eitaa logo
نکات ناب علامه جوادی آملی
296 دنبال‌کننده
560 عکس
192 ویدیو
1 فایل
.بسم الله الرحمن الرحیم 🔍(قل اندعوا من دون الله ما لا ینفعنا ولا یضرنا و نرد علی اعقابنا بعد اذ هدانا الله کالذی استهوته الشیاطین فی الارض حیران..)‼ 📚تفسیر کامل هست مگر مطالبی که از حوصله عزیزان خارج باشد.... @R_seyedi313💬
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پدری که فکر می‌کرد است، پس از دیدن اندک نشانه‌ای که ممکن است پسرش هنوز باشد، خوشحال به سمت بیمارستان می‌دود. تصور کنید این فرزند شما بود؟ دل خراش... https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 📜آیه۲۳:"وَإِن كُنتُمْ فِي رَيْبٍ مِّمَّا نَزَّلْنَا عَلَىٰ عَبْدِنَا فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِّن مِّثْلِهِ وَادْعُوا شُهَدَاءَكُم مِّن دُونِ اللَّهِ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ" ⛓بحث: ❌نفی ریب (شک توأم با افترا) از قرآن یا بدین معناست که در قرآن شک کرد و یا بدین معنا که در قرآن هیچ منشأ شکّی و هر شکی تنها از ناحیه بیننده است که از روی کفر و نفاق یا جهل علمی به آن می نگرد. ⭕️آیه محل بحث که از است، هم اعجاز قرآن و صدق دَعْوِی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم را اثبات می کند و هم دروغ مخالفان را. تحدّی گاهی به همه قرآن است، گاهی به ده سوره و گاهی نیز به یک سوره و چون قرآن کریم به حقیقتی برتر (کتاب مکنون) متکی است؛ کسی را یارای آوردن حتی یک سوره کوچک مانند آن نیست. اعجاز قرآن ذاتاً مربوط به آن است. گرچه امّی بودن پیامبرصلی الله علیه و آله و سلم نیز مایه تأکّد اعجاز آن است. ☑️دریافت کننده این کتابْ عبد مطلق و بنده محض خداست و از این رو در این کریمه با تعبیر به طور مطلق و بدون هیچ گونه قید، از او یاد شده است. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 📜آیه۲۳:"وَإِن كُنتُمْ فِي رَيْبٍ مِّمَّا نَزَّلْنَا عَلَىٰ عَبْدِنَا فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِّن مِّثْلِهِ وَادْعُوا شُهَدَاءَكُم مِّن دُونِ اللَّهِ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ" ⛓بحث: ⛔️ : فرق بین شک و ریب این است که ریب، است. کسی که در مطلبی شک کند و شبهه اتهام و افترا در میان باشد، شک وی را ریب می نامند. جمله « وإن کنتم فی ریب »  بدین معناست که اگر شما شک دارید که این قرآن کلام الله است و رسول خداصلی الله علیه و آله و سلم را متهّم می کنید که آن را به خداوند افترا بسته و چنین کلماتی اختلاق و تقوّل است، شما نیز کتابی همانند آن بیاورید. 🔳 : سوره در اصطلاحْ ای از کلام الهی است که محتوایی منسجم داشته باشد. اما در لغت معنای محوری ماده «سور» هیجان همراه با ارتفاع و اعتلاست؛ چنانکه وقتی خشم انسان یا حیوانی به هیجان آمد، اوج گرفت و اثرش آشکار شد، می گویند: «سارَ غَضَبُه» و هنگامی که مار به خشم آمد و حمله کرد گفته می شود: «سارَت الحَیَّةُ» و به همین مناسبت به دیواری که بر روستا یا شهر احاطه دارد و همچنین سدّ بزرگی که مانع نفوذ بیگانه است، «سور» نامیده می شود. 🔲قطعه های مختلف کتاب الهی نیز بدین مناسبت به سوره موسوم شده که مانند شهر یا روستا مانع تهاجم مخالفان است و هر سوره در واقع سوری است بین مؤمنان و کافران و محکمترین توشه معنوی است که با آن، تعرض وسوسه انگیز مخالفان دفع و رفع می شود و هر سوره مظهر و اعتلا و ظهور خداوند در برابر معاندان است.   بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 📜آیه۲۳:"وَإِن كُنتُمْ فِي رَيْبٍ مِّمَّا نَزَّلْنَا عَلَىٰ عَبْدِنَا فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِّن مِّثْلِهِ وَادْعُوا شُهَدَاءَكُم مِّن دُونِ اللَّهِ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ" ⛓بحث: 🔘از این تحلیل لغوی برمی آید که هر بخش از آیات قرآن کریم ویژگی مزبور را داشته باشد یک «سوره» است. البته مصداق کامل سوره همان قطعه ها و و مشهور قرآنی است که در اصطلاح به سوره موسوم شده است. در برخی آیاتْ واژه سوره بر اطلاق شده؛ مانند : « سورة أنزلناها وفرضناها... » که مراد از آن سوره نور است، یا « أم یقولون افتراه قل فأتوا بعشر سور مثله مفتریات ». در برخی موارد نیز سوره به ای از آیات (گرچه کمتر از سوره اصطلاحی باشد) گفته شده؛ مانند « یحذر المنافقون أن تنزل علیهم سورة تنبّئهم بما فی قلوبهم »، « وإذا أنزلت سورة أن آمنوا بالله وجاهدوا مع رسوله »، « ویقول الذین آمنوا لولا نزّلت سورة فإذا أنزلت سورة محکمة وذکر فیها القتال ». ☑️روشن است که در این موارد مرادْ سوره کامل نیست؛ زیرا هراس منافقان و مؤمنان درباره نزول سوره تام و کامل نبود. در این موارد مراد از سوره، دسته ای از آیات با ویژگی مزبور است.   بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ افسر یهودی و مستعفی ارتش آمریکا: 📍حملات هوایی اسرائیل، به نیت گرفتن تلفات بالا از غیر نظامیان آماده می‌شود/واکنش‌ یمنی‌ها به حملات اسرائیل به غزه همانند واکنش خود ایمنی بدن بود/تصویر بدن های پاره پاره کودکان فلسطینی مرا وادار به استعفا کرد... https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 📜آیه۲۳:"وَإِن كُنتُمْ فِي رَيْبٍ مِّمَّا نَزَّلْنَا عَلَىٰ عَبْدِنَا فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِّن مِّثْلِهِ وَادْعُوا شُهَدَاءَكُم مِّن دُونِ اللَّهِ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ" ⛓بحث: 🔄در آیه محل بحث نیز محتمل است مرادْ سوره اصطلاحی نباشد. بنابراین، به هر دسته از آیات قرآن، که داشته باشد، تحدی شده است. قرآن کریم از نظر محتوا مشتمل بر معارف بلند و حکمتهای جامع است و از نظر قالب با نیکوترین بیان، فصیح ترین منطق و کاملترین تألیف سخن می گوید و از این رو هم سوره های (اصطلاحی) قرآن معارض ناپذیر است و هم بخشها و طوایفی از آیات که بر روی هم سوره ای (لغوی) را تشکیل می دهد. ⬆️برخی را سوره دانسته اند. پس هر سوره در قرآن به منزله درجه رفیع و منزل عالی است که قرائت کننده از آن درجه به منزلت برتر بارمی یابد تا به کمال قرآن برسد. 🔁تنوین « بسورةٍ »  است؛ یعنی، یک سوره، در برابر آیاتی که به ده سوره تحدّی کرده است: « فأتوا بعشر سور مثله مفتریات》. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ جفری ساکس: 📍از قدیم پرسیدند که چرا آمریکا تنها کشور جهان است که در آنجا کودتا نشده است؟ پاسخ این پرسش این است که آمریکا تنها کشور جهان است که سفارتخانه آمریکا ندارد! https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 📜آیه۲۳:"وَإِن كُنتُمْ فِي رَيْبٍ مِّمَّا نَزَّلْنَا عَلَىٰ عَبْدِنَا فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِّن مِّثْلِهِ وَادْعُوا شُهَدَاءَكُم مِّن دُونِ اللَّهِ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ" ⛓بحث: 🟨 : مراد از شهید در این جا «گواه یا کارشناس» نیست، بلکه است؛ زیرا در مبارزه و معارضه، وجود معاون مؤثر است و آن جا که گواه یا کارشناس سودمند است، صحنه محاکمه و داوری است. آنچه  عنصر اصلی محتوای آیه تحدی را تأمین می کند همان مبارزه است، نه محاکمه. پس وجود شهید به معنای معاون و معین سودمند است، نه به معنای گواه و کارشناس. 🟩مهمترین اصل بعد از توحید عبادی خدای سبحان وحی، ، رسالت، شریعت و مانند آن است. از این رو خداوند پس از تبیین توحید به نبوت عنایت فرمود. در آیه قبل لزوم عبادت را مُبَرهن کرد و در این آیه طریق شناخت آورنده مراسم عبادی که با انجام آن پرورش انسانیّت حاصل می شود بازگو شد؛ یعنی، اگر در توحید ربوبی تردید دارید حدّوسط برهان آن خلقت و ربوبیت و مانند آن است و اگر در وحی و نبوت شک و تردید دارید، حدّوسط آن است.   بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ کارشناس آمریکایی: 📍یمنی‌ها تبدیل به قدرتی شده‌اند که باید آن‌ها را به حساب آورد... https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 📜آیه۲۳:"وَإِن كُنتُمْ فِي رَيْبٍ مِّمَّا نَزَّلْنَا عَلَىٰ عَبْدِنَا فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِّن مِّثْلِهِ وَادْعُوا شُهَدَاءَكُم مِّن دُونِ اللَّهِ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ" ⛓بحث: 🟡در این کریمه بحث درباره اعجاز و حقانیت قرآن کریم و رسالت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و اظهار عجز کسانی است که در برابر قرآن کریم به مبارزه برخاسته اند. قرآن کریم این مطلب را با بیان کرده است. 🟣در هر جمله شرطیه متصله لزومیّه، تلازم میان مقدّم و تالی ضروری است و مقدّم و تالی گاهی هر دو مشکوک الوجود است و گاهی هر دو یقینی العدم؛ مانند: « لو کان فیهما آلهة إلاّ الله لفسدتا »؛ چنانکه گاهی هر دو طرف یقینی الوجود است. پس لازمه قضایای شرطیّه شک گوینده نسبت به مقدم و تالی نیست؛ زیرا ممکن است گوینده به وجود یا عدم مقدم و تالی هم داشته باشد، ولی قضیه را به صورت شرطیه بیان کند.   بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 📜آیه۲۳:"وَإِن كُنتُمْ فِي رَيْبٍ مِّمَّا نَزَّلْنَا عَلَىٰ عَبْدِنَا فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِّن مِّثْلِهِ وَادْعُوا شُهَدَاءَكُم مِّن دُونِ اللَّهِ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ" ⛓بحث: 📔قرآن کریم در آیه مورد بحث و آیه بعد خطاب به مخالفان، مطلبی را به صورت قیاس استثنایی بیان کرده است: اگر شما در حقانیت قرآن تردید دارید  و آن را ساخته فکر بشر می پندارید، پس آن باید برای شما ممکن باشد؛ در صورتی که اگر همه شما توان خود را به کار گیرید قطعاً نمی توانید مانند آن را بیاورید و همین ناتوانی شما نشانه کلام الله بودن قرآن است. 📖تذکّر: قضیه شرطیه مستلزم جهل یا شک گوینده نیست، زیرا در شرطیه متصله لزومیه، است و در منفصله عنادیه جزم به تعاند، وگرنه خصوص مقدم و تالی ممکن است هر دو قطعی الوجود یا قطعی العدم باشد؛ چنانکه ممکن است مشکوک باشد. خداوند علم قطعی به ریب کافران داشت، لیکن فرهنگ محاوره مقتضی نرمش در تعبیر است؛ زیرا عبارت ملایم، جاذبه ویژه دارد.   بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا