eitaa logo
باور
3.2هزار دنبال‌کننده
326 عکس
34 ویدیو
7 فایل
🏠 خانه کنشگران #تربیت_اسلامی 🔴 راه ارتباطی با ما 👇 @adminbavar. 💢 لطفا مطالب کانال را با ذکر منبع انتشار دهید.
مشاهده در ایتا
دانلود
. 🏷 ما تربیت منفی داریم و تربیت مثبت. تربیت منفی، افزایش روز به روز مداخله است و تربیت مثبت، کاهش روز به روز مداخله. کسانی که تربیتشان منفی است، اول با کنایه می‌گویند؛ بعد با صراحت می‌گویند؛ بعد حرف نیش‌دار می‌زنند؛ بعد فحش می‌دهند؛ بعد کتک می‌زنند؛ بعد زخم می‌زنند. این سِیرش است و مرتباً غلیظ‌تر و شدیدتر می‌شود. این تربیت غلط است... 🏷 تربیت صحیح، کاهش روز به روز مداخله است، حتی نصیحت، حتی تذکر... تربیت باید...به سمت حذف دخالت ما برود. یعنی من رهایش می‌کنم؛ چون خدا در وجود او پیغمبری گذاشته و آن پیغمبر باید مدیریتش کند و سرنوشتش به دست آن پیغمبر است: «إِنَّ لِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حُجَّتَيْنِ: حُجَّةً ظَاهِرَةً وَ حُجَّةً بَاطِنَةً؛ فَأَمَّا الظَّاهِرَةُ فَالرُّسُلُ وَ الْأَنْبِيَاءُ وَ الْأَئِمَّةُ وَ أَمَّا الْبَاطِنَةُ فَالْعُقُول».[خداوند دو حجت بر مردم دارد: حجتى بيرونى و حجتى درونى. حجت بيرونى، فرستادگان و پيامبران و امامان عليهم السلام هستند و حجت درونى عقل است.] 🏷 انبیاء می‌آیند تا به مدیریت عقل کمک کنند و انسان را به عقلش بسپارند. وقتی این عقل زمام‌داری انسان را به عهده گرفت، خودش در آنچه نمی‌داند، به انبیاء مراجعه می‌کند... 🏷 دخالت‌هایی را که موجب وابستگی او می‌شود، به تدریج حذف کنید، به طوری که مدیریت این فرد به عقل درونی، حجت درونی، پیامبر درونی واگذار شود و او بی‌نیاز از دخالت دیگران، خودش را اداره کند. ✍ | راه رشد، ج۱، صفحات۱۷۸_۱۸۰ 💡 6⃣1⃣ 📜 8⃣2️⃣ 🔰 باور؛ خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی. 🆔 @Bavar_tarbiat
. 💠 یکی از مسائل مهم در باب تربيت کودک که به قوه عاقله او مربوط می‏شود اين است که قوه انتقاد يعنی تشخيص خوب و بد او را بيدار کنيم، مخصوصاً در مقابل مظاهر جديد که نه مانند بعضی خشک‌مغزان با هر نوی مخالفت کند و نه هر حماقتی و جنايتی را به نام تجدد و مد روز بپذيرد... 💠 به يک نکته مهم در باب تربيت خصوصاً تربيت کودک بايد توجه کرد و آن بيدار کردن قوه نقادی اوست. يکی از ارکان حفظ شخصيت، قوه نقادی است خصوصاً در برابر مظاهر تمدن جديد. تنها ملت‌هایی توانستند در مقابل عظمت خیره‌کننده اروپا خود را حفظ کنند که در ملت خود استقلال فکر و قوه نقادی را بيدار کردند. | یادداشت‌ها، جلد۲، صفحه۹۲ 💡 7⃣1⃣ 🔰 باور؛ خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی. 🆔 @Bavar_tarbiat
. داستان کتاب درباره خفاشی‌ است که همه چیز را وارونه می‌بیند. مشکل از جایی شروع می شود که خفاش به جنگل می‌آید و زمانی که حیوانات دیگر می‌خواهند با یک هدیه به او خوش‌آمد بگویند، خفاش با درخواست یک چتر برای خشک نگه‌داشتن پاهایش در باران، آن‌ها را شوکه می‌کند. اولین چیزی که به ذهن همه می‌رسد این است که خفاش دیوانه شده است. در نهایت، برای همه مشخص می‌شود که خفاش برعکس همه آن‌ها، همه چیز را وارونه می‌بیند. ✍ نویسنده: جین ویلیس 📚 ناشر: کانون پرورش فکری کودک و نوجوان 📄 تعداد صفحات: ۲۸ 🙎‍♂️ مخاطب: رده سنی ۷ تا ۱۱ سال ✅ ویژگی‌ها 1⃣ اثر برگزیده جشنواره کتاب برتر و جشنواره کتاب سلام 2⃣ وجود متن و تصاویر وارونه در کتاب که به کودک کمک می‌کند تا درون‌مایه‌ی داستان را بهتر درک کند. 🪴 اثرات تربیتی 1⃣ تقویت روحیه پذيرش تفاوت‌‌ در دیگران 2⃣ بالا بردن مهار‌ت‌های اجتماعی کودک در برخورد با دیگران 3⃣ تبیین زشتی قضاوت زودهنگام 🛒 برای خرید نسخه کاغذی کتاب، می‌توانید به اینجا مراجعه فرمایید. 📖 7⃣1⃣ 📚 🔰 باور؛ خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی. 🆔 @Bavar_tarbiat
. 💌روزی، یک خانم ایتالیایی که شغلش معلمی و دینش مسیحیت بود، نامه‌ای‏‎ ‎‏آکنده از ابراز محبت و علاقه نسبت به امام و راه ایشان، همراه با یک گردنبند طلا‏‎ ‎‏برای ایشان فرستاده بود و گفته بود این گردنبند را که یادگار آغاز‏‎ ‎‏ازدواجم است و به همین جهت آن را بسیار دوست دارم، به نشان علاقه و‏‎ ‎‏اشتیاقم نسبت به شما و راهتان تقدیم می‌کنم. 🏷مدتی آن را نگه داشتیم و بالاخره با تردید از اینکه امام آن را می پذیرند یا نه،‏‎ ‎‏همراه با ترجمۀ نامه خدمتشان بردیم. نامه به عرض ایشان رسید؛ گردنبند را نیز‏‎ ‎‏گرفتند و روی میزی که در کنارشان قرار داشت، گذاشتند.‏ 🏷دو سه روز بعد، دختر بچۀ دو یا سه ساله‌ای را آوردند که پدرش در جبهه‏‎ ‎‏مفقودالاثر شده بود. امام او را روی زانوان خود نشاندند و صورت مبارکشان را به صورت بچه‏‎ ‎‏چسبانیده و دست بر سر او کشیدند. حالتی که نسبت به فرزندان خودشان هم از‏‎ ‎‏ایشان دیده نشده بود. مدتی به همین حالت، آهسته با آن دختربچه سخن‏‎ ‎‏گفتند. با آنکه فاصلۀ ما با ایشان کمتر از یک و نیم متر بود، شنیدن حرف‌های‏‎ ‎‏ایشان برای ما دشوار بود. بچه که افسرده بود، بالاخره در آغوش امام خندید و به‏‎ ‎‏دنبال آن، انگار امام هم احساس سبکی و انبساط خاطر کردند. 🏷آنگاه دیدیم که‏‎ ‎‏ایشان، همان گردنبندی را که آن خانم ایتالیایی فرستاده بود، برداشتند و بر‏‎ ‎‏گردن دختر بچه انداختند. دختر بچه در حالی که از خوشحالی در پوست خود‏ نمی‌گنجید، از خدمت امام بیرون رفت.‏‎ 📚حجت‌الاسلام رحیمیان؛ کتاب در سایه آفتاب، ص۱۴۹. 🏷 📝 🔟 🔰 باور؛ خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی. 🆔 @Bavar_tarbiat
. 🔹حدیث دیگر از نبی مکرّم اسلام، حضرت پیغمبر صلی‌اللَّه‌علیه‌وآله‌وسلّم است: «ما قَسَّمَ اللَّه لِلعِبادِ شیئاً اَفضَل مِنَ العَقل»؛ خداوند متعال میان بندگان خود هیچ چیزی را باارزشتر از خردمندی تقسیم نکرده است... 🔸در میان این همه نعمت گوناگون و رنگارنگ، به شهادت نبیّ اسلام میان بندگان هیچ نعمتی به ارزش خردمندی تقسیم نشده است... 🔹در آخر می‌فرمایند: «ولا بَعَثَ اللَّه رسولاً ولا نبیاً حتی یَستَکمِل العَقل»؛ خدای متعال هیچ پیغمبری را در طول تاریخ به میان مردم نفرستاد، مگر بدین هدف و مقصود که خرد را در میان مردم کامل کند. این خرد برای چیست؟ این خرد برای پیدا کردن راه زندگی است. 🔸باید فکر کرد؛ باید با تحلیل و سنجش راه زندگی را پیدا کرد. مهمترین توصیه‌ی من به شما جوانان عزیزم همین است. یکی از شعارهایی که بنده در این چند سال تکرار می‌کنم این است که نباید به‌طور دائم در عرصه‌ی تجربه و ترجمه - علم ترجمه‌ای، حتّی فکر ترجمه‌ای، ایده و مکتب و ایدئولوژی و اقتصاد و سیاست ترجمه‌ای - بمانیم؛ 🔹زیرا این ننگ است برای انسان که از خرد، سنجش، تحلیل و درک و فهم خود استفاده نکند و چشم را روی هم بگذارد و مرعوب موج تبلیغاتی‌ای شود که بر او تحمیل می‌کنند، تا سخنی را بپذیرد. 🎙 | ۱۳۸۲/۰۹/۲۶، بیانات در دیدار جمعی از دانشجویان قزوین. 💡 8⃣1⃣ 📜 9⃣2️⃣ 🔰 باور؛ خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی. 🆔 @Bavar_tarbiat
. 🔰براى تربيت انسان، براى ساختن بشر بايد در او عشقى آفريد كه از تمام غريزه‏ها نيرومندتر باشد و بايد در او نيرويى گذاشت كه تمام زنجيرها را با خود بردارد...و مادام كه اين عشق عظيم و اين نيروى بزرگ در انسان نيايد و پا نگيرد، براى انسان حركتى نخواهد بود و از بند اسارت‏ها نجاتى نخواهد يافت. 🔰قرآن مى‏گويد:«وَالَّذينَ آمَنُوا اشَدُّ حُبّاً للَّهِ»؛آن‏ها كه به سوى حق گرويده‏اند و به سوى «اللَّه» آمده‏اند،از عشق،از محبت شديدترى نسبت به حق برخوردارند. ما از محبوب‏هاى خود به خاطر محبوب‏ترى چشم مى‏پوشيم و خوب را فداى خوب‏تر مى‏كنيم و آنچه با اهميت‏تر است انتخاب مى‏كنيم. با آن كه پول را دوست داريم مى‏دهيم تا به آنچه بيشتر مى‏خواهيم برسيم...عشق شديدتر و حب «اللَّه» ما را از اسارت غرايز و حب نفس و حب دنيا آزاد مى‏كند... ❓چگونه مى‏توان اين عشق را در نهاد انسان برافروخت؟... معرفت و شناخت، عشق را سبز مى‏كند و به وجود مى‏آورد. شناخت خوبى‏ها در انسان عشق را زنده مى‏كند و شناخت بدى‏ها نفرت را و اين عشق و نفرت انسان را به حركت مى‏اندازند، جلو مى‏آورند و يا فرارى مى‏دهند... ❓معرفت و شناخت را چگونه بدست بياوريم؟ با تفكر و تجربه، با اين دو عامل، انسان به شناخت‏ها مى‏رسد... ✅ پس تفكر سنگ اول رشد انسان و زيربناى تربيت او و سرنخ اين كلاف سردرگم است. ادامه‏ى تفكر، شناخت است و ادامه‏ى شناخت، محبت است و ادامه‏ى محبت، حركت و عمل و آزادى و رشد و تكامل و آدم‌شدن و انسان‌شدن. | مسئولیت و سازندگی، صفحات ۶۷ الی ۶۹ 💡 9⃣1⃣ 🔰 باور؛ خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی. 🆔 @Bavar_tarbiat
. 🛑 انشاءالله تا ساعاتی دیگر، ادامه‌ی این متن در کانال بارگذاری خواهد شد. .
. 💢 ادامه‌ی متن قبل 🔰براى رشد انسان، فقط تفكر نتيجه بخش نيست. تفكر احتياج به تدبرها و مطالعات و مواد خام دارد و اين هر دو باز احتياج به اصل ديگرى دارند؛ اصل تعقل و سنجش. 🔰شناخت نهايى به مقايسه و سنجش و به نظارت عالى عقل نيازمند است. چون عقل دو نظارت دارد: يكى بر راه‏هايى كه فكر ارائه مى‏دهد و ديگر بر هدف‏هايى كه فكر براى نشان دادن راهش مى‏كوشد و تلاش مى‏كند... 🔰شناخت و انتخاب و عمل نتيجه‏ى تدبر و تفكر و تعقل است و اين هر سه نياز به كسى دارند كه آن‏ها را رهبرى كند و كنترل نمايد... ✅ مربى سه كار را عهده‏دار است: 1⃣ تزكيه و آزادى‏ قطب‏نماى فكر ما مى‏تواند جهت حركت ما را نشان بدهد به شرط اين كه گرفتار آهن‌رباهاى عادت و تعصب و تقليد نشده باشد؛ و گرنه اين قطب‏نماى منحرف به جاى اين‏كه ما را به مقصد برساند، در دريا غرق مى‏كند... 2⃣ تعليم و آموزش‏ خيلى‏ها تفكراتى را شروع كرده‏اند و به نتيجه نرسيده‏اند و مأيوس شده‏اند و يا به نتيجه‏هاى غلط دست يافته‏اند و منحرف شده‏اند. پس بايد مربى به ما روش تدبر و مطالعه و طرز تفكر را بياموزد. 3⃣ تذكر و يادآورى‏ انسان گرفتار غفلت‏ها و گرفتار وسوسه‏هايى است كه شيطان به آن كمر همت بسته و اين است كه مربى بايد يادآورى‏ها و تذكرهايى داشته باشد... ✅ تدبر و تفكر و تعقل، سنگ اول تربيت انسان هستند و اين همه به مربى و رهبر نيازمندند و رهبر سه وظيفه‏ى تزكيه، تعليم و تذكر را به عهده دارد. | مسئولیت و سازندگی، صفحات ۶۹ الی ۷۱ 💡 0⃣2⃣ 🔰 باور؛ خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی. 🆔 @Bavar_tarbiat
. 🔸جذاب‌سازی کتابخوانی 🔹برای آنکه متربیان به خواندن ادبیات داستانی علاقه‌مند شوند، باید کتابخوانی را برای آنها جذاب کنیم. به طور مثال ایجاد رقابت، یکی از اصول کارآمد برای جذب همه کودکان و نوجوانان به کتابخوانی است. رقابت در قالب مسابقه به خوبی محقق می‏شود. از همین رو پیشنهاد می‌شود که برای جذب متربیان به کتابخوانی از قالب مسابقات کتابخوانی استفاده شود. 🔸البته باید توجه داشت برای مسابقات کتاب‌خوانی از شیوه‌های مرسوم که بسیاری از آنها عاری از جذابیت هستند، استفاده نشده و از شیوه‌های خلاقانه استفاده شود. 🔹همچنین اجرای بازی‌های مرتبط با کتاب به خصوص در کودکان به جذاب‌سازی کتابخوانی کمک زیادی خواهد کرد. 🔸پیوستگی و استمرار داشتن این برنامه‌ها در طول سال باید مورد توجه قرار بگیرد. در غیر این صورت، رقیب‌های مطالعه همچون رسانه و فضای مجازی، متربیان را از فضای مطالعه دور خواهند کرد. 🧩 📚 7⃣ 🔰 باور؛ خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی. 🆔 @Bavar_tarbiat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. 🏴 رحلت (ص) و شهادت (ع) تسلیت باد. 🔰قال رسول‌الله صلی‌الله‌عليه‌وآله: مَن كانَ عِندَهُ صَبِيٌّ فَليَتَصابَّ لَهُ. 🔰پيامبر اکرم صلی‌الله‌عليه‌وآله : هر فردی که كودكى دارد، بايد با او كودكانه رفتار كند. 📚 مَن لا يَحضُرُه الفقيه، جلد۳، صفحه۴۸۲. 📜 0⃣3⃣ 🔰 باور؛ خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی. 🆔 @Bavar_tarbiat
. 🔸«اعترافات غلامان» حکایت سفر علیه‌السلام از مدینه به مرو و اقامت ایشان در آن سرزمین است. راویان این داستان، غلامان مامون هستند. آنها مامور اجرای نقشه شومی شده‌اند؛ اما ماموریت‌شان با شکست روبه‌رو می‌شود. ✍ نویسنده: حمیدرضا شاه‌آبادی 📚 ناشر: به‌نشر 📃 تعداد صفحات: ۱۴۰ صفحه 👨 مخاطب: نوجوانان ۱۳ سال به بالا و بزرگسالان ✅ ویژگی‌ها 1⃣ اثر برگزیده جوایز متعدد از جمله جشنواره سلام، کتاب سال رضوی، جشنواره‌ قصه‌های قرآنی و جایزه کتاب سال شهید غنی‌پور 2⃣ توجه همزمان به سیره فردی، سیاسی و اجتماعی امام رضا علیه‌السلام 3⃣ پرداختن به مفاهیم دینی به صورت غیرمستقیم 4⃣ وفاداری به تاریخ در عین پرداخت داستانی 5⃣ نثر جذاب و گیرا 🪴 اثرات تربیتی 1⃣ تقویت احساس محبت به امام رضا علیه‌السلام 2⃣ افزایش مهارت انتخاب‌گری و تصمیم‌گیری درست 3⃣ تبیین زشتی زیرپا گذاشتن اصول انسانیت به خاطر رسیدن به دنیا و مادیات 🛒 برای خرید نسخه کاغذی کتاب با تخفیف ۴۰درصدی به اینجا و برای خرید نسخه الکترونیک کتاب به اینجا مراجعه فرمایید. 📖 9⃣1⃣ 📚 🔰 باور؛ خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی. 🆔 @Bavar_tarbiat
. 🔹ما می‌خواهیم عقل بچه‌ها رشد کند. مصداق بزرگ عقل، «راست‌گویی» و «امانت‌داری» است. یعنی وقتی به بچه امانت دادید و او برای حفظ امانت تلاش کرد، عقل این بچه رشد می‌کند. یک مطلبی به بچه بگویید و بگویید بدون دخل و تصرف، آن را منتقل کند. یعنی امانت‌داری کند. 🔸مالی را به او بدهید و از او بخواهید به دیگری برساند. از او بخواهید واقعه‌ای را ببیند و شرح بدهد. با این کار راست‌گویی او معلوم می‌شود. وقتی انسان به راست‌گویی و امانت‌داری پرورش پیدا کرد، عقلش جان می‌گیرد. 🔹علامت جان گرفتن عقل این است که «سؤال» مطرح می‌کند. وقتی مطرح کرد، با سؤالاتی که از او می‌کنید به او کمک کنید که خودش جواب را کشف کند. وقتی انسان خودش دنبال پاسخ سؤال‌ها و برطرف کردن شبهه‌ها رفت، نیروی عقلش زیاد می‌شود. 🔸نظافت و حیا، آثار پیدایش عقل است. عقل معتادها بعد از مدتی تعطیل می‌شود؛ مخصوصاً وقتی آنها را زندان کنند بدتر می‌شوند. چون نان مفت به آنها می دهند. نان مفت، عقل را تعطیل می‌کند. انسان باید نان را در مقابل کار به دست بیاورد. کار خلاقانه انجام بدهد. مثلاً نقاشی کند، نجاری کند و نان دربیاورد؛ ابتکار کند و نان دربیاورد... 🔸بچه‌ها را به نوعی رشد بدهیم که خودشان به فکر خودشان باشند. این علامت عقل است. این که برود در فضای مجازی و همه‌اش به فکر بازی باشد و هیچ خروجی نداشته باشد، نتیجه‌اش این می‌شود که مثل معتادها شود. ✍ | راه رشد، جلد ۱، صفحه ۱۹۴ و ۱۹۵ 💡 1⃣2⃣ 🔰 باور؛ خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی. 🆔 @Bavar_tarbiat
. ☀️ «آقای خورشید مهربان» داستان دختری به نام فاطمه در شهر مرو است. مدتی است شهر مرو دچار خشکسالی شده است. فاطمه و خانواده‌اش چیزی برای خوردن ندارند. آن‌ها باخبر می‌شوند که قرار است (ع) نماز باران بخوانند. فاطمه با پدرش در مراسم نماز باران شرکت می‌کند. او با دیدن امام رضا(ع)، نام «آقای خورشید مهربان» را برای ایشان انتخاب می‌کند. در نهایت بعد از نماز، باران می‌بارد و فاطمه به همین خاطر اسم خواهر تازه به دنیا آمده‌اش را باران می‌گذارد. ✍️ نویسنده: سیده نرگس میرفیضی 📚 ناشر: زائر رضوی (وابسته به معاونت تبلیغات آستان قدس رضوی) 📄 تعداد صفحات: ۱۸ صفحه 🙎‍♂️ مخاطب: رده سنی ۷ تا ۱۱ سال ✅ ویژگی‌ها 1️⃣ استفاده از لحن و شخصیت دخترانه 2️⃣ اثر برگزیده جشنواره‌ی تصویرگری رضوی 🪴 اثرات تربیتی 1⃣ تقویت احساس محبت به امام رضا(ع) 2⃣ تقویت روحیه توسل به اهل‌بیت برای حل مشکلات 📖 8⃣1⃣ 📚 🔰 باور؛ خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی. 🆔 @Bavar_tarbiat
آقای خورشید مهربان.pdf
3.4M
. آستان قدس رضوی نسخه الکترونیک کتاب "آقای خورشید مهربان" را به صورت رایگان در اختیار خانواده‌ها قرار داده است. 🔰 باور؛ خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی. 🆔 @Bavar_tarbiat
. 🏴 عرض تسلیت به مناسب شهادت ابالحسن، علی‌بن‌موسی‌الرضا‌ علیه‌السلام. 🔸قال الرضا عليه‌السلام: إِذا وَعـَدْتُمُ الصِّبـْيانَ فَفـُوا لَهـُمْ فَإِنَّهُمْ يَرَوْنَ أَنَّكُمُ الَّذينَ تَرْزُقُونَهُمْ إِنَّ اللّهَ عَزَّوَجَلَّ لَيْسَ يَغْضِبُ لِشَىْ ءٍ كَـغَضَبِهِ لِلنِّسآءِ وَ الصِّبـْيانِ.  🔹امام رضا عليه‌السلام: هرگاه به كودكان وعده‌اى مى‌دهيد، آن را برايشان عملى كنيد؛ زيرا آنان مى‌پندارند شما همان كسانى هستيد كه روزى‌شان مى‌دهيد. بى‌گمان خداوند به اندازه‌اى كه براى [رعايت نكردنِ حقوق] زنان و كودكان خشمناك مى‌شود، براى چيز ديگرى خشمناك نمى‌شود. 📚 الكافى، جلد۶، صفحه ۵۰ 📜 1⃣3⃣ 🔰 باور؛ خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی. 🆔 @Bavar_tarbiat
