📌چرا دنبال خبر بد میگردیم؟!
🔸کافی است رسانه ای خبر مرگ، جرائم، زد و خورد و اخباری از این دست با تکیه بر ارزش خبری «برخورد، اختلاف، درگیری و منازعه» را منتشر کند، به سرعت تعداد بازدیدکنندگانش بالا می رود اما به همان نسبت اگر خبری با رویکردی مبتنی بر دیگر #ارزش_های_خبری تنطیم شود، تعداد بازدیدکننده اش پایین می آید!
🔹این رویکرد، در این سال ها اعلب رسانه ها را هم تحت تاثیر قرار داده و حالا که بازار رقابت رسانه ای به شدت داغ است، برای ثبت کلیک های بیشتر، خودآگاه یا ناخودآگاه به سمت گرایش دارند؛ اما جریان چیست و چرا تا این حد پیگیری خبرهای تلخ به صورت یک عادت درآمده است؟
♻️مطالعه بیشتر:http://www.andishkadeboshra.ir/1401/06/10/1/
🌐کانال عصرتبیین، عصررسانه
🆔@asre_tabyin
📝فابینگ چیست و چگونه رابطه ما با اطرافیان را به هم میزند؟!
🔹اصطلاح فابینگ از ترکیب دو کلمه phone (تلفن) و snubbing (بی محلی کردن) تشکیل شده است و اشاره دارد به زمانی که شما با پاسخ دادن بی موقع به تلفن همراه خود، صحبت شخصی که در کنارتان حضور دارد را قطع می کنید یا به جای توجه کردن به او سرتان توی گوشی است و او احساس می کند که به او بی احترامی کرده اید.
🔸بی محلی به خاطر تلفن همراه (یا فابینگ شریک زندگی) شاخص جدیدی برای روابط مشکل دار است، یعنی در رابطه ای عاشقانه چک کردن گوشی جای باهم صحبت کردن را می گیرد.
🚫نتایج قابل پیش بینی این رفتار عبارتست از افزایش تعارض و کاهش صمیمیت در آینده.
🔅در اینکه چرا ما و رابطه مان از این رفتار آسیب میبینیم، رمز و راز پنهانی وجود ندارد.
🔹وقتی تمام مدت سرتان توی گوشی باشد، مثل این است که به صورت داوطلبانه یکی از این محدودکننده های دیدی که روی چشم اسب می گذارند را برای خودتان گذاشته اید و توی باغ این دنیا نیستید و فقط آن چیزی را می بینید که جلوی صورتتان است که همان گوشی باشد.
📎 ادامه مطلب در سایت موسسه: http://www.andishkadeboshra.ir/1401/06/12/1-2/
🌐 کانال عصرتبیین، عصررسانه
🆔@asre_tabyin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 چند تکنیک ساده برای تشخیص اخبار فیک و جعلی...
#اخبار_فیک
#ویدئو_کلیپ
🌐کانال عصرجدید، عصررسانه
🆔@andisheengelabi
عصرتبیین عصررسانه
📝جانهای کوچک و تیترهای غولپیکر
🔸پیش تر، کودکان اغلب کارتون و فیلم های مختص کودکان را تماشا می کردند و زمان پخش خبر تمایل داشتند حتی کانال را عوض کنند یا سراغ بازی بروند. در آن زمان فضای زیست خانواده ها خانه ای با حیاط و حوض و باغچه بود و میشد کودکان را از اخبار منفی دور نگه داشت؛ اما به موازات ظهور #ماهواره ها، شکل و فضای زندگی، آپارتمان نشینی و دور نگه داشتن کودکان از آنچه بزرگترها می دیدند و می شنیدند دشوار شد.
🔹امروزه رسانه های دیجیتال امکان مدیریت و #دروازه_بانی_اخبار را به حداقل ممکن رسانده اند و کودکان مخاطب فجیع ترین تصاویر خبری در گوشه گوشه جهانند.
🔸از سوی دیگر، مهارت های کودکان و نوجوانان چنان از بزرگسالان پیشی گرفته است که گاهی پیش از ما از اخبار مطلع می شوند و آنها را برای ما ارسال می کنند و از سوی دیگر ضریب نفوذ اینترنت، کاربرد وسیع شبکه های اجتماعی و پدیده #شهروند_خبرنگاری موجب شده است تمامی وقایع غم بار از دورافتاده ترین نقاط جهان، با تصاویر واقعی و بعضا فجیع در سراسر جهان منتشر شود.چنین اخباری دروازه بانی نمی شوند و بر اساس سلیقه شخصی تهیه و منتشر می شوند.
🔹امروز کودکان در معرض خواندن، شنیدن و دیدن خشونت بارترین وقایعی هستند که آنها را احاطه کرده و باعث می شوند نا امیدی بر جانشان بنشیند.
🔸اخبار ناگوار، چه از منابع خبری رسمی و چه غیررسمی منتشر شوند، اگر احساسات عمومی را جریحه دار کنند، به شدت در فضای رسانه ای مجازی پیشروی می کنند.
🔹بازنشر تصاویر دل خراش، کارزارها، طوفان های بازنشر، تیترهای غول پیکر در اکسپلور و حاشیه ها... همگی در زمره #کنشگری هایی هستند که فارغ از چارچوب رسانه های رسمی در فضای مجازی شکل می گیرند و پیشروی اخبار به حریم ارتباطات دیجیتال کودک اجتناب ناپذیر است؛ اما این پیشروی به جز عرصه خبر، محصولات سرگرمی را نیز متأثر می سازد.
🔸امروز بسیاری از بازی های محبوب آنلاین نسخه های شبیه سازی شده از جنگها، تعقیب و گریزها و خشونت ورزی هایی است که از اخبار نشئت گرفته است.
🔹اخبار بد، بخصوص اخبار بد مربوط به کودکان، تأثیراتی به مراتب مخرب تر بر روح و جان کودکان می گذارند. کودکانی که زندگی نسبتا آرامی دارند خود را در امنیت حس می کنند و هنگام مشاهدة اخبار ناگوار بروز آن را کمتر برای خود محتمل می دانند، اما به هر حال احساس تأثر، همدردی، خشم، ترس و ناامیدی در آنها شکل می گیرد و با تکرار اخبار مشابه، تشدید می شود.
این فرایند می تواند زمینه ساز نا امیدی، اضطراب، افسردگی، وسواس و دیگر اختلالات روانی شود.
☘چه باید کرد؟
🔹کودکان باید درباره آنچه در جامعه خود و جهان رخ می دهد، بدانند؛ اما برای محافظت از کودکان در برابر عوارض اخبار منفی باید چاره ای اندیشید. مهم تر از هر نهادی #خانواده و #نظام_آموزشی است.
🔸نظام آموزشی باید محتوای مناسب آموزشی تدارک ببیند و کودکان در مسیر فراگیری مهارت های رسانه ای از چگونگی دریافت اخبار صحیح و دلایل و ضرورت های پرهیز از اخبار منفی و فجیع اطلاع یابند.
🔹خانواده ها نیز باید طی دوره های بازآموزی حدود و شیوه های صحیح بهره مندی کودک از اخبار و راهکارهای به حداقل رساندن مواجهه کودک با اخبار دل خراش و خشونت آمیز را فراگیرند./نازیلا علوی
🌐کانال عصرجدید، عصررسانه
🆔@andisheengelabi
🔎جنگ روایت ها و مدل جریانسازی bbc فارسی در ماجرای فوت مهسا امینی
🔸در ایام اربعین که حواس دنیا را به خود جلب کرده بود، اتفاقی ناراحت کننده بهانه ای شد تا جلوههای بیشتر این راهپیمایی چندده میلیونی در داخل کشور دچار حواس پرتی شده و #بایکوت و سانسور رسانهای را حداقل در شبکه های اجتماعی منجر شود.
🔹ماجرای مهسا امینی دختری که در مقر پلیس امنیت اخلاقی جهت آموزش و توجیه قانونی حضور یافته بود، و بعد از حادثه #تشنج متاسفانه فوت شدند، مطابق روال سابق با موجسواری و جریانسازی رسانههای معاند همراه بود.
🔸فارغ از ماهیت ماجرا که دوربینهای رسمی بخشی از آن را گزارش کردند و ابعاد بیشتر و دقیقتر ماجرا برای شفافیت سازی صددرصد، در دست بررسی است، نگاهی داشته باشیم به نوع روایت و #بازنمایی_رسانههای_معاند خصوصا bbc فارسی از این ماجرا که فرایند روایت سازی توام با تحریف و تشنج را رقم زدند.
1️⃣تولید شک و تردید در روایت رسمی: مشهور و معروف است که روایت اول غالبا در کنترل رسانه ای افکار عمومی موفق است. اما بنگاه خبرپراکنی چون bbc ملتفت است که وقتی پای حکومت و روایت دوربین های مداربسته اش وسط باشد، شروع جنگ روایت ها از #تولید_ضدروایت شروع میشود. بعنوان مثال، به اسم فعال حقوق زنان مصاحبه می کند و از تایید فوت مهسا امینی بعد از بازداشت سخن میگوید.
2️⃣هشتگ سازی و ایجاد کمپین های مجازی: هشتگ مهساامینی در توییتر ترند شد. باتوجه به حاکمیت سایبری غرب، #ترندسازی_هشتگها و بازنمایی بحرانی از مسائل کشورهای مخالفشان تبدیل به روالی عادی شده و در داخل نیز عده ای در ساحت تصمیم گیر و بخش اعظمی از کاربران مصرف کننده و مخاطب خبر، تحت تاثیر جوسازی، فکر و قضاوت کرده و اتخاذ مبنا و اقدام میکنند.
3️⃣(سوء)استفاده از سکوهای اعتبار و سلبریتیک سازی فضا: از شخصیت های فوتبالی و بازیگرانی که معمولا تحت تاثیر فضا، استوری و هشتگ و پست میزنند، در جهت #اعتباربخشی و تعمیق ضدروایت خودشان بهره برداری شد.(از علی دایی و کریمی فوتبالی تا هنرمندان درجه چندم و حاشیه سازی چون فرشادجو و زرابراهیمی و...)
4️⃣بازنشر و برجسته سازی شعارهای ساختارشکنانه: تابوشکنی با برجسته کردن"شعار مرگ بر دیکتاتور" و عبارتهای مشابه و جسارت به بنر حاجقاسم توسط افرادی معلومالحال به بهانه "نه به حجاب اجباری" و مخالفت با "گشت ارشاد" نیز از ترفندهای موذیانه ای است که بیبیسی فارسی همچون روال همیشگی در #بحرانسازی_مصنوعی از آن بهره برده است.
5️⃣تولید شکاف و القای تقابل میان مردم و حاکمیت: مصاحبه با استادسابق علوم سیاسی دانشگاه تربیت مدرس و تیترزنی موذیانه با عنوان "تقابل نگاه حکومت و مردم" و تیتر دیگری توام با کنایه و توهین با عبارت " اربعین رهبر ایران و عزاداری مردم برای مهسا امینی" در راستای ایجاد #گسل_سیاسی و #شکاف_اجتماعی، پازل دیگری از تکنیک بحران ساز رسانههای معاند همچون bbc فارسی محسوب میشود.
6️⃣بازنمایی فراگیر از تجمعات کوچک و تعمیم دادن فراخوانها: اینکه موارد و مسائل را اپیدمیک نشان دهند و مصداق را قاعده جا بزنند و قلیل را جمیع قرائت کنند، تکنیک دیگری از جانب رسانه های معاند است که در این حادثه شاهد هستیم. #تعمیم_مساله بسمت مشهد و تهران و بزرگنمایی چند تجمع کوچک و کوتاه شاهد بر این مدعاست ولو اینکه همگی از این اتفاقی دردناک ناراحتیم.
7️⃣امنیتی کردن فضا و القای تشنج و ناامنی: در گامهای پایانی همچون همیشه، فضا را از حالت اعتراض و سوگواری به سمت تشنج و ناامنی و درگیری سوق میدهند و چنین بازنمایی میشود که پلیس و مردم به فاز زد و خورد رسیده اند و #وضعیت_قرمز و فوقالعاده حاکم است.
🔻اینکه شبکه های معاند فرایند و نسخه مشخصی برای بحرانسازی رسانه ای دارند و سوژه ها را تبدیل به جریان میکنند امری شناخته شده و قابل پیش بینی است. اما اینکه چرا ما بعد بیش از چهلسال، همچنان با دُز بالای بالا، مستعد جنگ روانی بوده و در معرض جنگ شناختی هستیم بطوریکه علاوه بر افکار عمومی بایستی نگران برخی فرهیختگان و #علما نیز باشیم تا پازل جنگ ترکیبی_رسانهای دشمن را پر نکنند جای تامل و نگرانی دارد والا ترفندهای دشمن آشنای آشناست...
✍️علیرضامحمدلو، تحلیلگر رسانه و علوم اجتماعی
لینک مطلب در سایت: http://www.andishkadeboshra.ir/1401/06/29/1-3/
🌐کانال عصر جدید، عصر رسانه
🆔@andisheengelabi
🔎اربعین، تجلی ضلع سوم قدرت در عصر جدید
🔹هفته گذشته ۲۲شهریورماه ۱۴۰۱، با حضور جمعی از کارشناسان و تحلیگران رسانه مهمان برنامه امواج شبهه که کاری از #رادیو_گفتگوست بودیم و درباره اربعین، مولفه های قدرت جهان تشیع و هراس رسانههای معاند صحبت کردیم.
🔸از یک سه ضلعی قدرت سخن راندیم تحت عناوین انرژی، اطلاعات و جمعیت که امروزه این ضلع سوم به عنوان مولفه اساسی در ساختار قدرت تلقی میشود.
🔹اینکه #اسلام_هراسی ناشی از توان مردم سازی و اجتماعآفرینی است که در محتوای دین و گزارهها و نسخه های دینی همچون زیارت اربعین وجود دارد. اینکه بشر مدرن که روزی از مرگ خدا سخن به میان آورد، در حال تجربه عصری است که #بازگشت_به_معنا و معنویت و خدا را بر ذهن و قلبش حس میکند.
🔸اینکه اربعین #نقطه_قوت_شیعه محسوب میشود و از آنجایی که ماحصل سه لایه عقاید و مناسک و نمادهای یک مکتب، در اخلاق و سبک زندگی تجلی پیدا میکند و اربعین نیز یک سبک طراز و قله اخلاقی است، برای تمدن غرب چالش برانگیز و خطرناک شمرده میشود.
🔹#آنفولانزای_نیویورکی با پنج فاز نفرت از دین، نفرت از حکومت دینی، نفرت از ایران، نفرت از حاکمیت و در نهایت نفرت مردم از مردم کلید میخورد. #جنگ_روایتها با این عنوان که مردم به چه چیزی و چگونه فکر بکنند و در این راستا که مردم امروز تاریخ نمیخوانند بلکه روایت می خوانند، فضای افکار عمومی را پر کرده و #ضرورت_سوادرسانهای فراگیر را میرساند.
#در_پستهای_بعدی مشروح مباحث این گفتگو در پادکست صوتی دوبخشی تقدیم می شود.👇👇👇👇
لینک مطلب در سایت موسسه: http://www.andishkadeboshra.ir/1401/06/31/1-7
🆔@andisheengelabi
radio-goftego-01_06_22-16_00.mp3
14.4M
#بخش_اول گفتگو با موضوع مولفه های قدرت جهان تشیع و هراس رسانههای معاند
🔹رادیو گفتگو برنامه امواج شبهه، سه شنبه ۲۲شهریور ۱۴۰۱
🆔@andisheengelabi
radio-goftego-01_06_22-16_30.mp3
14.4M
#بخش_دوم گفتگو با موضوع مولفه های قدرت جهان تشیع و هراس رسانههای معاند
🔹رادیو گفتگو برنامه امواج شبهه، سه شنبه ۲۲شهریور ۱۴۰۱
🆔@andisheengelabi
1_1702944889.pdf
224K
ده فاز #جنگ_روایتها در مقام تحلیل و تبیین عملیاتی/ از انگاره سازی تا اغتشاش و براندازی
علیرضامحمدلو، پژوهشگر رسانه و علوم اجتماعی
🆔@asre_tabyin
4_5796366263567519777.pdf
901.5K
🔹تکنیک های #کنش_رسانهای_موثر در جنگ روایت ها
✍محمدلسانی، کارشناس و پژوهشگر رسانه
🆔@asre_tabyin
🔎مثلث جنگ شناختی در ماجرای مهسا امینی و فرایند کلان مدیریت بحران
🔹بعد از حادثه فوت تاسف برانگیز خانم مهسا امینی، دومینویی از حوادث در حال رقم خوردن است که شناسایی اضلاع ماجرا را ضروری می نماید. چرا این ماجرا #ضریب_اضافی خورده و پرونده حقوقی تبدیل به مساله امنیتی شده است؟
🔸اینکه گشت ارشاد و نحوه مدیریت و راهبری حجاب و عفاف در کشور چه مکانیسمی باید داشته باشد به حاشیه رفته و یک مساله فرهنگی بدلیل گفتمان داخلی ضعیف و #پروپاگاندای_خارجی قوی، از فرم فرهنگی اش خارج شده و تسویه حساب های سیاسی و امنیتی به میدان آمده است.
🔹فرایند اغتشاشات اخیر از حادثه ای احساسات برانگیر استارت میخورد. با دروغ و شایعه همراه می شود و در فضای مجازی ضریب میخورد. هشتگ سازی و کمپین آفرینی ها به اعتبار و تعمیق منفی ماجرا می انجامد و فراخوان هایی با #اسپانسرهای_خارجی به اغتشاش و خیابان نوردی و آشوب ختم میشود.
🔸اما چرایی ماجرا و فرایند این قصه را چگونه میتوان صورت بندی کرد؟ حادثه ای که به جنگی ترکیبی بدل شده و از آمریکا و انگلیس و اقلیم کردستان و شبکه های خبری ماهوارهای، تغذیه حیاتی میکند.
1⃣ اِلیت ها و فضای ذهنی ماجرا: اعتراضاتی که صورت اغتشاش به خود گرفته اند، در ابتدای امر، ضلع ذهنی دارند. الیت ها و روشنفکران سهم بسزایی در شکل گیری ذهنیت های مخالف و شبهه پذیر دارند.
🔹وقتی اندیشمندان و تئوریسین های یک تفکر را به مناظره و مجادله معقول نکشانیم(ولو اینکه قبولشان نداریم و استدلال آنچنانی نداشته باشند و اهل شانتاژ باشند)، بایستی پیامدش را در کف خیابان ها و در لابلای ذهنیت های عمومی درو کنیم که گاهی کار از کار گذشته و بدلیل رسوب یافتگی و #تهنشین_شدن_شبهات، پذیرش پاسخ به حداقل رسیده و به خشونت نزدیک میشود.
2⃣سلبریتی ها و فضای مجازی ماجرا: ضلع دوم ماجرا حکم فراگیری یک ذهنیت و تبدیل شدن آن به فرهنگ و افکار عمومی را دارد. وقتی کتاب ها و الیت ها و کرسیهای دانشی و منابر بینشی مسموم شد، استارت وایرال شدن مسمومیت در فضای مجازی رقم میخورد و سلبریتی ها و بلاگرها، به مهره موثر و بازیگر اصلی این فضا تبدیل میشوند.
🔹از این به بعد فلان فوتبالیست یا هنرمند و بازیگر تعیین میکنند که چه چیزی یا چه کسی خوب یا بد هستند. از طرفی با توجه به #حاکمیت_سایبری_بیگانه، bbc و VOA و maonto و...تعیین می کنند که دستور روز چیست و اولویت نخست کشور کدام است؟
3⃣لمپن ها و فضای میدانی ماجرا: وقتی فضای ذهنی و مجازی با #شبهه و #شایعه تسخیر شد، ضلع سوم ماجرا که در انتظار جرقه ای است، با یافتن بهانه ای وارد فاز عملیاتی و میدانی میشود.
🔹لمپن ها، قلچماق و اوباش، بازیگران موثر این فاز از فتنه هستند و ذهنیت هایی که به موقع رسوب زدایی نشده و بخشی از افکار عمومی که از #اطلاعات_گمراهکننده و فابینگ رنج میبرند نیز با اقدامات لیدرهای اراذل همراهی میکنند.
🔸مهندس و #صحنه_گردان_بیگانه ماجرا نیز با اتصال محیطی این سه لایه و سیاست گذاری حرفه ای در بستر رسانه ای و با رویکرد جنگشناختی، اهداف سه گانه اختلال ذهنی، گسل اجتماعی و فلج سیستمی را به بهانه #حجاب و آزادی و حقوق زنان دنبال میکند.
🔹#مدیریت_بحران نیز با واکنش بموقع و درست و همزمان در نسبت با هر سه لایه محقق میشود. 1⃣گفتگو و مجادله منطقی با لایه اول در رسانه رسمی که آتش ماجرا را زمین های فکری بازگرداند 2⃣اقناع و تبیین و سواد انتقادی رسانه در لایه دوم(بررسی دقیق و سریع متن اتفاق،علل حادثه و نتایج واقعه) که سیاهی لشگر خیابانی را دچار تردید و ریزش کند 3⃣ برخورد قانونی و هوشمندانه با پیوست رسانه ای در لایه سوم که منجر به هزینه مضاف نشود.
🔻قائل به نظریه آشوب و اثر پروانه ای در جامعه شناسی نیستیم ولی وقایع را تک خطی و بسیط هم نمیدانیم. ضروری است که #پیچیدگی_های_ماجرا را بطور کامل در نظر داشته و نسبت به هر لایه با اشراف محیطی و موثر وارد کارزار شویم تا از جزییات مغفول، آسیب نبینیم و سیستم را به هزینه بیشتر وادار نکرده و به مخاطره نیندازیم که این هیاهو گذراست.
✍علیرضامحمدلو، کارشناس رسانه و پژوهشگر علوم اجتماعی
🆔@asre_tabyin
عصرتبیین عصررسانه
✏️عملیات روانی و تکنیکهای آن/قسمت اول
🔸موسسه فرهنگ و سواد رسانه تبیین متناسب با نیازسنجی محتوایی مخاطبان در صدد است به واکاوی دقیق مفهوم عملیات روانی و تکنیکهای آن در روزهای آتی بپردازد. در همین راستا در اولین قسمت به تبیین مختصر مفهوم #عملیات_روانی خواهیم پرداخت و در قسمتهای بعدی تکنیکهای آن با ذکر مثال تشریح خواهد شد.
🔹تعریف
عملیات روانی، به عنوان علمی میان رشته ای، پدیدارهای اجتماعی را از منظر علوم روانشناسی، علوم اجتماعی، علوم ارتباطات، علوم سیاسی و ژئوپلیتیک رسانه، مورد پژوهش و بررسی قرار میدهد.
🔸اصطلاح «عملیات روانی» یکی از مفاهیم متداول در مکاتبات و مذاکرات استراتژیستها، نظریه پردازها و کارشناسان علوم سیاسی است.
🔹علیرغم گستردگی این مفهوم و وسعت آن، بهره برداریهای مختلفی از مفهوم عملیات روانی می شود. اتفاق نظری پیرامون مفهوم آن وجود ندارد تاحدی که پندار افراد، گروه ها و دولت های مختلف از مفهوم عملیات روانی بسیار متفاوت است.
🔸تفاوتها و تشابه تعاریف از سه منظر هدف، ابزار و مخاطب قابل بررسی است.
الف) بررسی عملیات روانی از حیث هدف
🔹عملیات روانی از حیث هدف در تمامی تعاریف دارای دیدگاه مشترکی هست. آنها هدف خود را #تأثیر_گذاری بر عقاید، نگرشها، احساسات و عواطف و رفتارها به منظور نیل مخاطبان به هدف مجری عملیات روانی بیان می کنند.
برای مثال آقای عاصف از تحلیل گران برجسته عملیات روانی در این زمینه معتقد است: اقدامات سیاسی، نظامی و ایدئولوژیک که برای ایجاد احساسات، نگرشهای رفتار مطلوب در گروههای دوست، دشمن، بیطرف و مخالف به منظور تأمین مقاصد ملی، طراحی و اجرا می شود.»
ب) بررسی عملیات روانی از حیث ابزار
🔸عملیات روانی از حیث ابزار به چند بخش قابلیت تقسیم دارد. گروهی که ابزار را صرفا نظامی، اقتصادی و سیاسی میدانند. گروهی دیگر، تعاریف را مجموعه ای از اقدامات تبلیغاتی، نظامی و سیاسی و اقتصادی می دانند.
برای نمونه می توان به تعریف ذیل اشاره نمود: استفاده اصولی از تبلیغات و فعالیتهای ارتباطی توسط یک دولت یا مجموعه ای از دولت ها به منظور تأثیرگذاری بر نظرات، احساسات، موضع گیریها و رفتار گروههای دوست، دشمن و یا بیطرف، در راستای تحقق سیاستهای دولت یا دولتهای مزبور و اهداف آنها.»
به نظر می رسد این تعریف، عملیات روانی را به #تبلیغات_رسانهای محدود کرده است و نارسایی مفهومی برای پوشش مقاصد عامل در طراحی عملیات روانی دارد.
🔹در تعریف دیگر از حیث ابزاری، هیئت علمی دفاعی آمریکا در گزارشی عملیات روانی نظامی را این گونه تعریف می کند: «برنامه هایی که نگرشها، عقاید و احساسات دولتها، سازمانها، گروهها و افراد هدف را تهییج یا تقویت میکنند تا رفتاری ایجاد کنند که از اهداف سیاست ملی آمریکا و مقاصد فرمانده صحنه جنگ در سطوح استراتژیکی، عملیاتی و تاکتیکی حمایت کند. بر این اساس ارتباط رسانه، سیاستمداران و نظامیان برای اثربخشی عملیات روانی الزامی است.»
ج) بررسی عملیات روانی از حیث مخاطب
🔸در عملیات روانی از حیث مخاطب تعاریف متفاوتی را دارا میباشند. بعضی مخاطب عملیات را دشمن خارجی میدانند و بعضی دیگر، دوست و بی طرف را نیز منحصر به مخاطب عملیات روانی میدانند.
🔹در همین راستا ارتش آمریکا عملیات روانی را این گونه تعریف می کند: «جنگ روانی استفاده دقیق از تبلیغات و دیگر اعمالی است که هدف اصلی آن تأثیرگذاری بر عقاید، احساسات، انگیزه ها و رفتار دشمن، افراد بی طرف یا دوست است به نحوی که عامل پشتیبانی برای برآوردن مقاصد و اهداف ملی باشد. در این تعریف مخاطبان دشمن، افراد بی طرف یا دوست مدنظر گرفته شده است.»
🔸در مجموع می توان گفت که عملیات روانی عملیاتی است برنامه ریزی شده به منظور اثرگذاری بر احساسات، انگیزه ها، استدلالهای عینی و در نهایت تأثیرگذاری بر جامعه مخاطب و نیل دادن آن به هدف مدنظر مجری عملیات روانی، مشترک در همه ی تعریف است. و فرقی ندارد که این عملیات از حيث تبلیغاتی يانظامی، سیاسی، اقتصادی رخ میدهد.
ادامه دارد...
🌐کانال عصرجدید، عصررسانه
🆔@andisheengelabi
🔎هراسافکنی با سامانه پیامکی دوشادوش فجازی و منافقین علیه جهاد تبیین
🔹دیروز که داشتم مطابق روال همیشه و بعنوان کنشگر رسانه ای برای وضعیت اخیر پیش آمده در جهت افزایش تحلیل و #تبیین و روشنگری، تولید و توزیع محتوا در پلتفرم های داخلی و خارجی انجام میدادم، پیامکی از یک سامانه ظاهرا رسمی برایم ارسال شد که محتوای عجیبی داشت.
🔸"هشدار: با توجه به #رصد_فعالیتهای_شما در بستر فضای مجازی و حقیقی، اخطار میگردد از هرگونه فعالیت #سوء_امنیتی خودداری نمایید. بدیهی است در صورت عدم رعایت موارد ذکر شده، با شما برخورد قانونی صورت خواهد گرفت."
🔹محتوای پیام که اندکی ناشیانه و بدون شناسنامه و ذکر مرکز پیام هم بود باعث شک و تردید شد و سریعا با رفقای مرتبط با #پلیس_فتا جهت استعلام و راستی آزمایی پیامک، ارتباط برقرار کردم. نتیجه اینکه این سامانه کذایی برای پلیس فتا و فراجا نبود.
🔸الغرض که علاوه بر منافقین، سلطنت طلب ها، برخی استارتاپآپ ها و عده ای از سلبریتی ها و فوتبالیست ها که لیدری و جریان سازی فتنه را در بستر فجازی جهت فریب افکار عمومی بر عهده دارند، سامانه های پیامکی نیز در بستر تلفن در جهت هراسافکنی و #القای_ترس علیه کنشگران مجازی دست به ماشه شده اند.
🔻جنگ ترکیبی افکار عمومی را با #روایتهای_مخدوش فریب می دهد. خواص را به سکوت و تردید وا می دارد و صاحبان تریبون را تطمیع می کند. کنشگران میدانی تبیینگر را نیز با هراس و ترس بایکوت می کند.
الغرض که تبیین در هر قالب و فرمتی که باشد در مجازی یا حقیقی راهگشاست و برای بیگانه خطرناک!
✍علیرضا محمدلو، کارشناس و کنشگر رسانه
🆔@andisheengelabi
🔎خوانشی از صحبت های اخیر رهبر انقلاب و سه نکته پیرامون اغتشاشات مهندسی شده
🔸هرچند که مقام معظم رهبری در دیدار اخیرشان ترجیح دادند پیرامون فوت مهسا امینی و #اغتساشات این چندروز، اشاره و سخن صریحی نداشته باشند اما چند نکته در بیانات ایشان وجود داشت که در نسبت با این موضوع حائز اهمیت و قابل توجه بود.
1️⃣ایشان در بخشی از سخنانشان با اشاره به جنگ روایت ها فرمودند: روایت های مخدوش و غلط پاسخ داده شود.
🔸این عبارت پرمغز رهبر انقلاب بایستی #دکترین_محوری تریبون داران منصف و رسانه های انقلابی در روزهای التهاب خبری و پر از #اخبار_جعلی قرار بگیرد.
تحرکات رسانه ای و اقدامات میدانی بیگانه رصد شده و هوشمندانه و بموقع پاسخ داده شود تا افکار عمومی از #مسمومیت_روایی محفوظ بمانند که آنچه در حال وقوع بوده بدلیل پوشش خبری حجیم از داخل و خارج کشور، به واقعیتی برساخته شبیه است تا یک جنبش اجتماعی با مطالبه ای مشخص و واقعی.
2️⃣ در ادامه نیز ایشان با اشاره به فعالیت رسانه ای دشمن علیه فرازها و افتخارات انقلاب تصریح کردند: وقتی شوکت دروغین دشمن در چشم افکار عمومی جلوه کند، نتیجه اش #ترس در میدان سیاست و #خودکمبینی در زمین فرهنگ است.
🔸این کلام ایشان نیز راهبرد رسانه ای برای امروز ماست که با نیت مخابره خباثت های اغتشاش گران از آتش زدن اموال عمومی و مسجد و قرآن و چندتن از نیروهای بسیجی و انتظامی تا اهانت به یک خانم چادری و مقدسات دینی، طوری #ضریب_ندهیم که ترس و دلهره را بجای غیرت و عصبانیت در دل های مردم نهادینه کنیم. برخی که تجربه فتنه ۷۸ و ۸۸ و ۹۶ و ۹۸ را خاطرشان نیست، ته دلشان را خالی نکنیم که خدای ناکرده در کنش رسانه ای دچار نقض غرض نشویم.
3️⃣ در بخش دیگری از صحبت های ایشان با تاکید بر ضرورت انتقال معارف و حقایق دفاع مقدس به نوجوانان و جوانان امروزی بیان داشتند: وقتی احساس رضایت کنید که #نوجوان_دبیرستانی با همان چشم شما به دفاع مقدس نگاه کند.
🔸این عبارت ایشان را در کنار این واقعیت ببینید که گزارش شده بخش قابل توجهی از مشارکت کنندگان در اغتشاشات، سنین ۱۵ تا ۲۵ سال هستند که به اصطلاح امروزی #تینیجر محسوب میشوند.
🔸ماحصل عبارات اینکه در #سه_نقطه بلحاظ فرهنگی، اجتماعی و رسانه ای دچار ضعف هستیم و آثار منفی اش را در چنین موقعیت هایی درو می کنیم. 1️⃣توجه و سرمایه گذاری برای #روایت_فراگیر انقلاب، 2️⃣سرمایه گذاری جهت #دشمنشناسی موثر و متوازن و پرهیز از شناخت کاریکاتوری، 3️⃣سرمایه گذاری در راستای #تربیت_نسل جدید مومن و انقلابی و ولیشناس.
✍️علیرضا محمدلو، پژوهشگر رسانه و علوم اجتماعی
لینک مطلب در سایت موسسه:http://www.andishkadeboshra.ir/1401/07/01/1-8/
🌐کانال عصرجدید، عصررسانه
🆔@andisheengelabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ما سر تمامیت ارضی، خاک و پرچم ایران با هیچ احدالناسی شوخی نداریم!
🔸اگر قرار بر #چیکن_استراتژی است و دوئل تن به تن یا بزن درروهای شبانه و غافلگیری زن و بچه مردم، #لاشخورها مطمئن باشند همانقدر که در صحنه تئوریک و دانش هل من مبارز میطلبیم، در میدان جنگ شهری هم یقین بدانید که کارتان تمام است!
🆔@andisheengelabi
عصرتبیین عصررسانه
🎥 سریال یاغی، بحران هویت و ده نکته توصیفی_انتقادی 🔻#خط_روایی و موضوع اصلی غالب فیلمهای کارت، مردم
سریال شبکه خانگی #یاغی به قسمت ۲۰ رسیده. دوستانی که هرصبح پنجشنبه جاویدگنجی در نقش یاغی این سریال رو دنبال میکنند، در این پستی که ریپلای شده تحلیل و بررسی انتقادی مارو هم مطالعه کنند.
البته این نقد و تحلیل در چهارقسمت اول نوشته شد و بیشتر اِلمانها ناظر بر آن فضاست. ان شاالله در انتهای این سریال داستانی، نقد جامع تری بلحاظ #هویت_شناختی و کژکارکردهای اجتماعی تقدیم حضورتان میشود.
🆔@andisheengelabi
🔎حیرت نویسنده فمنیست از خیانت علینژاد علیه زنان ایرانی/ هزینه میلیون دلاری آمریکا برای حفظ پاکدامنی زنان در اختیار موسسات مذهبی
#وندی_شلیت نویسنده فمنیست معروف آمریکایی در مطلبی در خصوص فعالیت های مسیح علی نژاد اینگونه می نویسد:
🔹«…من خانم مسیح علینژاد را در یک برنامه تلویزیونی دیدم که خطاب به مردم ایران میگفت اینجا نهایت امنیت و آزادی است. من او را دیدم که با یک دوربین در خیابانهای آمریکا راه میرفت و زنان ایرانی را تشویق به ترک حجاب و شبیه شدن به زنان آمریکایی میکرد.
🔸او را نمیشناسم و نمیدانم در چه شرایطی قرار گرفته که این کار را انجام میدهد. اما این را میدانم که او یا آمریکا را نمیشناسد یا میخواهد از زنان کشورش انتقام بگیرد!
🔹ره آورد فرهنگ ما با زنان در آمریکا این بوده که طبق آمار ۴۱ درصد زنان ۱۶ تا ۳۰ ساله از اینکه مورد تجاوز قرار بگیرند، #همیشه_نگرانند! بیش از ۱۱ درصد از زنان ما معتقدند که به هر حال یک روزی از سال مورد تجاوز قرار خواهند گرفت! شاید خانم علینژاد ایرانی، فردی باشد که از این موضوع لذت میبرد ولی اکثریت زنان آمریکایی مثل او نیستند. در کشور ما ۴ درصد از زنان از آژیرهای هشدار دهنده تجاوز جنسی استفاده میکنند و ۷ درصد از زنان، کلاسهای دفاع از خود را دیدهاند.
🔸این را هم بد نیست بدانید که در ایالت نیوجرسی هزاران دلار از بودجه دولتی صرف رساندن #پیام_حفظ_خویشتن_داری به جوانان در کلاسهای آموزشی سراسر کشور شده است. یعنی میلیونها دلار در اختیار مؤسسات مذهبی آمریکا قرار گرفته تا با آموزشهای خود، از دختران نوجوان تعهد بگیرند که عفت و پاکدامنی خود را حفظ کنند.
🔹برای من تعجبی ندارد که میبینم دولت آمریکا عکس این کار را میخواهد با #مردم_ایران انجام دهد، یعنی میلیونها دلار خرج میکند تا زنان و جوانان ایران خویشتنداری را رها کنند. اما تعجب من آنجاست که زنانی از ایران حاضرند به کشور خود در راه اهداف یک دولت دیگر #خیانت کنند.
▶️منبع: فمنیسم در آمریکا تا سال ۲۰۰۳
🆔@andisheengelabi
🔎 پنج لایه داخلی در فتنه هیبریدی اخیر!
🔻اغتشاشات اخیر مهندسی شده بود. فانوس های رسانه ای ما بیشتر بیگانه را رصد کرد اما در این #جنگ_ترکیبی، سهم برخی داخلی ها هم کم از خارجی ها نداشت.
1️⃣در سطح روشنفکری امثال مصطفی محقق داماد را شاهد بودیم که مبانی فقهی ماجرا را تئوریزه کردند و از تغییر معنای امربه معروف و نهی از منکر سخن راندند.
2️⃣ در راس سطح ژورنالیستی، روزنامه شرق بود که تمام قد ایستاده بود و پروپاگاندایش را علیه حاکمیت و گزاره های دینی اش فعال کرده بود. در حدی بود که از خبرنگاران و عکاسانش در جریان اغتشاشات اخیر جلب شدند. تیترها و گزارش های خبری این روزنامه را در یک هفته اخیر مرور کنید.
3️⃣ در سطح مجازی هم سلبریتی هایی همچون مهران مدیری و عادل فردوسی پور و علی کریمی سابقاً فوتبالیست را داشتند که شاخ فوتبال و هنر و آنتن صداوسیما بودند و با چشم پوشی از واقعیت های اصیل میدانی و مردمی، مقبولیت خود را برای آتش هرچه بیشتر اغتشاشات هزینه کردند.
4️⃣برخی را هم با خیال مرجعیت و جهت اعتبارسازی بیشتر برای اغتشاشات و ایجاد ناامنی وارد معرکه کردند. آقای علوی بروجردی را با عنوان آیت الله و مرجع تقلید وارد گود کردند تا وجه حوزوی ماجرا را پر کرده باشند.
5️⃣در سطح سیاسی و ساختاری هم امثال پزشکیان در قامت نماینده مجلس و کرباسچی از حزب کارگزاران و عباس عبدی اصلاح طلب بودند که با ادعاهای واهی و اتهام آلود مبنی بر اینکه قبل انقلاب، راحت تر از دین سخن می گفتیم و نظام فعلی توتالیتر و ضدمردمی عمل میکند، شانتاژ موازی را رقم میزدند.
🔹با این اوصاف، همانطور که در یادداشت های قبلی هم اشاره کردیم، در #سطح_ذهنی و معرفتی نیاز به گفتگوهای جدی داریم تا مناقشات جامعه ابعاد فکری بیشتر و عمیق تری را طی کنند که صداوسیما تا حدودی استارت موقت زده است که نیاز به استمرار و استفاده از گزینه های اورجینال تر ماجرا هم دارد.
🔸در #سطح_مجازی نیازمند تامین امنیت هرچه بیشتر هستیم. شبکه ملی اطلاعات یک ضرورت بدیهی است که در تمام دنیا از کویت تا اروپا و آمریکا حاکم است و ما نیاز مبرمی به آن داریم. از طرفی سوادرسانه ای و انتقادی را بایستی در سطح افکارعمومی نهادینه و فراگیر نماییم تا دچار فریب از جانب فیک نیوزها و فضاهای سلبریتیک نشوند.
🔹در #سطح_میدانی هم نیازمند افزایش تعامل با عموم جامعه و شنیدن مطالبات و مرتفع کردن شبهات و در ساحتی دیگر نیازمند سرمایه گذاری در سطح نوجوانان و جوانان هستیم که تریبون داران و صاحبان منابر دینی بایستی نقش هوشمندانه تری را ایفا نمایند.
✍️علیرضامحمدلو
لینک مطلب:http://www.andishkadeboshra.ir/1401/07/06/1-9/
🆔@andisheengelabi
🔎 هشت یادداشت تحلیلی پیرامون #جنگ_شناختی و #عملیات_روانی که در ایام اغتشاشات اخیر در این کانال کار شد را با کلیک روی تیترها مطالعه بفرمایید؛
1⃣جنگ روایت ها و مدل جریانسازی bbc فارسی در ماجرای فوت مهسا امینی
2⃣خوانشی از صحبت های اخیر رهبر انقلاب و سه نکته پیرامون اغتشاشات مهندسی شده
3⃣هراسافکنی با سامانه پیامکی دوشادوش فجازی و منافقین علیه جهاد تبیین
4⃣پنج لایه داخلی در فتنه هیبریدی اخیر!
5⃣مثلث جنگ شناختی در ماجرای مهسا امینی و فرایند کلان مدیریت بحران
6⃣صنعت فرهنگ، افول معرفت و مرگ معنا در حاد واقعیت
7⃣جنگ روانی؛ روانشناسی آشوب و میدان اغتشاشات!
8⃣از هشتگ سازی سایبری تا مارپیچ سکوت خواص و خشونت لمپنها!
✍حجت الاسلام دکتر علیرضامحمدلو، تحلیلگر رسانه و علوم اجتماعی
🆔@andisheengelabi
عصرتبیین عصررسانه
🔎مدیریت فرهنگی و سه گانه تربیتیِ بومیان عصر دیجیتال 🔹برای تربیت نسل نوجوان چه باید کرد؟ سوالی است
✍نسل Z؛ ضرورت بازشناسی و مدیریت فرهنگی هوشمندانه
🔹اصل مدیریت بحران این است که #پاشنه_آشیلها را شناسایی و ترمیم کنیم. قبلا هم نوشتیم که در بخش های زیادی از اغتشاشات، تینیجرهای ۱۵ تا ۲۳ ساله را بدلیل چابکی بالا، سطح هیجانی و انرژی فوق العاده و از همه مهمتر، #اقناع_منفی مبنی بر #بیتوجهی_ساختاری_آموزشی به این نسل، همراه کرده بودند.
🔹نسلZ و #بومیان_عصر_دیجیتال که عصر ماقبل اینترنت را درک نکرده اند و بعنوان #دهه_هشتادی و نودی معروف شده اند، نیاز به هندسه تربیتی و مواجهه حرفه ای و دلسوزانه دارند.
🔹در یادداشت👈 مدیریت فرهنگی و سه گانه تربیتیِ بومیان عصر دیجیتال به این موضوع پرداخته ایم و سه فاز گذشته خوب، حال خوب و آینده خوب را برای ارتباط هوشمندانه با این نسل خاص و حساس مطرح کرده ایم که امیدواریم مورد توجه دغدغه مندان عرصه مدیریت فرهنگی و تعلیم و تربیت قرار بگیرد.
🆔@andisheengelabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔎روایت نحوه کشته شدن مهسا موگویی در فولاد شهر اصفهان از زبان شاهدان عینی
✍شاید برای امر فرهنگی در مبتذل ترین صورت بتوان با اعتراض(نه اغتشاش) و شعار و تحصن همراهی کرد چرا که شان و منزلت فرهنگ، فکری و کرسی محور است. اما وقتی امتداد این ابتذال به خشونت و #کشته_سازی برسد، مدار ماجرا امنیتی شده و در همه جای دنیا جز مشت آهنین کارساز نیست.
🔸کاش جریان های اصلاحطلب و نوچه های سلبریتیشان که #اغتشاش عده ای را اعتراض جمعی میخوانند، بلد بودند که زمین بازی را فرهنگی و فکری اداره کنند تا معدود هواداران فریب خوردهشان با لیدری منافقین، #خشونت را چاشنی مطالباتشان نکنند.
🆔@andisheengelabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥تکنیکهای شناسایی اخبار جعلی!
🔴هر روز هزاران خبر مختلف در فضای مجازی تولید و منتشر میشه که برخی از اونا #اخبار_جعلی هستند.
🔺این اخبار جوری طراحی شده اند که کاملا واقعی به نظر برسند.
⏪ اعتنا نکردن به اخبار جعلی، از جمله مهارت های حضور در #فضای_مجازی و #شبکه_های_اجتماعی است که باید کسب کنیم. اما چگونه بی اعتنا باشیم؟
🔸در این ویدیو کلیپ با چندتا از تکنیک هایی که میتونن در زمینه تشخیص اخبار جعلی به ما کمک کنند، آشنا می شویم.
🌐کانال عصرجدید،عصررسانه
🆔@andisheengelabi
#سلبریتی_شناسی (۱)؛
🔎صنعت فرهنگ، افول معرفت و مرگ معنا در حاد واقعیت
🔹سلبریتی کیست و اساسا چه نقشی در جامعه شناسی برایش نوشته شده است؟ در یک تعریفی گفته میشود سلبریتی یعنی «آدمی که خیلی ها بدلیل تبلیغات مکرر و سبک خاص زندگی یا جذابیت بصری اش وی را می شناسند و جزییات زندگی اش برای این خیلی ها مهم است.»
🔸اگر بی مقدمه بخواهیم فکت های مربوط به این پدیده را بیان کنیم باید گفت: ستاره ها و قهرمانان در نتیجه شایستگی هایشان صاحب نام میشوند ولی سلبریتیها ضربدر رسانه و بعلاوه رپورتاژ و #پروپاگاندا(تبلیغات مایل به فریب)، اذهان و قلوب را تسخیر کرده و مرکز توجه واقع میشوند.
🔹اما کارکرد اصلی و امروزی این پدیده در جامعه چیست؟ ژان بودریار فیلسوف و جامعه شناس فرانسوی در این رابطه #حاد_واقعیت را طرح کرده و میگوید: از میانه قرن بیستم ما دوباره به وضعیتی برگشتهایم که #واقعیت_طرد_شده_است. نه اینکه ارجاعی وجود ندارد (دالی به مدلولی ارجاع نمیدهد)، بلکه منظور این است که کمپانیهای تفریحی و رسانههای تودهای، غیر واقعیت را جانشین آن ساختهاند.(دستکاری واقعیت و غیبت حقیقت)
🔸حال این #کاریزمای_برساخته چگونه رقم خورد؟ با صرف نظر از تاریخچه مفهوم سلبریتی و در نگاه فیلسوف علوم اجتماعی، در گذشته و قبل از عصر مدرن و رسانه، میوه فرهنگ، محصول زمین معرفت بود. جلوتر از اقتصاد و سیاست و امنیت، عمیق ترین و پایدارترین عنصر اجتماعی، فرهنگِ معرفت پایه بود. با ظهور مدرنیته و غلبه فراگیر سرمایه داری در سلول های جامعه، #صنعت_فرهنگ به تعبیر آدورنو جای فرهنگ را گرفت.
🔹معرفت که ستون خیمه فرهنگ بود، وجه پایداری اش را از دست داد و تبدیل به #امر_کالایی گشته و وارد فضای بساز و بفروش شد. در بعد فلسفی، نسبیت بر فرهنگ حاکم گردید و با ظهور رسانه، سیالیت فرهنگ به اوج خود رسید و ارتکازات(مفاهیم رسوخ یافته در ذهن به مرور زمان) و عادات برساخته، از معرفت ناب و پایدار سبقت گرفت.
🔸غلبه ارتکازات و اطلاعات بر معرفت باعث شد منزلت دانش و معرفت، در حد #تفننهای_شخصی و تکثرات اجتماعی کاهش یابد. علم، دیگر یک مقوله مقدس تلقی نمیشد و حتی تجربه و science هم همانند دین و تجربه دینی در غرب، به امری شخصی بدل شد.
🔹#مرجعیت_دانش، همه جایی و هرجایی شد و ابتذال و افول معرفت بر جهان غرب سایه انداخت. رسانه بقدری فراگیر شد که هرکسی میتوانست با رسانه ای که در اختیار دارد، ادعای معرفت و کشف یا کنترل واقعیت داشته باشد.
🔸#فوبیای_استبداد_عوام هم در نسبت با همین شرایط ابتذال گونه و با توجیه آزادی و #دمکراتیزه_شدن_معرفت، مطرح شد چرا که هرکسی بدون ضابطه می توانست هر سخن و داده ای را در نزد افکار عمومی منتشر کند.
🔸این غلبه اطلاعات و داده های رسانه ای بر معرفت(باور صادق موجه)، باعث #از_جاکندگی عناصر سرگرمی و تفنن همچون بازیگران و هنرمندان تئاتر و سینما و نشستن آنها بر مسند باورسازی و ساخت ارتکازات اجتماعی گردید.
🔹دیگر عالمان و اندیشمندان و فیلسوفان بر #منبر_تعلیم_و_تربیت_اجتماعی نبودند. راهبردی ترین گزاره های اجتماعی با تکرار و تکرار و تکرار از طریق تریبون های رسانه ای در ذهنیت عموم جامعه رسوب یافت و به #ارتکازات_بنیادین بدل گردید که دستپخت عناصر سرگرمی ساز جامعه بود.
🔸#سرگرم_آموزی(Edutainment) جای تعلیم و تربیت سنتی را گرفت و بازی و بازیگری و هنر بر مسند تولید و انتقال معرفت اجتماعی تکیه زد. اینکه چگونه و به چه چیزی فکر بکنیم را هم رسانه تعیین میکرد! چرا که ارباب رسانه در راس هرم قدرت قرار گرفتند.
🔹در نهایت اینکه معرفت جای خود را به اطلاعات و ارتکازات داد و فرهنگ هم با تغییری بنیادین به معنای "افکار عمومی" تقلیل یافت. پدیده سلبریتی با فالوورها و شخصیت کاذبش، حاد واقعیت و #عبور_از_حقیقت را به بهترین شکل ترجمه کرد و #مرگ_معنا را رقم زده و فاتحه واقعیت را هم خواند.
🔻امروزه و در ساحت افکارعمومی، احترام و قداست و تایید و اطاعتی که همزاد فرهنگ و معرفت بود، در سایه فضای مجازی و جهان رسانهزده، ازآن بلاگرها، ولاگرها و سلبریتی هاست که این پدیده، نتیجه #حادواقعیت یا همان عبور از واقعیت به سمت برساختها، نشانه ها و مجازهاست.
✍️علیرضامحمدلو، تحلیلگر رسانه و علوم اجتماعی
لینک مطلب: http://www.andishkadeboshra.ir/1401/07/06/1-10/
🌐کانال عصرجدید،عصررسانه
🆔@andisheengelabi