⚫️محمدرضا پهلوی دست به دامن شعبان بیمخ
عاشورای حسینی؛ نهضت خمینی /6
در برابر اين هرزهگويىهاى رژيم، هرچه عاشورا و شهادت قهرمان كربلا نزديك تر مىشد، خروش تودهها فزونى مىيافت و آتش انقلاب اسلامى شعله ورتر مىشد و تنفر و انزجارشان از رژيم شاه و هيأت حاكمه، بيشتر بروز مىكرد. نقطه اوج اين خروش و شورش مردمى، روز عاشوراى 83 (13 خرداد 42) بود كه حدود صدهزار نفر از توده هاى به پاخاستۀ مسلمان، بىعلم و كتل در حالى كه هريك عكسى از قائد بزرگ را در دست داشتند، با شعار «خمينى خدا نگهدار تو، ملت طرفدار تو» به خيابانهاى تهران ريختند و تظاهراتى برپا كردند كه نمايانترين تجلّى ارادۀ ملت بود. چند روز پيش از عاشورا، همه جا اعلام شد كه دسته هاى عزادارى، صبح عاشورا در مدرسۀ «حاج ابوالفتح» واقع در ميدان شاه آن روز، اجتماع كنند تا دسته جمعى به تظاهرات خيابانى دست زده، وفادارى و پشتيبانى كامل خود را نسبت به رهبر ابراز كنند و آخرين سخن
خود را دربارۀ هيأت حاكمه و شخص شاه بر زبان آورند. پليس شاه كه آن روزها سر در لاك خود فرو برده بود و در مسير دسته هاى عزادارى با لباس رسمى ظاهر نمىشد، صبح عاشورا پيش از آغاز رفت و آمد در خيابانها يكباره با تفنگ و سرنيزه در ميدان شاه ظاهر شد و مدرسۀ «حاج ابوالفتح» را محاصره كرد و درب آن را بست و بدينوسيله خواست از برگزارى تظاهرات پرشكوه ملى و اسلامى در اين روز حساس و خونين جلوگيرى كند! هنوز خورشيد عاشورا سر از افق برنياورده بود كه سيل جمعيت به سوى ميدان شاه و مدرسۀ حاج ابوالفتح سرازير شد و اندكى بعد، اجتماع عظيمى در مقابل آن مدرسه كه در محاصرۀ پليس بود، به وجود آمد. ناگهان مردم با فرياد «خمينى، خمينى» به طرف مدرسۀ حاج ابوالفتح هجوم بردند. پليس شاه كه به راه و كارش ايمان نداشت، ياراى مقاومت در خود نديد و در برابر سيل خروشان مردم پا به فرار گذاشت و صحنه را ترك كرد و مدرسه و اطراف آن به تصرف توده هاى انقلابى درآمد.
دسته هاى عزادار با شعارها و نوحه هاى شورآفرين و حماسى كه غالباً از اوضاع روز، امام خمينى و فاجعۀ فيضيه حكايت مىكرد، رو به مدرسۀ حاج ابوالفتح آوردند و ديرى نپاييد كه صحن و شبستان و حتى بام مدرسه، از جمعيت آكنده شد و ديگر براى ورود دسته هايى كه از راه مىرسيد، جايى نماند.
شاه كه از اين تظاهرات مردمى بويژه در روز عاشورا وحشت كرده بود، درصدد برآمد تظاهرات سهمگين را در آغاز و پيش از اوجگيرى سركوب كند! و براى اين منظور «شعبان بىمخ» (چاقوكش معروف) را كه در كودتاى امريكايى 28 مرداد نقش بسزايى داشت، مأموريت داد كه چاقوكشانش را به صورت دستۀ سينه زن به ميانه تظاهركنندگان بفرستد تا در فرصتى مناسب، پيش از آنكه تظاهركنندگان از مدرسه خارج شوند، اين مزدوران با عربدۀ «جاويد شاه» به آنان حملهور شوند و عدهاى را مجروح و مصدوم سازند و اجتماع را از هم بپاشند. آنها فكر مىكردند در اين حالت، مردم غافلگير مىشوند وگمان مىكنند كه اكثر جمعيت مردم، مأمورند و به سلاح مجهزند، از اين رو پراكنده مىشوند. (نهضت امام خمینی ج1 ص470-469)
ادامه دارد...
✳️وقایع دنبالهدار تاریخی با محور «پیوند هیئت و سیاست»؛ هر شب به مناسب ایام محرم الحرام
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
💢بازنشر یادداشت حساب بنیاد تاریخپژوهی در تارنمای خبرگزاری رسمی حوزه علمیه
⚫️باز هم چادری خاکی شد
🔹🔸https://b2n.ir/70914
◀️در بخشی از این یادداشت میخوانیم:
💢«مضروب شدن [این بانوی مظلوم] امتحانی است برای تمام دستگاههای مربوط: از دولت تا قوه قضائیه و نیروی انتظامی. و همچنین امتحانی است سخت برای مدعیان دفاع از حقوق زن. کسانی که در هنگام برخورد عقلانی و قانونی با چند فرد قانونشکن داد دفاع از حقوق بانوان را سر میدهند و وقتی بانویی متعهد به مبانی دینی و ملی مورد ضرب و شتم بیرحمان قرار میگیرد سکوت پیشه میکنند.
امتحان امروز آزمونی است که دکانداران حقوق زن را به همگان معرفی میکند....»
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔴حمایت بدون تحقیق و مطالعه آقای منتظری از جنایتکاران منافق
◀️ صفحه پاورقی #کیهان برشی دیگر از کتاب #روزگار_قائممقامی را منتشر کرد و به بازخوانی سادهاندیشی پرهزینه آقای قائممقام در دهه شصت پرداخت.
✳️در بخشی از این مطلب میخوانیم:
آقای #منتظری علت حمایت خود از سازمان مجاهدین را چنین بیان می کند:
🖊«من قبل از اینکه این زندان اخیر که ۵/۳ سال زندان من طول کشید بروم، با آقایانی که منتسب به سازمان مجاهدین خلق هستند، از نزدیک تماس نداشتم و از دورادور علاقه هم داشتیم برای اینکه با آن دولت سابق و حکومت طاغوتی دلمان می خواست افراد مبارزه بکنند و اینها خوب گروه متشکلی بودند…دورادور علاقه داشتم به سازمان شان و کتاب های شان راهم من مطالعه نکرده بودم. خوب گروه متشکلی بودند، تقریباً مایه امیدواری بودند که بتوانند آن حکومت را ساقط بکنند از طریق جنگ های چریکی…»
◀️متن کامل:
🔹🔸https://b2n.ir/14362
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
💢آنچه از تاریخ کمتر شنیدهاید:
⁉️مأمور خبیث انگلیسی درباره عزاداری امام حسین علیهالسلام چه گفت؟
🔹🔸https://eitaa.com/bonyadtarikh/688
⁉️تقابل دو هیئت: حسینی یا سکولار؟!
🔹🔸https://eitaa.com/bonyadtarikh/689
📽ببینید: مصدق به آمریکاییها اعتماد کرد اما...
🔹🔸https://eitaa.com/bonyadtarikh/695
🔹خاطره مرحوم آیتالله بدلا از مقابله پهلوی اول با عزاداری اباعبدالله الحسین
🔹🔸https://eitaa.com/bonyadtarikh/698
⁉️هنگامی که سیدموسی صدر را در لیبی ربودند، چه کسی مخالف پیگیری برای آزادی ایشان بود؟
🔹🔸https://eitaa.com/bonyadtarikh/702
◀️واقعیت فعالیتهای سیدموسی صدر اعاده الله بالخیر چه بود؟
⁉️آیا سیدموسی صدر، که یک شخصیت انقلابی بود؟
⁉️آیا ایشان به اتحاد اسلامی اعتقاد داشت؟
⁉️چرا سیدموسی صدر با کشورهای مرتجع و سازشکار مثل #عربستان تعامل گرمتری داشت تا کشورهایی مثل #مصر که جنبه انقلابی پررنگتری داشتند؟
⁉️چرا ایشان به انقلابیها اجازه فعالیت در حوزه سیاسی خود نمیداد؟
⁉️چرا ایشان به اتهامات پاپ علیه نهضت امام خمینی پاسخ ندادند؟
🔹🔸https://eitaa.com/bonyadtarikh/704
❇️بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی؛ ناشر اختصاصی آثار تاریخنگار انقلاب اسلامی حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی
✅با ما باشید؛ با آخرین تحولات تاریخ ایران اسلامی.
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
💢نابودی قرارداد 1919 با روشنگری در مجالس حسینی
🔹« در آستانه محرم 1338ق/ 1298 ش. ایران در اوج مبارزه با قرارداد 1298ش/ 1919م بود. در ذیحجه 1337ق محصلین تهرانی با انتشار اعلامیهای، از #علما خواستند که مساجد را سیاهپوش کنند و عموم مردم را به قیام بر ضد قرارداد ترغیب و دعوت نمایند. جمعی از #وعاظ نیز در مجالس #روضهخوانی در مسجد شیخ عبدالحسین (مسجد آذربایجانیها) بر ضد این قرارداد سخنرانی کردند.
در اثر اقدامات علما و با استقامت ملت ایران، قرارداد به شکست انجامید و به دنبال این شکست، #استعمار، سناریوی کودتا را برای این ملت ترتیب داد.» (فصلنامه پانزده خرداد شماره ده، ص15)
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔴مردم کاخ مرمر را لرزانیدند
عاشورای حسینی؛ نهضت خمینی /7
مسئولان انتظامى تظاهرات كه هوشيارانه مراقب تحركات دشمن بودند، متوجه شدند كه باند شعبان بىمخ در حالى كه هر يك دشنهاى در آستين پنهان كردهاند، در ميان انبوه جمعيتى كه در صحن مدرسۀ «حاج ابوالفتح» قرار دارند نفوذ كردند و به نام حسين به سر و سينه مىكوبند! آنان بىدرنگ با شادروان طيب حاج رضايى تماس گرفتند و از او براى خنثى ساختن اين توطئه استمداد كردند.
ديرى نپاييد كه عدهاى از افراد ورزيده و «يكهبزن»هاى طيب به مدرسۀ مزبور رفتند و حركات چاقوكشهاى مزدور را تحتنظر قرار دادند. باند شعبان بىمخ كه خود را در محاصرۀ «يكهبزن»هاى طيب مىديدند طبق مَثَلِ معروف «ماستها را كيسه كردند» و از مدرسه بيرون رفتند. ساعت، هشت صبح را اعلام مىكرد كه تظاهركنندگان در حالى كه هريك عكسى از قائد بزرگ بر سر دست بلند كرده بودند از مدرسه خارج شدند و با شعارهاى:
خمينى بت شكن ملت طرفدار تو مىرود، مىرود دشمن غدار تو
خمينى، خمينى خدا نگهدار تو بميرد بميرد دشمن خونخوار تو
به حركت و راهپيمايى در خيابانها پرداختند. از ديگر شعارهايى كه مىدادند اين بود:
گفت عزيز فاطمه نيست زمرگ واهمه
تا به تنم توان بود زير ستم نمىروم
اهالى غيور تهران دستهدسته به تظاهر كنندگان پيوستند تا آنجا كه وقتى به ميدان بهارستان رسيدند، تعدادشان به صدهزار نفر تخمين زده مىشد. تظاهركنندگان پس از عبور از سه راه امين حضور و سرچشمه، وارد ميدان بهارستان شده، سراسر ميدان و ديوار مجلس را با عكسهاى امام پوشانيدند، آنگاه به طرف خيابان شاهآباد به راه افتادند و پس از پيمودن خيابانهاى مخبرالدوله و سعدى، وارد خيابان فردوسى شدند. در ميدان فردوسى، مهدى عراقى در يك نطق پرشور «انقلاب سفيد شاه» را محكوم كرد و پشتيبانى عموم مردم تهران را از نهضت اسلامى امام خمينى اعلام داشت.
پس از سخنرانى مهدى عراقى، سيل تظاهركنندگان به سوى خيابان شاهرضا و دانشگاه تهران سرازير شد و چون آن روز دانشگاه تعطيل بود، تظاهركنندگان بدون توقف در آنجا به راهپيمايى طولانى خود ادامه دادند. فرياد «خمينى بت شكن...» شهر تهران را مىلرزانيد، گرماى سوزان خردادماه، درازى راه و تشنگى، هيچكدام تودههاى بهپاخاسته و خستگىنشناس را از ادامۀ تظاهرات و راهپيمايى و حركت و خروش بازنداشت.
در مسير تظاهركنندگان پليس و نظاميان ديده نمىشدند. ساعت، تقريباً يك بعداز ظهر را اعلام مىكرد كه تظاهركنندگان مقابل «كاخ مرمر» رسيدند. در اينجا چنان شور و هيجانى به مردم خشمگين دست داد كه يكباره از اعماق قلب فرياد بركشيدند: «مرگ بر اين ديكتاتور»، «ديكتاتور برو گمشو»! و چيزى نمانده بود كه به قصد درهم كوبيدن كاخ، حملهور شوند. ادارهكنندگان تظاهرات براى پيشگيرى از هر گونه پيشامدى، با تمام نيرو مىكوشيدند تودههاى خشمگين را از آنجا دور كنند؛ ليكن تظاهركنندگان سرسختانه، روبهروى كاخ ايستاده، با مشتهاى گره خورده، مرتب فرياد سرمىدادند: «مرگ بر اين ديكتاتور»! «ديكتاتور برو گمشو»!(نهضت امام خمینی ج1 ص471-470)
ادامه دارد...
✳️وقایع دنبالهدار تاریخی با محور «پیوند هیئت و سیاست»؛ هر شب به مناسب ایام محرم الحرام
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⚫ایرانیان و سپاهیان امروز یزید
عاشورای حسینی؛ نهضت خمینی /8
بار ديگر در تاريخ مبارزات ايران، ملت قهرمان در برابر كاخ ايستادند و سقوط شاه را مىخواستند و اين از دستاوردهاى نهضت امام خمينى بود كه در مدت بسيار كوتاهى تودهها را رشد انقلابى داد و دشمن اصلى را به آنان شناسانيد و به مبارزه عليه آن واداشت. مردم غيور تهران در اين روز تاريخى، سخن آخر خود را دربارۀ شاه زدند و هدف و انگيزۀ خود را از اين راهپيمايى طولانى به روشنى اعلام كردند. آنها رسماً پيروزى خمينى و سقوط شاه را مىخواستند و اين دو خواسته را با شعارهاى «مرگ بر اين ديكتاتور»، «ديكتاتور برو گمشو»،«خمينى بتشكن ملت طرفدار تو ـ مىرود مىرود دشمن خونخوار تو» بازگو كردند.
گماشتگان و نگهبانان كاخ كه خود تا دندان مسلح بودند، اطراف كاخ را با تانك و توپ و مسلسل سنگين و سبك محاصره كرده با چشمان از حدقه درآمده، به تودههاى انقلابى و عصيانگر و شعارهاى كوبنده و احساسات توفانبار آنان عليه شاه مىنگريستند.
تظاهركنندگان پس از مدتى توقف در مقابل كاخ شاه و اظهار تنفر از رژيم، آنجا را ترك گفته، به راهپيمايى ادامه دادند و پس از گذشتن از مقابل كاخ سنا و خيابان سپه، به توپخانه رسيدند. از آنجا به مقابل كاخ «گلستان» و ميدان ارك رفتند و حدود ساعت 3 بعدازظهر، تظاهرات خود را در بازار تهران پايان دادند و اعلام كردند كه فردا نيز تظاهرات از مسجد شاه تهران آغاز مىشود و از عموم مردم خواستند كه در اين تظاهرات مقدس ملى شركت كنند.
شب يازدهم محرم، تظاهرات باشكوهى از طرف دانشجويان دانشگاه تهران به عنوان پشتيبانى از امام، به وقوع پيوست. دانشجويان، تظاهرات را از مسجد هدايت واقع در چهارراه اسلامبول آغاز كرده، با شعار «خمينى پيروز است» به سوى بازار حركت كردند. پس از عبور از بازار
بزرگ تهران، وارد ميدان مولوى شدند و از آنجا به ميدان شاه رفتند. در ميدان شاه يكى از دانشجويان روى چهارپايه قرار گرفت و سخنانى در مورد ادامۀ نهضت و مبارزه تا پيروزى ايراد كرد و پشتيبانى دانشجويان و طبقۀ تحصيلكرده را از نهضت امام اعلام داشت.
با ياد و نام امام خمينى دانشجويان و ديگر مردمى كه در آنجا گرد آمده بودند، بشدت ابراز احساسات كردند و «هورا» كشيدند. آنگاه دانشجويان وارد مدرسۀ «حاج ابوالفتح» شدند و در مجلس عزايى كه از طرف روحانيان تهران در آنجا برپا بود شركت كردند. در اينجا نيز دانشجويى طى نطقى، قانونشكنىهاى رژيم شاه را محكوم كرد و نهضت اسلامى را ستود و پشتيبانى عموم دانشگاهيان را از امام خمينى و مبارزات ضداستعمارى او اعلام كرد. (نهضت امام خمینی ج1 ص473-472)
ادامه دارد...
✳️وقایع دنبالهدار تاریخی با محور «پیوند هیئت و سیاست»؛ هر شب به مناسب ایام محرم الحرام
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔴عزاداری زینبی
عاشورای حسینی؛ نهضت خمینی /9
يازده محرم هنوز ساعت، 8 صبح را اعلام نكرده بود كه مسجد شاه آكنده از جمعيت شد و دنبالۀ جمعيت تا قسمتهايى از بازارهاى اطراف مسجد كشيده شد. تظاهرات آغاز گرديد. شعارهاى روز پيش:
خمينى، خمينى ...
خمينى بت شكن ...
خمينى تو فرزند حسينى ... و ... در فضاى مسجد و بازار طنين افكند. تظاهركنندگان به حركت درآمدند و از طريق خيابان ناصرخسرو و توپخانه وارد خيابان فردوسى شدند. در مقابل سفارت انگليس يكى از بازاريان به نام «مجاهدى» روى كرسى قرار گرفت و نطق پرشور و جالبى ايراد كرد و چنين گفت: «... شما اى بازرگانان، پيشه وران، كارگران، كارمندان، ارتشيان، پاسبانان، فرهنگيان، دانشگاهيان و شما كه ... هر شغل، منصب و كارى داريد. شما اگر مسلمان نيستيد، اگر از جنبۀ دينى با آيت اللّه خمينى همراه نيستيد، باز در يك موضوع با ايشان اشتراك داريد و بايد به خاطر آن ايشان را يارى كنيد و آن اينكه ايرانى هستيد و نمىتوانيد نسبت به سرنوشت كشور و ملت خود بىتفاوت باشيد. خمينى مىگويد كه سرنوشت ملت ايران نبايد در امريكا تعيين شود، سرنوشت ايرانى نبايد در لندن تعيين شود، اسرائيل نبايد در مقدرات ايران و ايرانى دخالت كند. اين خواستۀ خمينى در حقيقت خواستۀ بيست ميليون ايرانى شرافتمند مىباشد...». پس از پايان نطق او، راهپيمايى و تظاهرات مردم با شور و هيجان بيشتر ادامه يافت. تظاهركنندگان به منظور ابراز وحدت و همبستگى بازار و دانشگاه، به سوى دانشگاه رفتند و
تقريباً ساعت 12 به دانشگاه رسيدند. دانشجويان كه در كلاسها بودند، با شنيدن فرياد رعدآساى «خمينى، خمينى» از كلاسها بيرون ريختند و به استقبال تظاهركنندگان شتافتند. با پيوستن هزاران دانشجو به ده ها هزار تودۀ انقلابى، تظاهرات شور و هيجان تازهاى به خود
گرفت، فرياد خمينى بتشكن ... هر چه محكم تر، رساتر و پرشورتر به آسمان بلند شد، مشت گره خوردۀ دانشجو و پيشهور جنوب تهران با هم به حركت آمد، قلب گرم آنان، به فرمان رهبر ملت به تپش درآمد. در آن روز گرم و پر حرارت 14 خرداد، دانشجو و روحانى و پيشه ور و كارگر در
مقابل درب دانشگاه با هم پيمان بستند كه در راه امام تا آخرين نفس از پاى ننشينند و از مبارزه باز نايستند و پرچم انقلاب خمينى را هماره در آسمان ايران در اهتزاز نگه دارند و در صف واحد و متشكل، راه خمينى را دنبال كنند و براى او و در راه او از هيچ فداكارى دريغ نورزند. اينجا بود كه ناگهان فرياد «تا مرگ ديكتاتورها نهضت ادامه دارد» محيط دانشگاه را به لرزه درآورد. آنگاه يكى از دانشجويان «كميته دانشجويى جبهه ملى ايران» نطقى در پشتيبانى از تظاهرات ايراد كرد و به دكتر محمد مصدق درود فرستاد و از رهبران زندانى «جبهۀ ملى» تجليل كرد و سپس نمايندۀ دانشجويان دانشگاه تهران سخن گفت و تأكيد كرد كه چون رهبرى امام خمينى موجب بسيج همگانى تودههاى ايرانى و بيدارى آنان گرديده است، پيروزى ملت ايران عليه امپرياليسم و ارتجاع حتمى خواهد بود و يادآور شد كه دانشگاه تهران ساليان درازى است كه به علت مبارزه با هيأت حاكمۀ فاسد ايران بارها مورد هجوم دژخيمان شاه قرار گرفته است، ليكن اين سنگر مقاومت هرگز سقوط نكرد و از مبارزه باز نايستاد. در ميان سخنرانى او چند تن از جاسوسهاى سازمان امنيت براى ايجاد آشوب و وحشت، ناگهان از چند گوشۀ اجتماع فريادى كشيدند و پا به فرار گذاشتند؛ اين حركت، نخست موجب مختصر نگرانى و اضطراب در ميان اجتماع گرديد. مردم زود دريافتند كه اين عمل از مزدوران شاه است، از اين رو آرامش خود را بازيافتند. سخنران مزبور نيز با خواندن:
نخست فلسفه قتل شاه دين حسين اين است
كه مرگ سرخ به از زندگى ننگين است
شور حسينى در روحها دميد و به سخنان خود ادامه داد و در پايان پشتيبانى بىدريغ دانشگاه را از امام خمينى و مبارزات اسلامى و ملى او اعلام كرد. به دنبال سخنرانى نمايندۀ دانشگاه، يكى از بازارىها به نمايندگى از مردم بازار و ميدان به سخنرانى پرداخت و نقش بازار را در پيشبرد مبارزات پيشوايان روحانى طى تاريخ گذشته و معاصر يادآور شد و آمادگى بازاريان را در جهت پيشبرد اهداف امام خمينى تا آخرين نفس و آخرين نفر اعلام كرد و به خيانت هاى هيأت حاكمه و همكارى آنان با اسرائيل تجاوزكار بشدت اعتراض كرد. با پايان سخنان نمايندۀ بازار، تظاهركنندگان با شعار خمينى بتشكن ... به حركت درآمدند و هزاران دانشجو... به تظاهركنندگان پيوستند. (نهضت امام خمینی ج1 ص475-474)
ادامه دارد...
✳️وقایع دنبالهدار تاریخی با محور «پیوند هیئت و سیاست»؛ هر شب به مناسب ایام محرم الحرام
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
هدایت شده از بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #اطلاعات 15 شهریور ۱۳۵۸
🇮🇷 @iranemoaser
هدایت شده از بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #کیهان 14 شهریور ۱۳۵۸
🇮🇷 @iranemoaser
هدایت شده از بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #جمهوری _اسلامی 14 شهریور ۱۳۵۸
🇮🇷 @iranemoaser
🔴خبر ویژه
◀️کتاب روزگار قائممقامی به چاپ دوم رسید
با استقبال گسترده دانشپژوهان و عموم علاقهمندان کتاب #روزگار_قائممقامی در مدتی کوتاه به چاپ دوم رسید.
این کتاب که خوانشی مستند و جامع از قائممقامی آقای #حسینعلی_منتظری است هم اکنون در بازار نشر جهت عرضه به فرهیختگان ارجمند موجود است.
📚راههای تهیه کتاب:
🏢نشانی: تهران، خیابان دیباجی جنوبی، خیابان شهید تسلیمی، کوچه زاور، کوچه گل (سمت راست)، کوچه دادآفرین، پلاک6.
📞تلفن: 22579192_021
🏢نشانی دوم: قم، خیابان گلستان، گلستان16، پلاک49.
📞تلفن: 32904231-025
🏢نشانی سوم: قم، چهار راه شهدا به سمت درمانگاه قرآن و عترت، روبروی مدرسه حجتیه، کتابفروشی مطبوعات کیهان.
💻خرید اینترنتی:
🔹🔸 https://b2n.ir/30372
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
💢 اولین اعتراضها به هتک حجاب اسلامی؛ از منابر حسینی
◀️عزاداری امام حسین علیهالسلام سدی در برابر توطئه بیحجابی/1
🔹یکی از معضلات فرهنگی امروز بیحجابی است که #میراث_دیکتاتوری_پهلوی محسوب میشود. جامعه انقلابی دغدغه اساسی در این زمینه دارد و مجموعهای طرحها نیز در این زمینه پیاده شده است.
🔸تاریخ معاصر ایران به ما نشان میدهد که یکی از پایگاههای مهم برای مبارزه با #توطئه_بیحجابی هیئات مذهبی و روضههای حسینی است. ظرفیتی که از ابتدای موج بیحجابی در زمان #رضاخان فعال شده بود و اولین اعتراض به این ناهنجاری اجتماعی و دینی از منابر حسینی بلند شد:
🔹«خانواده #رضاشاه در نخستین روز فروردین 1307ش بدون حجاب و پوشش اسلامی به اتفاق جمعی از همراهان وارد صحن مطهر حضرت معصومه (س) گشتند. این حرکت به منظور اجرای طرح بیحجابی زنان ایرانی انجام شد. با مشاهده چنین وضعی ابتدا یکی از منبریهای قم به نام سیدناظم روضهخوان به منبر رفت و در صحن مطهر، زائران را علیه این هتک حرمت و جلوگیری از رفع بیحجابی توسط خانواده رضاشاه تحریک نمود. سپس زمانی که خبر این واقعه به #شیخ_محمدتقی_بافقی رسید فورا خود را به حرم رساند و با تحکم، خانواده شاه را ملزم به رعایت آداب اسلامی و حفظ حجاب نمود.» (فصلنامه 15 خرداد، شماره 46، ص83)
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
💢صدای اعتراض به هتک حجاب اسلامی در منابر حسینی شیراز
◀️عزاداری امام حسین علیهالسلام سدی در برابر توطئه بیحجابی/2
🔹« قبل از اعلام رسمی کشف حجاب در دی ماه 1314، دو مجلس در #تهران و #شیراز برگزار شد و در آن دختران و زنان بدون حجاب حضور یافتند. در شیراز این مسئله منجر به قیامی کوتاهمدت گشت. #آیتالله_سیدعبدالله_شیرازی که خود شاهد این ماجرا بوده، در خاطرات خویش شرح واقعه را اینگونه نقل میکند:
🔸در عصر روز پنجشنبه سال 1353 [ه.ق.] مجلس جشنی در مدرسه شاهپور منعقد شد. در آخر مجلس یکباره... بین سی تا چهل نفر زنها و دخترهای بزرگ چادرها را انداختند و بنا کردند رقصیدن و ورزش کردن و ادا و اطوار درآوردن. این مطلب در شیراز جنجالآفرین شد.
🔹روز نهم یا هشتم #محرم [اصل: عاشورا] که #مسجد_وکیل روضه برپا بود، سیدحسامالدین فالی به منبر رفته و گفت: مردم این کاری که شد منکر بود. شما چرا نهی نکردید... اگر نمیتوانستید #نهی_از_منکر کنید لااقل میتوانستید مانند آن دو معمم (محمدعلی حکیم و میرزا صدرالدین محلاتی) از مجلس بیرون بروید... در هر صورت به دنبال اطلاع یافتن مرکز از اجتماع چندین باره مردم شیراز در مسجد وکیل، دستور تعقیب #سیدحسامالدین_فالی صادر گردید.» (فصلنامه 15 خرداد، شماره 46، ص85-84)
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
💢مجالس حسینی پرشور از اعتراض به بیحجابی
◀️عزاداری امام حسین علیهالسلام سدی در برابر توطئه بیحجابی/3
« پس از اینکه کشف حجاب به صورت رسمی اعلام شد، برخی از وعاظ در شهرهای مختلف، در مجالس وعظ و روضهخوانی خویش، به انتقاد از آن پرداختند که در ذیل به مواردی از آن اشاره میکنیم:
در فروردین 1315 فردی به نام ربانی واعظ، به جرم اینکه در مجلس روضهخوانی اظهار داشته بود « باز بودن دست و صورت نسوان شرعا عیب ندارد ولی نمایان بودن موی سر آنها خلاف شرع است» دستگیر و از بم به کرمان تبعید شد.
در گزارشی از شهربانی مشهد در بهمن 1314ش آمده است:
حاجی سید علیاکبر احمدآبادی... مجلس روضه تشکیل داده است و... حاجی سیدعلی اکبر فوق و غلامرضا بخشایش، اجزاء آستانه و سیدعبدالکریم مرتضوی روضهخوان، در مجلس روضه از عملیات دولت راجع به کشف حجاب تنقید و اظهارات مهیجی مینموده است، لذا هر سه نفر جلب و توقیف [گشتهاند.]
طبق گزارشی که از روند پیشرفت کشف حجاب و به قول آنان تمدن و تجدد از گناباد خرسان ارسال گشته است، گزارشدهنده پس از آنکه شکست این سیاست در این منطقه خبر میدهد، علت آن را اینگونه بیان میدارد:
آنان مدرسه، تأتر، سینما و کافه و گردشگاه ندارند، برعکس در ماه رمضان و محرم و صفر و مواقع دیگر که در مساجد روضهخوانی مینمایند، پای منبر آخوندهای ده رفته، همان اوهامات و خرافات و حرفهایی [را] که سالها آنها را عقب گذارده است شنیده و ملکه ذهن آنها از طفولیت شده است که بیاندازه آنها را از تمدن و تجدد دور نموده. » (فصلنامه 15 خرداد، شماره 46، ص85)
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⚫️ مشهد رضوی؛ عاشورای حسینی
عاشورای حسینی؛ نهضت خمینی /10
تظاهرات رنگ و روح تازهاى به خود گرفت و زمين تهران زير پاى تظاهركنندگان به لرزه درآمد. شعارهاى ديگر دانشجويانى كه به تظاهركنندگان بازار پيوسته بودند چنين بود:
سلام بر خمينى، درود بر مصدق
خمينى رهبر شيعه، مصدق رهبر ملى
اتحاد، مبارزه، پيروزى
تا مرگ ديكتاتورها نهضت ادامه دارد.
تظاهركنندگان از دانشگاه به ميدان 24 اسفند رفته به طرف جنوب سرازير شدند و پس از عبور از برابر پادگان باغشاه، با طى خيابان سپه راهى كاخ مرمر شدند. در راه يك كاميون نظامى مملو از سرباز از مقابل تظاهركنندگان مىگذشت، با ديدن دهها هزار مسلمان انقلابى ترمز كرد،
افسرى كه جلوى كاميون نشسته بود سر از شيشه درآورد و از تظاهركنندگان خواست كه عكسى از امام خمينى به او بدهند، عكس را گرفت و به شيشه جلوى ماشين نصب كرد. دانشجويان براى او كف زدند و او با تكان دادن سر از آنان تشكر كرد. سرانجام انبوه تظاهركنندگان در مقابل كاخ مرمر ظاهر شدند و ديگر بار با فريادهاى: «خمينى بتشكن ...»، «مرگ بر اين ديكتاتور»! لرزه در دل شاه افكندند. تظاهركنندگان همانند روز پيش پس از گذشتن از مقابل كاخ، خيابان سپه، توپخانه، باب همايون، ميدان ارك و ... وارد بازار شدند و ساعت دو بعدازظهر پس از سخنرانى يكى از بازارىها به عنوان قدرشناسى از پيوستن و همكارى دانشگاهيان، تظاهرات پايان پذيرفت.
عاشورای حسینی در شهرهای دیگر اعلاميۀ امام در شهر مقدس مشهد نيز با حركت و خروش و شور تازهاى همراه بود و دگرگونى ژرفى در مراسم عزاى حضرت امام حسين (ع) پديد آورد و مردم با شوق و علاقۀ فراوانى آن را در محافل و مجالس پخش مىكردند و در مراكز حساس شهر به ديوارها مىزدند و براى آنكه مزدوران ساواك و شهربانى آن را از ديوار نكنند، با شجاعت و شهامت كم نظيرى پاى آن مىايستادند و از آن مراقبت مىكردند. در يك مورد كه مزدوران شاه اقدام به كندن آن كردند با خشم و حملۀ قهرآميز مردم روبهرو شدند و يكى از مأموران پليس به نام سرپاسبان غلامعلى شباهنگ كه رهنمودنامۀ امام خمينى را از ديوار كنده بود، به دست مردم كشته شد و پاداش مخالفت با مردم و اسلام را در همان جا دريافت كرد و پليس ديگرى بشدت مجروح شد. خبر آن در روزنامۀ اطلاعات و اعلاميه شهربانى منعكس شد. نكتۀ در خور توجه آنكه روزنامۀ اطلاعات در گزارش خود صريحاً اعتراف كرد كه كندن اعلاميۀ امام خمينى از طرف مأمورين با اعتراض شديد مردم روبهرو شد:
يك سرپاسبان در مشهد كشته شد «روز جمعه گذشته مقابل مسجد جامع گوهرشاد حادثۀ تأثرانگيزى روىداد كه در نتيجه سرپاسبان غلامعلى شباهنگ به وضع فجيعى كشته شد و سرپاسبان على حامد غفاريان بشدت مجروح گرديد. مشروح جريان را خبرنگار ما در مشهد چنين گزارش مىدهد: ساعت هشت و نيم بعد از ظهر روز جمعۀ گذشته در مقابل مسجد جامع گوهرشاد مشهد عدهاى از كسبه و اهالى اين
شهرستان اجتماع كرده بودند و درباره اعلاميه اى كه از طرف آيت اللّه خمينى عليه دولت منتشر شده بود صحبت مىكردند و عدهاى هم مشغول مطالعه اين اعلاميه ها كه بر ديوار مسجد زده شده بود بودند. در اين موقع سرپاسبان شباهنگ و سرپاسبان على حامد غفاريان، مأمورين كلانترى بخش چهار، براى متفرق كردن مردم اقدام به كندن اعلاميه هاى مزبور از ديوار مسجد كردند.
پاسبان كشته شد به دنبال كندن اعلاميه ها، مردم نسبت به عمل اين دو مأمور بشدت اعتراض كردند و بين آنها نزاع در گرفت. در حين نزاع، شخصى به نام محمدحسنى فرزند حسن، سى و يك ساله، شغل كبابى كه بيش از همه بر اين جريان دامن مىزد با كارد بزرگى به ميان جمعيت پريد و در حالى كه ناسزا مىگفت، دو نفر سرپاسبان مزبور را بشدت مجروح كرد. بر اثر شدت ضربات وارده سرپاسبان غلامعلى شباهنگ بلافاصله درگذشت و سرپاسبان على حامد غفاريان از ناحيه سر به سختى مجروح گرديد كه براى معالجه به بيمارستان دويست تختخوابى انتقال داده شد. (نهضت امام خمینی ج1 ص487-475)
ادامه دارد...
✳️وقایع دنبالهدار تاریخی با محور «پیوند هیئت و سیاست»؛ هر شب به مناسب ایام محرم الحرام.
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔆مقابله هیئات مذهبی با بیحجابی رضاخانی
◀️عزاداری امام حسین علیهالسلام سدی در برابر توطئه بیحجابی/4
🔹« در اصفهان و شهرهاي مختلف آن نيز مخالفتهايي در #مجالس_روضه و منابر با موضوع #کشف_حجاب صورت پذيرفت. #شيخ_حسينعلی_راشد که از وعاظ معروف آن دوره است، در يکي از مجالس روضه که در #اصفهان داشت با بيانات زيرکانه به خلع لباس روحانيون و کشف حجاب بانوان انتقاد میکند. او در ذکر مصيبتش عنوان میکند:
🔸«سکينه خاتون(س) بالاي سر پدر خود آمده و گفته است پدرجان چشم باز کن و سر برهنه مرا تماشا کن» و به واقع کشف حجاب را کار يزيد و #يزيدمنصبان معرفي میکند و در ادامه صحبتش رو به زنان میگويد: «همهمه نکنيد، چرا ايستادهايد؟ بنشينيد، چادرها را به خود بپيچيد...» به واسطه اين سخنان، شهربانی اصفهان شيخ حسينعلی راشد را مدتی توقيف مینمايد.
🔹در گزارشي از هريس #آذربايجان_شرقی نيز، پس از اين که سياست کشف حجاب را در آنجا شکستخورده معرفی نموده، علت آن اين گونه بيان میشود:
5000 خانوار هريس داراي 18 نفر معمم بیسواد از قبيل روضهخوان و غيره میباشند که در نتيجه نفوذ اين نوع اشخاص قديمالافکار، موضع تجدد نسوان عملاً در هريس عملی نشده، حتی بعضی از خانوادههای مأمورين دولتی هم که در ولايات ديگر لباس تجدد نسوان را استعمال مینمودهاند، در هريس با #حجاب رفت و آمد میکنند.
◀️اين امر نشان میدهد که هر جا مجالس حسينی و مضامين عاشورايی نفوذ بيشتری داشته، سياستهاي ضد دينی و غربگرايانه رضاشاه، پيشرفت کمتری مینموده است.» (فصلنامه 15 خرداد، شماره 46، ص86-85)
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔴قم در شوق امام
عاشورای حسینی؛ نهضت خمینی /11
در آن ايام كه شور و خشم تودهها عليه رژيم و هيأت حاكمه به اوج خود رسيد و نهضت امام خمينى در سراسر كشور گسترش يافت و زمينه براى قيام همگانى و سراسرى عليه شاه فراهم شد، نقش قائد در آميختن با تودهها و ساختن و آماده كردن آنها بارزتر شد. امام با فرا رسيدن ماه محرم و برپا شدن مراسم و مجالس سوگوارى در محلههاى مختلف شهرستان قم، هر شبى به يكى از محلهها مىرفت و در مجلس عزادارى تودههاى محروم و فقير شركت مىكرد و در هر محلهاى سخنگويى نيز با خود مىبرد تا سخنان لازم را به گوش تودهها برساند و آنان را از جرياناتى كه در كشور مىگذرد آگاه سازد. اين عمل كه بىسابقه بود، اثر بسزايى در مردم شريف و اصيل قم مىگذاشت و در آنان علاوه بر آگاهى، بينايى و رشد فكرى، احساس و كشش ويژهاى نسبت به امام ايجاد مىكرد. تودههاى محلات قم با شور و شعف فوقالعاده و بىنظيرى مقدم مرجع عاليقدر خود را گرامى مىداشتند. هر شب از درب خانه امام تا محلهاى را كه بنا بود از آن ديدن كند با چراغهاى تورى پايهدار مزين مىساختند، دهها گوسفند و گاو در سر راه او قربانى مىكردند و به فقرا و مستمندان مىدادند. مردم هر محل، از زن و مرد تا مسافتى از محله بيرون مىآمدند و از مرجع خويش استقبال به عمل مىآوردند و در وقت بازگشت نيز تا مسافتى او را بدرقه مىكردند. زنان و مردان محلههاى دورافتاده و فقيرنشين قم، از اينكه در تاريخ زندگى خويش براى اولين بار، مرجعى چون امام خمينى را در ميان خود مىديدند از شادى و شعف در پوست خود نمىگنجيدند و سر از پا نمىشناختند، بىاختيار روى دست و پاى او مىافتادند و از ديده، اشك شوق مىريختند. گاهى به علت شدت ازدحام و هجوم مردم، حركت امام به كندى صورت مىگرفت و پيمودن يك مسافت صد مترى يك ساعت طول مىكشيد. يكى از شاهدان عينى جريان يكى از اين بازديدها را چنين شرح داده است:
«... شب دوازدهم محرم (15 خرداد) آقا در مجلس عزادارى محلۀ حكيم در پايين شهر قم شركت كرد. ساعت 22 به تكيۀ كوچۀ حكيم در پايين شهر قم رسيديم. هيچ يادم نمىرود كه در طول خيابان آذر تا كوچۀ حكيم، مردم از شور حضور آقاى خمينى در ميان خودشان، چه شادىها مىكردند و بيش از چهل رأس گوسفند و گاو جلو پاى اين مرد سر بريدند. ازدحام جمعيت چنان بود كه من حساب كردم ديدم كه آقاى خمينى در عرض 25 دقيقه توانست در ميان مردم فقط 50 متر جلو برود. آدم به چشم خود مىديد كه يك رهبر واقعى چطور مىتواند با مردم يكى شود، با آنها و در دل آنها باشد. ساعت از 24 گذشته بود كه به خانه آمديم و من تا در خانه با آقا بودم...». در دهۀ اول محرم كه مجلس عزادارى در خانۀ امام خمينى برپا بود، ازدحام جمعيتى كه در اين مجلس شركت مىكردند به حدى بود كه كوچههاى اطراف و قسمتى از باغ انارى كه در پشت خانه قرار داشت از مردم پر مىشد و راهها بند مىآمد. اين استقبال و روآورى چشمگير تودهها نسبت به امام، شاه و هيأت حاكمه را بيش از پيش وحشتزده و نگران مىكرد. (نهضت امام خمینی ج1 ص489-487)
ادامه دارد...
✳️وقایع دنبالهدار تاریخی با محور «پیوند هیئت و سیاست»؛ هر شب به مناسب ایام محرم الحرام
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
مقام معظم رهبری.mp3
19.07M
🔴عاشورای 17 شهریور/1
⚫️شاید نسل اول #انقلاب چیزهایی را به خاطر داشته باشند. نسل دوم کمتر و نسل سوم بسیار بسیارکمتر. فاجعهای که در وطن ما رخ داد اما در اثر غفلتها یا تغافلها در حال فراموشی است.فاجعه #هفدهم_شهریور که به تعبیر مقام معظم رهبری عاشورای آن روز بود.
◀️زنده نگه داشتن #یاد_شهدا و #فرهنگ_شهادت، سدی مستحکم در برابر یأجوج و مأجوجهای فرهنگی است. همان کسانی که حتی چشم دیدن واژه «شهید» بر تابلوهای شهری و کوچهها و محلهها ندارند و با ترفندهای شیطانی سعی در خذف این واژه از قاموس ذهن مخاطب ایرانی دارند.
🔴امروز؛ سالگرد عاشورای هفدهم شهریوری بود که دست تقدیر آن را مقارن تاسوعا و #عاشورای_حسینی قرار داده است. تقارنی که عبرتانگیز است و یادآور پیوند عمیق #قیام_حسینی و #نهضت_خمینی.
🎧بشنوید: سخنرانی مقام معظم رهبری- هفدهم شهریور1359- سالگرد فاجعه خونین هفدهم شهریور
📽ببینید:
🔹🔸https://b2n.ir/78700
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔴بانوان زینبی علیه سیاستهای رضاخانی
◀️عزاداری امام حسین علیهالسلام سدی در برابر توطئه بیحجابی/5
🔸 «از مخالفتهايی که در مجالس عزاداری و با تکيه به #فرهنگ_حسينی نسبت به کشف حجاب صورت گرفت اين بود که با وجود اينکه رضاشاه پس از اعلام کشف حجاب دستور داده بود که زنان بدون حجاب در مجالس روضه بروند، اما #زنان_شيعی ايران برای شکسته نشدن حرمت مجالس حسينی چنين کاری نکردند. اين مسئله با توجه به اصرار رضاشاه بر فرامين و سياستهای مدنظر خويش، میتوانست از عواملی باشد که رضاشاه را به محدوديت و ممنوعيت اين گونه مجالس کشاند.
🔹يکي از نکات جالب و مهم ديگری که در اين زمينه وجود دارد، ترس حاکمان و دولتمردان شهرهای مختلف، از ايام محرم و دهه عاشورا براي پيشبرد فرامين رضاشاهی از جمله #کشف حجاب است. در واقع، آنان به نوعی اعتراف میکنند که در ايامی که شور و شعور حسينی و عاشورايی بر فضای شهرها و قلب و ذهن مردم حاکم است، پياده کردن دستوراتي که مخالف با آموزههاي ديني و مذهبي است، ناممکن است.
🔸در گزارشي که از زنجان به تهران مخابره شده، اين نگراني اين گونه منعکس شده است:
دائماً مراقب موضوع #نهضت_بانوان هستم و تا حدي هم اجرا شده است ولي با استحضار کاملی که از روحيه #علما و اهالی زنجان داريد، پيشرفت کامل آن مستلزم فشار است. متأسفانه، وسيله اجرا در زنجان منحصر به شهربانی يا عده نفرات خيلي کم است که حتی خود رئيس شهربانی حضورا از عادات اهالی در دهه عاشورا، خصوصاً که تصادف به موضوع رفع حجاب کرده، صريحاً اظهار نگراني میکند.
🔹در اين صورت، مقتضی است امر فرماييد يک عده از پاسبانهای شهربانی تهران با يک عده بيست نفری سرباز با يک نفر صاحبمنصب آزموده، موقتاً مأمور زنجان و طبق تعليمات حکومت مراقب انتظامات باشند و بعد از دهه عاشورا مراجعت نمايند. سرانجام وزارت داخله به صراحت در بخشنامهای، صحبت عليه کشف حجاب را در مجالس وعظ و روضه ممنوع کرد:
اگر کسي از وعاظ و غيره مخالفت يا اظهارات بر ضد کشف حجاب نمايند، فوراً توسط شهرباني جلب و تنبيه شوند. » (فصلنامه 15 خرداد، شماره 46، ص87-86)
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⚫️ امام در میدان انقلاب
عاشورای حسینی؛ نهضت خمینی /12
افشاگرىها و روشنگرىهاى سخنگويان مذهبى در سراسر كشور و حملات كوبنده و پيگير آنان به رژيم، بر نگرانىها و ناراحتىهاى آنان مىافزود، بهطورى كه دستگاه جاسوسى شاه ناچار شد كه با سخنگويان اسلامى وارد مذاكره شود و دستكم تا اندازهاى آنان را محدود سازد و از آنان بخواهد كه در حمله به رژيم و انتقاد و اعتراض از آن، حد و مرزى قائل شوند! ليكن سخنگويان انقلابى علىرغم درخواست دستگاه جاسوسى شاه، بىپروا به حمله و انتقاد عليه شاه و باند او ادامه مىدادند. امام طى نامهاى كه به واعظ شهير، آقاى فلسفى نگاشت، از اين پايدارى، وظيفهشناسى و ادامۀ مبارزۀ گويندگان مذهبى قدردانى كرد. اين نامه را آقاى فلسفى در شب عاشورا در مسجد سيد عزيزاللّه، بالاى منبر براى مردم قرائت كرد.
امام در اين نامه پس از قدرشناسى از روشنگرىهاى گويندگان روحانى از عموم ملت ايران خواست كه با كمك مادى براى تجديد بناى مدرسۀ فيضيه، تنفر و انزجار خود را از هيأت حاكمه كه آن مدرسه را ويران كرده است، اعلام كنند و بدين وسيله وفادارى و پشتيبانى خود را از جامعۀ روحانيت و حوزههاى علميه بار ديگر به ثبوت برسانند؛ ليكن با پيشامد فاجعۀ 15 خرداد، ملت ايران فرصت آن را كه به اين ندا پاسخ گويد به دست نياورد.
متن نامه امام به فلسفى واعظ چنين است:
بسم اللّه الرحمن الرحيم
حضرت حجتالاسلام آقاى فلسفى ـ دامت افاضاته
لازم است از بيانات حساس جنابعالى در اين وقت اختناقِ عجيب تشكر كنم. امروز روزى است كه حضرات مبلغين محترم و خطباى معظم، دين خود را به دين اثبات فرمايند، امروز روزى است كه يا بايد رضايت خداوند غفور را جلب نمايند، يا خداى ناخواسته به سخط ذات مقدسش مبتلا شوند، امروز روزى است كه نظر مبارك امام زمان ـصلواتاللّه عليه به حضرات مبلغين اسلام دوخته شده است و ملاحظه مىفرمايند كه
آقايان به چه نحو خدمت خود را به شرع مقدس ابراز و دين خود را ادا مىفرمايند. از قرار مسموع، اغلب گويندگان محترم با ما همآواز هستند. اميد است خداوند تعالى آن شواذّى كه از حبس، از زجر، از خوف بيم دارند بيدار فرمايد. متمنى است مراتب احترام و سلام مرا به مبلغين ابلاغ فرماييد. ضمناً چون براى تجديد ساختمان مدرسۀ فيضيه كه قبلاً با جنابعالى نيز صحبتى شده بود، حسابى در بانك صادرات شعبه قم باز شده است و بناست كه از روز تاسوعا و عاشورا نيز بانك، سپرده را قبول كند، اگر صلاح ديديد تذكرى به مسلمين بدهيد. والسلام عليكم و رحمةاللّه و بركاته. روحاللّه الموسوى الخمينى
امام خمينى كه در آن شرايط از هر فرصتى براى افشاگرى و شعلهور ساختن آتش انقلاب اسلامى استفاده مىكرد، روز عاشورا را براى اوج نهضت و به وجود آوردن شور حسينى بيشتر، روز مناسبى ديد. از اين رو، با علماى قم در اين زمينه به شور و مذاكره نشست و پيشنهاد كرد روز عاشورا علما به مدرسۀ فيضيه بروند و براى مردم كه از اطراف و اكناف به قم آمدهاند، سخنرانى كنند و حقايق را به گوش آنان برسانند. اين پيشنهاد مورد موافقت همۀ كسانى كه به ظاهر با ايشان همكارى داشتند، قرار گرفت و تصويب شد.
چند روز پيش از عاشورا، گويندگان مذهبى در قم، تهران و بسيارى از شهرستانها در منابر اعلام كردند كه آقايان علماى قم، روز عاشورا نطقهايى ايراد خواهند كرد. اين خبر شور و شعف فراوانى در تودههاى مسلمان و مبارز ايران ايجاد كرد. مردم تهران و بسيارى از شهرستانهاى دور و نزديك، به منظور شنيدن سخنان پيشوايان دينى خود، سيلآسا راهى قم شدند. بنا به نوشتۀ كيهان، مورخۀ 12 خرداد 42 فقط از تهران حدود 40000 نفر در ايام عاشورا به قم عزيمت كرده بودند. ازدحامى كه در آن سال در شهر مذهبى قم به وجود آمده بود، مىتوان گفت كه كمسابقه بود. درست است كه همهساله، شهرستان قم در ايام عاشورا شاهد ازدحام فوقالعادهاى است و بسيارى از آرزومندان زيارت كربلا كه راهى به آن سرزمين ندارند، ايام عاشورا را در قم مىگذرانند؛ ليكن ازدحام و شلوغى آن سال را شهر قم كمتر به خود ديده بود. (نهضت امام خمینی ج1 ص491-489)
ادامه دارد...
✳️وقایع دنبالهدار تاریخی با محور «پیوند هیئت و سیاست»؛ هر شب به مناسب ایام محرم الحرام
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔴⚫️لا یوم کیومک یا اباعبدالله
"اساس دین با #عاشورا پیوند خورده و به برکت عاشورا هم باقی مانده است.
اگر فداکارىِ بزرگِ حسینبنعلی علیهالسّلام نمیبود - که این فداکاری، وجدان تاریخ را به کلّی متوجّه و بیدار کرد - در همان قرن اول یا نیمه قرن دوم هجری، بساط اسلام به کلّی برچیده میشد.
قطعاً اینگونه است. اگر کسی اهلِ مراجعه به تاریخ باشد و حقایق تاریخی را ملاحظه کند، این را تصدیق خواهد کرد. چیزی که وجدان جامعه اسلامی را در آن زمان برآشفت واسوه و الگویی برای بعدی ها شد، همین حادثه عجیبی بود که تا آن روز در اسلام سابقه نداشت.
البته، بعد از آن، نظایر بسیاری پیدا کرد؛ اما هیچ کدام از آن نسخهها، مطابق اصل نبود. امّت اسلام، شهیدان زیادی داد. شهدای دستجمعی داد. اما هیچ کدام بهپای حادثه عاشورا نرسید. حادثه عاشورا، در اوج قلّه فداکاری و شهادت باقی ماند و همچنان تا قیامت باقی خواهد ماند. «لایوم کیومک یا اباعبداللَّه.(مقام معظم رهبری 1373/3/26)
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
💢عزای حسینی در مقابل باستانگرایی کور
🔹« مجالس عزاداری امام حسين(ع) که گسترشبخش #فرهنگ_حسينی و #حافظ_مذهب_تشيع و مکتب اسلام است مانع جدی در مقابل گريز فکری و فرهنگی از تشيع و اسلام به بهانه باستانگرايي و مليگرايي بود. تاريخ کمبريج در اين خصوص مینويسد:
🔸مراسم مذهبي به خصوص مراسم عزاداری شهادت امام حسين(ع)، محدود يا ممنوع شد. اين موضوع حتی در مورد #قم و #مشهد نيز مصداق داشت. به علاوه هدف از اين اقدام رژيم پهلوی، ايجاد يک فرهنگ علیالبدل تحت حمايت دولت بود که به کيش مدرنيسم و ملیگرايی قومی استوار باشد و سيطره فرهنگی اسلام در ايران را به تدريج بفرسايد و از بين ببرد.
🔹مراسم و فرهنگ عزاداری حسينی و ايام محرم از عواملی بود که به واسطه شور و عاطفهای که در آن نهفته و در اعماق روح و جان ايرانيان نفوذ يافته بود، نمیگذاشت پهلوی به بهانه ناسيوناليسم، #باستانگرايی را در جامعه و در ميان مردم جا انداخته و مکتب تشيع و فرهنگ شيعي را در حاشيه ببرد.
🔸به عنوان مثال، در جريان حذف ماههای عربی و جايگزينی ماههای فارسی که براي #حذف_آثار_اسلامی و شيعی صورت میگرفت، ماههای محرم و رمضان، يکي به مناسبت عزای حسينی و ديگری به مناسبت روزه گرفتن، از به حاشيه رفتن ماههای اسلامی و آثار نهفته در آن جلوگيري میکرد. » (فصلنامه 15 خرداد، شماره 46، ص89-88)
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
شکستن حرمت عاشورا
💢بازنشر به مناسبت عاشورای حسینی و سالگرد اهانت غرب زدگان به عزای سیدالشهدا در فتنه 88
🔵« از سال 1316-1315 در ماه محرم از طرف دولت از سران اصناف و بنگاهها اجبارا خواسته میشد که کارناوال [کاروان شادی] به راه بیندازند و سال 1319 روز کارناوال مصادف با دهه اول ماه محرم بود و شب قتل کارناوال مفصلی در روز #تولد_رضاشاه به راه انداختند که در کامیونها عدهای عمله طرب و فواحش را جمع کرده بودند که در کامیونها به #پایکوبی و رقص میپرداختند. این عمل در نظر مردم بسیار سوء اثر گذاشت.» (فصلنامه پانزده خرداد شماره 46، صفحه 77)
⚫️فتنه 88 نشان داد که شکستن حرمت عزای #اباعبدالله_الحسین میراث شومی است که رضاخان برای شبهروشنفکران غربزده باقی گذاشته است. البته فرزندان رضاخان پا را فراتر از شادیهای معمولی گذاشتند و به هیئات عزاداری جسارت کرده؛ #نمادهای_حسینی را همچون سپاهیان یزید به آتش کشیدند.
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.