eitaa logo
بینش نو | اطلاع رسانی و نشر آثار آیت الله مرتضی رضوی
718 دنبال‌کننده
80 عکس
22 ویدیو
4 فایل
💎 کانال "اطلاع رسانی" سایت «بینش نو» حضرت آیت الله مرتضی رضوی http://www.binesheno.com 📲 تماس با ادمین: @Binesheno_com 💻 سفارش کتاب @sefareshkotob
مشاهده در ایتا
دانلود
نکات ❓فرق نظام اقتصاد اسلامی و سرمایه داری لیبرالیسم، چیست؟ 🔹سرمایه عبارت است از مال منقول و غیر منقول که در جهت به دست آوردن سود، به کار گرفته می شود. 🔸پس سرمایه مال است و مالکیت در اسلام محترم و از اصول و مبانی اساسی مکتب است به شرط مشروعیت منشأ مال. 🔹تصرف مالک در مال مشروع خود نیز مطلق نیست و قید هائی دارد به طوری که برخی ها گفته اند: قاعدۀ «النّاس مسلّطون علی اموالهم» به قدری تخصیص خورده که مصداق «تخصیص اکثر» شده و کارائی خود را از دست داده است؛ قید هائی از قبیل: حرمت ربا، حرمت قمار، حرمت تضییع، حرمت اسراف، حرمت تبذیر، حرمت معاملاتی که به نفع کفار و به ضرر مسلمانان باشد، حرمت مزاحمت مال به مال دیگران، حرمت مصرف در مشروبات الکلی، حرمت تأسیس میخانه، حرمت تأسیس کاباره و قمارخانه و…و… بویژه حرمت بکارگیری مال در جهت تضییق عرصۀ فعالیت اقتصادی بر دهک های پائین جامعه. 🔺در ادامه بحث انواع سرمایه در اسلام نسبت به کاربردش مورد بحث قرار می گیرد. 🖌 🌐 https://binesheno.com 🆔 @binesheno 🆔 بینش نو | اطلاع رسانی و نشر آثار آیت الله مرتضی رضوی
🌴 یک روایت 🕯 عَنِ اَلْمُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ قَالَ: قَالَ اَلصَّادِقُ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : كَذَبَ مَنْ زَعَمَ أَنَّهُ مِنْ شِيعَتِنَا وَ هُوَ مُتَمَسِّكٌ بِعُرْوَةِ غَيْرِنَا. 🔸مفضّل بن عمر گفت: امام صادق عليه السّلام فرمود: دروغ مى‌گويد كسى كه گمان مى‌كند از شيعيان ماست، در حالى كه به غير ما تمسّك مى‌جويد. --------------------------------------------------------- 🔹مقصود از تمسک شناخت مکاتب دیگر نیست بلکه معتقد شدن به آنهاست. امروز برخی فریفته علوم غربی شده و نسبت به علوم و آموزه های دینی بدبین شده اند و عده ای هم به فلسفه ارسطو معتقد شده اند و گمان کرده اند ثقلین بدون آن بی دفاع خواهد بود. این هر دو گروه مصداق کسانی هستند که به ریسمان غیر چنگ زده اند و ادعای شیعه بودنشان دروغ است. 🌐 https://binesheno.com 🆔 @binesheno 🆔 بینش نو | اطلاع رسانی و نشر آثار آیت الله مرتضی رضوی
🔘مبانی 📌امر و خلق 🔸خداوند جسم نیست تا دست داشته باشد، تعبیر «دست خدا»- یدالله- برای رسانیدن معانی‌ای است که موضوع بحث ما یکی از آن معانی است. قرآن در موارد متعدد چنین تعبیر کرده است. از جمله: يَدُ اللَّهِ فَوْقَ أَيْديهِم. فتح10 بِيَدِكَ الْخَيْرُ إِنَّكَ عَلى‏ كُلِّ شَيْ‏ءٍ قَديرٌ. آل عمران26 🔹در برخی دیگر از جمله در آیه زیر «دو دست» آمده است: قالَتِ الْيَهُودُ يَدُ اللَّهِ مَغْلُولَةٌ غُلَّتْ أَيْديهِمْ وَ لُعِنُوا بِما قالُوا بَلْ يَداهُ مَبْسُوطَتان. (مائده64): یهودیان گفتند دست خدا بسته است، دست های‌شان بسته باد، به خاطر این سخن از رحمت خدا دور شدند بل که هر دو دست خدا باز است. 🔸قالَ يا إِبْليسُ ما مَنَعَكَ أَنْ تَسْجُدَ لِما خَلَقْتُ بِيَدَيَّ. (ص75): خدا فرمود ای ابلیس چه چیز مانع تو شد بر آن (آدم) که با دو دست خودم خلق کردم سجده کنی؟ 🔹مراد از «دو دست»: یعنی خدا دو نوع فعل دارد: 1- خلق. 2- اَمر. لَهُ الْخَلْقُ وَ الْأَمْر(اعراف54): برای اوست خلق و امر. 🔸خلق: یعنی پدید آوردن چیزی از چیزی که قبلاً وجود داشته. به آیه های زیر توجه فرمائید: وَ اللَّهُ خَلَقَ كُلَّ دَابَّةٍ مِنْ ماء (نور45): خداوند هر جنبنده را از آبی آفرید. خَلَقَ الْإِنْسانَ مِنْ صَلْصالٍ كَالْفَخَّار (الرحمن14): خلق کرد انسان را از گل (گلی که ظاهرش خشک و باطنش نرم بود) شبیه سفال، آفرید. 🔹امر: یعنی «ایجاد»، «انشاء»، «اِحداث»، «ابداع». امر یعنی «ایجاد یک چیز»: به وجود آوردن چیزی نه از چیز دیگر. 🔸چیزی را که با کار امری به وجود می‌آورد یک «ابداع» است آن را از چیز دیگر به وجود نمی‌آورد. تنها با فرمان «باش» آن چیز باشنده و موجود می شود: إِنَّما أَمْرُهُ إِذا أَرادَ شَيْئاً أَنْ يَقُولَ لَهُ كُنْ فَيَكُون (یس82): امر خدا غیر از این نیست که هر وقت اراده کند به چیزی بگوید باش می باشد. 📦 سفارش کتاب 🌐 https://binesheno.com 🆔 @binesheno 🆔 بینش نو | شبکه اطلاع رسانی و نشر آثار آیت الله مرتضی رضوی
📙برشی از یک کتاب ✅ فيض اقدس و فیض مقدس ❗️توضیح: جهان و اشياء آن و نيز خدا، يك جا يك وجود هستند و آن وجود خداست. وجود خداست كه در همه چيز سريان دارد اگر اين وجود سارى را با صرف نظر از اعيان اشياء لحاظ كنى مى‌شود فيض اقدس. واگر اين وجود سارى را همراه با اعيان اشياء لحاظ كنى مى‌شود فيض مقدس. 🔹اما اين توضيح در مورد فيض اقدس ناقص است به ويژه از ديدگاه مكتب محى‌الدين. در اين بينش فيض اقدس معادل و مساوى است با «صادر اول» ارسطوئيان. 🔸جريان و سريان وجود كه همان فيضان فيض است از وجود خدا به صادر اول رسيده و مى‌رسد و اين فيض اقدس است. سپس به توسط او به ساير اشياء جريان، سريان و فيضان مى‌كند. و اين فيض مقدس است. و اين سريان وجود و جريان فيض از خدا به پيامبر(ص) و از پيامبر به ساير اشياء دائمى است كه ديديم محى الدين با «تجلى دائم» از آن ياد كرد. 🔸فلسفه قرآن و اهل بيت(ع) مى‌گويد: نه تنها وحدت وجود صحيح نيست و وجود موجودات، سريانى از وجود خدا نيستند خداوند از وجود خود چيزى به هيچ كس و هيچ شيئى نمى‌دهد. بل وجود اشياء را «ايجاد» كرده است (عالم امر = كن فيكون). پس از ايجاد موجود اوليه، جريان خلق يعنى پديد آوردن اشياء از همديگر را به راه انداخته است (عالم خلق). 🔹امروز هم، خلق و امر در كنار هم در جريان هستند: «له الخلق و الامر» و نيز آيه‌هائى كه در آن‌ها «كن فيكون» آمده است. 🔸خداوند در همه جا و با همه اشياء هست. اما: مع كل شىء لا بمقارنة، و غير كل شىء لا بمزايلة: با همه چيز است اما نه به مقارنت و قرين بودن، و غير از هر شىء است نه به معنى دور بودن مكانى. و ده‌ها آيه و حديث كه در تبيين فلسفه و عرفان اهل بيت(ع) آمده‌اند از جمله فرمايش حضرت زهرا(ع) است: انشأ الاشياء لا من شىء كان قبله: خداوند اشياء را انشاء كرد نه از چيزى كه قبلا بوده باشد. 🖌
 برشی از کتاب محی الدین در آئینه فصوص/ ج1/ فص آدم

📖 مطالعه و دانلود 📦 سفارش کتاب 🌐 https://binesheno.com 🆔 @binesheno 🆔 بینش نو | شبکه اطلاع رسانی و نشر آثار آیت الله مرتضی رضوی
💡 تازه های کتاب 📚 «تک نگاره‌ها» 🖋 حضرت آیت الله مرتضی رضوی 🔹این کتاب حاوی تک نگاره هایی در زمینه های علمی، فرهنگی، تربیتی و ذکر برخی خاطرات استاد می باشد. 📥 دانلود و مطالعه 📦 سفارش کتاب #⃣ 🌐 https://binesheno.com 🆔 بینش نو | اطلاع رسانی و نشر آثار آیت الله مرتضی رضوی
📗برشی از یک کتاب حسن بصری ولی الله یا کابالیست 🔸حسن بصري كه اولين خشت تصوف را در ميان مسلمانان بنا نهاد، در زمان حضرت علي(ع) خيلي جوان بود و به شدت به زهد و عبادت مي پرداخت. 🔹پس از ماجراي جمل كه علي(ع) در بصره بود، حسن را ديد كه وضو مي گيرد فرمود: حسن وضو را اسباغ كن (درست به جا بياور) گفت: همين ديروز شخصيت‌هائي را در ميدان جنگ كشتي كارشان اسباغ وضو و عبادت بود. امام گفت: اگر آنان را بر حق مي‌دانستي چرا به ياري‌شان برنخاستي؟ حسن گفت: شمشير و اسلحه برداشتم و به سوي‌شان رفتم، وقتي كه به «خريبه» رسيدم هاتفي صدا زد حسن به كجا مي‌روي قاتل و مقتول هر دو در دوزخ‌اند، برگشتم. روز ديگر باز مسلح شده و مي‌رفتم كه باز در همان جا همان ندا تكرار شد برگشتم. امام(ع) فرمود: آن ندا راست گفته است قاتل و مقتول از لشكر جمل هر دو در دوزخ هستند و گوينده برادر تو شيطان بود. 1️⃣ حسن بصري چگونه عارف است كه هرگز ولايت علي(ع) را نشناخت بل به قول شيخ عطار خودش را ولي الله مي‌دانسته كه عطار او را در رديف اول اولياء‌ در «تذكرة الاولياء» آورده است. 2️⃣ امام(ع) سخن حسن بصري را دربارة‌ آمدن نداي غيبي تأييد مي‌كند و ندا كننده را شيطان مي‌داند. 3️⃣ حسن بصري در اصل يك مسيحي زاده بود، ابليس او را از رفتن به جنگ باز داشت تا كشته نشود. زيرا به وجود او نيازمند بود. به وسيله او تصوف را در ميان مسلمانان بنا نهاد. او حدود 110 سال عمر كرد و هنگام مرگش تصوف كاملاً جان گرفته بود. 🔸برخي ها حسن بصري را يك فرد دوستدار علي(ع) مي‌دانند و دربارة‌ موضوع بالا ترديد مي‌كنند. آن چه اينان را به اين فكر انداخته دو چيز است: 🔺الف: اينان مي‌بينند كه حسن بصري بر عليه معاويه سخنانی گفته است. و توجه نمي كنند (بل توان تحليل تاريخ را ندارند) كه آن سخنان را وقتي گفته است كه در دمشق پس از مرگ يزيد، ميان آل سفيان و آل حكم، درگيري شديد براي تصاحب خلافت بود و حسن بصري مي‌ديد كه مروان و آل حكم پيروز مي‌شوند، شروع كرد بر عليه معاويه و به نفع آل حكم سخن گفتن، كه مورخين گفته‌اند «لو لا الحسن لمات خلافة آل مروان في المهد». 🔺ب: اينان مشاهده مي‌كنند كه در برخي از مسائل فقهي كه از او پرسيده شده، با تكيه بر نظر حضرت علي(ع) فتوي داده است. و توجه ندارند كه هر مدعي فقاهت در ميان امت، در برخي مسائل فقهي به علي(ع) استناد مي‌كرد. زيرا بر همگان مسلّم بود كه علي(ع) اعلم امت است و اساساً در تمسك به نظر علي(ع) نوعي افتخار براي هر كس بود حتي براي دشمنان او. 🔹حسن بصري علاوه بر علي(ع) در برابر امام حسن(ع)، امام حسين(ع) و امام سجاد(ع) نیز كاملاً دكان باز كرده و مزاحم جدي بود. 🖌
 برشی از کتاب کابالا و پایان تاریخش

📖 مطالعه و دانلود 🌐 https://binesheno.com 🆔 @binesheno 🆔 بینش نو | اطلاع رسانی و نشر آثار آیت الله مرتضی رضوی
نکات قرار گیری هفت آسمان 🔹امام رضا ـ عليه السّلام ـ هر دو دستش را باز كرد سپس دست راست را بر روي دست چپ قرار داد و فرمود: اين زمين پائين است كه آسمان اول در بالاي آن قبّه است. و زمين دوم روي آسمان اول است كه آسمان دوم روي آن قبّه است. ـ تا اينكه همين طور زمين چهارم و پنجم و ششم را نيز بيان كرد ـ سپس فرمود: و زمين هفتم روي آسمان ششم است كه آسمان هفتم عرش رحمان است. و اين است فرمايش خداوند: سَبْعَ سَماواتٍ وَ مِنَ الْأَرْضِ مِثْلَهُنَّ.(بحارالانوار: ج60، ص74) 🔸در اين حديث كل جهان مخلوقات به هشت قسمت تقسيم مي‌شود. اگر از پايين به طرف بالا بشماريم چنين مي‌شود: زمين اول، زمين دوم، زمين سوم، زمين چهارم، زمين پنجم، زمين ششم، زمين هفتم و آسمان هفتم. و اگر از بالا رو به سوي پايين شمرده شود بدين صورت خواهد بود: آسمان هفتم، آسمان ششم، آسمان پنجم، آسمان چهارم، آسمان سوم، آسمان دوم، آسمان اول و زمين اول. 🔹يعني به جز آسمان هفتم هر يك از آسمان‌ها در عين حال كه آسمان هستند نسبت به آسمان بالاتر زمين مي‌باشند و همچنين به جز زمين اول، هر يك از زمين‌ها در عين حال كه زمين هستند نسبت به زمين پايين‌تر از خود، آسمان هستند. 1️⃣ زمين اول عبارت است از مجموع كهكشان‌ها و فضاهای ميان آنها. 2️⃣ پس از هر دوره زمانی در زمین اول انفجاری رخ می دهد و پس از آن از مرکز، آسمان و زمین جدیدی به وجود می‌آید، درست مانند لایه های داخل درخت. 📖 مطالعه و دانلود 🖌 🌐 https://binesheno.com 🆔 @binesheno 🆔 بینش نو | شبکه اطلاع رسانی و نشر آثار آیت الله مرتضی رضوی
نکات تثلیث و همه چیز خدایی 🔸فلاسفه اسكولاستيك پاسداران مسيحيت بودند و اگر مورد هجمه استدلال‌های عوامانه قرار می‌گرفتند بيشتر از ناحيه غير مسيحيان يا ناقدانی بود كه از اساس مسيحيت انتقاد می‌كردند، اما ارسطوئيان مسلمان از ناحيه خود مسلمانان و اسلام شناسان مورد انتقاد و هجوم قرار گرفته‌اند و به همين جهت گاهي ماجرا شكل «تكفير» به خود می‌گرفت. 🔹من با كمال احترام و ارزشی كه به منطق ارسطويی به‌ويژه به «اسلامی شده آن» قائل هستم و از برخورد متحجرانه با هر فلسفه‌ای بی‌زارم پرسش زير را عنوان می‌كنم: ❓چه فرقی هست ميان «اعتقاد به تثليث» فلاسفه اسكولاستيك مسیحیت و اعتقاد فيلسوف بزرگ ما صدرای شيرازی كه می‌گويد: «انّ واجب الوجود تمام الاشياء وكل الموجودات: خداوند تمام اشياء و كل موجودات است. اسفار ج 6 ص 110» هر دو باور به وسيله برهان و براهين ارسطوئی و بر اساس منطق ارسطوئی توضيح و توجيه شده‌اند. اگر مسلمانی بگويد: توجيه و توضيح ارسطوئی كه بوسيله فلاسفه اسكولاستيك ارائه شده، نادرست است يك مسيحی نيز خواهد گفت: توجيه و توضيح ملا صدرا نادرست است. 🖌 🌐 https://binesheno.com 🆔 @binesheno 🆔 بینش نو | شبکه اطلاع رسانی و نشر آثار آیت الله مرتضی رضوی
📗برشی از یک کتاب ✅ ایمنی ساختمان 🔸در اسلام ساختمان نامطمئن و خانه ای که احتمال آوار شدنش هست، صلاحیت سکونت و عنوان «مسکن» را ندارد حتی خانه ای که واجد همه شرایط هست لیکن تنها فاقد درب است: 🔹عن جعفر- علیه السلام- عن ابیه عن علی- علیه السلام-: أَنَّهُ‏ كَرِهَ‏ أَنْ‏ يَبِيتَ‏ الرَّجُلُ‏ فِي‏ بَيْتٍ‏ لَيْسَ‏ لَهُ‏ بَاب: امام صادق از امام باقر- علیه السلام- نقل می کند که امیرالمؤمنین- علیه السلام- «شب در خانه بی درب به سر بردن» را تقبیح می کرد. ❗️توضیح: از پیام این حدیث استفاده می شود که شب را در محیط آزاد- با همه خطرهایش- به سر بردن بهتر است از خانه ای که فاقد درب است. زیرا ممکن است هر نوع حیوان وارد آن شود و آسیب رساند. چهار دیواری بدون دربی که بتوان آن را بست هنگام حمله حیوان یا هر حادثه دیگر نه تنها عامل ایمنی نیست بل ابزاری برای به دام افتادن است. 🔸 قال النبی- صلی الله علیه و آله-: ثَلَاثَةٌ لَا يَتَقَبَّلُ‏ اللَّهُ‏ عَزَّ وَ جَلَ‏ لَهُمْ‏ بِالْحِفْظِ رَجُلٌ‏ نَزَلَ‏ فِي‏ بَيْتٍ‏ خَرِبٍ‏ وَ رَجُلٌ صَلَّى عَلَى قَارِعَةِ الطَّرِيقِ وَ رَجُلٌ أَرْسَلَ رَاحِلَتَهُ وَ لَمْ يَسْتَوْثِقْ مِنْهَا: رسول اکرم- صلی الله علیه و آله- فرمود: خداوند حفاظت از سه کس را به عهده نمی گیرد: کسی که در خانه خرابه منزل کند، و کسی که در وسط راه نماز بخواند. و کسی که مرکب (یا خودرو) خود را بدون قید و بند (یا بدون قفل) رها کند. ❗️توضیح: 1️⃣ مسئله ایمنی در ساختمان در طول تاریخ یک روند نسبی را طی کرده است. پرداختن به ایمنی در حد امکانات علمی و صنعتی جامعه واجب است. زمانی بشرها برای تأمین ایمنی ساختمان، امکانات اندکی داشتند و امروز از عوامل بیشتری برخوردار هستند و در آینده از عوامل و امکانات برتر بهره مند خواهند بود. با پیشرفت امکانات، دایره «وجوب شرعی» نیز وسعت می یابد. 2️⃣ پرداختن به اصول ایمنی و وجوب آن در محور وظایف فردی نیز بسته به توان مالی فرد است. 3️⃣ حکومت می تواند (و در مواقعی موظف است) مقرراتی را برای ایمنی در خانه سازی مردم، مقرر دارد. 4️⃣ در همه چیز باید به خداوند توکل کرد. امّا در مواقعی که شخص به وظایف خود عمل نکند و به خدا توکل کند، این توکل نیست بل (نعوذ بالله) استخدام خدا برای کارهای فردی خویشتن است و خداوند اجلّ است از این تصورات نابخردانه. 🔺گفت پیغمبر به آواز بلند 🔺 با توکل زانوی اشتر ببند 📖 مطالعه و دانلود 🌐 https://binesheno.com 🆔 @binesheno 🆔 بینش نو | شبکه اطلاع رسانی و نشر آثار آیت الله مرتضی رضوی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا