بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه #جوادی آملی
📖تفسیر سوره: #بقره
📜آیه۱۸و۱۷: "مَثَلُهُمْ كَمَثَلِ الَّذِي اسْتَوْقَدَ نَارًا فَلَمَّا أَضَاءَتْ مَا حَوْلَهُ ذَهَبَ اللَّهُ بِنُورِهِمْ وَتَرَكَهُمْ فِي ظُلُمَاتٍ لَّا يُبْصِرُونَ(۱۷)
صُمٌّ بُكْمٌ عُمْيٌ فَهُمْ لَا يَرْجِعُونَ(١٨)
⛓بحث: #تفسیر
🔶 #ظلماتٍ: تنوین در کلمه «ظلماتٍ» برای تنکیر و اشاره به #انبوه_بودن ظلمتهاست. همین مطلب در جای دیگر با تعبیر « ظلماتٌ بعضها فوق بعض »از آن یاد شده است.
🔷 #بنورهم: باء در «بنورهم» برای تعدیه است. فعل لازم(مانند ذهب) گاهی با همزه باب اِفعال(أذهبه) و گاهی با حرف جرّ(ذَهَبَ بِه) متعدّی می شود و در تعدیه با حرف جرّ #تأکید_بیشتری است؛ زیرا تعدیه با حرف جرّ، مفید #مباشرت است، ولی تعدیه با همزه باب افعال با وساطت نیز سازگار است. بنابراین، جمله « ذهب الله بنورهم » بدین معناست که نور اینان در قبضه قدرت خداست و خداوند هر گاه بخواهد، آن را خاموش می کند. تعبیر «أذْهَبَ» مفید این نکته لطیف نیست.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan
🔴تصویر جانسوز از جوان فلسطینی که در صف کفن کردن، منتظر کفن کردن خواهر کوچکش ایستاده
#غزه
#فلسطین
اسرائیل
#غده_سرطان
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه #جوادی آملی
📖تفسیر سوره: #بقره
📜آیه۱۸و۱۷: "مَثَلُهُمْ كَمَثَلِ الَّذِي اسْتَوْقَدَ نَارًا فَلَمَّا أَضَاءَتْ مَا حَوْلَهُ ذَهَبَ اللَّهُ بِنُورِهِمْ وَتَرَكَهُمْ فِي ظُلُمَاتٍ لَّا يُبْصِرُونَ(۱۷)
صُمٌّ بُكْمٌ عُمْيٌ فَهُمْ لَا يَرْجِعُونَ(١٨)
⛓بحث: #تفسیر
📭خدای سبحان پس از تبیین محرومیّت منافق از #نور_معرفت_قرآن به تبیین دو مَثَل می پردازد تا ممثل را به خوبی آشکار سازد.
📬 مَثَل اول که در آیه محل بحث آمده درباره #بینش منافقان است و مثل دوم که در آیات بعد(19و20) آمده، در مورد #رفتار آنان است و می توان هر یک از مَثَلهای یاد شده را بر گروهی یا مقطعی از جریان یک گروه خاصّ تطبیق کرد.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه #جوادی آملی
📖تفسیر سوره: #بقره
📜آیه۱۸و۱۷: "مَثَلُهُمْ كَمَثَلِ الَّذِي اسْتَوْقَدَ نَارًا فَلَمَّا أَضَاءَتْ مَا حَوْلَهُ ذَهَبَ اللَّهُ بِنُورِهِمْ وَتَرَكَهُمْ فِي ظُلُمَاتٍ لَّا يُبْصِرُونَ(۱۷)
صُمٌّ بُكْمٌ عُمْيٌ فَهُمْ لَا يَرْجِعُونَ(١٨)
⛓بحث: #زندگی_بی_فروغ منافقان
⛔️ انسان در عالَم طبیعت مسافری است که رهسپار لقای مهر یا قهر الهی است و سیر و سفر او بدون نوری که راه او را روشن کند، به جمال و مهر الهی پایان نمی پذیرد و منافق که در #باطنْ کافر است، نه از خود نوری دارد تا با آن قدرت پیمودن راه مهر خدا را بیابد و نه از نور خدایی که « نور السماوات والأرض » است بهره مند است و منبع دیگری نیز برای تأمین نور نیست: « ومن لم یجعل الله له نوراً فما له من نور ».پس او در #تیرگیها به سر می برد و اگر هم نوری برای روشن کردن راه خود فراهم آورد خدا آن را فوراً خاموش می کند و او همواره متحیّر است.
⭕️ مَثَل منافقان همچون مَثَل کسی است که آتشی بیفروزد تا از فروغ آن پیرامونش روشن شود، ولی #خدا آن را خاموش کند و فرصت پیمودن راه را از او بگیرد. خداوند آتشِ افروخته منافقان را خاموش می کند و آنان را در تیرگیها به حال خود رها می کند و رها ساختن منافقان به حال خود بدان معنا نیست که از دایره ربوبیّت خدای سبحان بیرونند؛ زیرا خارج شدن موجود امکانی از ربوبیّت خداوند به معنای رها ساختن امکان و پیوستن به وجوب است. در حالی که اگر موجودی عین فقر و ربط محض بود محال است از جامه امکان بیرون رود و لباس وجوب بر تن کند.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan
تصویر دختر جوانی که پس از بمباران خانهاش توسط هواپیماهای اسرائیل، زیر آوار گرفتار شده.
#غزه
#فلسطین
اسرائیل
#غده_سرطان
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه #جوادی آملی
📖تفسیر سوره: #بقره
📜آیه۱۸و۱۷: "مَثَلُهُمْ كَمَثَلِ الَّذِي اسْتَوْقَدَ نَارًا فَلَمَّا أَضَاءَتْ مَا حَوْلَهُ ذَهَبَ اللَّهُ بِنُورِهِمْ وَتَرَكَهُمْ فِي ظُلُمَاتٍ لَّا يُبْصِرُونَ(۱۷)
صُمٌّ بُكْمٌ عُمْيٌ فَهُمْ لَا يَرْجِعُونَ(١٨)
⛓بحث: #زندگی_بی_فروغ منافقان
🔍 از این رو معنای دعای پربرکت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم: «الّلهم ولا تکلنی إلی نفسی طرفة عین أبداً» و یا دعای «ولا تکلنا إلی غیرک ولا تمنعنا من خیرک» نیز این نیست که در جهان هستی تکیه گاه دیگری جز خدا وجود دارد، بلکه بدین معناست که خدایا #لطف و #رحمت_خاص خود را از ما دریغ مکن.
🔎 زیرا اگر ما را با غرایزمان رها کنی و عقل و فطرتمان را با وحی شکوفا نکنی #سقوط می کنیم.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه #جوادی آملی
📖تفسیر سوره: #بقره
📜آیه۱۸و۱۷: "مَثَلُهُمْ كَمَثَلِ الَّذِي اسْتَوْقَدَ نَارًا فَلَمَّا أَضَاءَتْ مَا حَوْلَهُ ذَهَبَ اللَّهُ بِنُورِهِمْ وَتَرَكَهُمْ فِي ظُلُمَاتٍ لَّا يُبْصِرُونَ(۱۷)
صُمٌّ بُكْمٌ عُمْيٌ فَهُمْ لَا يَرْجِعُونَ(١٨)
⛓بحث: #زندگی_بی_فروغ منافقان
⭕️ بنابراین، معنای #رها_ساختن منافقان در تیرگیها « ترکهم فی... » آن است که منافقان از #فیض_مخصوص الهی محروم می شوند، همان گونه که آیه شریفه « نسوا الله فنساهم إنّ المنافقین هم الفاسقون » نیز بدین معناست که خداوند چنان منافقان را از لطف خاص خود محروم می کند که گویا به دست فراموشی سپرده شده اند، نه این که خدای سبحان فراموش کار است؛ زیرا او علم محض است و نسیان را به حریم پاک او راهی نیست: « وما کان ربّک نسیّاً ».
🔘البته #علم_احاطی مطلق خدا در این گونه از مواردِ ترک و رها ساختن نیز همچنان محفوظ است.
🔷جلمه « وترکهم فی ظلمات لایبصرون » هماهنگ و مؤید جمله « ویمدّهم فی طغیانهم یعمهون » در آیات قبل است و نشان می دهد که نسیان الهی به معنای رهاکردن عمدی و ترک #اختیاری است، نه سهو قهری.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan