eitaa logo
نکات ناب علامه جوادی آملی
295 دنبال‌کننده
560 عکس
192 ویدیو
1 فایل
.بسم الله الرحمن الرحیم 🔍(قل اندعوا من دون الله ما لا ینفعنا ولا یضرنا و نرد علی اعقابنا بعد اذ هدانا الله کالذی استهوته الشیاطین فی الارض حیران..)‼ 📚تفسیر کامل هست مگر مطالبی که از حوصله عزیزان خارج باشد.... @R_seyedi313💬
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 💎آیه۲۵ "وَبَشِّرِ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ كُلَّمَا رُزِقُوا مِنْهَا مِن ثَمَرَةٍ رِّزْقًا قَالُوا هَٰذَا الَّذِي رُزِقْنَا مِن قَبْلُ وَأُتُوا بِهِ مُتَشَابِهًا وَلَهُمْ فِيهَا أَزْوَاجٌ مُّطَهَّرَةٌ وَهُمْ فِيهَا خَالِدُونَ" ⛓بحث: تفسیر 🟡 قرآن کریم پا به پای تبیین احکام و حِکَم دین ایمان یا کفر به آنها را نیز بازگو می کند؛ چنانکه در آیه قبل کیفر تبهکاران را بیان کرد و در آیه محل بحث مؤمنان را به بهشتی که نهرها در زیر آنها جاری است و به ثمرات مداوم و میوه های مشابه و همسران پاکیزه آن و همچنین جاودانگی در آن بشارت می دهد. بشارت قرآن برای انسانهایی است که جامع حُسْن فاعلی (ایمان و نیت خالص) و حُسْن فعلی (عمل صالح) باشند؛ زیرا برای ورود به بهشت اجتماع حسن فعلی و فاعلی لازم است، گرچه برای سقوط در جهنم فقدان یکی از آن دو کافی است. 🟢  هرگاه در بهشت نعمتی بیابند می گویند: این رزق را پیش از این نیز دریافت کرده ایم و مراد آنان توفیق ایمان و عمل صالح است که در دنیا بهره آنان شده بود و اکنون به صورت نعمتهای بهشتی مجسّم و ظاهر شده است. مؤمنان بهشتی افزون بر سایر نعمتها در بهشت، از همسرانی پاکیزه بهره مندند که از هر گونه رجس و رجز مطهرند و زندگی آنان و همسرانشان در بهشت جاودانه است. سرّ خلود در بهشت آن است که محور پاداش اخروی شاکله اعتقادی و جهان بینی انسان موحد است و چون بهشتیان در دنیا عازم بودند تا ابد بر ایمان و صلاح بمانند، از ابدیت در بهشت جاویدان بهره مندند. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 💎آیه۲۵ "وَبَشِّرِ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ كُلَّمَا رُزِقُوا مِنْهَا مِن ثَمَرَةٍ رِّزْقًا قَالُوا هَٰذَا الَّذِي رُزِقْنَا مِن قَبْلُ وَأُتُوا بِهِ مُتَشَابِهًا وَلَهُمْ فِيهَا أَزْوَاجٌ مُّطَهَّرَةٌ وَهُمْ فِيهَا خَالِدُونَ" ⛓بحث: 🛍 : بشارت در عرف عام به معنای مسرّت بخش است؛ لیکن در قرآن کریم بر خبر حزن انگیز نیز اطلاق شده است؛ مانند: « فبشّرهم بعذاب ألیم »؛ زیرا بشارت به معنای خبری است که در بَشَره (پوست چهره) اثر می گذارد، خواه مسّرت بخش باشد یا حزن انگیز. شاید مسرّت نیز عام باشد؛ زیرا گزارشی که در خطوط و اساریر چهره اثر می کند مایه سرور است. گزارش شادمانی اگر بی سابقه باشد مسرّت بخش و بشارت بالفعل است و اگر مسبوق باشد، چون نشاطی به همراه ندارد، بشارت بالقوه است؛ یعنی، چیزی است که اگر قبلا ً اعلام می شد مسرت آور بود. از این رو بین اِخبار و تبشیر فرق است؛ زیرا در اخبار جهل مخاطب و مستمع شرط نیست، لیکن در تبشیر چنین شرط ضمنی معهود است. 🎁 تذکّر: تبشیر از باب تفعیل و برای است. این تکثیر یا به لحاظ انواع گونه گون نعمت است، برای مصدّقان اعتقادی و عملی اعجاز و رسالت، یا به لحاظ تکثّر مؤمنان گیرنده مژده و مخاطبانِ بشارت وگرنه تکرار گزارش مایه تکرار بشارت نیست؛ زیرا مژده واحد تکرّر و تکثرپذیر نیست؛ چنانکه خصوص اوایل فَجر را «تباشیر» می دانند. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ نماینده ایرلندی پارلمان اروپا: 📍کودکان فلسطینی اهمیتی برای شما ندارند، آنچه برای شما مهم است کاسه لیسی آمریکا است... ☑️ @Kavoshplus
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 💎آیه۲۵ "وَبَشِّرِ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ كُلَّمَا رُزِقُوا مِنْهَا مِن ثَمَرَةٍ رِّزْقًا قَالُوا هَٰذَا الَّذِي رُزِقْنَا مِن قَبْلُ وَأُتُوا بِهِ مُتَشَابِهًا وَلَهُمْ فِيهَا أَزْوَاجٌ مُّطَهَّرَةٌ وَهُمْ فِيهَا خَالِدُونَ" ⛓بحث: 🌸 : در معنای لام در «لهم» چهار احتمال است که همه آنها می تواند صحیح باشد: 1.«اختصاص»؛ یعنی، بهشت مخصوص صاحبان ایمان و عمل صالح است. 2.«ارتباط»؛ یعنی، بهشت مرتبط با آنهاست. 3.«منفعت»؛ یعنی، بهشت به نفع آنهاست. 4.«مالکیت»؛ یعنی، بهشت مملوک آنان است. احتمالهای دیگر منتفی است. 🌳 : معنای محوری همه مشتقات ماده «جنّ» پوشیدگی است؛ چنانکه «جنین» بر اثر پوشیدگی و مستور بودن در رحم مادر بدین نام موسوم شده و سپر نیز بدین جهت که رزمنده در پناهِ آن پوشیده و از آسیب سلاح دشمن مصون است «جُنَّة» نامیده شده و کسی که عقل او شکوفا نشده، بلکه پوشیده است «مجنون» نام گرفته و ظلمت شب که مایه پوشیدگی اشیاست، «جانّ» نام گرفته: « فلما جنّ علیه اللّیل... » و قلب که مستور است نیز «جَنان» نامیده شده، چه قلب جسمانی که در قفسه سینه مستور است و چه قلب روحانی (روح مجرّد) که از دیده ظاهری پوشیده است. «جنّ» نیز موجودی است نامرئی که از دید ظاهری انسانها پوشیده است. «جَنّت» نیز باغی است و درهم فرورفته؛ چنانکه اهل آن از انظار دیگران مستورند. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ برنده ژاپنی جایزه صلح نوبل: 📍آنهایی که برای صلح در غزه تلاش می‌کنند شایسته نوبل هستند/تصاویر خونین کودکان غزه من را به یاد وضعیت هشتاد سال پیش ژاپن می‌اندازد... ☑️ @Kavoshplus
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 💎آیه۲۵ "وَبَشِّرِ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ كُلَّمَا رُزِقُوا مِنْهَا مِن ثَمَرَةٍ رِّزْقًا قَالُوا هَٰذَا الَّذِي رُزِقْنَا مِن قَبْلُ وَأُتُوا بِهِ مُتَشَابِهًا وَلَهُمْ فِيهَا أَزْوَاجٌ مُّطَهَّرَةٌ وَهُمْ فِيهَا خَالِدُونَ" ⛓بحث: 🌳 سرّ نامگذاری بهشت به جنت آن است که درهم فرورفته و شاخه های درهم فرورفته و برگهای فراوان آنها مانند سقفی سبز رنگ زمین بهشت را می پوشاند. بنابراین، می توان گفت: از زیر این باغها نهرها جاری است و دیگر نیازی به تقدیر گرفتن کلمه اشجار نیست، تا گفته شود مراد «من تحت أشجارها» است، به طوری که درختها در حاشیه نهر باشد؛ یعنی، همان مقصودْ از تعبیر کنونی بدون تقدیر استفاده می شود. البته مراد همین است که بیان شد وگرنه نهری که در زیرزمین جریان داشته باشد چه سودی برای باغ و چه بهره ای برای صاحب آن دارد. چه بسا آبهای زیرزمینی که زمینِ آن جز خشکی و صاحب آن جز فقر بهره ای ندارد. 🌴به هر تقدیر، فضای بهشت پوشیده از درختان است و با این وجود فضای آن است؛ زیرا نور بهشت از چشمه خورشید نیست؛ چون بساط خورشید و ماه در قیامت برچیده می شود: « وجمع الشمس والقمر » و در بهشت خورشیدی نیست: « لا یرون فیها شمساً ولا زمهریراً »، بلکه سرچشمه نور همان جان پاک و نورانی مؤمنان آرمیده در آغوش نعمتهای بهشتی است: « نورهم یسعی بین أیدیهم وبأیمانهم ». بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ عضو سازمان صدای یهودیان برای صلح: 📍مردم زنده زنده در بیمارستان الاقصی توسط اسرائیل سوزانده شدند/بیش از 200 کنشگر یهودی ورودی بازار سهام نیویورک در وال استریت را مسدود کردیم/این جنایت‌ها با بمب‌های آمریکایی انجام می‌شود، ایالات متحده باید دست از سودجویی به واسطه نسل کشی بکشد... ☑️ @Kavoshplus
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آخرین لحظات زندگی مردی که خسته و خاکی بر روی مبلی نشسته و تمامِ توانش را در تفنگِ بدون فشنگش جمع می کند تا پرتش کند سمت پهپادی که آمده جانش را بگیرد.تصاویری از تا آخرین فشنگ و تا آخرین نفس جنگیدن. https://eitaa.com/bourhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹یحیی سنوار : من این جمله از را خوب به خاطرم سپرده ام که گفت: دو روز در زندگی انسان هست، روزی که در آن مرگ سرنوشت تو نیست، و روزی که مرگ سرنوشت تو ست. 🔹 من از روز اول نمیترسم چون مرگ نیست پس کسی نمی تواند به من آسیبی برساند. 🔹 از روز دوم هم نمیترسم چون اگر باشد نمی توانم از آن جلوگیری کنم. https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 💎آیه۲۵ "وَبَشِّرِ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ كُلَّمَا رُزِقُوا مِنْهَا مِن ثَمَرَةٍ رِّزْقًا قَالُوا هَٰذَا الَّذِي رُزِقْنَا مِن قَبْلُ وَأُتُوا بِهِ مُتَشَابِهًا وَلَهُمْ فِيهَا أَزْوَاجٌ مُّطَهَّرَةٌ وَهُمْ فِيهَا خَالِدُونَ" ⛓بحث: 🌊 : اِسناد جریان به نهرْ است؛ زیرا نهر بستر آبِ جاری است و جریانی ندارد. این اِسناد در صورتی صحیح است که آب نهر چنان فراوان باشد که همه گنجایش نهر را پر کند. 💧 : نهر بزرگتر از جدول و کوچکتر از بحر است. از این رو بردی دمشق را «نهر مصر» و نیل مصر را «نهر مصر» گویند. احتمال می رود مراد از انهار، همان انهار چهارگانه آیه15 سوره محمدصلی الله علیه و آله و سلم باشد؛ چنانکه احتمال می رود مراد جنسِ نهر باشد. ممکن است جریان نهر برابر اراده بهشتیان در سطح بهشت بدون کانال باشد. قهراً همه سطح بهشت نهر خواهد بود و چون جریان آن با مشیئت بهشتی است، و او بخواهد جاری می شود. از این رو محذور و تزاحمی متصور نیست. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ مجری مطرح جهان عرب: 📍اگر می‌خواهید دلیل صبر و جنگاوری ایرانی‌ها را متوجه شوید باید به ژنتیک، تاریخ و فرهنگ ایرانیان مراجعه کنید و حتی فرش بافی و نحوه کاشت و برداشت زعفران توسط آن‌ها را در نظر بگیرید؛ برای فهم اسرائیلی‌ها و بستن آب و غذا بر مردم غزه نیز بررسی ژنتیکی آن‌ها جواب‌های دقیقی به شما خواهد داد... 🆔 @Kavoshmedia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 💎آیه۲۵ "وَبَشِّرِ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ كُلَّمَا رُزِقُوا مِنْهَا مِن ثَمَرَةٍ رِّزْقًا قَالُوا هَٰذَا الَّذِي رُزِقْنَا مِن قَبْلُ وَأُتُوا بِهِ مُتَشَابِهًا وَلَهُمْ فِيهَا أَزْوَاجٌ مُّطَهَّرَةٌ وَهُمْ فِيهَا خَالِدُونَ" ⛓بحث: 🍑 : چون فعل «أتی» لازم است، در صیغه مجهول نیازمند تعدیه به حرف جرّ است و چون در صیغه های مختلفِ فعلهای متعدّی به حرف جرّ، مدخولِ حرف جرّ تغییر می کند، نه خود فعل، مانند: مَرَّبه، مرّبهما، مرّبهم، این پرسش پدید می آید که از فعل «أتی» چگونه مجهول ساخته شده و چرا خود فعل نیز جمع بسته شده است؟ در پاسخ باید گفت: کلمه «أتی» در قرآن کریم که فصیحترین کلمات است، هم «لازم» استعمال شده (به معنای آمدن)، مانند: « أتی أمر الله » و هم «متعدّی» (به معنای آوردن) و در این صورت، هم با حرف جر و هم بدون حرف جر به کار رفته است؛ مانند: « أنا اتیک به » که اتی اسم فاعل و ضمیر کاف مفعولِ بی واسطه آن است. پس این اشکال که اگر «أتی» به معنای آوردن است باید «أُوتوا» و از باب افعال باشد نه «أُتوا» که ثلاثی مجرّد است، وارد نیست؛ زیرا هر دو صورت مجرّد و مزید به معنای به کار رفته است. 🍋 : ضمیر «به» در «أُتوا به متشابها» به برمی گردد؛ یعنی، میوه های هم رنگ و شبیه به یکدیگر که دارای مزه های گوناگون است و این جمله عبارتی مستقل است و از متعلّقات جمله قبل « کلّما رزقوا... »  نیست. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 💎آیه۲۵ "وَبَشِّرِ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ كُلَّمَا رُزِقُوا مِنْهَا مِن ثَمَرَةٍ رِّزْقًا قَالُوا هَٰذَا الَّذِي رُزِقْنَا مِن قَبْلُ وَأُتُوا بِهِ مُتَشَابِهًا وَلَهُمْ فِيهَا أَزْوَاجٌ مُّطَهَّرَةٌ وَهُمْ فِيهَا خَالِدُونَ" ⛓بحث: 🌸 : در قرآن کریم بر از دو همسر (زن و مرد) زوج اطلاق شده و اطلاق زوجه بر زن لغت غیرفصیح است. از این رو در قرآن «زوجة» «زوجات» به کار نرفته و در آیه مورد بحث کلمه ازواج آمده است، نه زوجات. از آیه شریفه: « یا أیّها الناس اتقوا ربّکم الّذی خلقکم من نفسٍ واحدة وخلق منها زوجها » بعضی استنباط کرده اند که ابتدا حوّا آفریده شده و بعد آدم(سلام الله علیهما) از او خلق شده است. این استنباط صحیح نیست؛ زیرا در لغت فصیح بر هر یک از زن و مرد «زوج» اطلاق می شود؛ مانند: « هم وأزواجهم »، « یا آدم اسکن أنت وزوجک الجنّة ». ☑️ تذکّر: هر فردی که درخور اقتران با خود باشد زوج خواهد بود و اما اصطلاح زوج و فرد در علم ریاضی جدای از معنای عام لغوی و عرفی است و این دو مطلب نباید به هم آمیخته شود. 📢 قرآن کریم پس از بیان اصول و معارف دینی، مانند توحید و نبوّت و معاد، نتیجه ایمان یا کفر به آنها را هم ذکر می کند. کیفر تبهکاران در آیه قبل بیان شد و در این کریمه چنین ذکر می شود: به کسانی که ایمان آوردند و عمل صالح کردند بشارت بده که: 1. برای آنان بهشتهایی است که از زیر آنها جاری است. 2. هرگاه از آن ثمری به آنان می رسد می گویند: این همان است که از پیش روزی ما شده است. 3. به آنها در بهشت میوه های داده می شود. 4. بهشتیان در آن جا دارند. 5. آنان در بهشتْ اند. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ سرهنگ بازنشسته آمریکایی: 📍330 میلیون آمریکایی گروگان تصمیم‌های نتانیاهو شده‌ایم... ☑️ @Kavoshplus
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 💎آیه۲۵ "وَبَشِّرِ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ كُلَّمَا رُزِقُوا مِنْهَا مِن ثَمَرَةٍ رِّزْقًا قَالُوا هَٰذَا الَّذِي رُزِقْنَا مِن قَبْلُ وَأُتُوا بِهِ مُتَشَابِهًا وَلَهُمْ فِيهَا أَزْوَاجٌ مُّطَهَّرَةٌ وَهُمْ فِيهَا خَالِدُونَ" ⛓بحث: و در قرآن 🎤 گرچه امر به تبشیر در آیه مورد بحث خطاب به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم است، ولی را نیز شامل می شود و آنها نیز پس از فراگیری معارف الهی از رسول خداصلی الله علیه و آله و سلم دیگران را به بهشت بشارت دهند. بنابراین، تبشیر مانند انذار در اصلْ مخصوص پیامبرصلی الله علیه و آله و سلم است و به تبع شامل امّت نیز می شود و چون مطلب مزبور از اهمیّت ویژه برخوردار است، هر آگاهی می تواند، بلکه مأمور است آن را به صورت مژده اعلام دارد. 🎲 انذار و تبشیر در قرآن به دو صورت آمده است: گاهی همراه با مورد انذار یا بشارت؛ مانند: « واتّقوا النّار الّتی أعدّت للکافرین » و « جنّة عرضها السّماوات والأرض أعدّت للمتّقین » که آیه محل بحث نیز از نوع بشارت همراه با ذکر عظمت مورد بشارت است. گاهی نیز همراه با یادآوری این نکته است که مورد انذار یا بشارت حاضر است؛ مانند این که برای انذار، تصرف مال یتیم را آتش خواری معرفی می کند: « إن الّذین یأکلون أموال الیتامی ظلماً إنّما یأکلون فی بطونهم ناراً » و یا این که برای بشارت می فرماید: « فأمّا إن کان من المقرّبین٭ فروحٌ وریحانٌ وجنّة نعیم »؛ هر کس از مقرّبان باشد خودش روح و ریحان و بهشت نعیم است. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ کمپین بایکوت، با شرکت‌های مطرح حامی اسرائیل چه کرده است؟ ☑️ @Kavoshplus