هدایت شده از انجمن سواد رسانه طلاب
#انتخابات
💢 نشست «تاثیر سلبریتیها در انتخاب مردم»
با حضور:
🔹دکتر محمد حسنی
🔹حجتالاسلام دکتر وکیلی
🔹حجتالاسلام محمدلو
⏰ زمان: دوشنبه ۷ اسفند، ساعت ۱۶
🏢 مکان: قم، خیابان هنرستان، ساختمان فکرت
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
ایتا | روبیکا | اینستاگرام
🆔@savad_rasaneh
عصرتبیین عصررسانه
#انتخابات 💢 نشست «تاثیر سلبریتیها در انتخاب مردم» با حضور: 🔹دکتر محمد حسنی 🔹حجتالاسلام دکتر وکی
🔻نکاتی که در این نشست ارائه دادم را در چند پاراگراف برای مخاطبین و دوستان محترمی که پیگیر محتوای ما بودند می نویسم که ان شاالله مفید واقع گردد:
1️⃣ پدیده #سلبریتی ریشه در هستی شناسی غرب دارد که لایه های معنا را از ساحت متافیزیکی به اصالت فیزیک تنزل بخشیده و در لایه معرفت شناختی نیز از افول امرقدسی و سپس تغییر محوریت از عقل گرایی به سمت تجربه زدگی و برجسته شدن امور حسی و بصری و بدن مندی به بار نشسته است.
2️⃣ سلبریتی، محصول و رهاورد جهان مدرن است و در امتداد #صنعت_فرهنگ به تعبیر آدورنو و پدیده سرگرمی و اوقات فراغت به عنوان یک فناوری نو جهت کاربست و توسعه تجربه گرایی و ایده مدرنیزاسیون به وجود آمد.
3️⃣ از جمله عقبه های فکری مفهوم سلبریتی به جامعه نمایشی و اصالت صحنه اروین گافمن و #عصر_تصویر و گشتل(چارچوب ذهنی) هایدگر می توان اشاره کرد و همچنین تئوری حادواقعیت ژان بودریار و سبقت گرفتن نمودها و نشانه ها و تصویرها از بودها و واقعیت ها و مدلول ها از جمله نظریه های پشتیبان برای موضوع سلبریتی است.
4️⃣ تبدیل وضعیت ارتباطات از هژمونی و یکه تازی رسانه های جمعی به سمت رسانه های اجتماعی و پیدایش جامعه شبکه ای و جهان چندمرجعیتی و در نتیجه برجسته شدن سکوهای متکثر و متنوع و #انسان_رسانهها نیز از پشتوانه های تحلیلی این موضوع می تواند باشد.
5️⃣ تقسیم سه گانه شهرت با ارجاع به کتاب خدایان بدکردار؛ ۱. #شهرت_نسبتدار که وام دار نژاد و موقعیت خانوادگی است که منهای توانایی شخصی، بتدریج کم فروغ خواهد شد. ۲. #شهرت_بدست_آمده که نتیجه مستقیم تلاش و دستاورد کامل یک شخصیت است و حول موفقیت های افراد شکل میگیرد که با عنوان ستاره یا قهرمان و پهلوان از آنها نام میبریم. ۳. #شهرت_منتسب که ماحصل جهان مدرن بوده و از کانال بازنمایی رسانهای محقق میشود با این ویژگی که میان شهرت و دستاورد، وزن و تناسبی مساوی وجود ندارد.
6️⃣ سلبریتی در نسبت با غرب، یک پدیده و فناوری هارمونیک و همسو با بنیادها و هنجارها و نهادهاست که در راستای یک ریل گذاری و سیاست مشخصی گام بر میدارد. مثل کیلیان امباپه (فوتبالیست مشهور فرانسوی) در اغتشاشات فرانسه که همسو با حاکمیت، مردم را دعوت به آرامش می کرد. اما در نسبت با جمهوری اسلامی به یک سیاست و ریل گذاری درستی نرسیده و #سرمایه_اجتماعی و مردم را تحت تاثیر دوقطبی مصنوعی، مبتلا به واگرایی از حاکمیت و سیستم مینماید.
7️⃣ سلبریتی با امر سیاسی بیگانه است و زیست فرهنگی و هنری دارد و تبدیل به یک طبقه اجتماعی با سبک زندگی متمایز شده که نه مردم است نه حاکمیت و از هردو بی اطلاع و غریبه است. نتیجه اینکه؛ آگاهی و شناخت کافی برای اتصال بالا و پایین جامعه و راهبری امر سیاسی را ندارد.
8️⃣ نسخه بدیل و تز جمهوری اسلامی در قبال جامعه مدرن و سلبریتیسم، تعبیر #حرکت_عمومی با محوریت #لایههای_میانی است که رهبرانقلاب مطرح کردند و ساخت اجتماعی و جمهوریت را به عنوان مهمترین اصل سیاسی در گرو فعال سازی اراده های عمومی از دل فناوری اجتماعی "آتش به اختیار" منضبط و سریع و ملموس میدانند.
9️⃣ "انبوه تنها" به تعبیر رایزمن و توده های سرگرم منفعل و بی تفاوت نسبت به سیاست نیز نتیجه جامعه ای است که راهبری اراده های عمومی را به دست شاخص های ضعیف و کم مایه همچون سلبریتی ها سپرده باشد که ضعف عقلانیت و انتخاب های سطحی و جو زده را منجر خواهد شد.
🔟 در مقام نسخه "چه باید کرد؟" امروز هم اینکه ۱.بایستی در ساحت ساختاری به ساز و کار شکل گیری لایه های میانی متعهد و متخصص و ۲.در لایه افکارعمومی به #توانبخشی_معرفتی و تولید آگاهی و ۳.در نسبت با مشاهیر و سلبریتی ها نیز به تبیین و گفتگو در لایه ای و به چهره سازی حساب شده(نه سرگردان و بی مقصد و بی مبنا) در لایه ای دیگر و مدیریت سکوها در لایه سوم همت گماشت.
#انتخابات
✍️علیرضامحمدلو
🌐لینک مطلب
🆔 @asre_tabyin
🔎گزارشی کوتاه از فرایند تبلیغی_تبیینی در ایام انتخابات؛
🔻چهار دسته مخاطب، مساله کانونی و ضدروایتها
▫️برای درک امر سیاسی بایستی در حوزه عمومی قدم زد و #زیر_پوست_شهر گام نهاد و بدون تعارف به گفتگو با ردههای سنی مختلف نشست. سیاست وقتی بازنده میشود که مردم را از دور نگریسته و افکارعمومی را با تمام تنوع، تکثر و در عین حال، اشتراکات کلیدی و حساسش به رسمیت نشناسد. مردم وقتی از سیاست بیگانه شده و احساس بیتفاوتی پیدا میکنند که لایه های حکمرانی تبدیل به #طبقه_ویژه شده و از دل رویدادها متولد میشوند و نامساله ها را راهبری میکنند.
▫️گذاری در #حوزه_عمومی با نیت پاسخ به شبهات و جلب مشارکت حداکثری داشتیم و در چند دبیرستان دخترانه و چندین محفل پسرانه و پاتوق های مردمی و مساجد و هیآت و برخی دانشگاهها و ادارات و کافههای حاشیه شهر و همایش والدین مدارس و نظام پزشکی و...حاضر شدیم و در نسبت با #ضدروایت رسانههای معاند، به چند مفهوم کانونی رسیدیم.
1️⃣ دغدغه آینده و امید به رویاها
🔸رده سنی زیر ۲۰ سال و رای اولی ها بیشتر و واقعیتر از همه در نسبت با انتخابات و حوزه سیاست، دغدغه #آینده داشتند که بالاخره چه کنیم و چه خواهد شد؟. در واقع هویت این نسل با مساله آینده گره خورده بود.
🔻ضدروایت رسانه های معاند در نسبت با این نسل، ناظر بر مساله #امید است و تزریق ناامیدی در جامعه هم این رده سنی را بیشتر متاثر میکند که از دل گفتگو با نسل نوجوان زیر ۲۰ سال(تینیجرها) و دم کنکوری روشن میشد.
2️⃣ دغدغه اعتماد و کاربست استعدادها
🔸رده سنی زیر ۳۰ سال هم جوانان مستعد و انرژیک و صاحب ایده ای بودند و عموما دغدغه کار و اشتغال و ازدواج و عرض اندام اجتماعی برای آنها بیشترین اهمیت را داشت.
🔻ضدروایت های جریان معاند نیز با پمپاژ موج منفی و بزرگنمایی ضعف ها و کوچکنمایی و سانسور قوت های جامعه، اعتمادسوزی کرده و که در گفتگو با جوانان زیر ۳۰ سال، مساله #اعتماد و توجه به استعدادها بیشتر به چشم می آمد.
3️⃣ دغدغه رضایت از زندگی و وضع موجود
🔸رده سنی زیر ۴۰ سال که ازدواج کرده یا در شرف ازدواج بودند و یک ثبات نسبی را در شغل و شرایط زندگی تجربه میکردند، دغدغه #رضایت_از_زندگی و کسب و کار خوب را داشتند.
🔻ضدروایت ناظر بر این رده سنی با مطالعه رسانه های معاند هم نشان میداد که کلیدواژه رضایت از زندگی مورد هدف قرار گرفته و سیاهنمایی وضعیت موجود، نقطه کانونی در پروپاگاندای رسانهای است.
4️⃣ دغدغه کارآمدی و توان رفاهی بیشتر
🔸رده سنی زیر پنجاه سال هم که نگاه های پخته تر و جدی تر به سیاست داشتند، مساله رفاه و سلامتی و رسیدگی بیشتر و پیشرفت زندگی را در سایه بازدهی اقتصادی و #کارآمدی سیاسی دنبال میکردند.
🔻ضدروایت ناظر بر این رده سنی نیز حکایت از این داشت که کلیدواژه ناکارآمدی نظام، دستور روز رسانههای معاند بوده و "نمی شود" و "نمی توانیم" و "مرغ همسایه غاز است" و... از عبارات و مفاهیم رایج سکوهای ضد ایرانی است.
🔹این قبیل گفتگوهای متنوع با ردههای سنی مختلف موید این نکته بود که #جنگ_شناختی پیرامون ۱.ترور واژههای کلیدی، ۲.تحریف، سانسور یا بایکوت تاریخ، ۳.روایت وارونه از وضع موجود ۴.خوانش سیاه از آینده، رقم می خورد.
🔹ناامیدی، بیاعتمادی، نارضایتی، ناکارآمدی ذیل مساله ۱.هویت، ۲.معیشت، ۳.معرفت و ۴.سیاست در سطح افکارعمومی به صورت پرتکرار پمپاژ میشود. ذهنیت اجتماعی دچار فروپاشی شده و تشخیص راست و دروغ سخت میشود.
🔗نتیجه اینکه؛ حوصله و مهارت گفتگو، زبان نرم و رسا، صمیمیت و مهربانی، گوش شنوا و حواس شش دانگ/ دست پر از حیث محتوای تاریخی و جریان شناسی، وضعیت شناسی داخلی و ارزیابی بینالمللی و #توان_تصویرسازی واقع گرا و امیدآفرین از آینده و تفکیک مساله از نامساله و اصلی و فرعی کردن مباحث/ ابزارهای ضروری برای نتیجه بخشی و تولید #اقناع در فرایندهای تبلیغی و تبیینی به نظر میرسد.
#انتخابات، #تبیین
✍️علیرضامحمدلو
🌐لینک مطلب
🆔 @asre_tabyin
هدایت شده از انجمن سواد رسانه طلاب
نشست سلبریتی در انتخابات.mp3
31.49M
#انتخابات |#صوت
💢 نشست «تاثیر سلبریتیها در انتخاب مردم»
با حضور:
🔹دکتر محمد حسنی
🔹حجتالاسلام دکتر وکیلی
🔹حجتالاسلام محمدلو
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
ایتا | روبیکا | اینستاگرام
🆔@savad_rasaneh
هدایت شده از انجمن سواد رسانه طلاب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#انتخابات |#تیزر
💢 نشست «تاثیر سلبریتیها در انتخاب مردم»
با حضور:
🔹دکتر محمد حسنی
🔹حجتالاسلام دکتر وکیلی
🔹حجتالاسلام محمدلو
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
ایتا | روبیکا | اینستاگرام
🆔@savad_rasaneh
🔎انتخابات ایران و خط خبری رسانههای معاند
1⃣ سه ماه گذشته: مردم معترض هستند، نظام را قبول ندارند و آمارها نشان میدهد که در انتخابات شرکت نخواهند کرد.(#آمار_سازی)
2⃣ یکماه پیش: به دلیل ظلم و دیکتاتوری و... در #انتخابات شرکت نکنید و صدای اعتراض خود را به حکومت برسانید.(#ذهنیت_سازی)
3⃣ روزهای اخیر: بوی دستکاری آرا و مهندسی انتخابات به مشام میرسد و...(#شایعه_سازی)
#جنگ_شناختی
✍علیرضامحمدلو
🆔 @asre_tabyin
🔎دلالتهای دهگانه انتخابات اخیر در سپهرسیاسی کشور
🔻خروجی انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی، یک تجربه سیاسی بزرگ در تنگنای شناختی_تبیینی نظام بود و دلالت های متکثری در پی داشت که برخی از لایههای معناییاش را از نظر میگذرانیم؛
1️⃣ دوقطبی چپ و راست کلاسیک که گاهی اخلاق و عقلانیت را قربانی هیجان و رقابت میکردند، خاموش یا کم رمق بود ولی رقابت و تنوع ناشی از خوانشهای متفاوت از کارآمدی و انقلابیگری هم وجود داشت و تنور انتخابات را داغ نگه داشت.
2️⃣ در شلوغی و آنارشی لیست ها و ناشناس بودن خیلی از افراد، ترکیبی از اسامی لیست ها به مجلس راه یافتند و #هژمونی_تک_لیستی فرو افتاد که حاکی از رشد سیاسی و بلوغ انتخابات بود.
3️⃣ #سوابق و کارآمدی و میزان صداقت و صراحت چهره ها از #وعدهها و رویاها و تبلیغات فریبنده، تعیین کنندهتر بود و گذشته نقد(بد یا خوب) بر آینده نسیه غلبه داشت و رای موافق یا مخالف را مشخص میکرد.
4️⃣ سیاست هم تاحدودی به یک ثبات و اهمیت و #اصالت رسید و از سایه اقتصاد و... خارج شد. در واقع کم رمقی واقعی یا ذهنی و روایی اقتصاد جامعه، سیاست را از رونق نینداخت هرچند زخم هایی برداشته بود ولی تبدیل شدن سیاست به یک متغیر مستقل هم یک رشد اجتماعی غیرقابل اغماض است.
5️⃣ جرقه #حلقههای_میانی در سیاست زده شد و اندیشکده های مردم نهاد و موسسات خودجوش از پیج ها و سلبریتی ها و سکوهای مجازی در #راهبری_افکارعمومی و غربال و راستی آزمایی لیست ها در شهرها و استان های تعیین کننده سبقت گرفت.
6️⃣ همانگونه که از عصر رسانههای جمعی و رسمی(ذهنیتساز) به دوره #رسانههای_اجتماعی و غیررسمی(عینیت پرداز) گذر کرده ایم، عرصه سیاست هم به حوزه عمومی نزدیکتر شد و شناخت ها و تشخیص ها و اعتمادهای گزینشی متکثر مردمنهاد، از عنصر تبلیغات و کلیشه پیشکسوتی و رانت و عقبه تعیین کننده، پیشی گرفت.
7️⃣ هرچند که پسمانده #جنگ_روایتها و عملیات روانی سنگین بیگانه در کاهش تبلور یا عدم افزایش جمهوریت نسبت به دوره قبلی مجلس موثر بود، اما اراده و تشخیص و ارتکاز عمومی بر پیشبینی های مسموم بیگانه غلبه یافت(هر متن و پیام و کنش سیاسی را از حیث کم و کیف، علی القاعده در زمینه و نسبت با شرایطش باید تحلیل نمود).
8️⃣ چهره های #جوان و تازهای به عرصه حکمرانی معرفی شدند و به مجلس راه یافتند که یک #پوست_اندازی_سیاسی در سطح کارگزاران می تواند تعبیر شود و سوخت و ساز جوانگرایی در ساخت اجتماعی را باید به فال نیک گرفت.
9️⃣ در برخی حوزه ها و استان ها، #ریختار_سیاسی از حالت جریانی و حزبی به مدل گفتمانی و ادبیات دانشی_انضمامی تغییر وضعیت داد و یک طلیعه نخبگانی در سپهر سیاسی کشور فارغ از ارزشگذاری آن گفتمان می تواند تلقی شود.
🔟 نهایتا اینکه "حرکت عمومی" به عنوان ایده "حکمرانی مردمپایه"در اندیشه رهبرانقلاب، فناوری "حلقه های میانی" را به عنوان نسخه بدیل جامعه شبکهای و آلترناتیو جامعه مدنی با ماموریت "توان بخشی معرفتی"،گفتگوی خلاق و زیست جدی و بدون پارازیت در حوزه عمومی برای جلب مشارکت ساری و سیال سیاسی و اجتماعی نیاز دارد.
✍️علیرضامحمدلو
🌐لینک مطلب
🆔 @asre_tabyin
🔎 رسانههای معاند و کلیدواژه "زن"؛ از رویداد اجتماعی تا تجزیه سیاسی
1⃣ رویداد سازی: حادثه ای را در کمین نشسته و با زنجیره رسانهای برجسته میکنند.
2⃣ روایت سازی: بعد از شکار لحظه ها، با قلم و قصه و روایت، سطح درگیری افکارعمومی را بالاتر میبرند.
3⃣ هشتگ سازی: روایت ها باید داغ شوند و با تکنیک هشتگ، توجهات را جلب کرده و رونق یابند و ادبیاتِ باور پیدا کنند.
4⃣ نماد سازی: از جلب توجه بایستی به کسب حمایت رسید و این فاز عملیات هم نیاز به اسطوره و نماد محسوس دارد.
5⃣ سکو سازی: نماد سازی، توان حمایت پذیری و تعمیم مساله را بالا برده و صنعت شهرت و سلبریتی های جامعه را درگیر میکند.
6⃣ تراژدی سازی: از یک حادثه ساده با فرایندی که طی شد،یک قصه تلخ و دراماتیک در حافظه جمعی ثبت میشود و انرژی و نشاط اجتماعی را بایکوت/تحریم میکند.
7⃣ تئوری سازی: جریان روشنفکری این ماجرا را با عنوان جراحت جمعی و ترومای اجتماعی تئوریزه میکند و تبدیل به تاریخ سیاسی میشود.
8⃣ نفرت سازی: تکرار انگارههای برساخته، تحریم شادی،تعمیم سکوها و توجیه روشنفکری،بتدریج مساله را از صورت ذهنی به ساحت عینی کشانده و خشم بخشی از مردم از بخشی دیگر یا سیستم را صورت میبخشد.
9⃣ گسل سازی: نتیجه مشخص چنین ویروسی، ایجاد دوقطبی یا چندپارگی در جامعه با عنوان قهر،گسل و شکاف اجتماعی است.
🔟 تجزیه سازی: تیر خلاص این ماجرا هم بعد از تولید خوشههای خشم اجتماعی، تحت عناوین سیاسی مثل رفراندوم،تحریم انتخابات و ایجاد ناامنی/آنارشی با ورود جریانهای خارجی جهت تجزیه سیاسی با عنوان صلح اجتماعی رقم میخورد.
✍علیرضامحمدلو
🆔@asre_tabyin
🔎جنگ شناختی علیه حوزه و روحانیت
🔻به بهانه اتفاقات و حواشی اخیر علیه حوزه و روحانیت در حادثه #درمانگاه_قرآن_و_عترت و ماجرای مربوط به حجت الاسلام و المسلمین #صدیقی، یادداشت هایی که در حوادث مشابه سالهای اخیر با همین موضوع نگاشتهام را با لینک مربوطه خدمت مخاطبین عزیز ارائه میکنم؛
1⃣ آنفولانزای نیویورکی در کمین حوزه و روحانیت
2⃣ جنگ شناختی و ترور سکوهای مرجع سهگانه
✍علیرضامحمدلو
🆔@asre_tabyin
🔹انجمن علمی دانشکده علوم قرآنی خوی برگزار می کند؛
✨نشست علمی تخصصی
با موضوع:
💻عصر رسانه و جامعه شبکه ای
👤 ارائه دهنده: حجت الاسلام والمسلمین علیرضامحمدلو
🔻حضور از طریق لینک
Meet.quran.ac.ir/khoy
🗓زمان: روز سه شنبه ۱۴ فروردین ماه ۱۴۰۳
⏱ساعت: ۱۷ الی ۱۸
🔸@uniQuranikhoy
🆔@asre_tabyin
🔎 دوره تربیت مربی؛ سبک زندگی مومنانه در جهان پسامدرن
📝 مدرس: حجت الاسلام والمسلمین علیرضا محمدلو(دعوتی از قم)
▪️سرفصل های آموزشی شامل:
✅جهان اجتماعی و ابتلا به عصر سکولار
✅عصر اطلاعات و شتابزدگی جریان مدرن
✅سبک زندگی و دینداری در آشوب پسامدرن
⏰ زمان: ۱۸ ، ۱۹، ۲۰ فروردین ماه ۱۴۰۳
✅همراه با اعطای گواهی
🔗متقاضیان جهت ثبت نام مشخصات و شماره تماس خود را به آیدی زیر ارسال کنند:
@valizadeh1119
#سواد_رسانه
#سبک_زندگی_مومنانه
#تبلیغات_اسلامی_خوی
@tablighateslamikhoy
🆔@asre_tabyin
هدایت شده از انجمن سواد رسانه طلاب
#دوره_بهاره | #سواد_رسانه
🔻انجمن سواد رسانه طلاب برگزار میکند:
🔘دوره آموزشی تربیت مربی
⭕️حضوری و مجازی
💢همراه با اعطای گواهی معتبر
⏱ زمان: یک شنبههای بهار1403
📍مکان: قم، شهرک پردیسان، خ شهیدان تقوی، خ آقامحمدی، آقامحمدی یک، تقاطع خ ایمان، ساختمان زعفرانیه
♦️مهلت ثبت نام: تا 25 فروردین ماه 1403
💳 هزینه ثبت نام: 300 هزار تومان، برای طلاب و دانشجویان با ۵۰٪ تخفیف ارائه میشود.
🕰زمان شروع دوره: 26 فروردین ماه 1403
🛑برای کسب اطلاعات بیشتر به آیدی
@Savade_rasane
یا با شماره تماس
09059496064
تماس حاصل بفرمایید.
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
🆔@savad_rasaneh
❇️ نشست علمی ❇️
📌موضوع: رسانه و دینداری
🎤سخنران: حجت الاسلام والمسلمین استاد علیرضا محمدلو
🕗زمان: ۱۶ فروردین ساعت ۲۱
🪑مکان: مسجد ملا احمد
#حوزهعلمیهامامخمینیره_خوی
#آذربایجانغربی
🆔@asre_tabyin
🔻خیبر خیبر یا صهیون...القدس لنا
الّلهُمّ انصر الاسلام و المسلمین وانصر جیوش المسلمین و اخذل الکفّار و المعاندین و المنافقین
https://eitaa.com/joinchat/4122542103Cbdea15b980
#پست_موقت
🔸طی مصاحبه ای با یکی از خبرگزاریها، خطوط خبری هفت گانه رسانه های معاند را در واکنش به عملیات پهبادی و موشکی و بالستیکی غرورآفرین و بینظیر #وعده_صادق تشریح کردیم که ان شاالله تا اواخر امشب یا فردا صبح منتشر خواهد شد.
🔻نکته اینجاست که حجم عملیات روانی دشمن بشدت بالاست و بایستی تلاش مضاعفی صورت بگیرد که #افکارعمومی بعنوان ضلع سوم جنگ و قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران، اتصال و همراهی حداکثری اش را حفظ کند ان شاالله.
🆔@asre_tabyin
🔎عملیات وعده صادق و ضرورت امتداد رسانهای
🔸گفت و شنودهای مجازی در ساعات پسا عملیات #وعده_صادق در شبکه های اجتماعی مختلف حاکی است که عموم مردم ایران از حیث روانشناختی و غرور و هویت ملی، حس و حال بهتر و برتری پیدا کردهاند.
🔸اما هنوز بخش هایی از جامعه نیاز به تنویر و همراه سازی بیشتر و ممتدی دارند. شاید باید شبیه آمریکایی ها از قهرمانان ملی_امنیتی، سریالی همچون ۲۴ و یک جک باور اسطورهای و همه فن حریف بسازیم و این دغدغه همراهی و توجیه حداکثری افکارعمومی در نسبت با جنگ و بحران های امنیتی و #عملیات_روانی گسترده دشمن، باعث شد که نکاتی را تیتر وار قلم بزنم؛
🔻پیروزی و برگ برنده در جنگ، چهار شرط دارد:
1️⃣ دیپلماسی قوی که فضای بین المللی را همراه و مسیر مبارزه را هموار کند. 2️⃣ میدان جسور و نترسی که با تدبیر کافی، تهدیدها را تبدیل به فرصت کند. 3️⃣ رسانه باهوشی که پیوست رسانهای و روایت برنده را تامین کند. 4️⃣ افکارعمومی همراه که هم حامی باشد و هم شجاع و هم اهل تحلیل و هم صبور.
🔻سه کارویژه برای رسانه جنگ و بحران:
🔸آنچه که رسانه باهوش امروز برای ساخت افکارعمومی همراه و حامی بایستی انجام دهد سه چیز است:
۱. تشجیع و اسطوره سازی: بخشی از جامعه همیشه همراهند و نیاز به ابرقهرمان برای رهاسازی انرژیهایشان دارند.
۲.تولید آرامش و صبر: بخشی از جامعه نیز نگرانی هایی دارند و بایستی در معرض جزییات قدرت بازدارندگی نظام قرار بگیرند و به قرار ذهنی و روانی برسند.
۳. اقناع و بصیرت افزایی: بخشی از جامعه نیز سوالات و شبهاتی دارند که بایستی از طریق تریبونهای تبیین به پاسخ و حل گرههای ذهنی برسند.
✍️علیرضامحمدلو
لینک مطلب در سایت
🆔@asre_tabyin
🔎هفت خط خبری رسانههای معاند پس از عملیات «وعده صادق»
✍علیرضا محمدلو
🔸پیروز جنگهای پسامدرن در عرصه رسانه و سطح افکار عمومی تعیین یا نهایی میشود. همانطور که رهبر معظم انقلاب نیز فرمودند؛ جنگهای اصلی امروز در #فضای_مجازی و رسانهها رقم میخورد و برنده نهایی همانجا مشخص میشود و تسخیر مغزها و افکارعمومی از سلطه بر سرزمینها مهمتر است.
🔸اسرائیل پس از عملیات تاریخی طوفان الاقصی که هم در میدان، ضربه جبرانناپذیری از حماس و جبهه مقاومت دریافت کرد و هم در ساحت رسانهای به نفرت فراگیر محکوم شد، در ۲۶ فروردین ۱۴۰۳ (۱۴ آوریل ۲۰۲۴) نیز در تلافی حمله به #کنسولگری ایران در سوریه، با عملیات بینظیر و تاریخی «وعده صادق» از جانب ایران مواجه شد.
🔸شکست هیمنه گنبدآهنین و پدافند ارتش اسرائیل در رهگیری پهپادها و موشکهای ایرانی باعث شد تا این رژیم و رسانههای معاند و همراهش، نتیجه نهایی بازی را به میدان رسانه حواله داده و با #ضلع_شناخت و روایت، عمق فاجعه و شکست هیمنه پوشالی را کاهش دهد که خط خبریهای هفت گانهای که تاکنون در دستور کار رسانههای معاند قرار گرفته است را در ادامه مرور میکنیم.
۱. کوچکنمایی عملیات و فرار از تصویر بازنده: سخنگوی وزارت دفاع اسرائیل و رسانههای صهیونیستی با ادعای اینکه آسیب جزئی به یک منطقه نظامی وارد شده و غالب موشکها و پهبادها رهگیری شدهاند، درصددند تا با حفظ ابهت نظامی از تصویر بازنده خود همچون پسا #طوفان_الاقصی فرار کنند.
۲. تحقیر عملیات و خنثیسازی حس افتخار و اقتدار: رسانههای صهیونیستی تلاش میکنند، با سانسور یا بایکوت یا جعل معکوس اتفاقات موشکی و پهپادی #وعده_صادق و عباراتی فیک و خفیف همچون زخمی شدن کودکی مسلمان در عملیات گسترده ایران و سقوط بخشی از پهپادها و موشکها در نقطه مبدأ یا حین پرواز، علاوه بر کوچکنمایی و تحقیر عملیات، با چاشنی مظلومنمایی، افکار عمومی را علیه حاکمیت تحریک کرده و حس افتخار و اقتدار ایرانی را خنثی کنند.
۳. عوامفریبی و دوقطبی نخنمای مردم_حاکمیت: اینترنشنال به نقل از مقامات اسرائیلی نوشته است، که ما در حال مبارزه با حکومت ایران هستیم نه مردم ایران و بیبیسی به نقل از ربع پهلوی گفته؛ جمهوری اسلامی دشمن مشترک ایران و اسرائیل است. با این عبارت این جریان رسانهای مترصد است تا حمایت مردمی عملیات را به گروههای رادیکال و مذهبی کاهش داده و یک فرصت انسجامبخش تمامعیار را به یک تهدید گسلآفرین در جامعه تبدیل کرده و وانمود کند، مردم ایران از عملیات تاریخی دیشب رضایت ندارند.
#ادامه_یادداشت از طریق لینک خبرگزاری ایکنا
https://iqna.ir/00HfKZ
🆔@asre_tabyin
🔎سه محور جنگ شناختی در سطح بین المللی علیه عملیات وعده صادق
🔻اسرائیل در میدان شکست خورده و در دیپلماسی به پیچیدگی و بن بست رسیده ولی حربه رسانه و جنگ شناختی را جهت جبران ماجرا در ساحت افکارعمومی همچنان فعال و تا دندان مسلح حفظ کرده است. #اطلاعات_گمراه_کننده برای ۱.تضعیف و کمرنگ سازی وعده صادق و ۲.تقویت پرستیژ و احیای ابهت اسرائیل و ۳.ایجاد شکاف در لایه افکارعمومی جبهه مقاومت در سطح بینالمللی باعث شده که محورهای گسل سازی را به شرح ذیل طراحی کند؛
1️⃣ ایران هراسی(امپراطوری): مطبوعات غربی، عربی، عبری درصدد هستند که با تکرو و یاغی خواندن ایران در اقدام نظامی و حربه سازمان ملل و شورای امنیت و سازمان انرژی اتمی، اَبَرشرکای استراتژیک ایران در منطقه و جهان را از ظهور یک #قطب_خطرناک هراسان کرده و قدرت گرفتن ایران را #ریسک_استراتژیک در جهت نظم نوین منطقه و جهان ترسیم کنند.
2️⃣ فارسی هراسی(نژاد و زبان): مطبوعات ترکیه ای و اماراتی و... درصدد هستند که با عبارت احیای امپراطوری فارسی و یادآوری تاریخ پادشاهی ایران و برجسته کردن دوگانه فارس_عرب و فارس_ترک(عثمانی)، دولت ها و ملت های مسلمان منطقه را از حمایت و تحسین ایران فارغ کرده و #ناسیونالیسم_عربی را بر مساله فلسطین و حمایت از غزه غالب کنند.
3️⃣ شیعه هراسی(مذهب): این هم سومین محوری است که در جهت کاهش برد و کمینه سازی وعده صادق از حیث اثر راهبردی در حال برجسته سازی و مانور مطبوعاتی است. رسانه های معاند، با تغییر گفتمان تقابل ظالم_مظلوم و نژادی عربی_عبری جلوه دادن ماجرا، شیعه را جریانی مخل و جاه طلب و ماجراجو مطرح کرده و انسجام افکارعمومی منطقه علیه اسرائیل را با طرح #دوگانه_شیعه_سنی دچار شکاف کنند.
🔹بر اصحاب رسانه در سطح کنشگری منطقه ای و جهانی است که در نوع فعالیت رسانهای به این محورها دقت کرده و عبارات و واژه های شکاف آفرین و ضدانسجام راهبردی را مدیریت کنند و افکارعمومی را در ضدیت با اسرائیل و ذیل گفتمان تقابل ظالم_مظلوم و مستکبر_مستضعف، یکدست و شانه به شانه و همسو نگهدارند و عملیات #وعده_صادق و طوفان الاقصی را در سطح افکارعمومی جهانی با تصویر برنده، قوی، موثر و منسجم، راهبری کنند.
✍️علیرضامحمدلو
🌐 لینک مطلب در عصرتبیین
🆔@asre_tabyin
🎯 مجبور نیستیم هر فناوری جدیدی را به زندگی خود راه دهیم
— «انتخابگرایی فناوری» چیست و چه تفاوتی با بدبینی به فناوری دارد؟
📍نیل پستمن، نظریهپرداز برجستهٔ ارتباطات، در سال ۱۹۹۲ گفت که ما در عصر «تکنوپولی» زندگی میکنیم. به اعتقاد او، ذهنیت #تکنوپولی پس از دورهٔ تکنوکراسی رواج یافته و اکنون «همۀ ابعاد حیات فرهنگی ما تسلیم حاکمیت مطلق تکنیک و فناوری» شده است. اما مفهوم «تکنوپولی» یعنی چه؟ ارتباط آن با رسانههای اجتماعی و فناوری #هوش_مصنوعی چیست؟ و آیا راهی برای گریز از این حاکمیت مطلق تکنیک و فناوری وجود دارد؟
🔖 ۳۰۴۴ کلمه
⏰ زمان مطالعه: ۱۷ دقيقه
📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید:
B2n.ir/x92115
🆔@asre_tabyin
🔎"شهیدانه" یک فناوری اجتماعی بود و مصطفی مصداق آتش به اختیار
🔸 او از جنس رویداد متفاوت و جذاب بود در میان روندهای مایوس کننده و خستگی آفرین روزمره. خلاف جریان آب هم شنا میکرد و ایستایی برایش بیرنگ و عاری از معنا بود.
🔸هر کسی که یکبار هم تجربه معاشرت و گفتگو با مصطفی را داشته باشد بخوبی متوجه این ماجرا میشود که بمب انرژی و تحرک و ایده پردازی بود و مصداق بارز جریان آتش به اختیار در فرمایشات رهبر انقلاب. حیف است که در روایت های شخصی خلاصه شود و بایستی ساعت ها در توصیف و تحلیل فعالیت های فرهنگی ازین دست، گفتگو و #تجربهنگاری صورت بگیرد و با نگاشت علمی و با توجه به قوت ها،فرصت سازیها، تاثیرها و دلالت هایش به یک مدل و مانیفست عملیاتی در جریان فرهنگی شهر تبدیل شود.
🔸لازم دانستم که در حد قلم الکن و نارسایم در توصیف مدل کنشگری این عزیز فقید چند خطی بنویسم که او یک الگوی کم رقیب برای حلقه های میانی در شهر بود. در جای درستی ایستاده بود و با ادبیات ایثار و شهادت، زیست فرهنگی و سبک تعاملش، علامت سوالی بود بر پیشانی گفتمان های کت و شلواری اُتو کشیده و #بروکراسیهای_تنبلی که سالی یک یا چندبار و بصورت نمایشی یا کلیشهای، یادوارهای برای شهدا ترتیب میدادند و دِین خود را به دفاع مقدس ادا کرده و از خجالت شهدا هم در میآمدند!
🔸اما مصطفی در جای درستی ایستاده بود و با منش شهدایی، کنش فرهنگی، آتش به اختیار و البته معقول و منضبط و نه آنارشیستی و بدون برنامه، عطر و بوی شهادت را از انتهای گلزار شهدا و بالای تپه شهدای شهرستان خوی با فناوری های شناخته شده ای چون مراسمات هیات، روضه خانگی،خدمت به محرومان و دستگیری و دلجویی از سیل یا زلزله زدگان شهرستان و مدیریت گروههای سرود و...، تا #زیر_پوست_شهر راهبری میکرد.
🔸آری شهر ما مدت هاست که شهدا را با این فرزند شهید میشناسد و هر جا نام و یادی از اسطورههای جنگ و شهادت در شهرستان خوی باشد، تصویر و خاطرات این روحانی مخلص، دوست داشتنی، کاربلد و باسواد خواهد درخشید. او به ما یاد داد که معطل ساختارها برای تولید حرکت عمومی در جامعه نباشیم و برای کارفرهنگی، اسیر ظواهر مدرن و دیسیپلین های اداری و فیگورهای فرهنگی با فرمت #همایشهای_کممخاطب، فرمایشی و هزینه زای امروزی نشویم.
🔸او در سطح و توان خودش برای شهدا تمام قد ایستاد و پاتوق شهدا را رونق داد و برای خیمه شهادت در شهرستان، مشتریهای نوجوان و جوان قابل توجهی جذب کرد. او ترجمه درستی از آیه شریفه "قل انما اعظکم بواحده ان تقوموا للّه مثنی و فرادی" بود و برای پدر شهید و یاران دفاع مقدسی سردار، سنگ تمام گذاشت و رفت.
🔸ناگفته نماند که در اندیشه رهبر انقلاب با توجه به فرمایشات ایشان در تاریخ ۱۳۹۸/۳/۱، نیاز کشور به یک حرکت عمومی و تحقق بخشیدن حکمرانی مردمی، جز با تاسیس حلقههای میانی متشکل از جوانان متعهد، کاربلد، باسواد و انقلابی رقم نمیخورد.
🔸در همین راستا و با گره زدن ایمان و ابتکار و خلاقیت، گلزار و وادی رحمت را امتداد فرهنگی بخشید و مکانی سوت و کور و خلوت را به #مرکز_فرهنگی تبدیل نمود. توضیح بیشتر اینکه حلقههای میانی در یک معنا، ساختاری غیر رسمی جهت اتصال جامعه با دین و فرهنگ و ایدئولوژی هستند که در بستر فناوری های اجتماعی محقق میشوند.
🔸"شهیدانه" یک #فناوری_اجتماعی بود که با چینش و ترکیب درستی در لایه فرهنگی شهرستان خوی جانمایی شد و یک ایستگاه رشد ایمانی را جامه عمل پوشانید. فضایی برای مانور فرهنگ متعالی شهادت در پیچیدگی های مدرنیته مهیا نمود و سرعت زیست مدرن و فرهنگ مادی و دنیازده امروزی را در روزهایی از هفته به چالش کشید.
🔸نقشه بزرگ اون این بود که یاد خدا و عمل صالح و "معنویت در صحنه" و نه "معنویت در صومعه" و "سکولار" و "عاری از شریعت"، در ذهنیت اجتماعی تثبیت شود. در نگاه مصطفی و افرادی که برای فرهنگ شهدا عرق میریزند و هزینه میدهند، آلترناتیو و نسخه جایگزین برای زیست بدون خدا و زندگی سکولار امروزی، نزدیک شدن به شهدا و زندگی به سبک شهداست. تجربه لذت عمیق از زندگی بدون گناه و افسردگی و هیجانات آنی و در لحظه، در پرتو شهدا، شدنی و ممکن است. سایه شهدا برای زندگی بهتر و لذت عمیقتر بلند است.
🔸 و در آخر اینکه ممنونم از مصطفای عزیز و دوست داشتتی مرحوم(چه واژه نفس گیری) به پاس تمام عرق هایی که ریخت و دوندگی های بی منت و تحمل رشک برانگیزش در برابر ناملایمتی ها و پاپس نکشیدن هایش برای تثبیت فرهنگ شهادت در شهر.
🔸غبطه میخوریم به حالش و امیدوارم که مسئولین گرامی شهرمان یاد و نام این عزیز را در گرو حمایت از جوانان،اجتماعات و گروههای فرهنگی آتش به اختیار،مخلص و کاردان شهرمان دانسته و در جهت اعتلای دینداری در جامعه به الگوی حلقه های میانی توجه بیش از پیشی عنایت نمایند.
یادم نمیکنی و زیادم نمیروی، یادت بخیر یار فراموشکار من
✍علیرضامحمدلو
🆔@asre_tabyin
🔎 آیا تلفن همراه دانشآموزان را کندذهن کرده است؟
— گوشیهای همراه در مدارس سلاحهای حواسپرتیِ جمعی هستند
📍نتایج معروفترین آزمون سنجش توانمندی دانشآموزان در جهان نشان میدهد که طی چند سال گذشته عملکرد تحصیلی دانشآموزان در کشورهای مختلف تدریجاً ضعیف و ضعیفتر شده است. برخی گمان میکردند همهگیری کرونا و شرایط نامطلوب آموزش در آن دوره باعث این افت بیسابقه شده است، ولی تحقیقات اخیر نشان میدهند این سیر نزولی پیش از دورهٔ کرونا آغاز شده. آخرین گزارش برنامهٔ بینالمللی ارزیابی دانشآموزان، موسوم به پیآیاساِی، به #سه_دلیل گوشیهای همراه را مقصر اصلی داستان میداند.
🔖 ۱۰۰۰ کلمه
⏰ زمان مطالعه: ۶ دقيقه
📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید:
B2n.ir/w51475
🆔@asre_tabyin
🔎موضوع حجاب و سه کلیدواژه مهم
▫️موضوعی که تحت عنوان #حل_مساله یا مدیریت حجاب در جامعه مطرح می شود فارغ از شعار و شوآف این یا آن گزینه، ذیل #سه_کلید واژه بایستی راهبری شود:
1⃣ فرهنگ: تعیین کننده / #مکانیزم_اثر/ رهایی بخش
2⃣ اقتدار: تامین کننده/#پیام_امنیت / الهام بخش
3⃣ رسانه: تکمیل کننده/#تصویر_همراهی /آگاهی بخش
🔻پ.ن: تذکر لسانی، کنش فرهنگی، کار تبیینی همیشه در اولویت است. مظهر اقتدار هم در تقابل با خط فساد و ریل های فسادآفرین نه نقطه های فریب خورده است. اقتدار در واقع چترحمایتی برای کنترل تنش های احتمالی و حداقلی در عملیات تذکر لسانی و کارفرهنگی_تبیینی است.
🔸سلب تنش ها در چتر قانون است نه ایجاد تنش به نام قانون. تذکر ذیل امنیت با ضلع روایت در واقع تلاش می کند تا فضای اجتماعی را نسبت به فرهنگ حجاب به نفع و سمت مثبتی حساس کند.آنچیزی که جریان پنهانی درصدد بوده تا افکارعمومی را نسبت به این مقوله بی تفاوت یا در تقابل قرار دهد.
#طرح_نور
#حجاب
✍علیرضامحمدلو
🆔@asre_tabyin
🔎شورش عقلانیت علیه صهیونیسم در دانشگاههای آمریکا
🔸ماشین مدرنیته با سه ضلعی تکنولوژی، ساختار و دانش توانسته تمدنی را دست و پا کرده و میدانهای عینی و ذهنی و مجازی را به تسخیر خود در آورد. اما اتفاقی که بعد طوفان الاقصی و عملیات وعده صادق در #دانشگاههای_آمریکا رخ داده و هزاران استاد و دانشجو و ده ها دانشگاه در حمایت از #غزه به راهپیمایی و تجمع خیابانی دست زدهاند، یک مساله استراتژیک علیه منافع #صهیونیسم محسوب میشود که فصل نوینی را در ساحت افکارعمومی جهان بین الملل و ساختارهای دانشی چه بسا رقم بزند.
1⃣ لایه عینی و مداخله تکنوکراسی: جریان صهیونیستی آمریکا در این سطح نشان داده که مدیریت بحران را در تقابل با توده ها و افکارعمومی بهرحال بلد است. از جنبش وال استریت تا جنبش های اجتماعی و اقتصادی دیگری که در دهه ها و دوره های مختلف رخ داده و نهایتا با مشت آهنین و محرومیت ساختاری به زیر پوست شهر فروکش کرده است. ضمن اینکه با #صنعت_فرهنگ و سرگرمی و فناوری هالیوود و سینمای جادویی آمریکا، #سرکوبگری_رضایتمندانه به تعبیر گرامشی در دستور کار آمریکا برای مدیریت افکارعمومی قرار دارد. تکنوکراسی در این لایه اوج میگیرد و به تعبیر نیل پستمن به تکنوپولی(تسلط تکنولوژی بر فرهنگ) می انجامد.
2⃣ لایه مجازی و مداخله اینفوکراسی: در این سطح که اینفوکراسی یا #حکمرانی_اطلاعات و موج سوم تافلری نامیده میشود نیز حکمران فعلی جهان با وجود متا و ایکس و گوگل و آمازون و یوتیوپ و فیسبوک و...بدون شک صهیونیسم و آمریکاست. مبارزه در چنین سطحی نیز یک مدل تاکتیکی دارد و غیر از محدود و معدود نتایجی بایستی اذعان داشت که تابحال حداقل نتیجه جدی و عمیقی به نفع جبهه حق رقم نخورده است. کاستلز در کتاب شبکه های خشم و امید در عصراینترنت هم توصیفی از جنبش های مردمی مجازی در خاورمیانه و آفریقا ارائه میدهد که همانجا نیز مداخلهگری صهیونیسم جهانی در برآیند جنبش ها روشن است.
3⃣ لایه ذهنی(علمی) و مداخله بروکراسی: در این ساحت نیز با توجه به توسعه دانش و فناوری و بسط ید #عقلانیت_ابزاری، مدرنیته با نقاب پوزیتویسم و توسعه و اقتصاد بازار و ویترین بورس و بانک، اتاق های فکر و ذهن تصمیم ساز جوامع را تسخیر کرده و ساختارهای بروکراتیک را تقویت و بازتولید میکند. در واقع #نخبگان_جامعه را در خدمت بسط و توسعه انواع عقلانیت مدرن(ابزاری، ارتباطی،انتقادی) به کار میگیرد و تصویر جادویی و بیرقیب از ماشین مدرنیته را تکمیل میکند.
🔸اما آنچه که در بیش از ۴۰ دانشگاه معتبر و درجه یک آمریکا در حال رخ دادن است، حاکی از این واقعیت تلقی میشود که یک #جنبش_نخبگانی فارغ از پارادایم عقلانیت ابزاری و با راه اندازی تجمعات و راهپیمایی علیه رژیم کودک کش اسرائیل در قلب آمریکا شکل گرفته است.
🔸قفس آهنین و انحصار منحوس عقلانیت ابزاری بدست اساتید و شاگردانش ترک های جدی برداشته است. وقتی بینش و تمایلات انسان مدرن از مرزهای شخصی و انتفاعی فراتر رفت و حس ناسیونالیستی و نژادپرستی را هم پشت سر گذاشت و به یک #خود_تعمیمیافته رسید که برای حمایت از مظلوم پا به خیابان گذاشته و از عنوان ریاست دپارتمان فلسفه و هیات علمی دانشگاه کلمبیا و...هم عبور کند یعنی عقلانیت خودبنیاد به بن بست رسیده و #عقلانیت_مقدس و پارادایم نوینی درحال ظهور است.
🔸شورش علیه عقلانیت ابزازی چه بسا غیرمنتظره ترین نوع جنبش علیه صهیونیسم جهانی بود که در حال تحقق است و دیوارههای اومانیسم با روکش و بزک کنش عقلانی در حال فروپاشی است. بعد از #طوفان_الاقصی که افکارعمومی را در قلب لندن و پاریس و اروپا به خیابان ها کشانید، شاهد جنبش های نخبگانی بعد از عملیات #وعده_صادق هستیم که بیداری جهانی را به افق های بهتر و منسجم تری میتواند منتج کند ان شاالله.
✍علیرضامحمدلو
🆔@asre_tabyin
🔎"گناه فرشته" و تصویرسازیهای مسموم و متکثر
🔸سریالی که اخیرا در شبکه نمایش خانگی فیلیمو با کارگردانی #حامد_عنقا به نقطه پایان پخش رسید و چهرههای معروفی چون شهاب حسینی، امیر آقایی و لادن مستوفی و...به عنوان بازیگر حضور داشتند، از جهت تبادر یا ارتکازات ذهنی و حیث #تصویرسازی بسیار حائز اهمیت و قابل بررسی است. جدای از اینکه بحث مافیا را بصورت دراماتیک پشت حوادث اجتماعی به تصویر میکشد اما دلالت هایی انحرافی در پی دارد که بدون اسپویل داستان، به نکاتی اشاره میکنیم؛
1⃣ تصویرسازی ضعیف و غافلگیرشده از قانون: در این سریال آن چیزی که خیلی روشن است، ناتوانی قانون و مامور دستگاه قضا از دسترسی به مجرم و کشف و انهدام شبکه مافیاست. همیشه قانون یک یا چند قدم از جرم و خلاف عقب مانده و معمولا غافلگیر میشود و جریان تبهکار تا انتهای داستان به تور قانون نمیافتد و این جز ضعف و یاس برای جامعه نخواهد افزود و #اعتماد_به_قانون و قضا را تقلیل خواهد بخشید.
2⃣ سلطه سوفیسم وکالت و تولید یاس از اثبات حقیقت: برخی از وکلا در این سریال خرید و فروش میشوند و "متین دفتری" هم از وکلای بنام سریال اذعان می کند که "شغل ما ارتکاب جرم نیست بلکه آموزش چگونگی ارتکاب جرم است بگونهای که جرم تلقی نشود". برخی دیگر هم مهره های بقیه بوده و از اثبات حقیقت و پشت صحنههای ماجرا عاجزند و پیچیدگی های جرم باعث القای نوعی #سوفیسم و ناامیدی از امکان اثبات حقیقت در ذهنیت مخاطب میگردد که حتی وکیلهای متعهد نیز خودخواسته یا ناخودآگاه به عنوان مهره دیگران به بازی گرفته شده و ترسیم واقعیت میکنند.
3⃣ خلق زندان بیخطر و ملوس و تخطئه قانون: یکی از لوکیشن های پرتکرار و ویژه این سریال، زندان و خصوصا بند زنان است که بگونهای تصویرسازی شده که همه مجرمان انسان های بیچاره یا #اهل_کتاب و موسیقی و هنر و خیاطی و دلسوز هستند. اگرچه درصدی از مجرمان چنین هستند اما این تصویر پرتکرار جز به تعمیم و سپس تخطئه قانون نخواهد انجامید.
4⃣ جولان مافیا و بازی زرگری در خلق جرم: این پرده از ماجرا نیز نشان میدهد که پشت صحنه جرایم سنگین و قتل، چیزی جز بازی مافیا نیست. طرفین شاکی و متهم در یک نقشه بزرگتری باهم گلاویز بوده و امتداد دعواهای پشت صحنه، به کنش نمایشی روی صحنه به تعبیر اروین گافمن، ختم شده است. این خلق تصویر از جرایمی همچون قتل و سپس اعدام(خصوصا بعد اغتشاشات ۱۴۰۱) نیز #لنز_رادیکال و بدبینانهای را در تحلیل حوادث اجتماعی برای مخاطب القا کرده و #قرائت_رسمی از ماجرا را به چالش میکشد.
5⃣ کلیشه سازی منفی از حجاب و پوشش: #حجاب و چادر در این سریال در دوحالت مصرف میشود؛ یا در بند زندانیها و خصوصا موقع ملاقات و یا برای طبقه ضعیف و بدبخت جامعه که همسر متهم( زندانی متهم به قتل) و فرزند خدمه #عماد_بزرگ(رییس مافیا) باشد. این تصویرسازی نیز در قیاس با پوشش کاملا متفاوت طبقه برتر اقتصادی در ناخودآگاه اجتماعی نقش خواهد بست و به یک هبیتاس و ذهنیت ساخت یافته بدل خواهد شد.
6⃣ تصویر ابزاری یا مردانه از زنان جامعه: هایدگر به خوبی از جهان پساتکنولوژی به #جهان_تصویر تعبیر کرده است. آنچیزی که بعنوان نماد زن در این سریال، از فروزان و مانیا تا فرشته و مهتاب و دخترش و... به تصویر کشیده شد، چیزی جز ابزار و مهره دیگران نبود. در باکلاس ترین وضعیت نیز ضمن حفظ شان ابزاری زن در این اثر، تردد با موتور و صرف #سیگار و تمرین بوکس در موقع عصبانیت و ادبیات تند و روابط مردانه بود که به چشم میآمد.
7⃣ توجیه مدل ارتباطی آزاد و فرازناشویی و بیثباتی خانواده: ارتباط مهتاب و نوید به بهانه وکالت و #فلش_بکهای_عاطفی که رد و بدل میشود و همچنین ارتباط حامد و فرشته با چاشنی رویاپردازی که در نهایت به فروپاشی روابط خانوادگی حامد و مهتاب انجامید اما دلیلش بخاطر بحث #وکالت_زیگزاگی برای متهم و شاکی، مصادره شد. همچنین روابط ریلکس و همیشگی و صمیمی مشفق با همسر و دختر حامد، مدل ارتباطی ویژهای را طرحریزی یا تثبیت میکرد که در عرف دینی و حتی امروزی اکثر خانواده های ایرانی پذیرفته و قابل تعریف نیست.
🔻نکته آخر اینکه عنوان #گناه_فرشته القای دوپهلو و پارادوکسیکالی را یدک میکشد که حاکی از دیدگاه خاص کارگردان و نویسنده سریال به حوادث میتواند باشد. ضمن اینکه عبارتی را که در تمام قسمت های سریال در ابتدا تحت عنوان "بی ارتباطی این ماجرا به حوادث ۱۴۰۱" سرمشق میکند، حاوی القا یا #تداعی_وارونه ای است که محل تامل است!
#فیلیمو
#نقد_فیلم
#نقد_سریال_گناه_فرشته
✍علیرضامحمدلو
🆔@asre_tabyin