بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه۸:وَمِنَ النَّاسِ مَن يَقُولُ آمَنَّا بِاللهِ وَ بِالْيَوْمِ الآخِرِ وَمَاهُم بِمُؤْمِنِينَ
⛓بحث: #لطائف_و_اشارات
5⃣چرا #منافقان از كافران بدترند؟
🚫 #سِرّ اين كه منافقان از كافران #بدترند و در پايينترين دَرَك جهنّم به سر ميبرند،آن است كه افزون بر اين كه همانند كافران در #درون منكر دينند و درونشان را كفر پر كرده، اهل #كتمان، #دروغ، #خدعه و #استهزا نيز هستند.
🛑كسي كه كفرش كفر محض است، ديگر به اين #تباهيهاي_نفساني مبتلا نيست، ولي كفر منافق آميخته با اين تباهيهاست.
⛔️از سوي ديگر، خطر منافقان براي #جامعه_اسلامي بيش از زيان كافران و مشركان است، چنانكه در بحث روايي روشن ميشود.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه۸:وَمِنَ النَّاسِ مَن يَقُولُ آمَنَّا بِاللهِ وَ بِالْيَوْمِ الآخِرِ وَمَاهُم بِمُؤْمِنِينَ
⛓بحث: #روایی
🛑 #خطر_بزرگ_منافقان
🆘عن اميرالمؤمنين)عليهالسلام):«ولقد قال لي رسول اللهصلي الله عليه و آله و سلم: إني لا أخاف علي أمتي مؤمناً ولا مشركاً، أما المؤمن فيمنعه الله بايمانه وأما المشرك فيقمعه الله بشركه ولكنّي أخاف عليكم كل منافق الجنان عالم اللسان يقول ما تعرفون ويفعل ما تنكرون».
💢اشاره: مؤمن ظاهراً و باطناً انسان صالح است و كافر ظاهراً و باطناً موجود طالح، ولي #منافق ظاهراً انسان و در باطن جانوري چون مار و عقرب است و چون باطن او شناخته نيست تماس با او حاصل ميشود و همين تماس سبب #مسموم_شدن است.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه۹:(يُخَادِعُونَ اللهَ وَالَّذِينَ آمَنُواْ وَمَا يَخْدَعُونَ إِلاَّ أَنفُسَهُمْ وَمَا يَشْعُرُونَ)
⛓بحث: #گزيده_تفسير
🛑 #خدعه_منافقان_با_خدا يا تعبيري است #مجازي، يا به لحاظ #پندارِ_باطل_منافقان است كه چنين خدعهاي را ممكن ميپنداشتند و يا مراد از آن، خدعه با #رسول خداست و به هر تقدير، خدعه منافقان با خدا و مؤمنان، در واقع، #خودفريبي است؛ زيرا عمل نه تنها از عامل جدا نيست، بلكه مايه كيفر يا پاداش عامل است.
❌نيرنگ منافقان نيز آتشي است كه جز #خود آنان را نميسوزاند. از سوي ديگر خدعه آنان نسبت به مؤمنان، بر اساس تجسّد اعمال، عين خدعه كيفري خدا نسبت به آنان است و چون فهم اين معرفت لطيف نصيب منافقان نيست، خداوند ميفرمايد: آنان نميدانند كه #جز_خود كسي را نميفريبند.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه۹:(يُخَادِعُونَ اللهَ وَالَّذِينَ آمَنُواْ وَمَا يَخْدَعُونَ إِلاَّ أَنفُسَهُمْ وَمَا يَشْعُرُونَ)
⛓بحث: #تفسیر
🚫 #يخادعون: «خدعه»، #مستور ساختن چيزي است كه شأن آن مشهور بودن است؛ منافقان با استتار #حقيقت_خود، در پي فريبكاري هستند و چون در نيرنگي مداوم و مستمرند، از خدعه آنان با فعل مضارع كه مفيد #استمرار است، ياد شده است.
❌اين فعل گرچه از باب مفاعله است ولي به معناي خدعه طرفيني نيست،بلكه از مواردي است كه باب مفاعله در فعل #يك_طرفه به كار ميرود؛ مانند: «عاقَبتُ اللُّص» و «عافاه الله». در مورد خداوند نيز آمده است: (وهو خادعهم...و او کیفر دهنده نیرنگ آنهاست)، ليكن درباره مؤمنين چيزي وارد نشده كه آنان هم با منافقان خدعه ميكنند.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه۹:(يُخَادِعُونَ اللهَ وَالَّذِينَ آمَنُواْ وَمَا يَخْدَعُونَ إِلاَّ أَنفُسَهُمْ وَمَا يَشْعُرُونَ)
⛓بحث: #تفسیر
🖋#يشعرون: شعور از ريشه «شَعْر» و به معناي #باريك_بيني و #درك-دقيق است و كسي كه در نهايت درك دقيق است به منزله كسي است كه نه تنها موي باريك را ميبيند، بلكه توان شكافتن و آگاهي از درون آن را داراست و به چنين باريكانديشي گفته ميشود: موشكافي.
🖌 نشانه آنكه واژه شعور در مورد #ادراكهاي_ظريف به كار ميرود آن است كه آرزوي ادراك مطلبِ باريكِ مغفول عنه، به صورت «ليتَ شعري» بازگو ميشود و هرگز در مورد ادراك امر بديهي، مانند حرارت آتش و برودت يخ، به كار نميرود. عنوان شاعر نيز به ادراككننده ظرايف و طرايف، اعمّ از طارف و نو، يا تَليد و كهن به كار گرفته ميشود.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه۹:(يُخَادِعُونَ اللهَ وَالَّذِينَ آمَنُواْ وَمَا يَخْدَعُونَ إِلاَّ أَنفُسَهُمْ وَمَا يَشْعُرُونَ)
⛓بحث: #تفسیر
🖋خداي سبحان، عالم به نهان و آشكار هر موجودي است و هيچ صحنهاي از صحنههاي جهان هستي براي او غيب نيست: (لا جرم أن الله يعلم ما يسرّون وما يعلنون). پس خدعه و پنهانكاري در برابر او ممكن نيست و از اين رو تعبير (يخادعون الله) به معناي #خدعه_حقيقي نيست.
🖋جمله (وما يخدعون إلّا أنفسهم) نيز بهترين شاهد بر #مجاز_بودن تعبير خدعه در برابر خداست؛ مگر آنكه منافق بر اثر جهل به علم فراگير خداوند از يك سو و مغرور شدن از ناحيه استدراج و اِمهال(مهلت دادن) الهي از سوي ديگر، خدعه نسبت به خداوند را ممكن بپندارد و اطلاق چنين عنواني به لحاظ پندار باطل آنها باشد.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه۹:(يُخَادِعُونَ اللهَ وَالَّذِينَ آمَنُواْ وَمَا يَخْدَعُونَ إِلاَّ أَنفُسَهُمْ وَمَا يَشْعُرُونَ)
⛓بحث: #تفسیر
⛔️ پس مراد از خدعه منافقان با خدا و مؤمنان يا اين است كه آنها چون خدا و مؤمنان را #نشناختهاند، ميپندارند كه ايشان را ميفريبند و يا #صورت كار و رفتارشان با خدا و مؤمنان، صورت كار فريبنده است و يا اين كه مراد از خدعه با خدا و مؤمنان، خدعه با #رسول خدا و #مؤمنان است، نه خدعه با خدا.
زيرا همان گونه كه اطاعت رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلم، اطاعت خداست: (من يطع الرسول فقد أطاع الله)[ و بيعت با آن حضرتصلي الله عليه و آله و سلم بيعت با خداست: (إن الّذين يبايعونك إنّما يبايعون الله)، #نيرنگ با آن حضرتصلي الله عليه و آله و سلم نيز نيرنگ با #خداست.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه۹:(يُخَادِعُونَ اللهَ وَالَّذِينَ آمَنُواْ وَمَا يَخْدَعُونَ إِلاَّ أَنفُسَهُمْ وَمَا يَشْعُرُونَ)
⛓بحث: #تفسیر
⛔️نيرنگ منافقان با مؤمنان همان است كه در #آيات_بعد تبيين شده است: (وإذا لقوا الّذين آمنوا قالوا آمنّا وإذا خلوا إلي شياطينهم قالوا إنّا معكم إنّما نحن مستهزؤون)
⛔️و هنگامی که با اهل ایمان دیدار کنند، گویند: ما ایمان آوردیم و چون با شیطان هایشان [که سرانِ شرک و کفرند] خلوت گزینند، گویند: بدون شک ما با شماییم، جز این نیست که ما [با تظاهر به ایمان] آنان را مسخره می کنیم).
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه۹:(يُخَادِعُونَ اللهَ وَالَّذِينَ آمَنُواْ وَمَا يَخْدَعُونَ إِلاَّ أَنفُسَهُمْ وَمَا يَشْعُرُونَ)
⛓بحث: #خودفريبي_منافقان
❌نيرنگ منافقان با خدا و مؤمنان خودفريبي است و سرّّ آن اين است كه عمل آدمي، نيك باشد يا بد، همواره #زنده است و از بين نميرود و هر موجودي در نظام عِلّيّ و معلولي جهان به مبدئي مرتبط است، و مبدأ و تكيهگاه عمل انساني چيزي جز #جان_عامل نيست.
⛔️پس عمل هر كسي #هرگز از عامل خود جدا نيست: (إن أحسنتم أحسنتم لأنفسكم وإن أسأتم فلها)[4] و عامل، متن عمل خود را مشاهده ميكند: (وإنّ سعيه سوف يري).
🚫و جزاي او #عين همين عمل است، نه اثري كه بر آن مترتب شود، چنانكه تصرفِ غاصبانه در مال يتيم، عين آتش خواري است: (إنّ الذين يأكلون أموال اليتامي ظلماً إنما يأكلون في بطونهم ناراً).
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه۹:(يُخَادِعُونَ اللهَ وَالَّذِينَ آمَنُواْ وَمَا يَخْدَعُونَ إِلاَّ أَنفُسَهُمْ وَمَا يَشْعُرُونَ)
⛓بحث: #خودفريبي_منافقان
⛔️بنابراين، آسيبي كه از تبهكاري انسان گنهكار به ديگران ميرسد در حدّ #بوي بد كنيفِ(پرده) بدبويي است كه شخصي در سراي خود احداث كرده و شامّه رهگذر را ميآزارد و خيري كه از نيكوكاري انسان وارسته به غير او سرايت ميكند همانند #بوي خوش گلهايي است كه شخصي در گلستان خود ميپروراند و مشامّ رهگذران را مينوازد وگرنه آسيب كنيف متعفّن و خير گلستان معطّر در اصل براي صاحبان آن است، نه ديگران.
🚫بر اين اساس، #خدعه_و_نيرنگِ منافقان جز خود آنان، كسي را نميآزارد و آسيبي كه از خدعه آنان به ديگران ميرسد بيش از اثر بوي بد كنيف درون خانه، براي رهگذر بيرون نيست؛ منافق، با خدعه، كنيف بدبويي در درون خود #حفر ميكند و همواره از آن در رنج است و آسيبي كه او از كنيف درون خود ميبيند هرگز با آنچه به مشامّ ديگران ميرسد قابل سنجش نيست.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه۹:(يُخَادِعُونَ اللهَ وَالَّذِينَ آمَنُواْ وَمَا يَخْدَعُونَ إِلاَّ أَنفُسَهُمْ وَمَا يَشْعُرُونَ)
⛓بحث: #خودفريبي_منافقان
❌از اين رو در آيه مورد بحث به لسان حصر ميفرمايد: آنان جز خود را نميفريبند و اين همان #خدعه_كيفريِ خداي سبحان است: (إن المنافقين يخادعون الله وهو خادعهم...منافقان همواره با خدا نیرنگ می کنند، و حال آنکه خدا کیفر دهنده نیرنگ آنهاست).
🚫 پس منافق در واقع خود را #مي_فريبد، چنانكه مكر مكّار فقط دامنگير خود اوست: (ولا يحيق المكر السيّيء إلّا بأهله...و نیرنگ زشت جز اهلش را احاطه نمی کند)و خيانت خائنان فقط متوجّه جان پليد خود آنان است: (ولا تجادل عن الذين يختانون أنفسهم...و از کسانی که به خود خیانت می کنند حمایت نکن.).
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan