eitaa logo
بینش نو | اطلاع رسانی و نشر آثار آیت الله مرتضی رضوی
709 دنبال‌کننده
80 عکس
22 ویدیو
4 فایل
💎 کانال "اطلاع رسانی" سایت «بینش نو» حضرت آیت الله مرتضی رضوی http://www.binesheno.com 📲 تماس با ادمین: @Binesheno_com 💻 سفارش کتاب @sefareshkotob
مشاهده در ایتا
دانلود
💐💐💐💐 میلاد امیرالمومنین علی بن ابی طالب علیه السلام و روز پدر مبارک باد. 🆔 @binesheno
⭕️ پیشنهاد مطالعه 📚 عنوان کتاب: سرمایه در اسلام 🖋 نویسنده: آیت الله مرتضی رضوی پرسش نهم؛ در صورتی که شما اصل خصوصی سازی را باطل می دانید، سوالی که پیش می آید این است: شما نظام اقتصاد اسلام را مشوق سرمایۀ مولّد و تجارت جلبی، می دانید و جامعه را به این نوع فعالیت اقتصادی تشویق می کنید. در حالی که تولید کننده و تاجر جالب، در مقابل خود رقیبی می بیند که توان رقابت با او را ندارد و آن دولت است. آیا این تناقض نیست؟ در جواب می فرمائید: برای ایجاد تعادل در بازار. حال این شرکت دولتی، یا باید سود ده باشد و خوب کار کند که در این صورت هیچ کس توان رقابت با شرکت دولتی را ندارد، و یا باید زیان ده شود تا رقابتی در بازار باشد که در این صورت سرمایه و نیروی انسانی در همان شرکت دولتی اسراف می شود و عاطل که آن هم حرام است-؟ 〽️ لینک مطلب: https://binesheno.com/11448-2/ 💻 www.binesheno.com 🆔 @binesheno
💡 تازه های مقالات 📜 تلسکوپ فضائی جیمز وب در خدمت مکتب اهل بیت علیهم السلام 🖋 حضرت آیت الله مرتضی رضوی 🔭 روزی که تلسکوپ فضائی جیمزوب به فضا پرتاب شد، به دوستان گفتم: هر کشف جدید جیمزوب به نفع مکتب قرآن و اهل بیت علیهم السلام خواهد بود؛ من که از نظر جسمی توان کار ندارم شما، ره آورده های این تلسکوپ را رصد کنید. دوستانی که هر کدام مشغله های خود را دارند؛ خبرها را دیرتر به من می رسانند، معمولاً یکی دو هفته و گاهی بیشتر به تأخیر می افتد. اولین خبری که از جیمزوب به من رسید این بود که «سرعت گسترش جهان روز افزون است بر خلاف نظریه کیهان شناسان غربی که منتظرند روز به روز از سرعت آن کاسته شود تا به انقباض برسد»... 📌 لینک مطلب 💻 www.binesheno.com 🆔 @binesheno
💡 تازه های کتاب 📚 قلم مسموم در تهاجم به مکتب و امامت ❗️بررسی کتاب «متن و تفسیر»‌ از حسین مدرسی طباطبایی 🖋 تقریرات: حضرت آیت الله مرتضی رضوی ⭕️ لینک: https://binesheno.com/12028-2/ 🆔 @binesheno
📘 معرفی کتاب 📚 کتاب «تبیین جهان و انسان» 🔹 آیا قرآنی که مدعی هستیم تبیان کل شیء است در مورد خلقت آسمان‌ها، ستاره‌ها و سیارات چیزی نگفته است؟ 🔸 خلقت جهان در 6 روز یعنی چه؟ آیا دین پاسخ درستی به سوال از طول عمر جهان نداده است؟ 🔹هفت آسمان چیست؟ آیا منظور همان لایه‌های جو زمین است؟ نحوه آفرینش و قرارگیری آنها چگونه است؟ 🔸 انسان چیست و چگونه آفریده شده است؟ اگر تکامل را نمی‌پذیرید آیا فیکسیسم نظریه مورد تایید است؟ 🔹هدف از خلقت انسان چه بوده است و آیا انسان حیوان است؟ اگر بله پس چرا انسان باید خانواده یا لباس داشته باشد؟ 🔻پاسخ این سوالات و ده ها سوال مهم دیگر در کتاب «تبیین جهان و انسان» به قلم آیت الله مرتضی رضوی درج شده است. 🔺 در این کتاب که در 5 فصل تدوین شده است در فصل اول به خداشناسی و توحید و در دو فصل بعدی جهان شناسی اسلام مورد بررسی قرار گرفته و در دو فصل پایانی کتاب، انسان شناسی از منظر اسلام به نگارش درآمده است. 🖊 متن این کتاب، بسیار ساده و برای فهم عموم نوشته شده و حجم اصلی کتاب در بخش پاورقی آن قرار گرفته که حاوی محاسبات و دلایلی برای متخصصین می‌باشد. 📍مطالعه این کتاب منحصر به فرد، برای آشنایی با جهان شناسی اسلامی آن هم در دوره‌ای که مطالب بیگانه با اسلام به نام اسلام عرضه می‌شود ضروری می‌باشد و خواننده را با ادبیاتی جدید از علوم اسلامی آشنا می‌سازد. 📖 مطالعه و دانلود 📦 سفارش کتاب 🌐 https://binesheno.com 🆔 @binesheno 🆔 بینش نو | شبکه اطلاع رسانی و نشر آثار آیت الله مرتضی رضوی
📙 برشی از یک کتاب ❗️هیچ صوفی‌ای نیست مگر این‌كه شیطان‌پرست است 📝 {در مباحث پیشین کتاب روشن شد که پس از دوره بت پرستی، ابلیس به همه چیز پرست کردن انسان‌ها روی آورد} 🔹بدیهی است یكی از «همه‌چیز» شیطان است. چگونه ممكن است كسی «همه‌چیز پرست» باشد و شیطان را نپرستد. برای نمونه از مقاله دانشمند عزیز جناب آقای سیدمحمود هاشمی (نشریه مكتب وحی شماره۸ ص۱۳۶، ۱۳۷) برای‌تان می‌آورم و جای دوری نمی‌روم: 🔸 جمعی از بزرگان تصوّف برای ابلیس، مقام والا و برجسته‌ای قائل شده و از وی به عنوان پاکبازترین عاشق که سجده بر غیرمعشوق را روا ندانست، پاسبان درگاه حضرت حق، سرور مهجوران [۲]، یگانه‌ی وجود، شحنه‌ی مملکت ملکوت که ۱۲۴هزار نبی زخم او خورده‌اند، اسیر مشیت ابتلا [۳] و بزرگ موحّد در توحید تنزیه [۴]، مجروح فراق [۵]، مظهر غیرت [۶] و عاشقی صادق که محک محبّت را پذیرفت و محظوریّت بین طلب و اراده را به جان خرید [۷]، یاد کرده‌اند. 🔹حسن بصری گوید: «لَوْ أَظهَرَ نوُرَهُ لِلْخَلْقِ لَعَبِدَ إِلَهاً : اگر ابلیس نور خود را به خلق ظاهر کند، به خدایی پرستیده می شود». 🔸منصور حَلاّج نیز می‌گوید: «در آسمان، عابد و یکتاپرستی چون ابلیس وجود ندارد». [۸] 🔹سنایی غزنوی گوید: «ابلیس می‌دانست که باید با امر الاهی مخالفت کند؛ زیرا در لوح چنین خوانده بود و از قبل با خدای یکتا چنین قرار گذاشته بود». [۹] 🔸«نقل است که نوری با یکی نشسته بود و هر دو زار می‌گریستند؛ چون آن‌کس برفت، نوری رو به یاران کرد و گفت: دانستید آن شخص که بود؟! گفتند: نه، گفت: ابلیس بود؛ حکایت خدمات خود می‌کرد و افسانه روزگار خود می‌گفت و از درد فراق می‌نالید و چنان که دیدید می‌گریست و من نیز می‌گریستم». [۱۰] 🔹شیخ احمد غزالی، ابلیس را «سیّد الموحّدین» (= سرور یکتاپرستان) نامیده و در مورد او گفته است: «مَنْ لَم یَتَعَلَّمِ التّوْحیدَ مِنْ إبلیس فهُوَ زِنْدیق : کسی که علم توحید را از شیطان نیاموخت، زندیق و ملحد است». [۱۱] 🔸و ابوالعباس قصّاب که عطّار او را «مقبول الله»، «کامل معرفت» و «عامل مملکت» می‌نامد، می‌گوید: «ابلیس کشته‌ی خداوند است، جوانمردی نبود کشته‌ی خداوند خویش را سنگ انداختن! اگر در قیامت حساب در دست من کند بیند که چه کنم: همه را در پیش کنم و ابلیس را مقام ساز». [۱۲] 🔹و منصور حَلاّج گفت: «ما صحَّت الفتوۀ الا لأحمد و ابلیس : جوانمردی دو کس را مسلَّم بُوَد: احمد [حضرت محمد (ص)] و ابلیس را. جوانمرد و مرد رسیده، این دو آمدند؛ دیگران خود جز اطفال راه نیامدند»!! 🔸و عین‌القُضات گوید: «آن عاشق دیوانه که تو او را ابلیس خوانی در دنیا، خود ندانی که در عالم الاهی او را به چه نام خوانند»! [۱۳] 🔻پی‌نوشت‌ها: [۱] ویل دورانت ج۱ ص۴۴۷ [۲] عین القضات همدانی، نامه‌ها، به اهتمام عفیف عسیران و احمد منزوی، ج۲، ص۵۸۸ [۳] حسین بن منصور حلاج، الطواسین، به تحقیق: لویی ماسینیون، ص۴۵، ۱۴۵- ۱۴۸ [۴] عطار نیشابوری، تذکرۀ الاولیاء، به اهتمام نیکلسون، ص۵۱ از جنید بغدادی [۵] کاشانی، عزّالدین محمود، مصباح الهدایۀ و مفتاح الکفایۀ، به اهتمام جلال‌الدّین همایی، فصل غیرت، ص۴۱۴ [۶] عین القضات همدانی، تمهیدات، ص۲۲۱ [۷] همان [۸] سفینۀ النجاۀ، ص۲۷۶ [۹] دیوان سنایی (بخش غزلیّات)، ص۷۴۸ [۱۰] تذکرۀ الاولیاء، ص۴۷۰ [۱۱] خیراتیّه، ج۲ ص۱۲۶ [۱۲] تذکرۀ الاولیاء، ص۶۴۳ [۱۳] تمهیدات، ص۲۲۱
📖
مطالعه و دانلود 📦 سفارش کتاب 🌐 https://binesheno.com 🆔 @binesheno 🆔 بینش نو | شبکه اطلاع رسانی و نشر آثار آیت الله مرتضی رضوی
🔘مبانی 📌غریزه و فطرت 🔹یکی از مبانی مهم انسان شناسی اسلامی مبحث غریزه و فطرت است، این مهم، شاه کلیدی است که اغلب مسائل و مشکلات این حوزه با تبیین صحیح آن حل می‌شود؛ از دیدگاه اسلام انسان حیوان نیست حتی حیوان برتر یا به تعبیری حیوان ناطق هم نیست بلکه انسان موجودی مجزای از حیوان و در عرض آن است همچنان که حیوان گیاه نیست و در عرض آن قرار دارد. 🔸مطابق روایات شیعه، ما قائل به تعدد ارواح هستیم که این مطلب مویدات قرآنی هم دارد از این رو گیاه دارای روح نباتی است و حیوان علاوه بر آن، روح غریزه دارد و انسان علاوه بر آن دو روح، دارای روح فطرت می‌باشد، بنابر این انسان موجودی مستقل از حیوان است و منشا اعمال او دو منبع فطرت و غریزه است. 🔹شخصیت انسان از تعامل این دو روح به وجود می‌آید لذا شخصی که با فطرتش غریزه‌اش را مدیریت کند درجه انسانیتش بیشتر می‌شود و ما او را از خوبان می‌دانیم و شخصی که غریزه‌اش بر فطرتش غلبه کند از انسان های بد خواهد بود و به همین معنا درجات خوب و بد انسان مشخص می‌شود تا جایی که انسانی که فطرتش را ابزار غریزه‌اش کند می‌شود مصداق أُولَٰئِكَ كَالْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ یعنی به مرتبه‌ای پایین تر از حیوان سقوط می‌کند چرا که حیوان تنها با قدرت غریزه‌اش کار می‌کند اما این فرد فطرت را هم تحت اختیار غریزه قرار داده و در ارتکاب غرایز قوی تر عمل می‌نماید. 🔸لازم به تذکر است که این مطالب به معنای کوبیدن غریزه نیست و خداوند آن را در نهاد انسان قرار داده است، نکته در این است که خواست خداوند مدیریت غریزه توسط فطرت است. 🔻نام دیگر روح فطرت همان نفس لوامه و نام دیگر روح غریزه نفس اماره است؛ بر این اساس انبیا آمده‌اند تا انسان‌ها را به سمت فطرتشان هدایت کنند و ابلیس و جنود او انسان را به سمت غرایزش می‌کشانند و این کشمکشی است که تاریخ بشر بر اساس آن رقم خورده است. 🖌
برگرفته از آثار آیت الله مرتضی رضوی

#️⃣ 📦 سفارش کتاب 🌐 https://binesheno.com 🆔 @binesheno 🆔 بینش نو | شبکه اطلاع رسانی و نشر آثار آیت الله مرتضی رضوی
📘 معرفی کتاب 📚 کتاب ویژگیهای «کتاب الخمس» در فقه 🔸در این کتاب می‌خوانیم: در ميان ابواب فقه ( از طهارت تا ديات) كتاب الخمس از نظر اهميت رتبه چهارم را دارد؛ هر متن مختصر يا مطوّل را باز كنيم می‌بينيم آن را چهارمين باب قرار داده‌اند. ليكن از نظر كار، تحقيق، تدريس و مباحثه، كم حجم‌ترين كتاب در ميان آنهاست؛ اين اندك بودن حجم، به دليل اندك بودن مسائل خمس نيست كه متاسفانه چنين تلقي می‌شود. بل اين اختصار منفی، سه دليل دارد: 1- عدم كار فقهاي عامه درباره خمس باعث شده است که علمای شیعه هم کمتر به آن بپردازند و متروك بودن خمس در ميان عامه، موجب شده كه تعداد سئوال‌ها و پرسش‌ها در اين باب، از ائمه طاهرين (عليهم) نيز كمتر شود. 2- عدم تحقق حكومت ائمه طاهرين (عليهم): چون يك طرف خمس در همه‌موارد (غنايم، انفال و فيئ) حكومت است و طرف ديگر آن بخش خصوصي، نبود حكومت موجب شده هم حديث در اين باره كمتر صادر شود و هم بحث كمتری در اين باره انجام يابد. 3ـ كليد گم شده: در حقيقت كتاب الخمس دو فصل است و بايد هر كدام به طور كاملاً جدا از همديگر مورد تدريس، تحقيق و تدوين قرار گيرد: فصل اول: خمس غنايم و خمس انفال: يك پنجم غنايم و نيز خود انفال، مال و ملك خود امامت است. اين نوع خمس از مال مردم گرفته نمي‌شود، بر خلاف زكات. فصل دوم: خمس ارباح: اين خمس از مال مردم گرفته مي‌شود، درست مانند زكات. 🔺مطالعه این کتاب شما را با مبحث خمس از نگاهی متفاوت آشنا می‌سازد. 📖 مطالعه و دانلود 📦 سفارش کتاب 🌐 https://binesheno.com 🆔 @binesheno 🆔 بینش نو | شبکه اطلاع رسانی و نشر آثار آیت الله مرتضی رضوی
📙 برشی از یک کتاب ✅ محي‌الدين و ثنويت 🖊 محي‌الدين اهل تنزيه را به خاطر اين كه خدا را تنزيه مي‌كنند جاهل ناميد كه آنان با تنزيه‌شان خدا را محدود مي‌كنند. اينك ببينيم خدائي كه او به آن باور دارد چيست و چگونه است؟ 🔹 مي‌گويد: 🔺فنسبته لما ظهر من صور العالم نسبة الرّوح المدبّر للصوّرة: پس نسبت خدا به صورت ظاهر عالم، نسبت آن روح است كه صورت را تدبير و اداره مي‌كند. 🔸توضيح: 🔻يكي از اصول مسلم بينش محي‌الدين اين است كه ظاهر عالم همان اسم «الظّاهر» خداست و باطن عالم نيز اسم «الباطن» خدا است. پس هم ظاهر جهان هستي، خداست و هم باطنش، و نسبت اين ظاهر و باطن نسبت روح است به بدني كه آن را اداره مي‌كند. ❗️تامل: ✔️ ۱- اين عبارت صريح است بر اين كه دو خدا وجود دارد يكي به نام الظاهر و دومي به نام الباطن حتي ميان اين دو نسبت هم برقرار است. و مي‌دانيم كه «نسبت» در «ميان يك چيز با خودش» هرگز صحيح نمي‌شود و غلط است. مگر يك چيز مركب را به نظر بياوريم مثل انسان كه مركب از روح و جسم است آن گاه ميان روح و جسم او يك نسبت يا نسبت‏هائي را برقرار يا لحاظ كنيم. كه محي‌الدين همين طور عمل كرده. ✔️ ۲- البته محي‌الدين براي خدا مقامات درست مي‌كند و خدا را در مقام «احديت» نه قابل تنزيه مي‌داند ونه قابل تشبيه، و در مقام واحديت، همه موجودات عالم را عين خدا مي‌داند. اما سخني كه در اين جا آورده چيز ديگر است كه با آن مبنا نيز سازگار نيست. زيرا در اين عبارت همان «خداي احد» را دو تا كرده است. 📚 برگرفته از کتاب محی الدین در ائینه فصوص/ جلد دوم/ فص نوحی/ بخش اول 📖 مطالعه و دانلود 📦 سفارش کتاب #️⃣ 🌐 https://binesheno.com 🆔 @binesheno 🆔 بینش نو | اطلاع رسانی و نشر آثار آیت الله مرتضی رضوی
🔘مبانی 📌شیعه ولایتی و شیعه وصایتی 🔹تقسیم شیعیان به دو قسم ولایتی و وصایتی از ابتکارات استاد است، ایشان معتقد هستند از همان روز رحلت پیامبر صلی الله علیه و آله و بعد از فتنه سقیفه، شیعیان خود بر دو گروه بودند عده‌ای ولایتی بودند که امام را به عنوان «ولیّ الله و حجة مِن عندالله» می‌دانستند و عده بسیار دیگر آن حضرت را اَحق از دیگران و مقدم بر همه اصحاب دانسته معتقد بودند چون پیامبر(ص) وصیت کرده که علی(ع) جانشین او باشد، پس خلافت حقّ علی(ع) است. 🔸سلمان، ابوذر، مقداد و عمار تنها ولایتیان ابتدای عصر امامت بودند و بقیه اکثریت شیعه «شیعه وصایتی» بودند، حتی عباس و عبدالله بن عباس. 🔹حدیث معروف و متواتر و مورد اجماع علمای شیعه، که می گوید: «ارْتَدَّ النَّاس- عَنِ الْوَلَايَة- الّا ثَلَاثَة أَو أَرْبَعَة» در همین مورد صادر شده است که فقط آن چهار نفر مذکور در ولایت علی(ع) ثابت قدم ماندند. 🔸بیعت کردن با پیامبر(ص) و شهادت به رسالت آن حضرت معطی سمت نیست و خواه مردم جهان این شهادت را بدهند و یا ندهند در حقیقت مساله تغییری ایجاد نمی‌شود و آن حضرت رسول خداوند است؛ شیعیان وصایتی معتقد بودند که به وسیله بیعت‌شان سِمت امامت را به شخص مورد نظرشان، اعطا می‌کنند و امام حجة مِن عندالله نیست، حجّیت و مشروعیت امامت او در نزد خدا نیز به وسیله بیعت حاصل می شود. 🔹بیعت‌شان با زید، با یحیی بن زید، با محمد بن عبدالله محض، با ابراهیم بن عبدالله محض، با معاویه بن عبدالله بن جعفر و… به همین معنی و به نظرشان با همین کاربرد بود که آخرین آن نهضت شیعیان خراسان بود با شعار «الرضّی من آل محمد»- یعنی خلافت را به کسی خواهیم داد که مورد رضایت و دلخواه خودمان باشد- به راه افتاد و در نتیجه به خلافت بنی عباس منجر شد و امامت را به عبدالله سفاح اِعطا کردند. 🔺اما جریان ولایتیان شیعه از همان آغاز، بیعت با امام را دقیقاً در ردیف بیعت با پیامبر(ص) و با کاربرد «اَشهد» دانسته و می‌داند. #️⃣ 📦 سفارش کتاب 🌐 https://binesheno.com 🆔 @binesheno 🆔 بینش نو | اطلاع رسانی و نشر آثار آیت الله مرتضی رضوی