باسم الله
#با_شیفتگان_نهج، شماره 2
🌸🌷🌻🌾🍃🌴🌛
ابن ابی الحدید و پندپذیری عجیب از کلام علی ع
ابن ابی الحدید در شرح #خطبه221 نهج البلاغه می نویسد: «سوگند به آن کسی که همه امتها به او سوگند یاد میکنند، از پنجاه سال پيش تا كنون بيش از هزار بار اين خطبه را خواندهام و هر بار که آن را خواندهام، در جانم بيم و خوف و موعظه عمیقی پديد آمده، در دلم هراسی شگرف پدیدار شده و بر تمام پیکرم لرزه افتاده است!
چه بسيار گويندگان، واعظان و فصيحان بزرگی كه در اين موضوع (مرگ) سخن گفتهاند و من بر گفتههاى آنان دست یافته و آن را خواندهام! اما هيچ كدام از آنها نظير اين تأثير را بر من ننهاده است! شاید اين تأثیرگذاری ریشه در عقيدهی راسخی که من به گوينده اين سخن دارم، داشته باشد! شاید هم بدان سبب باشد كه علی ع به عنوان گوينده این سخن نیتی خالص، يقينی استوار و اخلاصی پاک داشته و همین امر موجب شده که تأثير گفتارش در نفوس بيشتر و نفوذ موعظهاش در دلها رساتر شود!
#تاثیر_کلام_علی
#ابن_ابی_الحدید
#فصاحت
#اعجازتاثیری
@banahjolbalaghe
بسم الله
#با_معارف_نهج، شماره 9 🌾🌴🍃🌻☘🌛
مَنش مدیران عالی نظام اسلامی
#نامه27: وَ اعْلَمْ يَا مُحَمَّدَ بْنَ أَبِي بَكْرٍ أَنِّي قَدْ وَلَّيْتُكَ أَعْظَمَ أَجْنَادِي فِي نَفْسِي أَهْلَ مِصْرَ فَأَنْتَ مَحْقُوقٌ أَنْ تُخَالِفَ عَلَى نَفْسِكَ وَ أَنْ تُنَافِحَ عَنْ دِينِكَ... و لَا تُسْخِطِ اللَّهَ بِرِضَا أَحَدٍ مِنْ خَلْقِه...
🌾🌺💐🍃🌺
ای محمد بن ابی بکر بدان که من تو را به حکمرانی اهالی مصر، که از نظر من بزرگترین لشکرم هستند، برگزیدهام برای همین هم شایسته است با نفست مخالفت بکنی، و از دینت دفاع بکنی ... و برای جلب رضای هیچ کس خدایت را خشمگین نکنی...
در سطوح مديريت، مدیران را به مدیران عالی، مدیران میانی و مدیران عملیاتی تقسیم میکنند. این سطح بندی برای تعیین شرح وظایف مدیران تفکیک مناسبی است و میزان کارآیی و اثربخشی آن باید در دانشهای تخصصی مربوطه بررسی و نقد شود.
به نظر میرسد در شیوه حکمرانی امام علی ع پیش از این سطح بندی، ظاهرا سطوح مدیریتی به دو سطح عمده تفکیک میشده است:
سطح نخست، مدیران عالی که با توجه به توانایی و تخصصشان، از بین نیروهای ارزشی انتخاب میشدند و شرط اصلیشان برخوردای از دغدغه دینی و رعایت ارزشها بود.
سطح دوم، مدیرانی بودند که با اقتضائات تخصصی و شغلیشان پست و مقامی را به دست میگیرند و به علت فقدان نیروی کافی، این حساسسیتها درباره همهی آنها اعمال نمیشد.
توصیههایی مانند توصیهای که امام ع درباره دادن حقوق کافی به قضات کردهاند تا به وسیله حقوق کافی از دام تطمیع نجات یابند(#نامه53)، مربوط به مدیران سطح دوم است اما درباره مدیران سطح نخست توصیه ویژهای دارند. برای مثال به محمد بن ابی بکر فرمودهاند: که تو چون از طرف من به مدیریت مهمترین استان گماشته شدهای، شایسته است که چند چیز را رعایت کنی:
یکی اینکه با نفست مخالفت بکنی؛
دوم آنکه در برابر هجومهایی که به دینت میشود، از دینت دفاع بکنی؛
سوم آنکه خدایت را برای رعایت خوشنودی هیچ احدی، خشمگین نکنی.
نکته:
#فا عاطفه در جمله «أَنِّي قَدْ وَلَّيْتُكَ أَعْظَمَ أَجْنَادِي فِي نَفْسِي أَهْلَ مِصْرَ فَأَنْتَ مَحْقُوقٌ...» نشان میدهد که «منصوب بودن از سوی علی ع برای یک حکمرانی مهم» موجب میشود که رعایت این سه توصیه الزامی شود.
#سطوح_مديريت
#ارزشها
#قضات
#مدیران_عالی
@banahjolbalaghe
بسم الله
#بازیباییهای_نهج، شماره3:
🌾🍃🌻🌴🍃🌻🌴
#خطبه207 :
امْلِكُوا عَنِّي هَذَا الْغُلَامَ لَا يَهُدَّنِي فَإِنَّنِي أَنْفَسُ بِهَذَيْنِ يَعْنِي الْحَسَنَ وَ الْحُسَيْنَ (عليهما السلام) عَلَى الْمَوْتِ لِئَلَّا يَنْقَطِعَ بِهِمَا نَسْلُ رَسُولِ اللَّهِ (صلى الله عليه و آله و سلم)
جلوی این جوان(امام مجتبی ع) را بگیرید تا مرا (با مرگ خویش) درهم نشکند که من [نسبت به از دست دادنِ] این دو (حسنین) بخیل هستم چون با [از دست رفتنِ] اینها نسل پیامبر ص قطع میشود.
👈👈شناسنامه خطبه:
در جنگ صفین، امام حسن(ع) بی مهابا بر لشکر دشمن میتاخت. حضرت امیر(ع) که بر جان حجت پس از خویش بیمناک شده بودند، فرمودند: «امْلِكُوا عَنِّي هَذَا الْغُلَامَ لَا يَهُدَّنِي» یعنی
سید رضی گفته است که « امْلِكُوا عَنِّي هَذَا الْغُلَامَ» از عالیترین و فصیحترین کلمات است.
👈عنصر زیباشناختی:
مجاز مرسل در لفظ املکوا/ ظرافت خیره کننده در کاربست حرف «عن»/ مجاز در تعبیر «انفس»
👈مجاز جمله اول:
هر مولایی میتواند مملوک خویش را از انجام عملی منع کند یعنی مالکیت، سبب ممانعت و جلوگیری از انجام عمل است. در این کلام شریف، سبب (املکوا) ذکر شده ولی مسبب (جلوگیری از ورود به کانون خطر) اراده شده است (مجاز مرسل) و از همینجاست که «املکوا»، متضمن معنای "دور کردن امام حسن(ع)" از حضرت امیر(ع) - که در خط مقدم کارزار قرار داشتند- است.
👈مجاز در جمله دوم:
کلمه «انفس» به معنای بخل ورزیدن است. حضرت میخواستند شدت علاقه خود به «بقای عمر حسنین ع» را بیان کنند، فرمودند: «انفس بهذین علی الموت» (من به مرگ این دو جوان خیلی بخیل هستم) مجاز در اینجا رخ داده است که «بخل ورزیدن» که مربوط به مال است ذکر شده ولی «شدت علاقه به بقای حسنین ع» اراده شده است.
👈تعلیل در جمله سوم:
امام ع با اعزام فرزند دیگرشان، محمدبن حنفیه، به نقاط حساس جنگ مشکلی نداشتند اما از اعزام حسنین ع خودداری میکردند، چون مامور بودند که نسل رسول الله را حفظ کنند(لِئَلَّا يَنْقَطِعَ بِهِمَا نَسْلُ رَسُولِ اللَّهِ صلى الله عليه و آله و سلم)
سرانجام همان کسانی در روز عاشورا خنجر به حنجر حسین ع نهادند که این سخن را در صفین از علی ع شنیده بودند....! لعنة الله علی القوم الظالمین!
.
#مجاز
#امام_حسن ع
#امام_حسین ع
#عاشورا
#صفین
@banahjolbalaghe
خم شد گذاشت روی زمین گوشواره را
تا قدری التیام دهد گوش پاره را
آتش گرفته گوشه ی دامان کوچکش
آبی نبود چاره کند این شراره را
ازخیمه های سوخته تا گود قتلگاه
هاجرشد و دوید به هرسو اشاره را
باران تازیانه و سیلاب سیلی ، اشک
تاریک کرده بود نگاه ستاره را
ازحال رفت ، بوته ی خاری پناه شد
درخواب دید کودکی و گاهواره را
درخواب دید رفته مدینه وتشنه نیست
لب جمع کرد خوردن آبی دوباره را...
زینب تمام همسفران را ردیف کرد
گم کرده بود دخترچندم ... شماره را ؟
شاعر: پروانه نجاتی.
@banahjolbalaghe
بسم الله
به مناسبت سالروز شهادت امام سجاد ع
یادگار بزرگ امام سجاد ع (صحیفه) از نگاه دیگران (1) 👇
👈علامه طنطاوی مفتی اسکندریه مصر
آيت الله مرعشي نجفي مينویسد: نسخهاي از صحيفه را براي مطالعه علّامه طنطاوي صاحب تفسير معروف و مفتي اسکندريّه فرستادم. وی خبر وصول صحيفه را براي من نوشت و در برابر اين هديهی گرانقدر از من سپاسگزاري نمود و در تمجيد و تحميد از اين نسخه بسيار سخن گفت تا آن که گفت:
نامه گرامي مدّتي پيش به ضميمه کتاب صحيفه از کلمات امام زاهد اسلام علي زين العابدين بن امام حسين شهيد، ريحانهی مصطفي رسيد. ...آن را کتابي يگانه يافتم که مشتمل بر علوم و معارف و حکمتهایي است که در غير آن يافت نميشود. از بدبختیهای ما این است که تا کنون بر این اثر قیّم و ماندگار که از میراثهای نبوت و اهل بیت است دسترسی نداشتیم؛ من هر چه در آن تأمل کردم دیدم از کلام مخلوق فراتر و از کلام خالق فروتر است... علامه طنطاوی در ادامه تصمیم میگیرد که خود شرحی بر این کتاب گرانسنگ بنویسد هر چند ظاهرا توفیق این امر را نیافته است.
#مناسبتی شماره 4
#امام_سجاد ع
#صحیفه_سجادیه
#طنطاوی
@banahjolbalaghe
بسم الله
به مناسبت سالروز شهادت امام سجاد ع
یادگار بزرگ امام سجاد ع (صحیفه) از نگاه دیگران(2)👇
👈نمایندهي پاپ بندیکت: آرزوی قرائت صحیفه در مراسمهای واتیکان! 😯
نمایندهي پاپ بندیکت در امور فرهنگی و هنری که از مشاوران بسیار نزدیک پاپ و کشیشی فرهیخته است در ضیافت شامی که مترجم صحیفهي سجادیه (ع) (به زبان فرانسوی) نیز در آن حاضر بود کتابی را به صورت امانت طلب کرد که پیش از خواب بخواند. مترجم صحیفه فرصت را غنیمت شمرد و ترجمهی فرانسوی صحیفه را در اختیار او نهاد، مترجم میگوید:
صبحِ فردا دیدم دعای امام (ع) تأثیر خود را بر او نهاده و او که فقط فرصت مطالعهي سه دعا را داشت تا صبح بسیاری از دعاهای صحیفه را خوانده و لذتی عمیق را تجربه كرده است. با این حال وقتی دیدم خیلی مشتاق است نسخهای از کتاب را داشته باشد آن را به او دادم او نیز بسیار خوشنود شد و گفت: شايد در آينده اي نزديک، فرصتي پيش بيايد تا ما بتوانيم صفحاتي از صحيفه را در واتيکان، براي شنوندگانمان قرائت کنيم. سپس پيشنهاد کرد که مترجم، اين کتاب را به زبان ايتاليايي نيز ترجمه کند...
(گزارشي از ترجمه فرانسوي صحيفه سجاديه، فريده مهدوي دامغاني مجله سفينه شماره 9)
#مناسبتی شماره 5
#امام_سجاد ع
#صحیفه_سجادیه
#واتیکان
#پاپ
@banahjolbalaghe
بسم الله
به مناسبت سالروز شهادت امام سجاد ع
یادگار بزرگ امام سجاد ع (صحیفه) از نگاه دیگران(3) 👇
👈یک كاتوليك متعصب : هر روز به جای دعاهای انجیل صحیفه میخوانم!😯
آنه ماری شیمل مترجم آلمانی صحیفهي سجادیه نيز در خاطرات ایام ترجمهی کتاب صحیفه دربارهی خانم بسیار فاضلی که کاتولیکی مؤمن و راسخ العقیده بوده میگوید:
او وقتی فهمید که من دعاهای اسلامی را ترجمه میکنم، دلگیر شد و اعتراض كرد که مگر در کتب مقدس خودمان چه کمبودی داشتیم که تو به ادعیه اسلامی روی آوردهای!؟ وقتی کتابم چاپ شد یک نسخه برای او فرستادم. یک ماه بعد در یک تماس تلفنی به من گفت: صمیمانه از هدیه این کتاب متشکرم، زیرا هر روز به جای دعا آن را میخوانم.
( مجله پیام زن، فروردین 1381، شماره 121 ص 32)
#مناسبتی شماره 6
#امام_سجاد ع
#صحیفه_سجادیه
#آنه_ماری_شیمل
@banahjolbalaghe
بسم الله
به مناسبت سالروز شهادت امام سجاد ع
یادگار بزرگ امام سجاد ع (صحیفه) از نگاه دیگران(4)👇
👈شگفتی زبانکاو فلسطینیتبار از "دقیق بودن زبان صحیفه در واژهگزینی"
معنای واژههای عربی زوایای پنهانی دارد. وقتی کلمهها در جملههای علی بن الحسین (ع) به کار میروند همهی پنهانترین و دیریابترین زوایای معنای کلمه نیز آشکار میشود! این امر نشانهی توانایی شگفتآور امام در یافتن روابط کمتر توجه شدهی کلمهها است.
دکتر عبدالکریم اشتر، ادیب برجستهی معاصر ـ که وقتی کلمههای عربی را در جملههای امام (ع) تماشا کرده از آشکار شدن ظرفیتهای ناشناخته یا کمتر توجه شدهی کلمههای عربی در شگفت آمده است ـ مینویسد:
«از نظر واژگان عربی و فقه اللغه و با توجه به عظمتی که ثروت لغوی صحیفه دارد میتوان صحیفه را کارگاهی دانست که انسان در آن کارگاه میآموزد چگونه میشود کلمهها را در جایگاه شایستهی خودشان همراه با مماثلها و متضادهایشان به کار برد.»
وی سپس به عنوان نمونهای از این کاربردهای زیبا که به شناخت ظرفیت معنای کلمهها کمک میکند این دعا را مثال میزند:
«اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، وَ أَبْدِلْنِي مِنْ بِغْضَةِ أَهْلِ الشَّنَآنِ الْمحَبَّةَ، وَ مِنْ حَسَدِ أَهْلِ الْبَغْيِ الْمَوَدَّةَ، وَ مِنْ ظِنَّةِ أَهْلِ الصَّلَاحِ الثِّقَةَ، وَ مِنْ عَدَاوَةِ الْأَدْنَيْنَ الْوَلَايَةَ، وَ مِنْ عُقُوقِ ذَوِي الْأَرْحَامِ الْمَبَرَّةَ، وَ مِنْ خِذْلَانِ الْأَقْرَبِينَ النُّصْرَةَ، وَ مِنْ حُبِّ الْمُدَارِينَ تَصْحِيحَ الْمِقَةِ، وَ مِنْ رَدِّ الْمُلَابِسِينَ کَرَمَ الْعِشْرَةِ، وَ مِنْ مَرَارَةِ خَوْفِ الظَّالِمِينَ حَلَاوَةَ الْاَمَنَةِ الْاَمَنَةِ»
توضیح درباره شخصیت ادبی دکتر اشتر👇:
رئیس دانشکدهی ادبیات عربی دانشگاه دمشق، عضو فرهنگستان ادبیات عرب کشور سوریه، عضو "جمعية النقد الأدبي في اتحاد الكتاب العرب"
در سال 2007 به افتخار تألیف کتاب "المختار من كتاب الاعتبار لأسامة المنقذ" جایزهي ادبی ابن بطوطه را دریافت کرد.
در حدود سی کتاب در ادبیات عربی تألیف کرده است مانند «نصوص مختارة من الأدب العربي الحديث»، «معالم في النقد العربي الحديث»، «دراسات في أدب النكبة»، «التعريف بالنثر العربي»، «نافذة مفتوحة ... مفردات من أدب المقالة و الخاطرة و الحديث»، «العربية في مواجهة المخاطر» و ...
#مناسبتی شماره 7
#امام_سجاد ع
#صحیفه_سجادیه
#عبدالکریم_اشتر
@banahjolbalaghe
بسم الله
#بازیباییهای_نهج، شماره4:
🌾🍃🌻🌴🍃🌻🌴
#حکمت443
امام ع وقتی خبر شهادت مالک اشتر را دریافت کردند، در رثای او فرمودند: «مَالِكٌ وَ مَا مَالِكٌ وَ اللَّهِ لَوْ كَانَ جَبَلًا لَكَانَ فِنْداً وَ لَوْ كَانَ حَجَراً لَكَانَ صَلْداً لَا يَرْتَقِيهِ الْحَافِرُ وَ لَا يُوفِي عَلَيْهِ الطَّائِر».
(مالك، چه مالكى! به خدا قسم اگر كوه بود، كوهى عظیم ( یا منفرد) و اگر سنگ بود، سنگى سخت میبود، كه هيچ رونده چالاك بر قلّه آن بالا نرود و هيچ پرندهاى به اوج آن نرسد).
👈👈👈👈توضیح: "فِند"را به عظیم و نیز منفرد معنا کرده اند. کوه منفرد به خاطر تمایز و برجستگی بسیار آشکارش، عظمت و شکوهی خاص دارد که اگر در کنار کوههای دیگر قرار میگرفت شکوهش با این آشکاری و برجستگی دیده نمیشد. این احتمال نیز وجود دارد که منظور حضرت آن باشد که مالک همانگونه که انسانی خاص و متمایز است، اگر کوه میشد نیز خاص و جدا از سایر کوه ها می بود.
😧در شناخت جایگاه مالک اشتر باید به این نکته مهم توجه داشت که امام او را با یکی از اوصاف خودشان ستودهاند!! ایشان در خطبه شقشقیه، در مورد خودشان میفرمایند: «و لا یرقی إلیَّ الطیر» (#خطبه3) یعنی هیچ پرنده ای به بلندای من نمیتواند برسد. مالک را هم با همین وصف (وَ لَا يُوفِي عَلَيْهِ الطَّائِر)
#مالک_اشتر
@banahjolbalaghe
بسم الله
#با_مترجمان_نهج، شماره 7
🌾🌺💐🌺🍃
👈#کلمه_العفة (شماره 2)
چنانکه گذشت (#با_مترجمان_نهج، شماره 6) کلمه عفّت در عربی به معنای "خودداری از هر عمل قبیح" ولی در فارسی به معنای پاکدامنی و خودداری از گناهان جنسی به کار میرود. در متن نهج البلاغه کلمه عفت یا مشتقات آن به معنای عربی خودش به کار رفته و نباید به معنای عفیف فارسی (که اخص از آن است) برگردانده شود. نمونههای زیر را مرور میکنیم👇👇👇:
👈یکم) أَجْسَادُهُمْ نَحِيفَةٌ وَ حَاجَاتُهُمْ خَفِيفَةٌ وَ أَنْفُسُهُمْ عَفِيفَةٌ (#خطبه193)
[انسانهای متقی] پیکرهایشان لاغر خواستههایشان اندک و جانهایشان "ترک کننده هر عمل زشتی" است.
متاسفانه بسیاری از مترجمان عفیفه را که به معنای ترک کننده هر عمل قبیح است، به معنای پاکدامنی (که ترک فقط نوع خاصی از عمل قبیح است) برگرداندهاند. 😯
👈دوم) مَا الْمُجَاهِدُ الشَّهِيدُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ بِأَعْظَمَ أَجْراً مِمَّنْ قَدَرَ فَعَفَّ... (#حکمت473)
مجاهدی که در راه خدا شهید میشود از کسی که بتواند [عمل قبیحی انجام بدهد] ولی [از آن] خودداری بکند اجرش عظیمتر نیست.
کلمهی «عفَّ» در اینجا به معنای خودداری از هر عمل قبیحی است که توسط مترجمان به پاکدامنی برگردانده شده است. 😧
👈سوم) أَلَا وَ إِنَّ إِمَامَكُمْ قَدِ اكْتَفَى مِنْ دُنْيَاهُ بِطِمْرَيْهِ وَ مِنْ طُعْمِهِ بِقُرْصَيْهِ أَلَا وَ إِنَّكُمْ لَا تَقْدِرُونَ عَلَى ذَلِكَ وَ لَكِنْ أَعِينُونِي بِوَرَعٍ وَ اجْتِهَادٍ وَ عِفَّةٍ وَ سَدَاد (#نامه45)
بدانید که امامتان از دنیای خودش به دو قطعه لباس کهنه و از خوراکش به دو قرص نان اکتفا کرده است. بدانید که شما نمیتوانید چنین باشید ولی مرا با ورع و اجتهاد و عفت و سداد یاری کنید.
چنانکه پیشتر بررسی شد (#با_مترجمان_نهج، شماره 2) اجتهاد همان عبادت فراوان (کوشش در عبادت) است که متاسفانه مترجمان آن را به تلاش و کوشش برگرداندهاند!! و عفت نیز به معنای پرهیز از هر عمل قبیحی است که مترجمان آن را به پاکدامنی برگرداندهاند😦
#کلمه_عفت
#کلمه_اجتهاد
@Banahjolbalaghe
بسم الله
#با_شیفتگان_نهج، شماره 3
🌻🌾🍃🌴💐🌷🌸🌾🌛🌝
تحدی ابن ابی الحدید با کلام علی ع
ابن ابی الحدید در شرح #خطبه221 نهجالبلاغه پس از نقل بخشی از سخنان حضرت امیر(ع) این ضربالمثل را یاد آورد میشود: «اى شترمرغ يا درست پرواز كن يا بال مگشا»
سپس میگوید: هر واعظی که ميخواهد در دل مردم خوف بیفکندو سنگ خاراى دلشان را جلا دهد و بى ارزشى دنيا را برایشان بيان كند، یا اين چنين موعظهای فصیح و رسا بياورد یا سكوت كند كه سكوت، پوشانندهی عيب است و خاموشى بهتر از سخنی است كه گوينده اش را رسوا سازد. 😯
سپس میگوید: «هركس به اين بخش از #خطبه221 بنگرد باور میکند که معاويه راست گفته آنجا که درباره على عليه السلام گفته: «به خدا سوگند هيچ كس جز علی فصاحت را در میان قريش رواج نداده است». 😧
نکته:
به نظر میرسد ابن ابی الحدید با این سخن مولا، تحدی کرده و سزای هماوردان را هم از پیش تعیین کرده و پیش بینی کرده است که هماوردان جز رسوایی و بیآبرویی چیزی به دست نیاورند!
#ابن_ابی_الحدید
#تحدی
#معاویه
@Banahjolbalaghe