هدایت شده از عصرتبیین عصررسانه
عاشورا، مارپیچ سکوت اُموی و پلورالیزم مدل های حمایتی
قال الامام الحسین (ع):
«الناسُ عبیدُ الدنیا و الدین لعق علی السنتهم یحوطونه مادرَّت معایشُهم فاذا مُحَّصوا بالبلاء قَلَّ الدَیّانون»
«مردم بندۀ دنیایند و دین بر زبانشان میچرخد و تا وقتی زندگیهاشان بر محور دین بگردد، در پی آنند، امّا وقتی به وسیلۀ «بلا» آزموده شوند، دینداران اندک میشوند.»
چرا امام زمان عاشورا و زمین کربلا تنها ماند؟ اینکه جامعه سال۶۱ دچار انحطاط گفتمانی و شیب تند فساد شده بود، برای تحلیل #غربت_اندیشه_امام کفایت نمی کند. مردم چگونه پذیرای تفکر اموی سلطه طلب، فسادمحور، دیکتاتور و میمون باز شده بودند؟
پروپاگاندای معاویه و سه اتفاق مهم
یزید وارثِ فاسِد سلطه اُمَوی معاویه بود و پروپاگاندای ۲۰ساله معاویه توانسته بود سه اتفاق مهم را برای ساخت و مهندسی واقعیت های اجتماعی رقم بزند.
#اول اینکه انگاره های اعتقادی_سیاسی مردم را دچار تشکیک و تغییر کرده بود و امامت از سیاست و خلافت جدا شده بود. #دوم اینکه سطح ایمانی_اخلاقی مردم را بشدت تنزل داده بود و ذائقه عمومی به فساد و سکوت عادت کرده بود. در مرحله #سوم نیز کنشگری منفعلانه، راحت طلبانه و مدل حمایت دیپلماتیک را تبدیل به یک امر بین الاذهانی کرده بود.
مدل های شش گانه حمایت
اگر بخواهیم فرهنگ عمومی را که ذیل #مارپیچ_سکوت حاصل از نظام سلطه اموی رنگ و بوی انفعال و #ارتجاع گرفته بود، تحلیل نماییم، سوژه مطالعاتی و درک فرهنگی مان را به مدل های متکثر حمایت در صحنه عاشورا و حرکت انقلابی امام حسین(ع) متمرکز می کنیم.
حمایت منفعلانه: حمایتی کم خاصیت که صرفا به دعا و راز و نیاز خلاصه شده بود و اثری از شجاعت و دیانت مقتدارنه در آن دیده نمی شد.
#عبادت_در_صحنه را به نفع #عبادت_در_صومعه ترک کرده و با نام زهد و عبادت، معنویت فانتزی در پیش گرفته بودند. این طیف بزرگترین افتخارشان دعا برای جان امام حسین بود و حتی گفتمان امام را نیز چه بسا قبول نداشتند.
حمایت گزینشی: همان بندگان دلسوز و بزدلی که فقط اسب و شمشیرشان را برای امام پیش کشیدند و در دل نیز با امام بودند، اما جانشان و عملکردشان بتمامه در گرو دستگاه فکری و عقیدتی امام تعریف نشده بود.
حمایت مشروط: افرادی بودند که در طول زندگی برای تک تک رفتار مثبت خود، #حسابگرانه چرتکه می انداختند و خیلی دیپلماتیک و برد_برد، دین و زندگی را مصرف می کردند. همین طیف و قشر دیپلمات تا آخرین روزها نیز با امام بودند ولی با بلند شدن بوی مرگ و شهادت، #استراتژی_فرار را در پیش گرفتند.
حمایت مستشارانه: صاحبان این فکر با امام بودند و ضدسلطه نیز فعالیت هایی داشتند ولی در #منطق_مبارزه با امام دچار اختلاف بودند. پیشنهاد یمن و جنگ های چریکی و پارتیزانی هم دادند و اما فراموش کرده یا دچار #اشتباه_محاسباتی شده بودند و فلسفه جهاد که ذیل منطق امامت باعث قرب الهی می شد را از یاد برده بودند.
حمایت متاخرانه: تیپولوژی این دسته نیز مثل قبلی ها و حتی بیشتر از مستشاران از جهاتی به یاران امام نزدیک بود. این ها دل در گرو امام داشتند و ایمان و عملکردشان نیز کم و بیش معدل خوبی داشت، اما در #شناخت_اولویت_ها و حرکت در معیت ولایت را هنوز نتوانسته بودند به عنوان یک ضرورت اولیه و همیشه همراه، درک نمایند. روزی عبادت، روزی خانواده و روزی مباحث و احکام دیگر را بر ولایت ترجیح دادند و در نهایت نیز کمی دیر یا خیلی دیر به معرکه نصرت شتافتند.
حمایت کنشگرانه مومنانه: این طیف که ایمان و معرفت و عمل را بر محور ولایت گره زده بودند و به یک وحدت بینشی_کنشی_گرایشی با مکتب امام رسیده بودند و با تمام وجود و در سراسر زندگی، ذیل گفتمان امام و انقلاب حرکت کرده بودند و در آخرین کنشگری مومنانه نیز با غلبه بر مارپیچ سکوت حاکم و پاشنه آشیل های انفسی و آفاقی چون تردید و تاخیر و حسابگری و...به #نصرت امام زمان خویش نائل شدند.
#تحلیل۴ واقعه عاشورا
علیرضامحمدلو
🆔@asre_tabyin
هدایت شده از عصرتبیین عصررسانه
چهار ویژگی راهبردی قیام عاشورا
قال الامام الحسین (ع):
«الناسُ عبیدُ الدنیا و الدین لعق علی السنتهم یحوطونه مادرَّت معایشُهم فاذا مُحَّصوا بالبلاء قَلَّ الدَیّانون»
«مردم بندۀ دنیایند و دین بر زبانشان میچرخد و تا وقتی زندگیهاشان بر محور دین بگردد، در پی آنند، امّا وقتی به وسیلۀ «بلا» آزموده شوند، دینداران اندک میشوند.»
جهت درک تفاوت نگاه موقعیتی_اجتماعی با نگاه جریانی_گفتمانی، ضروری است که وجوه تمایز حرکت امام را بازخوانی نماییم و چگونگی فرصت سازی در دل بحران ها را در این قیام تاریخی، رصد و رهگیری نماییم.
اما آنچه که اطلاعات آشکار عاشورا بدون توسل به نگاه های عرفانی و فلسفی بازگو می نماید، #چهار_فاکتور اصلی قهرمان، ایدئولوژی، تشکیلات، رسانه در نافذ بودن و حرکت تاریخی امام حسین(ع) مشهود و قابل رویت است.
ابَرقهرمانی برای مکتب سازی
هرجنبشی برای داینامیک بودن و اثربخشی عمیق، نیاز به یک قهرمان و لیدر و آقای خاص دارد. شخصیتی که بینش و منش او شاخص کل جریان بوده و به تنهایی توان #مکتب_سازی و افق گشایی و ظرفیت الگوشدن را دارا باشد. در یک کلام به تعبیر شهیدمطهری(ره)، امام حسین (ع) یک قهرمان و بلکه ابرقهرمان بود و شاهد ماجرا اینکه یارانش بدون تردید و عاشقانه برای مسیر و مرامش، جان می دادند و دیگران نیز به پاس عظمتش، کلاه از سر برمی داشتند.
ایدئولوژی برای گفتمان سازی
هر جریانی برای پایایی و عمق بخشی و گفتمان سازی، نیازمند به عقبه فکری و تاریخی و #مغز_ایدئولوژیک می باشد. امام حسین(ع) و حرکت عاشورایی ایشان بشدت عمیق و اقناعی و استدلالی بود و خطبه منای ایشان برای توجیه هشتصدتن از نخبگان جامعه، گواه بر #عقبه_ایدئولوژیک قیام حسینی است.
تشکیلات برای شبکه سازی
قهرمان بدون ایدئولوژی پایدار نمی ماند و بدون کادرسازی، در لابه لای سیاست و سانسورهای رسانه ای، گفتمانش خفه خواهد شد. پس جهت جریان_سازی و سپس گفتمان_سازی، نیاز به یک شبکه_سازی قوی و حساب شده می باشد. امام حسین علیه السلام جهت اینکه حرکت انقلابی شان در گوش جامعه معاصرش طنین انداز شده و گفتمان ایشان در کربلا دفن نشود، #کادرسازی نمود. تربیت نیرو از خانواده خود تا افرادی که طی ده بیست سال مبارزه مخفی فرهنگی_سیاسی، سر از کوفه و بصره و بغداد درآوردند و برخی به عنوان سفیر و برخی نیز به عنوان منتقم قیام، دست به کنشگری در سطح کلان اجتماعی نمودند.
رسانه ای برای جریان سازی
در مرحله نهایی که برگ برنده تاریخی حرکت امام حسین(ع) شمرده میشود، آشنایی نخبگانی چون امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) و...با مخاطب شناسی و جریان رسانه ای بود. امتدادتاریخی عاشورا، نتیجه درک درست اصحاب امام با #رسانه، فرهنگ، سیاست و توان روایت سازی در کوران مصیبت و سختی و تنهایی با غلبه بر روایت و جریان ظلم حاکم بود. حلقه رسانه ای واقعه عاشورا، شهرهای استراتژیکی چون کوفه و شام و مدینه را طی یک مجاهدت رسانه ای هوشمندانه هرچندمظلومانه، تحت تاثیر #کلان_روایت_عاشورا و ظلم ستیزی امام و یارانش در نوردیدند.
#تحلیل۵ واقعه عاشورا
علیرضامحمدلو
🆔@asre_tabyin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔎هیات ها را کنسرت نکنید، مداحها را خواننده نکنید!
▫️کار درست ولی ریسک بزرگی است وقتی برای تبلیغ دین، سراغ فناوری های جدید میرویم. اما نکته اینجاست که هدف وسیله را تحدید میکند نه توجیه. هر وسیله ای برای هر هدفی سازگار نیست و چه بسا با غلبه فرم بر محتوا مواجه شده و از هویت اصلی و هدف مرکزی به تدریج تهی گردد.
▫️دستگاه مداحی به تعبیر رهبر انقلاب از شعر و صدا و آهنگ تشکیل شده و دال مرکزی این مجموعه بلاشک شعر و محتواست. فناوری های جدید بایستی در چارچوب منطق، عاطفه و حماسه، خادم محتوا باشند و از شبیهسازی های بیجا با توجیه اینکه "ذائقه مخاطب اینچنین ایجاب میکند" فاصله بگیرند.
▫️مخاطب از مجلس عزاداری، توقع موسیقیهای ویژه یا تند ندارد. اگر قرار بر توجه به ذائقه مخاطب باشد، مسئولیت هیات، مهندسی و رشد ذائقه است نه انفعال و موجسواری در زمین ذائقههای غیرسنتی. نزاع سنت و مدرن در هیات جایی ندارد و موسیقی هیات به اندازه کافی غنی و رساست که نیازی به سبکهای شبیهسازی شده برای مخاطبسازی نیست.
✍علیرضامحمدلو
🆔@asre_tabyin
🔎 استراتژی آفندی جنگشناختی بر مدار هیات
▫️اینروزها اکسیر حسینی در سراسر کشور جاری و ساری شده و فضای متفاوت و رو به پیشرفتی را از جهت ایمان و امید در جامعه طنینانداز کرده است. اما مثل همیشه معاندین در صدد ایجاد رخنه در صفوف مومنین هستند تا انسجام اجتماعی را از کف سیستم بربایند و جمهوریت و اسلامیت را توامان علیه نظام بسیج کنند. اما چگونه؟
1⃣ تحریم هیات: با لیدری جریان رسانهای معاند، کمپین و هشتگ های تحریم هیات راه اندازی شد. در واقع هدف این بود که عزاداری برای امام حسین را به بهانه مخالفت با نظام از ملت سلب کنند و نه به هیات را نماد مبارزه مدنی قرار دهند که این پیام خنثی شد و تنور مجالس عزای حسینی مثل همیشه داغ داغ بود.
2⃣ هیات مقابل نظام: وقتی در فاز نخست، طرفی نبستند، سراغ گام دوم رفته و انگاره جدایی هیات از سیاست و نظام را برجسته کردند. اینکه هیات فارغ از سیاست یا هیات منهای انقلاب است و این دو در شرایط فعلی مقابل هم قرار دارند و می شود حسینی بود و انقلاب را دوست نداشت و حتی مقابل آن ایستاد!(در همین راستا دوقطبی هیات حکومتی و غیرحکومتی را هم تقویت کردند)
3⃣ هیات مقابل هیات: وقتی انگاره "هیات منهای انقلاب" را برجسته کردند و با زیرکی و تقطیع، فکت و شاهد از برنامه ها و گفتگوهای مختلف رسمی و غیررسمی برای این انگاره دست و پا کردند(گاهی به دست خودمان دست به دست شد!) فاز سوم آغاز می شود و هیاتی ها مقابل هم قرار خواهند گرفت و یک #گسل_مذهبی به نام کسی که تا به امروز رمز اتحاد بود(حبُّ الحسین یجمعنا) ایجاد خواهد شد.
▫️نقطه ثقل جنگ شناختی؟
🔸همین دیروز هم که یک شبکه تروریستی صهیونیستی توسط سربازان گمنام امام زمان دستگیر و خنثی شد تا نشان دهد که برای تولید خشونت علیه ایران در ماه محرم، برنامه مفصلی تدارک دیدهاند. در واقع بر اساس #مدل_آفندی در #جنگشناختی(برخلاف مدل پدافندی که بر نقطه ضعفها متمرکز میشود)، مبتنی بر ظرفیتها و نقاط قوت انقلاب علیه انقلاب برنامه ریزی شده است تا پتانسیل ماه محرم را در جهت معکوس بهرهبرداری کنند.
▫️تعمیر کشتی روی اقیانوس...
🔸اما #ماموریت_جبهه_فرهنگی_و_رسانهای انقلاب چه بسا بایستی چنین ترتیب داده شود که همچون "تعمیر کشتی روی اقیانوس" و با درایت و ظرافت و حفظ اتحاد و صمیمیت و به دور از برچسبزنی و اختلافافکنی، اشتراکات را محور قرار داده و ضعف ها را با کیاست تمام و تذکر و #نقد_مومنانه و مشفقانه گوشزد کنیم. (مثلا بعد از نقد جدی یک مداح فردا روزی در هیات او حاضر شویم تا معلوم شود که با کلیت کار مخالف نیستیم و برادری و اتحاد همچنان جاریست و عامل تضعیف همدیگر نمی شویم) نمیشود از اصول و اصلاح دست برداشت ولی همزمان و با دقت بایستی حافظ تمام جمهوریت و تمام اسلامیت باشیم.
▫️حفظ اتحاد در عین انتقاد...
🔸تقطیع و #برجسته_سازی_کاستیها یا اختلافات و نگارش متنهای انتقادی توام با واژههای ویژه نقد جریانهای مخالف و اپوزیسیون، از مهندسی اجتماعی و فرهنگی فاصله دارد و جز بر #شکاف_اجتماعی نخواهد افزود. تیغ انتقاد را بر مدار برشها و تقطیع ها تیز نکنیم و #اتحاد_در_عین_انتقاد را اصل و پایه قرارداده تا خدای ناکرده پازل دشمن تکمیل نشود.
✍علیرضامحمدلو
🆔@asre_tabyin
🔎تحلیلی کوتاه بر خط خبری رسانههای معاند در ایام محرم
▫️بر اساس نظریه چارچوب سازی در ارتباطات، "رسانه تعیین می کند که مخاطب چگونه فکر بکند" و مبتنی بر نظریه برجسته سازی، "رسانه تعیین می کند که مخاطب به چه چیزی فکر بکند". این نظریه با تکنیک های #تقطیع و گزینش و #پارهحقیقتگویی به نتیجه میرسد که شبکه های معاند نیز در خبرپراکنی بر همین اساس عمل میکنند.
▫️این رسانهها در نسبت با محرم و عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) که #قدرت_نرم_شیعه و انقلاب اسلامی شمرده میشود نیز بر همین اساس، تقسیم وظایف کردهاند. گویا هرشبکه در نسبت با کلانروایت های جمهوریاسلامی، ماموریت بخصوصی پیرامون تولید پارازیت ذهنی و نویزهای سیاسی و اجتماعی داشته باشد.
1⃣ "بیبیسی فارسی" و پارازیت سیاسی: این شبکه معاند در صدد است که شکاف میان مردم و حاکمیت را برجسته سازی و روایت کند. از تیترهای حساسیت زا با عنوان "هیاتهای غیرحکومتی" استفاده میکند. لگد سیاسی و #ایجاد_شکاف توسط این شبکه به داخل کشور محدود نمی شود و جهت تحریک و اختلاف افکنی حداکثری، از برخورد طالبان با هیات های عزاداری هم گزارش خبری کار میکند.(محرم و حاکمیت)
2⃣ "من و تو" و پارازیت اجتماعی: این شبکه که گزارشات مردمی سمی و ساختگی تهیه میکند و با بوق و کرنا و تعمیم، تبدیل به ذهنیت مینماید، اینبار سراغ #ترافیک هایی میرود که دستههای عزاداری بطور طبیعی ایجاد میکنند. یک مورد جاماندن آمبولانس را هم در همین اثنا برجسته میکند و به زعم خویش در نسبت محرم با مردم تولید نویز ذهنی میکند.(محرم و مردم)
3⃣ ایراناینترنشنال و پارازیت معرفتی: این شبکه معروف به خبرسازی رادیکال و کنشگری انتحاری، سراغ #توهین به بنیادهای معرفتی و تاریخ عزاداری رفته و این مراسمات را دستساز حکومت و در یک تحریف آشکار تاریخی، محصول و مابعد صفویه معرفی میکند. تمسخر برخی سنت ها و #خرافه معرفی نمودن آیین عزاداری نیز خط خبری دیگر این شبکه معاند برای تولید پارازیت معرفتی است.(محرم و تاریخ و معرفت)
🔸اقلیت در واقعیت، اکثریت در روایت!
▫️تقطیع عامدانه، تعمیم عجولانه، تحلیل غافلانه. عدهای بطور مشکوک، مشغول تقطیع و برش های بودار و اختلافافکن و ذهنیت ساز از برخی مراسمات رسمی و غیررسمی عزاداری هستند و برخی رسانهها و اشخاص نیز در انعکاس و تعمیم آنها مبتلا به تعجیل شده و عدهای نیز بر همین ریل مهندسی شده، تحلیل جهت دار و شکافآفرین صورتبندی میکنند. بگونه ای این فرایند، #روایت می شود که از اقلیت محض در #واقعیت، به دست خودمان یک اکثریت غالب و متحد در #ذهنیت ساخته می شود.
🔸چه باید کرد؟
1⃣ گرفتار تعمیم ضعفهای موردی و تعجیل در تحلیل دیتاهای تقطیع شده و گزینشی نشویم.
2⃣ در مقابل از شکوه و اتحاد محرم و جلوههای زیبا و دلبری دسته های عزا، فیلم و تصویر و گزارش تهیه کنیم و سکوی نشر و روایت اختصاصی باشیم.
3⃣ نقد و نظر پیرامون برخی شخصیت ها یا تریبون های منتسب به محرم و امام حسین(ع) را با واژههای ملایم تر و معمولی تری نگارش و گزارش کنیم و خدای ناکرده مبتلا به برچسب زنی نشویم.
4⃣ آرایش رسانههای دشمن را شناسایی کرده و قلم و قدم رسانهای و فرهنگی خود را نه در تضعیف همدیگر که تقویت جبهه حق و حمله به بنیادهای معرفتی و استراتژی های جبهه باطل تنظیم کنیم.
✍علیرضامحمدلو
🆔@asre_tabyin
🔎گزارشی از یک دهه منبرتعاملی و گفتگوی رسانهای در ایام محرم
▫️در این ایامی که گذشت و شاهد حضور چشمگیر و میلیونی مردم در هیات های عزاداری بودیم که فارغ از پروپاگاندای رسانه های معاند، متوجه سرور و سالار شهیدان بودند، گفتگوهای منبر را به موضوع رسانه و تربیت در عصر جامعه شبکه ای اختصاص دادیم.
▫️موضوعات و مباحثمتعددی را در حدود ۲۰ جلسه ای که گذشت(چندجلسه سیال و غیرمتمرکز هم داشتیم) مرور کردیم که به چند محور از آن ها اشاره ای خواهم داشت تا یک جمع بندی کلی نیز صورت گرفته باشد.
1⃣ جامعه امروز بلحاظ ارتباطات، مدل افقی و دمکراتیک یا مدل عمودی و از بالا به پایین ندارد. آنچه که شاهد هستیم، مدل شبکه ای نیمه محدود یا نامحدود در سطح ملی و بیشتر جهانی است که عدم استیلا، استیلای پنهان، روابط زیگزاگی، نامنضبط، دومینویی و حدودا هم عرض را تجربه می کند.
2⃣ نسل نِت یا بومیان عصردیجیتال در فضای جامعه شبکه ای متولد شده و در حال رشد هستند که به دهه هشتادی و نودی معروف بوده و ظاهرا زبان و ذائقه متفاوتی در ارتباطگیری و طبعا در نوع شخصیت، دارا میباشند.
3⃣رسانه عنصر تعیین کننده و متغیر اصلی این عصر محسوب میشود و اطلاعات و ذائقه و کنش افراد را در غالب موقعیت ها و اوقات راهبری میکند یا تحت تاثیر جدی قرار میدهد. به تعبیری "رسانه تعیین میکند که به چه چیزی و چگونه فکر بکنیم" و در واقع هم #دستور_روز مشخص میکند و هم چارچوب فکری را مهندسی مینماید.
4⃣ این مساله در سراسر جهان وجود دارد که در مواجهه با رسانه و فناوری، یا جمهور تابع میشویم یا جمهور یاغی که بستگی به رویکرد ما دارد که تابحال، تکنوفیلی(شیفته تکنولوژی) بوده یا تکنوفوبیایی(هراسان از تکنولوژی). اما راه سوم متاثر از سوادرسانه و تفکرانتقادی و ارتقاء عقلانیت و دینداری این است که جمهور عامل باشیم. کنشگری رسانه ای توام با گیت کیپینگ(دروازهبانی اطلاعات).
5⃣ از #مارپیچ_سکوت و فیلترحبابی_اطلاعاتی در عصر جدید هم گفتگو کردیم و عبور از کلیشهها و برساختهای رسانه ای را که مبتنی بر شایعات و با فناوری بزرگنمابی و کوچک نمایی مدیریت شده و در راستای فراموشی گذشته، نارضایتی از حال و ناامیدی از آینده صورت میگیرد، مطرح کردیم. گریزی هم به اغتشاشات سال گذشته و تحلیل پشت صحنه جنگ شناختی و تاریخ مطالبات فیمینیستی در خلال بحث ها داشتیم و سعی بر ارتقا ایمان و امید و واقعنگری در شناخت رویدادها داشتیم.
6⃣ ده تا پانزده ویژگی از دنیای پست مدرن و پساحقیقت که نسل نو را درگیر کرده نیز به میز گفتگو آوردیم. از اطلاعات انبوه و معرفت نحیف و همچنین نظم سیال و اسراف توجه تا تمرکز پایین و #چالش_هویتهای_سرگردان و خودآگاهی فراموش شده و شخصیت چندمرجعیتی و کم حوصلگی و سرعت بالا و ریسک پذیری و حافظه محوری(به جای عاقله محوری)، دارا بودن هوش های متنوع از جمله هوش موسیقیایی و ادبی در قالب مثال ها و تجربه های زیسته متعدد گفتگو کردیم.
7⃣از اینکه مومن بودن، متقی بودن و در لایه سوم مصلح بودن در عصر مدرن می تواند مصونیت بخش و پیشران باشد نیز سخن گفتیم و معنی تقوا را به #خویشتنداری و توانایی تشخیص حقیقت از جعلیات با اتصال به عقلانیت و معنویت در مواجهه با فناوری های روز ترجمه نمودیم.
8⃣ شخصیت تشابکی و مصلح اجتماعی بودن را تراز کنشگری نرم طرح کردیم و سوالات پنجگانه(چه کسی، چه پیامی را، از چه طریقی، برای چه مخاطبی و با چه هدفی؟) را لازمه اصلاح فردی و جمعی و #سلوک_فرهنگی و رسانهای، سوژه گفتگو قرار دادیم.
9⃣ از اینکه ذهن و زبان و قلم، اساس و ابزار شناخت نسل نو و عصر نو به شمار میروند و مقداری جامعه شناسی و مختصری روانشناسی و کمی بیشتر مخاطب شناسی لازم است تا گارد بچه های امروز را پایین آوریم و منبرها را با مِمبِرها گره بزنیم. خوب حرف بزنیم و حرف خوب بزنیم و هم دکتر باشیم(نیازمحور) و در موقعیت لازم هم آشپز(ذائقه محور).
🔟 از محورهای مهم گفتگو در این ایام با مخاطبی که نوعا مادران و مربیان و تعداد قابل توجهی از دانشجویان و طلاب و جلساتی هم بطور اختصاصی دانش آموزان و نوجوانان بودند، موضوع #سرگرمی و آموزش بود. آمار و ارقامی از میزان مصرف رسانهای و زمان ارتباط کلامی میان خانواده و همچنین فرایند و تکنیک های تغییر ذائقه و مهندسی اطلاعات را ذیل این موضوع مطرح کردیم که استقبال جالبی هم صورت گرفت.
▶️ این تقریبا ده پاراگراف گزارش کلی از گفتگوهای یک طلبه با قشر مذهبی و عمومی و جوان و نوجوان جامعه که غالبا هم بانوان بودند، حکایت از این داشت که ارتباطات، اطلاعات، تولید آگاهی و گرههای تربیتی و موشکافی چالش شکاف نسلی و مواجهه درست با نسل نِت، #ایستگاه_پرمخاطب و منبر پرجاذبه و مطابق با مطالبه ای است که در قشر مذهبی و عمومی جامعه به چشم میخورد.
🔸حکایت همچنان باقیست و تبلیغ و تبیین همچنان اولویت اول ماست...
✍علیرضامحمدلو
🆔@asre_tabyin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔎جنگ شناختی با مغز یک ایرانی چه میکند؟
🔸مکالمه تصویری دو ایرانی، یکی در سوئد و دیگری در ایران، کوتاه ولی قابل تامل که چگونه یک مرفه، معترض می شود و احساس رفاه با خود رفاه چقدر فاصله دارد...
به عصر پساحقیقت و #برساخت_رسانهای خوش آمدید!
🆔@asre_tabyin
هدایت شده از تعلیقات
نسل جدید طلاب انقلابی
🔻 گاهی عادت داریم کاستیها و نارساییها را بیشتر ببینیم و بیشتر بگوییم. این عادت #ذائقه ما و بهتبع ذائقه محیط پیرامون ما را تغییر میدهد و توان دیدن دستاوردها و بشارت ها و امیدها را کم میکند. این اتفاق درباره تحلیل واقعیت امروز حوزه نیز زیاد میافتد.
🔻 #حوزه_امروز بیتردید کاستیهایی دارد، اما رویشهای فراوانی هم داشته که از آن غفلت میکنیم. امروز حوزه با نسل جدیدی از طلاب انقلابی روبرو است که در سطوح بالایی از #اندیشهورزی و انگیزه و قدرت اقدام قرار دارند. بهگونهای که هریک امکان محور واقع شدن برای تحولات بزرگ را دارند.
🔻 #نسل_جدید_طلاب_انقلابی اهل اندیشه است، انقلاب را میشناسد، دنیای مدرن را میشناسند، مقوله اندیشه و طراحی راهبردی را میشناسد و دارای قرائتی فاخر از اسلام است.
🔻 #نسل_جدید_طلاب_انقلابی اهل اقدام است، اهل کار جهادی است، اهل همافزایی و همفکری است، اهل تعامل و گفتگو و #آزاداندیشی است. اهل #طراحی_راهبردی است. نکته مهم اینکه #تراز_انقلابیگری را افزایش دادهاند و سطوح عادی و دمدستی آن عبور کردهاند. این نسل جدید سرمایه مهمی برای #آینده_انقلاب است. این نسل در بستر #مکتب_امام تربیت شده است.
🔻 وقتی به این جنس افراد فکر میکنم، فهرست بلندی از اسامی در ذهنم مرور میشود. احصای همه آنها و تحلیل کارکرد و ویژگی هریک از این افراد امری ضروری است. از باب نمونه کانال چندنفر از این عزیزان را معرفی میکنم...
➖➖➖➖➖➖
✅ معرفی کانال برخی طلاب فرهیخته جبهه انقلاب 🔻🔻
🔹 حجتالاسلام حیدری پور (قائم مقام پژوهشکده باقرالعلوم)
https://eitaa.com/abbas_heidaripour
🔹 حجتالاسلام حمید آقانوری (مدیر سابق حوزه دانشجویی دانشگاه شریف)
https://eitaa.com/sotoor_ra
🔹 حجتالاسلام حسین مهدیزاده (مدیر میز نظریه اجتماعی فرهنگستان علوم اسلامی)
https://eitaa.com/social_theory
🔹 حجتالاسلام علی محمدی (مدیر اندیشکده معنا)
https://eitaa.com/alimohammadi1389
🔹حجتالاسلام امین اسدپور (استاد سطوح عالی حوزه)
https://eitaa.com/amin_asadpour
🔹 حجتالاسلام علی مهدیان (عضو هيئت مؤسس خانه طلاب جوان)
https://eitaa.com/ali_mahdiyan
🔹 حجتالاسلام کاظم زاده(عضو هيئت مؤسس خانه طلاب جوان)
https://eitaa.com/tamardom
🔹 حجتالاسلام دکتر حسن شفیعی (مدیر دفتر مطالعات گفتمان انقلاب اسلامی)
https://eitaa.com/h_shafiei
🔹 حجتالاسلام مهدی عبداللهی (مدیر اداره مطالعات و برنامهریزی معاونت تهذیب)
https://eitaa.com/abdollahimahdi
🔹 آقای مهدی افراز (عضو کارگروه سیاستگذاری فرهنگی پژوهشکده باقرالعلوم)
https://eitaa.com/Iran_of_the_future
🔹 حجتالاسلام علیرضا قربانی (مدیر اندیشکده مسیر)
https://eitaa.com/dinrasaneh
🔹 حجتالاسلام دکتر علیرضا محمدلو (مدیر دفتر رصد مرکز مطالعات راهبردی حوزه)
https://eitaa.com/asre_tabyin
📌 و دهها طلبه فرهیخته و انقلابی دیگر.....
♻️ در نشر این پیام بکوشیم
#حوزه_انقلابی
#نسل_جدید
#اندیشهورزی
#آینده_حوزه
#جبهه_انقلاب
#نسل_جدید_طلاب_انقلابی
🔻🔻🔻🔻
🆔 @taalighat
29.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▫️آسیبشناسی زندگی بدون تعهد(ازدواج سفید)
🔸دکتر جردن پیترسون، روانشناس کانادایی، می گوید: "تست زندگی قبل از زندگی" اساسا اشتباه است. تنوع طلبی با تعهدخواهی سازگار نیست و شرایط سخت و پیچیدگی های مسیر زندگی تعیین میکند که چرا به #تعهد نیاز داریم.
✍پ.ن: فقدان تعهد، حلقه گمشده جهان غرب بوده و البته نتیجه سبک زندگی مدرن است. از تبعات مدرنیته و آزادی های بی حد و حساب، کم حوصلگی انسان ها برای حفظ ارتباطات و خروج از جریان عادی روابط به بهانه دشواریهای طبیعی روزمره است.
🔹مصرف زدگی در دنیای امروز خصوصا جهان غرب، یک متغیر اساسی بوده که فرهنگ تغییر و تبدیل و نو به نو شدن سریع و بی حساب را رایج کرده است. ذائقه جامعه وقتی عادت به مصرف زدگی پیدا کرد، این عادت به سمت روابط هم تسری و تعمیم پیدا میکند. کالاشدن و شیء شدگی انسانها و در نتیجه طول کم روابط نیز نتیجه چنین ابتذالی در ذائقه میتواند باشد.
🆔@asre_tabyin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔎تفاوت "غرب در غرب" با "غرب در شرق"/تاملی کوتاه درباره فیلترینگ خبری در کانادا
▫️خبرخوانی در شبکههای اجتماعی کانادا فیلتر شد. تصور ما این بود که آزادی های اجتماعی و مصرف رسانهای در این کشور حداکثری است. در واقع آنچه از رسانهها برای ما از همسایه شمالی آمریکا بازنمایی شده، چنین است. اما این خبر در باب فیلترینگ خبری شبکه های اجتماعی می تواند گمانه ها و ذهنیت های متفاوتی را درباره این کشور رقم بزند.
▫️فارغ از این ذهنیت نو درباره کانادا که مردمش در به در به دنبال #فیلترشکن میگردند، چه تاملات دیگری درباره این تصمیم می توان تصور نمود؟
۱. یک استراتژی برای ایجاد مرجعیت خبری
۲.بهبود و ارتقاء وضعیت اقتصادی مطبوعات رسمی
۳.کنترل آزادی ها و به اصطلاح دمکراسی کنترل شده
۴.مدیریت اخبار جعلی و امنیت ذهنی و روانی جامعه
۵.تامین امنیت سیستم در برابر آشوب های خبری
۶.حفظ انسجام جامعه و مراقبت از سرمایه اجتماعی
۷.تاکید بر اهمیت و اولویت حکمرانی سایبری
▫️به هرحال هم از این لحاظ میتوان بررسی نمود که فیلترینگ در تمام دنیا یک شیوه حکمرانی است و هم از این جهت می توان مساله را بازخوانی و مورد دقت قرار داد که چرا غرب در غرب، با غرب در شرق، یکسان نیست. پاسخ کوتاه اینکه میان #واقعیت(غرب در غرب)و #ذهنیت(غرب در شرق)، عنصر سوم #روایت(بازنمایی رسانهای) وجود دارد که عموما از آن غافلیم.
✍علیرضامحمدلو
🆔@asre_tabyin
▫️سه اصل #تربیت_فرزند در عصر رسانه:
1⃣ #توجه کودک را مدیریت کنید و سوژه های مناسب دیداری،شنیداری،مهارتی تدارک ببینید.
2⃣ #تخیل کودک را دریابید و شعر و داستان با محتوای حساب شده تهیه کنید.
3⃣ #تعقل کودک را با طراحی چالش های مناسب سن و حالش با رویکرد #توان_حل_مساله، رشد بدهید.
#تربیت/#کودک/#رسانه
https://virasty.com/alireza31314/1693201769242642448
🆔@asre_tabyin
هدایت شده از ژورسان
⭕️تکنیک های شناختی اعتراضات ۱۴۰۱
✍ژورسان | محمدلو
📲رسانه و فضای مجازی از چه تکنیک هایی جهت راهبری اعتراضات استفاده میکند؟ صدها میلیون محتوای مجازی با چه ارایشی اذهان عمومی را مهندسی می کنند و چگونه جریان سازی انها به فضای میدانی میرسد❓
💯جهت مطالعه یادداشتها برروی عناوین کلیک نمائید👇
۱.نقش شانتاژ در اغتشاش سلبریتی ها
۲.ازکشته سازی تاجریان سازی
۳.جنگ رسانه ای و سوادرسانه ای
۴.مثلث جنگ شناختی در ماجرای مهسا امینی
۵.نبرد آنلاین پنتاگون علیه ایران
۶.نقاشی استاد یاغی
۷.آواتارسازی اغتشاشات با تعمیم آشوب
۸.جادوگر دروغ
۹. پسااغتشاشات و ضرورت ترمیم
۱۰.پروژه لولیتا سازی
۱۱.تکنیک طوطی فحاش
۱۲.نبردهشتگ ها
۱۳.نبردترومن
۱۴.لختشو، بمان و پس بگیر
۱۵.آستروتورفینگ
۱۶.پاره گویی حقیقت
۱۷.عملیات مسکیتو
۱۸.تکنیک کانال انحراف
۱۹.جیوه های سمی
۲۰.ساندویچ مهران مدیری
۲۱.دروغ گوبلزی
۲۲.لباس جدیدپادشاه
۲۳.گداخت انسان عاطفی
۲۴.تکنیک موج بلند
۲۵.تکنیک اتش ملایم
۲۶.لولیتاسازی
۲۷.کارخانه ترول
#رسانه_اغتشاشات
🆔@journalist_resane
🔰زیارت حسین(ع) باعث خوشحالی و دعای اهلبیت(ع)
🔸امام صادق(ع): زائر حسین(ع) اگر بداند که با زیارتش چه سرور و فرحى به رسول خدا(ص) و امیر المؤمنین(ع) و فاطمه(س) و ائمه(ع) و شهداء از ما اهل بیت وارد شده و او نیز مطّلع باشد که از ناحیه دعاء ایشان، برایش چه حاصل شده و همچنین واقف باشد از اجر و ثواب دنیوى و اخروى و آنچه براى وى نزد خدا ذخیره گشته، قطعا دوست میدارد که منزلش نزد آن حضرت باشد (و پیوسته زیارت آن حضرت را بکند)
📚 کاملالزیارت، ص۲۹۷
🚩 ۲ روز مانده تا #اربعین حسینی/ دعاگوی دوستان #در_طریق_جنت...
#اربعین #حدیث_اربعین
🆔@asre_tabyin
🔎نگاهی کوتاه بر جامعه شناسی زیارت اربعین
▫️زیارت اربعین را باید به عنوان یک پدیده جامعه شناختی و تمدنی مورد بررسی قرار داد. رویدادی که هرساله پرشورتر از سال های قبل محقق میشود و توجهات رسانه های داخلی و خارجی بینالمللی را به خود جلب می کند. نوع نوینی از زندگی و زیست جمعی که کثرت قابل توجهی را ذیل #وحدت و نه نسبیت شکل میدهد.
▫️یک ماکروجامعه دینی بدون مرزهای جغرافیایی و با محوریت مفهوم زیارت که به دلیل اتصال به امامت، در نگاه کلان از معنای شخصی و خنثی و فردی فاصله میگیرد. در این چارچوب مفهومی جدید، واژه " #مصرف" که یکی از محورهای تشخیص و تشخص انسان مدرن است، معنای نوینی ذیل فرهنگ و خدمت پیدا میکند و دیگر ذیل چرخه اقتصاد تعریف نمیشود.
▫️"من صاعد" به جای "من نازل"، تبلور پیدا میکند و مفهوم "خدمت به زائر" از مفاهیم منفعتپرستی(Utilitarianism) و لذتگرایی( hedonism) در روابط اجتماعی سبقت میگیرد و در واقع توسعه تمایلات و شخصیت انسانی محقق میشود. از تقسیم کار بیروح و خشک دورکیمی در ساخت جامعه به یک #مسئولیتپذیری_مقدس در سطح ارتباطات اجتماعی بدون مرز برای تحقق خارجی مفهوم زیارت ولو در یک بازه زمانی کوتاه منتقل میشویم.
▫️در واقع بعثت انسان معاصر را شاهد هستیم که از تن و بدن "خود" عبور کرده و برای حال خوب و آرامش و طی طریق "دیگری"(زائر) تلاش کرده و از بخش قابل توجه اقتصاد و زندگی روزمرهاش هزینه میکند. مفهوم زیارت، مناسبات فردی و اجتماعی بسیاری را تغییر میدهد و از کنش عقلانی و عاطفی و سنتی و حتی ارزشی ماکس وبر هم که بوی فردیت میدهند عبور میکند و یک #کنش_ارزشبار با هندسه تمدنی فرامرزی را صورتبندی میکند.
▫️در زیست اربعینی و ذیل مفهوم زیارت، دیگر خبری از #تودههای_تنها و انسان "دگرراهبر" سرگردان و از خودبیگانه "دیوید رایزمن" نیست و همه برای همدیگر تلاش میکنند و هر کسی بخشی از راه حل بوده و یک همگرایی مقدس و #غیرانتفاعی حاکم است.
▫️عواطفی که جاری و ساری است نه از سر ارتباطات قبیله ای و فامیلی و قومیتی و "گماینشافت" فردینادو تونیس که یک باور صادق موجه و یک معرفت عمیق و مقدس دلیل این صمیمیت می باشد. در واقع صمیمیت و محبت و خدمت ذیل مفهوم زیارت، جای رقابت داروینی و جامعه گزلشافتی مبتنی بر همکاریهای جبری و بدون عاطفه مدرن را گرفته است.
▫️الغرض که این حجم از تغییر و تحول در پی ظهور یک پدیده همچون زیارت اربعین و در واقع خلق یک انسان و جامعه متفاوت از عصر تکنوفیلیها(فناوری زدگان)، میطلبد که بازخوانی مجدد و مستمری صورت بگیرد که علت ها و پیامدهایش در ساحت جامعه شناختی و روانشناختی و مدیریتی و تمدنی، مستعد تولد جامعه نوینی بوده و نوید انسان جدید و تمدن بهتری دارد.
#اربعین
#زیارت
✍علیرضامحمدلو
🆔@asre_tabyin
🔻چگونه #انگاره_دین در جامعه مبتلا به کلیشه محدودیت و مانعیت میشود؟ طی چه فرایندی از دین، تصویری همچون یک قفس آهنین در اذهان عمومی برساخته و برجسته میشود؟
🔸نقدی بر یک اثر سینمایی ایرانی به بهانه بازنمایش و اکران عمومی در پلتفرمهای نماوا، فیلیمو و روبیکا که در #پُست_بعدی مطالعه بفرمایید:👇👇👇
🆔@asre_tabyin
عصرتبیین عصررسانه
🔻چگونه #انگاره_دین در جامعه مبتلا به کلیشه محدودیت و مانعیت میشود؟ طی چه فرایندی از دین، تصویری همچ
🔎مغز استخوان یا استخوانی گلوگیر به نام دین/ جای خالی دین در سینما به عنوان بخشی از راه حل نه صورت مساله
▫️مغز استخوان فیلمی ایرانی است که توسط حمیدرضا قربانی در سال ۱۳۹۸ ساخته شده و در سی و هشتمین دوره جشنواره بین المللی فیلم فجر اکران شد. این فیلم به دلیل شیوع ویروس کرونا، در تاریخ ۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ به اکران عمومی درآمد. از مردادماه سال جاری نیز در پلتفرمهای نماوا، فیلیمو و روبیکا نیز، اکران و بازنمایش مجازی این فیلم صورت گرفته است. بازیگران قابلی همچون جوادعزتی، بابک حمیدیان، پریناز ایزدیار، نوید پورفرج و بهروز شعیبی هم در این فیلم، ایفای نقش کردهاند.
▫️داستان این فیلم سینمایی درام و اجتماعی، درباره بهار(پریناز ایزدیار) مادری است که پسرش پیام به بیماری سرطان مبتلا شده و پزشکان، تمام راههای ممکن برای بهبودی پیام را رفتهاند اما هیچ راهی برای درمان او غیر از استفاده از بانک خون بند ناف پیدا نکردهاند. این درحالی است که بهار از همسرش(جواد عزتی) جدا شده و با همسر فعلی خود حسین(بابک حمیدیان)، زندگی میکند. از طرف دیگر پدر پیام(جوادعزتی) به جرم قتل و تجاوز تا یک ماه دیگر اعدام خواهد شد. بهار مجبور میشود برای به دنیا آوردن فرزند جدید خود، علیرغم میل قلبی خود و همسرش، از هم جدا شوند تا بار دیگر با پدر پیام ازدواج کند...
▫️این سناریو اگرچه به لحاظ دراماتیک بودن و خط تعلیق، دارای کشش بالا و جذابیت ویژهای است اما سوال اینجاست که چه انگارهای را در متن و فرامتن خود به ذهن مخاطب متبادر میکند؟ گره زایی و گره زدایی جذاب و پرکشش، هنر فیلمنامه و کارگردان است اما به چه قیمتی؟ آیا جز این است که #تقابل_دین_و_زندگی را به تصویر کشیده است و شریعت را مانع یا دست کم مقابل حیات مطرح کرده است؟
▫️بارها در طول فیلم شاهد هستیم که به شرع و قانون طعنه میزند و باورهایی همچون "توکل به خدا" و "دعا برای شفای بیماران" را امری بیخاصیت و زبان مادربزرگ ها معرفی میکند. تحقیر و ناتوانی و دست بسته دین در سایه سنگین علم و دانش را در دیالوگ بهار با پزشک معالج کاملا می توان حس کرد. از طرفی قانون را امری دست و پاگیر دانسته و به دلیل خطاهای متعدد سیستم قضایی و حقوقی، دور زدن و عبور از قانون را روا و صواب به تصویر میکشد که در جابجایی تاریخ طلاق و عده شرعی بهار از طریق رانت قضایی قابل مشاهده است.
▫️وقتی که وکیل دادگاه برای بهار، غیرشرعی بودن این نوع ازدواج را بدلیل تمام نشدن عده شرعی او متذکر میشود، بهار نیز مملو از احساسات و هیجان با پیش کشیدن اهمیت حیات و زندگی فرزندش و زمان نزدیک اعدام مجید(همسرسابقش)، تصویر دیگری از مانع و دست و پاگیر بودن شریعت را به مخاطب منتقل کرده و مجوز عبور از احکام دین را با همراهی و البته اکراه وکیل دادگاه صادر میکند.
▫️صحنه و سکانس دیگری که نشان از تقابل دین و زندگی در مغز استخوان دارد، بخش پایانی است که بهار برای ملاقات شرعی با مجید، وارد زندان میشود و چادر مشکی به سر میکند و طول سالن را با حرکت آهسته کارگردانی شده و "کاراکتری چادری" طی میکند. از #همنشینی_نماد_چادر_و_زندان که بگذریم، دست ردی که مجید به سینه بهار میزند محل تامل است. مجید که نماد جنون و تیمارستان و تا آن زمان متهم به قتل بود، فاز #غیرت برمیدارد و با منبری غرا و زبانی بدون لکنت و عاری از بیماری احتمالا بدلیل مصرف قرص اعصاب، به بهار درس #ناموس و شریعت میدهد!
▫️فارغ از این تقابل های مهندسی شده و دراماتیک میان دین و قانون و زندگی در فیلم مغز استخوان و پایان بازی که به سبک اصغرفرهادی شاهد بودیم و تکلیف چندین نفر و مساله که در انتهای فیلم مشخص نشد، تمام سخن اینجاست که چرا در سینمای جمهوری اسلامی ایران، دین به عنوان صورت مساله و چالش درماتیک مطرح میشود نه به عنوان بخشی از راه حل؟
▫️چه بسا یکی از تعریف های کاربردی برای سینمای دینی این باشد که در سناریوها و پیرنگهای داستانی، دین را به عنوان #پازل_رهایی_بخش و در یک کلام، "بخشی از راه حل" در پرده نهایی فیلمها طرح نماییم. روشن است که انگارهسازی از دین و سایر کلان روایتهای اجتماعی و سیاسی و فرهنگی در همین فیلم و سریال ها صورت میگیرد و تثبیت و تعمیم داده میشود.
✍علیرضامحمدلو
🆔@asre_tabyin
جنادة بن ابیامیه میگوید:
زمانی که امام حسن مجتبی علیهالسلام در بستر شهادت افتاده بودند، خدمتشان رسیدم و به ایشان عرض کردم: ای پسر پیامبر! مرا موعظه کن و پندی بیاموز
امام حسن علیهالسلام فرمود:
💠بدان که در حلال دنیا حساب وجود دارد و در حرام آن کیفر و در شبههناک آن بازخواست. پس دنیا را به منزلهی مردار نگاه کن و از آن به قدری بسنده کن که سرپایت نگه دارد؛ تا چنانچه حلال بوده باشد، در آن زهد پیشه کرده باشی و چنانچه مورد بازخواست باشد، بازخواست آن، اندک باشد.
💠اگر خواهی که بیخویشاوند سربلند باشی و بدون اقتدار هیبت داشته باشی، از خواری معصیت خداوند بیرون شو و در عزت اطاعت خدای بزرگ درآی و وقتی نیازی تو را درگیر همنشینی با دیگران کرده با کسی همنشین باش که اگر همدم او شدی سربلندت کند و اگر خدمتش کردی، هوایت را داشته باشد و اگر از وی کمک خواستی یاریت کند و اگر سخن گفتی، کلامت را تصدیق کند و اگر پیوند بستی هیمنهات افزون شود و اگر دست به سویش دراز کردی برای دست دراز شدهات احترام و ارزش قایل شود و اگر در تو شکستگی پدیدار شد، جبرانش کند و اگر از تو نیکی دید، به حسابش آرد و اگر از او درخواستی کردی، دریغ نکند و #اگر_از_او_خاموش_ماندی، با تو سخن گوید و اگر اتفاق ناخوشایندی برایت پیش آمد، غمخوارت باشد.
... راوی میگوید: (سپس) امام حسن علیهالسلام نفسش بالا نیامد و رنگش به زردی گرایید به صورتی که برای جان ایشان ترسیدم.)
🆔@asre_tabyin
هدایت شده از تبلیغات اسلامی خوی🇮🇷
💢در نشست فرهنگی "بازخوانی صنعت هنر و ورزش در عصر رسانه" با حضور حجت الاسلام علیرضا محمدلو کارشناس رسانه و پژوهشگر علوم اجتماعی مطرح شد:
▫️حجت الاسلام محمدلو گفت: در عصر رسانه مهمترین اتفاقی که رخ میدهد مهندسی ذهن ها و ذائقه هاست که منجر به مدیریت رفتارها میشود.
▫️این کارشناس رسانه همچنین درباره تاثیرات و نقش رسانه ها در #هویت_سازی افزود: موج سوم، عنوان عصر و دوره ای است که اطلاعات حرف اول را می زند و آنگاه که اطلاعات در قالب سرگرمی یا فرم هنری در میآید، بطور غیرمستقیم و ناخودآگاه، ذهنیت و شخصیت افراد و افکارعمومی را تسخیر میکند.
▫️این پژوهشگر علوم اجتماعی با اشاره به برخی فیلم های سینمایی و همچنین سریال ها و انیمیشنهای خارجی گفت: اساسا در عصر جدید، تولید قدرت به شیوه نرم رقم میخورد و #انگارهسازی از مسیر تصاویر و نمادها محقق میشود. ۱.توجه، ۲.تخیل و ۳.تعقل جامعه از اوایل دوران کودکی شکل مییابد و به اصطلاح روانشناسی، طرحواره شخصیتی در بستر دیجیتال خلق میشود که نیاز به رژیم مصرف و سوادرسانه ای را برای خانواده، ضروری میسازد.
▫️مدرس رسانه در انتها با تاکید بر اینکه هنر و ورزش از قالب تفریح و #سرگرمی خارج شده و تبدیل به صنعت و حرفه شده اند افزود: با توجه به آینده پژوهی الوین تافلر مبنی بر اینکه در آینده بشر، شاهد #کلبههای_الکترونیک خواهیم بود و کنشهای اساسی انسان در بستر تکنولوژی رقم خواهد خورد، بایستی مواجهه هوشمندانه و نه از ترس یا شیفتگی با این پدیده برقرار کرد.
#بانوان_هنرمند
#بانوان_ورزشکار
___________________________
به جمع ما بپیوندید👇👇👇
🌎@tablighateslamikhoy
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#سلبریتی_شناسی
🔎پدیدارشناسی سلبریتی به بهانه انتشار کلیپی درباره محمدرضا گلزار
پیت وارد در کتاب خدایان بدکردار که دکتر احسان شاه قاسمی ترجمه کرده از قول روجک، شهرت را به سه گونه مختلف تقسیم می کند: نسبت دار، بدست آمده و منتسب.
1⃣ #شهرت_نسبتدار که وام دار نژاد و موقعیت خانوادگی است که منهای توانایی شخصی، بتدریج کم فروغ خواهد شد. 2⃣ #شهرت_بدست_آمده که نتیجه مستقیم تلاش و دستاورد کامل یک شخصیت است و حول موفقیت های افراد شکل میگیرد که با عنوان ستاره یا قهرمان و پهلوان از آنها نام میبریم. 3⃣#شهرت_منتسب که ماحصل جهان مدرن بوده و از کانال بازنمایی رسانهای محقق میشود. روجک آنها را سلبریتک می نامد و میگوید: اینها ابزارهای فرهنگی هستند که پیرامون ارتباط جمعی و اصالت نمایشی سازمان یافته اند.
پس #تفاوت_سلبریتیهای_امروزی با ستاره ها و #قهرمانان_دیروزی که هر دو، انسان مشهور محسوب میشوند، در نسبتی است که میان محبوبیت یا شهرت آنها با میزان موفقیت شان وجود دارد. اما جامپ و پرشی که سلبریتی های سوار بر بازنمایی های رسانه ای در کسب شهرت یا محبوبیت داشته اند چگونه رقم میخورد؟
ادامه یادداشت را در پُست بعدی مطالعه بفرمایید.👇👇👇
🆔 @asre_tabyin
عصرتبیین عصررسانه
1⃣ #ریچارد_دایر با دست گذاشتن بر کلیدواژه هویت میگوید: علاقه ما به سلبریتی ها، کمتر، از اینکه آنها کیستند و یا چه دستاوردی داشته اند و بیشتر، از آنچه آنها بازنمایی می کنند می آید: ستاره ها چیستی انسان بودن در جامعه امروز را مفصل بندی میکنند؛ یعنی آنها انگاشت خاصی که ما از شخص یا فرد داریم را بیان میکنند.
🔸او اضافه می کند که آنها جنبه هایی از زندگی را اجرا می کنند که برای ما مهم اند و ادعا میکند که ستارهها” تن یافتگی مقوله های اجتماعی” از جمله نژاد، طبقه، قومیت جهتگیری جنسیتی و دیناند. به تعبیری #هویت_سازی و فردسازی میکنند و این برای ادراک بشری مهم و جذاب است.
2⃣ یک پله بالاتر از هویت، #ایده_بازنمایی میگوید آنچه در گفتمان رسانه ها رسانش میشود نه تصاویر خاص سلبریتی ها بلکه معناهایی است که به سلبریتی ها پیوست میشود. مثلا معنای مادر، عشق، سرزمین و بسیاری از مفاهیم را در گُرده سلبریتی ها معنا میکنیم و همین پدیدهها می توانند با تغییر گفتمانی در پیج شخصی یا رفتار اجتماعی خود، تمام این مفاهیم استراتژیک ساخته شده را تحریف و تخریب نمایند. قدرت معناسازی از سلبریتی ها پدیدههای فرهنگی استراتژیک میسازد.
3⃣#هال می گوید: فرهنگ نه در رمان ها و نقاشی ها که در کردارها دیده میشود. #کردارهای_رسانهای بدلیل اندرکنش های فرا اجتماعی به تعبیر #کریس_روجک، که همان صمیمیت های از راه دور خوانده و ترجمه میشود، سمت و سبک زندگی افراد را جهت میدهد و صورتبندی میکند.
🔸اوج همذات پنداری با کردارهای سلبریتی ها را در میان برخی از افراد کم سن و سال جامعه شاهد هستیم که تبدیل به موج فرهنگی در فضای مجازی میشوند که نمونه های آن را در امثال ساسی مانکن و…تجربه کرده ایم.
4⃣از نظر #دانیل_بورستین، سلبریتی ها #جعل میشوند. او می گوید: سلبریتی کسی است که برای مشهور بودنش مشهور است. این شخصیت های مصنوعی، #سوار_بر_جذابیتهای_زنجیرهای همچون قیافه و استایل کیف و کفش و لباس و ارتباطات، بدلیل بده بستانی که مخاطب با سلبریتی در جهان تخیلی اش شکل داده، شخصیت مخاطب را تسخیر میکند.
5⃣برخی معتقدند که سلبریتی ها، #شبه_دین بوده و فرادین عمل میکنند. در مخاطب، نوعی سرسپردگی ایجاد میکند و معناسازی با چاشنی حواس پرتی صورت میگیرد. با این توضیح که دین دارای گرانش و وزن و جدیت خاصی است و در تلاش است که نقش و سهمی در حل مسائل اجتماعی داشته باشند و طبیعتا با آگاهی و خودآگاهی و توجه همراه میشود. #فرهنگ_شهرت به وسیله گونه ای از بیتوجهی شناخته و شمرده میشود.
6⃣ فرهنگ شهرت مبتنی بر خودشیفتگی است و #سندروم_نارسیسیم را ترویج میکند. واکنین میگوید: چون فرددخودشیفته از همه نوع توجه و دوست داشته شدن لذت میبرد و مثلا به یک میزان از اینکه از او بترسند یا دوستش داشته باشند خوشش میآید برایش مهم نیست که آنچه درباره او منتشر میشود دروغ باشد. اساسا تمرکز سلبریتی ها بر #اقتصاد_توجه بوده و دغدغه مرکزی آنها دیدهشدن حداکثری است.
🔸با همه این تفاسیر که در نقد سلبریتی و نه ستاره یا قهرمان مطرح گردید باید اذعان داشت که سلبریتی به معنای خاص شهرت منتسب، برای هر جامعه میتواند فرصت تلقی شود بشرطی که در خدمت معانی عمیق قرار بگیرد و ریل تربیت و ساخت این پدیدهها بگونهای رقم بخورد که یا پارادوکسی در زندگی شخصی و حرفه ای آنها مشاهده نشود و یا اینکه طبق قوانین مشخصی، پسلرزههای سیاسی و فرهنگی آنها کنترل شود که در ساحت فرهنگ عمومی یا انتخابات و اعتراضات و حوادث اجتماعی مختلف مثل زلزله و سیل و…شاهد #کنشگری_منفی و تولید گسل اجتماعی از جانب آنها نباشیم!
✍علیرضامحمدلو،پژوهشگر رسانه و علوم اجتماعی
🆔 @asre_tabyin
🔎چرا سالگرد اغتشاشات، مبتلا به خاموشی شد؟
۱.کشته سازی صورت نگرفت.(لمپنهای تروریست)
۲.بهانه دلاری یا شوک اقتصادی در کار نبود.(چاشنی شتاب دهنده)
۳.روایت سازی، بی سوژه ماند.(رسانههای معاند)
۴.سفره موج سواری برخی،خالی ماند.(سلبریتی)
۵.بازار تئوری بافی کساد شد.(روشنفکران)
▫️پنج ضلعی اغتشاش تکمیل نشد.
✍علیرضامحمدلو
https://virasty.com/alireza31314/1694968680975763163
🆔 @asre_tabyin
هدایت شده از تبلیغ نوین
اداره تبلیغ در رسانهها و فضای مجازی، معاونت تبلیغ و امور فرهنگی جامعةالزهرا سلاماللهعلیها برگزار میکند:
🔰کارگاه کاربردی عملیات رصد و دادهکاوی
⚪️ سرفصلهای دوره:
✔️ضرورت رصد، دادهکاوی و آسیب شناسی رصدهای امروزی
✔️انواع و مدلهای رصد و دادهکاوی
✔️فرآیند کلی رصد، دادهکاوی و اوسینت
✔️بررسی نمونه کارهای رصدی و آشنایی کلی با تحلیل مضمون دادهها
🟤 برگزاری به صورت آنلاین
🟣شروع کارگاه: از ۶ مهرماه، روزهای دوشنبه و پنجشنبه ساعت ۱۵ الی ۱۷
🟢 تعداد جلسات: ۶ جلسه
🟠 استاد: جناب آقای محمدلو
🟤شرط دریافت گواهی پایان دوره، تأییدیه فعالیت های رصد از طرف استاد
🟣بعد از اتمام کارگاه، قبول شدگان میتوانند به گروه متفکران تشکیلات در فضای مجازی وارد شوند.
⚪️این کارگاه تکمیلی است و بعد از ثبتنام محتوای رصد مقدماتی به عزیزان تحویل داده میشود.
🔵مهلت ثبتنام: از ۲۶ شهریور تا ۳ مهرماه
🔴 جهت ثبتنام به سامانه تبلیغ نوین و فضای مجازی مراجعه فرمائید
http://novin.jz.ac.ir
کانال اطلاع رسانی تبلیغ نوین جامعة الزهراء سلاماللهعلیهادرایتا ⬇️⬇️
@jz_resane
▫️به بهانه #هفته_دفاع_مقدس، پای فیلم ایرانی دسته دختران در پلتفرم روبیکا نشستیم و نقد و نظرات را هم خواندیم. ایده هایی که برای ارتباط گرفتن نسل نو با موضوع جنگ و دفاع مقدس ضروری بوده و البته نیاز به ترمیم و تقویت و تکثیر دارند و از این جهت حائز اهمیت و قابل تقدیر هستند. اما بدانیم و میدانیم که سینما از گلوگاههای فرهنگ سازی و تولید باور محسوب میشود و گاهی نقطه شروع چالش های اجتماعی و تصویرسازی های غلط همینجاست.
▫️اما برآیند بررسی ها اینکه، بلحاظ ایده و ساخت بسیار قابل تمجید و تقدیر بود ولی به لحاظ روایت و شخصیت پردازی اصلا تعریفی نداشت و از فیلم سینمایی #ویلاییها که اثر قبلی خود کارگردان بود، پسرفت روایی و دراماتیک نشان میداد. نقص جدی در ردیف روایت ضعیف و شخصیت پردازی ناقص، ذهنیت سازی و کلیشه سازی بدی بود که در متن و نشانه های فیلم به چشم میخورد.
نقد و بررسی این فیلم سینمایی ایرانی را در #پست_بعدی مطالعه بفرمایید:
🆔 @asre_tabyin