eitaa logo
پایگاه جریان‌شناسی اسباط
696 دنبال‌کننده
594 عکس
30 ویدیو
3 فایل
"اسباط"، پایگاه تخصصی جریان‌شناسی حوزه و روحانیت، وابسته به موسسه مطالعات راهبردی بعثت 💻 asbaat.ir 🔸 eitaa.com/asbaat_ir 📷 www.instagram.com/asbaat_ir 💠 @Asbaatadmin
مشاهده در ایتا
دانلود
📸 #عكس_نوشته | مردم‌داری سيره حكمرانی نبوی و علوی 💠 #امام_خمینی (ره): یکی از فرق‌های بین حکومت اسلام با سایر حکومت‌ها، این است که در #حکومت_اسلام جوّ، جوّ #محبت است. بین شخص اول مملکت مثل #رسول_خدا که شخص اول بود و در زمان خلافت #امیرالمؤمنین شخص اول امیرالمؤمنین بود با ادنی‏ فردی که به حسب نظر مردم ادنی‏ حساب می‏شدند فرق اساسی مربوط به دنیا نبود. 🔹 این طور نبود که رسول خدا حالا که در رأس واقع شده و رئیس امت است مثل سایر حکومتها ریاست بکند. آنها در یک محیط دوستی و رفاقت و محبت زندگی می‏کردند. بین خودشان «#رُحَماء» بودند؛ و وقتی که مقابل #کفار واقع می‏شدند، آنجا «#اشِداء» بودند. 📚 صحیفه امام، ج‏7، ص 234 🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی : 🔰 بررسی جریان‌های مختلف / بخش دوم 🎙 |چرایی وجود جریان‌های مختلف در حوزه علمیه : 🔹 حجت الاسلام والمسلمین غفاری‌فر در پاسخ به این سوال که آیا پراکندگی و در حوزه باعث از بین رفتن و اُفول حوزه نمی‌شود؟ گفت: 🔺 در حوزه مرتب همین اتفاق می‌افتد، اما وقتی‌که تاریخ را مطالعه می‌کنیم، یک نخ مشترک هم می‌توانیم پیدا کنیم. نخ تسبیح همه این‌ها را که نگاه می‌کنیم می‌بینیم که در چند محور این تفاوت‌ها اتفاق می‌افتد. 🔺 یک سری تفاوت‌ها به مرز عقیده بازمی‌گردد، یعنی یا در جهان‌شناسی متفاوت می‌شوند، یا در باهم متفاوت می‌شوند، یا در رابطه خلق با خدا از اینکه مستقیم یا غیرمستقیم هست متفاوت می‌شوند، یک سطح از تفاوت‌ها از اینجاست، لذا شما می‌بینید که مثلاً در نحله‌های اسلامی کجا با دیگری درگیر می‌شود؟ خدا را به جسم تبدیل می‌کند؛ یعنی در جدا می‌شود. 🔺 یک عده در منبع باهم متفاوت می‌شوند، کجا جدا می‌شود؟ می‌گوید فقط به روایت نگاه می‌کنم، در همان محدوده الفاظش، افراطی‌ترینش این است، یکی دیگر می‌گوید که من این‌قدر افراطی نیستم ولی حتماً بایستی یک خبری از معصوم، حالا اگر سُنی باشد، از پیامبر(ص) و اصحاب؛ و اگر شیعه باشد اخبار از پیامبر(ص) و اهل‌بیت(ع). پس اینجا در منبع باهم اختلاف پیدا می‌کنند. 🔺 یک جای دیگر جریانات چطور دسته‌بندی می‌شوند؟ بر مبنای آن شاخص‌ها و فرض‌های مکتب‌هاست که دسته‌بندی می‌شوند. یا بر مبنای تفکر هستند، مانند معتزلی و اشعری، که تقسیم مکتب بر اساس مبنا و فکر می‌شود و یا یک موقع بر اساس اشخاص هستند، مثلا می‌گویند، ، ، . 🔺 شما نگاه کنید، چهار مکتب فقهی بر محوریت اشخاص تقسیم‌شده‌اند، دو مکتب عقیدتی بر مبنای اندیشه تقسیم می‌شوند، یک نوع رفتار است، به یک شخص برمی‌گردد. 🔺 همه این‌ها نشان می‌دهند که اولاً دسته‌بندی هست، ثانیاً دسته‌بندی‌ها بر اساس معرفت است یا صاحبان معرفت، مثلاً در جهان امروز یا سوسیالیسم هست یا مارکسیسم، سوسیالیسم بر محور اندیشه است، مارکسیسم بر مبنای اندیشه است؛ یا مثلا پوپریسم یا دارید، یعنی دسته‌بندی یا بر مبنای اندیشه لیبرالی پوپر است یا مطلق لیبرالیسم است؛ در دنیای اسلام هم همین گونه است. 🔹 حال با این مقدمه می‌خواهیم بیاییم در ، روحانیت در صدسال اخیر فراز و فرودهایی داشته است، ولی اوج آن از کجا شکل می‌گیرد؟ 🔹 از زمان رحلت مرحوم آقای شکل می‌گیرد، یعنی تا زمان مرحوم آقای بروجردی، مسیر روحانیت یک مسیری است که برای خودش توضیحات خاصی می‌طلبد، از بعد از آیت‌الله بروجردی که آهسته‌آهسته سخنرانی‌های (ره) شروع می‌شود، دیگر داستان متفاوت می‌شود. ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4155 🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی #اسباط: #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان 💠 با درخواست اعضای محترم کانال اسباط مبنی بر تجمیع مطالب منتشر شده در پرونده ویژه «روحانیون در گذر زمان» از این به بعد پس از اتمام بررسی هر شخص، لینک‌های مربوط به او به صورت یکجا منتشر خواهد شد. 1️⃣ #سیدحسین_موسوی_تبریزی 🆔 https://eitaa.com/asbaat_ir/335 🆔 https://eitaa.com/asbaat_ir/340 🆔 https://eitaa.com/asbaat_ir/346 🆔 https://eitaa.com/asbaat_ir/351 🆔 https://eitaa.com/asbaat_ir/356 🆔 https://eitaa.com/asbaat_ir/363 🆔 https://eitaa.com/asbaat_ir/370 🆔 https://eitaa.com/asbaat_ir/376 🆔https://eitaa.com/asbaat_ir/382 🆔 @asbaat_ir
💠 ، تمامیت دربرابر تمامیت 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
💠 ، تمامیت دربرابر تمامیت 🔺 بی شک انقلاب اسلامی ایران که از منظر (ره) ماهیتش از ماهیت همه انقلاب‌های دیگر جهان جدا بود و امام، توده‌های میلیونی آن را از ملت در عصر پیامبر (ص) و و در عهد امام علی (ع) و حسین‌بن علی (ع) بهتر می‌دانستند؛ تنها انقلابی بود که در معرض تهاجم مجموعه‌ای از اولیای کفر و شرک و نفاق و فساد و در یک کلمه «» قرار گرفت. 🔺 به نحوی که علاوه بر تلاش دو بوک و در براندازی این نظام توسط عمال خود، چه از طریق کودتا و تحریم و چه کمک به دشمنان؛ از سوی گروه‌های اجتماعی فاسد و منحرف نیز مورد تعرض قرار گرفت. 🔺 چرا که آنچه به دنبال آن بود، احیای «معروف»‌ها و امحای «منکرات»، در همه عرصه‌ها و در همه حوزه‌ها بود. همین نگاه و همین مشی امام و حرکت بود که اندیشمندان بزرگ جهان اسلام در عصر حاضر را بر آن داشت که رویارویی و تقابل نظام اسلامی را با جهان، رویارویی تمامیت اسلام با تمامیت بدانند. 🔺 رویارویی همه جریان‌ها، احزاب و گروه‌های سیاسی چپ‌گرا و راست‌گرا؛ حتی آن دسته که نام دین و مذهب را یدک می‌کشیدند و به و در برخی از سیاست‌ها قائل بودند؛ نشان داد که انقلاب اسلامی حاضر نشد «منکری» را امضا و یا از حاکمیت «معروفِ» در عرصه و اجتماع چشم پوشی کند. 🔺 این رویکرد، بر شیوه و سیره امام راحل مبتنی بود که چه در دوران و چه در دوره انقلاب و چه در استمرار حرکت نظام، حاضر نشدند از رسالتی که برعهده‌ی خود داشتند عقب نشینی کنند. 🔺 امام این رویه و روحیه را تا چشم فروبستن از عالم خاکی ادامه دادند؛ تا جایی که در خود، مردم و رهبران آینده این نظام را به استمرار این حرکت فراخواندند. ✍️ استاد 📚 کتاب «امر به معروف و نهی از منکر احزاب» ص 84-83 🆔 @asbaat_ir
🔖 بررسی شخصیت #شیخ_علی_تهرانی/ بخش ششم 🔰 گرایش به #سازمان_مجاهدین_خلق 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔖 بررسی شخصیت / بخش ششم 🔰 گرایش به 🔺 شیخ علی تهرانی تحت تأثیر اندیشه‌های اقتصادی و چه بسا با تأثیرپذیری از کتاب اقتصاد مجاهدین خلق، آثاری در اقتصاد اسلامی نوشته بود. 🔺 تهرانی از اواخر سال ۱۳۵۸ به این سو به تدریج به سمت هواداری از جریان‌های مخالف انقلاب کشیده شد و تقریبا مواضع مشترکی با داشت. 🔺 با جدا شدن صفوف، تهرانی متمایل به مجاهدین خلق شد. وی در بهمن ماه ۱۳۵۸ ضمن نگارش متنی که در نشریه «» به چاپ رسید، به انتقاد از عملکرد (ره) پرداخت. 🔺 تندترین مصاحبه وی که با حمایت از برخی از هواداران سازمان مجاهدین خلق تحت عنوان «» مشهد انتشار یافت، حاوی برخوردهای تند وی بر ضد رهبران و شخص امام خمینی (ره) بود. 🔺 تهرانی پس از آغاز تحمیلی عراق علیه ایران موضعی مخالف جمهوری اسلامی اتخاذ کرد و در اوج حملات ، با سخنرانی‌های غیرمسئولانه خود به تضعیف شخصیت‌های انقلابی پرداخت. 🔺راو ابتدا سازمان مجاهدین را ناآگاه به مسائل اسلامی می­دانست و سپس به صورت غیر منتظره به حمایت از آنان پرداخت. او حتی فتوایی را در مورد وجوب قتل هواداران حزب جمهوری اسلامی صادر کرد. 🔺 پس از تعطیلی دانشگاه‌ها از سوی شورای انقلاب که منجر به درگیری بین موافقان و مخالفان انقلاب شد، تهرانی طی به امام خمینی (ره) گروه‌های سیاسی حمایت شونده از سوی بعضی از اعضای شورای انقلاب را عامل این درگیری‌ها ذکر کرد. 🔺 در اردیبهشت همان سال پس از آشوب در دانشگاه فردوسی مشهد به همراه طاهر احمدزاده و محمدتقی شریعتی بیانیه‌ای منتشر کرد. سپس در اقدامی دیگر طی نامه‌ای سرگشاده به آیت الله ضمن حمله به او از مواضع مجاهدین خلق حمایت نمود. 🔺 بدین ترتیب در سال ۱۳۶۰ ناچار دستگاه کشور وی را فاقد صلاحیت‌های لازم برای تصدی مسئولیت‌های کشوری و دینی اعلام داشت. 🔺 در نتیجه در همین سال و با انتشار علامیه‌ای به حزب جمهوری اسلامی حمله کرد. در ادامه این فعالیت‌ها به اتهام حرکت‌های ضدانقلابی و حمایت از منافقین به حکم دادگاه انقلاب اسلامی مشهد دستگیر شد. 🔺 در ۳ آبان ۱۳۶۰ در کتاب عبور از بحران درباره توبه على تهرانی می‌نویسد: «آخر شب، همراه منزل آمدیم. بازداشت شیخ علی آقا تهرانی مطرح شد، ایشان اعتراف کرده که اشتباه کرده و بریده است و حاضر به مصاحبه شده، ولی هنوز می‌خواهد دو پهلو صحبت کند» 🔺 هاشمی رفسنجانی در کتاب عبور از بحران در بیان خاطرات روز ۶ مرداد سال ۱۳۶۰ از ارتباط تهرانی با ملی – مذهبی‌ها پرده بر می‌دارد: «آقای مهندس [مهدی] ، برای آقای شیخ علی تهرانی – که در مشهد بازداشت شده کمک می‌خواست.» ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4083 🆔 @asbaat_ir
5.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 | منبر انقلاب 💠 : فراموش نکنیم و از یاد نبریم [آیت الله ] مرد بزرگ، مرد ، مرد اهل قلم و [بود]. ایشان بایستی همیشه در یادها زنده باشد. اولین کسی بود که در در موضع ایستاد و کاری که می خواست بکند، کرد. 🗓 به مناسبت 10 آبان سالروز شهادت اولین شهید محراب آیت الله قاضی طباطبائی 🆔 @asbaat_ir
🔰 زمینه سازان و حاملان #التقاط_اسلام_و_اومانیسم/ بخش هفتم ♦️ بنیانگذار فراموش­خانه یا #فراماسونری در ایران 🔸 #میرزا_ملکم_خان 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔰 زمینه سازان و حاملان / بخش هفتم ♦️ بنیانگذار فراموش­خانه یا در ایران 🔸 🔹 نخستین رویارویی اندیشه‌گران ایرانی با تقریباً در دوره اتفاق افتاد. احساس عقب ماندگی و ضعف فکری این اندیشه‌گران در برابر غرب، اولین رگه‌های شکل‌گیری تجددگرایی در ایران را ایجاد کرد. 🔹 میرزا ملکم خان از مهمترین نمایندگان در ایران اسلامی است. ملکم خان اندیشه‌گری است که شالوده اندیشه و عمل معاصر را در کنار نخستین ایران بنیان نهاده است ملکم خان از لفافه اسلام و مسلمانی برای بیان تفکرات و پیش برد منافع شخصی خود بهره برده است. 🔹 وی متولد ۱۲۴۹ قمری و در گذشته‌­ی سال ۱۳۲۶ قمری است. او از روشن­فکران برجسته عصر قاجار به شمار می­‌رود و روزنامه‌نگاری، سیاست­مداری و را در کارنامه خود دارد. 🔹 ملکم در جلفا از محلات# اصفهان متولد شد و پدرش میرزا یعقوب سنگ تراش از ارامنه جلفای اصفهان بود که اسلام آورده بود. گفته می‌شود اسلام او و پسرش ملكم، ظاهری بوده است. 🔹 آنان هر دو بر دیانت مسیحی زندگی کردند و درگذشتند. همچنین میرزا یعقوب پرونده برای نیز داشته است. میرزایعقوب با زبان و فرهنگ فرانسه و دانش مدنیت غرب آشنایی داشت. 🔹 نوشته­‌های بازمانده از او مانند «رساله افزایش ثروت» و همچنین رساله‌­ای که به صورت عریضه به ناصرالدین شاه نوشته و در آن، او را به تأسیس کنسطيطوسیون یعنی استقرار دولت بر پایه قانون برانگیخته است، از سطح آگاهی او خبر می­‌دهد. 🔹 او همچنین طرح اسلامی را مطرح و تبلیغ می‌­کرده است. میرزا یعقوب، پسرش میرزا ملکم را در ده سالگی برای تحصیل روانه پاریس کرد و او نیز باتوجه به هوش و استعداد بالایش به خوبی زبان فرانسه را آموخت و با آموختن علوم طبیعی و مطالعه آثار فیلسوفان و متفکران انقلاب فرانسه همچون ولتر، روسو، منتسکیو، حتی ستایش وزیر امور خارجه را نیز بر انگیخت و در بازگشت از این سفر، با سمت مترجم در وزارت خارجه استخدام شد و سال بعد پس از تأسیس مدرسه ، کار مترجمی معلمان اروپایی و همچنین تدریس ریاضی را در آنجا بر عهده گرفت. 🔹 در کارنامه فعالیت ملکم، مجموعه متضادی از ترویج افکار آزادی­خواهانه و سوء استفاده مالی و زدوبندهای سیاسی دیده می­‌شود. او را بنیانگذار فراموش­خانه یا در ایران نامیده­‌اند. 🔹 از مهمترین فعالیت­‌های او علاوه بر تأسیس اولین فراموش­خانه در ایران، می­‌توان به انتشار روزنامه «» و مشارکت در اجرای قرارداد رویتر با بارون ژولیوس رویتر بریتانیایی اشاره کرد. ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4166 🆔 @asbaat_ir
📌 🔟 پرسش دهم: 🔹جایگاه در تا چه میزان دارای اهمیت است؟ 🔹 ائمه جمعه چگونه می‌توانند در رسیدن به اهدافش تاثیرگذار باشند؟ 🔹 امام جمعه علاوه بر اقامه ، چه کارکردهای دیگری باید داشته باشد؟ 🔹 چه راهکارهایی برای تقویت ائمه جمعه می‌توان پیشنهاد داد و وظیفه و شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه در این زمینه چیست؟ ✍️ منتظر پاسخ‌های و شما هستیم. 🔖 لطفا پاسخ‌های خود را به آیدی @Asbaatadmin ارسال كنيد. 🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی #اسباط: 🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان 6️⃣ #محسن_غرویان/ بخش دوم 🔰 سابقه حضور در #انجمن_حجتیه 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir