#سلبریتی_شناسی (۴)؛
🔎بررسی تحلیلی – انتقادی مثلث سلبریتی، فرهنگ و رسانه
پیت وارد در کتاب خدایان بدکردار که دکتر احسان شاه قاسمی ترجمه کرده از قول روجک، شهرت را به سه گونه مختلف تقسیم می کند: نسبت دار، بدست آمده و منتسب.
1⃣ #شهرت_نسبتدار که وام دار نژاد و موقعیت خانوادگی است که منهای توانایی شخصی، بتدریج کم فروغ خواهد شد. 2⃣ #شهرت_بدست_آمده که نتیجه مستقیم تلاش و دستاورد کامل یک شخصیت است و حول موفقیت های افراد شکل میگیرد که با عنوان ستاره یا قهرمان و پهلوان از آنها نام میبریم. 3⃣#شهرت_منتسب که ماحصل جهان مدرن بوده و از کانال بازنمایی رسانهای محقق میشود. روجک آنها را سلبریتک می نامد و میگوید: اینها ابزارهای فرهنگی هستند که پیرامون ارتباط جمعی و اصالت نمایشی سازمان یافته اند.
پس #تفاوت_سلبریتیهای_امروزی با ستاره ها و #قهرمانان_دیروزی که هر دو، انسان مشهور محسوب میشوند، در نسبتی است که میان محبوبیت یا شهرت آنها با میزان موفقیت شان وجود دارد. اما جامپ و پرشی که سلبریتی های سوار بر بازنمایی های رسانه ای در کسب شهرت یا محبوبیت داشته اند چگونه رقم میخورد؟
ادامه یادداشت را در پُست بعدی مطالعه بفرمایید.👇👇
🆔@andisheengelabi
عصرتبیین عصررسانه
1⃣ #ریچارد_دایر با دست گذاشتن بر کلیدواژه هویت میگوید: علاقه ما به سلبریتی ها، کمتر، از اینکه آنها کیستند و یا چه دستاوردی داشته اند و بیشتر، از آنچه آنها بازنمایی می کنند می آید: ستاره ها چیستی انسان بودن در جامعه امروز را مفصل بندی میکنند؛ یعنی آنها انگاشت خاصی که ما از شخص یا فرد داریم را بیان میکنند.
🔸او اضافه می کند که آنها جنبه هایی از زندگی را اجرا می کنند که برای ما مهم اند و ادعا میکند که ستارهها” تن یافتگی مقوله های اجتماعی” از جمله نژاد، طبقه، قومیت جهتگیری جنسیتی و دیناند. به تعبیری #هویت_سازی و فردسازی میکنند و این برای ادراک بشری مهم و جذاب است.
2⃣ یک پله بالاتر از هویت، #ایده_بازنمایی میگوید آنچه در گفتمان رسانه ها رسانش میشود نه تصاویر خاص سلبریتی ها بلکه معناهایی است که به سلبریتی ها پیوست میشود. مثلا معنای مادر، عشق، سرزمین و بسیاری از مفاهیم را در گُرده سلبریتی ها معنا میکنیم و همین پدیدهها می توانند با تغییر گفتمانی در پیج شخصی یا رفتار اجتماعی خود، تمام این مفاهیم استراتژیک ساخته شده را تحریف و تخریب نمایند. قدرت معناسازی از سلبریتی ها پدیدههای فرهنگی استراتژیک میسازد.
3⃣#هال می گوید: فرهنگ نه در رمان ها و نقاشی ها که در کردارها دیده میشود. #کردارهای_رسانهای بدلیل اندرکنش های فرا اجتماعی به تعبیر #کریس_روجک، که همان صمیمیت های از راه دور خوانده و ترجمه میشود، سمت و سبک زندگی افراد را جهت میدهد و صورتبندی میکند.
🔸اوج همذات پنداری با کردارهای سلبریتی ها را در میان برخی از افراد کم سن و سال جامعه شاهد هستیم که تبدیل به موج فرهنگی در فضای مجازی میشوند که نمونه های آن را در امثال ساسی مانکن و…تجربه کرده ایم.
4⃣از نظر #دانیل_بورستین، سلبریتی ها #جعل میشوند. او می گوید: سلبریتی کسی است که برای مشهور بودنش مشهور است. این شخصیت های مصنوعی، #سوار_بر_جذابیتهای_زنجیرهای همچون قیافه و استایل کیف و کفش و لباس و ارتباطات، بدلیل بده بستانی که مخاطب با سلبریتی در جهان تخیلی اش شکل داده، شخصیت مخاطب را تسخیر میکند.
5⃣برخی معتقدند که سلبریتی ها، #شبه_دین بوده و فرادین عمل میکنند. در مخاطب، نوعی سرسپردگی ایجاد میکند و معناسازی با چاشنی حواس پرتی صورت میگیرد. با این توضیح که دین دارای گرانش و وزن و جدیت خاصی است و در تلاش است که نقش و سهمی در حل مسائل اجتماعی داشته باشند و طبیعتا با آگاهی و خودآگاهی و توجه همراه میشود. #فرهنگ_شهرت به وسیله گونه ای از بیتوجهی شناخته و شمرده میشود.
6⃣ فرهنگ شهرت مبتنی بر خودشیفتگی است و #سندروم_نارسیسیم را ترویج میکند. واکنین میگوید: چون فرددخودشیفته از همه نوع توجه و دوست داشته شدن لذت میبرد و مثلا به یک میزان از اینکه از او بترسند یا دوستش داشته باشند خوشش میآید برایش مهم نیست که آنچه درباره او منتشر میشود دروغ باشد. اساسا تمرکز سلبریتی ها بر #اقتصاد_توجه بوده و دغدغه مرکزی آنها دیدهشدن حداکثری است.
🔸با همه این تفاسیر که در نقد سلبریتی و نه ستاره یا قهرمان مطرح گردید باید اذعان داشت که سلبریتی به معنای خاص شهرت منتسب، برای هر جامعه میتواند فرصت تلقی شود بشرطی که در خدمت معانی عمیق قرار بگیرد و ریل تربیت و ساخت این پدیدهها بگونهای رقم بخورد که یا پارادوکسی در زندگی شخصی و حرفه ای آنها مشاهده نشود و یا اینکه طبق قوانین مشخصی، پسلرزههای سیاسی و فرهنگی آنها کنترل شود که در ساحت فرهنگ عمومی یا انتخابات و اعتراضات و حوادث اجتماعی مختلف مثل زلزله و سیل و…شاهد #کنشگری_منفی و تولید گسل اجتماعی از جانب آنها نباشیم!
✍علیرضامحمدلو،پژوهشگر رسانه و علوم اجتماعی
🆔@andisheengelabi
🔎سندرومی بنام فورواردهای سرگردان
سید علیرضا آل داود کارشناس فضای مجازی:
🟠 پژوهشگران: کاربران محتواهایی را بازنشر میکنند که #حتی_خودشان_هم_نخواندهاند!
🔹 نتایج بررسی انجام شده نشان می دهد، تنها 51 درصد افرادی که مطلبی را به اشتراک میگذارند، خودشان آن را خواندهاند.
🔸 26 درصد معمولا تنها بخشی از محتوای به اشتراک گذاشته شده را مطالعه کرده و در کمال تاسف 22 درصد نیز تنها تیتر و چند سطر از آن مطلب را عموما مطالعه میکنند ولی ترجیح میدهند محتوایی را که خودشان آن را به صورت کامل نخواندند با دیگران به اشتراک بگذارند.
در همین زمینه مدت ها قبل، یادداشتی نگاشته بودم که مطالعه اش خالی از لطف نیست و در #پُست_بعدی مطالعه بفرمایید؛👇👇👇
🆔@andisheengelabi
عصرتبیین عصررسانه
🔎سندرومی بنام فورواردهای سرگردان سید علیرضا آل داود کارشناس فضای مجازی: 🟠 پژوهشگران: کاربران محتواه
🖌من فوروارد میکنم، پس هستم!
◀️عصر جدید را عصر اطلاعات و بطور پیشرفته تر و بهینه شده، عصر دیجیتال نیز نامیده اند.از شاخصه های اصلی دنیای مدرن و #عصردیجیتال، سبک زندگی خاصی است که باخود به ارمغان آورده است.
🔸در دوره ای هستیم که فقط #اطلاعات_را_مصرف_می_کنیم ولی نه برای حل مسائل بلکه بدلیل #کالاشدگی_اطلاعات آنها را میخریم و بدون اینکه به دنیای عمل ما ارتباط داشته باشد و صرفا از باب عقب نماندن از چرخه مصرف کنندگان، مصرف می کنیم.
🔹گئورگ زیمل در رابطه با کلانشهرها و ویژگی هایش در مقاله ای که نوشته چنین می گوید: انسان ها در شهرهای کلان دچار #گمنامی و بی نامی و غربت هستند و برای خلاصی از این وضعیت، سراغ مصرف می روند تا خود از دسترفته شان را بازیابی کنند.
🔸تورستن وبلن جامعه شناس، #مصرف_متظاهرانه را بعنوان شاخصه اصلی عصرمدرن مطرح می کند و می گوید: بعد از دکارت که دغدغه عقلانیت داشت و می گفت: #من_فکر_میکنم_پس_هستم، به دوره ای رسیدیم که بشر می گوید: #من_میخرم_پس_هستم.
🔹اساسا این طرز تفکر که برای جبران گمنامی بشر و بازگشت هویت او مطرح شده، چالش های جدیدی را رقم زده و پدیده ای بنام #انسان_های_پرسه_زن را تحویل عصرجدید داده است که کاری جز فروشگاه گردی های بدون هدف و خریدهای غیرهوشمند و بدون حساب و کتاب ندارند.
🔸در ادامه جریان مصرف زدگی بشر، غول های رسانه ای وارد گود شده و شیب تندی را برای #مصرف_مهارنشده بشر، تحمیل نموده اند.
🔹رسانه از زمان ورود به چرخه مصرف جامعه، با افزایش گزینه های انتخابی برای مصرف بشر نه تنها باعث آزادی عمل بیشتری نشده که با خود #سردرگمی و تحیر را بهمراه آورده است.
🔸بقول هربرت سیمون، برنده جایزه نوبل: "غنای اطلاعات، #فقرتوجه می آورد".
این تحیر و سردگمی که ناشی از سرریز اطلاعاتی بشر می باشد، باعث شده نسخه درمانی جدیدی از طریق جریان های رسانه ای تدوین و تبلیغ شود بنام " #در_لحظه_زندگی_کن."
🔹این اندیشه که بدلیل حذف عقلانیت از چرخه دریافت(احساسات)_ تحلیل( اندیشه وعقلانیت)_کنش(اقدام و عمل) شیوع پیدا کرد، راه جبران خسارت سردرگمی و افسردگی و #سرطان_مصرف_زدگی و تنوع طلبی بشر را در ترویج و تبلیغ اندیشهء در لحظه زندگی کن می داند که فقط و فقط بدلیل ابتنای بر #اصالت_لذت و بریدن از عقلانیت، جامعه بشری را در خدمت سودآوری کمپانی های اقتصادی و دولت های استعماری تعریف می کند.
🔸در این میان آنچه که در شبکه های اجتماعی امروزه مشاهده می شود، ادامه همین طرز نگاه بوده که بدون توجه به #پروسه_چرایی_چیستی_نتایج یک خبر و حادثه، فقط لحظه را دیده و حوصله ای برای واکاوی و تحقیق بیشتر ندارند و برای جانماندن از قافله مصرف اطلاعات و لذت بردن از حضور در فضای مجازی، صرفا لحظه را گزارش و فوروارد می کنند.
🔹فقدان سواد رسانه ای در سیستم اجتماعی و #اوردوز_اطلاعاتی مردم، باعث شکل گیری هویت جدیدی در فضای اجتماعی شده که می توان چنین تعبیر نمود: #من_فوروارد_می_کنم_پس_هستم...
🔸زبانحال جامعه امروز ما در فضای مجازی این است که چون شناسایی منبع و توجه به نتایج نفع و ضرر یک خبر، کاری زمان بر #باچاشنی_عقلانیت و مهارت رسانه ای است، پس فوروارد میکنم تا از گمنامی به در آیم.
🔹نتیجه چنین کنش های فاقدعقلانیت، چیزی جز تشدید #ازخودبیگانگی و بازتولید و تقویت نظام سرمایه داری بعنوان عقبه رسانه های جریان اصلی جهانی نخواهد بود و نتیجه ای جز ظلم و بی عدالتی مهارنشده نخواهد داشت.
✍علیرضامحمدلو، مدرس رسانه و پژوهشگر علوم اجتماعی
🆔@asre_tabyin
عصرتبیین عصررسانه
🖌من فوروارد میکنم، پس هستم! ◀️عصر جدید را عصر اطلاعات و بطور پیشرفته تر و بهینه شده، عصر دیجیتال نی
🔻 اهمیت این مساله را در #فضاسازی_جنگهای_روانی در ایام التهاب و بحران بیشتر می توان درک نمود.
🔸انتشار و جولان بی حد و حصر فیک نیوزها و #تکنیک_اکثریت_سازی و #بحران_سازیهای_مصنوعی، ناشی از این سندروم در ذهنیت حداقل ۵۰ درصد از افراد جامعه است.
🆔@andisheengelabi
🔰سرنوشت آشوبهای مجازی چگونه است؟
🔶یک واقعیت انکارناپذیر درباره آشوبهای اخیر کشور، محوریت سلبریتیها در شبکههای اجتماعی مجازی مانند اینستاگرام و توئیتر در تهییج و تحریک نوجوانان و جوانان است. سؤال مهمی که در این میان مطرح میشود این است که سرانجام تحولات منبعث از این شبکهها چه میشود؟
🔹در پاسخ باید گفت که بررسی نقش شبکههای اجتماعی مجازی در رخداد تحولات سیاسی، برای نخستین بار پس از تحولات 2011 دنیای عرب، با توجه به نقش فیس بوک در این تحولات، مورد توجه قرار گرفت.
🔸در این انقلابها که به #انقلابهای_«فیسبوکی» هم مشهور شدند، شبکههای اجتماعی مجازی بویژه فیس بوک در سه مرحله تحولات انقلابی را متأثر کردند: در مرحلهی شکلگیری انقلاب به #تسریع_فروپاشی_رژیم کمک کردند، در مرحلهی پیروزی نقش اندکی داشتند و در مرحلهی بعد از پیروزی به #نفرتپراکنی_قومی و دینی و تشدید خشونت پرداختند.
🔹درواقع، در نهایت به کارگزار تشدید و تعارضی کردن #شکافهای_اجتماعی تبدیل شدند(ر.ک: مقاله سیاست دیجیتال و تباهی دولتهای ضعیف نوشته دکتر حجت کاظمی در فصلنامه سیاست).
🔸براساس این تجربه، با توجه به بیسر بودن آشوبهای اخیر در ایران، بیبرنامه و غیرهدفمند بودن آنها در عین وجود عنصر سازماندهی قوی و تأثیرپذیری بالا از #فضای_مجازی، این تحولات نتیجهای جز سوق دادن کشور به سمت خشونت و تعارضی کردن شکافهای اجتماعی ندارد.
🔹بر همین اساس، ضمن تلاش برای پایان دادن به #استعمار_مجازی در کشور، بایستی با تبیین شرایط حساس کشور و توطئههای شوم بیگانگان، #مانع_از_اغفال_سلبریتیها و جوانان شد.
✍ مصطفی قربانی
🆔@andisheengelabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔎سیاهنمایی، تهدید، امان نامه و موسیقی اعتراضی با خیال اکثریت سازی!
🔻شاهین نجفی توییت می زند، شروین حاجی پور ترانه میخواند و....
تمام تلاش ضدانقلاب با لشگری فریب خورده، ضعیف و کم بنیه از اردوگاه هنر و ورزش فقط و فقط در خدمت #اکثریت_سازی_کاذب است.
نقطه تاریک برای ضدانقلاب این است که #توان_تعمیم_انقلابی اعتراض و اغتشاش و در یک کلام، "مردم" را ندارد. (تحلیل عمیقتر مطالبات بعدا ان شاالله) اما چرا؟
1⃣ضعف فکری و ایدئولوژیک: وقتی عقبه فکری ضعیف باشد، اغتشاش هم توان امتداد ندارد. دین که ندارند، لیبرالیسم هم که قدرت انقلابی ندارد.
2⃣فقدان ایدئولوگ و رهبران اورجینال: وقتی تمام روایت ها و ایده ها دیکته شده و وارداتی باشد و لیدری اورجینال چون خمینی کبیر پای کار نایستد، تودهی همراه، نه حفظ می شود نه افزایش پیدا میکند. رجوی و بارزانی و ربع پهلوی و مسیح و یهود، در قد و قامت گروه سازی هم نیستند چه رسد به مردم سازی فراگیر طولانی مدت...
3⃣لیدرهای میدانی با کاریزمای فیک: علاوه بر ایدئوگ بایستی مدیر میدانی اهل مبارزه هم داشت. با علی کریمی و...نمی شود برانداز بود و پای براندازی ماند. #میدان_انقلاب، حداقل چگوارا میخواهد، چمران و اندرزگو پیشکش!
وقتی دین و خمینی و چمران را نداشته باشید، مردم را هم نخواهید داشت. خیال تجزیه هم به شوخی شبیه است چه رسد به براندازی!
با همه این اوصاف، مردم را دوباره و بهتر بشناسیم و چالش های فرهنگی و معرفتی و رسانهای ایران را #بازخوانی کنیم تا دوسال یک بار،با #بازی_بدون_توپ خود!، فضا را برای جولان کفتارها و شغال ها مهیا نکنیم!
✍علیرضامحمدلو
🆔@andisheengelabi
#پلان_سوادرسانه
🖼هشت مرحله برای سواد رسانهای/ شما در کدام مرحله هستید؟(اسلایدها را مطالعه بفرمایید)
♻️جیمز پاتر مولف کتاب #سواد_رسانه، معتقد است که ما از زمان تولد با پیام های رسانه ای زیادی مواجه هستیم. از گفت و گوی والدین و دیگران تا پیام های تلویزیون و روزنامه و...
♨️او معتقد است سواد رسانه ای نیز همینطور به مرور زمان از کودکی در ذهن انسان شکل میگیرد و رفته رفته توسعه پیدا میکند.
♦️پاتر برای سواد رسانه #هشت_مرحله قائل است و برای هر کدام چند ویژگی خاص برمیشمارد که در #ده_اسلاید و جهت ارتقای سواد رسانه ای خدمت مخاطبین گرامی تقدیم میشود.
✍تحقیق، تدوین و طراحی: کانال عصرجدید، عصررسانه
🆔@andisheengelabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥ببینید؛ ترانه شروین، دو تدوین و دو جهانبینی متفاوت!/ تجربه هرمنوتیکال با ابزار تدوین و بازی با فرامتنها
🔻گاهی تدوین و فرامتن ها تعیین کننده هستند. اینکه چه کسی، چه پیامی را با چه روشی، برای چه مخاطبی و با چه هدفی منتقل میکند؟ در چنین موقعیت هایی مشخص میشود.
▫️میشود متن و #ترانه_سیاه و ناامید کننده را خوب تدوین زد و مخاطب را با مهندسی معکوس، به واقعیتهایی که #سانسور شدهاند منتقل نمود!
https://eitaa.com/joinchat/4122542103Cbdea15b980
🔎چند تا نکته در باب این #توییت؛
۱. متن این توییت و توییت های مشابه نشان داد که #تهدید سلبریتی ها و استفاده ابزاری از آنها یک #پروژه جدی است.
۲.گاهی تهدیدها متوجه آبرو و حیثیت افراد است و گاهی #خانواده هایشان و گاهی سلب برخی حمایت های مالی و امکاناتی(پای تهدید خانواده که وسط بود چه بسا پای برخی را در ماجرا شل کرد و لغزاند).
۳.هدف از این تهدیدها #اصل_نظام است و الباقی ماجراها قصه و بهانه ای بیش نیست(در متن توییت هم اشاره شده).
۴.توقع نداشته باشیم که همه فخیم زاده و مهران رجبی و علیرام نورایی و جعفر دهقان باشند. همین تعداد و کمی بیش از این هم برای #تقسیم این قشر به قدردان و قدرنشناس، بصیر و فاقد بصیرت کافی است.
۵. لطفا با همین فضا، این جماعت شهره را #قضاوت کنیم. پس بجز معدود کریمی هایی که دعوت مستقیم به خشونت کردند، بقیه را فریب خورده و نیازمند تبیین و #توجیه_حداکثری تلقی کنیم و آنها را جاسوس و نیما زم ندانیم.(همه را با یک چوب نرانیم ولو اینکه خیلی بد کردند ولی اقتضای مردم سازی و حفظ امنیت و فرهنگ، همین مداراهاست).
https://eitaa.com/joinchat/4122542103Cbdea15b980
عصرتبیین عصررسانه
✏️عملیات روانی و تکنیکهای آن/قسمت اول 🔸موسسه فرهنگ و سواد رسانه تبیین متناسب با نیازسنجی محتوایی مخ
📝تکنیکهای عملیات روانی/قسمت دوم
🔸در روند واکاوی #عملیات_روانی و تکنیکهای آن، در این شماره به تقسیم بندی عملیات روانی و رویکردهای آن می پردازیم. در یک تقسیم بندی کلی عملیات روانی را می توان به پنج نوع تقسیم کرد:
۱. عملیات روانی راهبردی
♦️این عملیات عموما برای پیشبرد اهداف گسترده یا دراز مدت و در هماهنگی با طرح ریزی راهبردی کلی طراحی می شود و معمولا در آینده دور تاثیراتی دارد.
🔹مخاطبان این عملیات را شهروندان و نظامیان دشمن که خارج از منطقه جنگی به سر می برند و همچنین کل جمعیت کشورهای دوست، بی طرف یا دوست دشمن ما ( متعهدان دشمن) تشکیل می دهد؛ نمونه ای از این عملیات، فعالیتهای تبلیغاتی هر کشور برای کاهش تولید صنعتی کشور هدف است.
۲. عملیات روانی تاکتیکی
🔸عملیات روانی تاکتیکی علیه سربازان دشمن در میدان نبرد و همچنین علیه اتباع همان دولت صورت می گیرد.
🔹این نوع عملیات روانی در حالت محلی است و هدف آن، ضعیف کردن مقاومت نیروهای دشمن و یا فراخواندن مردم به همکاری با قوای در حال پیشرفت و همچنین ایجاد مانع در راه تلاش های جنگی دشمن است.
♦️هدف اصلی جنگ روانی تاکتیکی، درهم شکستن نیروهای نظامی شرکت کننده در جنگ و عناصر پشتیبانی کننده آنها است.
۳. عملیات روانی تحکیمی
♦️این نوع جنگ به منظور افزایش همکاری مردم غیرنظامی در سرزمین خودی صورت می پذیرد. هدف نهایی طراحی و اجرای جنگ روانی تحکیمی، پیروزی در جنگ، برقراری صلح و خفظ پیروزی است.
🔸در جنگ روانی، مجریان، فعالیتهای خود را به جلب اعتماد و حمایت مردم و همچنین ارائه آموزشهای لازم به آنان به منظور افزایش آگاهی و شناخت نسبت به دسیسه های دشمن و ایستادگی در برابر #شایعات و اکاذیب معطوف میدارند.
🔹در این زمینه، رهبران و سیاستمداران محبوب می توانند نقش محوری را ایفا کنند.
۴. عملیات روانی عملیاتی
♦️این نوع عملیات برای دستیابی به هدف های میان مدت طراحی می شود. مخاطبان آن مردم هر کشور یا قوم و نژاد خاص هستند.
🔸طرحهای استکباری آمریکا برای تضعیف نظام جمهوری اسلامی در برهه های مختلف پس از پیروزی انقلاب اسلامی و برنامه ریزی های روان شناختی آمریکا پیش از عملیات طوفان صحرا و سپر صحرا برای وادار کردن عراق به تسلیم شدن، نمونه هایی از این نوع عملیات است.
۵.عملیات روانی در #بحران
🔸در این نوع عملیات روانی هریک از طرفین می کوشند تا شرایط ذیل را مهیا سازند؛ ۱. توده های مردم را متقاعد سازند تا آنان را به دستیابی به اهداف خویش یاری کنند. ۲. از گرایش مردم بی طرف به جبهه مخالف جلوگیری می کنند.۳. چهرهای غیرانسانی و ضد بشری از مخالفان خود ارائه می کنند. ۴. به گونه های مختلف، مانع بهره گیری نیروهای مخالف از اطلاعات و اخبار ضد خودی شوند. ۵. چهره رهبران مخالفان را نزد نیروهای آنان مخدوش سازند.
🔹در عملیات روانی هنگام بحران هریک از طرفین می کوشند تا با هزینه کمتر دشمن را محکوم به شکست کنند.
♦️و در ادامه باید به عملیات روانی از منظر نحوه اجرا بپردازیم که به دودسته اصلی تقسیم می شود؛ که عبارت اند از:
۱. عملیات روانی آشکار
🔹عملیات روانی آشکار معمولا با استفاده از #تبلیغات_سفید انجام می شود. تبلیغات سفید یعنی تبلیغاتی که هویت منبع آن معلوم است. اغلب موارد این نوع عملیات روانی با عناوین رسمی اجرا می شود.
۲. عملیات روانی پنهان
♦️عملیات روانی پنهان، عملیاتی است که منبع انتشار آن فاش نمی شود. این عملیات به گونه ای طراحی و اجرا می شود که دولت مسئول آن معلوم نباشد و یا اگر هم کشف شد، آن دولت بتواند هرگونه دخالتی را انکار کند.
عملیات روانی پنهان، معمولا با #تبلیغات_سیاه و خاکستری به اجرا در می آید.
🔸تبلیغات سیاه، تبلیغاتی است که به منبع غیرواقعی نسبت داده میشود. این تبلیغات وانمود می کند که از داخل سرزمین دشمن (سرزمین تحت اشغال دشمن) و یا نزدیک آن پخش می شود.
نوع دیگر تبلیغات، تبلیغ خاکستری است که از منبع بیهویت منتشر می شود و منبع انتشار خواهان اعلام هویت خود نیست.
ادامه دارد...
🌐کانال عصرجدید، عصررسانه
🆔@andisheengelabi
علی عليزاده: به عصر دیجیتال خوش آمدید
➖بر اساس این #عملیات_روانی, نظام روزی چند بار #سقوط میکند، البته در اینستاگرام و شبکه ها و کانالهای معاند!
✍این یعنی برای حفظ نظام اسلامی، #جهاد_تبیین از اوجب واجبات بوده و #دکترین_عصرجدید بایستی تلقی شود، تا برای افکار عمومی، تفاوت واقعیت از بازنمایی های رسانه ای روشن گردد!
🆔@andisheengelabi
🔎سه گام تا موج جدید فتنهی دست ساز ۱۴۰۱!
بعد از قطع امید دشمن در همراهی عموم جامعه با اغتشاشات، ضدانقلاب در تلاش است تا موج جدیدی از تجمعات را با فرمت دانشگاهی به سبک ۱۸ تیر ۷۸ شکل بدهد.
در این راستا نیاز به #پروپاگاندا و تصویرسازی و وایرال رسانه ای دارد که تجمعات در چند دانشگاه کشور را #نقطه_اکثریت_نمایی برساند.
فاز بعدی ماجرا طبیعتا تبدیل شدن اعتراض به اغتشاش و #درگیری با پلیس یا دوقطبی سازی در دانشگاه هاست که کار به تعارضات جدی برسد.
در فاز بعدی نیز با توجه به بنیهی ضعیف این تجمعات و عدم همراهی عموم، نیاز به تنفس مصنوعی و #شوک جدی دارند که معمولا از #خشونت حداکثری و #کشته_سازی استقاده میکنند.
ان شاءالله که نتیجه فرمت جدید اغتشاش هم به قدیمی ها بپیوندد...
🆔@andisheengelabi
🔎 ۲ دروغ BBC درباره سیستان و بلوچستان و دفتر رهبری
🔹بیبیسی فارسی که در روزهای گذشته اعتبار رسانهای خود را با انتشار اخبار کذب زیر سوال برده بود، در ۲۴ ساعت گذشته مجدداً دو خبر کذب منتشر کرد.
🔹روز گذشته و بعد از حمله مسلحانه عدهای از تروریستها در زاهدان، «سیدحمید هاشمی» فرمانده اطلاعات سپاه زاهدان (با نام مستعار سیدعلی موسوی) به شهادت رسید.
🔹بیبیسی فارسی اما در خبر خود به اشتباه «سیدحمید هاشمی» را با «سیدعلی موسوی» دو نفر دانسته و ضمن اعلام خبر شهادت سرهنگ هاشمی، نوشت: پیشتر صدا و سیما گفته بود که سرهنگ موسوی، فرمانده اطلاعات سپاه سیستان و بلوچستان سپاه نیز در میان کشته شدگان است!
🔹بیبیسی روز گذشته نیز نامهای از سوی برخی طلاب و مدرسین حوزههای علمیه در تهران، مشهد و قم منتشر کرد که در آن مدعی شده است از سوی دفتر رهبر انقلاب در قم که تحت مدیریت آقای مجتبی خامنهای است به دفتر مراجع عظام تقلید، نامه تهدیدآمیزی ارسال شده تا مبادا در این ایام، واکنش انتقادی نشان دهند!
🔹این رسانه اولاً نمیداند دفتر رهبر انقلاب در قم زیر نظر فرزند ایشان نیست و ثانیاً مراجع همواره مواضع انتقادی خود را نسبت به مشکلات ابراز میکردند اما هیچگاه طرف اغتشاش و آشوب را نمیگرفتند.
🔹همچنین بیانیه منتشر شده در BBC علاوه بر اینکه #امضاء_و_نام_ندارد، به ادبیات روحانیون شباهتی ندارد که پیش از بیش کذب بودن آن مشخص میشود./تسنیم
tn.ai/2782132
🆔@andisheengelabi