eitaa logo
کانال براهین پاسخگویی به شبهات مذهبی وسیاسی روز
3.5هزار دنبال‌کننده
14.5هزار عکس
5.6هزار ویدیو
122 فایل
ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهات‌مذهبی وسیاسی روز در ایتاء http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521 کانال《 براهین @barahin آیدی مدیر @Sotoudeh2
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از یا عزیز زهرا
💬رسانه مستقل 👈 حجره انقلاب 🌀 جناب آقای اعرافی! قطعا اگر شما درباره کرونا، بی‌آبی، صلح جهانی، تأمین اجتماعی، خدمات شهری، محیط‌زیست، اقتصاد و.. اظهارنظر نکنید هیچکس گلایه‌مند نمی‌شود، اما وقتی در وظیفه اصلی‌تان قصور یا تقصیری صورت می‌گیرد، باید مورد انتقاد قرار بگیرید. 🔸حضور همزمان شما در جامعه مدرسین، امامت جمعه قم و میبد، شورای عالی حوزه‌ها، مجلس خبرگان، شورای نگهبان و ریاست مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه؛ اجازه نمی‌دهد که هیچکدام از این مسؤولیتها را به نحو بایسته و شایسته به انجام برسانید. 🔻البته این انتقاد مخصوص شما نیست و در دست گرفتن مناصب مهم حکومتی توسط یک نفر، سنتی غیر قابل تغییر در نهادهای دینی است. 🔹امیدواریم جنابعالی با استعفا از سایر مسؤولیتها و تمرکز بر روی حوزه‌های علمیه کشور و استفاده از نظرات دلسوزان واقعی حوزه، زمینه تحقق امام خامنه‌ای از حوزه‌ها(ساماندهی امر ، تحول در درسی، کاهش تحصیلی، بهبود وضعیت طلاب، ارتقای سطح در مدارس علمیه، ایجاد تحولی اساسی در میان مدارس علمیه، شناسایی و حمایت ویژه از حوزوی، ترمیم و تحکیم روحانیت در جامعه و..) را فراهم کنید. 🔸بدون شک افراد جوان و توانمند زیادی در کشور هستند که با حضور در مناصب گوناگون نگذارند خلأ حضور شما احساس شود. ✅صدای انقلاب را از اینجا بشنوید
هدایت شده از یاسریع الرضا
این متن هم نه از جانب انقلابیون هست و نه به عنوان نقد. این متن تکرار حرف منافقین و نمونه بارز لجن پراکنی، تخریب و توهین شخصیت های نظام هست... انتصاب آقای اعرافی در شورای نگهبان هم با اشراف و درایت رهبری به سوابق علمی و اخلاقی ایشان انجام شد👇 بسم الله الرحمن الرحیم حجت‌الاسلام والمسلمین جناب آقای حاج شیخ علیرضا اعرافی دامت توفیقاته با توجه به فقدان مرحوم آیت الله حاج شیخ محمّد مؤمن(ره) در مجموعه فقهای محترم شورای نگهبان، جنابعالی را بجای ایشان به استناد اصل نود و یکم قانون اساسی به عضویت آن شورای محترم منصوب می‌کنم. دوام توفیقات شما را از خداوند متعال خواستارم. (سیّدعلی خامنه‌ای) ۲۴ تیر ۱۳۹۸ این متن نامه رهبری هم به آقای اعرافی در مورد تشکیل ترویج و ارتقاء سند الگوی اسلامی... دلالت بر تایید عملکرد ایشان از طرف رهبری دارد👇 «از مدیریت محترم حوزه های علمیه به خاطر این جریان سازی مبارک و محصول با ارزش آن صمیمانه قدردانی شود. آماده به کار بودن نیروهای فکری در حوزه های علمیه در عرصه اندیشه ورزی و چه در مرحله ی تحقق بخشیدن به الزامات عملی این حرکت گسترده، مژده ی بزرگی است که خدای کریم و علیم را باید به خاطر آن سپاسگزاری کرد» ۲۷/۱۲/۹۸ ✍ 🔵🔴🔵 ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهات‌مذهبی وسیاسی روز در ایتاء👇 http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521 کانال《 براهین 》👈 @barahin
هدایت شده از یاسریع الرضا
هدایت شده از گل رز سرخ
🌹سلام مدیران محترم ببخشید لطفا جواب این متن متناقض و شبهه دار رو میفرماین ممنون میشم
هدایت شده از گل رز سرخ
میگن قدیما حیاطها درب نداشت اگر درب داشت هیچوقت قفل نبود... میدونید چرا قدیمیا اینقدر مخلص بودند؟ چرا اينقدر شاد بودن؟* چرا اينقدر احساس تنهايی نميكردند؟ چرا زندگيها بركت داشت؟ چرا عمرشون طولانی بود؟... چون تو کتاب ها دنبال ثواب نمیگشتند که چی بخونند ثواب داره، دنبال عمل کردن بودند. فقط یک کلام میگفتند: خدایا به داده‌هایت شکر. نمیگفتند تشنه رو آب بدید ثواب داره میگفتند آب بدید به بچه که طاقت نداره موقعی که غذا میپختند، نمیگفتند بدیم به همسایه ثواب داره، میگفتند بو بلند شده همسایه میلش میکشه ببریم اونا هم بخورن. موقعی که یکی مریض میشد نمیگفتن این دعا رو بخونی خوب میشی، میرفتن خونه طرف ظرفاشو می‌شستن جارو میزدن، غذاشو می‌پختن که بچه هایش غصه نخورن اول و آخر کلامشون رحم و مهربانی بود. به بچه عیدی می‌دادند، میگفتن دلشون شاد میشه به همسایه میرسیدن میگفتن همسایه از خواهر و برادر به آدم نزدیکتره... خدایا قلب ما را جلا بده که تو کتاب ها دنبال ثواب نگردیم خودمان را اصلاح کنیم و با عمل کردن به ثواب برسی نه فقط با خواندن دعا... مهربان باشیم محبت کنیم بی منت... خدایا عاقبت بخیرمان کن 🙏
هدایت شده از یاسریع الرضا
عجب استدلالی؟!!! قدیم هم دعا میکردند و هم کمک... سیره اهل بیت علیهم السلام هم اینطور بود که هم دعا میکردند و هم به دنبال چاره بودند، نه اینکه بشینن تو خونه و دعا کنند، و نه اینکه برن دنبال چاره ولی دعا و توسل نکنند... دعا و عمل دو بال پرواز مومن هست، هم باید عمل صالح انجام داد: .... .... ... استقامت، اطاعت، عمل به دستورات الهی و هم اینکه دعا کرد: .... .... ... پس هردو بال برای پرواز در عالم ملکوت نیاز هست، نه بدون عمل میشه به مقصد رسید و نه بدون دعا و توسل. ✍ 🔵🔴🔵 ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهات‌مذهبی وسیاسی روز در ایتاء👇 http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521 کانال《 براهین 》👈 @barahin
هدایت شده از یاسریع الرضا
هدایت شده از یاعلی
چرا مراجع برای افرادی که ناخن مصنوعی میزارن میگن غسل جبیره ای قبوله الان شخصی میگه چون غسل جبیره درسته من هم میخواهم ناخن مصنوعی بزارم در جوابش چی بگیم
هدایت شده از یاسریع الرضا
❌کاشت ناخن طبق نظر همه مراجع کاشتن ناخن در صورتی که قابل برداشت باشد اشکال ندارد اما در صورتی که قابل برداشت نباشد همه مراجع به جز آیت‌الله خامنه‌ای که این عمل را به خودی خود، بدون اشکال می‌دانند، جایز نمی‌دانند. امام خمینی‌ (ره) پرسش: آیا می‌شود با ناخن کاشته شده نماز خواند؟ پاسخ: نماز خواندن با ناخن کاشته، اشکال ندارد؛ ولی وضو که مقدمه نماز است و نمی‌شود بدون وضو نماز خواند، باید صحیح باشد. بنابراین، کسی که ناخن کاشته، یعنی ناخن چسبانده، وضویش صحیح نیست. در نتیجه، اگر با وضوی باطل نماز بخواند، نمازش صحیح نیست. حال اگر خانمی ناخن کاشت و در موقع نماز می‌خواهد نماز بخواند، باید برای وضو ناخن‌ها را بردارد و وضو بگیرد. اگر به طوری چسبیده که قابل برداشتن نیست یا با مشکلاتی همراه است، باید وضوی جبیره نیت کند و با وضوی جبیره نمازش را بخواند. در این صورت، نمازش صحیح خواهد بود. (امام خمینی، توضیح المسائل، شرط سیزدهم از شرایط وضو). حضرت آیت‌الله خامنه‌‌ای پرسش: آیا غسل و وضو با ناخن کاشته شده صحیح است یا اشکال دارد؟ آیا این نوع ناخن زینت محسوب می‌شود؟ پاسخ: کاشت ناخن با فرض صدق زینت باید از نامحرم پوشیده شود. تشخیص زینت بودن یا نبود موکول به نظر عرف جامعه است. (استفتاء کتبی از دفتر آیت‌الله خامنه‌ای) در صورت کاشت ناخن برای وضو و غسل باید مانع و لو به صرف هزینه ممکن- برطرف شود و در صورتی که برطرف کردن آن ممکن نیست یا مشقت غیرقابل تحمل دارد باید وضو جبیره‌ای بگیرد. در فرض سؤال کاشت ناخنی که قابل کندن نیست مانع است. بنا بر این وضو و غسل باطل است. مگر این که شخص غسل و وضو را به صورت جبیره انجام بدهد که در این صورت و ضو و غسلش صحیح است و کیفیت غسل و و ضو جبیره در رساله عملیه ذکر شده به آنجا مراجعه شود و چون خود ناخن جبیره است دست تر روی جبیره کشیده می‌شود. (آیت‌الله خامنه ای، استفتائات واحد پاسخ به سؤالات جامعة الزهراء باب وضو، ص 19) نه اینکه روی جبیره شسته شود. آیت‌الله مکارم شیرازی پرسش: آیا کاشت ناخن مصنوعی که سطح ناخن را می‌پوشاند و قابل رشد است مانع وضو است؟ آیا زینت محسوب می‌شود؟ پاسخ: کاشت ناخن مانع رسیدن آب به عضو می شود و وضو و غسل با آن باطل است. (سایت آیت‌الله مکارم شیرازی، سؤال 9) به نظر آیت‌الله مکارم کاشت ناخن در صورت ضرورت اشکال ندارد. در هر صورت اگر کسی ناخن مصنوعی بکارد، در صورت امکان می‌بایست برای وضو و غسل ناخن مصنوعی را بردارد، اما اگر برداشتن آن ممکن نباشد یا موجب حرج و سختی غیرقابل تحمل باشد، به صورت جبیره‌ای وضو و غسل را انجام دهد (یعنی روی ناخن مصنوعی دست تر بکشد) وضو و غسل صحیح است. (آیت‌الله مکارم، استفتائات واحد پاسخ به سؤالات جامعةالزهرا، جزوه غسل، صفحه 16 و 18) چنین ناخنی در مورد سؤال پیش گفته زینت محسوب نمی‌شود. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات جامعةالزهراء) آیت‌الله سیستانی پرسش: حکم غسل و وضو با ناخن کاشته شده، چیست؟ آیا کلاً می‌توان با ناخن کاشته شده غسل کرد و وضو گرفت؟ اگر این طور است چگونه باید انجام شود؟ آیا زینت محسوب می‌شود؟ پاسخ: کاشت ناخن جایز نیست. چراکه مانع از رسیدن آب به اعضا در وضو و غسل و تیمم خواهد بود. (سایت آیت‌الله سیستانی، سؤال و جواب‌ها، احکام وضو، مربوط به سؤالات بخش احکام وضو.) بنا بر این کسی که ناخن مصنوعی کاشته باید آنها را برای غسل و وضو از بدن جدا کند و در صورت داشتن عسر و حرج باید نیت غسل و وضوی جبیره‌ای کند. و علاوه بر آن نیز باید تیمم نماید و اگر با علم به این مسئله از ناخن مصنوعی استفاده کرده باشد احتیاط واجب آن است که بعد از برداشتن ناخن نمازهای خوانده شده را قضا کند. به نظر می‌رسد ناخن مصنوعی عرفاً زینت محسوب می‌شود ولی در صورتی که شک دارد حکم زینت را نخواهد داشت. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات جامعة الزهراء) مرحوم آیت‌الله بهجت (ره) پرسش: اخیراً افرادى که فاقد ناخن هستند، به وسیله پیشرفت علم پزشکى مى‌توانند ناخن مصنوعى بکارند؟ آیا وضو و غسل آنها صحیح است؟ 1) حکم شرعى کاشتن ناخن مصنوعى را بیان فرمایید. پاسخ: شخصى که اصلاً ناخن ندارد و مى‌خواهد ناخن مصنوعى بکارد، آن ناخن جزو بدن او نمى‌شود، چون رشد و نموّ ندارد و از اوّل چنین کاری جایز نیست، چون اضطرار ندارد. 2) در هر حال اگر کسى ناخن مصنوعى بکارد، وظیفه‌اش در وضو و غسل چیست؟ پاسخ: وضو و غسل صحیح نخواهد بود و اگر این فعل در یکی از اوقات نماز انجام شود، ضایع نمودن امر واجب دانسته شده و اگر قبل از وقت نماز انجام شود، خلاف احتیاط خواهد بود؛ در صورت کاشتن ناخن به هنگام وضو یا غسل اگر امکان بیرون آوردنِ آن نبود، باید در وضو و غسل عمل به جبیره کند. 🔵🔴🔵 ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهات‌مذهبی وسیاسی روز در ایتاء👇 http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521 کانال《
هدایت شده از یاسریع الرضا
3) آیا زینت محسوب می‌شود؟ پاسخ: ملاک زینت بودن و نبودن عرف است. آیت‌الله صافی گلپايگاني پرسش: حکم وضو و غسل برای کسانی که ناخن می‌کارند چگونه است؟! آیا زینت محسوب می‌شود؟! پاسخ: کاشتن ناخن به صورتی که برای وضو و غسل نتوانند آن را بردارند اشکال دارد ولی چنانچه شخصی مرتکب این عمل شده باشد، در صورت امکان، پس از برداشتن ناخن وضو و غسل را به طور طبیعی انجام دهد و در صورت عدم امکان، با همان حال وضو و غسل جبیره‌ای و احتیاطاً تیمّم هم انجام دهد. (پايگاه اطلاع رساني آيت‌الله صافي) در چنین صورتی تیمم لازم و احتیاط واجب آن خواهد بود که بعد از برداشتن ناخن نمازهای خوانده شده را قضا کند. در مورد سؤال پیش گفته چنین ناخنی زینت محسوب می‌شود. آیت‌الله شبیری زنجانی پرسش: حکم وضو و غسل برای کسانی که ناخن می‌کارند چگونه است؟ آیا زینت محسوب می‌شود؟ پاسخ: کاشتن ناخن مصنوعی اگر ضرورت نداشته باشد، جائز نیست، و در هر حال چنانچه کسی ناخن مصنوعی بکارد و این ناخن قابل کندن نباشد یا کندن آن موجب سختی و مشکل شدید شود، باید برای نماز تیمم نماید و بنا بر احتیاط مستحب وضوی جبیره‌ای نیز بگیرد. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات جامعة الزهراء) در مورد سؤال پیش گفته چنین ناخنی زینت محسوب نمی‌شود و موکول به نظر عرف است. آیت‌الله وحید خراسانی پرسش: حکم وضو و غسل با ناخن مصنوعی چگونه است؟ آیا زینت محسوب می‎‌شود؟ پاسخ: اگر در جای وضو و غسل چیزی چسبیده که برداشتن آن ممکن نیست یا موجب حرج (سختی) است بنا بر احتیاط واجب هم وضو یا غسل جبیره‌ای گرفته و هم تیمم نماید. (آیت‌الله وحید، توضیح المسائل، ص251، م344) همچنین احتیاط واجب آن است که بعد از برداشتن ناخن نمازهای خوانده شده را قضا کند. بنابر احتیاط واجب در مورد سؤال پیش گفته چنین ناخنی، زینب محسوب می‌شود. (استفتاء از دفتر آیت‌الله وحید) مرحوم آیت‌الله فاضل لنکرانی پرسش: حکم وضو و غسل با ناخن مصنوعی چگونه است؟ آیا زینت محسوب می‌شود؟ پاسخ: اگر ناخن مصنوعی روی پوست دست یا ناخن چسبیده باشد باید بر طرف شود و در صورت عدم امکان حکم وضو و غسل جبیره را دارد. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات جامعة الزهراء) در مورد سؤال پیش گفته چنین ناخنی، زینت محسوب می‌شود. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات جامعة الزهراء) آیت‌الله نوری همدانی پرسش: حکم وضو و غسل با ناخن مصنوعی که روی ناخن می‌کارند، چیست؟ در صورتی که ناخن مصنوعی قابل کندن نباشد، چطور؟ آیا زینت محسوب می‌شود؟ پاسخ: در مورد سؤال که چنین ناخنی قابل کندن نیست اگر ناخن مصنوعی در محل تیمم نباشد باید تیمم نماید و اگر در مواضع تیمم باشد باید هم وضو و غسل جبیره‌ای انجام داده و هم تیمم کند. البته چنین عملی (کاشتن ناخن مصنوعی) بدون ضرورت کار خلاف است چون حائل است و مانع رسیدن آب به پوست است و در مورد سؤال مذکور چنین ناخنی، زینت محسوب نمی‌شود. (تعلیمات علی العروةالوثقی، ص51، فی احکام الجبائر) * در توضیح این استفتائات به چند نکته اشاره می‌شود: 1ـ منظور از عبارت «فی‌نفسه»، معنای «به خودی خود» بوده و مقصود این است، که اصل کاشت ناخن ممنوعیت شرعی ندارد. 2ـ از آن جا طبق نظر همه مراجع عظام تقلید، هنگام وضو و غسل، رساندن آب به همه قسمت‌های بدن، لازم است و هیچ عضوی (حتی ناخن) مستثنی نشده است، لذا هر چیزی که مانع از رسیدن آب به اعضای بدن شود، باید قبل از غسل و وضو برطرف شود در غیر این صورت وضو و غسل باطل است. 3ـ اگر مانعی در بدن وجود داشته باشد، که قابل برداشتن باشد (مانند لاک، چسب، قیر و ...) باید قبل از وضو و غسل برطرف شود. 4ـ اگر برداشتن مانع غیرممکن باشد و یا مشقت و سختی زیادی داشته باشد که معمولاً قابل تحمل نیست، مطابق با نظر اکثر مراجع، غسل و وضو بصورت جبیره انجام می‌شود، ولی شخص نباید عمداً برای خودش چنین جبیره‌ای ایجاد کند. 5ـ در موضوع کاشت ناخن با توجه به اینکه در حال حاضر، برداشتن ناخن به راحتی امکان‌پذیر است، مسئله جبیره منتفی است؛ لذا افرادی که اقدام به این کار کرده‌اند، باید ناخن‌ها را ولو با صرف هزینه‌ای، برداشته و به صورت معمول وضو و غسل را به جا آورند. 5ـ در فاصله زمانی که شخص اقدام به برداشت ناخن می‌کند، وضو و غسل به صورت جبیره (و در مواردی همراه با تیمم) انجام می‌شود. 6ـ تمامی احکام بیان شده فوق برای وضو و غسل، از آن جهت دارای اهمیت است که مقدمه واجب نماز است و اگر کسی وضو و یا غسلش صحیح نباشد نمازش باطل می‌شود. 🔵🔴🔵 ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهات‌مذهبی وسیاسی روز در ایتاء👇 http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521 کانال《 براهین 》👈 @barahin
هدایت شده از یاعلی
تشکر ولی این پاسخ راه رو براشون باز میکنه
هدایت شده از یاسریع الرضا
سلام علیکم نظر مراجع اینه که کاشت ناخن جایز نیست و اگر کاشت انجام داد باید بر طرف کنه هر چند هزینه ببرد و وضو و غسل جبیره ای نیست، اما اگر برداشته نشه، وضو و غسل جبیره ای انجام بده و هر زمان که امکان داشته باشد باید بر طرف کنه و این که بطور مطلق گفتند نظر مراجع اینطور نیست و این حرف رو عوام میگن و تهمت‌ به مراجع بزرگوار هست... ✍ 🔵🔴🔵 ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهات‌مذهبی وسیاسی روز در ایتاء👇 http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521 کانال《 براهین 》👈 @barahin
هدایت شده از یا باب الحوائج(عباس)
یعنی رهبری میگن اشکال نداره؟!!!!!
هدایت شده از یاسریع الرضا
سلام علیکم این حکم شرعی هست اما اصل اینه تاجایی که امکان داره ناخن مصنوعی رو رفعش کنه... وقتی جدیت قضیه این باشه پس پاسخ اونی که دنبال کلاه شرعی هست مشخصه....
هدایت شده از یاسریع الرضا
هدایت شده از Zahra
🔥شبهه اول: تمامی طرف های مؤثر در واقعه غدیر، درباره حق امیرمؤمنان (علیه السلام) سکوت کرده اند. از الله گرفته تا خود حضرت علی [(علیه السلام)]، همه به خلافت خلفا راضی شدند. پس چرا شیعیان ساکت نمی نشینند؟ ! 🔥 شبهه دوم : نقش حضرت علی (علیه السلام) در واقعه غدیر چیست؟ آیا عاقلانه است گفته شود امیرمؤمنان (علیه السلام) پس از رحلت رسول الله (صلی الله علیه و آله) سکوت کرد و از حق خود به آسانی گذشت؟
هدایت شده از Zahra
سلام پاسخ این دوشبهه چی میشه؟
هدایت شده از یاسریع الرضا
پاسخ به شبهه اول و دوم : اگرچه حضرت علی علیه السلام سزاوارترین فرد به خلافت بود و جانشینی او از طرف پیامبر صلوات الله علیه یقینی و حتمی بود اما بعد ازینکه به حضرت خیانت شد و خلافت از ایشان به ناحق غصب شد فقط از راه احتجاج و استدلال به حقانیت خود و غصب شدن حق خود به دست دیگران و ناصالحان پرداخت. ایشان هرگونه قیام و برخورد نظامی در جهت بازپس گیری حق خلافت را به ضرر نوپای اسلامی که با زحمات پیامبر و امیرالمؤمنین شکل گرفت میدانست. لذا از راه استدلال و تبیین حق وارد شد...، خب با این وصف سؤال این هست اگر دیگران در برابر حقی که از حضرت غصب شد سکوت کردند آیا خود حضرت هم سکوت کردند ؟؟؟؟ اگر سکوت نکردند در چه مقاطعی به حدیث تمسک و احتجاج کردند؟!! ❌چند نمونه از احتجاج و استدلال حضرت را در قضیه حق خلافت غصب شده بیان میکنم که این نمونه ها دلالت بر این مطلب داره که حضرت هیچگاه نکردند و راضی به وضع موجود نشدند، رضایت خدا هم در گرو رضایت امام علیه السلام هست... 👈نمونه ها👇 ✅الف) احتجاج به جریان غدیر پس از رحلت حضرت نبی اکرم (صلی‏ الله‏ علیه‏ و‏آله) تا خلافت وصی علیه‏ السلام 🔺1. پس از سقیفه غدیر از جریان‏های مسلم در تاریخ اسلام، و حدیث غدیر از جمله مهم‏ترین ادله اثبات ولایت و خلافت امیرالمؤمنین علی علیه‏السلام است. اگرچه پس از رحلت پیامبر (صلی‏ الله‏ علیه‏ و‏آله وسلم) دستور ایشان و به محتوای حدیث غدیر عمل نشد و جریان حاکمیت اسلامی پس از رحلت رسول گرامی اسلام مسیری غیر از خواست پیامبر (صلی‏ الله‏ علیه‏ و‏آله وسلم) که خواست خدا بود، پیمود، اما این حدیث از همان آغاز، خار چشم حاکمیتی بود که خود را جانشین پیامبر صلی‏ الله‏ علیه‏ و‏آله وسلم می‏خواندند. امام علی علیه‏ السلام، سایر معصومان و شیعیان در هر فرصتی با پیش کشیدن جریان غدیر و یادآوری حدیثی که پیامبر (صلی‏ الله‏ علیه‏ و‏آله و سلم) در حضور هزاران انسان مسلمان آن را بیان داشته بود، سعی داشتند به حقوق الهی اسلامی خود در قبال جامعه و تضییع حق‏شان تأکید نمایند. استدلال به حدیث غدیر اولین بار در مسجد رسول‏ خدا (صلی‏ الله‏ علیه‏ و‏آله) توسط شخص علیه‏ السلام انجام شد. امام علیه‏ السلام تازه از کفن و دفن بدن مطهر خاتم‏ النبیین(صلی‏ الله‏ علیه‏ و‏آله وسلم) فراغت یافته بود که یاران خلیفه او را برای بیعت با خلیفه، با زور به مسجد کشاندند و با تهدید از ایشان خواهان بیعت با ابوبکر شدند. حضور امام علیه‏ السلام در مسجدالنبی و ایراد خطبه و گفت‏وگوهای ایشان با سران حاکمیت جدیدالتأسیس خلافت اسلامی به‏ طور مبسوط در منابع تاریخی ثبت شده است. این سطور اندک نه توان بازگویی و بازنویسی آن را دارد و نه درصدد بیان تمام جریان واقع شده می‏باشد، لکن به طور اختصار می‏توان اشاره کرد که امام بر حقانیت و شایستگی خود برای احراز خلافت امت و جانشینی رسول اعظم (صلی‏ الله‏ علیه‏ و‏آله وسلم )تأکید می‏کرد:👇 (((( ‏‌ترم و برای شما سزاوار است که با من کنید. شما برای در اختیار گرفتن خلافت، علیه انصار بر قرابت ‏‌خدا استدلال کردید و بر آن‏ها غالب آمدید و از اختیار ما نیز غاصبانه درآوردید... چه کسی از من به رسول خدا (صلی‏ الله‏ علیه‏ و‏آله وسلم )در حیات آن بزرگوار و بعد از رحلت ایشان سزاوارتر است؟ من شایسته‏ ترین فرد به پیامبر (صلی‏ الله‏ علیه‏ و‏آله وسلم )هستم، وصی، یار و امانت‏دار اسرار و علم اویم و من صدیق اکبر و فاروق اعظم و اولین مؤن و تصدیق کننده ایشانم امام علی علیه‏ السلام با سخنان مستدل و در عین حال کوبنده‏ اش، حاکمیتی را که به عنوان جانشین رسول‏ خدا (صلی‏ الله‏ علیه‏ و‏آله وسلم ) جامه را بر تن کرده و از دست علی علیه‏ السلام درآورده بودند، به می‏کشید. از همین رو آنان گاهی با نرمش و اعتراف به فضایل و شایستگی‏ های حضرت، و گاهی با تندی با ایشان برخورد کرده، اظهار می‏داشتند که اکنون بیعت با ابوبکر واقع شده و شکستنی نیست و تو نیز باید بیعت کنی! و حتی امام را در صورت عدم بیعت به تهدید می‏کردند. به امیرالمؤمنین علی علیه‏ السلام گفت: 👇 این سخنان را رها کرده، بیعت کن. امام فرمود: ؟ 👈گفتند: در آن وقت تو را ‏کشیم.... 📍ادامه..... 🔵🔴🔵 ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهات‌مذهبی وسیاسی روز در ایتاء👇 http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521 کانال《 براهین 》👈 @barahin
هدایت شده از یاسریع الرضا
🔺2. هفت روز پس از رحلت پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله وسلم) (در خطبه وسیله) جابر بن یزید از امام باقر علیه‏ السلام نقل می‏کند که حضرت علی علیه‏ السلام هفت روز پس از رحلت رسول مکرم اسلام و وقتی که از جمع‏ آوری قرآن فراغت یافت، خطبه‏ ای ایراد کرد. در این خطبه طولانی که به خطبه «وسیله» معروف است،8 امام علیه‏ السلام به مسئله غدیر اشاره می‏کند و با تشریح و تذکر واقعه غدیر بر حقانیت خود برای خلافت تأکید می‏ورزد. محورهای طرح شده در خطبه « » چنین است:👇 حمد و ثنای الهی و بیانات جامع و رسای توحیدی (همراه با توجه دادن به اخلاق و تهذیب نفس)، بیان خصایل و ویژگی‏های انسان، بیان ویژگی‏ها و مقام برجسته پیامبراکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله وسلم ) و اهل‏ بیت علیهم‏ السلام و طرح مسئله ولایت، تبیین جایگاه خود نزد رسول‏ خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله وسلم ) و یادآوری مسئله جانشینی آن حضرت9 و بیان واقعه غدیر....، 👈رسول مکرم اسلام در آن روزی که همه مهاجر و انصار بر گرد ایشان جمع شده و جا بر آن‏ها تنگ بود، فرمود: [ نزد من همانند جایگاه نزد عیسی علیه السلام است و...] و [باز هم] سخن رسول‏ خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله وسلم ) [در مورد جانشینی حضرت علی علیه‏ السلام ]آن‏گاه که شنیدند عده‏ ای خود را جانشین پیامبر(صلی‌الله علیه وآله وسلم ) می‏دانند. پیامبر (صلی‌الله علیه وآله وسلم) به سفر حج که آخرین سفر ایشان بودند، رفت و در بازگشت در منطقه غدیر خم دستور دادند تا شبه منبری برایش برپا کردند. ایشان بر منبر بالا رفت و بازوی مرا گرفته، بلند کردند به گونه‏ ای که سفیدی زیر بغلشان نمودار شد و با صدای بلند در میان جماعت فرمودند: « را من اویم، علی مولای اوست، کسی که علی را دوست دارد دوست بدار و کسی که علی را دشمن است دشمن بدار». قبول ولایتم عین ولایت الهی و دشمنی با من دشمنی با خدا به شمار آمد. در همان روز خداوند متعال این آیه را نازل فرمود: 👈« دین شما را کامل کردم و نعمت خود را بر شما تمام نمودم و اسلام را به عنوان دین شما پذیرفتم» پس با ولایت من دین خدا کمال یافت و رضایت الهی حاصل شد....‌ 📍ادامه..... 🔵🔴🔵 ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهات‌مذهبی وسیاسی روز در ایتاء👇 http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521 کانال《 براهین 》👈 @barahin
هدایت شده از یاسریع الرضا
🔺3. گفت‏ وگوی علی علیه‏ السلام با با استقرار حاکمیت و بیعت مردم با وی، اوضاع به شکلی آرام شد. ابوبکر و یارانش که پایه‏ های حاکمیت‏شان را تثبیت شده و معترضان را در حالت سکوت و پذیرش وضع موجود مشاهده کردند، تا حدودی تلاش کردند با دل‏جویی از مخالفان، به‏ ویژه شخص امام علیه‏ السلام، مانع هرگونه و خطر بالقوه از جانب آنان شوند. ابوبکر در راستای همین سیاست، خواهان گفت‏ وگوی با حضرت شد و سعی کرد با تمسک به حدیثی که به قول خودش از رسول‏خدا (صلی‏ الله‏ علیه‏ و‏آله وسلم)شنیده بود، علیه امام استدلال کرده، اقدام خویش مبنی بر به‏ دست‏گیری قدرت و غصب خلافت رسول‏ خدا (صلی‏ الله‏ علیه‏ و‏آله وسلم ) را توجیه نماید. او گفت: 👈از ‏ خدا شنیده که امتش بر گمراهی جمع نخواهد شد و وقتی اجتماع مردم را بر گردش دیده است با تمسک به همان حدیث، خلافت را به دست گرفته است. در مقابل، علیه‏ السلام با رد دیدگاه و این‏که آیا من و کسانی که در اجتماع حضور نداشتند و مخالف به شمار می‏ آیند، جزء نیستند؟ با طرح و جایگاه خود در جامعه، نزد رسول‏ خدا (صلی‏ الله‏ علیه‏ و‏آله وسلم) و اسلام و گرفتن اقرار از ، حاکمیت خلفا و ریاست ابوبکر بر دنیای اسلام را می‏شمرد. جریان گفت‏ وگو میان امام علی علیه‏ السلام و ابوبکر را امام علیه‏ السلام به نقل از پدر بزرگوارش از امام علیه‏ السلام نقل می‏کند. طبق این نقل، درصدد دل‏جویی از علیه‏ السلام برآمده، به ایشان می‏گوید: 👇 برای ، زمینه‏ چینی نکرده و رغبتی به آن نداشتم؛ نه به حریصم و نه آن را دارم، چون نه دارم و نه ‏‌ای که با اتکا به آن‏ها به فکر غلبه بر دیگران باشم. اما از من دل‏گیر و از خلافت، گلایه‏ مندی و... 👈👈 علیه‏ السلام در پاسخ می‏فرماید: اگر رغبتی به نداشتی و به آن نبودی چرا زیر بار آن رفتی، در حالی‏ که به عدم توانایی‏های خود معترفی؟!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ آن‏گاه علیه‏ السلام از سؤل می‏کند:👇 کسی که می‏خواهد امور مسلمانان را به دست گیرد باید چه ویژگی‏هایی داشته باشد؟ بعد از برشماری برخی خصوصیات، ساکت می‏ماند و امام علیه‏ السلام با بیان ویژگی‏های خود، را سوگند می‏دهد که اگر این ویژگی‏ها را قبول دارد، تصدیق کند که همه مورد تصدیق قرار می‏گیرد. یکی از این فرازها حدیث غدیر است:👇👇 (((تو را به سوگند، آیا با استناد به حدیث رسول‏ خدا (صلی‏‌الله‌علیه‌وآله وسلم) در روز ، من مولای تو و هر مسلمانی هستم یا نه؟ گفت: البته که شما هستید.. 📍ادامه.... 🔵🔴🔵 ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهات‌مذهبی وسیاسی روز در ایتاء👇 http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521 کانال《 براهین 》👈 @barahin
هدایت شده از یاسریع الرضا
🔺4. نفره خلیفه برای تعیین جانشین، امر خلافت را به شورایی واگذار کرد که همه از سران و بزرگان اصحاب در آن روز به‏ شمار می‏ آمدند. این متشکل از تن از اصحاب بود که به دستور عمر برای تعیین خلیفه بعد از باید رایزنی می‏کردند. 👈ترکیب شورا به گونه‏ ای بود که امکان علیه‏ السلام برای منتفی بود. امام علی علیه‏ السلام با این‏که می‏دانست از طریق این شورا به حق خود دست نخواهد یافت، برای اتمام حجت در شورای انتخاب خلیفه شرکت کرد و بر خود و ربایندگان خلافت اسلامی از کانون اصلی‏ اش تأکید کرد. حضرت علیه‏ السلام اقدام مبنی بر ترکیب شورا و نامزد کردن تن و برابر قرار دادن آنان را با ایشان کرده و فرمود: 👇👇👇 ((( جزء آن نفر قرار داد و امتیازات مرا به شمار نیاورد و حتی برخی از آنان را بر من داد. او قرابت و را نسبت به رسول‏ خدا (صلی‏‌الله‏‌علیه‏‌و‏آله وسلم) نادیده انگاشت، با آن‏که هیچ یک سابقه مرا در اسلام و گذشته درخشان ‏ها و... مرا ندارند....))) امیرالمؤمنین علیه‏ السلام، در شورای نفره برگزیده که برای انتخاب خلیفه گرد آمده بودند خطبه‏ای و نطق بلندی ایراد کرده، با شمردن خصوصیات و امتیازات خود در اسلام و نزد رسول‏ الله (صلی‏‌الله‏‌علیه‏‌و‏آله وسلم) بر ایشان اقامه نمود و از اعضا علیه اقدام اشتباهشان گرفت. حضرت با بیان خصایل و ویژگی‏های خویش، آنان را سوگند داد تا هر آن‏چه از خصوصیات مطرح شده از جانب امام علیه‏ السلام را می‏دانند و قبول دارند تأیید کنند و آنان نیز چنین کردند. بیان امام علی علیه‏ السلام که در منابع، اصطلاحاً به حدیث « » معروف است، در واقع بر دانسته‏ ها و یادکردی بر ‏های کسانی بود که به گونه‏ ای در تضییع مسلم امام علیه‏ السلام دست داشتند. آنان بیگانه از آن‏چه علیه‏ السلام بیان می‏داشت نبودند و سابقه و صحنه‏ های درخشان ایشان را در اسلام و نزد رسول‏ خدا (صلی‏‌الله‏‌علیه‏‌و‏آله‌ وسلم)به خاطر داشتند. در المناقب سخنان علی علیه‏ السلام در شورا و سوگند دادن اعضای آن را ذکر می‏کند که در آن، حضرت از حق خود و به بی‏راهه کشاندن حاکمیت دنیای اسلام شکایت می‏کند و از ترس بازگشت مسلمانان به سوی کفر اقدامی برای بازپس‏گیری انجام نمی‏دهد. ایشان پس از آن‏که دیدند اعضای شورا همان‏ طور که پیش‏ بینی می‏شد برای خلافت با بیعت کردند، همه افراد را مورد خطاب قرار داده از ایشان خواست تا به سخنانش گوش فرا دهند و آن‏چه را قبول دارند بپذیرند تا حجت بر آنان تمام باشد. امیرالمؤمنین ضمن بیان ویژگی‏های منحصر به فرد خود، به مسئله غدیر نیز اشاره فرمود و بر صحت و درستی آن از حاضران در شورا اقرار گرفت. 👈فرمود: را به خداوند سوگند می‏دهم آیا در میان شما فردی به غیر از من وجود دارد که رسول‏ خدا (صلی‏‌الله‏‌علیه‏‌و‏آله وسلم) در مورد او فرموده باشد: «هر کس مولای اویم، علی مولای اوست، خدایا دوست بدار کسی که او را دوست دارد و دشمن بدار کسی که با او دشمن است»؟ همگی سوگند خوردند که نه. در حدیث دیگر چنین آمده است: شما را به خدا سوگند می‏دهم آیا در میان شما غیر از من کسی هست که رسول‏خدا (صلی‏‌الله‏‌علیه‏‌و‏آله وسلم)در روز غدیر خم او را به امر خداوند به خلافت منصوب کرده و گفته باشد: «هر کس من مولای اویم علی علیه‏ السلام مولای اوست، خدایا دوستان علی را دوست بدار و دشمنانش را دشمن باش»؟ گفتند: . خطبه حضرت یا حدیث در بسیاری از منابع گذشته به‏ طور مفصل یا مختصر ذکر شده است. به همین سبب گاهی برخی از قسمت‏های حدیث در منبعی آمده که در دیگری نیامده است. به عنوان نمونه در المناقب که نگارنده به آن مراجعه کرده، به حدیث غدیر اشاره نشده است، در حالی‏که شیخ طوسی در الامالی با همان سند مناقب، از این سخنان حضرت یاد کرده و حدیث غدیر هم در آن آمده است.... 📍ادامه.... 🔵🔴🔵 ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهات‌مذهبی وسیاسی روز در ایتاء👇 http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521 کانال《 براهین 》👈 @barahin