eitaa logo
عصرتبیین عصررسانه
1.6هزار دنبال‌کننده
665 عکس
414 ویدیو
29 فایل
هوالمصور محفلی برای تاملات رسانه ای در حوزه های فرهنگ، جامعه و سیاست... عصر پردازش بهتر و روایت قوی تر اطلاعات ارتباط با مدیرسایت و کانال: @Sarbaze_eslam_31312 جانشین مدیر: @Fadaiyani ادرس سایت: Www.asretabyin.ir آپارات: www.aparat.com/Asre_Tabyin
مشاهده در ایتا
دانلود
سندروم «نتیجه فوری» موفقیت نامحدود در ۲۰ روز! چاقی و لاغری در سه روز! بدون زحمت پولدار شوید! یادگیری ۳۵ زبان دنیا در ۱۰ روز! ترک اعتیاد فوری بدون درد در ۴۵ روز! و... سندروم «نتیجه فوری» گریبان جامعه ما را گرفته است. آنقدر درگیر «جنون سرعت » برای رسیدن به خواسته هایمان هستیم که دوست داریم همه این تبلیغات رسانه ای عجیب را یکجا باور کنیم. این پیام های تبلیغاتی همگان را دچار نوعی بیماری به نام «سندرم نتیجه فوری» کرده است. جدای از تأثیرات آن در تمام حوزه های زندگی، این نوع نگرش تأثیر بسیار بدی بر روی تمرکز و نحوه مدیریت ما بر زندگی می گذارد. هیچ کدام از اینها واقعیت ندارد. موفقیت آسان، ساده و سريعا فقط در فیلمهای علمی تخیلی یافت می شود. حتی گاهی میبینیم که در کتاب های موفقیت یا مدیریت، بیان می کنند که موفقیت یک سازمان حاصل یک ایده خلاقانه سریع بوده و سازمان یک شبه ره صدساله را طی کرده است. حتی اگر سازمان در کوتاه مدت به منفعتهای اساسی برسد، پشت آن تصمیم، سالها تجربه و دانش خوابیده است و در ضمن حفظ نتایج آن در بلندمدت خود کار دشواری است. واقعیت آن است که موفقیت های چشم گیر و پایدار، حاصل سخت کوشی، تلاش، تداوم، نظم و انتخاب های دردناک است. 🆔 @andisheengelabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کودکان اینستاگرامی، کودکان لایک، کودکان مجازی 🔸 متاسفانه هر روز به تعداد کودکانی که توسط والدینشون تو مشهور میشن بیشتر میشه، لباس‌های عجیب می‌پوشن، آرایش‌های خاص دارن، حرف‌های تبلیغاتی قلمبه‌سلمبه رو حفظ می‌کنن و باید جلوی دوربین ادا دربیارن و حتی الکی بخندن، والدین هم اینجوری درآمد کسب می‌کنن، شاید بپرسید چه اشکالی دارد؟ 🔻 فکر نمی‌کنید کودکی که به این‌همه توجه کاذب کرده بعد از رشد و در دوره نوجوونی دچار مشکلات روحی می‌شه؟ 🆔 @andisheengelabi
نکاتی که از علامه حسن زاده آملی رحمت الله علیه، در باب بینش و به یادگار ماند.... 🆔 @andisheengelabi
مسیری برای رهایی از قفس آهنین و تراژدی فرهنگ 🔸در عصری هستیم که به تعبیر زیمل، جامعه شناس آلمانی، ساختارها و دولت ها فربه تر و چاق تر می شوند و عامل ها و افراد، کوچک و کوچک تر. او اسم این رویداد را می نامد. 🔸یعنی مدرنیته با سرعت بالا و نامهربانی تمام، در حال حذف و محو و یکسان سازی انسان هاست. یعنی همین حالت که دیگر کسی توان و جرات دیده شدن نخواهد داشت و مدرنیته و ساختارهای مدرن، یکه تاز میدان سلطه خواهد بود. 🔸انسان بی هویت و سرگردان، محصول همین بی تفاوتی و نامهربانی مدرنیته است. مرگ سوژه در چهره اجتماعی خود، را می‌سازد که هدف خاصی جز پرسه زنی و گذران وقت را در سر نمی پروراند و در چهره فرهنگی خود، انسان شهرت طلب و به تعبیر امروزی، را رقم می‌زند. 🔸حال در این هیاهو و سرگردانی، عده ای هستند که قصد و مرام مقدس را برای رهایی از انتخاب کرده اند. از اتوبان به ظاهر شیک و در باطن، چدنیِ مدرنیته، به جاده در ظاهر خاکی و در باطن پر از معنا و آزادی و آزادگی نجف تا کربلا پناه میبرند. 🔸معنایی که گمشده عصر جدید است و اربابانش با چاشنی تکنیک و فن سالاری و رسانه، آنرا از ملت ها دریغ می‌کنند. چرا که و آگاهی و معنویت، شاه کلید آغاز دوران طلایی بشریت خواهد بود. 🔸اربعین نه یک روز در میان روزها و کربلا نه شهری در میان شهرهاست. پیاده روی اربعین یک تفریح اجتماعی و توریستی نیست که بیست سی میلیون عاشق را هرساله تجربه می‌کند. یک نیست که با کت وشلوار و کراوات آغاز شده و با چمدان های پر از سوغاتی های آنچنانی به پایان برسد. 🔸این پیاده روی یک حرکت تمدنی است. تجلی فرهنگی است که از ۱۴۰۰سال پیش آغاز شده و تا برپایی کامل حقیقت و عدالت در سایه ولایت ادامه خواهد داشت. 🔸 مسافرت نیست بلکه یک هجرت از خویشتن و ماتریالیسم تاریخ و جامعه بهت زده و گرفتار است. یک از خویشتن برای رسیدن به خودآگاهی و خودشناسی. 🔸تلاشی که در مسیر بازگشت، در خدمت جامعه‌سازی قرار خواهد گرفت. نورانیت و اتحاد و سلامت و معنویت و گذشت را به جامعه و محیط، هدیه خواهد داد و گام های رسیدن به تمدن سازی را سرعت خواهد بخشید. 🔸افرادی را تربیت خواهد کرد که خودخواهی را رها کنند و به یک برسند. انسانی بامرام و دوست داشتنی که اهل دروغ و ریا و تنبلی و خیانت در امانت نیست و آیتم ها و اقتضائات مدرنینه را با اخلاق اربعینی دُور خواهد زد. 🔸اینجا کسی طالب و دیده شدن نیست و احدالناسی در خیل جمعیت میلیونی، احساس غربت و تنهایی ندارد. اینجا مثل لندن، لازم ندارد و مثل ژاپنِ تا دندان تکنولوژیک، از بحران رنج نمی برد. اینجا خلوت ها و شلوغی هایش یک طعم و رنگ دارد. تمامش صفاست و بوی زندگی و عشق می‌دهد. 🔸اما یادمان نرود که مُبدع و مبدا مکتب اربعین، پاهای مقدس شیرزنی است که در سوریه مدفون است و ما این مسیر را به نام و یاد عمه سادات می‌شناسیم. ویزای لشگر اربعینی ها در سفارت زینب کبری(س) به امضا رسیده و این حرکت نورانی تا رسیدن به آن در جان های عاشقانش ادامه خواهد داشت. 🔸ما جاماندگان نیز همچون مدافعان حرمش می‌سراییم . بی بی جان برای دیدن برادرت سر از پا نمی شناسیم و نشد که پای پیاده به حرمش رهسپار شویم. اما بدان و شاهدباش که برای عزت و امتداد قیامی که شما آغازگرش بودید، نه دست و پا که سر و جانمان را فدا می کنیم و نشان می‌دهیم که اگر آن‌روز همراه شما بودیم نه‌ سری بالای نیزه ها می رفت و نه به گوشواره و معجری جسارت می‌شد. یا زینب یا زینب ما عاشق حسینیم یازینب یازینب ما سائل دمشقیم یازینب یازینب بی نام و بی نشانیم یازینب یازینب تاکربلا روانیم ✍️علیرضامحمدلو 🆔 @andisheengelabi
اگر از خودتان بدتان می‌آید، اینستاگرام را کنار بگذارید 🔺تحقیق فیس بوک نشان می دهد: 🔹 محتوایی که سلبریتی‌ها در اینستاگرام منتشر می‌کنند به ایجاد احساس منفی در فالوئرهایشان منجر می شود. 🔹به طور دقیق‌تر محققان فیس بوک متوجه شدند هرچه کاربر محتوایی که ها در این شبکه به اشتراک می‌گذارند، بیشتر تماشا کند، با بیشتری در نتیجه مقایسه اجتماعی روبرو می‌شود. 🆔 @andisheengelabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌فیلمی که با تماشای آن دیگر به چشمانتان اعتماد نمی‌کنید! دنیای رایانه‌ها به قدری پیشرفت کرده است که می‌توان با کمک آنها تصاویری تا حد ممکن حقیقی ایجاد کرد. ویدئوی زیر با رایانه‌ای ویدئویی خلق شده است که در نگاه اول باعث حیرت افراد می‌شود. 🆔 @andisheengelabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
کودک و هویت دیجیتالی(قسمت اول) 🔻مسئله هویت دیرزمانی است که در کانون توجه اندیشمندان و محققان جامعه شناسی و مطالعات فرهنگی قرار گرفته است. 🔹هویت نه تنها ارتباط اجتماعی را امکان پذیر می کند، بلکه به زندگی افراد معنا می بخشد، در این میان هویت یابی کودکان نیز فرآیندی برای خودشناسی آن به عنوان کنشگران اجتماعی است که معناسازی نیز به واسطه آن صورت می گیرد. 🔹هویت ها معانی کلیدی هستند که ذهنیت کودکان را شکل می دهند. به واسطه هویت کودکان به سایرین می گویند که چه کسی هستند و مهمتر اینکه نزد خودشان نیز شناسانده می شوند و کیستی روشنی پیدا می‌کنند.شکل گیری هویت در اجتماعات گوناگون به شکل های متفاوتی صورت می گیرد. 🔹با این مقدمه وقتی از هویت میخواهیم صحبت کنیم هدف این است که پاسخ های درست و تکیه گاه مستحکمی برای سوال "من که هستم" یا من کیستم؟ داشته باشیم. 🔹انسان از همان ابتدای تولد این سوال را در پس ذهن خود دارد ولی به دلیل غرق شدن در محیط و جابجا شدن نظام نیازها و ارضاها و به هم خوردن ترتیب سوالات اصلی و فرعی و عقب رفتن سوالات بنیادین و پیش آمدن سوالات روزمره بدلیل اقتضائات زندگی جمعی حس فراموشی و فاصله گرفتن از این دست سوالات به انسان دست می دهد. 🔹ارتباطات باعث می شود که اطلاعات از کانال های متعدد وارد ذهن انسان شده و و عمیق شدن در مبانی و بنیادهایی چون "من چه کسی هستم؟" را از شخص سلب می نماید . 🔹دغدغه هویت نه یک دغدغه فردی که یک دغدغه فلسفی_دانشی و البته اجتماعی و فرهنگی است که امروزه ابعاد سیاسی و اقتصادی نیز پیدا کرده است و باعث و بانی جهت یافتن فناوری ها و سیاست گذاری ها در سطح کلان جوامع و حتی تغییر و تحول در جهان شده است. 🔹در این میان صحبت از هویت دیجیتال، یک دغدغه و سوال جدی تری است که مطرح شده و مساله ای است که کودکان ما را درگیر کرده است. مقابل چشمان والدین، فرزندان‌ جامعه در حال شکل گرفتن به هستند. جنس سوالاتشان و نوع رفتارشان و سطح تخیل و میزان تعقل و رنگ باورهایشان متفاوت شده و شکل جدیدی را تجربه می کند. 🔹انعکاس متفاوتی از جهان و جامعه و انسان ارائه می دهند و جهان بینی متفاوتی را می کنند. 🔹بازی و سرگرمی را حداکثری زندگی می کنند و ابزار بازی را بازوهای زندگی و عین خوشبختی تلقی می کنند. اسباب بازی در واقع است و در زمینه سرگرمی، شخصیت کودک را می سازد. بهانه ای است که را تسخیر می کند و نقش معماری رفتار کودک را به دوش می کشد. همین کودک درعصر جدید و به عنوان نسل جدید، آلوده به ابزاری چون کامپیوتر و تبلت و لپ تاپ شده است. ادامه دارد... ✍علیرضامحمدلو 🆔 @andisheengelabi
کودک و هویت دیجیتالی(قسمت دوم) 🔸زندگی کودک هویتی دیجیتالی پیدا کرده و از حالت عادی و روتین خارج شده است. دیگر مثل قبل ساده نمی اندیشد و معمولی عمل نمی کند. مختصات ذهنی اش و منطق زندگی اش تغییر پیدا کرده و لذت و منفعت را جور دیگر و نوع دیگری می چشد و مدل دیگری درک می کند. نه تنها زاویه نگاهش به زندگی از چارچوب جعبه ای جادویی و دیجیتالی است اساسا دنیایی که ترسیم می کند نیز حال و هوایی متفاوت تر از قبل پیدا کرده است. 🔸زمان و مکان تصویری جدید و غیرمشخص یافته و دیگر تصور از حال و جغرافیا و پیشرفت نیز دچار نسبیت شده است. شخصیت کودک آن ثبات گذشتگان را ندارد و تزلزلی عجیب اطراف حال کودک را احاطه نموده است. نگرانی جای خود را به استرس داده و خوشحالی و مسرت رنگ و بوی هیجانی و تپش قلب گرفته است. 🔸، چاشنی زندگی شده و شتاب دهنده های مصنوعی دیجیتال، تصمیم ساز حال و احوال خوش و ناخوش بچه ها شده اند. بدون رسانه، حس نشاط از روح کودک رخت بربسته و ذهن بچه نسبت به تجربه شادابی در کنار رسانه و کارتون ها و بازی های دیجیتالی، شده است. 🔸وقتی از کودک درباره خودش سوال می شود، در پاسخ، از دیدنی ها و شنیدنی های دیجیتالش دریافت می کنیم و وقتی حال کودک را در طول روز و هفته مانیتورینگ می کنیم و در سبد آنالیز و ارزیابی قرار می دهیم، مشاهده می شود که انس جدی و مداومی با رسانه و اسباب بازی های دیجیتالش پیدا کرده است. تا رها می شود خود را بسمت پرتاب می کند و وابستگی جدی با فضای رسانه ساخته اش پیدا کرده است. 🔸هویت دیجیتالی بطور کلی و باهمه توضیحات مطرح شده یعنی بینش ها و گرایش ها و کنش های کودک تحت تاثیر ابزار و فضا و مسائل زندگی دیجیتالی قرار می گیرد و در سطح بینش دچار و سطحی نگری می شود. 🔸در سطح گرایشی نیز محبت ها و احساسات کم عمق و زودگذر را تجربه می کند و مانع دریافت و ادراک لذت های عمیق خواهد شد. در سطح کنشی نیز و بدون تحلیل و کم بهره از هوش و آینده نگری را شاهد خواهیم بود. 🔸برآیند این فرایند دیجیتالیستی، چیزی جز یک شخصیت کم عمق و کمترجذاب و بی بهره از موفقیت های بنیادین نخواهد بود. ادامه دارد.... ✍علیرضامحمدلو 🆔 @andisheengelabi
کودک و هویت دیجیتالی(قسمت سوم) 🔸شخصیت های دیجیتالی علاوه بر اینکه به تعبیر نیکلاس کار مولف کتابی در همین رابطه، دچار کم عمقی می شوند، حوصله و صبر پایین، و نه مستمر و مقاوم، نوسان رفتاری و فردیت عاری از معنا می شوند بگونه ای که هم از جمع و جامعه گریزان هستند و هم از تنهایی بشدت هراسان. 🔸این تناقض آنها را دچار شخصیتی متزلزل، ضعیف، ، افسرده و دارای اعتمادبه نفس پایین می نماید. برای جبران چنین آسیب ها یا پیشگیری از چنین وضعیتی می توان مدیریت فضای تربیت کودک را جدی تر گرفت. 🔸عناصری که در تعلیم و تربیت کودک، محسوب می شوند را تقویت کرد و عناصر منفی را حذف یا کمرنگ و تضعیف نمود. 🔸مثلا میزان حضور اجتماعی و ارتباط با همسالان را بایستی افزایش و ارتباطات مجازی و میزان دسترسی به بازی های دیجیتال را کاهش داد. 🔸 چون آنی و در دسترس و سهل الوصولند و نیاز به عرق ریختن و جنب و جوش و همکاری و ارتباط میان فردی ندارند، انفجاری هستند. 🔸یعنی بطور حبابی می شوند و خیلی سریع نیز رو به خاموشی و سکوت می گرایند.اما لذت های ارتباطات واقعی که با کانال های ادراکی چشمی، شنوایی و حتی لامسه و بویایی در ارتباط مستقیم قرار دارند، به تجربه در می آیند و درونی سازی می شوند و جزیی از وجود و شخصیت فرد یا کودک می شوند. 🔸راز ماندگاری و ثبات و عمق اتفاقاتی که در غیر از فضای دیجیتال و مجازی رخ می دهند در همین مساله است. شخصیت دیجیتال یعنی شخصیتی که امکان بالایی دارد و با حافظه اطلاعاتی چه بسا بسیار بالا، عاقله و هوش پایینی به سبب تحلیل های اندک داراست. 🔸جهانی بسیار متنوع و مشوش و شلوغ دارد اما درون و واقعیتی نحیف، کوچک و را یدک می کشد. ✍علیرضامحمدلو 🆔 @andisheengelabi
کودک و سه گانه تربیت رسانه ای(بخش اول) 🔹مشغول مطالعه مقاله ای با موضوع رسانه و تکنولوژی بودم که در انتهایش نوشته بود: تکنولوژی یک تقویت‌کننده است که خصلت‌های خوب ما را پررنگ و خصلت‌های بد ما را بدتر می‌کند. آنچه تکنولوژی انجام نمی‌دهد تبدیل‌کردن ما به آدم‌هایی بهتر است. این وظیفه‌ای است که نمی‌توانیم به ماشین محول کنیم. 🔸ضروری است که از نگاه یک پدر یا مادر دلسوز و مهربان و در نسبت با فرزندانمان این پاراگراف بالا را دومرتبه بخوانیم و دقیق تر بنگریم که آیا واقعا در به تعبیر مک لوهان که تکنولوژی فراگیر شده و اطلاعات به وفور در دسترس کودک سال و بزرگسال قرار گرفته و ارتباطات به موضوعی اینترنشنال و اپیدمیک بدل گشته چگونه باید از رسانه و تکنولوژی گوی سبقت را در تربیت کودکانمان بربابیم و به عنوان والدین کودک، تبدیل به واژه حاشیه ای و موجودی مزاحم نشویم؟ 🔸در جنگ تربیت میان تکنولوژی و خانواده یا جهان حقیقی و مجازی که برای ارباب رسانه با شکار توجه کودکانمان، بودجه های هنگفت و اقتصادکلانی به دنبال دارد، چگونه می توان انسان بهتری بود و بازی را به نفع خانواده ازآب درآورد و کودک متعادل و موفق و سالمی تربیت نمود؟ 🔸برای بهره برداری درست از رسانه در مسیر تربیت فرزند نه می توان دنیای مجازی اپیدمیک و فراگیر را بطور کامل پس زد و از اساس نپذیرفت و نه اینکه خیلی افراطی و بدون برنامه و ، خود و خانواده را در اختیار تام و تحت آموزه های رادیکال رسانه ای قرار داد. 🔸آنچه که مهم و ضروری است و مسیر تربیت رسانه ای موفق و کم تنش و پرلذت را رقم می زند، شناخت صحیح در ساحت رشد کودک است. ، ، سه عنصر اصلی برای شکل دهی شخصیت کودک هستند که اگر این زیربنا به درستی فهم و مدیریت شود، ابزار رسانه در خدمت اراده و اختیار انسان برای هرچه بهترشدن قرار خواهد گرفت. ✍علیرضامحمدلو 🆔@andisheengelabi
کودک و سه گانه تربیت رسانه ای(بخش دوم) 🔸اساسا توجه انسان و خصوصا کودک، با ابزار چشم و گوش جلب می شود و برخی روانشناسان پایه رشد کودک و ذهن فعال را و طرح اساسی برای و می دانند. 🔸خب در این موضوع باید حساسیت لازم‌را به خرج داد تا متناسب با سن و اقتضای فهم کودک، خوراک تصویری وارد مغز و ذهن او شده و دچار نشود. می توان ادعا نمود که اگر دیدنی های کودک به درستی و دقت مدیریت نشود، ذهنی مشوش و و تنوع طلب برای دوران نونهالی اش درحال شکل دهی خواهیم بود. 🔸در مرحله دوم اگر چه دیدن و چگونه دیدن و در یک کلام، توجهات کودک را درست ریل گذاری نکنیم، او را نیز مبتلا به پرتاب شدگی و خواهیم یافت. یکی از لوازم کسب تخیل در مسیر رشد، برای کودک و گوش دادن و در اصطلاح زبان آموزی، لیسینینگ(lisining) از جانب کودک ماست. 🔸 هرچقدر از قهرمانان و الگوهای شایسته برای کودک بخوانیم و فرزندانمان را حماسی و باچاشنی مهربانی و قدرت و نه با خشونت و شهوت موزیکال و نه با ترانه های فانتزی و کم مایه از معرفت و واقعیت مهندسی نماییم، تمرکز، دقت و تخیل و آرمان گرایی مقدس را برایش به ارمغان خواهیم آورد. 🔸تعقل کودک و نونهال نیز بعد از شکل گیری توجهات و تخیلات هارمونیک و منسجم، شروع به رشد و شکوفایی می نماید و با‌ در دریافت، پردازش و انتقال داده ها به یک وضعیت مناسب و فعالی بلحاظ ذهنی و ضریب هوشی خواهد رسید. 🔸 در این مرحله با سرمایه گذاری مجدد و توام با مهارت و بهره گیری از رژیم درست مصرف در 1.گوش فعال و 2.ذهن گیرا و 3.زبان گویا، می توان قدرت تعقل کودک را مدیریت و اسباب شکوفایی اش را فراهم نمود. ✍علیرضامحمدلو 🆔 @andisheengelabi
کودک و سه گانه تربیت رسانه ای(بخش سوم) 🔸با این توضیحات بایستی تفاوت کودک فعال و کودک منفعل را به درستی درک نماییم. کودکی است که فارغ از فضای خانواده و با فاصله گرفتن از دریافت عاطفه و تجربه و اطلاعات معتبر و متناسب با سن و حال و موقعیت خود، به راحتی و بدون فیلتر در دسترس رسانه ها اعم از تلویزیون و گوشی موبایل و سایروسایل ارتباط جمعی قرار گرفته و به اصطلاح، . 🔸نظام توجهات بچه های منفعل بشدت متکثر و و بدون اصول و ریتم خاصی می باشد که قابلیت درآمدن به هر فرم و صورتی را همچون ژله ای داراست. 🔸سطح تخیلات این بچه ها نیز از طریق رسانه ها شده و به شکل و چهره تقلیدی از سوپرمن های خیالی و مجازی درآمده است که نه مهارت و نه هیچ ارزش افزوده ای را در بر نخواهد داشت. 🔸باید افزود از آنجایی که کودک رسانه زده، بطور مرتب درگیر کارتون ها و تصاویر اکشن بوده، عنصرسرعت در این ماجرای رسانه ای، به تنهایی، عامل کاهش تمرکز و دقت و پایین آمدن سطح حوصله و تفکر می شود. پس بایستی وارد کنترل و مهار ورودی های ذهنی کودک بشویم و به اصطلاح رسانه ای، اطلاعات دریافتی کودک را بطور نامحسوس و غیرمستقیم دروازه بانی نماییم. 🔸کنترل برنامه های کودک به معنای ، و کودک است و همانطور که اشاره شد، عامل سرعت را بایستی با ابزار و مانع مطمینی همچون رژیم مصرف به نفع تربیت مصادره نمود. 🔸منظور از رژیم مصرف کودک شامل چیستی برنامه و تناسبش با سن و فهم و فرهنگ کودک، چرایی برنامه و اهداف پدیدآورندگان آن و میزان اعتبار و امتیازات آموزشی و فرهنگی اش و شرط سوم، چگونه دیدن و آشنایی با تکنیک های به کار رفته در برنامه ها و بحث و تبادل نظر بصورت کشفی یا پیرامون کارتون های موردعلاقه کودک و تزریق و کاشت سوادرسانه و در مواجهه با تمام تصاویر و ویدئوها در ساحت رسانه هاست. 🔸در توضیح مدل کشفی در دریافت محتوا و اطلاعات برای کودک باید گفت: ذهن کودک به دلیل فرم خاصی که دارد همیشه به دنبال است، هرگز عادت نمی کند، به هر چیزی که عادت کند بلافاصله به دنبالش ترک عادت می آید و کنار می گذارد. 🔸بارها دیده ایم که بچه ها بعضی از اسباب بازی ها را فقط یک بار بازی می کنند و بعد کنار می گذارند، چون دیگر چیز جدیدی برایشان ندارد. کودک عادت نمی کند، این بزرگسال است که عادت می کند. 🔸نکته دیگری که برای مهندسی ذهن و تربیت فکری-رسانه ای کودک ضروری است، کاربرد خاطرات خوب در فضای حقیقی است و هرازگاهی مرور این خاطرات در آلبوم مخصوص، بشدت باعث و انس و علاقه وافر کودک به فضای باز و دور از رسانه می باشد و در کوه و دشت و صحرا و دریا و فضاهای باز هم باعث خنثی شدن عوارض مصرف رسانه ای می شود و هم باعث تعادل روحی و فاصله گرفتن از افسردگی و حفظ سلامت جسمی ذهنی و روانی کودک خواهد شد. ✍علیرضامحمدلو 🆔 @andisheengelabi
🔎اخلاق از حقیقت و عدالت، مهمتر نیست ولی راهبردی تر است..‌. این روایت را فارغ از بحث هایی که برخی علما پیرامون سندیتش دارند حتما شنیده ایم. از پیامبر(ص) نقل شده که فرموده اند: انما بعثت لاتمم مکارم الاخلاق... چرا انقدر اخلاق را تحویل گرفته اند و در میان اینهمه مفهوم بالادستی و هم عرض و درطولش، اخلاق را برجسته کرده اند؟ مگر عدالت و علم و حقیقت و معنویت و شریعت و...چه کم داشتند یا نمی توانستند حلقه اتصال میان مفاهیم پایه ای و به اصطلاح اگزیوم مرکزی این مکتب باشند؟ چرایی سبقت گرفتن اخلاق از بقیه مفاهیم و محبوبیت بالاترش نسبت به بقیه را در یک مقایسه مفهومی باهمدیگر مرور کنیم: بدون اخلاق را چگونه باید دید؟ چیزی جز له شدن شخصیت و لگدمال شدن انسان از این تجزیه در نمی‌آید. راستی تحقق این تصور هم عین بی عدالتی است. یک صورت نازل مارکسیستی که فردیت را فدای اجتماع می داند و به انسان داشته و عواطف را بیگانه می خواند. بدون اخلاق را چطور تصور می‌کنید؟ تو ذوق می‌زند و از جذابیت و مقبولیت فاصله خواهد گرفت و مشمئزکننده خواهد شد. اساسا فطرت، حقیقت خواه است ولی حق بدون خلق، مفت نمی‌ارزد. اصلا حقیقتی که نداشته باشد از رسالت خود هم طرفی نخواهد بست و ای را تجربه خواهد کرد. بدون اخلاق هم ترکیب نامتجانسی است. یک معنویت و عرفان فانتزی که غیرقابل پیش بینی خواهد بود. کنش های غیرعادی و انتحاری خواهد داشت. چون و جذب دارد ولی مرز ندارد یا خودش بی بند و بار می‌شود و یا مریدان و محیطش را سوغاتی خواهد آورد. بدون اخلاق هم تصورش سخت است. خیلی سخت حتی برای آنهایی که سکولار فکر می‌کنند و دیانت را با اخلاق، شناخته و ترجمه می‌کنند. اساسا کاریکاتوری بیش نخواهد بود و به یک سری و غیرپویا و تکراری بدل خواهد شد. تحول و نشاط و حرکت و بساطت روحی را نمی‌توان انتظار کشید. دینداری به عادت بدل خواهد شد و میان باور و عمل، دره های عمیقی فاصله خواهد افتاد و دوگونه رفتارکردن را در خلوت و جلوت شاهد خواهیم بود و کالبد بی‌جانی را خواهیم داشت. بدون اخلاق هم که تکلیفش اظهر من الشمس است. فرمول اتم گویای این مطلب بوده که وقتی علم را رها کنیم، حتی خود عالم را هم بنده نخواهد بود. فرزند ناخلفی خواهد شد که به صاحب خودش هم رحم نمی‌کند. را بازتولید خواهد کرد و دروغ و فریب و لجام‌گسیختگی را خواهد کرد. عدالت را دور خواهد زد و حتی حقیقت را‌ مصادره کرده و به نفع و ضرر کانالیزه شده و از قبل تعیین شده ای کشف خواهد نمود. ابزاری خواهد شد در دست اهالی قدرت و ثروت که ایندو نیز بدون اخلاق، تکلیفشان روشن است. بدون اخلاق، فساد را پوشس می‌دهد و ذبح انسانیت و بی‌رحمی و توتالیتاریسم را دیکته می‌کند. ثروت بدون اخلاق هم جز عیاشی و کالاشدن و و قابل خرید و فروش بودن همه چیز، نتیجه ای نخواهد داشت و تمام زندگی را با عینک پول و سکه و ارز معنا خواهد بخشید و ترجمه اسکناسی از وقایع خواهد داشت. پس اخلاق برخی از مفاهیم را عمق می بخشد برخی را زیبایی و جذابیت و برای برخی کنترل کننده بوده و برخی را از تحریف نجات می‌دهد. مرزبانی می کند و همچنین در ترکیب سایر مفاهیم اضافه شده و آنها را معنای مضاعفی می‌بخشد و خودش یک اصل تمام عیار و بدون رقیب و بی‌نظیر است. ✍علیرضامحمدلو 🆔 @andisheengelabi
استفاده کودکان و نوجوانان از شبکه‌های اجتماعی در استرالیا منوط به رضایت والدین می‌شود 🔹استرالیا قصد دارد شبکه‌های اجتماعی را مجبور کند تا برای استفاده کودکان و نوجوانان از امکانات خود، رضایت والدین را در نظر بگیرند. 🔹بر اساس این طرح افراد زیر ۱۶ سال حق ندارند بدون اجازه والدین خود از شبکه‌های اجتماعی استفاده کنند و در صورت نقض این قانون جریمه‌ای حداکثر ۷.۵ میلیون دلاری برای شبکه‌های اجتماعی در نظر گرفته خواهد شد. 🆔@andisheengelabi
وحدت یک تاکتیک نیست. یک اصل و (راهبرد) است. مقام معظم رهبری کالبدشکافی این موضوع با رویکرد رسانه ای ساعت ۱۶ رادیو گفت و گو برنامه امواج شبهه خدمتتان خواهم بود 🆔@andisheengelabi
✅بخشی از سواد رسانه یعنی اینکه این سه مورد رو ندیده بگیری 🆔@andisheengelabi
🔎عادی سازی با تکنیک خلق اعتبار و همنشینی از نظر لندن‌نشین ها و رسانه های انگلیسی_سعودی، میتونی فوتبالیست باشی تا بودنت توجیه بشه. همونطور که میتونی یک کشتی گیر درجه چندم باشی مثل ، تا قاتل بودنت به چشم نیاد و دوسه سال با اسم و عنوانت، مانور رسانه ای بدن و راه بندازن. و 🆔@andisheengelabi
🔊 سردبیر صدای حوزه در نشست رادیو گفتگو: راهبردهای رهبر انقلاب در سطح نخبگانی دچار تعارف و محافظه کاری می شود/رسانه های معاند و غیرمسئول، دلیل گسست میان مردم و حکومت ها هستند 🛎از دیدگاه ، مسئله‌ای راهبردی و جزء ایمان و اعتقاد ماست. ایشان در مورد وحدت تعبیر اوجب واجبات را دارند که پیش از آن فقط در مورد مسئله این تعبیر را به کار برده بودند. 🛎آنها در باطل خودشان یک مخرج مشترکی گرفتند و به یک نقطه اشتراک رسیدند؛ اما ما در با حداکثر اشتراکاتمان با حداقل مخرج مشترک ها روبرو هستیم! سوال این است که چگونه می‌شود که نقطه قوت ما تبدیل به نقطه ضعف می شود؟ 🛎در عرصه ما ضعف بسیاری داریم زیرا غالباً به صورت انفرادی عمل می‌کنیم؛ آدم خوب های ما نگاه هم افزا ندارند؛ به عنوان مثال یک کانال و رسانه ندارند که افکار خود را ضریب دهند و داشته باشند؛ در حالی که در طرف مقابل، این شبکه سازی را جدی می گیرند و ثمره آن ها را هم برداشت می کنند. متن کامل خبر در سایت : v-o-h.ir/?p=29517 🆔 @sedayehowzeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔎رسانه ها و ، چگونه ما را مصرف می‌کنند؟ مکانیزم در رسانه با چاشنی اطلاعات و خشونت و مصرف.... 🆔@andisheengelabi
🔎پدیدارشناسی فالوور در فضای مجازی/پنج مدل هواداری که باید بهتر شناخت! 🔸دنیای مدرن، تعریف خیلی از مفاهیم را تغییر داده است. عصرمجازی حدود معانی را دستکاری کرده و چه بسا یک انقلاب مفهومی صورت گرفته که از اساس با معنای گذشته متفاوت بوده و به یک مشترک لفظی بدل شده است. 🔸از جمله مفاهیمی که دستخوش تغییر گشته، معنای موفقیت است. عده زیادی در عصر جدید، موفقیت را یا حداقل بخشی از آن را در تعداد فالوورهایش دانسته یا دچار چنین تصوری شده اند. اما ماجرای این فالوورها چیست و چقدر واقع نمایی دارد؟ فالوور یا دنبال کننده، نماینده چه حسی از دنیای اطراف ماست و ترجمه این پدیده دقیقا چیست؟ 🔸برای پی بردن به واقعیت برساخته ای بنام دنبال کننده، باید به یک واکاوی و تجزیه از طریق دسته بندی این پدیده دست یابیم. 1⃣دسته ای از دنبال کننده ها انسان های پرسه زنی هستند که سر تمام سفره ها پلاس بوده و هر کانال و پیجی را چه بسا عضو هستند. هوادار واقعی نیستند و در گردش مجازی، در ایستگاه شما هم بدلیل کنجکاوی یا برای مدتی توقف داشته و چه بسا هیچ واکنشی نسبت به کنشگری های شما نداشته باشند. 2⃣دسته ای هستند که کنجکاوی بیشتری داشته و صرفا بدلیل رصد و بررسی محتوایی شما وارد پیج یا کانال شده اند و انگیزه بیشتری از وبگردها و پرسه زن ها دارند ولی بازهم هوادار نیستند و ارضای حس کنجکاوی و رصدگری شان در اولویت است. به اصطلاح دارند که باشند و انگیزه بالاتری آنها را در پیج شما نگه نداشته است. 3⃣دسته سوم هم افرادی هستند که برای بهره بردن از جذابیت ها و جلب معنوی و معرفتی وارد کانال یا پیج شما شده اند و در پی خودتان نیستند. در حقیقت هوادار شما نبوده و در حال جمع‌آوری دیتا و تکمیل اطلاعات خود هستند تا پروژه های ذهنی شان‌را به سرانجام برسانند.ماموریت ندارند ولی چه بسا منتقدین جدی شما باشند. 4⃣دسته چهارمی هم هستند که چون کمی تا قسمتی شبیه آنها فکر می کنید تا مدتی همراه می شوند و لایک و کامنت هم می‌گذارند تا جذب لایک و کامنت کنند. در واقع دنبال شما هستند تا دنبالشان باشید و یک دیالکتیک معنوی و عاطفی و یک فالوور بودن در پس هواداری شان به چشم می خورد. 5⃣اما دسته پنجمی هم هستند که از ابتدا با شناخت و اراده شما را انتخاب کرده اند و به مبانی و مدل و افق شما بوده یا شده اند. رفته رفته حس مشترک پیدا کرده اند و بلحاظ ذهنی نیز همراه و همسو عمل می‌کنند. لایک و کامنت هایشان بوی پرسه زنی و شرطی شدن و جلب منفعت نمی‌دهد. ◽️هستند چون باورتان دارند و سر بزنگاه ها همچون کاتالیزور شما برای حرکت رو به جلو عمل می‌کنند. سوخت حرکت را گاها تامین می‌کنند و نظراتی سرشار از آگاهی و حمایت را صادر می‌کنند. ◽️شاید اگر بدانیم که در بهترین شرایط یک تا بیست درصد دنبال کننده ها بسته به نفر و دانش و جایگاه و تاثیرگذاری اش دنبال کننده واقعی به معنای پنجم هستند، کمی ناراحت شویم. ◽️اما آنچه که در دنیای مجازی اهمیت دارد، این است که حواس خود را به همین تعداد اندک بسپاریم چرا که حواسمان را از هدفمان پرت نمی ‌کنند. الباقی یا موقت هستند یا از بودنشان هم دستاوردی خاصی نصیبتان نخواهند نمود، اگر باعث آفت نشوند. پس تعداد فالوور را دلیل محبوبیت و موفقیت افراد تلقی نکنیم و واقف باشیم که خیلی ها در و جو‌ّ زمانه، هواداری را یدک می کشند، والا حوصله یک لایک و کامنت بی‌دریغ و باحوصله و از سرشناخت هم ندارند. ✍علیرضامحمدلو 🆔 @asre_tabyin
🔊سردبیر پایگاه خبری تحلیلی در گفت و گو با ایکنا مطرح کرد؛ راهبرد‌ فرهنگ سازی در فضای مجازی یعنی طراحی زمین‌بازی و نقشه راه متفاوت/ وقتی مسائل از مدیریت پیشی گرفت لجام‌گسیختگی فرهنگی شکل می گیرد 🔺حجت الاسلام علیرضا محمدلو: 🔹وقتی مسائل از پیشی گرفت، جامعه دچار دگرگونی می‌شود و در نهایت لجام‌گسیختگی فرهنگی شکل خواهد گرفت که منجر به تخریب فکر و اخلاق در این حوزه می‌شود. 🛎 مشکل کشور این است که شناختی از راهبرد‌ها و و نداشته و توان و انگیزه لازم برای حل مسائل این حوزه را ندارند. برخی از مدیران فرهنگی کشور نگاه‌های کوتاه‌مدت و موضعی نسبت به مقولات فرهنگی و دینی دارند. 🛎 برخی از ساختار‌های رسمی کشور کارایی لازم را ندارند لذا بر همین اساس ساختار‌های غیررسمی و موازی شکل‌گرفته که با گره‌ خورده است. متن کامل گفت و گو: v-o-h.ir/?p=29738 🆔 @sedayehowzeh
فیسبوک چگونه خوراک رسانه‌ای ما را شکل می‌دهد؟ 🔸الگوریتم خبری فیسبوک به خاطر دامن زدن به درگیری فرقه‌ای، سوق دادن کاربران به سمت افراط‌گرایی و توطئه‌پردازی و تشویق سیاستمداران به اتخاذ مواضع تفرقه‌افکنانه‌تر، مورد سرزنش قرار گرفته‌ است. 🔸اما این الگوریتم دقیقاً چگونه کار می کند؟ برای پاسخ به این سئوال باید گفت که زمانی که عبارت «الگوریتم» -حتی با معانی افسانه‌ای- به کار برده می‌شود، در ساده‌ترین حالت به معنای سیستمی است که بر مبنای درباره و هر یک از کاربران، تصمیم می‌گیرد که موقعیت یک پست در بین درجگاه خبری کجا باشد؟ 🔸فیسبوک داده‌های فراگیر را بر مبنای جایگاه واقعی آنها در درجگاه هر کاربر فرضی یا در کل فیسبوک منتشر نمی‌کند. 🔸بلکه درجگاه هر کاربر تا حد بالایی شخصی‌سازی شده است. اما اسناد داخلی و مکالمات با افشاگران فیسبوک نشان می‌دهند که چگونه رویکردهای مختلف در الگوریتم می‌تواند به طور چشمگیری طبقه‌بندی‌هایی را که احتمال نمایش داده شدن دارند، تغییر دهد. 🔸زمانی که فیسبوک درجگاه خبری را در سال 2006 راه‌اندازی کرد، نسبتاً ساده بود. این درجگاه از فعالیت‌های به‌روز دوستان را نشان می‌داد؛ مثلاً «آتالی عکس پروفایلش را تغییر داد» و «جیمز به گروه سانفرانسیسکو در کالیفرنیا پیوست». 🔸در آغاز سال 2009، تقریباً مشخصی ترتیب داستان‌های هر کاربر را مشخص می‌کرد و اطمینان حاصل می‌کرد که چیزهای پرسروصدا -مثل اخبار «قطع رابطه» یک دوست- در نزدیکی بالای صفحه نمایش داده شوند. 🔸در طول دوازده سال گذشته، تقریباً همه چیز درباره‌ی تغییر کرده است؛ اما اصل قراردادن چیزهای پرسروصدا -یا حداقل چیزهایی که با احتمال بیشتری در هر کاربر فرضی ایجاد علاقه کنند- در بالای صفحه، حفظ شده است. 🔸به گفته جیسون هیرش، رئیس بخش راستی‌آزمایی شرکت فیسبوک، این الگوریتم تا حدی پیچیده شده است که امروزه می تواند بیش از ده هزار سیگنال مختلف را برای پیش‌بینی خود درباره‌ی با صرفاً یک پست، دریافت کند. 🔸با این حال، دیگر سیستم رتبه‌بندی درجگاه اخبار کاملاً رازآلود نیست. [اما همچنان] عنصرهای حیاتی کاملاً تحت کنترل کارکنان انسانی [و نه الگوریتم] فیسبوک است و به ، شهود و در نهایت قضاوت ارزشی آنها بستگی دارد [که تصمیم بگیرند چه پستهایی نمایش داده شود]. منبع: واشنگتن پست 🆔@andisheengelabi
✍️ آقای رئیسی لطفا بورس را دریابید: افق ریزش های بورسی، افول قدرت نرم انقلاب اسلامی/تداوم شوک های اقتصادی به تراژدی فرهنگی می انجامد 🛎 اگر این که جیب مردم را هر روز بیشتر از دیروز تهدید می کند متوقف نشده و جراحی ضرب الاجلی صورت نگیرد، تمام توجیحات صورت گرفته و حتی قابل قبول نسبت به نقش دولت گذشته در ایجاد این دره های عمیق، دیگر محلی از اعراب و گوشی برای شنیدن نخواهد داشت. 🛎نکته مهم تر و بنیادی تر این اتفاقات، تبدیل افسردگی سیاسی و ناامیدی از مشارکت در فرایندهای انتخاباتی به یک افسردگی و است. یعنی ذهن و روان مردم در نگاه اصطلاحا سِر شده و از واکنش نشان دادن به هرگونه فرایند فرهنگی و معرفتی نیز عاجز می شود. 🛎 هرگاه باورپذیری کف جامعه نسبت به سیستم به حداقل برسد و سنسورهای ذهنی مردم در نسبت با حاکمیت عمل نکرده و بی تفاوت باشد، بدین معناست که سیستم دچار فلج مغزی شده و در ارتباط با بدنه اش توانایی تولید فرمان و حرکت و راهبری را ندارد. 🛎در واقع ادامه روند نزولی و به اصطلاح رکود معاملات و و چسبندگی رفتاری فعالان ، فراتر از افسردگی سیاسی به افسردگی فرهنگی خواهد انجامید و ذهن و ذائقه جامعه دیگر توان و انگیزه همراهی در سطح ا را از دست داده و نظام دچار یک بحران معنا و ایدئولوژی خواهد شد. 🖊حجت الاسلام علیرضا محمدلو متن کامل یادداشت: v-o-h.ir/?p=29868 🆔 @sedayehowzeh