #آقای_مقتدایی که آن موقع مدیریت حوزه را داشتند خودشان قبول کردهاند که این کار را انجام دهند در نتیجه نشست راجع به اجرای آن طرح اقدامی نکرد.
🔶علی ایّ حال ما همیشه سعی کردهایم در واقع نوعی حامی مرجعیت و #رهبری در حوزه، نوعی بازوی مشورتی برای مدیریت حوزه و نوعی حامی فضلا و مدرسین حوزه باشیم و به صورت عام تلاش کردیم که کیان حوزه را تقویت کنیم و ساختارهای سنتی حوزوی را به تناسب شرایط موجود ارتقا ببخشیم، طرح دیگری مطرح شد اما هنوز اجرایی نکردهایم که راجع به برگزاری کرسیهای #نظریه_پردازی بحث شد و یک جلسه مجمع عمومی به همین اختصاص پیدا کرد!
🔷بنابر آنچه گذشت ۴ هدف
۱_حفظ دروس آزاد
۲_صیانت از کیان حوزه
۳_ارتقای کمی و کیفی حوزه
۴_بازوی مشورتی مراجع
مهمترین اهداف از تأسیس «نشست دورهای» بودهاند.
اما این اهداف در عین اهمیت و ضرورت آیا از وظایف ذاتی سازمان و نهاد مدیریت حوزههای علمیه نیست؟!
آیا با دیدن برخی کاستیها در نهادهای رسمی موجود که وظیفه تأمین برخی اهداف و مأموریتها را دارند باید نهادی جدید و #مستقل تأسیس نمود؟!
یا اقدام منطقی کمک به رفع نقایصِ نهاد موجود و گام نهادن در مسیر اصلاح و ارتقاء آن است؟!
اینها ابهاماتی است که در بخش تحلیلی بیشتر از آنها سخن خواهیم گفت.
ادامه دارد...
🔶با اسباط همراه باشید
http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
📚#منشور_روحانیت
💬 #امام_خمینی
به مناسبت سالگرد ابلاغ #منشور_روحانیت توسط حضرت امام خمینی (ره)،امروز خلاصه و گزیده ای از این منشور مهم و راهگشا در کانال #اسباط بارگذاری میشود
@asbaat_ir
پایگاه جریانشناسی اسباط
📚#منشور_روحانیت 💬 #امام_خمینی به مناسبت سالگرد ابلاغ #منشور_روحانیت توسط حضرت امام خمینی (ره)،امروز
📚 #منشور_روحانیت
🔶به مناسبت سالگرد ابلاغ #منشور_روحانیت
✅((بخش #یک از دو))
💠 تصور نمی کنم برای بررسی عمیق همه جانبه علوم اسلامی طریقهای مناسبتر از شیوه علمای سَلف یافت شود.
💠 روحانیت متعهد، به خون سرمایه داران زالو صفت تشنه است و هرگز با آنان سر آشتی نداشته و نخواهد داشت.
💠 ضربات #روحانیت_ناآگاه و آگاهِ وابسته،به مراتب کاری تر از #اغیار بوده و هست.
💠 #خون_دلی که پدر پیرتان از این دسته متحجر خورده است هر گز از فشارها و سختی های دیگران نخورده است.
💠 به زعم بعض افراد،روحانیت زمانی قابل احترام و تکریم بود که حماقت از سراپای وجودش ببارد و الا عالِم سیّاس و روحانیِ کاردان و زیرک، کاسهای زیر نیم کاسه داشت.و این از #مسائل_رایج حوزهها بود که هر کس کج راه میرفت متدینتر بود!
یادگرفتن #زبان_خارجی،کفر و #فلسفه_و_عرفان، گناه و شرک بهشمار میرفت. در مدرسه فیضیه فرزند خُردسالم، مرحوم مصطفی از کوزهای آب نوشید،کوزه را آب کشیدند! چرا که من فلسفه میگفتم.
تردیدی ندارم اگر همین روند ادامه مییافت، وضع روحانیت و حوزهها، وضع کلیساهای #قرون_وسطی میشد که خداوند بر مسلمین و روحانیت منت نهاد و کیان و مَجد واقعی حوزهها را حفظ نمود.
💠 شیوه مقدسمآبی و #دین_فروشی عوض شده است.شکست خوردگان دیروز،#سیاست_بازان امروز شدهاند.آنها که به خود اجازه ورود در امور سیاست را نمیدادند، پشتیبان کسانی شدند که تا براندازی نظام و #کودتا جلو رفته بودند. غائله ی قم و تبریز با هماهنگی چپیها و سلطنتطلبان و تجزیهطلبان کردستان تنها یک نمونه است که میتوانیم ابراز کنیم که در آن حادثه ناکام شدند ولی دست برنداشتند و از #کودتای_نوژه سر در آوردند، باز خدا رسوایشان ساخت!
💠دستهای دیگر از روحانینماهایی که قبل از انقلاب، دین را از سیاست جدا میدانستند و سر به آستانه #دربار میساییدند،یکمرتبه متدین شده و به روحانیون عزیز و شریفی که برای اسلام آنهمه زجر و آوارگی و زندان و تبعید کشیدند تهمت #وهابیت و بدتر از وهابیت زدند. دیروز مقدسنماهای #بی_شعور میگفتند دین از سیاست جداست و مبارزه با شاه #حرام است، امروز میگویند مسئولین نظام #کمونیست شدهاند! تا دیروز مشروبفروشی و فساد و فحشاء و فسق و حکومت ظالمان برای ظهور امام زمان -ارواحنا فداه- را مفید و راهگشا میدانستند، امروز از اینکه در گوشهای خلاف شرعی که هرگز خواست مسئولین نیست رخ میدهد، فریاد وا اسلاما سر میدهند!
دیروز #حجتیه_ای_ها مبارزه را حرام کرده بودند و در بحبوحه مبارزات تمام تلاش خود را نمودند تا اعتصاب چراغانی نیمه شعبان را به نفع شاه بشکنند، امروز #انقلابی_تر از انقلابیون شدهاند! ولایتیهای دیروز که در سکوت و تحجر خود آبروی اسلام و مسلمین را ریختهاند، و در عمل پشت پیامبر و اهل بیت عصمت و طهارت را شکستهاند و عنوان ولایت برایشان جز تکسُّب و تعیش نبوده است،امروز خود را بانی و وارث ولایت نموده و حسرت ولایت دوران شاه را میخورند!
💠 در یک تحلیل منصفانه از حوادث انقلاب خصوصاً از حوادث ده سال پس از پیروزی باید عرض کنم که انقلاب اسلامی ایران در اکثر اهداف و زمینهها موفق بوده است و به یاری خداوند بزرگ در هیچ زمینهای مغلوب و شکست خورده نیستیم، حتی در جنگ پیروزی از آن ملت ما گردید و دشمنان در تحمیل آنهمه خسارات چیزی به دست نیاوردند. البته اگر همه علل و اسباب را در اختیار داشتیم در جنگ به اهداف بلندتر و بالاتری مینگریستیم و میرسیدیم ولی این بدان معنا نیست که در هدف اساسی خود که همان دفع تجاوز و اثبات #صلابت_اسلام بود مغلوب خصم شده ایم. هر روز ما در جنگ برکتی داشتهایم که در همه صحنهها از آن بهره جستهایم.
ما انقلابمان را در جنگ به جهان #صادر نمودهایم، ما مظلومیت خویش و ستم متجاوزان را در جنگ #ثابت نمودهایم،ما در جنگ، پرده از چهره تزویر #جهان_خواران کنار زدیم، ما در جنگ، دوستان و دشمنانمان را شناختهایم، ما در جنگ به این نتیجه رسیدهایم که باید #روی_پای_خودمان بایستیم، ما در جنگ ابهت دو ابرقدرت #شرق_و_غرب را شکستیم، ما در جنگ ریشههای انقلاب پر بار اسلامیمان را محکم کردیم، ما در جنگ حس برادری و #وطن_دوستی را در نهاد یکایک مردمان بارور کردیم، ما در جنگ به مردم جهان و خصوصاً مردم منطقه نشان دادیم که علیه تمامی قدرتها و ابرقدرتها سالیان سال میتوان مبارزه کرد، جنگ ما کمک به افغانستان را به دنبال داشت، جنگ ما #فتح_فلسطین را به دنبال خواهد داشت!
متن کامل:https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://farsi.khamenei.ir/special%3Fid%3D3937&ved=2ahUKEwiC886qkOXnAhXiSRUIHYAkA7cQFjAAegQIAhAB&usg=AOvVaw08DNe0wVSiXvvGobUVhbcB&cshid=1582373426783
با #اسباط همراه باشید
🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚 #منشور_روحانیت
🎥 #کلیپ
🔷دلیل بیان و ارسال منشور روحانیت توسط حضرت امام چه بود؟
🔷نقش مرحوم #منتظری در حوادثی که منجر به ابلاغ این پیام شد را چگونه باید تحلیل کرد؟
🔷منشور روحانیت از #کمین_تحجر در حوزه تا سرمایه داری #زالو_صفت
@asbaat_ir
پایگاه جریانشناسی اسباط
📚 #منشور_روحانیت 🎥 #کلیپ 🔷دلیل بیان و ارسال منشور روحانیت توسط حضرت امام چه بود؟ 🔷نقش مرحوم #منتظر
🔷گزیدهای از #منشور_روحانیت حضرت امام خمینی به مناسبت سالگرد ابلاغ آن
🔰(بخش #دو از دو)پایانی
🔶جنگ ما جنگ حق و باطل بود و تمامشدنی نیست، جنگ ما جنگ فقر و غنا بود، جنگ ما جنگ #ایمان و #رذالت بود و این جنگ از آدم تا ختم زندگی وجود دارد.
🔶من در اینجا از مادران و پدران و خواهران و برادران و همسران و فرزندان شهدا و جانبازان به خاطر #تحلیلهای_غلط این روزها رسماً #معذرت میخواهم و از خداوند میخواهم مرا در کنار شهدای جنگ تحمیلی بپذیرد!
ما در جنگ برای یک لحظه هم نادم و پشیمان از عملکرد خود نیستیم.
🔶نباید برای رضایت چند #لیبرال_خود_فروخته در اظهارنظرها و ابراز عقیدهها به گونهای غلط عمل کنیم که _حزب_اللّه عزیز احساس کند جمهوری اسلامی دارد از مواضع اصولیاش عدول میکند.
🔶ما شعار سرنگونی رژیم شاه را در عمل نظاره کردهایم، ما شعار آزادی و استقلال را به عمل خود زینت بخشیدهایم، ما شعار #مرگ_بر_آمریکا را در عمل جوانان پرشور و قهرمان و مسلمانان در تسخیر لانه فساد و جاسوسی آمریکا تماشا کردهایم،ما همه شعارهایمان را با عمل محک زدهایم.البته معترفیم که در مسیر عمل،موانع زیادی به وجود آمده است که مجبور شدهایم روشها و تاکتیکها را عوض نماییم.
🔶علاوه بر اینکه باید مواظب القائات #روحانی_نماها و مقدسمآبها باشند،از تجربه تلخ روی کار آمدن انقلابینماها و به ظاهر عُقلای قوم که هرگز با اصول و اهداف روحانیت آشتی نکردهاند عبرت بگیرند که مبادا گذشته تفکر و خیانت آنان فراموش و دلسوزیهای بیمورد و سادهاندیشیها سبب مراجعت آنان به پستهای کلیدی و سرنوشتساز نظام شود.من امروز بعد از ده سال از پیروزی انقلاب اسلامی همچون گذشته اعتراف میکنم که بعض تصمیمات اول انقلاب در سپردن پستها و امور مهمّه کشور به گروهی که #عقیده_خالص و واقعی به اسلام ناب محمدی نداشتهاند، اشتباهی بوده است که تلخی آثار آن، به راحتی از میان نمیرود؛گرچه در آن موقع هم من شخصاً مایل به روی کار آمدن آنان نبودم ولی با صلاحدید و تأیید دوستان قبول نمودم و الان هم سخت معتقدم که آنان به چیزی کمتر از انحراف انقلاب از تمامی اصولش و هر حرکت به سوی آمریکای #جهان_خوار قناعت نمیکنند، در حالی که در کارهای دیگر نیز جز حرف و ادعا هنری ندارند.امروز هیچ تأسفی نمیخوریم که آنان در کنار ما نیستند چرا که از اول هم نبودهاند...
🔶صریحاً اعلام میکنم: تا من هستم نخواهم گذاشت حکومت به دست #لیبرال_ها بیفتد، تا من هستم نخواهم گذاشت منافقین اسلام این مردم بی پناه را از بین ببرند،تا من هستم از اصول #نه_شرقی_و_نه_غربی عدول نخواهم کرد،تا من هستم دست ایادی آمریکا و شوروی را در تمام زمینهها کوتاه میکنم.
🔶مردم شریف ایران توجه داشته باشند که نوعاً تبلیغاتی که علیه روحانیت انجام میپذیرد به منظور نابودی روحانیت انقلاب است،ایادی شیطان در تنگناها و سختیها به سراغ مردم میروند که بگویند روحانیت #مسبب_مشکلات و نارساییهاست،آن هم کدام روحانی،روحانی بیدرد و بیمسئولیت نه،بلکه روحانیتی که در همه حوادث جلوتر از دیگران در معرض خطر بوده است.
کسی مدعی آن نیست که مردم و پابرهنهها مشکلی ندارند و همه امکانات در اختیار مردم است. مسلم آثار ده سال محاصره و جنگ و انقلاب در همه جا ظاهر میشود و کمبودها و نیازها رخ مینماید ولی من با یقین شهادت میدهم که اگر افرادی غیر از روحانیت جلودار حرکت انقلاب و تصمیمات بودند امروز جز ننگ و ذلت و عار در برابر آمریکا و جهانخواران و جز عدول از همه معتقدات اسلامی و انقلابی چیزی برایمان نمانده بود.لازم به یادآوری است که ذکر شمهای از وقایع انقلاب و روحانیت به معنای آن نیست که طلاب و روحانیون عزیز در فردای این نوشته حرکت تند و انقلابی بنمایند بلکه هدف، علم و آگاهی به نکتههاست که در انتخاب مسیر با بصیرت حرکت کنند و خطرها و گذرها و کمینگاهها را بهتر بشناسند.
🔴متن کاملِ منشور روحانیت:
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://farsi.khamenei.ir/special%3Fid%3D3937&ved=2ahUKEwiC886qkOXnAhXiSRUIHYAkA7cQFjAAegQIAhAB&usg=AOvVaw08DNe0wVSiXvvGobUVhbcB&cshid=1582373426783
📚با پایگاه #جریان_شناسی حوزه همراه باشید
http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
پایگاه جریانشناسی اسباط
🔺تفاوت مرکز ادیان با دانشگاه ادیان چه بود؟ 🔺آیا فقط در بخش پژوهشی تفاوت داشتند؟ 💬دکتر علیمردی وق
📌 اختصاصی #اسباط:
🔖 پرونده ویژه| #دانشگاه_ادیان
🎙 مصاحبه با #دکتر_محمد_مهدی_علیمردی
🔹 بخش دوم
🔰داستان حمایت بعضی از اساتید #دانشگاه_ادیان از چهرههای سیاسی چه بود؟!
🔰چرا برخی از اعضای #هیئت_علمی دانشگاه ادیان در #فتنه_88 حضور فعال داشتند؟!
🆔 @asbaat_ir
پایگاه جریانشناسی اسباط
📌 اختصاصی #اسباط: 🔖 پرونده ویژه| #دانشگاه_ادیان 🎙 مصاحبه با #دکتر_محمد_مهدی_علیمردی 🔹 بخش دوم 🔰
📌پرونده ویژه | #دانشگاه_ادیان
🔶نقش برخی از اساتید و هیئت علمی دانشگاه ادیان در فتنه ی ۸۸ چه بود؟
🎙دکتر علیمردی:
🔷در بحث 88 فقط نباید دانشگاه ادیان را مثال بزنیم؛ ما دانشگاههای دیگری هم داشتیم که در این چالش افتادند! شما به من بگوئید چه تعداد از هیئت علمی دانشگاه ادیان در این فضایی که میگویید شرکت کردند؟!
ما در این فضا #یک_نفر داشتیم، ولی افرادی را که به اسم دانشگاه ادیان معرفی کردند، مربوط به دانشگاههای دیگر بودند؛ یعنی در همان جمع که تصویر آنها انداخته شده بود یک نفر از اعضای هیئت علمی #دانشگاه_ادیان حضور داشت، یک نفر مربوط به #دانشگاه_مفید، یک نفر مربوط به #فارابی تهران بود ولی ربطی به دانشگاه ادیان نداشت و این را به اسم دانشگاه ادیان مطرح کردند!
🔷طیف سیاسی را اگر بخواهید بر اساس آن دو طیفی که در کشور قائم است بررسی و برجسته بکنید و آن را بخواهید با دانشگاه مقایسه کنید، میگوییم که ما هم در دانشگاه ادیان همچنان که در بیرون دو طیف برجسته داریم در آنجا هم دو طیف برجسته وجود دارد؛ منتها اینکه فردی در دانشگاه ادیان درس میخواند و وقتی در آن واقعه شرکت میکند میگویند این فلان دانشگاه بوده! آن موقعی که #انحراف_سیاسی یا مشکل سیاسی پیش میآید، به دانشگاه ادیان نسبتش میدهند به دلیل اینکه چون در دانشگاه ادیان بوده، و به نظرم این نسبت ارتباط بیخودی است که به دانشگاه ادیان میدهند؛ یعنی این ربطی به دانشگاه ادیان بودن او ندارد! این آقا اگر در دانشگاه ادیان هم نبود در آن «ماجرا» شرکت میکرد. همانطور که در دانشگاه مفید بوده و شرکت کرده است، در دانشگاه فارابی تهران بوده و شرکت کرده است، این سه چهار تا با هم در آن فضا بودند ولی همه را به اسم دانشگاه ادیان گرفتند!
🔸این مصاحبه ادامه دارد....
✅ اسباط: انتظار طبیعی هر خواننده این است که بداند برخوردِ بعدی دانشگاه با این افراد چه بوده است!!!
🔹 در کانال اسباط با جریان شناسی حوزه و روحانیت همراه باشید
http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
🔸 #مرجعیت_عراق
🔸 #تحلیل_اسباط
🔰آینده ی مرجعیت در عراق چه خواهد شد؟
🔰نقش #محمد_رضا_پهلوی در لو دادن کودتا علیه صدام چه بود؟
🔰آیا #ناسیونالیسم_عربی ، یک مرجع عراقی را پس از #آیت_الله_سیستانی در عراق علم خواهد کرد؟
@asbaat_ir
پایگاه جریانشناسی اسباط
🔸 #مرجعیت_عراق 🔸 #تحلیل_اسباط 🔰آینده ی مرجعیت در عراق چه خواهد شد؟ 🔰نقش #محمد_رضا_پهلوی در لو دادن
🔷 #تحلیل_مرجعیت_عراق
🔷آینده و گذاشتهی مرجعیت عراق چه بود و چه خواهد شد؟!
🔶 #صدام_حسین از مرجع عراقی میترسید و سعی داشت مرجعیت در #نجف بین عراقی ها نباشد، برای این کار هم چند هدف داشت:
۱ / اختلافات #فارس_عرب را زنده نگه دارد،به این بهانه: ای شما که عرب هستید چرا از فارس تقلید میکنید؟! (در حالی که صدام گزینه های عربِ عراقی را #ترور میکرد و اجازه صعود به آنها داده نمیشد)
🔶۲/ مرجع #غیر_عراقی را میتوانست به راحتی از عراق اخراج کُند، همان طور که خیلی از #مراجع_ایرانی را از عراق اخراج کردند و به آنها گفته میشد شما حق دخالت در امور کشورمان را ندارید.
🔶۳/ تجربه به صدام ثابت کرده بود که مراجع عراقی #فعالیت_سیاسی بیشتری در امور داخلی عراق دارند. به عنوان مثال #آیت_الله_سید_محسن_حکیم مرجع اَعلای عراق در «۵۰ سال پیش»اقدام به تشکیل احزاب سیاسی اسلامی در عراق کرد(حزب دعوت اسلامی)
و تا اقدام به #کودتا علیه صدام پیش رفت ولی کودتا با لو رفتن آن توسط محمدرضا شاه پهلوی شکست خورد!
🔶ولی در دوران فعلی شرایط برعکس شده و اینکه مرجع بعد از #آیت_الله_سیستانی قطعا ایرانی نخواهد بود مگر فرزند ایشان!
البته این کلام به معنای #تضعیف آیت الله سیستانی نیست بلکه به اعتقاد جمعی از شیعیان عراقی و ایرانی، خداوند ایشان را از آن امواج و در آن حکومت #طاغوتی حفظ کرد تا در چنین روزهای امنیت و جان مردم عراق را با فتوای جهاد در مقابله با #داعش حفظ کنند!
🔶علت اینکه مرجع بعدی ایرانی نخواهد بود:
🔹۱/ طلاب و مجتهدین ایرانی سابق در نجف زیاد بودند و این زیادی خودش عامل قدرتشان بود که بعد از آمدن صدام اکثر #طلاب_ایرانی را به قم کوچاند یا بهتر بگوییم اخراج کرد!
🔹۲/ #طلاب_عراقی در زمان سابق کم بودند ولی الان حوزه عراق طلاب فاضل و مجتهد عراقی زیادی دارد.
🔹۳/ هجمه سنگین #ناسیونالیسیتی که بین برخی از عراقی ها و مذهبی های آن کشور وجود دارد.
🔹۴/ احزاب عراقی خواهان مرجعی هستند که بتواند #نقش_فعال و موثری در عراق داشته باشد، که این باعث میشود میل آنها به مرجع عراقی بیشتر شود!
🔺مجموع این جمع بندیها برای #تحلیل_گر این ظن را بوجود میآورد که مرجع اعلای بعدی از بین خود عراقیها باشد!
ادامه دارد...
🔺با کانال اسباط، برای شناخت جامعتر جریانات حوزه همراه باشید.
http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
پایگاه جریانشناسی اسباط
🔷 #تحلیل_مرجعیت_عراق 🔷آینده و گذاشتهی مرجعیت عراق چه بود و چه خواهد شد؟! 🔶 #صدام_حسین از مرجع عر
📍 #تحلیل_مرجعیت_عراق ۲
📍 #تحلیل_اسباط
🔷 جریانِ کودتایِ ضدّ صدام که شاه آن را لو داد چه بود؟!
مرجعیت نجف در چند صده اخیر کسی مثل آیت الله #سید_ابوالحسن_اصفهانی (ایرانی الاصل) در نحو اداره شیعیان به خودش ندیده بود!
🔷ولی مرجع بعد آن یعنی #سید_محسن_حکیم (عراقی الاصل) رویکرد دیگری نسبت به کشور عراق داشت.
🔷سید محسن حکیم که خود از اهل عراق بود و مرجع اعلای شیعیان جهان شده بود
مشکلات این کشور را با تمام تار و پودش حس کرده بود و سعی میکرد مردم عراق را از شر #ظلم_و_ستم صدام و حزب بعث نجات دهد.
🔷کار اول مرحوم حکیم ایجاد تشکیلات حزبی بود که توانست در هر شهری از عراق #جوانان_مؤمن را جذب و سازمان دهی بکند.
🔷«حزب الدعوة الإسلامية» یا حزب دعوت اسلامیِ عراق که بعدها به قدرت مندترین حزب #اپوزیسون علیه صدام تبدیل شد و الان هم حکومت عراق در دستان این حزب است.
کار دومش حذف حکومت بعث و صدام بود.
ایشان افسران شیعه و سنّیِ ملی گرا و #وطن_دوست را هماهنگ کرد که علیه صدام کودتا کنند!
🔷ایت الله محسن حکیم فرزند خود #محمد_مهدی_حیکم را واسطه ارتباط با افسران کرد، روز قبل از کودتا سید محمد مهدی حکیم با #شاه_ایران دیدار میکند و به شاه میگوید فردا حکومت عراق عوض میشود.
من از شما میخواهم که از حکومت جدید حمایت بکنید!
🔷شاه بعد از جلسه کسی را نزد صدام میفرستد او را از کودتا و اسامی افسران اگاه میکند.
چند ساعت قبل از کودتا، تمام افسران دستگیر میشوند و سپس #اعدام میشود!
در این بین "محمدمهدی حکیم" هم به اعدام محکوم میشود ولی با #وساطت_شاه از عراق تبعید میشود.
🔷سید محمد مهدی حکیم میگوید با شاه صحبت کردم که علت لو دادن چه بود و چرا اجازه ندادید صدام عوض بشود؟!
شاه گفت بود:"تمام افتخار من به این است که #علما بگویند ایران تنها #حکومت_شیعی در منطقه است و باید از آن #حمایت بشود، اگر حکومت شیعه ای در عراق شکل بگیرد دیگر این لقب را از دست میدادم!
🔷سید "محمد مهدی حکیم" بعدها به #لندن مهاجرت میکند و در آنجا به کنفرانسی در #سودان دعوت میشود و هنگام مشارکت در آن کنفرانس (در کشور سودان) توسط جاسوسان صدام به #شهادت میرسد!
🔷یک سال بعد از کودتا هم ایت الله سید محسن حکیم مرجع معروف به طرز #مشکوکی در یکی از بیمارستان های بغداد فوت میکند.
که بعد از ایشان مرجعیت به آیت الله خوئی میرسد.
🔺پایان...
با کانال اسباط برای شناخت جامعتر جریانات حوزه همراه باشید.
http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
پایگاه جریانشناسی اسباط
📌 اختصاصی #اسباط: 🔖 جریان شناسی #نشست_اساتید/ بخش ۵ 🔰آیا مراجع تقلید نیازمند بازوی مشورتی، آن هم ا
📌 اختصاصی #اسباط:
🔖 جریان شناسی #نشست_اساتید/ بخش ۶
🔰تناقض در رفتار و اساسنامه ی #نشست_اساتید را چگونه باید تحلیل کرد؟
🔰شعارِ پشتیبانی از #ولایت_فقیه را باور کنیم یا عدم ورود به #مسائل_سیاسی؟
🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
پایگاه جریانشناسی اسباط
📌 اختصاصی #اسباط: 🔖 جریان شناسی #نشست_اساتید/ بخش ۶ 🔰تناقض در رفتار و اساسنامه ی #نشست_اساتید را چ
📌 اختصاصی #اسباط:
🔖 جریان شناسی #نشست_اساتید/ بخش ۶
🔰تناقضی از «حرف تا عمل»
🔰مشیِ #سکولار یا حمایت از ولایت فقیه ؟!
🔶یکی از مهمترین حوزههای انتقاد از «نشست» حوزه باورداشت های اساسی این مجموعه است. «نشست» همواره از ناحیه میزان پایبندی به نظام سیاسی کشور و حمایت از #انقلاب_اسلامی مورد سؤال و تردید بوده است.از سوی دیگر برخی باورهای مطرح شده از سوی مؤسسین آن ابهاماتی را بهوجود آورده که در این بخش میکوشیم مهمترین باورهای مطرح شده از سوی اعضای اصلی نشست را مرور کنیم.
🔶 ۱_ اصل «حمایت از نظام و ولایت فقیه»
آقای هادوی در این باره میگوید:«در رابطه با موضع سیاسی نشست دورهای و ورود نشست در مسائل سیاسی باید بگویم آنچه در #اساسنامه قید شده این است که حمایت از نظام و اصول مُسلّم نظام مثل #ولایت_فقیه جزء مسلمات نشست اساتید است»!
🔶آقای #واعظ_موسوی نیز در این زمینه معتقد است که «پذیرش اصلِ #جمهوری_اسلامی و #قانون_اساسی و از جمله رکن رکین جمهوری اسلامی یعنی ولایت فقیه» از رؤوس مسائلی است که در اساسنامه اخذ شده و همه عزیزان خودشان را ملزم به مراعات مفاد اساسنامه میدانند،خود را پیرو ولایت فقیه و تابع جمهوری اسلامی و مجری قانون اساسی میدانند، اینها #خطوط_قرمزی است که همواره ترسیم شده و تا الان هم به لطف خدا با گذشت بیش از یک دهه در همه امور مراعات شده است،البته این به این معنی نیست که دوستان ما «شخصاً خودشان» کار سیاسی نکنند اما هیچ ارتباطی به نشست ندارد،نشست با توجه به ماهیتی که دارد یک تشکیلات صنفی حوزوی است نه یک تشکیلات سیاسی!
🔶در ادامه آقای واعظ موسوی میافزاید:«سعی کردهایم همیشه با #مراجع همراه و #مطیع و پشت سر ایشان باشیم،الان هم من عرض میکنم اگر برای یک لحظه دوستان ما احساس کنند وجود چنین مجموعهای مورد #رضایت_رهبری یا مراجع عظام تقلید نیست لحظهای برای ماندن در چنین مجموعهای درنگ نخواهند کرد و در اولین فرصت ممکن انحلالش را اعلام خواهند کرد»
🔷اسباط:
یکی از مهمترین انتقادات به نشست دورهای، عدم ورود به مسائل سیاسی ست.اینکه در کشور رخدادهای سیاسی متعددی در حال اتفاق است و نشست هیچ گونه #موضع_گیری خاصی نسبت به آنها ندارد!
🔷به راستی ماجرای #تذکر_خصوصی رهبر انقلاب به نشست اساتید چه بود؟!
🔷برخی این عدم ورود به مسائل سیاسی را برخاسته از نگاهِ عدم باور به دخالتِ «روحانیت در سیاست» دانستهاند.
برخی دیگر این انتقاد را از منظر دیگری مطرح میکنند و می گویند چرا برخی اعضای نشست در مسائل سیاسی خاص وارد میشوند و از جریانات خاصی حمایت یا انتقاد میکنند،نوعی ورود سیاسی که شائبهی حمایت از برخی جریانهای سیاسی #غیر_انقلابی را تشدید میکند!
ادامه دارد....
🔺با جریان شناسی حوزه و روحانیت همراه باشید.
🆔http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892