. 🔰 مربی با زیرکی سؤال‌ها را در درون افراد می‌کارد و در آنها طلب را سبز می‌کند و آنها را به چرخ می‌اندازد و آن‌گاه به آنها روش برداشت از مطالعه و تدبر و تفکر را می‌آموزد... 🔰 تفکر وسیع و آماده به مواد فکری زیادتری نیاز دارد و ناچار با تفکرات وسیع، مطالعات باید از محدوده‌ی دفتر و کاغذ آزاد شود و به وسعت هستی راه بیابد و از هر حادثه درس‌ها و برداشت‌ها و اعتبارها آغاز گردد. ✅ انسان برای رسیدن به برداشتها و تصویرها و تفکرها به چند اصل نیاز دارد: 1⃣ احتمال اینکه در هر حادثه می‌تواند درسی باشد و در هر تصادف نظمی. 2⃣ نگرش و عینکی که حادثه را در یک لحظه محبوس نکند...چون هر حادثه ارتباطی با گذشته دارد و جریانی در آینده. 3⃣ فراغت و خلوتی که حادثه‌ها را در خود بگیرد و آنها را هضم کند...فراغت و خلوت به وسعت برداشت‌ها کمک می‌کند. ذهن خسته و مشغول و شلوغ، برداشتی ندارد... 🔰 در اینجا نقش رهبر؛ رهبری که طرز تدبر را، حتی در حادثه‌های کوچک به ما نشان بدهد، ضروری است. یک رهبر آگاه با یک برداشت که از صحنه‌های پیش‌پاافتاده‌ی زندگی من می‌کند در من نیرویی به وجود می‌آورد که از هر آب صافی کره بیرون بیاورم. 🔰 ما خیال می‌کنیم برای تدبر باید به جنگل خلوت یا غار سوت و کوری رفت که انسان بتواند توجهی داشته باشد و لذا از تدبرها محروم شده‌ایم... 🔰 رهبر آگاه از شلوغ‌ترین مسائل من و از سطحی‌ترین آنها، آرام‌ترین و عمیق‌ترین برداشت‌ها را برایم آماده می‌کند. | مسئولیت و سازندگی، صفحات ۹۱ الی ۹۳ و ۱۰۷ 💡 2⃣2⃣ 🔰 باور؛ خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی. 🆔 @Bavar_tarbiat
. 📚 در دسترس بودن کتاب 📔 کتاب‌ باید در دسترس و در معرض دید متربی باشد تا هر زمانی که فراغت پیدا کرد، بتواند به آسانی مشغول مطالعه آن شود. یکی از علل استفاده زیاد از فضای مجازی همین سهولت و در دسترس بودن آن است. 📘 با توجه به این نکته، بستن محیط کتابخانه یا ایجاد محدودیت‌های زیاد برای مطالعه و به امانت بردن کتاب‌ها، کار درستی ‏نیست. 📗 پیشنهادی که می‌تواند دسترسی به کتاب را در کانون‌ها و مدارس، بسیار آسان کند، پخش کردن کتاب‌ها در چند نقطه از محیط است. 📕 نگرانی نسبت به این مساله که ممکن است متربیان کتاب‌ها برده و برنگردانند، چندان درست نیست. می‌توان در کنار هر نقطه‌ای که ‏کتاب‌ها گذاشته شده‌اند، این تذکر را به صورت مکتوب اعلام کرد که برگرداندن کتاب‌ها فراموش نشود. 🧩 📚 8⃣ 🔰 باور؛ خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی. 🆔 @Bavar_tarbiat
. 💠 سعی کنیم فرزندانمان خودکفا شوند. خودکفایی یعنی اینکه انسان در درون خودش، مربی و معلمی داشته باشد. خداوند عقل و فهمی به انسان داده که این عقل و فهم، انسان را تربیت می‌کند... 💠 در روایت داریم:«مَنْ لَمْ‌يَجْعَلِ اللَّهُ لَهُ مِنْ نَفْسِهِ وَاعِظَاً فَإِنَّ مَوَاعِظَ النَّاسِ لَنْ‌تُغْنِي عَنْهُ شَيْئاً» هر کس که از درون خود واعظی نداشته باشد، موعظه دیگران برای او نتیجه ندارد؛ یعنی اول باید واعظ مربی و معلمی در درون انسان فعال شود تا موعظه دیگران بر او مؤثر باشد. تربیت یعنی احیای این واعظ و معلم. 💠 برای اینکه واعظ درونی شاگرد فعال شود از او «نظرخواهی» کنید. وقتی که از او نظرخواهی می‌کنید واعظ درونی‌اش فعال می‌شود؛ چون می‌خواهد استاد خودش را نقد کند؛ می‌خواهد...نمره بدهد. این نمره دادن شاگرد به استاد، خیلی مهم است... هم استاد توانایی خودش دستش می‌آید و هم موجب می‌شود مدیریت درونی شاگرد، مدیریت بیرونی‌اش را اداره کند. 💠 وقتی که شاگرد احساس می‌کند من روی مدیرم تأثیر دارم، احساس مسئولیتش بیشتر می شود؛ چون احساس آزادی می‌کند و احساس آزادی و احساس مسئولیت، با هم توام‌اند. شما هر اندازه که آزادی را از طرف مقابل سلب کنید، احساس مسئولیت را از او سلب کرده اید. 💠 از جمله چیزهایی که واعظ درونی را در فرد فعال می‌کند، «مشورت» با اوست؛ چون وقتی که می‌خواهد نظر بدهد ناچار است استارت ماشینش را بزند و موتور فکرش را روشن کند تا بتواند بهترین جواب را به شما بدهد. ✍ | راه رشد،جلد۱،صفحات۱۶۵، ۱۹۲ و ۱۹۳ 💡 3⃣2⃣ 🔰 باور؛ خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی. 🆔 @Bavar_tarbiat
. 🔹مسئله دیگر که باز مربوط به تربیت عقلانی است این است که قضاوت‌های مردم درباره انسان نباید ‏برای او ملاک باشد. این‌ها یک بیماری‌های عمومی است که اغلب افراد کم‌وبیش گرفتارش ‏هستند.‏ 🔸‏اینکه انسان در مسائلی که مربوط به خودش است تحت تأثیر قضاوت دیگران قرار ‏بگیرد [صحیح نیست] و به ما گفته‌اند هرگز تحت تأثیر قضاوت و تشخیص دیگران نسبت به ‏خودتان قرار نگیرید...‏ 🔹قرآن با مسئله- به‌اصطلاح امروز- «سنت‌گرایی» یعنی پذیرفتن آنچه درگذشته بوده است، ‏با ‏این حالت گوسفندصفتی در انسان و با پیروی کورکورانه از آباء و اسلاف و نیاکان فقط به ‏دلیل ‏اینکه آن‌ها آباء و نیاکان هستند، سخت مبارزه کرده است... 🔸این حالت تسلیم در مقابل گذشتگان یک حالت ضد عقل است. قرآن می‌خواهد که انسان ‏راه ‏خودش را به‌حکم عقل انتخاب کند. پس مبارزه قرآن با تقلید و به‌اصطلاح «سنت‌گرایی» ‏مبارزه‌ای است به‌عنوان حمایت از عقل.‏.. 🔹مسئله دیگر مسئله عدد است...قرآن ‏‏[معیار قرار دادن] کثرت را مذمّت می‌کند و می‌گوید کثرت معیار نیست.‏... 🔸اگر اکثر مردم را پیروی کنی تو را گمراه می‌کنند؛ چون اکثر مردم تابع عقل نیستند، تابع گمان ‏و ‏تخمین‌اند، همین‌که چیزی در خیالشان پیدا می‌شود دنبالش می‌روند.‏ چون اکثر این‌جور هستند، پس ‏به اکثر اعتماد نکن.‏ این هم خودش نوعی دیگر استقلال بخشیدن به عقل است و دعوت به اینکه عقل باید معیار ‏باشد.‏.. ✍ | اسلام و تعلیم و تربیت، صفحات ۳۸ و ۱۹۲ و ۱۹۳ 💡 4⃣2⃣ 🔰 باور؛ خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی. 🆔 @Bavar_tarbiat
. 🟢پیغمبر اکرم(ص) فرمود: «انّى لا اخافُ‏ عَلى امَّتِىَ الْفَقْرَ وَ لكِنْ اخافُ‏ عَلَيْهِمْ سوءَ التَّدْبيرِ» چه جمله عالى و بزرگى! مى‏ فرمود كه من بر امت خودم از ناحيه فقر اقتصادى بيم ندارم، فقر امت من را از پا در نمى‏ آورد ولى از يك چيز ديگر بر امت خودم بيمناكم و آن كج فكرى، بد فكرى، بد انديشگى، جهل و نادانى است. 🟢خوارج چه کسانی بودند؟ خوارج مردمی بودند ظاهربین، مردمی بودند که اساسا عمق را نمی دیدند، آینده را درک نمی کردند، شعاع دیدشان بسیار کوتاه بود ولی متعبد و متدین و معتقد و عابد و زاهد بودند. علی (ع) آنها را ریاکار نمی دانست...می گوید اینها کج فهم و کج اندیش بودند. ✍ | پانزده گفتار، صفحه 67 و 68 💡 5⃣2⃣ 📜 2⃣3⃣ 🔰 باور؛ خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی. 🆔 @Bavar_tarbiat
. 🔶 فكر انسان همانند يك قطب‏نما مى‏تواند راه را روشن و مشخص كند، به شرط اين‏كه يك قطب‏نما تحت تأثير كشش‏ها و جاذبه‏ها قرار نگرفته باشد...آن‏ها كه با تفكراتى مغشوش و گرفتار حركت مى‏كنند، خيلى گمراه‏تر از آن‏هايى هستند كه هرگز تفكراتى ندارند و كارى را آغاز نكرده‏اند. 🔷 تفكر انسان چه‌بسا كه تحت تأثير عادت‏ها، تقليدها، منافع، غريزه‏ها و تعصب‏ها قرار بگيرد و در نتيجه، اين تفكر فقط به همين‏ها منتهى مى‏شود نه به حق و همين‏ها را نتيجه مى‏دهد نه حق را...انسان قبل از شروع به حركت بايد آزاد بشود و از سودها، هواها، تعصب‏ها، عادت‏ها و تقليدها خود را خلاص كند... 🔶 انسان چگونه مى‏تواند خود را از كشش اين عوامل آزاد بنماید؟... نيروى حقيقت‌طلبى، انسان را از هواها، سودها و تعصب‏ها آزاد مى‏نمايد. 🔷 اما عادت‏ها و تقليدها، اين دو به وسيله‏ى رشد شخصيت و ايجاد شخصيت از بين مى‏روند. تقليد لازمه‏ى نبود شخصيت است و هنگامى‏كه در انسان شخصيتى راه يافت، تقليد و عادت كنار مى‏روند. عواملى كه بتواند شخصيت را در انسان زياد كند و او را بزرگ سازد متعدد است. تلقين، مقايسه، رقابت، بزرگداشت و احترام، مى‏تواند به رشد شخصيت كمك كند... 🔶 به وسيله‏ى عوامل زهد و آزادى و شناخت‏هايى كه از تعليم و آموزش بدست مى‏آيد مى‏توانيم به آزادى‏هاى زيادترى برسيم. شناخت عظمت انسان و شناخت وسعت راه و شناخت رحمت اللَّه و شناخت دردها و رنج‏ها و شناخت مرگ،ما را به آزادى‏هاى عظيم‏تر و متنوع‏ترى مى‏رساند. | مسئولیت و سازندگی،صفحات ۷۳الی۷۵و۷۹الی۸۰ 💡 6⃣2⃣ 🔰 باور؛ خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی. 🆔 @Bavar_tarbiat
. 💠 «آشنایی با ادبیات داستانی کودک و نوجوان» 🔹مربی باید آشنایی لازم با ادبیات داستانی کودک و نوجوان و جریان‌های مختلفی که در این فضا فعالیت می‌کنند، داشته باشد. همچنین باید کتاب‌های مناسب و نامناسب کودک و نوجوان را بشناسد، تا بتواند کتاب‌های مناسب را معرفی کرده و با رعایت اصول تربیتی، از مطالعه کتاب‌های نامناسب جلوگیری کند. 🔸در همین راستا یکی از کارهای مربی، رصد مستمر کتاب‌های جدید و به‌روز بودن اطلاعاتش در این زمینه است. می‌توان از فهرست‌ها و جوایز کتاب در این زمینه استفاده کرد؛ اما نکته مهم این است که مربی نباید به این موارد اعتماد کامل و اکتفا کند. 🧩 📚 9⃣ 🔰 باور؛ خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی. 🆔 @Bavar_tarbiat
. 🔸پیاز تند🔸 🔷 با یکی از دوستان خوبم بر سر سفره نشسته بودیم، او به پیاز علاقه داشت و به خوردن آن مشغول بود. کودکی که در آنجا بود مقداری از آن پیاز را در دهان گذاشت، اشکش سرازیر شد و زبانش سوخت و آن را رها کرد. دوستم خندید، خنده‌ای پربار و پر از برداشت؛ که عده‌ای به خاطر جهتی از چیزهایی می‌گذرند اما عده دیگر، همان چیز را به همان خاطر می‌خواهند. آن تیزی و تندی که کودک را فراری کرده، مرا به سوی خود کشانده است. و سپس ادامه داد: در برابر سختی‌ها و ناراحتی‌ها عده‌ای به همان خاطر که ما فرار می‌کنیم به استقبال می‌روند و از سختی‌ها بهره می‌گیرند. همان دردها و فشارها که ما را از پای در می آورد، همان‌ها به عنوان پا، عامل حرکت و پیشرفت و ورزیدگی عده‌ای می‌شود... 🔷 هر تصادف و هر صحنه‏اى پيامى دارد و حرفى دارد و مغزى و تو نمى‏توانى از اين پيام و از اين حرف و از اين مغز به زودى بگذرى بلكه آن را زير و رو مى‏كنى و در آن تدبر مى‏كنى و آن را ارزيابى مى‏نمايى. و اين ارزيابى‏هاى وسيع و مرتب به سازمان فكرى وسيعى منتهى مى‏شود و در درون تو چشمه‏هايى را مى‏كارد. ✍ | مسئولیت و سازندگی، صفحات ۱۰۹ الی ۱۱۱ 📝 1⃣1⃣ 💡 7⃣2⃣ 🔰 باور؛ خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی. 🆔 @Bavar_tarbiat