روزشمار انقلاب اسلامی
🗓17تیر1357
بازاریان تبریز با صدور اطلاعیهای از مردم این شهر خواستند در مراسم صبح 57.4.18 در مسجد جامع شرکت کنند.
در پایان امروز مراسمی به مناسبت شب میلاد امام حسین (ع) با شرکت هزار نفر در مسجد ملک کرمان برگزار شد و شرکتکنندگان در پایان هنگام خروج از مسجد در حمایت از امام شعار دادند و تظاهرات کردند.
منبع: روزهای حماسه و نور: ج1، ص361-360
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
بخشی از پیامدهای یک اعلامیه انقلابی
نهضتخوانی؛ بازخوانی گزیدهای از کتاب نهضت امام خمینی/17
🔹هنوز ساعتى از نشر و پخش اعلاميه امام علیه [رفراندوم آمریکایی شاه] نگذشته بود كه موج عظيم و خروشانى تهران را فراگرفت. بازارىها و كسبه #جنوب_شهر_تهران دست از كسب و كار كشيده به خيابانها ريختند.
فرياد «رفراندوم قلابى مخالف اسلام است» در آسمان تهران طنين افكند، بازار يكسره تعطيل شد، مغازهها و دكاكين قسمت عمده جنوب تهران تا حومه توپخانه، سرچشمه و بهارستان نيز بسته شد؛ عدهاى از مردم به خانه آقاى خوانسارى در بازار تهران رفتند و از او خواستند كه با
شركت در تظاهرات اسلامى و ضد استعمارى مردم تهران، عملاً در برابر «رفراندوم» شاه موضعگيرى كند.
او نيز اين درخواست را اجابت كرد و به اجتماع عظيم تودهها پيوست، اجتماعى كه نظير آن را تهران كمتر به خود ديده بود، اجتماعى كه در آن پابرهنههاى جنوب شهر، بازاريان، روحانيان، دانشجويان و... به هم پيوستند و دوش به دوش يكديگر در راه هدفى مقدس و واحد حركت كردند.
سيل خروشان جمعيت از ميدان بارفروشى، بازار، دانشگاه و خيابانهاى دور و نزديک شمال و جنوب تهران به سوى خيابان بوذرجمهرى، نوروزخان و سه راه سيروس كه مركز اجتماع تظاهركنندگان عليه رفراندوم بود سرازير شد و هر لحظه فزونى مىيافت. آقاى خوانسارى و انبوهى از علما و روحانيان تهران در پيشاپيش تظاهركنندگان حركت مىكردند. شعارهاى: «نصر مناللّه و فتح قريب ـ انا فتحنا لك فتحاً مبينا ـ رفراندوم قلابى مخالف اسلام است» گوش فلک را كر مىكرد. از پليس و مأموران انتظامى هيچگونه اثرى نبود.
اجتماع عظيم و با شكوه مردم مسلمان تهران از خيابان بوذرجمهرى عبور كرد و به منزل آقاى بهبهانى كه در نزديك سه راه سيروس قرار داشت رسيد. آقاى بهبهانى از منزل خارج شد و به استقبال مردم و علما شتافت و به آنان خوشامد گفت! انبوه تظاهركنندگان وارد منزل آقاى بهبهانى شدند. صحن حياط، اندرون و بيرونى، اتاقها و حتى پشت بام منزل ايشان مملو از جمعيت شد.
كوچههاى اطراف منزل نيز تا سه راه سيروس از جمعيت موج مىزد و شعار «رفراندوم قلابى مخالف اسلام است» مرتب داده مىشد. در اين هنگام آقاى فلسفى پشت ميكروفن قرار گرفت و مردم را دعوت به آرامش و سكوت كرد تا بتواند سخن براند.
او در حال ايستاده و «تحت الحنک» عمامه را باز كرده (كه نشانه حركت و خروش و انقلاب است) سخنان خود را با آيه شريفه « فليحذر الذين يخالفون عن أمره ان تصيبهم فتنة أو يصيبهم عذاب أليم » آغاز كرد و از خطراتى كه اسلام، استقلال ايران و جامعه اسلامى را تهديد مىكند خبر داد، از برنامهها و نقشههاى رژيم عليه اسلام سخن گفت و خطاب به مردمى كه در آنجا اجتماع كرده بودند، فرياد سرداد: «اگر شما بدانيد كه در زير سرپوش اين رفراندوم چه جنايتى مىخواهند مرتكب شوند، ديوانه مىشويد! با اين رفراندوم بار ديگر مىخواهند حسين را بكشند، زينب را اسير كنند و صحراى كربلايى بر پا كنند (در اينجا آقاى حاج شيخ عباسعلى اسلامى از ميان جمعيت فرياد كشيد: آقاى فلسفى! اين چند جمله آخر را تكرار بفرماييد.
ايشان نيز بار ديگر تكرار كرد)... شما وظيفه داريد امروز در سراسر تهران فرياد بزنيد كه «ايران كشور خفقان است. مرگ بر خفقان...» بازار هم از امروز براى مدت سه روز به نشانۀ اعتراض و استنكار از رفراندوم غير قانونى تعطيل خواهد بود و...».
در اين هنگام اعلاميه مشترگ آقايان خوانسارى و بهبهانى داير بر تحريم رفراندوم كه در همان جا صادر شده بود به دست آقاى فلسفى داده شد و ايشان متن آن را براى مردم خواند.(نهضت امام خمینی، ج2، صص263-262)
#نهضتخوانی
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
روزشمار انقلاب اسلامی
🗓18تیر1357
🔹حضور آیتالله قاضی طباطبائی به همراه 500 نفر از مردم تبریز به منظور برگزاری مراسمی با سخنرانی #احمد_بنیاحمد.
بنیاحمد سخنرانی خود را منوط به اجازه مقامات دولتی دانسته بود و با تذکرات ساواک از سخنرانی منصرف شد.
منبع: روزهای حماسه و نور: ج1، ص361
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
سخن سردبیر46.pdf
424.9K
واقعه کوی دانشگاه؛ نشانهای از نبرد اعلام نشده آمریکا علیه ایران
🔴سالگرد فتنه 18تیر1378
گزیدهای از مقاله دکتر مظفر نامدار؛ سردبیر فصلنامه تخصصی پانزده خرداد:
«...آتشافروزیهایی که سکولارهای بیپروایی چون #تاجزاده، #عبدالله_نوری، #مهاجرانی، #سعید_حجاریان، #اکبر_گنجی و سایر همپالکیهای اینها در درون دولت خاتمی ایجاد میکردند و در نهایت به #قتلهای_زنجیرهای، واقعه #کوی_دانشگاه، واقعه #ترور_درونتشکیلاتی_حجاریان و از همه مهمتر واقعه #تحصن_مجلس_ششم منجر شد، نشانههای همان نبردی بود که امریکاییها در سند امنیت ملی خود بدان اشاره کرده بودند؛ نبرد اعلام نشدهای که رسمی و غیر رسمی علیه جمهوریت و اسلامیت نظام آغاز شد.»(مقاله روزنههای رخنه، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره 46، زمستان 1394)
🖊ضمیمه یادداشت: متن کامل مقاله
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
امام خمینی و تبیین ظرفیت سیاسی-بینالمللی روز عرفه
مشکل مسلمین همین است که اختلاف انداختهاند بینشان. و بعد از جنگ عمومی این نقشه کشیده شد و قدرت اسلام را دیدند و نقشه کشیده شد و دولتهای اسلامی را از هم جدا کردند و مسلمین را با هم مخالف کردند و دولتهای اسلامی با هم دشمن شدند. این مشکلی است که حل باید بشود. این مشکلی است که در روز عید و در #روز_عرفه در پناه خانه خدا باید حل بشود. این مشکلی است که سران قوم مجتمع بشوند در مکه معظمه، امر خدای تبارک و تعالی را اطاعت کنند و با هم در آنجا اجتماع کنند و با هم مشکلات خودشان را در میان بگذارند و غلبه کنند بر مشکلات خودشان. (صحیفه امام، ج13، ص279)
#روز_عرفه
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
واقعه کوی دانشگاه؛ نشانهای از نبرد اعلام نشده آمریکا علیه ایران
🔴سالگرد فتنه 18تیر1378
گزیدهای از مقاله دکتر مظفر نامدار؛ سردبیر فصلنامه تخصصی پانزده خرداد:
«...آتشافروزیهایی که سکولارهای بیپروایی چون #تاجزاده، #عبدالله_نوری، #مهاجرانی، #سعید_حجاریان، #اکبر_گنجی و سایر همپالکیهای اینها در درون دولت خاتمی ایجاد میکردند و در نهایت به #قتلهای_زنجیرهای، واقعه #کوی_دانشگاه، واقعه #ترور_درونتشکیلاتی_حجاریان و از همه مهمتر واقعه #تحصن_مجلس_ششم منجر شد، نشانههای همان نبردی بود که امریکاییها در سند امنیت ملی خود بدان اشاره کرده بودند؛ نبرد اعلام نشدهای که رسمی و غیر رسمی علیه جمهوریت و اسلامیت نظام آغاز شد.»(مقاله روزنههای رخنه، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره 46، زمستان 1394)
🖊ضمیمه یادداشت: متن کامل مقاله
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
مبارزه منفی مردم قم علیه شاه
نهضتخوانی؛ بازخوانی گزیدهای از کتاب نهضت امام خمینی/18
🔹به دنبال پخش اعلاميه امام بر ضد #رفراندوم در قم، و آگاهى اهالى شهر از تعطيلى #بازارهاى_تهران و تظاهرات پرشكوه مردم پايتخت عليه رفراندوم شاه، بعدازظهر روز سهشنبه دوم بهمن 1341، بازار قم نيز تعطيل شد.
🔸بازاريان پس از بستن بازار، به منازل علما روى آوردند و پشتيبانى خود را از خواستهها و آرمانهاى مراجع دينى اعلام داشتند و براى مقابله با رفراندوم شاه از آنان كسب تكليف كردند.
🔹امام در پاسخ به احساسات شديد انبوه مردمى كه در منزل او اجتماع كرده بودند و از وظيفه خود در برابر لوايح ششگانه رژيم پرسش مىكردند، سخنرانى كوتاهى ايراد كرد و به آمادگى، وفادارى و پشتيبانى #مردم_فداكار نسبت به اسلام و آرمانهاى اسلامى ارج نهاد و از عموم مغازهدارهاى قم دعوت كرد كه ـ همانند ديگر بازارىها ـ دست از كسب و كار بكشند و از خانههايشان بيرون نيايند و بدينوسيله به پيشنهاد نامشروع هيأت حاكمه پاسخ منفى بدهند و دست رد بر سينه دشمن بزنند.
🔸نظر امام از اين پيشنهاد علاوه بر مبارزه منفى با رفراندوم قلابى نشان دادن درجه تنفر و انزجار اهالى قم نسبت به شاه بود كه مىخواست در چهارم بهمن به قم بيايد و دستگاه ساواک و فرماندارى قم سخت در تكاپوى تدارك جشن و چراغانى براى استقبال از او بودند؛ نيز مىخواست با بيرون نيامدن مردم از خانههايشان، راه بهانهگيرى دستگاه جاسوسى شاه براى ايجاد آشوب و بلوا و حمله به مردم بهكلى بسته شود.
🔹روز چهارشنبه سوم بهمن 1341، شهر مذهبى قم، شاهد #تعطيل_رسمى_سراسرى و چشمگيرى بود كه نظير آن را كمتر به خود ديده بود، در روزهاى تعطيل رسمى، مانند عاشورا و بيست و يكم رمضان بقالىهاى كوچه ـ پس كوچهها و سوهانفروشان اطراف صحن مطهر كه
وقت فروششان مىباشد ـ غالباً نمىبندند؛ ليكن در اين روز حتى در پس كوچههاى قم نيز، يک مغازه باز به چشم نمىخورد، مغازهها بسته، خيابانها خلوت، و از رفتوآمد و جوش و خروش هرروزه خبرى نبود.
🔸اندوه و عزايى گنگ و مبهم، سراسر شهر را فرا گرفته بود. عكس قدى و بزرگى از امام خمينى كه « #عكاسى_هما » كشيده و زيبايى و هنر خاصى در آن به كار برده بود در ميدان آستانه جلب نظر مىكرد.
🔹دستگاه جاسوسى «ساواک» و ديگر مقامات دولتى قم از وضعى كه به وجود آمده بود، سخت نگران و خشمگين بودند، بنا بود روز بعد، شاه وارد قم شود و مورد استقبال گرم و پرشور اهالى و علما و روحانيان قرار گيرد! ليكن قم به صورت شهرى عزادار و ماتمزده درآمده بود...(نهضت امام خمینی، ج1، صص274-273)
#نهضتخوانی
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
روزشمار انقلاب اسلامی
🗓19تیر1357
🔹ملاقات ری ویکو، سردبیر ارشد نشریه والاستریت ژورنال چاپ آمریکا با آقای #شریعتمداری در قم
🔸همدردی آیتالله گلپایگانی با خانواده زندانیان سیاسی محبوس در اصفهان که در خانه آقای #خادمی متحصن شده بودند.
منبع: روزهای حماسه و نور: ج1، ص362
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔹عید قربان، عیدی است که انسانهای آگاه را به یاد قربانگاه ابراهیمی میاندازد؛ قربانگاهی که درس #فداکاری و #جهاد در راه خدای بزرگ را به فرزندان آدم و اصفیا و اولیای خدا میدهد ،این پدرِ توحید و بتشکن جهان، به ما و همه انسانها آموخت که عزیزترین ثمره حیات خود را در راه خدا بدهید و عیدی بگیرید. خود و عزیزان خود را فدا کنید و دین خدا را و عدل الهی را برپا نمایید. به همه ما ذریه آدم فهماند که مکه و منی قربانگاه عاشقان است و محل نشر توحید و نفی شرک که دلبستگی به جان و عزیزان نیز شرک است. (صحیفه امام، ج۱۸، ص۸۶)
#عید_قربان
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
شهر اسلامى قم از شاه استقبال نكرد
نهضتخوانی؛ بازخوانی گزیدهای از کتاب نهضت امام خمینی/19
🔹شب چهارم بهمن 1341 ماشينهاى شركت واحد، صدها كماندوى ورزيده و كارآزموده و كارشناسان #سازمان_امنيت را به قم آورد، و تمام خيابانها، ميدانها، گلدستههاى حرم و مساجد و نيز ساختمانهاى بلند حومه آن، از طرف آنان، اشغال و تحتنظر قرار گرفت.
🔸روز چهارم بهمن، شهر #قم به صورت يک پايگاه نظامى درآمده بود، مأموران انتظامى و سربازان تا دندان مسلح و سربازان گارد كه به قم اعزام شده بودند، در سراسر خيابانها و بسيارى از كوچهها گماشته شدند و رفت و آمدها را زير نظر گرفته، به شدت كنترل مىكردند؛ منازل برخى از علما، مدارس دينى و مراكز حساس شهر در محاصره پليس مخفى و كارآزموده «ساواک» قرار گرفت؛ تانکها و كاميونهاى نظامى مجهز به مسلسلهاى سنگين در اطراف صحن مطهر و در سر چهارراهها مستقر شده بود؛ در بالاى منارهها و گلدستهها و پشتبامهاى بلند، سربازان با مسلسل سنگر گرفته بودند. ميدان آستانه از كماندوها و نظاميانى كه با لباس مبدل، به اسم «اهالى شاهدوست قم»! فرياد جاويد شاه سر مىدادند انباشته بود. از مردم و رفت و آمدهاى هرروزه و جنب و جوشهاى صبحگاهى خبرى نبود.
🔹برخلاف همه روزه كه ميدان آستانه و جلوى درب مدرسه فيضيه و خان، از روحانيان، زوار و مردم قم موج مىزد، آن روز چيزى به چشم
نمىخورد. گويا شهر از سكنه خالى شده بود!
🔸اين تنها مردم و روحانيان نبودند كه با بيرون نيامدن از خانه و خوددارى از استقبال از شاه تنفر و انزجار خود را از ديكتاتور ايران به نمايش گذاشتند، بلكه برخى از مقامات رسمى و وابسته به رژيم ـ چون ابوالفضل مصباح، توليت آستانه قم ـ نيز به عنوان اينكه امام خمينى استقبال از شاه را تحريم كرده است، در صف مردم قرار گرفتند، از رفتن به استقبال شاه سرباز زدند و از منزل بيرون نرفتند. او بر اثر اين موضعگيرى مردمى، مبغوض شاه واقع شد و از قم تبعيد گرديد. او به اراده ملوكانه از توليت آستانه معزول شد و شخص شاه توليت آستانۀ قم را چون ديگر مناصب اجتماعى غصب كرد.(نهضت امام خمینی، ج1، صص288-287)
#نهضتخوانی
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
روزشمار انقلاب اسلامی
🗓20تیر1357
در پایان امروز عدهای ناشناس پس از ورود به دبستان روستای کراخک-از توابع طرقبه مشهد- قاب عکس #محمدرضا_پهلوی را که روی دیوار کلاس نصب شده بود شکستند و پس از نوشتن شعارهایی علیه رژیم روی تخته سیاه متواری شدند.
منبع: روزهای حماسه و نور: ج1، ص363
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فاجعه گوهرشاد به روایت ادیب هروی
🔹روایت مرحوم #محمدحسن_خراسانی مشهور به #ادیب_هروی یکی از دقیقترین و نزدیکترین روایتها در مورد فاجعه #مسجد_گوهرشاد است.این روایت تاریخی در کتاب الحدیقة الرضویة، باب هفتم منتشر شده است.
🔸کتاب #الحدیقة_الرضویة در سال 1327، یعنی سیزده سال پس از حادثه و در دورانی که هنوز پایههای دیکتاتوری محمدرضا پهلوی مستحکم نشده بود و کورسویی از آزادی وجود داشت منتشر شد.
🔹گزارش ادیب هروی را میتوان جزو اولین و مهمترین گزارشهای غیرحکومتی نزدیک به قیام گوهرشاد دانست.
🔸گزارش کامل ادیب هروی را در رسانههای بنیاد تاریخپژوهی بخوانید.
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
گوهرشاد ادیب هروی.pdf
8.53M
فاجعه گوهرشاد به روایت ادیب هروی
🔹روایت مرحوم #محمدحسن_خراسانی مشهور به #ادیب_هروی یکی از دقیقترین و نزدیکترین روایتها در مورد فاجعه #مسجد_گوهرشاد است.این روایت تاریخی در کتاب الحدیقة الرضویة، باب هفتم منتشر شده است.
🖊ضمیمه: متن کامل و بدون کم و کاست ادیب هروی، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، ش68-67، بهار و تابستان 1400
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
عدم استقبال مردم از رفراندوم آمریکایی شاه
نهضتخوانی؛ بازخوانی گزیدهای از کتاب نهضت امام خمینی/20
🔹روز ششم بهمن پاى صندوقهاى رأى جز عدهاى از گماشتگان «ساواک» كسى ديده نمىشد و محل صندوقها كاملاً خلوت بود و ايران چهرۀ شگفتآور و غيرعادى به خود گرفته بود و هر گاه تازه واردى آن مناظر را مىديد، تصور مىكرد كه كشور از طرف دولت مهاجمى اشغال شده است! خيابانها از مردم تهى و از تانک و توپ و سربازان تا بن دندان #مسلح انباشته بود!
🔸در چنين شرايطى، شب هنگام، پس از نه ساعت و نه دقيقه و نه ثانيه، صندوقهاى رأى كه از پيش آبستن شده بودند معجزه كردند! #دستگاه_تبليغاتى_رژيم، با كمال گستاخى در بوق و كرنا دميد كه «اصول پيشنهادى شاهنشاه با استقبال پرشور و بىنظير ملت ايران روبهرو گرديد و همۀ طبقات براى شركت در اين انقلاب كبير شاهنشاه، با اشتياق فراوان، به خيابانها آمدند(!!) و اصول ششگانه شاهنشاه با پنج ميليون و ششصد هزار رأى موافق، در مقابل چهار هزار و صد و پنجاه رأى مخالف به تصويب ملت ايران رسيده است»!!
🔹اين دروغ آشكار و ادعاى ناهنجار رژيم، غير قابل پيشبينى نبود، بلكه از آغاز كار به خوبى روشن بود كه رژيم شاه مأمور است كه اين رفرم امريكايى را بر ملت ايران تحميل كند و خود او نيز به #حاج_آقا_روحاللّه_كمالوند صريحاً گفته بود كه «اگر آسمان زمين بيايد و زمين به آسمان برود من بايد اين برنامه را اجرا كنم و...». از اين رو جاى شگفتى نبود كه در روز ششم بهمن كه ملت ايران از خانههاى خود خارج نشدند، يكباره پنج ميليون و ششصد هزار رأى موافق! از صندوق بيرون بياورند! و شكست فضاحتبار شاه را با جار و جنجال تبليغاتى، پيروزى! و موفقيت بزرگ! قلمداد كنند و آن را «انقلاب سفيد شاه و مردم»! بنامند.
🔸به دنبال ادعاى رژيم شاه داير بر تصويب لوايح ششگانه از طرف عموم ملت، طراح اصلى اين رفرم اسارتبار (جان اف.كندى) رئيس جمهور آن روز امريكا تلگرامى به حضور ملوكانه! مخابره كرد و اين پيروزى (؟!) را به او تبريك گفت و در حقيقت از اينكه مأموريتى را كه بر عهده او گذاشته
است با جديت دنبال مىكند و در انجام آن مىكوشد، اظهار امتنان كرد!
🔹 #سفير_دولت_انگليس در ايران نيز بلافاصله با امير اسداللّه علم ملاقات كرد و مراتب رضامندى و خشنودى #ملكه_انگلستان را از تصويب لوايح ششگانه و پيروزى شاه ابلاغ كرد. شگفتآور اينكه راديو مسكو، در ساعت چهار بعد از ظهر روز شش بهمن، ضمن اخبار خود، برنامه شاه را ستود و مخالفان آن را عوامل غربى و ارتجاع ناميد! و اين سخن در حقيقت تكرار گفتار راديوى رژيم بود.
🔸روزنامههاى وابسته به #كمونيسم و #سرمايهداران_غربى نيز هر يک به نوبه خود به تأييد و پشتيبانى از رفرم امريكايى « #انقلاب_سفيد » برخاستند و تا آنجا كه توانستند با قلم خود، مخالفان اين رفرم استعمارى را ـ كه اكثريت قريب به اتفاق ملت ايران مىبود ـ به باد ناسزا گرفتند و آنچه را كه رژيم شاه و دستگاه تبليغاتى او به دروغ به آنان نسبت مىدادند پىدرپى نشخوار كردند. (نهضت امام خمینی، ج1، صص300-297)
🔊 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
روزشمار انقلاب اسلامی
21تیر1357
به گزارش رئیس ساواک آذربایجان غربی: دستگیری 5 نفر در سردشت
منبع: روزهای حماسه و نور: ج1، ص363
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔴نگرانی امیرانتظام از تأثیر فوقالعاده امام خمینی
سالروز مرگ عباس امیرانتظام
از: وزیر امور خارجه واشنگتن تاریخ: آگوست 79برابر با 18مرداد 58
به: سفارت در تهران فوری نسخه آن به کاخ سفید
گزارشگر: ونس
موضوع: مذاکره با امیرانتظام
🔹« انتظام نظراتی برای بهبود روابط ایران و آمریکا دارد. او به عنوان یک سفیر فوق العاده از طرف دولت موقت انقلابی ایران در اروپا خدمت می کند. انتظام نسبت به نفوذ مذهب افراطی در دولت و خمینی اظهار نگرانی می کند.
🔸اصطکاکهای قابل ملاحظه ای بین گروههای خیلی مذهبی (رادیکال) افراطی اطراف خمینی و کسانی که صرفاً ”مسلمانان خوب“ در نهضت آزادی خوانده می شوند و هم اکنون ملت را اداره می کنند، وجود دارد. انتظام ظاهر شدن دوباره بختیار در صحنه سیاست را مسئله مهمی قلمداد نمی کند. اگر دولت به طور جدی عمل کند، خطر چپ مسئله ای نخواهد بود.»(اسناد لانه جاسوسی، ج1، ص 548)
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔴توطئه عباس امیرانتظام و دولت موقت برای انحلال مجلس خبرگان
سالروز مرگ عباس امیرانتظام
🔹در تاریخ ۵٨/٧/١٨ به پیشنهاد #عباس_امیر_انتظام، معاون نخستوزیر و سخنگوی #دولت_موقت، جلسهای در منزل تقی انواری و با حضور آقایان امیرانتظام، مقدم مراغهای، عباس سمیعی، فتحاللّه بنیصدر، عباس رادنیا و احمد صدر حاج سید جوادی برقرار شد و طرح انحلال مجلس خبرگان ریخته شد.
🔸صرف نظر از این که آیا دولت حق دخالت در این کار را داشت یا نه، این طرح به خاطر این بود که فهمیده بودند که مجلس خبرگان، به دنبال تصویب اصل ولایت فقیه و تغییر برخی اصول پیشنویس است.
🔹این طرح در هیئت دولت به امضای ١٧ نفر از اعضای دولت رسید و تنها ۴ نفر آن را امضا نکردند. در شب تصویب نیز دولت روزنامهها را آماده نگه داشت تا خبر مصوبه را به صورت فوقالعاده منتشر کنند و رادیو-تلویزیون هم آن را بلافاصله اعلام کنند. در این میان بازرگان آن را منوط به تأیید امام کرد و البته امام نیز قاطعانه با آن مخالفت کردند:
🔸«مگر شما مىتوانيد كه مجلس خبرگانى كه ملت با آن آراء زياد اين مجلس را درست كرده با يك كلمهاى كه شما بگوييد «ما مىگوييم كه منحل باشد» مگر با اين حرفها شما مىتوانيد، مگر شما قابل آدم هستيد! اگر چنانچه ولايتفقيه بشود، ديگر همه قدرتها دست فقيه مىآيد! پس بنابر اين عزا بايد بگيريد!
🔹اينها اگر همه قدرتها دست رئيسجمهور مثلاً كذايى بيايد، هيچ حرفى ندارند، همه قدرتها دست رئيسجمهور باشد، اگر همه قدرتها دست يک نخستوزير مثلاً منحرفى بيايد، آن هم حرفى به آن ندارند. اما اگر قدرت، نه آن قدرتى كه #قدرت_شيطانى است، آنى كه نظارت بر امور مملكت است كه نبادا معوج بشود...
🔸باز هم با رأى ملت. باز هم رأى ملت است كه آن اشخاص را يا آن هيئتهايى را كه مثلاً مىخواهند درست بكنند، با رأى ملت درست مىشود، با اكثريت. شماها در اقليت هستيد. نشستهايد آنجا با قلم مىخواهيد حكومت كنيد بر اكثريت! »(صحیفه امام، ج ١٠، ص ٣٠٩)
🔹 #مهندس_بازرگان در یک سخنرانی به مناسبت رحلت آیتاللّه طالقانی از مصوبات مجلس خبرگان اظهار نگرانی میکند. در پاسخ او، نایب رئیس مجلس خبرگان اظهار شگفتی میکند و وجود هر گونه نگرانی را رد میکند.
🔸 #شهیدسید_عبدالکریم_هاشمینژاد نیز در سخنرانی خود به وی جواب میدهد:
«موقعی نگران میشویم که این انقلاب را بدهیم به دست کسانی که در این مدت هشت ماه تجربه نشان داد که آنگونه که باید نمیتوانند عمل کنند. مسئله ولایت فقیه این است که اگر امروز این را در قانون اساسی ننویسیم، فردا امام خمینی هم اگر بخواهد در یک موضوعی اظهار نظر کند، میگویند تو مقام غیر مسئولی و حق نداری اظهار نظر بکنی. ما میخواهیم پای ولایت فقیه را به دولت و حکومت بکشانیم تا فردا به فقیه نگویند که تو آدم غیر مسئول هستی و نمیتوانی اعتراض کنی.»
🔸 #امیرانتظام بعدها از بازرگان به خاطر نداشتن شجاعت در اعلام انحلال مجلس خبرگان و در میان گذاشتن طرح با امام گلایه نمود و گفت:
«متأسفانه مهندس بازرگان با همه خصوصیات عالی و قدرت فوقالعاده در قبول شرایط سنگین زمان، فاقد جسارت کافی است. فردا بازرگان و عدهای از افراد هیئت دولت به دیدن امام رفتند و طرح را مطرح کردند. پرواضح بود که امام آن را رد خواهد کرد، در حالی که اگر قبلاً اعلام شده بود، شانس رد کردن آن ده درصد بود ولی در عوض ٣۶ میلیون مردم که به دلیل وضع خاص زمان فکر میکردند به جای پیاده کردن قانون اسلام، آخوندیسم بر مملکت حکومت خواهد کرد، بپا خاستند و تحت رهبری امام بازگشت بازرگان را از ایشان خواستند.»
بازرگان، بعدها عملکرد مجلس خبرگان در تصویب اصل ولایت فقیه را یکی از معضلات دانست و از سرایت آن به تمام ارکان حکومتی انتقاد کرد.(نخستین پیشنویس قانون اساسی، صص ٢٠٠-١٩۶)
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
ارائه طرح انحلال مجلس خبرگان توسط عباس امیرانتظام و ابهامات بیپاسخ
سالروز مرگ عباس امیرانتظام
🔹عباس امیرانتظام در خاطرات خود مینویسد:
«در مهرماه 1358 برای شركت در جلسهای كه #جان_استمپل و #جرج_کيو و كارمند ديگر #وزارت_خارجه_امريكا قرار بود با #مهندس_بازرگان نخستوزير داشته باشند، به #تهران آمدم. در چند روز اقامت در تهران در چند مهمانی خانوادگی شركت كردم... چون در اين جلسات اغلب زن و مرد و عدهای نوجوان هم شركت داشتند، من نمیتوانستم نظرات خود را درباره اوضاع و دورنمای آينده مملكت تشريح كنم، بنابراين درصدد برآمدم اعضای شورای مقاومت ملی سال 1332 را برای مشورت و تبادل نظر دعوت كنم. هر يک از حاضران برای چارهجويی پيشنهادی مطرح نمود كه مورد تأييد ديگران واقع نشد. نظر من اين بود كه مشكلات ما ناشی از فقدان قانون است و چون در اين رابطه مجلس خبرگان كه ماهيتی بدعتآميز داشت تخلف كرده بود، طرح انحلال آن را پيشنهاد كردم... »(آن سوی اتهام، ص48)
🔸برنامه انحلال مجلس خبرگان توسط عباس امیرانتظام مكتوب میشود و به امضای چند تن از عناصر كمتر سياسی كابينه میرسد، اما دكتر يزدی، مهندس صباغيان، مهندس معينفر و دكتر ميناچی از امضای آن سر باز میزنند. سپس آقای اميرانتظام با هماهنگی آقای بازرگان طرح را در دستور جلسه هيئت دولت قرار ميدهد و ادامه ماجرا را خود اينگونه روايت میكند:
نخستوزير پيشنهادم را پذيرفت و من از رئيس دفتر ايشان خواستم تا از خبرنگاران دعوت كنند و خودم در اتاق رئيس دفتر ايشان منتظر ماندم. جلسه هيئت دولت پنج ساعت طول كشيد و در ساعت ده شب خاتمه يافت. اولين كسی كه از جلسه خارج شد و به طبقه بالا آمد، شخص نخستوزير بود. من بالای پلهها انتظار ايشان را میكشيدم. ايشان فوقالعاده عصبی و هيجانزده بود. وقتی به من رسيد مرا به كناری كشيد و ابتدا سوگند داد تا مسئله را فراموش كنم و دوم اينكه بلافاصله به سوئد بازگردم. »(آن سوی اتهام، ص50)
🔹همانطور كه از اين روايت پيداست آقای اميرانتظام تمام امكانات را فراهم كرده تا آقای بازرگان را وارد وادی خاصی كند. حتی خبرنگاران را فراخوانده تا برای اولينبار بحث انحلال مجلس خبرگان توسط ايشان به آنها و به تبع آن به جامعه منعكس شود. حال مسئله اين است كه در حالی كه ساير جريانات و نيروهای فعال سياسی به هيچوجه از اين برنامه آقای اميرانتظام اطلاعی نداشتند، چه بحثهایی در جلسه آن شب هيئت دولت صورت میگيرد كه موجب بروز چنين واكنشی از سوي آقاي بازرگان ميشود؟
🔸چه ابعادی از موضوع برای آقای نخستوزير روشن ميشود و نهايتاً اينكه چرا ايشان فوقالعاده از اين اقدام آقای اميرانتظام عصبی شده و از وی میخواهد تا بلافاصله تهران را به مقصد سوئد ترک كند؟ بدون ترديد قبل از جلسه هيئت دولت هم چند مطلب برای آقاي بازرگان روشن بود. نخست اينكه طرحی براي انحلال مجلس خبرگان ارايه شده است كه تبعات آن بر كسی پوشيده نيست. دوم اينكه خاستگاه سياسي اين طرح به آقای اميرانتظام باز میگردد، اما با وجود اين مفروضات، ايشان میپذيرد كه طرح مزبور در دستور كار دولت قرار گيرد. علیالقاعده بايد در آن جلسه مخالفان اين طرح مسائل خاصی را مطرح ساخته باشند كه تغييری چنين فاحش در ديدگاه و برخورد آقای بازرگان ايجاد شده و آن را از حد مخالفت نظری با يك طرح، بسيار فراتر برده باشد. آيا نبايد پرسيد چرا آقای اميرانتظام ترجيح میدهد در مورد علت اين امر سكوت كند؟(مقاله نقدی بر خاطرات عباس امیرانتظام، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، ش33، پاییز 1391)
متن کامل مقاله «نقد خاطرات عباس امیرانتظام»
#عباس_امیرانتظام
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
نقد خاطرات امیرانتظام.pdf
819.4K
🖊نقدی بر خاطرات عباس امیرانتظام
سالروز مرگ عباس امیرانتظام
🔹مقاله حاضر نقد اجمالی است به برخی از نكات مهم كتاب آن سوی اتهام؛ خاطرات #عباس_اميرانتظام كه بعد از 21 سال نگاشته شده است. نويسنده در قالب نگارش اين كتاب، توضيحات خود را در مورد طرح انحلال مجلس خبرگان، جاسوسي و... ارايه كرده است.
🔸تا پیش از انتشار این خاطرات، رسانههای خارجی و عمدتا سلطنتطلب از وی تصویری از اسوه پایداری و مقاومت ترسیم کرده بودند اما این خاطرات، که به صورت انفعالی و دفاعی تنظیم و طراحی شده بود، به روند تبلیغاتی رسانههای غربی شوک وارد کرد.
در مقاله ضمیمه، نقد خاطرات عباس امیرانتظام را خواهید خواند.
#عباس_امیرانتظام
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
مبارزات نوین حوزه علمیه علیه رژیم پهلوی
نهضتخوانی؛ بازخوانی گزیدهای از کتاب نهضت امام خمینی/21
🔹هنگام تحويل سال نو [در سال 1342]، صحن مطهر حضرت معصومه (ع) از انبوه جمعيتى كه براى گذراندن ساعت اول سال در كنار آن آستانه مقدسه راهى قم شده بودند، موج مىزد. هزاران نفر در صحن مطهر، داخل حرم، مسجد بالاسر و #مسجد_اعظم كه مجاور حرم بود گرد آمده، در انتظار تحويل سال بودند.
🔸به محض آنكه چراغهاى حرم مطهر به علامت تحويل سال، براى لحظهاى خاموش شد، موج اعلاميهها و تراكتهايى كه بازگوكننده جنايات رژيم و عيد نداشتن ملت ايران بود، فضاى صحن و حرم را سفيد كرد و ميان مردم ريخته شد.
🔹اين رهروان راستين راه خمينى و محصلين حوزه قم بودند كه براى نخستينبار از تاريخ تأسيس آن حوزه، به چنين كار انقلابى دست مىزدند و طبق قرار قبلى دهها نفر با انبوهى اعلاميه و تراكت، پيش از تحويل سال، وارد صحن و حرم شده، در لابهلاى انبوه جمعيت، هريک در جاى معينى كه از پيش مشخص شده بود قرار گرفتند و هنگام تحويل سال نو يكباره اعلاميهها و تراكتها را به هوا ريختند و شور و هيجانى در ميان مردم ايجاد كردند.
🔸در ميان اعلاميهها، اعلاميه امام، با عنوان درشت «روحانيت امسال عيد ندارد» جلبنظر مىكرد.محصلين حوزه قم با آنكه براى اولينبار بود كه به اينگونه مبارزه دست مىزدند و مهارت و ورزيدگى كافى نداشتند و از طرفى قواى جهنمى «ساواک» با تمام نيرو بسيج شده بود و همه جا را تحتنظر و در كنترل خود داشت، توانستند با موفقيت كامل، بدون باقى گذاشتن كوچکترين اثر و ردپايى از خود، برنامه را به انجام برسانند و به سلامت از صحنه بيرون روند. (نهضت امام خمینی، ج1، ص365-364)
🔊 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
روزشمار انقلاب اسلامی
🗓22تیر1357
🔹در پی مصاحبه آقای شریعتمداری با خبرنگار بیبیسی و موضعگیری نسبت به اصلاحات سیاسی (ونه تغییر نظام)، آیتالله صدوقی نامهای به آیتالله محلاتی نوشت و شایعه مصالحه روحانیت با رژیم شاه را نادرست خواند.
منبع: روزهای حماسه و نور: ج1، ص364
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
فاجعه خونین فیضیه/بخش نخست
نهضتخوانی؛ بازخوانی گزیدهای از کتاب نهضت امام خمینی/22
🔹بعدازظهر آن روز (دوم فروردين 1342 ـ 25 شوال 1382) مجلس سوگوارى در #مدرسه_فيضيه برقرار بود و از آنجا كه مدرسه مزبور، در كنار صحن مطهر و در ميدان آستانه قرار دارد ـ كه قهراً محل گذر و رفت و آمد زوار و مسافران مىباشد مجلس مزبور با ازدحام كمنظيرى تشكيل
شده بود.
🔸تمام صحن حياط، بالكنهاى طبقه دوم و #شبستانهاى_مدرسه از جمعيت انباشته بود. در ميان شركتكنندگان همهگونه افراد: پير، جوان، شهرى، روستايى، روحانى، فرهنگى، دانشگاهى، نظامى، بازارى، كارگر، پيشهور، كشاورز و ... به چشم مىخورد؛ ليكن اكثريت شركتكنندگان را دهاتىها و روستانشينانى تشكيل مىدادند كه از امور سياسى و جريانات روز يا بكلى بىاطلاع بودند و يا آنكه خيلى سردر نمىآوردند.
🔹قيافههاى مرموز، غيرعادى، اهريمنى كه از آنها شرارت و هرزگى مىباريد نيز در ميان انبوه جمعيت، جلبنظر مىكرد و بنا به گفته يک زائر، بوى زننده الكل كه در فضاى مدرسه پيچيده بود، شامهها را مىآزرد و انسان را به ياد ميكدههاى قديم تهران مىانداخت!
🔸كاميونهاى نظامى مملو از #سربازان_مسلح كه از روز پيش به قم آورده شده بود، با بوقزدنها و گازدادنهاى ممتد و پياپى و ايجاد صداهايى گوشخراش و سرسامآور وارد شهر شد و در ميدان آستانه، مقابل مدرسه فيضيه ايستاد. عنوان « #لشكر_گارد ـ گردان مخابرات» كه روى كاميونها نوشته شده بود، جلبنظر مىكرد. اطراف مدرسه و ميدان آستانه از مأموران انتظامى و به اصطلاح امنيتى موج مىزد و مدرسه كاملاً در محاصره قرار داشت. حركتهاى مرموزانه كه در داخل مجلس صورت مىپذيرفت، وجود افرادى با چهرههاى ناآشنا، خشونتبار، رعبانگيز كه بوى شراب از دهانشان بيرون مىزد، رفتوآمدهاى غير عادى، نقل و انتقالات نظامى در بيرون مدرسه، آمادگى مأموران انتظامى و ... همه حكايت از يك نوع توطئه خطرناكى مىكرد كه در شرف وقوع بود.
🔹در اين هنگام آقاى #انصارى ـگوينده معروف قم بر عرصه منبر قرار گرفت و راجعبه زندگى حضرت امام صادق(ع) و كوششهاى دائم و دامنهدار آن حضرت در آگاهساختن مردم به حقايق قرآن و مكتب تشيع و كارشكنىهاى شديد مخالفان و معاندان در مقابل آن حضرت داد سخن داد، آنگاه از #حوزه_علميه_قم به عنوان «دانشگاه امام صادق» و «سربازخانه امام زمان» سخن به ميان آورد و رشته سخن را به نقش حوزهها در حفظ و حراست احكام اسلام و استقلال ايران كشانيد كه يكباره صداى پرمهيب صلوات در فضاى مدرسه پيچيد و سخن او را قطع كرد! او بىاعتنا به اين صلوات بىمورد، خواست به سخنان خود ادامه دهد كه بار ديگر صداى رعدآساى صلوات او را از سخن گفتن بازداشت! او گويا متوجه نقشهاى كه در كار بود نشده بود و به گمان اينكه مردم روى عدم تشخيص و توجه و بهطور اتفاقى صدا به صلوات بلند كردهاند! از شنوندگان درخواست كرد كه بیجا صلوات نفرستند، هرگاه صلوات فرستادن لازم باشد، خود او دستور خواهد داد و ... به محض آنكه لب به سخن گشود، بار ديگر صداى صلوات طنين افكند!
🔊 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
فاجعه خونین فیضیه/بخش دوم
نهضتخوانی؛ بازخوانی گزیدهای از کتاب نهضت امام خمینی/22
🔸يک جوان پرشور روحانى به اسم « #سيدرضا_موسوى_اردستانى» كه نزديک منبر نشسته بود، مردى را ديد كه در كنارش نشسته، مرتب صدا به صلوات بلند مىكند، به گمان آنكه تمام اين بساط زير سر همين يک نفر است به او حمله كرد و مشت محكمى به دهان او كوبيد كه يكباره صدها مشت از چپ و راست بر سر و صورت آن #سيد_روحانى فرود آمد كه بكلى او را گيج و از خود بیخود ساخت! عمامه از سرش افتاد و همانند توپ با مشتهاى سنگين نابكارانى كه اطراف منبر را تا شعاع وسيعى اشغال كرده بودند به هر سو پرت شد و با زحمت، خود را از آن صحنه بيرون كشيد!
🔹مردم كه متوجه روى دادن حادثهاى در پاى منبر شده بودند، از هر طرف سر مىكشيدند تا ببينند چه جريانى روى داده است و بعضى از جاى خود برمىخاستند و مىكوشيدند خود را به محل حادثه نزديک كنند، ليكن آقاى انصارى كه سخت كوشش داشت آرامش مجلس به هم
نخورد، كوشيد كه با شوخى و بذلهگويى جريان را به اصطلاح «ماست مالى كند»! از اين رو مردم را دعوت به آرامش و سكوت كرد و اظهار داشت: «بنشينيد! چيزى نيست، چند نفر پاى منبر ما، سر يک دانه سيگار كشمكش داشتند! تمام شد»! و از آنجا كه دريافت تمام افرادى كه دور منبرش چمپاتمه زده با چشمان شرارتبار به او خيره شدهاند، به گفته خودش «عوضى»! هستند كه براى برهمزدن مجلس و آشوبگرى به آنجا آمدهاند، كمى وحشت كرد و لحن سخن را عوض كرد و با زبان نرم خواست آن دژخيمان وحشى را رام و آرام ساخته، از شرارت و آشوبگرى بازدارد! از اين رو با لحنى ملايم اظهار كرد: «ما كه با كسى سر جنگ نداريم، ما در اينجا جمع شدهايم تا براى ششمين پيشواى شيعيان، ذكر مصيبتى بكنيم و اگر حرفى مىزنيم، سخنى مىگوييم، جز نصيحت مشفقانه منظورى نداريم، ما وظيفه داريم خير و صلاح ملك و ملت را ...» صداى صلوات..
🔸بار ديگر طنين افكند! او كه از اين صلوات فرستادنها و در حقيقت «پارازيت» دژخيمان شاه به ستوه آمده بود، يكباره فرياد كشيد: «آى مردم! آى مسلمانهايى كه از صدها فرسنگ راه به اين شهر مقدس آمدهايد، به شهر و ديار خود كه بازگشتيد به همه برسانيد كه ديگر به روحانيت، اجازه ذكر مصيبت براى رئيس مذهب جعفرى هم نمىدهند...» كه بار ديگر صداى صلوات، رشته سخن را از كفَش ربود! او كه مىديد به هيچوجه نمىتواند سخن بگويد و اوضاع وخيمتر از آن است كه فكر مىكرده است، فوراً سر و ته مطلب را جمع كرد و از منبر پايين آمد.
🔹به محض آنكه آقاى انصارى قدم از منبر پايين گذاشت، يكى از دژخيمان شاه از جا پريد و ميكروفن را گرفت و عربده سرداد: «به روح پرفتوح اعليحضرت فقيد #رضاشاه كبير»! بلندگو قطع شد و صدايى از ميان جمعيت برخاست كه: خفهشو!
🔸مجلس بر هم ريخت، داد و فرياد، حمله و فرار، حركات ديوانهوار و وحشتانگيز، عربده مستانه، صداى دلخراش بگير، بگير، بزن، بزن! و ... مردم را بكلى كلافه و حيرتزده كرده بود! كسى نمىدانست چه خبر است؟ حمله و گريز براى چيست؟ و حمله از طرف كيست؟ وحشت و دلهره
همه را گرفته بود و از آنجا كه بيشتر شركتكنندگان در مجلس، اهل دهات و روستاها بودند و از اينگونه مناظر غيرعادى و مرموزانه كمتر ديده و شايد هرگز نديده بودند، سخت وحشت كرده، پا به فرار گذاشتند!
🔹هجوم مردم به سوى درب خروجى مدرسه به اندازهاى شديد بود كه حركت به كندى و زحمت صورت مىگرفت و خارج شدن را دشوار مىكرد. هركس مىكوشيد به هر صورتى كه هست پاى خود را از مهلكه و معركه بيرون بكشد! و جان خود را نجات دهد! ديرى نپاييد كه مدرسه از جمعيت خالى شد! فقط روحانيان و عدهاى از مردم باقى ماندند با مشتى دژخيمان خونآشام شاه كه همانند درندگان جنگل، مرتب نعره مىزدند و حمله مىكردند.
🔊 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
فاجعه خونین فیضیه/بخش سوم
نهضتخوانی؛ بازخوانی گزیدهای از کتاب نهضت امام خمینی/22
🔸دژخيمان شاه كه تعداد آنان از هزار نفر تجاوز مىكرد، يک شكل و يک قيافه: سرها را به فرم آلمانى زده، لباسهاى دهاتى شكل، هيكلهاى وحشتانگيز و زمخت همانند خوكِ پروارى، با چشمانى شرارتبار و خونگرفته، مست و مخمور، مشتها را گره كرده، ميان صحن مدرسه به هر سو مىدويدند و عربدۀ «جاويد شاه»! مىكشيدند!
🔹اين «گروه بىپدران» كه تحت تربيت #جاسوسهاى_امريكايى و اسرائيلى درس شهپرستى آموخته، از خداپرستى، وطنخواهى و غيرت و انسانيت چيزى نمىدانستند، به اصطلاح افسران و درجهدارانى بودند كه عمرى از دسترنج تودههاى محروم و زحمتكش خورده و خوابيده بودند و به اسم «دفاع از آب و خاك وطن»! به عياشى و هوسرانى پرداخته، در آن روز براى درهم كوبيدن سنگر استقلال ايران و پاسداران راستين حقوق انسانها، به قم آمده بودند و به آن وحشيگرىها و درندگىهاى غيرانسانى دست مىزدند.
🔸رياست آن « #گروه_بىپدران» برعهده #سرهنگ_مولوى جلاد (معاون ساواک تهران) بود كه چند سال پيش متأسفانه در يك سانحه هوايى معدوم شد و اجل نگذاشت كه بماند تا در دادگاه اسلامى... به جرم خيانت به اسلام و ايران و ارتكاب #فاجعه_خونين_فيضيه، محاكمه و مجازات شود. هرچند كيفرى كه از جانب منتقم قهار مىبيند، شديدترين كيفرها و بهترين مجازات مىباشد.
🔹سرهنگ مولوى كه خود نيز با لباس مبدل، به مدرسه فيضيه آمده بود، با يک جفت دستكش سفيد ـبه عنوان علامت در زاويه ايوان يكى از حجرهها ايستاده بود و عمليات را فرماندهى مىكرد. او با كشيدن سوتى دژخيمان را گردآورد و فرمان حمله داد.
🔸شهپرستان خونآشام كه همگى مست بودند، همانند درندگان گرسنهاى كه از جنگل بيرون آمده باشند، به هرطرف حملهور شدند و با چوبهاى مخصوصى كه در زير لباس خود پنهان كرده بودند، به جان روحانيان و طلاب بىدفاع افتادند!
🔹روحانيان و محصلين مدرسه فيضيه كه تا آن لحظه بدون هيچگونه واكنشى، تماشاگر صحنه بودند و نمىدانستند كه غرض و انگيزه آن وحشىهاى جنگل شاهنشاهى، از آن جست و خيزها و عربده كشيدنها چه مىباشد، با يورش دژخيمانه آنان، در مقام دفاع برآمده، نرده طبقه دوم مدرسه را كه با آجر ساخته شده بود خراب كردند و با سنگ و آجر به آنان حملهور شدند.(نهضت امام خمینی، ج1، ص371-367)
🔊 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db