eitaa logo
نکات ناب علامه جوادی آملی
316 دنبال‌کننده
568 عکس
215 ویدیو
1 فایل
.بسم الله الرحمن الرحیم 🔍(قل اندعوا من دون الله ما لا ینفعنا ولا یضرنا و نرد علی اعقابنا بعد اذ هدانا الله کالذی استهوته الشیاطین فی الارض حیران..)‼ 📚تفسیر کامل هست مگر مطالبی که از حوصله عزیزان خارج باشد.... @R_seyedi313💬
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 📜آیه۲۳:"وَإِن كُنتُمْ فِي رَيْبٍ مِّمَّا نَزَّلْنَا عَلَىٰ عَبْدِنَا فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِّن مِّثْلِهِ وَادْعُوا شُهَدَاءَكُم مِّن دُونِ اللَّهِ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ" ⛓بحث:  1⃣هماهنگی معجزه با 🟡  ـقال ابن السکّیت لأبی الحسن الرضا(علیه السلام):«لماذا بعث الله تعالی بن عمران بیده البیضاء والعصاء وآلة السحر وبعث بالطبّ وبعث الله علیه و آله و سلم بالکلام والخطب؟ فقال له أبو الحسن(علیه السلام):«إنّ الله تعالی لمّا بعث موسی(علیه السلام) کان الأغلب علی أهل عصره فأتاهم من عندالله تعالی بما لم یکن عند القوم وفی وسعهم مثله وبما أبطل به سحرهم وأثبت به الحجة علیهم وانّ الله تعالی بعث عیسی(علیه السلام) فی وقت ظهرت فیه الزمانات واحتاج النّاس فأتاهم من عند الله بما لم یکن عندهم مثله وبما أحیی لهم الموتی وأبرءَ الأکمه والأبرص بإذن الله وأثبت به الحجة علیهم وانّ الله تبارک وتعالی بعث محمداًصلی الله علیه و آله و سلم فی وقت کان الأغلب علی أهل عصره وأظنّه قال: والشعر فأتاهم من کتاب الله عزّوجلّ ومواعظه وأحکامه ما أبطل به قولهم وأثبت به الحجة علیهم.  🟢فقال ابن السکّیت: تا لله ما رأیت مثلک الیوم قطّ، فما الحجة علی الخلق ؟ فقال(علیه السلام): ، تعرف به الصادق علی الله فتصدقه والکاذب علی الله فتکذبه؛ فقال له ابن السکّیت، هذا والله الجواب». 🟣 اشاره: عنوان اعجاز در آیات فراوان از بشر سلب شده؛ یعنی، هیچ کس نمی تواند خداوند را عاجز کند: « واعلموا أنّکم غیر معجزی الله »، لیکن در هیچ آیه ای به خداوند اسناد داده نشده؛ یعنی، در قرآن اصطلاح معجزه به معنای معهود کلامی آن به کار نرفته و فقط از آن به عنوان آیه، یعنی یاد شده است. ⚪️ آیه به اصطلاح قرآن و معجزه به اصطلاح کلام چند قسم است: الف:اقتراحی که طبق پیشنهاد امت پیامبر پدید می آید؛ نظیر ناقه صالح. ب:بر اثر مهر یا قهر مقطعی خداوند ظهور می کند. ج:برهان و حجّت نبوت که همراه با اعزام پیامبر به او داده می شود. آنچه در این حدیث آمده ناظر به معجزه است و دلیل آن سهولت تشخیص اعجاز از رشته های علمی قریب یا غریب است؛ زیرا اگر معجزه هماهنگ با پیشرفته ترین رشته علمی قریب، مانند پزشکی یا غریب، مانند سحر نباشد تشخیص آن دشوار خواهد بود، ولی اگر کارشناسان ماهری در رشته ویژه وجود داشته باشند توان امتیاز آن از دانشهای عادی دشوار نیست.   بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 📜آیه۲۳:"وَإِن كُنتُمْ فِي رَيْبٍ مِّمَّا نَزَّلْنَا عَلَىٰ عَبْدِنَا فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِّن مِّثْلِهِ وَادْعُوا شُهَدَاءَكُم مِّن دُونِ اللَّهِ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ" ⛓بحث: 2⃣اشارات در واژه «عبد» ◀️ ـعن الصادق(علیه السلام):«حروف العبد ثلاثة: العین والباء والدال؛ فالعین تعالی والباء عمّا سواه والدال من الله بلا کیف وحجاب». ⏸ اشاره: گرچه رابطه رمزی حروف اثباتاً یا نفیاً آسان ، لیکن بهره برداری دستوری نه وصفی از این حدیث (با صرف نظر از سند) ممکن است و آن این که انسان سالک صالح باید بهترین سِمَت خود را بندگی خدا بداند و معنای عبودیت کامل این است که عبدْ خود را در خدا بداند: « ألم یعلم بأنّ الله یری » و نیز به و افعال و آثار او آگاه گردد و از او جدا شده، به او نزدیک گردد. اگر عنوان عَبْد در لغت دیگر با واژه مناسب آن زبان ادا شد که فاقد حروف سه گانه مزبور بود باز همین معارف معهود درباره آن قابل طرح است. ⏺ غرض آن که، جنبه «تزکیه دستوری» حدیث بیش از چهره «تعلیم وصفی» آن است. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
متن زیارت اربعین.pdf
468.1K
📖 متن زیارت اربعین التماس دعا 🙏🏻🌹
11.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥فرار بیماران از بیمارستان شهدای الاقصی بعد از دستور تخلیه ارتش اشغالگر https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 💎آیه۲۳:"وَإِن كُنتُمْ فِي رَيْبٍ مِّمَّا نَزَّلْنَا عَلَىٰ عَبْدِنَا فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِّن مِّثْلِهِ وَادْعُوا شُهَدَاءَكُم مِّن دُونِ اللَّهِ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ" ⛓بحث: 3⃣مرجع ضمیر در «مثله» 🟧 ـعن العسکری(علیه السلام): « فأتوا بسورة من مثله »  من مثل محمّدصلی الله علیه و آله و سلم، من مثل رجل منکم لا یقرء ولا یکتب ولم یدرس کتاباً ولا اختلف إلی عالم ولا تَعَلَّم من أحد، وأنتم تعرفونه فی أسفاره وفی حضره، بقی کذلک أربعین سنة ثمّ أوتی جوامع العلم حتی علم علم الأوّلین والاخرین. فإن کنتم فی ریب من هذه الایات « فأتوا »  من مثل بمثل لیبیّن أنّه کاذب لأنّ کل ما کان من عند غیر الله فسیوجد له نظیر فی سائر خلق الله... « فأتوا بسورة من مثله »  یعنی مثل القرآن من التوراة والإنجیل و... فإنّکم لا تجدون فی سائر کتب الله سورة کسورة من هذا القرآن. 🟨 ـعن علی بن الحسین(علیه السلام): « فأتوا بسورة من مثله »  امّی لم یختلف قطّ إلی أصحاب کتب وعلم ولا تتلمذ لأحد ولا تعلّم منه... فإن کان کاذباً فاللغة لغتکم وجنسه جنسکم وطبعه طبعکم». 🟩 اشاره: مجلسی(رحمه الله) در ذیل حدیث امام سجاد(علیه السلام) می گوید: «اعلم أنّ هذا الخبر یدلّ علی أنّ إرجاع الضمیر فی مثله إلی النّبی وإلی القرآن مراد الله بحسب بطون الایة الکریمة». همان طور که قبلاً بیان شد، رجوع ضمیر در « مثله »  به « عبد »  و به « ما نزلنا » ، ممکن است؛ گرچه رجوع آن به قرآن سزاوارتر است. آنچه از حدیث مأثور از امام عسکری(علیه السلام) برمی آید این است که اگر ضمیر به رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم برگردد، مضمون آیه بیان است و اگر به قرآن برگردد مضمون آن اثبات اصل اعجاز و وحی و کلام خداوند بودن نیست، بلکه پیام آن بودن قرآن نسبت به کتابهای آسمانی دیگر است؛ یعنی، قرآن کریم نه تنها نسبت به کتابهای عادی بی نظیر است، بلکه نسبت به کتابهای الهی دیگر نیز بی مثیل است. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan