📸 #عکس_نوشته| ضرورت شناساندن #امام_حسین(ع) به همه مردم دنیا
💠 حضرت آیت الله بهجت(ره): هنوز همه مردم عالم، #حسین(ع) را نمیشناسند و این تقصیر ماست، چون ما برای سید الشهداء(ع) طوری فریاد نزدیم که #همه_عالم صدای ما را بشنود.
#پیادهروی_اربعین
#معرفی_امام_حسین
🆔 @asbaat_ir
🔰 جریانشناسی #دفتر_تبلیغات_اسلامی_حوزه_علمیه_قم/ بخش یازدهم
💠 ظهور یک زاویه
🔺 الف - خط فکری دفتر تبلیغات
♻️ جریان #روشنفکری در نگاه حضرت امام خمینی (ره)/بخش دوم 👇👇👇
🆔 @asbaat_ir
🔰 جریانشناسی #دفتر_تبلیغات_اسلامی_حوزه_علمیه_قم/ بخش یازدهم
💠 ظهور یک زاویه
🔺 الف - خط فکری دفتر تبلیغات
♻️ جریان #روشنفکری در نگاه حضرت امام خمینی (ره)/بخش دوم
2️⃣ روشنفکران خودباخته
🔶 ب) روشنفکران #مزدور و ستیزهگر
🔸 بیشترین انتقادات حضرت امام متوجه این دسته از روشنفکران خودباخته غرب و بعضا شرق بود که تمام هویت را در نقش و نگار غرب میدیدند و با این نوع نگاه، غالبا در ستیز با دین و آرمانهای دینی بر میآمدند.
🔸 حضرت امام درباره این گروه هشدار میدهد: «ای مسلمانان جهان… بر فرهنگ اسلامی تکیه زنید و با غرب و غرب زدگی، مبارزه نمایید و روی پای خودتان بایستید و بر روشنفکران #شرق_زده و #غرب_زده، بتازید و هویت خویش را دریابید که روشنفکران اجیر شده، بلایی بر سر ملت و مملکت شان آوردهاند که تا متحد نشوید و دقیقاً به اسلام راستین تکیه نکنید، به شما آن خواهد گذشت که تاکنون گذشته است. امروز، زمانی است که ملتها چراغ راه روشنفکرانشان شوند و آنان را از خودباختگی و زبونی در مقابل شرق و غرب، نجات دهند که امروز، روز حرکت ملتهاست».
3️⃣ روشنفکران بیتفاوت
🔸 این دسته همواره خارج از گود #مبارزات بودند و فقط ایام برداشت حضور آنان احساس میشد و با ادعای #وطن_پرستی و میهندوستی میخواهند نظراتشان مقبول افتد؛ امام خمینی به خوبی از ماهیت این عده پرده بر میدارد و میفرماید:
🔹 «این ملت اینقدر خون داده است. اینقدر زحمت کشیده است. شما آن کنارها نشستید تماشا کردید. مثل بسیاری از روشنفکرها آن کنار نشستند تماشا کردند. این جوانهای ما ... کارها را انجام دادند. حالا که کارها را انجام دادند، اینها از آن طرف مرزها راه افتادهاند و آمدهاند این جا و با تَذکرههای نمیدانم درست یا غیر درست، ایرانیاند اما بیرون بودند اینها بسیارشان. حالا آمدهاند این جا و میخواهند باز #اخلال بکنند».
ادامه دارد ...
✍️ پژوهشگر اسباط
🆔 @asbaat_ir
💠 #جمعیت_مؤتلفه، حرکت برای اقامه معروف
🔹 این جمعیت از ائتلاف سه گروه مبارز از مسجد شیخ علی (صادق امانی، #شهید_لاجوردی) و گروه مسجد امین الدوله بازار (حبیب الله عسگراولادی و شهید مهدی عراقی و هاشم امانی) و گروه اصفهانیها (محمود میرفندرسکی، اسد الله #بادمچیان و سیدعلاالدین میرمحمد صادقی) شکل گرفت.
🔹 اعضای مؤتلفه در جریانات انجمنهای #ایالتی و #ولایتی و رخدادهای #رفراندوم شاه در بهمن 1341 ه.ش، به صورت پراکنده و تحت رهبری #امام_خمینی (ره) فعالیت داشتند تا در اوایل سال 1342 ه.ش اعضا با همدیگر آشنا و مرتبط شدند و این جمعیت شکل گرفت.
🔹 مسئولان سازمان مرکزی این جمعیت ها همگی از کسبه و تجار متدین بازار بودند و دارای یک شورای روحانیت متشکل از #شهیدبهشتی، حجت الاسلام انواری و با همکاری شهید محمدجواد #باهنر و حجت الاسلام #رفسنجانی نظارت بر آموزشها، اعمال و رفتار و خط مشی جمعیت را برعهده داشتند.
🔹 جمعیت مؤتلفه را میتوان تنها تشکلی دانست که در قیام «امر به #معروف و نهی از #منکر» امام در خرداد 1342 با به میدان آمدن دِین خود را به امام و مردم ادا کرد.
🔹 هدف مؤتلفه چیزی جز اقامه دین و نفی سلطه اجانب زیر نظر #مرجعیت_انقلابی و شورای روحانیت نبود. گرفتن مجوز قتل #حسنعلی_منصور را به خاطر اجرای یکی از منکرات بزرگ سیاسی (لایحه #کاپیتولاسیون) به مجلس و تلاش برای بازداشت و تبعید امام راحل به ترکیه در همین مسیر میتوان تفسیر کرد که جوان مؤمن و انقلابی محمد #بخارایی از این جمعیت دست به این کار بزرگ اسلامی و انقلابی زد.
✍️ استاد حسن ابراهیمزاده
🆔 @asbaat_ir
🔰 بررسی روند رسیدن به موج #تمدن_خواهی در جهان اسلام/ بخش پایانی
🔺 فهم چیستی پدیدههای #اجتماعی وابسته به عوامل متعددی است که مؤثرترین آنها را میتوان بستر معرفتی این شناخت یا به عبارتی فلسفه تاریخی دانست که با پیش فرضهای هستی شناسانه، درکی کلانتر را از تحولات اجتماعی در بستر تاریخ بشری فرا روی انسان قرار میدهد. به این ترتیب پدیدهها فرا رخدادی فهم میشود و رویدادها پیوسته و در یک نظام کاوش میشود.
🔺 بر این اساس و با توجه به نظریه #فطری تکامل تاریخ که بر تقدیر دینی تاریخی نظر دارد، نهضتهای اسلامی را میتوان با دید فلسفه تاریخ در دیدگاهی کلان بررسی کرد. براساس این دیدگاه جنبشهای اسلامی، در راستای اهتزاز #تمدن_اسلامی و غلبه ایمان و اسلام بر کفر جهانی قابل تحلیل است.
🔺 آنچه نهضتهای اسلامی را با پیوستاری سیاسی-اجتماعی در بستر تاریخ اسلامی در ارتباط با سایر تحولات جهان اسلام معنا میبخشد, گرایش تمدنگرایانه است که اسلام را در صدد برعهده گرفتن و تحقق ابعاد سیاسی و اجتماعی دین نشان میدهد.
🔺 نهضتهای اسلامی امروزه هر چند ابعاد #اقتصادی و #سیاسی نیز دارد ولی وجه بارز و اصلی آن که سایر ابعاد را نیز تحت تاثیر قرار داده است، هویت طلبی مسلمانان در راستای دستیابی به عزت تمدنی است؛ عزتی که در قرون قبلی مسلمانان با تمسک به تعالیم اسلامی و انسجام #امت_اسلامی از آن برخوردار بودند.
🔺 از این رو نهضتی همه جانبه بر اساس تعالیم دینی را در دستور کار قرار دادهاند تا مجددا آن دوران را ایجاد کنند و همه این موارد در بستر و نگاه کلان تمدنخواهی اسلامی قابل تحلیل است. از این رو نهضتهای اسلامی در طول دو قرن اخیر هرچه جلوتر رفته بر جنبههای سیاسی-اجتماعی و تمدنی آن افزوده و از جنبه فردی آن کاسته شده است.
✍️ حجت الاسلام محسن محمدی
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3892
🆔 @asbaat_ir
✅ نگاهی تحلیلی به زندگی #سیاسی_مبارزاتی_امام_حسن (علیهالسلام)/ بخش دوم
🔰 جریان مخالف امام حسن، ادامهیی بود از دوران #نهضت_پیامبر
🔺 این روند، در ده سالی که نبیّاکرم (ص) حیات داشتند و بعد از ایشان، در دوران خلفای چهارگانه و سپس تا زمان امام مجتبی (علیهالسّلام) و خلافت آن بزرگوار – که تقریباً شش ماه طول کشید – ادامه پیدا کرد و اسلام به شکل #حکومت، ظاهر شد.
🔺 همه چیز، شکل یک #نظام_اجتماعی را هم داشت؛ یعنی حکومت و ارتش و کار سیاسی و کار فرهنگی و کار قضایی و تنظیم روابط اقتصادی مردم را هم داشت و قابل بود که گسترش پیدا کند و اگر به همان شکل پیش میرفت، تمام روی زمین را هم میگرفت؛ یعنی اسلام نشان داد که این قابلیت را هم دارد.
🔺 در دوران امام حسن(ع)، جریان مخالف آنچنان رشد کرد که توانست به صورت یک مانع ظاهر بشود. البته این جریان مخالف، در زمان امام مجتبی (ع) به وجود نیامده بود؛ سالها قبل به وجود آمده بود.
🔺 اگر کسی بخواهد قدری دور از ملاحظات #اعتقادی و صرفاً متکی به شواهد تاریخی حرف بزند، شاید بتواند ادعا کند که این جریان، حتّی در دوران اسلام به وجود نیامده بود؛ بلکه ادامهیی بود از آنچه که در دوران نهضت پیامبر – یعنی دوران #مکه – وجود داشت.
🔺 بعد از آنکه خلافت در زمان #عثمان – که از #بنیامیه بود – به دست این قوم رسید، #ابوسفیان – که در آنوقت، نابینا هم شده بود – با دوستانش دور هم نشسته بودند. پرسید: چه کسانی در جلسه هستند؟ پاسخ شنید که فلانی و فلانی و فلانی. وقتی که خاطر جمع شد همه خودی هستند و آدم بیگانهیی در جلسه نیست، به آنها خطاب کرد و گفت: «تلقّفنّها تلقّف الکرة»(۱). یعنی مثل توپ، حکومت را به هم پاس بدهید و نگذارید از دست شما خارج بشود! این قضیه را تواریخ سنی و شیعه نقل کردهاند.
🔺 اینها مسایل اعتقادی نیست و ما اصلاً از دیدگاه اعتقادی بحث نمیکنیم؛ یعنی من خوش ندارم که مسایل را از آن دیدگاه بررسی کنم؛ بلکه فقط جنبهی #تاریخی آن را مطرح میکنم. البته ابوسفیان در آنوقت، مسلمان بود و اسلام آورده بود؛ منتها اسلامِ بعد از فتح یا مشرف به فتح. اسلامِ دوران غربت و ضعف نبود، اسلامِ بعد از قدرتِ اسلام بود.
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4074
🆔 @asbaat_ir
🔰 جریانشناسی #حوزههای_علمیه_شیعه_لبنان/ بخش سوم
🎙 #مصاحبه|تفاوت حوزههای علمیه منتسب به حزبالله و حزب امل/ قسمت دوم
حجت الاسلام شاکر 👇👇👇
🆔 @asbaat_ir
🔰 جریانشناسی #حوزههای_علمیه_شیعه_لبنان/ بخش سوم
🎙 #مصاحبه|تفاوت حوزههای علمیه منتسب به حزبالله و حزب امل/ قسمت دوم
حجت الاسلام شاکر:
🔺 حزب أمل یک اندیشه این چنینی دارد که اگر زمانی ما این پشتوانه حکومتی شیعه را از دست دادیم، از بین نرویم، چون به نوعی از بین رفتن این احزاب تقریباً مساوی است با از بین رفتن شیعه، حال نه اینکه شیعیان فرد فرد و آحادشان از بین برود، بلکه موجودیت اجتماعی و سیاسی #شیعه از بین میرود.
🔺 مثلاً به شما گفته شود که به عنوان مثال به مسجد امام صادق(ع) و القائم(عج) در لبنان بروید و نماز ظهر را در یکی از مساجد و نماز مغرب و عشا را در مسجد بعدی بخوانید، همین که شما این دو رکعت نماز را بخوانید و برگردید متوجه میشوید که مسجدها و موسسات منتسب به #حزبالله از نشاط خیلی بالاتری برخوردارند، مسجد مسجد است فرق نمیکند، اما گرایش و استقبال مردم به مجتمعها و موسسات دینی، مساجد و حسینیههای زیر نظر حزبالله خیلی خیلی بیشتر از حزب أمل است.
🔺 من مکرر در مسجد امام صادق(ع) در لبنان بودم، در این مسجد نهایتا پانزده تا پیرمرد هستند که همگی افتخار آشنایی با #امام_موسی_صدر را داشتند، مثلاً یکی از آنها میگفت من راننده امام موسی صدر بودم، یکی دیگر میگفت من راننده #شهیدچمران بودم، بر عکس در مسجد القائم(عج) شما خیلی کم پیرمرد میبینید، غالبشان جوانند، این تفاوتها دیده میشود.
🔺 اگر بخواهم در بحث #حوزه_علمیه مثال بزنم، مطالبی را در کتابم آوردم که حتی برادر مرحوم علامه شمسالدین از من خیلی ناراحت شد که شما برای چه این مطالب را در کتابتان نوشتید؟ مثلاً من نوشتهام در اینجا حدود هفتاد #طلبه است که اکنون فعالیت این مدرسه به شدت ضعیف است، من که نمیتوانم ملاحظه بکنم، درست است که موسّس آن حوزه آدم بزرگی بوده است، الان هم مدیر فعلیاش که برادر کوچک علامه فضلالله است، ایشان هم آدم بزرگی است، در بزرگی و در جایگاه اجتماعی و والا بودن آنها شکی نیست، اما فعالیت ضعیف است.
🔺 وابسته به حزب أمل به این معناست که اینها أملی هستند. اما در مقابل، حوزه الرسول الاکرم(ص) که درست همان جامعهالمصطفی (ص) است و فقط رئیس و معاون امور مالیاش ایرانی است و همه حوزه به دست علمای لبنان میچرخد، اصلاً قابل مقایسه نیست.
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3999
🆔 @asbaat_ir
💢 #شیطان_پرستی و عوامل ورود آن در ایران/ بخش سوم
🔰ارکان شیطانپرستی
مهمترین ارکان شیطانپرستی در امور زیر خلاصه میشود.
1️⃣ انسانگرایی
🔸 اینكه «محور و مركز عالم، انسان است»، مسأله خاص شیطانپرستان نیست، بلکه تفکر حاکم بر نوع انسانهای موجود در #غرب_مدرن است که از عصر رنسانس به یادگار مانده است. در تفکر حاکم بر غرب امروز، بشر جای خدا را میگیرد و اوست که به جای خدا، محور هستی میشود. پس باید به دنبال کسب رضای انسان بود، نه کسب رضای الهی.
2️⃣ پوچگرایی و انکار هدف متعالی زندگی
🔸 در دنیای غرب بسیاری از انسانها به #پوچگرایی رسیدهاند و زندگی آنان فاقد هدفی متعالی است.
3️⃣ استفاده ابزاری از اخلاق
🔸 برای انسانهای پوچگرا طبیعی است که اخلاقیات بیاهمیت باشد.
4️⃣ مخالفت با #دین
🔸 دین در صورتی معنی پیدا میکند که انسان به خدایی حاکم بر خود قائل باشد که تکالیفی را از او خواسته است اما کسی که محور هستی را انسان میداند و نه خدا، روشن است که به دینی قائل نباشد و با آن مخالفت کند.
5️⃣ گناهگرایی، سرکشی و ستیزهجویی در برابر خدا
🔸 گناهگرایی، #سرکشی و ستیزهجویی در برابر خدا و مسائل اخلاقی ازز ویژگی های خاص ایشان است. سرسپردگی به شیطان، جز سرکشی در برابر خدا و #مسائل_اخلاقی نتیجه نخواهد داد.
6️⃣ لذتطلبی و رنجگریزی افراطی
🔸 ایشان مفهوم زندگی را در #لذت و فرار از رنج خلاصه میکنند. هر انسان فاقد هدف متعالی، در این نقطه متوقف خواهد شد و زندگی را در لذایذ مادی محدود میداند.
7️⃣ بیبندوباری #جنسی
🔸 بیبند و باری جنسی و خلاصه کردن لذت، در شهوترانی و سکس، به عنوان تنها چیزی که به زندگی مفهوم میبخشد. این نیز در نتیجه طبیعی همان فقدان هدف متعالی خواهد بود.
8️⃣ #خودکشی برای فرار از رنج
🔸 تأکید بر خودکشی برای فرار از رنج، حتی رنجهای کوچک و سخیفی چون نمره پایین و یا ناکامی در عشق!
ادامه دارد ...
✍️ حجت الاسلام والمسلمین مصطفی اسکندری
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2065
🆔 @asbaa_ir
📌 #پرسمان_اسباط
پاسخِ پرسش هشتم اسباط
8️⃣ پرسش هشتم:
🔹امر به معروف و نهی از منکر یکی از مهمترین واجبات دین است، از آنجایی که بارزترین و مهمترین حیطه این فریضه الهی، مربوط به عملکردِ مسؤولین و کارگزاران حکومت اسلامی میشود، آیا حوزه علمیه در این زمینه به رسالت خود عمل میکند؟
🔹 چرا ساز و کار مشخصی از سوی حوزه علمیه برای رصد عملکرد مسؤولین و امر به معروف و نصیحت آنها در صورت لزوم، وجود ندارد؟ و آیا برای تحقّق همه جانبه این امر مهم، صِرف دیدارهای مسؤولین با برخی از علما و بزرگان و دریافت توصیههایی از جانب آنها کافی است؟
◀️ در پاسخ به این پرسش، #پاسخهایی از سوی #اعضای_فرهیخته کانال به ادمین اسباط ارسال شد که ضمن تشکر از مخاطبین گرامی، در ذیل منتشر میشوند و به جهت کثرت پاسخها، از ذکر اسامی ادمین آنها صرف نظر میگردد.
1️⃣ برخی از این مسوولین وقتی قم میآیند میترسند نزد برخی از #مراجع_بزرگ بروند، از امر به معروف و نهی از منکرشان میترسند لذا میروند پیش برخی از این «مراجع خودخوانده» تا از آنها تعریف و تمجید کنند.
2️⃣ جا به جایی «معروف» با «منکر»، امروز در دستور کار دشمنان حوزههای علمیه و انقلاب قرار گرفته، بخشی از آن توسط برخی از محققان و پژوهشگران وابسته به جریان #اصلاحات و #اعتدال در حوزه علمیه صورت میگیرد، آنها به پشتوانه #مالی و #رسانهای این جریان به هر قیمتی میخواهند #لیبرال_دموکراسی را با برخی از روایات ضعیف و نظریات شاذ بزرگان تئوریزه کنند. بزرگترین امر به معروف در حوزه علمیه تذکر به اینان و بزرگترین نهی از منکر جلوگیری از نظریات و نقد شجاعانه دیدگاههای منحرف آنهاست.
3️⃣ کلاه خودتان را قاضی کنید، آن مسوولی که فقط به خاطر بودنِ در یک #حزب و #جریان روی کار آمده یا آن نمایندهای که با دروغ گفتن به مردم به مجلس راه یافته و از اول با #منکرات_سیاسی بر کرسی قدرت تکیه زده آیا چنین فردی قابل امر به معروف و نهی از منکر است؟!
4️⃣ امروز دفاع از #اسلام_انقلابی در حوزه، بزرگترین معروف و تضعیف آن بزرگترین منکر است چرا که تشیع و سرنوشت آن با دین اسلام و با این انقلاب گره خورده است.
5️⃣ حوزه باید یک درسی را برای طلبهها با استفاده از آیات و روایات قرار دهد، درسی مانند #معروفشناسی و #منکرشناسی. واقعا برخی از طلبهها با همه فضلشان نمیدانند منکرات و معروفهای امروز چه چیزهایی هستند و یا امروز در چه قالب و لباسی خودشان را عرضه میکنند. بنابراین معروف و منکر، #موضوعشناسی میخواهد.
ادامه دارد ...
🆔 @asbaat_ir
🔖 بررسی شخصیت #شیخ_علی_تهرانی/ بخش دوم
🔰 ارادتمند دکتر #شریعتی
🔸 شیخ علی تهرانی با همشهری خود دکتر علی شریعتی روابط بسیار گرمی داشت. دکتر شریعتی درباره وی گفته است: «علی تهرانی درست همان کسی است که محتاجش بودیم و سخت منتظرش … و شکر خدا که رسید.»
🔸 شیخ علی تهرانی از ارادتمندان به دکتر شریعتی بود و به همین مناسبت، دکتر یادداشتی درباره کتاب شناخت وی نوشت که در پشت جلد آن به چاپ رسید. شگفت آن که شریعتی با تمام بی علاقگیاش به مباحث فلسفی، از کتاب کاملا فلسفی تهرانی ستایش کرد.
🔸 شریعتی به تهرانی پیشنهاد هم میکند که نام کتاب وی «فلسفه شناخت» باشد. زیرا این نام هم با متن مناسبتر است و هم آن جزوه معروف را تداعی نمیکند.
🔸 منظور از جزوه معروف جزوه شناخت سازمان #مجاهدین_خلق بود که تهرانی خود به بدنام بودن آن اثر اشاره دارد. دی ماه ۱۳۵۶ همه جا سخن از متنی بود که شیخ علی تهرانی در ستایش از دکتر شریعتی نوشته بود. وی متنی با عنوان خصایص روحی یک انسان برای سالگرد فوت دکتر شریعتی نوشت و ارادت خود را به شریعتی نشان داد.
🔸 احسان شریعتی هم در مقالهای برای همین یادنامه نوشت: «گرچه دشمنان علی، به همان سنت سیاه همیشه تاریخ، خواستند در غیبتش دوباره تحریف و تهمت و… را آغاز کنند، اما رویش رستمانه علمایی چون تهرانیها بود که نقش بر آبشان کرد.»
🔸 آیت الله شهید مطهری در نامهای که در انتقاد از شریعتی به امام نوشت اشاره کرده است: «شنیدم به یکی از دوستان مشهد که اخیرا به نجف مشرف شده بود، تذکر مفیدی دادهاید و دورادور اطلاع دارم که مؤثر بوده و در روش ایشان که اخیرا خیلی خطرناک شده بود، مؤثر واقع شده و الحمدالله.»
🔸 #امام_خمینی (ره) گاه با اشاره به کتاب «اخلاق اسلامی» و «توحید و خداشناسی در مکتب اسلام» علی تهرانی میفرمود: «کسی که کتاب اخلاق و توحید مینویسد، اما خودش از آن بی خبر است!»
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4083
🆔 @asbaat_ir
🔰 زمینه سازان و حاملان #التقاط_اسلام_و_اومانیسم/ بخش ششم
🔺 آخوندزاده با چهرهای #منافقانه در برابر اسلام
🔸 گفتنی است که برخی نویسندگان از دو نوع #پروتستانتیسم در دنیای اسلام سخن میگویند: پروتستانتیسم نسخی و پروتستانتیسم مسخی.
🔸 آخوندزاده ابتدا چهرهای منافقانه در برابر اسلام دارد؛ اما به زودی نفاقش را با طرح پروتستانتیسم نسخی به #الحاد تبدیل میکند. آخوندزاده در دوره #قاجار، خیلی ناشیانه این کار را کرد و به نتیجهای هم نرسید.
🔸 او اعتقاد داشت در اسلام باید نهضت پروتستانی ایجاد کنیم. سپس مثالهایی که میزد اصلا با جامعه ایرانی که بالاخره اسلام در تمام وجود مردم آن تثبیت شده بود، هماهنگ نبود. او معتقد بود همان کاری را که «حسن على ذكره السلام» اسماعیلی انجام داد، باید به شکل نهضت پروتستانی در اسلام صورت داد.
🔸 حسن علی ذکره السلام (حسن دوم از رهبران فرقه اسماعیلیه) روز هفده ماه مبارک رمضان را قیامت اعلام کرد؛ مطرب آوردند، شراب آوردند و روزه خود را با این جور چیزها شکستند و دور جدیدی در قلاع اسماعیلیه آغاز شد که عملا بی دینی بود. یعنی شریعت وجود نداشت و از اسلام هم خارج شدند.
🔸 بر اساس روش آخوندزاده، آن چیزی که قرار بود در آخر این نهضت پروتستانی اتفاق بیفتد یعنی نفی شریعت و اباحیگری، همان اول رخ میداد یعنی نفی اسلام و جمع کردن بساط شریعت.
🔸 بعدها برخیها آمدند از تحرک فرقه تروریستی بابیه و سپس #بهاییه نیز به عنوان نوعی نهضت پروتستانتیی در اسلام یاد کردند که آن هم باز نفی اسلام بود. آنها اعلام کردند که اسلام، نسخ و دورهاش تمام شده و دین جدیدی آمده است.
🔸 ما به این سیاست، پروتستانتیسم نسخی میگوییم؛ به این معنا که میآیند و اعلام میکنند که اسلام نسخ شده و قیامت شده است و دیگر شریعت به اصطلاح، جاری و ساری نیست.
🔸 پروتستانتیسم اسلامی دیگری نیز داریم که آن را میتوانیم از نوع مسخی بنامیم؛ یعنی پی نسخ و پایان اسلام نیست، اما میآید مسخ میکند و میخواهد چهره دیگری از اسلام نمایش دهد.
🔸 حالا این مسخ در شکلهای مختلف صورت میگیرد و خودش را نشان میدهد. شاید مشیای که «#میرزاملکم_خان» داشت، در همین نوع پروتستانتیسم باشد؛ به رغم اینکه خود حتی در زمان مرگ مسلمان نبود و اصلا به هیچ دینی باور نداشت.
🔸 او معتقد بود که همه بدبختی جهان از همین ادیان ثلاثه یعنی #یهودیت، مسیحیت و اسلام است. حتی تدفین او طبق دستورات این سه آینن نبود.
🔸 او روش مسخ را پیگیری میکرد و معتقد بود که باید نهضتی پروتستانی در اسلام ایجاد کنیم. به این معنا که باورهای غربی و آیینهای غربی را به نوعی تقلیل بدهیم و به اسم اسلام به جامعه اسلامی تلقین کنیم.
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3917
🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی #اسباط:
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان
5️⃣ #سیدمحمد_موسوی_بجنوردی/ بخش هشتم
🔰 دفاع از برخورد با فتنه و غائله #شریعتمداری👇👇👇
🆔 @asbaat_ir
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان
5️⃣ #سیدمحمد_موسوی_بجنوردی/ بخش هشتم
🔰 دفاع از برخورد با فتنه و غائله #شریعتمداری
🔸سال 1391 برخی رسانهها به شبههافکنی پیرامون وقایع اول انقلاب از جمله غائله شریعتمداری پرداخته و به نحوه برخورد حضرت امام و نظام، با فتنه شریعتمداری و عوامل کودتا انتقاد کردند،
🔸 سیدمحمد موسوی بجنوردی به عنوان عضو شورای عالی قضایی در دوران حضرت امام، از برخورد با فتنه کودتا و جریان شریعتمداری در ابتدای انقلاب دفاع میکند و میگوید:
🔹 «آیت الله شریعتمداری مرجع تقلید بودند و جایگاه و شأن ایشان مشخص و مورد احترام بود اما بحثی که منجر به حوادثی پیرامون ایشان شد شکلگیری کودتایی توسط برخی افراد از جمله آقای #قطب_زاده بود که عوامل آن اعتراف کردند جریان را به آیت الله شریعتمداری گفتیم و ایشان هیچگونه ممانعتی نکردند. در حالی که خود ایشان در انقلاب دست داشت و انتظار میرفت ایشان کودتاگران را از کارشان نهی کند و ممانعت کند.
🔹 اطلاع ایشان از طرح کودتا و سکوتشان در قبال آن و عدم اقدام برای ممانعت از کودتا به معنای تایید آن بود همین باعث شد که دادستانی انقلاب تصمیم بگیرد که جلوی رفت و آمدهای ایشان را بگیرد. اما حضرت امام به آقای #موسوی_اردبیلی تاکید کردند که مراقب باشید به ایشان تعرض نشود و جلوی حمله به منزل ایشان گرفته شود.»
🔸موسوی بجنوردی در ادامه ضمن اشاره به برخی گمانه زنیها و انتساب برخی اخبار به حضرت امام اظهار داشت: اینکه گفته شود امام مانع از برداشتن محدودیتهای آقای شریعمتداری جهت درمان بیماریشان شدهاند، قطعاً دروغ است و روحیه امام هیچ وقت اینگونه نبود که حتی با یک دشمن چنین برخوردی کنند؛ چه برسد به برخورد با یک مرجع تقلید؛ اگر چنین چیزی وجود داشت ما در شورای عالی قضایی میشنیدیم.
🔹بجنوردی تصریح میکند: «اما اقدام آقای شریعتمداری در همراهی با کودتا قابل توجیه و گذشت نبود و به واسطه جایگاه و شأن ایشان مسئولیتشان نیز سنگینتر بود و ظن آن میرفت که در صورت عدم ممانعت از ارتباطهای ایشان موارد مشابهی تکرار شود.»
🔸موسوی بجنوردی با اشاره به برخی نسبتهای ناروا به حضرت #امام_خمینی (ره) هم گفت: امام ناموس #انقلاب_اسلامی است و خدشه به امام، خدشه به انقلاب اسلامی است. من متاسفم که برخی افراد با گذشت سه دهه این مطالب غیر واقعی را در مورد امام بیان می کنند. قطعاً یک معصیت بزرگ است و من برادرانه به کسانی که اینگونه سخن میگویند میگویم که از بیان این دست مطالب خودداری کنند.
✍️ پژوهشگر اسباط
🆔 @asbaat_ir
💠 #مشروطه از دیدگاه #امام_خمینی (ره)
🔺 امام به مشروطیت توجه ویژهای داشت. ایشان درباره علل نهضت مشروطه معتقد بود که «جنبش مشروطه بر ضد #رژیم_سلطنتی بوده، گرچه اصل رژیم را قبول داشتند، اما میخواستند عدالت ایجاد نمایند». بر این اساس، به باور امام خمینی نهضت مشروطیت، یک نهضت عدالت خواهانه بوده است.
🔺 ایشان درباره نقش علما عقیده داشت: «علمای اسلام در صدر مشروطیت در مقابل استبداد سیاه ایستادند و برای ملت آزادی گرفتند، قوانين جعل کردند، قوانینی که به نفع ملت است به نفع #استقلال کشور است به نفع اسلام است».
🔺 سخنی از امام درباره #قانون_اساسی مشروطه نقل شده که در قالب پرسش و پاسخ است. در تاریخ ۱۹/ ۸ / ۵۷ ، خبرنگاری از ایشان سؤال می کند: «حضرت آيت الله! لطفا در باره آن قسمت از قانون اساسی ۱۹۰۶ م که طبق نظرتان باید تغییر کند و جمهوری اسلامی به وجود آید، توضیحاتی بفرمایید؟»
🔺 امام در پاسخ می گوید: قانون اساسی دو مرحله داشته است:
1️⃣ مرحله پیش از کودتای رضاخان: در آنوقت طوری بوده است که ایرانیها و مسلمین نمیتوانستند طرح حکومت اسلامی را بدهند. از این جهت، برای تقلیل ظلم و استبدادهای #قاجار و پیش از قاجار بر این شدند که قوانینی وضع شود و سلطنت به صورت سلطنت مشروطه درآید.
🔸 در عین حال در قوانین پیش بینی این مسائل شده است. تمام مسائلی را که الان ما مطرح میکنیم، میتوانیم به متمم قانون اساسی استناد کنیم. این یک مرحله است از قانون اساسی؛
2️⃣ مرحلهای بود که پس از کودتای رضاشاه انجام گرفت و به قانون اساسی اضافه شد. در آن وقت رضاشاه کودتا کرد و به دنبال او قضایایی واقع شد و بالأخره به این منتهی گردید که رضاشاه با قدرت سرنیزه و قلدری، قانون اساسی را تغییر دهد و یک مجلس مؤسسان با زور و قلدری تأسیس کرد و ملت به هیچ وجه با او موافق نبود.
🔸 در مجلسی که ملت هیچ گونه دخالتی در آن نداشت، موادی از قانون اساسی را تغییر داد، سلطنت قاجار را منقرض و سلطنت #پهلوی را تصویب نمود، بنابراین قانون اساسی در مرحله اول با حفظ متمم آن، برای همین مسائلی که ما مطرح کردهایم میتواند مستند ما باشد.
🔸 در مرحله دوم، مسئله سلطنت رضاشاه و سلسله پهلوی اصلا قانونیت نداشته و این سلسله برخلاف قانون اساسی بر این مملکت تحمیل شده است. رضاشاه را انگلیسیها بر ما تحمیل کردند و بعد هم متفقین به ایران آمدند و محمدرضاشاه را تحمیل نمودند.
🔸 سؤال خبرنگار با زیرکی خاصی طرح شده بود. وی با این سؤال، اولا، میخواست ببیند که آیا امام خمینی نظریه مشروطه یا قانون اساسی را قبول دارد یا نه؟ و ثانيا، در صورت پذیرش قانون اساسی، آیا قانون اساسی مشروطه را میپذیرد یا نه؟ وی با مفروض گرفتن همه اینها، این پرسش را مطرح میکند که آن قسمتهایی از قانون اساسی مشروطه که باید تغییر کند، کدام است؟
🔸 در واقع، با این سؤال، جواب سؤالات قبلی داده شده است، ولی این خبرنگار از پاسخ امام چیزی به دست نمیآورد، چون امام قضاوت خاصی دارد. به اعتقاد ایشان، قانون اساسی تغییر کرده است از این رو نمیتوان قانون دست کاری شده #عصرپهلوی را پذیرفت. ایشان با اشاره به قانون اساسی قبل، از متممی که به علما اجازه میداد تا نظارت کنند که چیزی برخلاف اسلام تصویب نشود، سخن به میان میآورد.
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4065
🆔 @asbaat_ir
🚩 نگاهی گذرا به #حوزه_علمیه_اصفهان/ بخش نهم
💠 جریانها و ویژگیهای #مکتب_فلسفی_اصفهان/ قسمت چهارم
🔰 جریانهای فلسفی اصفهان در دوران #صفویه
4️⃣ مدرسه فلسفی ملاصدرای شیرازی (#حکمت_متعالیه):
🔹 مکتب فلسفی ملاصدرا در ابتدا با استقبال روبرو نشد و تقریبا دو نسل پس از خود ملاصدرا گسترش یافت و از آن زمان تاکنون رونق دارد.
🔹 با مطالعه آثار فیلسوفان اسلامی قرون یازدهم و دوازدهم هجری و شرایط فرهنگی و اجتماعی حاکم بر آن زمان معلوم میشود که پس از فوت ملاصدرا سالیان متمادی در حوزههای فلسفی هنوز افكار #ابن_سینا رواج داشته و توجهی به افکار ملاصدرا نمیشده است.
🔹 توجه به آثار ابن سینا و نقد و تعرض به برخی آرای ملاصدرا در نوشتههای خوانساری، میرفندرسکی و ملارجبعلی تبریزی دیده میشود.
🔹 هرچند معلوم نیست که از چه زمانی افکار ملاصدرا به گونه رسمی در حوزه اصفهان مطرح شد و کتب و متون صدرا مانند #اسفاراربعه محل توجه مدرسان حکمت قرار گرفت، اما شکی در این نیست که بیش از یک قرن از وفات ملاصدرا گذشت تا این تفکر بتواند سایر مشارب فلسفی را در حوزههای علميه تحت الشعاع خود قرار دهد.
🔹 #استاد_همایی بر آن است که ملااسماعیل خواجویی و میرزا محمدتقی الماسی نخستین افرادی بودند که به تبیین نظرات ملاصدرا دست زدند.
🔹 پس از آنها نیز آقا محمد #بیدآبادی با شاگردی نزد این افراد رسما به تدریس کتب ملاصدرا اشتغال ورزید و در نهایت #ملاعلی_نوری آن را ترویج نمود.
🔹با این حال وی هیچ مدرکی برای این نظر ارائه نمیدهد. آنچه تاکنون از الماسی میشناسیم، کتاب بهجةالاولياء و رسائلی در موضوعات فقهی و دیوان اشعار است.
🔹 وی همچنین استاد آقا محمد بیدآبادی در علوم نقلی بوده و در زهد و اعراض از دنیا ممتاز بوده است. با این حال شاهدی بر توجه وی به آثار صدرا در آثارش دیده نمیشود.
🔹 از ملا اسماعيل خواجویی نیز آثار بسیاری در دست است. وی مدرس نامآور شفای ابن سینا نیز بوده، ولی توجهی به آثار ملاصدرا نداشته است و همچنین در آثار خود نیز هیچگاه از او یاد نکرده و بلکه در موارد مختلف نظراتی برخلاف دیدگاه ملاصدرا ارائه میکند.
🔹 با این حال تردیدی نیست که همانطور که مرحوم همایی نیز گفتهاند، آقا محمد بیدآبادی به آثار ملاصدرا توجه خاصی نشان داد و بر اسفار حواشی نوشت و نظر شاگردان خود را به آثار ملاصدرا جلب نمود و در نهایت بزرگترین وارث بیدآبادی در حکمت، یعنی ملاعلی نوری با بیش از نیم قرن تدریس رسما افکار ملاصدرا را در حوزه اصفهان ترویج داد.
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3974
🆔 @asbaat_ir
📌 #پرسمان_اسباط
7️⃣ پاسخِ پرسش هشتم اسباط/ بخش پایانی
◀️ ادامه پاسخ مخاطبان گرامی اسباط به پرسش هشتم:
6️⃣ تقدم «امر به معروف» بر «نهی از منکر»، نشان میدهد تا معروف در جامعه خود را نشان ندهد، نهی از منکر هم خیلی در جامعه اثرگذار نیست. البته نباید پای شیطان به میان بیاید و همین «نهی از منکرهای» مومنان هم تعطیل شود، امر به معروف باید از خود #حوزه شروع شود، دعوت امام و رهبری و سایر مراجع عظام از طلبهها برای حفظ ذی طلبگی، سادهزیستی و... امر به معروف است. اگر «معروف» حوزه و حوزویان خودش را نشان داد، نهی از منکر هم ساده و تاثیرگذار میشود.
7️⃣ من میخواهم به گونه دیگری به پرسش شما پاسخ دهم، کسی نمیگوید افرادی که خود را در جایگاه مرجعیت میدانند، نظرات فقهی خود را منسجم و تدوین نکنند ولی معروف این است که برخی حرمت بزرگان را نگه دارند و خود را مرجع اعلام نکنند به خصوص آن دستهای که خود را ادامه دهنده راه سنتهای حوزوی میدانند.
8️⃣ خداوند حفظ کند حضرت آیت الله جوادی آملی حفظه الله را که به تیم مذاکره کننده برجام، توصیه و امر به معروفی ماندگار کرد و فرمود: وقتی با آمریکاییها دست میدهید، انگشتانتان را بشمارید که کم نشوند و در واکنش با واسطهگرهایی که به دنبال برقراری ارتباط با آمریکاییها برآمدند، آنها را « #دیوث_سیاسی » نامید.
9️⃣ امر به معروف و نهی از منکر بعضی از مسوولین بیفایده است، بعضی فقط برای #گرفتن_عکس به قم و دیدار مراجع میآیند.
🔟 بنده اگر به جای بزرگان حوزه بودم هنگامی که بعضی مسوولان نزد من میآمدند به آنها میگفتم بزرگترین معروف این است که #استعفا بدهند و جای خود را به آدم #شایستهتری بدهند، باور کنید ماندن برخی از مسوولان در برخی مسوولیتها، بزرگترین #منکری است که انجام میدهند.
1️⃣1️⃣ امروز نماد و نشانه «معروف»، «ولی فقیه» است. اگر امام خمینی و امام خامنهای نشان معروف نبودند، این همه معروفهای دیگر در ایران و جهان اسلام و دنیا رشد نمیکرد و منکر و طرفداران منکرات در برابر آنان نمیایستادند. اینکه مخالفان و معاندان ولی فقیه و در راس آنها آمریکا و اسرائیل را لعنت میکنیم در واقع لعنت به منکرات است.
🆔 @asbaat_ir